eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال ایا این تناقض نیست که شیعیان بهش مبتلا شدن از یه طرف مگید علی تو نماز اون قدر حضور قلب داشت که تیرو از پاش کشیدن از طرف دیگه میگید تو نماز به فقیر صدقه داد وایه ولایت نازل شد ✅پاسخ: ایت الله مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهند: "آنها که این ایراد را می کنند از این نکته غفلت دارند که شنیدن صدای سائل وبه کمک او پرداختن توجه به خویشتن نیست بلکه عین توجه به خداست، علی در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا ومی دانیم بیگانگی از خلق خدا بیگانگی از خدا است ❗به تعبیر روشنتر: پرداختن زکات در نماز انجام عبادت در ضمن عبادت است نه انجام یک عمل مباح در ضمن عبادت ❗وباز به تعبیر دیگر: "آنچه با روح عبادت سازگار نیست توجه به مسایل مربوط به زندگی مادی وشخصی است واما توجه به آنچه در مسیر رضای خدا است کاملا با روح عبادت سازگار است وآن را تاکید میکند ❗ذکر این نکته نیز لازم است که معنی غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خودرا از دست بدهد بلکه با اراده خویش توجه خودرا در راه خدا وبرای خدا نیست بر میگیرد" 📚تفسیر نمونه،ج4 ص428 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "این خرده گیری در واقع ایراد بر قرآن مجید است چرا که خداوند دادن زکات در حال رکوع نماز توسط علی را مورد تکریم وتمجید قرار داده است واگر این عمل نشانه غفلت وبی خبری از خدا بود نباید به عنوان یک صفت والا وبا ارزش فوق العاده روی آن تکیه شود" 📚پیام قرآن،ج9 ص203 ❗معظم له در کتابی دیگر اضافه میکند: "مگر ماموم در نماز جماعت صدای مکبر با امام را نمی شنود واز او تبعیت نمیکند؟ اگر نمیشنود چگونه می تواند به همراه او نماز را اقامه کند؟ واگر می شنود پس در هیچ نمازی حضور قلب وجود ندارد 📚آیات ولایت در قرآن،ص90 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال گر هرچیزی علت وافریننده ای داره خدا نیز باید دارای علت وافریننده ای باشه علت خدا چیه ✅پاسخ ایت الله العظمی مکارم شیرازی چنین پاسخ میدهد: "اساس این اشکال روی این مطلب است که "هر موجودی نیازمند علت وافریننده است" ❗در حالیکه این قانون کلیت ندارد وتنها در مواردی صحیح است که چیزی سابقا معدوم بوده است وسپس جامه هستی به خود پوشانده است. ❗توضیح این که: موجوداتی هستند که سابقا وجود نداشته اند مانند منظومه شمسی وموجودات زنده اعم از گیاه وحیوان وانسان، تاریخچه آنها بخوبی گواهی میدهد که لباس هستی در تن اینها همیشگی وازلی نبوده است بلکه با تفاوتهایی که دارند در چند میلیون سال تا چند میلیارد سال پیش وجود خارجی نداشته اند وسپس به وجود آمده اند. ❗مسلما برای پیدایش چنین موجوداتی علل وعواملی لازم است ولذا همواره دانشمندان برای پی جویی این عوامل در تلاش وکوششند واگر بنا باشد که پیدایش این موجودات هیچ علتی نداشته باشد دلیلی ندارد که دریک میلیون سال یا چند میلیارد سال پیش موجود شده باشند چرا در زمانی دو برابر این زمان یا نصف این زمان یافت نشدند. انتخاب این زمان بهترین دلیل براین است که شرایط وعلل وجود آنها تنها درآن زمان تحقق یافته است. ❗ولی اگر وجودی همیشگی وازلی باشد ( خواه این وجود ازلی را خدا بنامیم یا ماده) اینچنین وجود نیاز به هیچ علتی ندارد آفریننده وخدایی ندارد زیرا تاریخچه پیدایشی برای آن تنظیم نشده که درآن تاریخچه جای علت وافریننده خالی باشد ❗خلاصه اینکه چیزی که همیشگی‌ وازلی است وجودش از درون می‌جوشد نه از بیرون که محتاج به آفریننده باشد. نیازمند به آفریننده من وشما واسمان ومنظومه شمسی و...هستیم که وجود ما ازلی وهمیشگی نبوده واز درون ذات ما نیست، نه علت نخستین وعلت العلل که هستی او از خود اوست " 📚در جستجوی خدا،ص227 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال لطفا به این شبه پاسخ بدید یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا خیلی جالبه شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما حق الناسی به گردن دارد برود.... او به جهانیان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست.. در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت انهاست... ✅پاسخ: در این شکی نیست که مطابق روایات شیعه کامل واتم کسی است که در همه اعمال مطابق اعمال ورفتار اهل بیت رفتار کند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب 19 ❗اما: خداوند می فرماید: "کارهای خوب سبب پاک شدن گناهان می شود"هود 114 ❗در روایات فراوانی آمده است که گریه بر حسین علیه السلام کفاره گناهان بزرگ است 📚وسایل الشیعه،ج14 ص500 باب 66 📚مستدرک الوسایل،ج10 ص311 باب 49 📚بحار الانوار،ج44 ص278 باب 34 امام صادق فرمود: "هر کسی به مقدار بال مگسی در مصایب ما گریه کند خداوند تمام گناهانش را می بخشد اگرچه یه مقدار کف روی دریاها باشد" 📚بحار الانوار،ج44 ص279 امام رضا فرمود: "گریه بر حسین گناهان بزرگ را از بین می برد" 📚بحار الانوار،ج44 ص284 ❗وروایات فراوان دیگر که می توانید به آدرس های داده شده رجوع کنید. ❗حاصل آنکه انسان با گریه بر مصایب اهل بیت خصوصا امام حسین گناهان خودرا پاک می کند همانند روزی که از مادر به دنیا آمده است وباید سعی کند دومرتبه پرونده خودرا سیاه نکند. ❗همچنین انسان باید به فکر حق الناس باشد وبر او واجب است که آن را ادا کند. اگر به هر طریقی ادا نکرد می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان مارا بر عهده ما می گذارد وانچه از حقوق خداوند بر ذمه آنان است حضرت محمد شفاعتشان می کند وانچه از حق الناس بر ذمه آنان است حضرت محمد از جانب آنان ادا می کند وانچه از حق ما بر ذمه آنان است ما می بخشیم وانان وارد بهشت می شوند" 📚بحار الانوار،ج7 ص274 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا طبق کتب شیعه وسنی روز قیامت ازمون درمورد ولایت مولا علی واهل بیت می پرسن لطفا جواب بدید میخوام به دوستان سنی ووهابی بگم حال کنم ✅پاسخ: بله در روایات شیعه وسنی وارد شده است که در روز قیامت همگان از ولایت اهل البیت سوال میشوند ومورد بازخواست قرار می گیرند ❗خداوند می فرماید: "سپس در آن روز همه شما از نعمت هایی که داشتید سوال خواهید شد"( تکاثر،8) ❗امام رضا فرمود: "مراد از نعمت در آیه محبت وموالات ما اهل بیت است که خداوند بعد توحید ونبوت از آن سوال می کند" 📚عیون اخبار الرضا،ج2 ص129 ❗امام صادق فرمود: "مراد از نعمت ها در آیه ما اهل بیت هستیم" 📚امالی طوسی،ص271 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف بحار الانوار، علامه بزرگوار وگرانقدر مجلسی،ج24 ص48 باب 29 تا انبوهی روایت از کتب شیعه را دراین معنا مشاهده کنید ❗قندوزی حنفی از بزرگان اهل سنت روایت می کند که امام صادق فرمود: "مراد از نعمت ها ولایت علی بن ابی طالب است" 📚ینابیع الموده،ص111 ❗الوسی یکی دیگر از بزرگان اهل سنت روایت می کند: امام صادق به ابوحنیفه گفت گمان می کنی مراد خداوند از سوال از نعمت ها کدام نعمت ها است؟ گفت:غذا وآب سرد امام گفت:اگر خدا تورا برای این سوال نگه دارد که قیامت بسیار طولانی میشود ابوحنیفه گفت پس مراد چیست؟ امام فرمود: "ما اهل بیت مراد آیه هستیم که خداوند به وسیله ما بر بندگان نعمت داد وانان را به اسلام هدایت کرد این نعمتی مستمر است وخداوند از این نعمت سوال میکند وآن محمد واهل بیتش هستند" 📚روح المعانی،ج30 ص226 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف احقاق الحق ج3 ص584 به بعد وج14 ص461 به بعد تا انبوهی روایت از کتب اهل سنت را در این معنا مشاهده کنید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال بعضیها اسم پروفایلشونو میذارن کلب الحسين یا کلب الرقیه من به یکی شون گفتم درست نیست این اسما میذاشتید ولی جواب قانع کننده ای براشون ندارم اگر شما بگيد ممنون میشم ✅پاسخ: در پاسخ به این پرسش به چند نکته توجه فرمائید 1⃣انسان مومن عزیز است وخداوند مومن را عزیز شمرده است ( منافقون 8) 2⃣هرکاری که موجب وهن وبی اعتباری وخواری وذلت او گردد حرام است وشایسته مومنی که خدا به او عزت بخشیده است نیست 3⃣در سخنان وکلمات اولیای الهی که مقتدا واسوه ما در زندگی هستند وروش ومنش وسنت وافعال آنها برآی ما حجت والگو است تعابیری که نامناسب باشد ومثلا خودرا حیوانی مانند سگ در بارگاه الهی معرفی کنند دیده نمیشود واگر چنین تعابیری نشان دهنده کثرت خضوع وخشوع بود امامان با آن همه خضوع وتذلل در برابر خداوند از بیان آن خود داری نمیکردند 4⃣در. دعا ها واحادیث امامان کلماتی که بر نهایت انکسار وتواضع دلالت دارد کم نیست وبه هیچ عنوان چنین کلمات موهنی دیده نمیشود "الهی منی ما یلیق بلومی ومنی ما یلیق بکرمک"( دعای عرفه) " الهی انا اقل الاقلین واذل الاذلین"( صحیفه سجادیه) 5⃣در روایات فراوانی نیز آمده است که شیعیان باید الگویشان اهل البیت باشند وسبب خوش نامی آنان شوند نه با انجام افعال مومن وکلمات نامناسب سبب سستی آنان ومذهبشان شوند 📚بحار الانوار،ج65 ص149 باب19 6⃣مراجع عظام نیز فرموده اند که در عزاداری اباعبدالله نباید از کلمات موهن وسست استفاده کرد وگفتن این تعبیرات شایسته نیست که می توانید به لینک زیر رجوع فرمائید - http://www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=287257 پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
✅پاسخی به متن زیر 👇 در سرزمینی که تفکیک جنسیتی از کودکی صورت میگیرد دخترانش،پسرانش را گرگ تصور میکنند و پسرانش دخترانش راطعمه . در اوج گرایش با پیش زمینه ای الوده ،عاشق میشوند و بدون هیچ شناختی عشق میمیرد و ارتباط نابود میشود مردانش تنوع طلب و زناننش مرد ستیز میشوند (رنه دکارت) ✅پاسخ: در روایتی پیامبر گرامی فرمود: "ان ابن آدم لحریص علی ما منع" "فرزند آدم نسبت به هر آنچه از آن منع شود حریص تر می شود" 📚میزان الحکمه،ج3 ص27 ❗دراین شکی نیست که وقتی حکم حجاب در جامعه اجرایی شود افراد لذت طلب وطالب دنیای حرام تحت فشار قرار می گیرند وسعی می کنند از هر فرصتی که شده استفاده کنند تا به نیت های شوم خود دست یابند. ❓حال باید چه تصمیمی گرفت؟ ایا به دلیل رضایت این اقلیت، حکم حجاب را برداریم تا این مفسدان آزادانه اقدام به اعمال فساد انگیز خود کنند؟ بی شک سایر قوانین در جامعه نیز سبب ایجاد حرص وطمع در افراد حریص می شود. مثلا افرادی که در صدد غارت اموال مردم هستند،وقتی نمی توانند به این هدف خود برسند نسبت به انجام آن حریص تر می شوند ایا ما باید دزدی وسرقت را به دلیل این اقلیت در جامعه آزاد کنیم؟ ایا باید تعرض به نوامیس را به دلیل اقلیتی آزاد بگذاریم؟ ایا باید تعرض به جان افراد را به دلیل اقلیتی آزاد بگذاریم؟ ❗طبیعی است که پاسخ منفی است. باید با این گونه افراد حریص وفرصت طلب برخورد کرد نه آنکه به دلیل رضایت آنان، تمام این قوانین را ملغی کرد تا فساد وبی بند وباری در جامعه ایجاد شود ⚠به هرحال حکم حجاب یک دستور اسلامی است که گذشته از آنکه ریشه در قرآن دارد نور 31 ریشه در روایات اسلامی دارد 📚وسایل الشیعه،ج20 ص200 باب 109 📚بحار الانوار،ج101 ص31 باب 34 ❗طبیعتا وقتی فلسفه حجاب که همان جلوگیری از فساد وفحشا در جامعه است که سبب آشفتگی جوانان، ابتذال وسقوط شخصیت زنان ،تولد فرزندان نامشروع،و...است برای جوانان بیان شود 📚تفسیر نمونه،ج14 ص442 ❗نه دختران جامعه تمام پسران را گرگ قلمداد می کنند ونه پسران دختران را طعمه قلمداد می کنند 🌸اجرکم عندالله ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال آیا زیارت عاشورا حدیث قدسی واز ناحیه خداوند صادر شده؟درمورد سندش هم توضیح بدید ✅پاسخ: برخی همچون شیخ عباس قمی واستادش حاج میرزا حسین نوری براین عقیده بوده اند که این زیارت از سنخ احادیث قدسیه می باشد چرا که در کتاب مصباح شیخ طوسی که مفاتیح الجنان هم زیارت عاشورا را از آنجا نقل کرده است آمده است که امام صادق فرمود: "ای صفوان من این زیارت را از پدرم امام باقر، از پدرش امام سجاد از پدرش تا پیامبر واو از جبرئیل واو از خداوند چنین یافتم" 📚مصباح المجتهد،شیخ طوسی،ص781 ❗شیخ عباس قمی می گوید: "شیخ ما ثقه الاسلام نوری فرموده:در فضل ومقام زیارت عاشورا همین بس که از سنخ سایر زیارات نیست که به ظاهر از انشا واملای معصومی باشد هرچند که از قلوب مطهره ایشان چیزی جز آنچه از عالم بالا به آنجا رسد بیرون نیاید بلکه از سنخ احادیث قدسیه است..." 📚مفاتیح الجنان،خبر صفوان در فضیلت زیارت عاشورا ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "در فضیلت این زیارت همین بس که بر خلاف سایر زیارات که از معصومین نقل شده است این زیارت به شکل حدیث قدسی روایت شده است یعنی امامان علیهم السلام آن را از پیامبر اکرم نقل کرده اند که جبرئیل امین آن را از سوی خدا برای او آورده است" 📚مفاتیح نوین،ص394 ❗اما درمورد سند زیارت عاشورا: ❗علامه گرانقدر ومعاصر "سبحانی"در مورد زیارت عاشورا چنین می فرماید: "استحباب زیارت حسین در روز عاشورا ( با خواندن زیارت عاشورا) از چیزهایی است که تمام علمای شیعه در طول قرن ها بر آن اتفاق دارند واین اجماع واتفاق از محکمترین ادله بر صحت این زیارت وصدورش از امامان است" 📚رسایل ومقالات،ج3 ص402 ❗علامه سپس به بررسی واثبات صحت سندی زیارت عاشورا می پردازد که دوستان می توانند رجوع فرمایند 📚رسایل ومقالات،ج3 ص402 "دراسه لسند زیارت عاشورا" ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا طبق گفته وهابی ها قسم خوردن به غیر خدا کفر وشرکه ✅پاسخ طبق آیات فراوانی از قرآن وروایات خود اهل سنت شکی در مشروعیت قسم به غیر خدا نمی ماند. ❗در آیات قرآن می کنیم خداوند در بسیاری از موارد به غیر خود قسم خورده است واگر این عمل منکر وزشت بود خدا نباید انجام میداد چنان که فرمود: "خداوند تجاهر به کلام بد را دوست ندارد "( نسائ 148 ) ❗خداوند در سوره شمس به 7 چیز از مخلوقاتش قسم میخورد ❗درسوره نازعات آیات 1 تا 3 به سه چیز قسم میخورد ❗درسوره مرسلات آیات 1 تا 3 به دوچیز از مخلوقات و... ❗مسلم در صحیح روایت می کند: "شخصی نزد پیامبر آمد وگفت کدامین صدقه اجرش نزد خدا عظیم تر است؟ پیامبر فرمود: آگاه باش! قسم به پدرت.... " 📚صحیح مسلم،ج3 ص94 احمد در مسند می آورد پیامبر خطاب به مخاطبش فرمود: "به جان خود سوگند اگر معروف سخن بگویی واز منکر نهی کنی بهتر از آن است که ساکت باشی" 📚مسند احمد،ج5 ص225 ❗مالک بن انس در موطا خود نقل می کند: "ابوبکر به دزدی که زیور الآت دخترش را دزدیده بود گفت: به پدرت قسم شب تو شب دزدان نبود" 📚موطا،رقم 29 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال برام سؤاله اگ خدا عدالت داره ب این سؤال ج بدین آیا کسی ک توی یه خانواده ای ک باباش معتاده یا اصلا خودش ولدالزنا باشه با اون کسی ک از یه نطفه ی پاک بدنیا اومده برابرن؟؟؟ اصلا سرنوشت گروه اولی چی میشن سرنوشت گروه دوم چی؟؟؟؟؟؟ ✅پاسخ: نخست باید دانست در اعمال انسان سه عامل مهم نقش دارد: 1. عوامل وراثتی و ژنتیکی؛ 2. عوامل محیطی؛ 3. اختیار و انتخاب. ❗ این سه فاکتور از عوامل متغیر هستند که هیچ گاه شرایط مساوی را برای انسان ها به وجود نمی آورند ❗اما عدالت خدا بر این اساس است که از هر کس با توجه به شرایط محیط و عوامل ژنتیکی و امکاناتی که در اختیار دارد، بازخواست کند، لذا شدت و یا تخفیف عذاب و یا پاداش خداوند نیز با ملاحظه هر سه عامل است. ❗به طور مثال در روایت آمده که خداوند هفتاد خطا را بر جاهل می آمرزد که یکی از آنها را بر عالم نمی آمرزد. 📚الکافی،ج1 ص47 ❗ بنابراین تأثیر عوامل غیر اختیاری در روحیات و اعمال و کنش های انسان ها امری مسلم و تردید ناپذیر است. لیکن این گونه امور هرگز سلب کننده اختیار و آزادی اراده انسانی نیستند و از طرف دیگر نمی توانند فطرت پاک الهی آدمی را که او را به سوی خدا و فضایل و پاکی ها فرا می خواند از بین ببرند. ❗نقش عوامل محیطی یا وراثتی یاد شده، ایجاد زمینه گرایش به سوی برخی از رذالت ها و منکرات است. بنابراین تفاوت یک انسان حرامزاده یا فردی که در محیط فاسدی تولد و رشد می یابد با فرد حلال زاده یا کسی که در محیط سالم تولد و رشد یافته آن است که در وی زمینه گرایش به کژی ها و آلودگی ها بیشتر است؛ ولی این زمینه هرگز توانایی و اراده اصلاح را از او سلب نمی کند. ❗همین انسان بر حسب فطرت الهی میل به سوی نیکی ها و ارزش های متعالی نیز دارد. بنابراین می تواند مانند هر کس دیگر به سمت ارزش ها و فضایل حرکت کند. در طول تاریخ نیز بسیاری از انسان هایی که در محیط سالم رشد کرده اند به سوی انحرافات گرویده و در مقابل افرادی در محیط های فاسد بر علیه تمایلات نفسانی پست خود قیام کرده و به اصلاح گراییده اند. ❗خداوند می فرماید: "خداوند هیچ کس را جز به اندازه توانایی اش تکلیف نمیکند"( بقره 286) ❗وبی شک کسی که در محیط نامناسب رشد کرده باشد اما بتواند دین خودرا حفظ کند مقامش از فردی که در محیط مناسب رشد کرده است برتر وبالاتر است وبه مقتضای این آیه شریفه: "هرکس به اندازه سنگینی ذره ای کار خیر انجام دهد آن را می بیند"( زلزال 7) ❗پاداش تمام سختی هایش را دریافت خواهد کرد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال دليل برداخت خمس جيست؟ايا كسي كه خمس برداخت نكنه هيج يك از اعمالش مورد قبول نيست.من مقداري بول واسه تشكيل زندكيم جمع كردم اونم به سختي و با كار كاركري يعني شده از خرجيهاي ضروري زندكيم كاهي وقتا زدم تا بسندازي داشته باشم ميكن خمس تعلق ميكيره ✅پاسخ: گذشته از آنکه خداوند در آیه 41 انفال پرداخت خمس را لازم می شمرد ❗روایات فراوانی در وجوب خمس سالیانه طبق فقه شیعه در مجامع روایی ما آمده است که علمای شیعه در کتب خود ذکر کرده اند. 📓مستدرک الوسایل،ج7 ص284 باب 6 📓بحار الانوار،ج93 ص189 باب 23 📓وسایل الشیعه،ج9 ص499 باب 8 محققان روایات وارده در وجوب خمس را حدود 200 روایت می دانند به چند روایت از کتاب وسایل الشیعه توجه فرمایید: . عثمان بن سماعه از امام کاظم درمورد خمس سوال کرد امام پاسخ داد: "فی کل ما افاد الناس من قلیل او کثیر" "خمس درتمام آنچه مردم بدست می آورند است کم باشد یا زیاد" 📚همان مدرک،ص503 در روایت دیگری آمده است که اصحاب امام جواد از ایشان سوال کردند آیا خمس درهمه آنچه انسان فایده میبرد کم وزیاد است؟ امام پاسخ داد:بله .باقیمانده از موونه سال خمس دارد 📚همان مدرک،ص499 ❗می بینیم که مشروعیت خمس طبق فقه شیعه وروایات کاملا ثابت است ❗همچنین در روایات متعددی از کتب اهل سنت آمده است که پیامبر از مردم خمس سالیانه می گرفت که جهت پرهیز از اطناب وارد آن نمی شویم. جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب: "الانصاف فی مسائل دام فیها الخلاف" اثر علامه محقق ایت الله سبحانی جلد 2 ص17 مساله 13 "الخمس فی الکتاب والسنه" ❗امام زمان درباره کسی که پرداخت خمس را ترک کند فرمود: "لعنت خدا وفرشتگان وتمام مردم بر کسی که درهمی از اموال ما ( خمس) را حلال بشمرد وپرداخت نکند" 📚الاحتجاج،ج2 ص480 ❗اما کسی که توانایی پرداخت خمس را ندارد می تواند با دفتر مرجع تقلیدش ارتباط برقرار کرده وپرداخت آن را دست گردان کنند که فشاری بر آنها وارد نشود 📚احکام خمس،حسینی،ص139 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال تمام امامان ما با قدرت فراوانی که داشته اند و با اراده ی خداوند میتوانستند هر کاری کنند پس چرا حق آنها را خورده اند.؟ مثل غصب کردن خلافت مولا امیرالمومنین(ع) (مطمئنا امیرالمومنین ع میتوانستند بگیرند)یا حادثه ی کربلا(شهید شدن امام حسین ع و اصحابشان و به اسارت بردن خانواده شان) مطمئنا میتوانستند امامان ما از این حادثه ها و اتفاقات دیگری جلوگیری کنند پس چرا این کار را انجام ندادند؟ امامان ما دارای قدرت ویژه و بالایی بوده اند! ✅پاسخ: "از نظر قرآن پیامبر نیز دارای قدرت فوق العاده بود.معراج، شق القمر ودیگر معجزات وکرامات او که در کتابهای حدیث به صورت متواتر نقل شده براین مطلب گواه اند.اما با این قدرت فوق العاده دندانش در جنگ احد شکست، چهره اش خونین شد، در جنگ خندق از گرسنگی سنگ بر شکم می بست و... ❗چرا پیامبر با آن قدرت فوق العاده با این همه مشکل مواجه شد؟ ❗پاسخ همه یک جمله است وآن اینکه انبیا وامامان از طریق روش های عادی به تبلیغ می پردازند وبا دشمنان می جنگند وتنها در موارد خاص که اثبات نبوت یا امامت نیز به اعمال قدرت فوق العاده داشته ویا وضعیت ایجاب می کرد که از نیروی غیبی کمک بگیرند چنین می کردند" 📚پاسخ جوانان شیعی به پرسشهای وهابی ها،ص186 ❗امام کاظم فرمود: "خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است که هر موقع خداوند چیزی را بخواهد واراده کند انان نیز همان را اراده می کند" 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ❗امامان الگوی جامعه هستند ومردم باید ببینند که آنان چگونه با مشکلات مواجهه می شوند واستقامت می کنند تا مردم از آنان درس صبر وایثار را فرا بگیرند،.روی این جهت خداوند به آنان اجازه استفاده از قدرت غیبی در هر امر ومشکلی را نداده است وانان نیز طبق فرمان خداوند عمل می کنند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال شما در جواب برادری که علت آ فرینش را جویا بود فرمودین خدا مارا خلق کرده که از نقص به کمال برساند حال مگر نمیگوییم خدا از سرنوشت ما با خبر است پس میداند که من آخرسر به بهشت میرم یا جهنم سوال این است خدا چرا انسان جهنمی خلق میکند با اینکه میداند که فلان کود در اینده مرتکب گناه میشود وبه جهنم میرود؟آیا ما در همان نیستی( زمانی که هیچ درکی ازبودن نداشتیم)میبودیم بهتر نبود؟؟ ✅پاسخ ❗ما درهمان پیام تصریح کردیم که خداوند فیاض علی الاطلاق است واین صفت لازمه وعین ذات پرودگار است. لازمه این فیاض بودن خداوند خلق کردن است تا مخلوقات در سایه این فیض الهی تحت تربیت او از نقص به کمال برسند 📚تفسیر نمونه،ج22 ص392 ❗این به مانند آن است که در مقام تشبیه که به گل که ذاتش معطر است بگوییم چرا بود میدهد وعطر آگین است. ❗دراین هم شکی نیست که اصل وجود خیر محض است و پروردگار حکیم هیچگاه کار قبیح وناپسند را انجام نمیدهد ❗خداوند می داند که کدام انسان سعید وکدام انسان شقی خواهد بود اما این آگاهی سبب نمی شود که انسان در انتخاب این مسیر مجبور باشد بلکه آگاهی خداوند به قید اختیار انسان است یعنی خداوند می داند که انسان با اختیار خودش چه مسیری را انتخاب می کند ودر کدام مسیر گام بر می دارد ووقتی انسان را مختار بدانیم دیگر اشکال شما مطرح نمی شود 📚الهیات،علامه سبحانی،ج2 ص287 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در اسلام حق طلاق به مرد داده ش ده وخانم هااگر مشگل حاد هم داشته باشندباید ثابت کنند در حالی که بعضی از مسایل ثابت گردنش سخت مثل شکاک بودن اقا بد اخلاق بودن وحیای چیزهای دیگه ...... ✅پاسخ: "دلیل اینکه حق طلاق به مرد داده شده است این است که زندگی جمعی نیاز به مدیر دارد. اسلام نیز کسی را که کمتر در مقابل عواطف واحساسات تحت تاثیر قرار می گیرد واز نظر مدیریت جمعی قوی تر است به عنوان مسوول اراده زندگی مشترک معرفی وهزینه اداره این زندگی را بر او واجب کرده است " 📚نرم افزار پرسمان،نمایندگی رهبری در دانشگاه،کلید واژه فلسفه حق طلاق ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "جنس زن برای انجام وظایفی متفاوت با مرد آفریده شده است وبه همین دلیل احساسات متفاوتی دارد. قانون آفرینش وظیفه حساس مادری وپرورش نسلهای نیرومند را برعهده او گذارده به همین دلیل سهم بیشتری از عواطف واحساسات به او داده است درحالی که طبق این قانون وظایف خشن وسنگین تر اجتماعی بر عهده جنس مرد گذارده شده است وسهم بیشتری از تفکر به او داده شده است بنابراین اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم باید پاره ای از وظایف اجتماعی را که نیاز بیشتری به اندیشه و مقاومت وتحمل شداید دارد بر عهده مرد گذارده شود ووظایفی که عواطف واحساسات بیشتری را می طلبد بر عهده زنان وبه همین دلیل مدیریت خانواده بر عهده مرد ومعاونت آن بر عهده زن گذارده شده است ❗وقوانینی از جمله حق طلاق ( که دراختیار مرد است) از همین جا سرچشمه میگیرد ونتیجه مستقیم همین واقعیت است " 📚تفسیر نمونه،ج2 ص157 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان @poorseman
سوال ایا پیامبر اکرم (ص)،در طول عمرشان چیزی نخواندند و ننوشتند؟ وبی سواد بودند ✅پاسخ: ❗آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "در اینکه پیامبر به مکتب نرفت وخط ننوشت در میان مورخان بحثی نیست وقران نیز صریحا می گوید: "پیش از این نه کتابی می خواندی ونه با دست خود چیزی می نوشتی تا موجب تردید دشمنانی که می خواهند سخنان تورا ابطال کنند گردد"( 48 عنکبوت) ❗اصولا در محیط حجاز به اندازه ای با سواد کم بود که افراد با سواد کاملا معروف وشناخته شده بودند. در مکه که مرکز حجاز محسوب می شد تعداد کسانی که از مردان می توانستند بخوانند وبنویسند از 17 نفر تجاوز نمی کرد واز زنان تنها یک زن بود که سواد خواندن ونوشتن داشت 📚فتوح البلدان،ص459 ❗این درمورد دوران قبل از نبوت واما پس از بعثت در هیچیک از تواریخ نقل نشده است که او خواندن ونوشتن را از کسی فرا گرفته باشد بنابراین به همان حال امی بودن تا پایان عمر باقی ماند ❗ولی اشتباه بزرگ که باید از آن اجتناب کرد این است که درس نخواندن غیر از بی سواد بودن است. هیچ مانعی ندارد که پیامبر به تعلیم الهی خواندن یا خواندن ونوشتن را بداند بی آنکه نزد انسانی فرا گرفته باشد زیرا چنین اطلاعی بدون تردید از کمالات انسانی است ومکمل مقام نبوت است. ❗شاهد این سخن آن است که در روایاتی که از امامان اهل بیت نقل شده می خوانیم پیامبر می توانست بخواند ویا هم توانایی خواندن داشت وهم توانایی نوشتن 📚تفسیر برهان،ج4 ص332 ❗اما برای این که جایی برای کوچکترین تردید برای دعوت او نماند از این توانایی استفاده نمی کرد" 📚تفسیر نمونه،ج6 ص400 ❗جهت آگاهی بیشتر از روایات وارده دراین باره که آیت الله العظمی مکارم به آن اشاره کردند رجوع کنید به کتاب شریف وگرانسنگ "بحار الانوار"جلد ج16 ص82 باب 6 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا اجداد ما بر میگرده به میمون؟مگه قرآن نمیگه انسان از خاک آفریده شده؟ ✅پاسخ: فرضیه تکامل انواع واین که انسان تکامل یافته میمون است، ( نظریه داروین )هنوز به عنوان یک قانون علمی شناخته نشده است وتنها در حد یک فرضیه مانده است وبسیاری از دانشمندان با آن مخالفت کرده اند ودارای اشکالات فراوان است که جهت آگاهی از تفصیل آنچه گفته شد رجوع کنید به کتاب "مدخل مسایل جدید در علم کلام، علامه سبحانی، ج1 ص222 فصل چهاردهم. ❗ ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "فرضیه تکامل وتبدیل آن از صورت یک فرضیه به یک قانون علمی وقطعی یا باید از طریق عقل باشد ویا از طریق آزمایش وحس وتجربه وغیر از این دو راهی نیست. اما از یک سو می دانیم دلایل عقلی وفلسفی را به این مسایل راهی نیست واز سوی دیگر تجربه وازمایش از مسایلی که ریشه های آن در میلیون ها سال قبل نهفته است کوتاه است.آنچه ما با حس وتجربه درک می کنیم این است که تغییرات سطحی با گذشت زمان به صورت جهش "موتاسیون"در حیوانات وگیاهان رخ میدهد، مثلا از نسل گوسفندان معمولی ناگهان گوسفندی متولد می شود که پشم آن با پشم گوسفندان معمولی متفاوت است یعنی بسیار لطیفتر ونرمتر می باشد وهمان سرچشمه پیدایش نسلی در گوسفند بنام "گوسفند مرینوس "می شود با این ویژگی در پشم ویا اینکه حیوانات بر اثر جهش، تغییر رنگ چشم یا ناخن ویا شکل پوست بدن ومانند آن پیدا می کند. ولی هیچ کس تاکنون جهشی ندیده است که دگرگونی مهمی در اعضای اصلی بدن یک حیوان ایجاد کند ویا نوعی را به نوع دیگر مبدل سازد. بنابراین ما تنها می توانیم حدس بزنیم که تراکم جهش ها ممکن است یک روز سر از تغییر نوع حیوان درآورد ومثلا حیوانات خزنده را تبدیل به پرندگان کند، ولی این حدس هرگز یک حدس قطعی نیست بلکه تنها یک مساله ظنی است چرا که ما هرگز با جهشهای تغییر دهنده اعضای اصلی به عنوان یک حس وتجربه رو به رو نشدیم" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص84 علامه سبحانی این اشکالات را بر این فرضیه وارد می کند: 1⃣وجود فاصله عمیق میان مغز انسان ومغز میمون: این فاصله آن چنان عمیق است که نمیتوان گفت انسان تحول یافته از میمون است اگر بنا باشد انسان طرح مشترکی داشته باشد حتما باید میان این دو مغز حلقات مفقوده ای وجود داشته باشد تا بتواند شجره وجود انسان را تشکیل دهد 2⃣تمایز آشکار زبانی میان انسان ومیمون: میمون زبانی جز زبان دیگر حیوانات ندارد. واز طریق سر وصدا علامت میدهد ولی انسان دارای زبانی متقن وآراسته با قواعد وضوابط است ونمی توان با یک چنین تفاوت آشکار انسان را تحول یافته از میمون دانست 3⃣استعدادها وتوانایی های هنری: که در انسان وجود دارد که نمی توان آنها از طریق قانون انتخاب طبیعی توجیه کرد زیرا برای یک موجودی که از طریق انتخاب طبیعی پدید می آید وجود چنین شایستگی هایی غیر طبیعی می نماید 📚مدخل مسایل جدید علم کلام،ج1 ص224 ❗"آیات قرآن هرچند مستقیما در صدد بیان خلقت مستقل انسان یا تکامل یافته انسان نیست ولی ظواهر ایات البته در خصوص انسان با مساله خلقت مستقل سازگار تر است هرچند کاملا صریح نیست اما ظاهر آیات بر خلقت مستقل دور میزند اما درمورد خلقت مستقل یا مشترک سایر جانداران قرآن سکوت دارد" 📚تفسیر نمونه،ج11 ص89 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خدا تو آیه 29 سجده میگه از روح خودم در انسان دمیدم مگه خدا روح داره که بخشی از روحش رو به ما داد مگه روح دادنیه؟ ✅پاسخ: "خداوند نه جسم دارد ونه روح واضافه روح به خدا به اصطلاح اضافه تشریفی است ودلیل بر این است که روحی بسیار پر عظمت در کالبد انسان دمیده شده است ❗هماهنگونه که خانه کعبه را به خاطر عظمتش بیت الله می نامند وماه رمضان را به خاطر برکتش شهر الله می نامند ❗خلاصه آنکه خداوند می خواهد به روح موجود در انسان شرافت وبزرگی دهد لذا آن را منتسب به خود می کند نه آنکه خداوند حقیقتا روح داشته باشد چنان که خداوند به دلیل شرافت دادن به کعبه آنجا را خانه خود خوانده است درحالی که روشن است خداوند خانه ندارد وغرض اضافه تشریفیه بوده است 📚تفسیر نمونه،ج11 ص78 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه خدا عادل هست چگونه ممکن است که 14 نفر به عنوان معصومین شناخته بشن که حتی اگر بخوان نمیتونن گناه کنن اونوقت من که میتونم گناه کنم جلوی خودمو میگیرم اونوقت میزان میشن این معصومین چرا فرق هست بین ما ومعصومین خدا وند همه چیز بهشون داده بعد شدن سنبل دین خدا خواسته که علی علی باشه خدا خواست که حسین حسین بشه پس چرا خدا که نخواسته من معصوم باشم منو مواخضه میکنه این عدالت؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی می فرماید: "مصونیت معصومین در برابر گناه از مقام معرفت وعلم وتقوای آنان سرچشمه می گیرد درست همانند پرهیز از پاره ای از گناهان برای فرد فرد ما به خاطر علم واگاهی وایمان ومعرفت آن را ترک می کنیم مثلا هرگز با بدن لخت قدم در کوچه وخیابان نمی گذاریم. ترک گناه برای آنان محال عادی است نه محال عقلی ومی دانیم محال عادی با اختیاری بودن سازگار است فی المثل محال عادی است که شخص عالم ومومنی شراب را با خود به مسجد ببرد ودر صف جماعت بنوشد ولی مسلما این یک محال عقلی نیست بلکه محال عادی است. ❗کوتاه سخن این که سطح بالای معرفت وایمان انبیا که خود یک فضیلت وافتخار است سبب افتخار وفضیلت دیگری که مقام عصمت است می گردد. ❗اگر گفته شود آنها این ایمان ومعرفت را از کجا آورده اند می گوییم این از امدادات الهی است ولی با این قید که امدادهای الهی بی حساب نیست ولیاقت هایی در آنان وجود داشته است" 📚پیام قرآن،ج7 ص191 ❗علامه سبحانی می فرماید: "عصمت به معصوم داده نمی شود مگر پس از وجود داشتن کمالات وبرتری های اخلاقی در وجود معصومان " 📚الهیات،ج3 ص175 ❗ایت الله جوادی آملی می فرماید: "خداوند متعال با علم بی نهایت خود می دانست که کدام یک از بندگانش به دعوتش پاسخ مثبت میدهند وکدامیک پاسخ منفی واز انجایی که می دانست معصومان در اطاعت فرمان او یک سر و گردن از سایر مخلوقات بالاتر و برتر هستند اجر آنان را در ابتدای خلقت ودر حقیقت پیش از عمل به انبیا وامامان به صورت عصمت عطا کرده است " 📚ادب فنای مقربان،ج3 ص256 ( با تصرف) ❗خلاصه کلام آنکه، عصمت از علم واگاهی وایمان بالای معصومان صادر میشود که سبب می شود آنان با اختیار خود دنبال گناه نروند اما افاضه این علم وایمان با عنایت خداوند بوده آن هم به سبب شایستگی هایی که در وجود آنان بوده است. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا خدا هم خشمگین وعصبانی میشه مثل ما انسان ها؟به نظرتون یه جوری نیسته که خدا هم مثل ما عصبانی بشه واز حالتی به حالت دیگه در بیاد؟ ✅پاسخ: "خشم وغضب در مورد خداوند به آن معنی که درمورد انسان است نمیباشد زیرا خشم در انسان یک نوع هیجان وبر افروختگی درونی است که سرچشمه حرکات تند وشدید وخشن میشود ونیروهای وجود انسان را برای دفاع یا گرفتن انتقام بسیج میکند ولی درمورد پرودگار هیچ یک از این مفاهیم که از آثار موجودات متغیر وممکن الوجود ومادی است وجود ندارد بلکه خشم الهی به معنای برچیدن دامنه رحمت ودریغ داشتن لطف از کسانی است که مرتکب اعمال زشتی شده اند" 📚تفسیر نمونه،ج18 ص 284 ❗امام صادق فرمود: "رضایت و خشمگینی به آن معنا که در مخلوقات است در مورد خداوند اطلاق نمیشود ولیکن غضب خداوند کنایه از عقاب کردن او ورضایت خداوند کنایه از پاداش دادن او است" 📚التوحید،للصدوق،ص170 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال به امام حسین میگن خون خدا مگه خدا خون داره جدا خجالت داره با این غلوها آبروی شیعه رو بردید ✅پاسخ: سخنان شما دوست گرامی ناشی از عدم تعمق کافی در موضوع است چرا که: آیت الله مکارم چنین پاسخ میدهند: "ا این اشتباه بزرگی است که بعضی ثار را خون معنی کرده اند زیرا ثار هیچ گاه در لغت عرب به معنی خون نیامده است بلکه به معنای خون بها است. ❗بنابراین ثار الله یعنی ای کسی که خونبهای تو متعلق به خدا است واو خونبهای تورا میگیرد یعنی تو متعلق به یک خانواده نیستی که خونبهای تورا رئیس خانواده بگیرد ونیز متعلق به یک قبیله نیستی که خونبهای تورا رئیس قبیله بگیرد تو متعلق به جهان انسانیت وبشریت میباشی تو متعلق به عالم هستی وذات پاک خدایی بنابراین خونبهای تورا او باید بگیرد " 📚تفسیر نمونه،ج4 ص229 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شنیدم میگن روز قیامت هیچ کس از پل صراط عبور نمیکنه مگر به جواز واجازه علی آیا این مطلب در کتب اهل سنت هم اومده ✅پاسخ: بله این مطلب در روایات فراوانی از کتب شیعه وسنی آمده است. ❗جهت آگاهی تفصیلی از کتب شیعه دراین موضوع رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار،ج39 ص193 باب 84 "علی تقسیم کننده بهشت ودوزخ وجواز عبور از صراط است" ❗این مطلب در روایات متعددی از کتب اهل سنت نیز آمده است. ❗خطیب بغدادی به سندش از انس بن مالک روایت میکند که گفت: "وقتی زمان مرگ ابوبکر نزدیک میشد از او شنیدم که گفت از پیامبر شنیدم که می گفت : "بر صراط عقبه ای است که هیچ کس از آن عبور نمیکند مگر آنکه جوازی از علی همراه داشته باشد" 📚تاریخ بغداد،ج10 ص356 ❗طبری روایت میکند که پیامبر فرمود: "زمانی که خداوند مردمان اولین واخرین را جمع کند بر روی جهنم پلی قرار میدهد، هیچ کس از آن عبور نمیکند مگر به جواز واجازه علی ابن ابی طالب" 📚الریاض النضره،ج2 ص172 ❗وروایات متعدد دیگر... ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا پرچم آمریکا رو آتیش میزنیم مردمشون که کاری نکردن که ما پرچم اونها رو آتیش می زنیم؟ ✅پاسخ: نخست توجه کنید که در وجوب دشمنی با ظالمین جای هیچ شکی نیست که گذشته از آنکه آیات متعددی براین مطلب تصریح میکند روایات فراوانی نیز در این باره در مجامع روایی ما آمده است 📚بحار الانوار،ج72 ص367 باب 82 ❗امیر مومنان خطاب در وصیت به فرزندان خود چنین فرمود: "دشمن ظالم ویاور مظلوم باشید" 📚بحار الانوار،ج42 ص245 ❗خداوند می گوید: "مسلمانان هیچ قدمی که کفار را خشمگین کند بر نمی‌دارند...جز آنکه عمل صالح در نامه اعمالشان نوشته میشود"( توبه 120) ❗آتش زدن پرچم آمریکا توهین به مردم آمریکا نیست چنان که رهبران نظام بارها اعلام داشته اند که ما با مردم آمریکا دشمن نیستیم بلکه نشان خشم علیه سیاست های استکباری وظالمانه آمریکا است وپرچم آمریکا به عنوان نماد وسمبل نظامی مستکبر وزورگو وخاین به حقوق بشر مورد نفرت همه ملل ستمدیده است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یکی از سنی ها در مورد ضربه عمر به حضرت فاطمه(س) میگفت که چطور ممکنه امام علی(ع) در خانه باشد و حضرت زهرا(س) درب خانه را باز کند؟ ✅پاسخ: ما از دوست سنی شما وسایر عزیزان اهل سنت سوال میکنیم: ❗چرا پیامبران به همسران خود اجازه میداد که پشت در آمده ودر را برای افراد باز کنند ❗ابن عساکر از بزرگان شما روایت میکند: "پیامبر از خانه زینب دختر جحش بیرون آمد ووارد خانه ام سلمه شد چون آن روز نوبت آمدن آن حضرت به خانه وی بود مدتی نگذشت که علی آهسته دق الباب کرد، پیامبر بیدار شد، ام سلمه پاسخ نداد حضرت فرمود بلند شو ودر را باز کن" 📚تاریخ مدینه دمشق،ج42 ص470 ❗آنچه در روایات ما آمده است آن است که درب خانه حضرت زهرا باز بوده است وحضرت با دیدن معاندان برای بستن درب پشت آن آمده تا درب را به روی آنان ببندد که مورد هجوم قرار گرفت 📚تفسیر عیاشی،ج2 ص67 📚بحار الانوار،ج28 ص227 ❗نکته دیگر آنکه حضرت زهرا پشت درب آمد تا شاید مهاجمان حیا کنند تا آنان به خاطر حرمت پدر بزرگوارش که تازه رحلت کرده دست بردارند چنان که علمای اهل سنت روایت کرده اند که برخی با دیدن فاطمه شرم کرده وبازگشتند 📚الامامه والسیاسه،ابن قتیبه،ج1 ص16 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
آیا تولد انسان های ناقص الخلقه با عدالت خدا ناسازگاری نداره؟ ✅پاسخ: خداوند عالم هستی را بر اساس نظام اسباب ومسببات استوار کرده است. امام صادق فرمود: "خدا خواسته است که همه کارها از طریق اسباب آن جاری گردد" 📚کافی،ج1 ص173 ❗لازمه قانون اسباب ومسببات این است که هرگاه سبب محقق شودمسبب به دنبال آن محقق میشود. اگر انسان از ارتفاع بسیار بلند سقوط کند حتما خواهد مرد،اگر سم بخورد مسموم خواهد شد و... ❗بر اساس این لازمه گاه تحقق سبب توسط یک فرد دامن گیر سایر افراد نیز میشود. ❗مثلا بر اساس نظام اسباب ومسببات اگر مآدر باردار برخی داروها را مصرف کند سبب آسیب به جنین میشود ودر نتیجه نوزاد ناقص الخلقه به دنیا می آید ❗عموما این اختلالات در کودکان اسباب طبیعی دارد ❗همچنین در روایات اسلامی ادابی برای جماع ومباشرت ذکر شده است که رعایت آنان در تولد فرزندی سالم وصالح موثر است وعدم رعایت آنان نیز تاثیر خودرا خواهد گذاشت 📚وسایل الشیعه،ج20 ص123 باب 60 وص128 باب 64 وص133 باب 67 و... ❗با این توضیح روشن شد که مقصر اصلی در تولد فرزندان ناقص الخلقه سبب طبیعی واحیانا والدین هستند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یوجین بورویتس در رد خدا در مساله برهان شر می گوید :خدایی که اجازه می دهد انسانها را بسوزانند ،خدایی که درحین سوزاندن انسانها سکوت می کند و "چهره خویش را پنهان می کند"شایسته اعتقاد ورزیدن نیست . پس از وقوع چنان شر عظیمی ،اعتقاد به خدای خیر خواه وقادر ،چندان نامعقول شد که انسان ادعا کرد "خدامرده است " ✅پاسخ: خداوند در آیه 137 انعام می فرماید: " همين گونه شركاى آنها [بتها]، قتل فرزندانشان را در نظرشان جلوه دادند (كودكان خود را قربانى بتها مىكردند، و افتخار مىنمودند) سرانجام آنها را به هلاكت افكندند و آيينشان را بر آنان مشتبه ساختند. و اگر خدا مىخواست، چنين نمىكردند (زيرا مىتوانست جلو آنان را بگيرد ولى اجبار سودى ندارد.) بنا بر اين، آنها و تهمتهايشان را به حال خود واگذار (و به آنها اعتنا مكن)" ❗اجبار بر مسير هدايت و جلوگيري از ظلم ظالم به وسيله امور غيبي منافات با سنت الهي ،‌يعني هدايت انسان از طريق اختيار دارد. ❗ به عبارتی در دنیا فردی به فرد دیگر ظلم می کند و او را با مشکلاتی مواجه می سازد و یا او را از موفقیت دور می سازد، ربطی به خدا ندارد. چرا که خداوند به هیچ کس ذره ای ظلم نمی کند، این انسان ها هستند که بر خود و بر دیگران ظلم می کنند و این لازمه اختیار و آزادی انسان است. چرا که رسیدن به تکامل جز از طریق اختیار حاصل نمی شود و خداوند در این دنیا، تکوینا جلو ظالم را نمی گیرد، چرا که در این صورت، دیگر اختیار معنا نخواهد داشت و فلسفه خلقت (رسیدن به کمال با اراده و اختیار) معنا نخواهد داشت. ولی خداوند متعال از طریق تشریع یعنی از طریق پیامبران از ظلم کردن به شدت نهی کرده است و هم عقل انسان ظلم را قبیح می داند و خداوند ظالمین را به مجازات خویش خواهد رساند. ❗اما خداوند بی شک ظالمان را به سزای اعمال خود خواهد رساند چنان که فرمود: "مسلما پرودگار تو در کمین گاه ( ظالمان) است"( فجر 14) ❗حضرت امیر فرمود: "اگر خداوند ظالم را مهلت دهدهرگز مجازات اورا از بین نمیبرد،او بر سر راه در کمین ستمگران است وچنان گلوی آنها رادر دست دارد که هر زمان بخواهد آن را چنان می فشارد که حتی آب دهان از گلویش فرو نرود" 📚نهج البلاغه،خطبه 97 ❗خداوند می فرماید: "آنها که کافر شده اند تصور نکنند اگر به آنها مهلت میدهیم ( وانها را عذاب نمی‌کنیم) به سودشان است ما به آنها مهلت میدهیم برای آنکه بر گناهان خود بیفزایند وبرای آنها عذاب خوار کننده ای است"( ال عمران 178) ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا بايد بعضي آيات قرآن را به تاويل برد؟؟ وقتي ميشود معنايي ساده ساده فهماند چرا خدا بايد آن را بپيچاند؟ چرا خداوند بايد چيزي بگويد که معناي ظاهري روشني دارد ولي ما آن را تاويل ببريم؟؟؟؟ ✅پاسخ: ظاهرا سوال شما ناظر به آیات محکم ومتشابه در قرآن است. ❗خداوند می فرماید: "او کسی است که این کتاب را بر تو نازل کرد که قسمتی از آن آیات محکم ( صریح وروشن) است که اساس این کتاب می باشد( که هرگونه پیچیدگی در آیات دیگر با مراجعه به آنها برطرف میشود) وقسمتی از آن متشابه است ( که با توجه به آیات محکم تفسیر آنها اشکار میشود) ( ال عمران 7) ❗آیات متشابه آیاتی است که معانی آنها در بدو نظر پیچیده است وتاب چند معنا را دارد وبا توجه به آیات محکم تفسیر آنها روشن میشود 📚تفسیر نمونه،ج2 ص433 ❗آیاتی که به تاویل برده میشود آیات متشابه هستند که با به تاویل بردن وتفسیر بر اساس محکمات قرآن معانی آنها مطابق اراده خداوند روشن واشکار میشود ❗سوال از فلسفه وجود ایات متشابه در قرآن کردید پاسخ آن است: علما جهات گوناگونی را برای آن ذکر کرده اند که یک جهت این است که: "اخبار اهل بیت این نظریه را ثابت میکند آن است که وجود این گونه آیات در قران نیاز شدید مردم را به پیشوایان الهی وپیامبر واوصیای او روشن میسازد وسبب میشود که مردم به حکم نیاز علمی به سراغ آنها بروند ورهبری آنها را عملا به رسمیت بشناسند واز علوم دیگر وراهنمایی های مختلف آنان نیز استفاده کنند واین درست به آن می ماند که در پاره ای از کتب درسی شرح بعضی از مسایل به معلم واستاد گذارده میشود تا شاگردان رابطه خودرا با استاد قطع نکنند وبر اثر این نیاز از افکار او الهام گیرند چنان که پیامبر فرمود: "دوچیز گرانمایه در میان شما یادگار می‌گذارم کتاب خدا واهل بیتم " 📚مستدرک علی الصحیحین،حاکم نیشابوری،ج3 ص148 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه،ج2 ص429 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman