سوال
میشه در باره عید نوروز معلومات ارسال کنید چون ما در افغانستان در منطقه هستیم که سنی و وهابی ها هستند و هر سال میگویند که نوروز حرام است
✅پاسخ
شيخ صدوق نقل مى كند: «وأتي علي عليه السلام بهدية النيروز ، فقال عليه السلام : ما هذا؟»
خدمت حضرت امير (ع) هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟ پاسخ دادند: «يا أمير المؤمنين اليوم النيروز» اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد).
📚من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 300، ح 4073 .
از اين روايت استفاده مى شود كه حضرت هيچگونه مخالفتى با عيد نوروز نفرمودند، بلكه فرمودند هر روزتان نوروز باد.
❗️و در روايت ديگرى حضرت امير عليه السلام فرمود: «اليوم لنا عيد ، وغدا لنا عيد ، وكل يوم لا نعصي الله فيه فهو لنا عيد
امروز براى ما عيد است و فردا هم عيد ما هست و هر روز كه خدا را معصيت نكنيم آن روز عيد ما است.
📚مستدرك الوسائل، ج 6، ص 154، ح 6679.
❗️شيخ طوسى در مصباح از امام صادق (ع) نقل كرده كه حضرت به معلى بن خنيس فرمودند: «إذا كان يوم النيروز فاغتسل والبس أنظف ثيابك ، وتطيب بأطيب طيبك ، وتكون ذلك اليوم صائما
روز نوروز غسل كن و پاكيزه ترين لباست را بپوش و خود را خوشبو نما و اين روز را روزه بگير و بعد از نماز ظهر و عصر چهار ركعت نماز (با آداب خاصى) بجاى آور و دعا كن «يغفر لك ذنوب خمسين سنة».خداوند گناه پنجاه سال تو را مى آمرزد.
📚 وسائل الشيعة ج 8، ص 172 - 173، ح 10338، مصباح المتهجد : 790.
📚ابن فهد حلى در مهذب نقل كرده كه امام صادق (ع) به معلى بن خنيس فرمود: «إن يوم النيروز هو اليوم الذي أخذ فيه النبي ( صلى الله عليه وآله ) لأمير المؤمنين ( عليه السلام ) العهود بغدير خم فأقروا له بالولاية ، فطوبى لمن ثبت عليها ، والويل لمن نكثها»
روز نوروز همان روزى است كه پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه وآله در غدير خم، از مردم نسبت به امير مؤمنان (ع) عهد و پيمان گرفت. و در اين روز با ولايت على (ع) تجديد پيمان نماييد، خوشا به حال كسى كه در ولايت على (ع) ثابت قدم بماند و واى به حال كسى كه پيمان شكنى كند.
و حضرت در ادامه فرمود: «وما من يوم نيروز إلا ونحن نتوقع فيه الفرج ، لأنه من أيامنا حفظه الفرس وضيعتموه».
ما در روز نوروز انتظار فرج داريم، زيرا آن روز از روزهاى ويژه ما اهل بيت است كه شما آن را ضايع كرديد ولى فارسها آن را حفظ كردند.
📚المهذب : 194، وسائل الشيعة (آل البيت)، ج 8، ص 173 ، ح 10339، والبحار 59 : 119.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
این پست رو تو لاین گذاشتن ویک عالم کامنت زیرش
من نمیدونم چی باید جوابشون رو بدم...
قطع دست سه نوجوان عراقی توسط داعش
دستورات قرآن کریم در خصوص سرقت و مجازات سارق چیست؟
در آیه 38 از سوره مائده مجازات سرقت را چنین آورده است: الساق و السارقه فاقطعوا ایدیهما جزا بما کسبو نکالا من ا... والله عزیز حکیم
دستهای مرد و زن دزد را قطع کنید که مجازات مذکور کیفر اعمال آنان است . مجازاتی که از جانب خداوند متعال تعیین شده و خداوند توانای بی همتا است و همه شئون را از حکمت انجام می دهد.
برخی کامنت گذاشتن باظهور داعش بن مایه اصلی اسلام مشخص شده...
وای یه حرفایی میزنن آدم دییونه میشه
✅پاسخ
ایت الله مکارم در این باره چنین می اورد:
در اينجا به چند نكته مهم بايد توجه داشت.
شرائط مجازات سارق:
قرآن در اين حكم همانند سائر احكام ريشه مطلب را بيان كرده و شرح آن به سنت پيامبر واگذار شده است ، آنچه از مجموع روايات اسلامى استفاده مى شود اين است كه اجراى اين حد اسلامى(بريدن دست) شرائط زيادى دارد كه بدون آن اقدام به اين كار جائز نيست از جمله اينكه:
۱. متاعى كه سرقت شده بايد حداقل يك ربع دينار باشد.
۲. از جاى محفوظى مانند خانه و مغازه و جيبهاى داخلى سرقت شود.
۳. در قحط سالى كه مردم گرسنه اند و راه به جائى ندارند نباشد.
۴. سارق عاقل و بالغ باشد، و در حال اختيار دست به اين كار بزند.
۵. سرقت پدر از مال فرزند، يا سرقت شريك از مال مورد شركت اين حكم را ندارد.
۶. سرقت ميوه از درختان باغ را نيز از اين حكم استثناء كرده اند.
۷. كليه مواردى كه احتمال اشتباهى براى سارق در ميان باشد كه مال خود را به مال ديگرى احتمالا اشتباه كرده است از اين حكم مستثنى است.
و پاره اى از شرائط ديگر كه شرح آن در كتب فقهى آمده است. البته منظور از ذكر شرائط بالا اين نيست كه سرقت تنها در صورت اجتماع اين شرائط حرام است، بلكه منظور اين است كه اجراى حد مزبور، مخصوص اينجا است و گرنه سرقت به هر شكل به هر صورت، و به هر اندازه و هر كيفيت در اسلام حرام است.
❗️آيا اين مجازات اسلامى خشونت آميز است
بارها این ایراد از طرف مخالفان اسلام و یا پاره اى از مسلمانان کم اطلاع گرفته شده است که این مجازات اسلامى بسیار شدید به نظر مى رسد.
اگر بنا شود این حکم در دنیاى امروز عمل شود باید بسیارى از دست ها را بِبُرند.
به علاوه اجراى این حکم، سبب مى شود که یک نفر گذشته از این که عضو حسّاسى از بدن خود را از دست مى دهد، تا پایان عمر انگشت نما باشد.
در پاسخ این ایراد باید به این حقیقت توجه داشت:
اوّلاً: هر سارقى مشمول آن نخواهد شد، بلکه تنها یک دسته از سارقان خطرناک هستند که رسماً مشمول آن مى شوند.
ثانیاً: با توجه به این که راه اثبات جرم در اسلام شرائط خاصى دارد، این موضوع باز هم تقلیل پیدا مى کند.
ثالثاً: بسیارى از ایرادهائى که افراد کم اطلاع بر قوانین اسلام مى گیرند، به خاطر آن است که یک حکم را به طور مستقل و منهاى تمام احکام دیگر مورد بررسى قرار مى دهند.
به عبارت دیگر، آن حکم را در یک جامعه صد در صد غیر اسلامى فرض مى کنند.
ولى اگر توجه داشته باشیم که: اسلام، تنها این یک حکم نیست بلکه مجموعه احکامى است که پیاده شدن آن در یک اجتماع سبب اجراى عدالت اجتماعى، مبارزه با فقر، تعلیم و تربیت صحیح، آموزش و پرورش کافى، آگاهى و بیدارى، و تقوا مى گردد، روشن مى شود که مشمولان این حکم چه اندازه کم خواهند بود.
اشتباه نشود! منظور این نیست که در جوامع امروز این حکم نباید اجراء شود بلکه منظور این است که هنگام داورى و قضاوت باید تمام این جوانب را در نظر گرفت.
خلاصه، حکومت اسلامى موظّف است براى تمام افراد ملت خود نیازمندى هاى اوّلى زندگى را فراهم سازد، به آنها آموزش لازم را بدهد، و از نظر اخلاقى نیز تربیت کند، بدیهى است در چنان محیطى افراد متخلّف بسیار کم خواهند شد.
رابعاً: اگر ملاحظه مى کنیم امروز دزدى فراوان است، به خاطر آن است که چنین حکمى اجراء نمى شود و لذا در محیط هائى که این حکم اسلامى اجراء مى گردد (مانند محیط عربستان سعودى که تا سال هاى اخیر این حکم در آن اجراء مى شد) امنیت فوق العاده اى از نظر مالى در همه جا حکمفرما بود.
بسیارى از زائران خانه خدا با چشم خود چمدان ها یا کیف هاى پول را در کوچه و خیابان هاى «حجاز» دیده اند که هیچ کس جرئت دست زدن به آن را ندارد تا این که مأمورین «اداره جمع آورى گمشده ها» بیایند و آن را به اداره مزبور ببرند و صاحبش بیاید، نشانه دهد و بگیرد.
غالب مغازه ها در شب ها در و پیکرى ندارند و در عین حال کسى هم دست به سرقت نمى زند.
جالب این که: این حکم اسلامى قرن ها اجراء مى شد و در پناه آن مسلمانانِ آغاز اسلام در امنیت و رفاه مى زیستند، اما در مورد تعداد بسیار کمى از افراد ـ که از چند نفر تجاوز نمى کرد ـ این حکم اجراء گردید.
آیا بریدن چند دست خطاکار، براى امنیت چند قرن یک ملت قیمت گزا
فى است که پرداخت مى شود؟
بعضى اشكال مى كنند که:
كه اجراى اين حد در مورد سارق به خاطر يك ربع دينار منافات با آنهمه احترامى كه اسلام براى جان مسلمان و حفظ او از هر گونه گزند قائل شده ندارد، تا آنجا كه ديه بريدن چهار انگشت يك انسان مبلغ گزافى تعيين شده است.
اتفاقا همين سؤ ال - به طورى كه از بعضى از تواريخ بر مى آيد - از عالم بزرگ اسلام، علم الهدى مرحوم سيد مرتضى، در حدود يك هزار سال قبل شد، سؤ ال كننده موضوع سؤ ال خود را طى شعرى به شرح ذيل مطرح كرد:
يد بخمس مئين عسجد وديت ما بالها قطعت فى ربع دينار!
يعنى : دستى كه ديه آن پانصد دينار است. چرا به خاطر يك ربع دينار بريده مى شود!
سيد مرتضى در جواب او اين شعر را سرود:
عز الامانة اغلاها و ارخصها ذل الخيانة فافهم حكمة البارى
يعنى عزت امانت آن دست را گرانقيمت كرد. و ذلت خيانت بهاى آن را پائين آورد، فلسفه حكم خدا را بدان.
📚تفسیر نمونه، جلد ۴، صفحه ۳۷۹.
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مگه حضرت مهدی در غیابت در پناه خدا و در سلامت ایشون نیستن و خدا از ایشون محافظت نمیکنن پس چرا ما برای سلامتیشون صلوات میفرستیم؟
✅پاسخ
با توجه به روایات امام عصر مانند انسانهای دیگر زندگی طبیعی داشته ودر میان مردم رفت وامد دارد وممکن است مانند پیامبران دیگر ودیگر امامان به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند
📚بحار الانوار ج52 ص151 باب 23
❗️بنابراین صدقه دعا وصدقه وصلوات برای سلامتی حضرت بی تاثیر نیست ومحفوظ ماندن ایشان توسط خداوند به معنای حفظ جان ایشان است ۰
❗️امامان هم به ما یاد داده اند که چگونه برای ایشان دعا کنیم ۰
امام رضا چنین تعلیم می دادند:
' خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان واورا در پناه خود از شر تمام انچه افریده ای محفوظ بدار واورا از پیش رو وپشت سر وراست وچپ وبلایای اسمانی وزمینی محفوظ بدار حفظ کردنی که هر کس را ان طور محفوظ گردانی از بین نرود'
📚مصباح المتهجد ص409
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا زرتشت پیامبر بوده؟
اگر پیامبر بوده حتما باید یه نشونه ی پیامبری داشته باشه و یا اینکه یه معجزه کرده باشه.مثلا حضرت محمد(ص) معجزه های زیادی داره مث شق القمر ولی زرتشت هیچ نشونه یا معجزه ای نداشته یا اینکه چیزی که ثابت کنه پیامبره.
پس یعنی زرتشت الکی خودشو پیامبر معرفی کرده؟؟؟؟
✅پاسخ
این که زرتشت پیامبر بوده یا خیر برای ما ثابت نیست اما
در روایات اسلامی مجوسیان از پیروان یکی از انبیای بر حق شمرده شده اند که بعدا از اصل توحید منحرف شده وبه افکار وعقاید شرک آلود روی آورده اند.
❗در بعضی از روایات آمده است که مشرکان مکه از پیامبر تقاضا کردند از آنها جزیه بگیرند واجازه بت پرستی به آنها بدهد. پیامبر فرمود:
"من جز از اهل کتاب جزیه نمیگیرم ودر مورد مجوس فرمود:
"مجوس پیامبری داشتند وکتاب آسمانی، پیامبرشان را به قتل رساندند وکتاب اورا آتش زدند"
📚الکافی،ج3 ص567
❗حضرت علی فرمود:
"خداوند کتابی بر آنها نازل کرد وپیامبری مبعوث نموده است"
📚امالی صدوق،ص280
❗امام سجاد به نقل از پیامبر فرمود:
"با آنها طبق سنت اهل کتاب رفتار کنید منظور پیامبر مجوس بود"
📚الفقیه،ج2 ص53
جهت اطلاع بیشتر رجوع کنید به:
📚وسایل الشیعه،ج15 ص127 باب 49
📚بحار الانوار،ج14 ص451 باب 31
📚تفسیر نمونه،ج14 ص44
❗اما این که پیامبرشان همان زرتشت بوده است یا خیر برای ما مشخص نیست وما تنها طبق این روایات آنان را جزو اهل کتاب محسوب می کنیم
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوالی داشتم از خدمتتون.
همیشه وقتی صحبت از علت خلقت انسان میشود در جواب می گویند به کمال رسیدن انسان هدف بوده است.
اما برای من سوال است که ، خداوند که از سرنوشت انسان خبر دارد و میداند این بنده ای که خلق میکند در پایان بهشتی است یا جهنمی پس به کمال رسیدن معنایی ندارد چون اعمال انسان از قبل تعیین شده تا به سرنوشتی که از قبل هم تعیین شده برسد.
پس این که می گویند کمال رسیدنی وجود ندارد درست است،چون حق انتخابی وجود ندارد و ما باید مسیری که از قبل تعیین شده رو طی کنیم تا بمیریم.
میشود روشنگری کنید؟
✅پاسخ:
باید دید تقسیر صیحیح قضا و قدر الهی چیست ۰با روشن شدن این موضوع پاسخ سوال شما بدست می اید
در این شکی نیست که قضا وقدر مساله ای مسلم در اسلام است وقضا وقدر خداوند همه چیز را فرا گرفته است دراین باره روایات فراوانی داریم
📚بحار الانوار،ج5 ص84 باب 3
❗اما تفسیر قضا وقدر را از زبان ایت الله العظمی مکارم شیرازی زید عزه بشنویم:
"هرگز مفهوم قضا وقدر این نیست که سرنوشت انسان از نظر سعادت وشقاوت واطاعت ومعصیت، خوشبختی وبدبختی، به طور اجبار از پیش تعیین شده، سرنوشتی حتمی وغیر قابل تغییر.
این یک خرافه بیش نیست.
قضا وقدر از یک نظر اشاره به قانون علیت است.به این معنا که خداوند مقدر کرده است افرادی که مثلا سعی وکوشش کنند موفق شوند وافراد سست وتنبل ناموفق باشند، مطیعان سعادتمند کردند،عاصیان بدبخت وشقاوتمند، ملتی که متحد باشد پیروز گردد وانها که راه تفرقه بپیمایند شکست خورند واین است قضا وقدر الهی که انتخاب هر کدام از این مسیرها دست خود انسان است"
📚پیام قرآن،ج4 ص580
سوال
ایا خدا بر روی عرش است مگر خدا جسم است معنای جمله الرحمان علی العرش استوی چیه
✅پاسخ
عرش در لغت به معنى چيزى است كه داراى سقف بوده باشد و گاهى به خود سقف نيز عرش گفته مىشود مانند: أَوْ كَالَّذِي مَرَّ عَلى قَرْيَةٍ وَ هِيَ خاوِيَةٌ عَلى عُرُوشِها (مانند كسى كه از كنار قريهاى گذشت در حالى كه آن چنان ويران شده بود كه سقفهايش فرو ريخته و ديوار بر سقفها در غلطيده بود) (بقره آيه 259).
گاهى به معنى تختهاى بلند همانند تخت سلاطين نيز آمده است، چنان كه در داستان سليمان مىخوانيم كه مىگويد: أَيُّكُمْ يَأْتِينِي بِعَرْشِها: كداميك از شما مىتوانيد تخت او (بلقيس) را براى من حاضر كنيد (سوره نمل آيه 38).
و نيز به داربستهايى كه براى برپا نگهداشتن بعضى از درختان مىزنند، عرش گفته مىشود: همانطور كه در قرآن مىخوانيم وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشاتٍ وَ غَيْرَ مَعْرُوشاتٍ: او كسى است كه باغهايى از درختان داربستدار و بدون داربست آفريد (انعام آيه 141).
❗️ولى هنگامى كه در مورد خداوند به كار مىرود و گفته مىشود عرش خدا، منظور از آن مجموعه جهان هستى است كه در حقيقت تخت حكومت پروردگار محسوب مىشود.
اصولا جمله اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ كنايه از تسلط يك زمامدار بر امور كشور خويش است، همانطور كه جمله ثل عرشه (تختش فرو ريخت) به معنى از دست دادن قدرت مىباشد، در فارسى نيز اين تعبير كنايى زياد به كار مىرود، مثلا مىگوئيم در فلان كشور، جمعى شورش كردند و زمامدارشان را از تخت فرو كشيدند، در حالى كه ممكن است اصلا تختى نداشته باشد، يا
جمعى به هواخواهى فلان برخاستند و او را بر تخت نشاندند، همه اينها كنايه از قدرت يافتن يا از قدرت افتادن است.
بنا بر اين در آيه مورد بحث جمله اسْتَوى عَلَى الْعَرْشِ كنايه از احاطه كامل پروردگار و تسلط او بر تدبير امور آسمانها و زمين بعد از خلقت آنها است.
و از اينجا روشن مىشود: آنها كه جمله فوق را دليل بر تجسم خدا گرفتهاند گويا توجه به موارد استعمالات فراوان اين جمله در اين معنى كنايى نكردهاند.
📚تفسیر نمونه ج6 ص204
🆔ایدی برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شاعران ، اشعاری از باب تشبیه صرفأ با قصد تمثیل در مدح مقام رهبری می سرایند ... همچون : حسین دوران ... حسین زمانه
آیا از نظر شرعی کار اشتباهی است ؟
✅پاسخ
ما از جنبه کلامی به این سوال نگاه می کنیم که ایا این مقایسه کردن صحیح به نظر می رسد وبر مبنای روایات شیعه وسنی می باشد یا خیر
❗️شیخ صدوق در عیون خود روایت می کند که حضرت علی فرمود:
نحن اهل البیت لا یقاس بنا احد
ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس قابل قیاس با ما نیست
📚عیون الاخبار ص225
❗️ علامه طبری از بزرگان اهل سنت از پیامبر گرامی روایت می کند که فرمود:
ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس با ما قیاس نمیشود
📚ذخایر العقبی ص17 _ ینابیع الموده ص178_ منتخب کنزالعمال در حاشیه مسند احمد ج5 ص94"
❗️ این مضمون روایت فراوان در کتب شیعه وسنی امده است که جهت اگاهی تفصیلی رجوع فرمایید به کتاب شریف بحار الانوار ج26 ص267 باب 6
🆔ایدی برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ميخواستم بدونم كه در خواست و توسل به فرزندان امام حسين ع كه معصوم نيستند مثل حضرت رقيه س و حضرت علي اصغر ع درسته؟ مگه اونها در چي مقامي بودند؟
اصلا مگه تو دستگاه خدا پارتي بازي هم هست كه به واسطه خويشاوندي با امام معصوم ادم صاحب كرامات بشه؟
اصلا مگه يه بچه شش ماهه ميفهمه چيزي رو ؟
✅پاسخ
از انجا که خداوند علم دارد که برخی انسان ها در اینده با استفاده از اختیار خود وبا اعمال نیک به مقامات بالایی می رسند خداوند از همان سنین کودکی یعضی از درهای ۼیب وشهود را به روی ایشان می گشاید وبه انها مقاماتی را میدهد اگر چه در خردسالی باشند چنان که به حضرت عیسی مقام حکمت را داد ویا به امام جواد در سن کودکی مقام امامت داد وبه این نکته در اوایل دعای ندبه اشاره شده است وبزرگان نیز بر صحت ان استدلال کرده اند
📚ادب فنای مقربان ' ایت الله جوادی املی ج3 ص257
❗️از باب مثال معلمی را در نظر بگیرید که چون از موفقیت دانش اموز اطمینان دارد قبل از ازمون اخر سال جایزه ای به دانش اموز میدهد هر چند ممکن است دانش اموز به علت تصادف در یک حادثه موفق به شرکت در ازمون نشود
❗️لذا توسل به حضرت علی اصۼر ور رقیه صرفا توسل به یک کودک نیست بلکه توسل به یک روح بزرگ است که فرصت بروز ان گوهر وجودش اش را در این عالم خاکی بدست نیاورد ۰
❗️شیخ جعفر مجتهدی که از ایشان به عنوان یک عارف بزرگ نام برده میشود می گوید:
هر چه دارم وبه هر کجا رسیده ام از ناحیه علی اصغر وتوسل به ایشان بوده است
📚لاله ای از ملکوت ص371
🆔ایدی برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میخواستم به این سوالم حتما جواب بدین
ماهرکاری میکنیم باید تواون کاراراده خداباشه وگرنه ممکن نیست
پس وقتی ماگناه میکنیم خداوندهم اون کاره اراده کرده پس ینی خداوند شریک جرم ماست؟؟؟؟؟؟؟
✅پاسخ
به مقتضای ادله عقلی ونقلی متعدد هیچ فعل وانفعالی در عالم رخ نمیدهد مگر انکه اذن خداوند باید در پی آن باشد ۰
❗️خداوند می فرماید
" بگو خدا افریننده همه چیز است" ( رعد 16)
وفرمود: ایا افریننده ای جز خدا است ( فاطر ) 3
❗️اما باید توجه کرد عقیده توحید در خالقیت مستلزم جبر وسلب اختیار از انسان نمیشود
❗️انسان در انجام افعال خود مختار وآزاد است ولی نباید فراموش کرد که تمام قدرت ونیرو وحتی آزادی اراده او از سوی خدا است او است که همه این نیروها را به انسان داده است و او است که می خواهد انسان آزاد باشد و به این ترتیب اعمال انسان در عین این که مستند به خود او است مستند به خدا نیز می باشد و از دایره خلقت او خارج نیست ۰
❗️این عقیده همان اعتقاد به امر بین الامرین است که از مختصات شیعه می باشد
❗️امام صآدق فرمود:
ما اهل بیت نه می گوییم انسان مجبور است و نه می گوییم کاملا ازاد است ( بلکه امری بین جبر وتفویض است )
📚 امالی صدوق ص279
❗️در روایت دیگر از امام صادق سوال شد ایا خداوند بندگان را بر انجام معاصی مجبور کرده است فرمود:
خداوند بسیار عادل است وهیچگاه بندگان را بر معاصی مجبور نمیکند سپس انان را عذاب کند
📚الکافی ج1 ص 159
❗️ جهت اطلاع بیشتر از روایات وارده در این باب رجوع کنید به
📚تکمله الوسایل ، حر عاملی ج1 ص228 باب 38
📚 بحار الانوار ج5 ص2 باب 1
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بنده درمورد یک موضوع فراگیر و عمومی جامعه حال حاضر دارم بحث و گفتگو میکنم
این موضوع هم بحث همکار بودن خانم نامحرم با آقای نامحرم هست،یعنی "رابطه کاری"
همان طور که میدانید همین رابطه های کار بسیاری خانواده هارو بهم ریخته و بسیاری ازدواج های محکوم به شکست رو شکل داده...
با توجه به این که روز به روز این موضوع داره فراگیرتر و بیشتر میشه مخصوصا در همین شرکتهای بازاریابی و...
آیا مراجع و رهبری نظری در این مورد ندادن؟؟؟
چه برخوردی با این موضوع دارن؟؟؟
آیا حدیث یا روایتی از ائمه معصوم در این مورد نداریم؟؟؟
بطور کلی این موضوع بین مراجع دینی و کارشناسهای اجتماعی و روانشناسی چگونه تحلیل میشه و چه جبهه ای گرفته اند؟؟؟
✅پاسخ
اسلام به زن حق اشتۼال وحق مالکیت وتحصیل ثروت داده است
📚شخصیت وحقوق زن ص183
❗️ واختلاط زن و مرد در محیط کار اگر سبب نگاه گناه الود نباشد وترس افتادن به حرام در میان نباشد از نگاه مراجع تقلید بی اشکال است
📚احکام نگاه و پوشش ص69 پرسش 92
❗️اما از روایات اسلامی استفاده می شود که انچه شایسته است ان است که زن در محیطی قرار گیرد که کاملا از نامحرم پوشیده باشد
❗️امیر مومنان به فرزندش امام حسن چنین فرمود:
تا می توانی کاری کن که زن تو با مردان بیگانه معاشرت نداشته باشد هیچ چیز بهتر از خانه زن را حفظ نمیکند اگر بتوانی کاری کنی که جز تو مرد دیگری را نشناسد چنین کن
📚نهج البلاۼه نامه 31
❗️امام باقر فرمود:
زنان از جمله چیزهایی هستند که حفظ وپوشاندن انان لازم است پس انان را با در خانه بودن حفظ کنید ومستتر دارید
📚الفقیه ج3 ص390
❗️ حضرت زهرا فرمود:
برترین زنان کسانی هستند که نه انان مردان را ببینند و نه مردان انان را ببینند
📚کشف الۼمه ج1 ص466
❗️جهت اگاهی بیشتر از این نوع روایات رجوع فرمایید
📚وسایل الشیعه ج20 ص65 باب 24
📚 مستدرک الوسایل ج14 ص181 باب 21
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
عزیزی سوالی رو مطرح کرد که برای من خیلی جای سوال نبوده ولی همین که نتونستم جوابشو بدم من رو وادار کرد که اینجا مطرحش کنم
ایشون پرسیدن این تناقض رو تو آیات قرآن برام حل کن که یجا خدا فرمودن انسان از گل خلق شده و جای دیگه فرمودن از نطفه !
✅پاسخ
خداوند در ایه 7 سجده می فرماید:
اۼاز افرینش انسان را از گل قرار داد
❗️علامه طباطبایی در تفسیر المیزان چنین می اورد:
مراد از انسان در ایه فرد فرد ادمیان نیست تا بگویی خلقت فرد فرد از گل بوده بلکه مراد نوع ادمی است ۰می خواهد بفرماید مبدا پیدایش این نوع گل بوده که همه افراد منتهی به وی میشود وخلاصه تمامی افراد این نوع از فردی پدید امده است که او از گل خلق شده است چون فرزندانش از راه تناسل وتولد از پدر ومادر پدید امده اند ومراد از ان فردی که از گل خلق شده ادم وحوا است ۰
❗️دلیل گفتار ما این است که در دنباله جمله مورد بحث می فرماید " سپس نسل اورا از ابی بی مقدار خلق کرد" ( سجده 8)
❗️این تعبیر می فهماند که منظور از خلقت انسان همان اولین فردی است که از گل خلق شده نه فرد فرد انسان ها که از ابی بی مقدار خلق شده اند
📚ترجمه تفسیر المیزان، ج16 ص374
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ایا نسل انسان اخرین نسلی است ک خداوند افریده است؟؟
✅پاسخ
علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است به ذکر روایات تحت عنوان:
; انچه که بعد از دخول بهشتیان به بهشت وجهنمیان به جهنم رخ میدهد"
📚بحار الانوار ج8 ص374"
❗️ شیخ صدوق در خصال خود روایت می کند که امام صادق فرمود:
خداوند از زمانی که زمین را خلق کرده است در آن هفت عالم افریده است که اهل ان از ولد ادم نبوده اند سپس خداوند پدر بشر کنونی را افرید وفرزندانش را از نسل او افرید
❗️شاید گمان می کنید وقتی قیامت شود وبهشتیان به بهشت وجهنمیان به جهنم بروند خداوند دیگر در بلاد خودش عبادت نمیشود وخلقی را خلق نمیکند تا عبادتش کنند وتوحید اورا گویند وتعظیمش کنند
( بلکه خلقی را خلق مسکند )وبرای انان زمینی خلق می کند تا بر آن سکنی گزینند واسمانی خلق می کند تا بر انان سایه افکند
📚الخصال ، ج2 ص358
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
بنا به روایات داریم که هر کس که نماز نخواند کافر هست و جایگاهش در روز قیامت جهنم می باشد.
خب شما یه شخصیرو در نظر بگیرید که انسان خوبی هست و به دیگران کمک می کند و اعمال خیر با نیت خدا انجام میدهد ولی نماز نمی خواند ...بنا بر روایات چون این شخص نماز نخوانده بقیه ی اعمال خیرش پوچ می شود و او به جهنم میرود.
خب این خلاف عدالت هست.
مگر در قران نداریم که هر کس ذره ای خوبی کند ان را می بیند ...
این مسئله با ایه ی قران در تناقض است.
✅پاسخ
در روایتی دارد پیامبر گرامی فرمود:
مثل نماز مثل ستون خیمه است هر گاه ستون خیمه پا برجا باشد طناب ، میخ های پرده سود می بخشند وهر گاه ستون شکسته شود نه طناب ونه میخ ونه پرده ای هیچ کدام نافع نیستند
📚الکافی ج3 ص266
❗️در روایت دیگر فرمود:
نماز های پنج گانه را محافظت کنید زیرا هر گاه روز قیامت شود خداوند بنده را فرا می خواند اول چیزی که از او سوال می شود نماز است اگر ان را تام وبدون نقص انجام داده وارد بهشت میشود و گرنه در اتش افکنده می شود
📚بحار الانوار ج10 ص369
❗️ وفرمود:
اول چیزی که روز قیامت از اعمال مورد توجه قرار می گیرد نماز است اگر قبول شود به سایر اعمال نظر می شود واگر مقبول واقع نشود به هیچ یک از اعمالش توجه نمیشود
📚بحار الانوار ج82 ص227
❗️ با توجه به این روایات با صراحت تمام می توان گفت که نماز کلید بهشت است واگر این کلید نباشد هرگز در بهشت باز نمی گردد واعمال نیک همچون طناب ومیخ وپرده خیمه است که بدون ستون هیچ فایده ای ندارد
❗️بنا براین اینگونه روایات به منزله مخصص برای ایه 7 زلزال است که فرمود:
" هرکس ذره ای خیر انجام دهد ان را می بیند"
❗️این روایات می فرماید در صورت بی نمازی اصلا خیری برای انسان نمی ماند تا ان را ببیند وماندن خیر مخصص ومقید به خواندن نماز شده است
❗️پیامبر گرامی فرمود:
بین ایمان و کفر فاصله ای جز ترک نماز نیست
📚 میزان الحکمه ج6 ص318
❗️مراد از کفر در این روایات کفر عملی به دستورات خداوند است وفرد تا به مرحله کفر اعتقادی نرسد از دایره اسلام خارج نمیشود
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
آیا این نگاه یعنی وجود سنخیت میان خالق و مخلوق در تضاده با مکتب حقه اهل بیت علیهم السلام نیست؟
✅پاسخ
یکی از مسایلی که فلاسفه مطرح می کند قاعده سنخیت میان علت ومعلول یا قاعده الوحد لا یصدر عنه الا الواحد است وچنین می گویند اگر سنخیت میان علت ومعول نباشد هر موجودی می تواند علت برای هر معلولی باشدولی مساله لزوم سنخیت مانع از این مطلب است لذا علتی که از هر نظر واحد ویگانه است باید یک معلول بیشتر نداشته باشد روی این جهت خداوند تنها مخلوقی خلق کرده است به نام عقل اول که موجود مجرد وهم سنخ خداوند است ومعلولات مختلف به واسطه ان عقل اول به وجود می ایند
📚 تلخیص از نهایه الحکمه ، علامه طباطبایی ، ص166
❗️ اما پاسخ
روشن است که این سخن به معنای محدود کردن قدرت خداوند است که نمی تواند معلولات مختلف با حیثیات مختلف را خلق بکند واین در تضاد با ادله عقلی ونقلی متعدد در عمومیت قدرت خداوند است
می فرماید:
او بر هر چیزی تواناست ( ملک 1)
❗️هیچ چیزی در اسمانها ونه چیزی در زمین از حوزه قدرت خداوند خارج نیست ( فاطر 44)
❗️جهت اگاهی از ادله نقلی وسخنان اهل بیت در عمومیت قدرت خداوند رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار ج4 ص134 باب 4
❗️وجهت اگاهی از ادله عقلی قدرت خداوند رجوع کنید به الالهیات علامه سبحانی ج1 ص133 به بعد
❗️انچه هم در مورد قاعده گفته شد طبق تصریح محققان در مورد فاعل مختار صحیح نیست ۰
❗️علامه حلی می گوید:
فاعل اگر مختار باشد جایز است اثارش متعدد باشد هرچند خودش یکی باشد واگر فاعل بی اختیار باشد بیشتر دانشمندان معتقدند که معلول او نمی تواند متعدد باشد
📚کشف المراد ص84
❗️این نظریه فلاسفه دارای اشکالات متعدد دیگری نیز است که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب پیام قران ، ایت الله مکارم ج4 ص199 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
از افغانستان مزاحمتون میشم،میخواستم درمورد عالم ذر اگه اسمشو درست گفته باشم بپرسم،ایا واقعیت داره؟اگه میشه توضیح بدین
✅پاسخ
در مورد «عالم ذر» در ميان دانشمندان، مفسران، متكلمان و ارباب حديث، گفت و گوهاى زيادى واقع شده است، و اين نشانگر پيچيدگى موضوع (عالم ذر) مىباشد.
خداى سبحان در قرآن كريم مىفرمايد: وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتَ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ ؛ به خاطربياور زمانى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم «ذريّه» آنها را برگرفت، آنان را گواه بر خودشان گرفت و از آنها پرسيد: آيا من پروردگار شمانيستم، آنان همگى گفتند: آرى، ما گواهى داديم، اين كار را خداوند به خاطر آن انجام داد كه در روز قيامت نگوييد ما از اين موضوع توحيد و معرفه الله غافل بوديم، (اعراف، آيه 172).
حال اين ظهور و بروز (در عالم ذر) كه واقع شده و به چه صورت انجام گرفته است و منظور از عالم ذر چيست؟
1. محدّثان در پاسخ مىگويند: در بعضى از احاديث آمده است: فرزندان آدم تا پايان دنيا به صورت ذرّات كوچكى از پشت آدم خارج شدند و فضا را پر كردند؛ در حالى كه داراى عقل و شعور بودند و قادر بر سخن و تكلم بودند. خداوند آنان را مخاطب قرار داد آيا من پروردگارشما نيستم (الست بربكم)؟ همگى در پاسخ گفتند. آرى (بلى) به اين ترتيب پيمان نخستين بر توحيد گرفته شد».
2. گروهى از مفسران مىگويند: منظور از «ذر»، ذرات نخستين وجود انسان (نطفه) از پشت پدران به رحم مادران انتقال يافت و به تدريج در عالم جنين به صورت انسان كاملى درآمد و همان حال خداوند استعدادهايى به او داد كه بتواند حقيقت توحيد را درك كند. از اين روعالم ذر عالم جنين است و سؤال و پاسخ به زبان حال صورت گرفته است.
📚تفسیر نمونه ج7 ص6
❗️ روایات وارده دراین باب در کتب روایی به صورت متعدد ذکر شده است که برخی از انان قابل تطبیق بر معنای اول وبرخی قابل تطبیق بر معنای دوم است
📚بحار الانوار ج5 ص225
❗️ایت الله مکارم می فرماید:
با توجه به متعارض بودن روایات در این زمینه نمی توانیم روی انها به عنوان یک مدرک معتبر تکیه کنیم ویا لا اقل همانگونه که بزرگان علما در این قبیل موارد می گویند علم و فهم این روایات را به صاحبان انها وا گذاریم واز هر گونه قضاوت پیرامون انها خود داری کنیم
❗️ در این صورت ما می توانیم ومتن ایاتی که در قران امده که تفسیر دوم با ایات قران سازگارتر است
📚تفسیر نمونه ج7 ص10
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند در سورههایی از قران آفرینش جهان را در شش روز اعلام و بعد در سوره فصلت بیان می دارد که افرینش در هشت روز صورت گرفته است لطفا در این مورد مرا راهنمایی کنید
✅پاسخ
در ایات فراوانی از قران مجید افرینش اسمان وزمین مجموعا در شش روز یا به تعبیر دیگر شش دوران بیان شده است ( اعراف 54_ یونس 3_ هود 7_ فرقان 59_ سجده 4_ ق 38 _ 4 حدید
❗️اما در ایات 9 تا 12 فصلت افرینش زمین در دو روز و کوه ها وبرکات وۼذاها در چهار روز ودر دنباله ایات افرینش اسمان ها را در دو روز بیان می کند که در مجموع هشت روز می شود
❗️ایت الله مکارم در مقام پاسخگویی به این اشکال ومورد شبهه شده برای شما چنین می اورد:
مشهور ومعروف دانشمندان اسلامی این است که پاسخ میدهند اربعه ایام ( چهار روز ) منظور تتمه چهار روز است به این ترتیب در دو روز اول از این چهار روز زمین افریده شده ودر دو روز بعد سایر خصوصیات زمین به اضافه خلقت اسمانها در دو روز که مجموعا شش روز یا شش دوران می شود
❗️نظیر این تعبیر در زبان عرب وتعبیرات فارسی نیز وجود دارد که فی المثل گفته می شود از اینجا تا مکه ده روز طول می کشد وتا مدینه پانزده روز یعنی پنج روز فاصله مکه ومدینه است وده روز فاصله اینجا تا مکه
❗️البته اگر ایات متعدد افرینش در شش روز نبود چنین تفسیری پذیرفته نمی شد ولی از انجا که ایات قران یکدیگر را تفسیر می کنند وقرینه یکدیگر می شوند تفسیر بالا به خوبی قابل قبول است
📚تفسیر نمونه ج20 ص224
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا در مورد ایه 24 نسا توضیح دهید که چگونه اجازه می دهد مسلمین کفار را اسیر کنند واحکام برده را بر انان جاری کنند
✅پاسخ:
❗️ جواز به همسر گرفتن زنان کافری که به دست مسلمانان اسیر می شدند بر اساس یک واقعیت حاکم بر جوامع آن روز بوده است؛ زیرا این زنان بخشی از نیروهای جبهه دشمن بودند که اگر آزاد می شدند، تقویت جبهه دشمن را در پی داشت. کشتن و زندانی کردن همه آنان کار بسیار بیرحمانه ای بود. هچنین به کار گرفتن آن ها در معادن و مزارع، بدون این که از حق استفاده از غرایز جنسی برخوردار باشند عواقب خطرناکی از جمله رواج فحشا در بین آن ها را به دنبال داشت .
به همین دلیل اسلام به مسلمانان اجازه داده تا با شرایطی آنان را در منازل و مزارع و ... به کار بگیرند و ضمن رد و ممنوع کردن هر گونه تجاوز و سوء استفاده جنسی ، به مسلمانان اجازه داده است در صورت تمایل با شرایط خاصی با آنان روابط زناشویی مشروع داشته باشند و با رسمیت بخشیدن به این نحوه روابط زناشویی ، تعهدات متقابلی را در طرفین ایجاد کرده است که در سلامت اخلاقی طرفین و جامعه اثرات مثبت بسیار دارد.
ایت الله مکارم شیرازی چنین می اورد
"اسلام تنها دریک مورد اجازه برده گیری میدهد وآن هم در مورد اسیران جنگی است آن هم هرگز جنبه الزامی ندارد.
❗در آن روز زندانهایی نبود که بتوان اسیران جنگی را تا روشن شدن وضعشان در زندان نگهداشت وراهی جز تقسیم کردن آنها در میان خانواده ها ونگه داری به صورت برده نداشت.
❗بدیهی است هنگامی که چنین شرایطی تغییر کند هیچ دلیلی ندارد که امام مسلمین حکم بردگی را درباره اسیران بپذیرد می تواند آنها را از طریق منت یا فدیه آزاد کند
❗زیرا اسلام پیشوای مسلمین را دراین امر مخیر ساخته تا با در نظر گرفتن مصالح اقدام کند
📚تفسیر نمونه،ج21 ص412 به بعد
❗️علامه طباطبایی چنین می اورد:
عمده اسباب برده گیری سه چیز بود 1 جنگ 2 زور وقلدری3 داشتن ولایت ابوت وشوهری وامثال ان
❗️اسلام تنها برده گیری در جنگ را امضا کرد وایه مورد سوال شما نیز ناظر به همین موضوع است آن هم تنها در جنگ هایی معتبر دانست که بین مسلمین و کفار اتفاق افتد که در این صورت مسلمین می توانند اسیر کافر را استرقاق نمایند نه جنگهایی که بین خود مسلمین رخ می دهد
❗️جهت این امضا کردن ومعتبر شمردن برده گیری اسرای جنگی این است که به طور کلی دشمن محارب هدفی جز نابودی انسانیت واز بین بردن نسل بشری و ویران ساختن ابادی ها ندارد وفطرت بشر بدون هیچ تردیدی چنین کسی را محکوم به زوال دانسته وبر هر کسی واجب می داند که اینگونه دشمن های بشریت را جزو مجتمع بشری به شمار نیاورده وانان را مستحق تمتع از مزایای حیات وتنعم به حقوق اجتماعی نداند ونیز حکم می کند بوجوب از بین بردن انان ویا دست کم اسیر کردنشان
📚ترجمه تفسیر المیزان ج6 ص498
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
مگه خدا نمیگه رشوه دادن یا رشوه گرفتن حرامه؟
پس چرا برای مستجاب شدن خواسته هامون خدا میگه نذر کنید.
مثلاً فلان کار رو میکنم اگر فلان خواستم برآورده بشه؟
این هم یه جورایی رشوه میشه دیگه
✅پاسخ
باید توجه کنید که موضوع رشوه دادن ونذر کردن موضوعا با یکدیگر تفاوت دارد وقیاس کردن این دو با یکدیگر قیاس مع الفارقی است
❗️نخست توجه کنید که در احکام شرعی قیاس کردن وسرایت دادن حکم یک مساله به مساله دیگر به دلیل شباهت ظاهری بر خلاف مذهب اهل بیت است واهل بیت شدیدا با افرادی که چنین می کنند بر خورد کرده اند
📚بحار الانوار ج2 ص284 باب 34
❗️خداوند منان فرمود:
به من ایمان نیاورده است کسی که کلام من را به رای خود تفسیر کند ومن را نشناخته است کسی که مرا به خلقم تشبیه کند و بر دین من نیست کسی که در دین من قیاس کند
📚الامالی ، صدوق ، مجلس دوم ص6
❗️رشوه حرام است چون سبب می شود قوانین که قاعدتا باید حافظ منافع طبقات ضعیف باشد به سود مظالم طبقات نیرومند که باید قانون انها را محدود کند به کار بیفتد
❗️اگر باب رشوه دادن گشوده شود این اقویا هستند که قدرت بر پرداخت رشوه دارند در نتیجه قوانین بازیچه تازه ای در دست انها برای ادامه ظلم وستم وتجاوز به حقوق ضعفا خواهد شد
❗️در هر اجتماعی رشوه نفوذ کند شیرازه زندگی انها را از هم می پاشد و ظلم وفساد وبی عدالتی وتبعیض در همه سازمانها نفوذ می کند واز قانون عدالت جز نامی باقی نخواهد ماند
📚تفسیر نمونه ج2 ص6
❗️انسان با نذر کردن سعی در تقرب به خداوند می کند تا با پاکی وقداستی که برایش حاصل می شود شایستگی اجابت دعایش فراهم شود و هیچ یک از مفاسد رشوه دادن در نذر کردن وجود ندارد
❗️نذر کردن سبب هیچ گونه تبعیض وبی عدالتی و حق خوری نمی شود و کلیه افراد می توانند با نذر کردن در تعالی روح خود اقدام کنند تا با قداست و پاکی روح شایستگی اجابت پرودگار را کسب کنند چرا که عدم اجابت ناشی از تیرگی گناهان می تواند باشد ونذر کردن سبب بر طرف شدن این تیرگی می شود
❗️روی این جهت پرودگار نذر کردن را امضا کرده و رشوه دادن را ممنوع کرده است وروشن است که در شریعت این امر ونهی خداوند است که سبب ترجیح یک امر یا تقبیح امری می شود
❗️جهت اگاهی از شرایط وفضیلت نذر کردن رجوع کنید به کتاب شریف میزان الحکمه ج12 ص205 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
ببخشید وقتی ما بدانیم کاری نتیجه اش اکثرا بد هست ان را انجام از اول نمیدهیم حالا اکثرا و یا تمام بنده ها همیشه در این دنیا مبتلا به انواع مریضیها و گرفتاریها هستن و در اخرت هم قران کریم میفرماید ما اکثر مردم را برای جهنم واگذاشتیم ولقد ذرانا لجهنم کثیرا من الناس .... حالا خدای حکیم چرا مارا افریده درحالی که اکثرا ما این عاقبت شوم را داریم ممنونم
✅پاسخ
خداوند منان می فرماید:
" ایا مردم گمان کرده اند به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد" ( عنکبوت 2)
❗️ این ایه عمومیت امتحانات و ازمایش های پرودگار را می رساند
❗️امتحانات وسختی ها سبب می شود انسان استعدادهای خود را شکوفا سازد وشاسیتگی پاداش یا کیفر را بدست اورد
❗️امیر مومنان فرمود:
گرچه خداوند به روحیات بندگانش از خودشان اگاه تر است ولی انها را امتحان می کند تا کارهای خوب وبد که معیار پاداش و کیفر است از انها ظاهر گردد
📚نهج البلاۼه کلمات قصار جمله 93
❗️روی این جهت امام صادق فرمود:
شدیدترین مردم از حیث بلا ومشکلات انبیا هستند سپس هر ان کس که به انان نزدیکتر باشند
📚الکافی ج2 ص252
وفرمود:
پاداش بزرگ با بلا بزرگ همراه است وخداوند هیچ قوم وگروهی را دوست نمی دارد مگر که انان را مبتلا می کند
📚بحار الانوار ج64 ص207
❗️اگر با این دید انسان نگاه کند بلا ومصیبت را نعمت از جانب پرودگار می بیند نه نقمت و بدبختی
❗️اما بخش دوم سوالتان که فرمودید خداوندی که می داند کثیری از جن وانس جهنمی خواهند شد چرا انان را خلق می کند
❗️پاسخ آن است که یکی از صفات ذاتی خداوند فیاضیت او می باشد روی این جهت از انجا که خودش خیر مطلق است موجودات دیگر را نیز می افریند تا انان را به خیر وکمال خودشان هدایت کند واز نقص به کمال برساند
❗️واز انجا که فیاضیت لازمه ذات پرودگار است ناگزیر دست به خلقت موجودات می زند در غیر این صورت واجب الوجود بودن او زیر سوال می رود
📚رجوع کنید تفسیر نمونه ج22 ص391
❗️خداوند طبق صریح ایات قران همه را پاک افریده واسباب سعادت وتکامل را در اختیار همگی گذاشته است
❗️او چنین خواسته است که انسان با اختیار خودش به تکامل برسد زیرا این نوع به کمال رسیدن ارزشمند است اما ممکن است افرادی از این اختیار خود سو استفاده کنند وجهنم را برای خود به ارمۼان اورد
❗️تعبیری که خداوند در ایه مورد اشاره شما می اورد درست به ان می ماند که شخص نجار گوید قسمت زیادی از این چوبها یی را که فراهم ساخته ام برای تهیه درهای زیبا است وقسمت زیاد دیگری برای سوزاندن وافروختن اتش چوبهایی که صاف ومحکم وسالمند در قسمت اول صرف می کنم وچوب های ناسالم را در قسمت دوم
❗️نجار در حقیقت دو هدف دارد یکی هدف اصلی ودیگری هدف تبعی
❗️هدف اصلی او ساختن در وپیکر وابزار خوب است وتمام کوشش وتلاش او در همین راه مصرف می شود ولی هنگامی که ببیند چوبی به درد این کار نمی خورد ناچار ان را برای سوزاندن کنار می گذارد این هدف تبعی است نه اصلی
❗️تنها تفاوتی که این مثال با بحث ما دارد این است که تفاوت چوبها با یکدیگر اختیاری نیست ولی تفاوت انسان ها بستگی به اعمال خودشان دارد ودر اختیار خود انها است
📚 تفسیر نمونه ج7 ص20
❗️ایه مورد استناد شما اشاره است به هدف تبعی خداوند از خلقت انسان وهدف اصلی او همان خیر وسعادت انسان است
📚ترجمه تفسیر المیزان ج8 ص438
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سیزده بدر وجه شرعی داره ؟بدعته؟چیه کلا؟ نظر دین درموردش چیه
✅پاسخ
ایت الله مکارم چنین می فرماید:
مراسم خرافی سیزده بدر را من بررسی کردم سرچشمه اش از نظر تاریخ بر می گردد به اصحاب الراس که در قران به ان اشاره شده است ،
❗️در حالات اصحاب الراس در تفاسیر اشاره شده ودر یکی از شروح نهج البلاۼه هم داستان مفصل ان را دیدم
❗️دوازده شهر یا ابادی بودند که هر شهر و هر ابادی به نام یکی از ماه های سال خورشیدی بود یکی اسمش فروردین بود یکی اردیبشهت یکی خراداد به ترتیب مذهبشان هم بت پرستی بود درختان صنوبر را پرستش می کردند صنوبر منبع درامد خوبی برای انها بود روز اول که می شد همه از تمام دوازده شهر یا روستا جمع می شدند توی شهر فروردین ومراسم جشنی داشتند فردا می رفتند توی شهر اردیبهشت ومراسمی داشتند ۰روز سوم می رفتند توی شهر یا ابادی که خراداد که خرداد نام داشت تا به ابادی که اسفند که می رسید دوازده شهر تمام می شد روز سیزده دسته جمعی از ابادی ها می رفتند به بیابان ها ومراسم سیزده وجشن وپایکوبی والودگی به انواع مفاسد را در انجا برگزار می کردند
❗️بنابراین سیزده بدر یک سنتی بوده که از بت پرستان باقی مانده است
📚استفتاوات جدید ، ایت الله مکارم ج3 ص572
📚 مسایل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155
❗️ معظم له در کتابی دیگر چنین می اورد:
بعضی از اداب نیاکان ما نیاز به بازنگری واصلاح دارد اگر اصلاح شود انجام ان اشکالی ندارد مثلا مراسم سیزده بدر چنانچه به عنوان یک رسم بت پرستی انجام گردد ۼلط وناروا است اما اگر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای الوده ان وپناه بردن به دل طبیعت واستفاده از هوای پاکیزه ان وتفریح واستراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرڙی وتوان کافی باشد امر ناشایستی نخواهد بود به خصوص اگر این کار همراه با تفکر واندیشه در حیات مجدد درختان وگیاهان باشد ودر نتیجه انسان از حیات انها درس زندگی بگیرد وبه یاد عظمت و قدرت وعلم نامحدود خالق ان بیفتد ۰بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران ان را به روز طبیعت تۼییر داد
📚قهرمان توحید ، ایت الله مکارم ص84
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند در قرآن کریم آیاتی دارد که سخن دیگران است.به عبارتی سخنان افراد دیگر در قرآن آمده است مانند پیامبران وحتی سخنان ابلیس...از طرفی خداوند در آیات تحدی میفرماید که کسی نمی تواند حتی یک آیه مانند قرآن بیاورد.سخنان پیامبران و...مستند به خود آنهاست که جزء آیات قرآن شده پس من و دیگران هم میتوانیم سخنی بگوییم که مانند آیات قرآن باشد با این تفاوت که سخنان ما جزء قرآن نمیشود.این موضوع چگونه با مبارزه طلبی خداوند سازگار است؟
✅پاسخ
در معجزه بودن قران کریم هیچ شکی نیست
❗️خداوند می فرماید:
" بگو اگر انسان ها و پریان اتفاق کنند که همانند این قران را بیاورند همانند ان را نخواهند اورد هر چند یکدیکر را در این کار کمک کنند " ( اسرا 89)
❗️در پاسخ شما گفتنی است :
" تحدی در این موارد به این معنا است که هیچ کس نمی تواند مثلا سخن حضرت ابراهیم و موسی و یا سخن فرعون و ... را مانند قرآن در اوج فصاحت و بلاغت و اعجاز بیان کند و قرآن در این مورد تحدی کرده و همه را به آوردن سخنی مانند قرآن در این زمینه دعوت کرده است .
❗️پس آن چه در اینجا مهم است این است که سخنی از غیر خدا به زبان خدا و به صورت کلمات وحی و قرآن در قالب زبان عربی در حد فصاحت و بلاغت قرآن بیان شودو تحدی در اینجا از این نظر است .
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا خمس به سید ها باید داده شه ایا این تبعیًض نیست
✅پاسخ
خمس را طبق روایات باید به دوقسمت تقسیم کرد ۰نیمی از ان سهم امام است که در زمان غیبت باید به مرجع تقلید داده شود ونیمی دیگر سهم سادات نیازمند است
📚وسایل الشیعه ج9 ص509 ابواب قسمه الخمس باب 1
❗️در تفسیر شریف نمونه چنین امده است :
" ❗️اولا نیمی از خمس که مربوط به سادات و بنی هاشم است منحصرا باید به نیازمندان آنان داده شود، آن هم به اندازه احتیاجات یک سال، و نه بیشتر، بنابراین تنها کسانی از آن می توانند استفاده کنند که یا از کار افتاده اند، و بیمارند، و یا کودک یتیم و یا کسان دیگری که به علتی در بن بست از نظر هزینه زندگی قرار دارند.
بنابراین کسانی که قادر به کار کردن هستند، (بالفعل و یا بالقوة ) می توانند درآمدی که زندگی آنها را بگرداند داشته باشند هرگز نمی توانند از این قسمت خمس استفاده کنند و جمله ای که در میان بعضی از عوام معروف است که می گویند سادات می توانند خمس بگیرند، هر چند ناودان خانه آنها طلا باشد، گفتار عوامانه ای بیش نیست، و هیچ گونه پایه ای ندارد.
❗️ثانیا: مستمندان و نیازمندان سادات و بنی هاشم حق ندارند چیزی از زکات مصرف کنند، و بجای آن می توانند تنها از همین قسمت خمس استفاده نمایند.
محروم بودن بنی هاشم از زکات امری مسلم است که در بسیاری از کتب حدیث و کتب فقهی آمده است آیا می توان باور کرد که اسلام برای از کار افتاده ها و ایتام و محرومان غیر بنی هاشم فکری کرده باشد اما نیازمندان بنی هاشم را بدون هیچگونه تامین رها ساخته باشد؟❗️ثالثا: اگر سهم سادات که نیمی از خمس است از نیازمندی سادات موجود بیشتر باشد باید آن را به بیت المال ریخت و در مصارف دیگر مصرف نمود.
همانطور که اگر سهم سادات کفایت آنها را ندهد باید از بیت المال و یا سهم زکات به آنها داد.
❗️ با توجه به جهات سه گانه فوق روشن می شود که در حقیقت هیچگونه تفاوت از نظر مادی میان سادات و غیر سادات گذارده نشده است .
نیازمندان غیر سادات می توانند مخارج سال خود را از محل زکات بگیرند ولی از خمس محرومند، و نیازمندان سادات تنها می توانند از محل خمس استفاده کنند، اما حق استفاده از زکات را ندارند.
❗️در حقیقت دو صندوق در اینجا وجود دارد، صندوق خمس و صندوق زکات و هر کدام از این دو دسته تنها حق دارند از یکی از این دو صندوق استفاده کنند آن هم به اندازه مساوی یعنی به اندازه نیازمندی یک سال .
📚تفسیر نمونه ج7 ص181
❗️ در روایتی چنین امده است :
" بنی هاشم خمس دریافت می کنند زیرا صدقه و زکات برای انان حلال نیست وخداوند در عوض برای انان خمس را قرار داده است "
📚التهذیب ج4 ص126
❗️ امام کاظم فرمود:
خمس برای بنی هاشم قرار داده شد در عوض صدقات مردم تا تنزیهی باشد برای انان از جانب خداوند به سبب قرابتشان با پیامبر وکرامتی باشد از جانب خدا برایشان از دریافت چرک های مردم ( صدقات انان )
📚الکافی ج1 ص539
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میدانیم که آیه ی ولایت در شان حضرت علی هست و اشاره دارد به داستان دادن زکات (انگشتری) به مرد فقیر در حالت رکوع نماز
اما در این آیه واژه ی الذین به کار رفته نه الذی
حال آیا میتوان گفت این آیه در شان چند نفر بوده و نه فقط حضرت علی(ع)؟
✅پاسخ
در کتاب شریف پیام قران در پاسخ به این اشکال چنین امده است :
با توجه به شان نزول های ایه که به طور مستفیض بلکه متواتر در کتب شیعه وسنی نقل شده تردیدی باقی نمی ماند که ایه ناظر به یک فرد است وبه تعبیر دیگر احادیث و تواریخ اسلام گواهی می دهند که دادن صدقه به گدا در حال رکوع مربوط به علی است نه اینکه یک گروه ان را انجام داده باشند بنابراین باید گفت تعبیر به صیغه جمع برای احترام و تعظیم مقام ان فرد است
❗️در ادبیات عرب مکرر دیده شده که از مفرد به لفظ جمع تعبیر اورده شده است مثلا در ایه مباهله ( ال عمران 61)نساونا به صورت جمع است در حالی که مطابق صریح شان نزول ها منظور حضرت زهرا است
❗️در داستان غزوه حمرای الاسد امده است " الذین قال لهم الناس ان الناس قد جمعوا لکم فاخشوهم فزادهم ایمانا "
( همان )کسانی که ( بعضی از ) مردم به انان گفتند دشمنان برای ( حمله به ) شما گرد امده اند از انها بترسید اما این سخن بر ایمانشان افزود( ال عمران 173)
❗️در این جا گوینده این سخن به عنوان ناس که معنی جمع دارد ذکر شده در حالی که در تواریخ امده است مراد نعیم بن مسعود بوده است
📚مفاتیح الۼیب ، فخر رازی ج9 ص433
📚 تفسیر پیام قران ، ایت الله مکارم ج9 ص199
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا ما تمام انسانها باید تقاص یک ترک اولی از پدرمان حضرت ادم را در زمین با این همه رنج و سختی پس دهیم
✅پاسخ
خداوند از ابتدا حضرت ادم را برای زندگی بر روی زمین خلق کرده بود چنان که انجا که خبر از خلقت ادم به فرشتگان می داد خطاب به انان چنین فرمود:
" من می خواهم بر روی زمین خلیفه وجانشین قرار دهم" ( بقره 30)
❗️پس از ان هم ادم را به زمین به یک نقطه سر سبز زمین منتقل کرد ومراد از بهشت ادم که ادم از ان خارج شد همین منطقه سر سبز زمین بود که ادم پس از ترک اولی از ان منطقه خارج شد۰
❗️ایت الله مکارم چنین می اورد :
"ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا
❗️ اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست
❗️وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا.
❗️ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد
📚نور الثقلین،ج1 ص62
📚تفسیر نمونه، مکارم شیرازی،ج1 ص187
❗️با این توضیح پاسخ شما بدست می اید وروشن میشود که به هیچ وجه این تعبیر که ما بخاطر ترک اولی ادم گرفتار زندگی در دنیا شدیم تعبیر صحیحی نیست
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman