سوال
تکلیف بچه های شیعیان که قبل از بلوغ می میرند چیست بهشت میرن؟چیکار میشن؟
✅پاسخ
در روایات ماآمده است که فرزندان شیعیان ومؤمنین که قبل از سن بلوغ از دنیا رفته اند،دربهشت برزخی تحت تربیت حضرت ابراهیم وساره وحضرت زهرا قرار گرفته ودر آخرت نیز وارد بهشت میشوند
❗️شیخ صدوق روایت میکندکه امام صادق فرمود:
خداوند اطفال مؤمنین را (دربهشت برزخی)تحت تربیت ابراهیم وساره قرار میدهد وانان او را پرورش میدهند و وقتی قیامت شود انان را به پدرانشان در بهشت ملحق میکنند
📚من لا یحضره الفقیه ج۳ ص۴۹۰
❗️در روایات دیگر امده است آنان تحت تربیت حضرت زهرا قرار می گیرند
📚همان مدرک
❗️علامه ی مجلسی می گوید ک بین این دو روایت می توان چنین جمع کرد که بنا به درجات پدراشان برخی از آنان تحت تربیت ابراهیم وساره وبرخی تحت تربیت حضرت زهرا قرار میگیرند
📚بحارالانوار،ج5،ص294
❗️اما درقیامت
شیخ صدوق در أمالی خودش روایت میکند ک فرزند عثمان ابن مظعون از دنیا رفته بود،پیامبر خطاب به او چنین فرمود:
برای بهشت هشت در وبرای جهنم هفت در میباشد آیا شاد نمیشوی که در روز قیامت نزد هیچ دری حاضرنمیشوی مگراینکه فرزندت را درکنارت می یابی که کمر تو را گرفته است وبرای تو نزد پروردگار شفاعت میکند(وخداوند نیز شفاعت اورا قبول میکند)
📚امالی،صدوق،ص۶۶
📚وسایل الشیعه ج۳ ص۲۴۶
❗️در روایت دیگری امام باقر فرمود:
هر کس از او فرزندانی بمیرد و او صبر پیشه کند ان فرزندان او را از اتش جهنم باز می دارند
📚الکافی ج۳ ص۲۲۰
❗️روشن است که انان خود بهشتی هستند که می توانند والدین خود را شفاعت کنند تا وارد بهشت شوند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا پس از حضرت یوسف پیامبری از فرزندانش برداشته شد
✅پاسخ
در این باره روایاتی نقل شده است
❗️شیخ کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود:
انگاه که یعقوب بر یوسف وارد شد یوسف ملاحظه عزت پادشاهی را کرد وبرای یعقوب از مرکب خود پیاده نشد
جبرییل بر یوسف نازل شد وگفت ای یوسف دست خود را بگشا واز ان نوری ساطع را خارج کرد و ان نور به جو اسمان منتقل گردید
❗️یوسف گفت این چه نوری بود که از دستم خارج شد
❗️جبرییل پاسخ داد نور نبوت بود که از ذریه تو خارج شد بخاطر عقوبت عدم پیاده شدن برای پدرت لذا از فرزندان تو نبی وپیامبری نخواهد بود
📚الکافی ج3 ص760
❗️همین مضمون را صدوق در علل الشرایع ج1 ص55 وعلامه مجلسی در بحار الانوار ج12 ص251 نقل می کند
❗️اما باید توجه داشت که این جریان منافاتی با عصمت یوسف ندارد وتنها یک ترک اولی بود که ایشان مرتکب گردید
❗️چنان که علامه مجلسی چنین می گوید:
نمی توان این جریان را بر تکبر یوسف یا تحقیر کردن او نسبت به یعقوب حمل کرد چرا که انبیا از این امور منزه هستند بلکه یوسف ملاحظه مصلحت کرد برای حفظ عزتش نزد مردم جهت تدبیر امور انان وترویج دین چرا که نزد مردم چنین بود که اگر فرمانروا برای غیر خودش از مرکب پیاده شود این را سبب خواری و کوچکی ان فرمانروا می دانستند اما شایسته ان بود که یوسف رعایت ادب با پدر را می کرد واین کار اولی بود از رعایت این مصلحت لذا یوسف مرتکب ترک اولی شد و مورد عتاب قرار گرفت ونور نبوت از او خارج شد چون انبیا بخاطر مقام والایی که دارا هستند بخاطر کوچکترین مساله مواخذه می شوند
📚 مراه العقول ج10 ص215
❗️البته برخی علما این جریان را قبول ندارند زیرا
اولا: با ایاتی که استقبال یوسف از یعقوب را گزارش میدهد تطبیق ندارد چرا که در ایات چنین امده است که او پدر ومادرش را به اغوش کشید وان ها را بر تخت سلطنت نشاند « یوسف 99،100.
ثانیا : با ایه." هیچ گناهکاری بار گناه دیگران را بدوش نمی کشد تنافی دارد"(فاطر 18)
❗️چرا باید بخاطر عمل یوسف فرزندانش از نبوت محروم شوند انانکه تقصیری ندارند
📚مجمع البیان طبرسی ج5 ص456
📚منشور جاوید, علامه سبحانی ج11 ص472
❗️طبق این نظریه باید گفت علت اینکه چرا نبوت در نسل یوسف ادامه نیافت برای ما روشن نیست وخداوند خود بهتر می داند که نبوت را در چه کسانی قرار دهد "انعام 124"
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چگونه است خلقت خداوند که برخی در آفریقا بدنیا می ایندسیاه وزشت،یاچرا برخی انسان بدنیا می ایند وبرخی حیوان،چرا من حیوان نشدم،یا چرا من در افریقا بدنیا نیامدم سیاه وزشت!آن کسی ک در افریقا بدنیا امده چه تقصیری داشته؟؟یاسوسک چه گناهی کرده که سوسک بدنیا امده؟؟ایا این ظلم نیست؟!
✅پاسخ
خداوند عادل است یعنی حق هیچ موجودی را پایمال نمیکند،وبه هرموجودی طبق نظام حکیمانه هستی لطف میکند،ظلم پایمال کردن حق است،وعدل وظلم درجایی معنا پیدا میکند که حقی در کار باشد
❗️حال میپرسیم ایا کسی از خدا طلبی داشته وایا موجودات از قبل حقی داشته اند تا پایمال شده باشد وظلمی صورت گرفته باشد،مگر ما قبلا بوده ایم یا از خود چیزی داشته ایم تا پایمال شده باشد
❗️اگر یک قالی بزرگ را پاره پاره کنند،میتوان گفت این قالی قبلا بزرگ بوده واکنون با پاره شدن بزرگی خود را از دست داده ولی اگر ما از اول یک قالیچه ی کوچک بافتیم،قالیچه حق ایراد ندارد که چرا کوچک است،زیرا او پیش از این هیچ بود واصلا از خود بزرگی نداشت،تا کسی آن را گرفته باشد و به او ظلمی کرده باشد،بنابراین اگر خدا به یک نفر که هیچ طلبی از او نداشته چیزی بدهد و به فرد دیگر از همان چیز دو عدد بدهد هرگز ظلم نخواهد بود
❗️علاوه بر اینکه خداوند به آن کسی که نعمت بیشتری داده،مسئولیت بیشتری نیز داده است،چنانکه خداوند فرمود:« بعضی را بر بعضی دیگر درجاتی برتری داد تا شما را به آنچه که در اختیار تان قرار داده بیازماید»
165انعام
❗️پس آنچه از اختلافات مانند سفیدی ،سیاهی ،ذکاوت،تیزهوشی،مرد بودن،زن بودن،انسان بودن،حیوان بودن وغیر اینها موجود است منافات با عدل ندارد چرا که روشن شد موجودات قبل از خلقت حقی بر خداوند ندارند،پس انچه خداوند به انها عطا کرده فضل است نه حق،پس اختلاف در آن ظلم نمیشود
📚بدایة المعارف ،ج1،ص136
❗️انچه گفتیم در روایتی از امام باقر نیز نقل شده است:که از ایشان سوال کردند؛که ما از اطفال کسی را میبینیم که مرده متولد میشوند یا بعضی سقط میشوند یا بعضی کور،یا کنگ،یا کر،متولد میشوند،برخی تا بلوغ زنده می ماند وبرخی تا پیری زنده می مانند،حکمت این چیست؟امام پاسخ داد:
خداوند سزاوارتر است از انچه تدبیر میکند در مورد مخلوقان،چرا که او خالق ومالک انها است پس هرکه را از عمر دادن منع کرده،اورا از چیزی منع کرده،ک برایش نبوده وحقی در آن نداشته وهرکه را عمر داده به او تفضل ولطف کرده وبه او چیزی را داده ک حقی بر ان نداشته
📚توحید صدوق،ص397
❗️روشن شد که این اختلافات منافاتی باعدل خداوند حدارد،اما ممکن است سوال شود از حکمت این اختلافات،که جواب ان نیز واضح است،وآن اینکه این اختلافات لازمه نظام مادی است،اگر همه افراد انسان،مرد یا زن بودند،نسل انسان منقرض میشد،چرا که امکان تناسل وجود نداشت،یا اگر همه انسانها در شکل ورنگ یکسان بودند شناخته نمیشدند ویا اگر همگان در فکروذوق واستعداد مساوی بودند،مشاغل مختلف تعطیل میشد،ویا اگر همگان انسان بودند وحیوانی نبود،بسیاری از فواید که بر وجود حیوانات مترتب است مختل میشدجهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب عدل الهی نوشته ی شهید مطهری صفحه ی 120به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
شما در سوالی در رابطه با اینکه چرا از فرزندان یوسف نبی کسی به پیامبری نرسید،در پایان عرضه داشتید که انتخاب نبی به دست خداست واو بهتر میداند که چه کسی پیامبر باشد،سوال من این است که چرا من پیامبر نشدم،؟فرد باید چه ویژگی داشته باشد تا به پیامبری برسد
✅پاسخ
خداوند در آیه 124انعام میفرماید«خداوند آگاه تر است که رسالت خویش را کجا قرار دهد»
❗️ایت الله مکارم چنین می اورد:
شرط نبوت قبل از هرچیز آمادگی روحی،پاکی ضمیر،سجایای اصیل انسانی،فکر بلند،واندیشه ی قوی وبالاخره تقوی وپرهیزگاری فوق العاده در مرحله ی عصمت است ووجود این صفات،مخصوصا امادگی برای مقامح عصمت،چیزی است که جز خدا نمیداند،به همین دلیل انتخاب نبی به دست خداست وخدا میداند این مقام را در چه جایی قرار دهد
📚تفسیرنمونه،ج5،ص430
❗️به بیان دیگر:
خداوند با علم ازلی ومطلق خود میدانست که عده ی خاصی از بندگانش با اختیار خود بیش از دیگران ودر بالاترین حده ممکن از استعداد خود بهره برداری میکنند ومسیر تکامل را می پیمایند
❗️علم خداوند به این شایستگی ومنزلت این افراد که با اختیار خودشان فراهم شده،سبب شد که خداوند از میان افراد بشر آنان را برگزیند وتفضلأ پاداش انان را در قالب پیامبری عطا نماید وانان را از علم واراده ای برخوردار کند که به واسطه ی ان به مصونیت کامل برسند
❗️اعطای نبوت به افراد،معلول شایستگی انان است واین اعطا بدون حساب نیس واین معنا در بخشهای اغازین دعای ندبه امده است :
«خداوندا تو رو سپاس......تو با آنها(اولیاءت)شرط نمودی که نسبت به زینت ها ومنزلت های دنیوی بی اعتنا باشند وانها نیز این شرط را پذیرفتند وچون میدانستی به این شرط عمل خواهند کرد،انان را پذیرفتی ومقرب خود ساختی وفرشتگان را بر انها نازل کردی و با وحی خود انان را گرامی داشتی واز علم بی کران خود بهره ها دادی»
📚دعای ندبه،مفاتیح الجنان،ص704
❗️چنانکه امام صادق فرمود:
«خداوند انسانهایی را از فرزندان آدم انتخاب کرد وتولد انان را پاک وبدنهای انان را پاکیزه گردانید ،نه بخاطر طلبی که از خداوند داشته باشند،بلکه از انجا که خداوند در هنگام خلقت میدانست که از او فرمانبرداری میکنند واو را عبادت میکنند وهیچ گونه شرکی به او روا نمیدارند پس اینان به واسطه ی فرمانبرداری از خداوند به این کرامت ومنزلت والا در نزد خدا نایل شدند»
📚بحارالانوار،ج10،ص170
❗️با تأمل در انچه که امد روشن میشودکه چرا امثال ما پیامبر نشدیم وبه چه دلیل پیامبران به مقام نبوت رسیدند
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
پیامبر چگونه نماز میخوانده است؟آیا دست بسته نماز میخوانده یا دست باز؟از کتب شیعه وسنی برای ما ثابت کنید،
✅پاسخ
همه ی مذاهب اسلامی،در اینکه بستن دستها در نماز واجب نیست اتفاق دارند
حنفیه،شافعیه وحنابله بستن دستها را مستحب ومالکیه باز بودن دستها را مستحب میداند
📚الفقه المذاهب الخمسة،ص110
شیعیان به پیروی از امامانشان،بستن دستها در نماز را بدعت وحرام میدانند واز انجا که طبق روایات،احادیث امامان همان احادیث وسنت پیامبر است
📚بحارالانوار،ج2،ص172باب ۲۳
یقین دارند ک پیامبر دست باز نماز میخوانده است
❗️برای روایات شیعه در بدعت بودن دست بستن وحرمت آن رجوع کنید به
وسایل الشیعه،ج7،ص265،باب15،
مستدرک الوسایل،ج5،ص420،باب14
بحارالانوار،ج81،ص325،باب 19
❗️ما این مطلب را از کتب اهل سنت هم اثبات میکنیم که پیامبر دست باز نماز میخوانده است که از میان انبوه روایات یک روایت را نقل میکنیم
❗️بزرگان اهل سنت روایت کرده اند که ابو حمید ساعدی روزی در جمع صحابه ومردم چنین گفت:آیا شما را از کیفیت نماز پیامبر اگاه کنم؟؟گفتند آری،چنین عرضه داشت«وقتی پیامبر به نماز می ایستاد دستها را تا برابر دوش خود بالا میاورد،تکبیر میگفت،درحالی که بدنش آرام بود،قرائت حمد میکرد،تکبیر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،سپس به رکوع میرفت،کف دستها را بر زانوها میگذاشت وسرش را متعادل نگه میداشت ،سر بلند میکرد ومیگفت:سمع الله لمن حمده،دستها را تا مواضع دوشها بالا میاورد وکاملا می ایستاد،الله اکبر میگفت وبه سجود میرفت،دستها را از پهلوهایش فاصله میداد،سر از سجده بلند میکرد،متمایل به روی پای چپ مینشست وهنگام سجود انگشتان پاهارا از هم باز میکرد،دوباره به سجده میرفت واز سجده برمیخواست والله اکبر میگفت،باز هم متمایل به روی پای چپ قرار میگرفت،رکعت دیگر هم همین گونه عمل میکرد،پس از دو رکعت تکییر میگفت ودستها را تا برابر دوشها بالا میاورد،بقیه نماز را نیز همین گونه انجام میداد،در سجده ی اخر که سلام در ان است،پای چپ را عقب میکشید وخمیده به روی پای چپ مینشست،همه گفتند راست میگوید،پیامبر اینگونه نماز میخواند»
📚سنن بیهقی،ج2،ص72،73،101،102،
📚سنن ابی داوود،ج1،ص194
📚سنن ترمذی،ج2،ص98
📚مسنداحمد،ح5،ص424
❗️این حدیثی بود در کیفیت نماز پیامبر از طرق اهل سنت که به هیچ وجه اشاره ای نشده است که پیامبر دستهای خود را می بسته است با اینکه راوی مستحبات ریز را از پیامبر نقل میکند وبزرگان صحابه او را تصدیق میکنند
❗️جهت اگاهی بیشتر از روابات اهل سنت در کیفیت نماز پیامبر به صورت دست باز رجوع کنید به کتاب الانصاف فی المسائل دام فیها الخلاف،علامه ی سبحانی،ح1،ص169،مسئله4
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در مورد مشروب ایه ای از قران بدید که من بتونم باان کسی را قانع کنم چون ازم ایه قران میخواد که حرام بودنش را از قران بشنوه وحرف منو قبول کنه ممنون میشم،
✅پاسخ
خداوند در ایه ی 90سوره ی مائده میفرماید:«ای کسانی که ایمان اورده اید،شراب وبت ها وازلام پلیدند واز عمل شیطانند،از انها دوری کنید تا رستگارشوید»
❗️ودرایه ی91سوره ی مائده میفرماید:«شیطان میخواهد در میان شما به وسیله ی شراب وقمار عداوت ایجاد کند وشما را از ذکر خدا واز نماز باز دارد»
❗️ودر آیه ی219بقره میفرماید:«درباره ی شراب وقمار از تو سؤال میکنند،بگو در انها گناه وزیان بزرگی است»
❗️به این هم توجه کنید که درباره ی حرمت خوردن شراب ،گذشته از انکه ایات قران براین مطلب گواهی میدهد،روایات فراوانی نیز وارد شده است،چنانکه امام رضا فرمود:«خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد،مگر به تحریم کردن شراب»
📚الکافی،ج1،ص115
❗️در روایات دیگری امده است:«که خورنده ی شراب مانند پرستنده ی بت است»
📚مستدرک الوسایل،ج17،ص43
❗️در روایت دیگری پیامبر فرمود:«شراب حرام است»
📚دعائم الاسلام،ج2،ص131
❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات وارده در مورد حرمت شراب ،رجوع کنید به کتاب شریف وسایل الشیعه،ج25،ص296،باب 9
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سؤال
چرا علما اجازه میدن دستشون رو مردم ببوسن ایا دست بوسی رفتار شاهان رو یاد اور نمیکنه؟؟
✅پاسخ
بوسیدن دست علماء،همان تعظیم علمای دین،از شعائر اسلامی واظهار محبت به دین اسلام واز مظاهر این دبن الهی است،چنانکه خداوند درآیه ی 32حج،میفرماید:
«هرکس نشانه های دین خداوند را تعظیم واحترام کند این از تقوای دل است»
❗️این مسئله گذشته از انکه ریشه در این ایه ی قران دارد،در روایات اسلامی نیز به ان اشاره شده است،چنانکه شیخ بزرگ کلینی درکافی شریف روایت میکند:که امام صادق فرمود:
❗️شایسته نیست بوسه زدن برسر ویا دست هیچ کس ،مگر رسول الله یا کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد»
📚الکافی،ج3،ص472
❗️علامه ی گرانقدر مجلسی دربحارالانوار شریف می اورد:
«مراد ازکسی که از او اراده ی پیامبر شده است،امامان هستند باالاجماع،وغیر امامان از سادات وعلماء......،چرا که محتمل است شمول حکم شامل علماء بالله وعمل کنندگان به عملشان وهادیان مردم بشود،چراکه علماء وارثان انبیاء هستند،لذا بعید نیست دخول انان در کسی که از او اراده ی رسول الله شده باشد
📚بحارالانوار،ج73،ص38
❗️چنانکه ایت الله العظماء مکارم،تصریح به استحباب بوسیدن دست علماء میکند
📚استفتاءات،ج1،ص495
❗️مقام معظم رهبری نیز چنین می اورند:
«بوسیدن دست از مصادیق احترام است ونسبت به کسانی که احترامشان مستحب است،احترام با دست بوسیدن حاصل میشود»
📚احکام روابط،ص171
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
با سلام لطفا در رابطه با اینکه آیا تفکر در ذات خداوند جایز است یا نه توضیح دهید
✅در روایات ما امده است که انسان نباید در ذات خداوند تفکر کند وعقل راهی برای دست یابی به کنه ذات خداوند ندارد واین تفکر جز سرگردانی نتیجه ای برای انسان نخواهد داشت
❗️علامه ی شریف مجلسی در بحارالانوار گران سنگ،بابی را در این رابطه به ذکر روایات اهل بیت درنهی از تفکر در ذات خداوند گشوده است
📚بحارالانوار،ج3،ص257،باب9
❗️شیخ شریف صدوق،درامالی خود روایت میکند:که امام صادق فرمود:
«برحذرباشید از تفکر در ذات خداوند چراکه نتیجه ای جز سرگردانی نخواهد داشت»
📚امالی،ص417
❗️دلیل این مطلب ان است که نکته ی اصلی در مسأله ی نامحدود بودن ذات خداوند ومحدود بودن عقل وعلم و دانش ما است،او وجودی است از هرنظر بی نهایت ازسوی دیگر ما وانچه بما مربوط است ،اعم از علم وقدرت وحیات همه محدود است
❓ما با این محدودیت چگونه میتوانیم به ان وجود نامحدود وصفاتش احاطه پیدا کنیم
❓چگونه علم محدود ما میتواند از ان وجود نامحدود خبر دهد
❗️اری ما میتوانیم در عالم اندیشه وفکر از دور شبهی ببینیم واشاره ی اجمالی به ذات وصفاتش کنیم،ولی رسیدن به کنه ذات وصفات،یعنی اگاهی تفصیلی از او برای ما ممکن نیست
📚پیام قران،ایت الله مکارم،ج4،ص27
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
در بعضی از شبهات مطرح میکنند ک حضرت یوسف به خدمتگذارانش سپرد تا جام طلا را در بار برادرش بنیامین گذاشتند و خود اظهار بی اطلاعی کرد تا به بهانه دزدی او را در پیش خود نگهدارد در حالی که پیامبران دروغ نمیگویند و جالبتر اینکه در ادمه آیه میگوید که من این مکر را از خداوندم آموخته ام
لطف کنید دلیل این ترفند حضرت یو سف بفرستید
✅پاسخ
یکی از مواردی که در رابطه ی با عصمت یوسف بران استدلال میشود تا عدم عصمت ایشان اثبات شود،ایه ی هفتاد سوره ی یوسف است که میفرماید:
«هنگامیکه (مأموریوسف)بارهای انها را بست،جام ابخوری(گران قیمت)پادشاه را در بار برادرش گذاشت،سپس کسی صدا زد ای اهل قافله شما سارقید»
❓ایا جایز است انسان کاری کند که شخص بی گناهی ،بخصوص برادرش را متهم سازد،چرا پیامبر معصوم راضی شد،چنین نسبتی به افراد بی گناه بدهد
❗️پاسخ این است که جواب این سؤالات از لابه لای ایات سوره یوسف وقرائن دیگر به روشنی میتوان دریافت،زیرا
❗️اولا این کار با توافق خود بنیامین انجام گرفته است،زیرا ایات سوره کاملا گواهی میدهد که یوسف قبلا خود را به او معرفی مرد واو میدانست که این نقشه برای نگه داشتن او چیده شده است وبه این امر راضی بود
❗️ثانیاً گوینده ی این سخن«شما سارق هستید»یکی از کارگزاران یوسف بوده است،پسران یعقوب وقتی پیمانه را داخل بار یکی از برادران یوسف یافتند یقین کردند که سرقت از ناحیه ی انان صورت گرفته
به هر حال این سخن واین تشخیص مربوط به کارگزاران یوسف بوده وارتباطی با خود او ندارد،تنها کاری که یوسف انجام داد همان گذاشتن پیمانه دربار برادرش بود ونتیجه ی ان،همان اتهامی بود که مایه ی نجات واسایش وارامش ان برادر میشد واو به این مسأله راضی بود
❗️ثالثأ مجموع این برنامه چه در مورد برادران وچه در مورد پدر،تکمیل برنامه ازمایش خداوند نسبت به انها
بود،به تعبیر دیگر یوسف طبق فرمان الهی که از طریق وحی دریافته بود،سبب شد که مقاومت یعقوب دربرابر از دست دادن فرزند دومش که کاملا مورد علاقه اش بود ازموده شود واز این طریق حلقه ی تکامل وپاداش عظیم وثواب او تکمیل شود همچنین برادران در این ماجرا نیز بار دیگر ازموده شوند که ایا حاضرند پیمانی که با پدر بسته بودند در مورد تنها نگذاردن بنیامین عملی سازند
❗️خلاصه مجموعه ی این داستان مملو از صحنه های امتحان وازمایش،چه درمورد یوسف وچه در مورد پدرش وچه درمورد برادرانش است ودرآیه ی زیر به این مطلب اشاره شده است،
«اینگونه راه چاره به یوسف یاد دادیم او هرگز نمیتوانست برادرش را مطابق ایین پادشاه مصر بگیرد،مگر انکه خدا بخواهد وما در جات هرکس را بخواهیم بالا میبریم»
یوسف،76
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قران،ج7،ص118 به بعد
وبحارالانوار،ج11،ص72به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
این که اموات در مواقعی مانند جمعه ازاد هستند ایا صحت دارد چه افرادی این گونه می باشند وکیفیت ان چگونه است؟
✅پاسخ
شیخ حرعاملی در کتاب شریف فصول المهمه بابی را گشوده است تحت این عنوان«ارواح مؤمنین وکفار خانواده ی خود را بعد از مرگ زیارت میکنند»
❗️ودراین باب روایات متعددی درهمان معنای باب نقل میکند
📚فصول المهمه،ج1،ص326،باب70
❗️امام صادق فرمود:«مؤمن خانواده ی خود را زیارت میکند،خداوند انچه ان را دوست دارد به او نشان داده وانچه را مکروه میداند از او مخفی می کندوکافر خانواده ی خود را زیارت میکند درحالیکه انچه دوست دارد از او پنهان میدارد وانچه مکروه میدارد را به اونشان میدهد وفرمود از مؤمنین بعضی هرجمعه خانواده ی خودرا زیارت میکند وبعضی به مقدار عملش»
📚الکافی،ج3،ص230
❗️در روایات دیگر امام کاظم فرمود:«مؤمن به مقدار اعمالش خانواده ی خود را زیارت میکند،برخی از انان هر روز،وبرخی هر دو روز،وبرخی هر سه روز،کمترین انان هرجمعه،زمان ان وقت ظهر ومانند ان است
📚الکافی،ج3،ص231
📚بحارالانوار،ج6،ص257
❗جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به کتاب شریف بحارالانوار،ج6،ص202،باب8
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
نظر شما درباره نماز جمعه چیست؟
ایا اگر کسی معتقد باشد که نماز جمعه درحال حاضر واجب عینی است.مشکل دارد؟
ایا صحیح است که بین علما قدیم و معاصر بر روی واجب عینی بودن یا واجب تتخیری بودن نماز جمعه اختلاف نظر وجود داشته و دارد؟
اگر میشود خداپسندانه توضیح بدهید
✅پاسخ
بین علمای شیعه در مورد وجوب نماز جمعه اختلاف نظر است وچهار قول اساسی دراین مساله مطرح است
1.نمازجمعه در زمان حضور امام واجب عینی ودر زمان غیبت ایشان واجب تخییری است
2.نمازجمعه درزمان حضور امام واحب عینی ودر زمان غیبت ایشان حرام است
3 در زمان حضور امام واجب عینی ودر زمان غیبت ایشان مستحب است
4 نمازجمعه چه در زمان حضور امام ودر چه زمان غیبت ایشان واجب عینی است
❗️ازجمله کسانی که قائل هستند نماز جمعه در جمیع زمانها واجب عینی است،علامه مجلسی است،ایشان در بحارالانوار چنین میاورند:
❗️«از جمله کسانیکه عقیده ی به وجوب نماز جمعه بصورت واجب عینی درعصر غیبت داشته اند،ابوالصلاح وشیخ مفید وبسیاری از علمای امامیه میباشند،چرا که وجوب عینی نماز جمعه را بصورت مطلق اورده وتقیید به زمان حضور امام نکرده اند مانند شیخ کلینی وشیخ صدوق وسایر محدثین که تابع روایات اهل بیت میباشد
❗️علامه در ادامه میاورد،
«ان چیزی که نزد من صحیح وثابت است ،وجوب عینی نماز جمعه در تمام زمانها بدون نیاز به اشتراط حضور امام ونایب خاص یا عام ایشان میباشد،بلکه کافی است ،امام جمعه عادل باشد وعالم به مسایل نماز یا از روی اجتهاد ویا از روی تقلید»
📚بحارالانوار،ج86،ص146
❗️مستند این دسته از علماء که نماز جمعه را در جمیع زمانها واجب عینی میدانند ان است که در روایات؛ وجوب عینی نماز جمعه بصورت مطلق امده واشتراط به وجود امام معصوم نشده است ،مانند این روایت امام باقر که فرمود:
❗️«خداوند واجب کرده است از یک جمعه تا جمعه ی دیگر 53نماز را که یکی از انان نماز جمعه بصورت جماعت است»
📚الخصال،شیخ صدوق،ج2،ص422
❗️علامه مجلسی در شرح این روایت میگوید:
«این خبر در بالاترین درجات صحت میباشد،که وجوب نماز جمعه بصورت عینی در تمام زمانها از ان استفاده میشود»
📚بحارالانوار،ج86،ص155
❗️یکی دیگر از علمایی که عقیده به وجوب عینی نماز جمعه درتمام زمانها دارد،شیخ حر عاملی است ،ایشان در شرح روایاتی که وجوب نماز جمعه را مشروط به حضور امام میداند،مانند این روایت حصرت علی که فرمود:
❗️«صحیح نیست داوری کردن واقامه حدود واقامه نماز جمعه مگر باحضور امام عادل»
📚دعائم الاسلام،ج1،ص182
❗️ویا این روایت امام باقر که فرمود:
❗️«نماز جمعه واجب است باحضور امام»
📚مستدرک الوسایل،ج6،ص14
❗️شیخ حرعاملی در شرح اینگونه روایات میگوید
« انچه که در روایات به لفظ امام در احادیث نماز جمعه امده است مراد امام جماعت است که اعم از امام معصوم است،چنانکه علمای لغت بر ان تصریح کرده اند »
📚وسایل الشیعه،ج7،ص311
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا بفرمایید که چگونه لفظ امام که درباره ائمه بزرگوار به کار میرود به لفظ امام که در قرآن کریم ذکر شده ارتباط دارد و از کجا معلوم است که این امام همان مقامی است که به حضرت ابراهیم و پس از مقام نبوت به او اعطا شد؟
✅پاسخ
خداوند متعال در ایه ی 124بقره میفرماید:
«(بخاطر بیاورید)هنگامیکه خداوند ابراهیم را با وسایل گوناگونی ازمود واو بخوبی از عهده ی ازمایش برامد،خداوند به او فرمود :من تو را امام مردم قرار دادم،ابراهیم عرض کرد از دودمان من نیز امامانی قرار بده،خداوند فرمود:پیمان من به ستمکاران نمی رسد(وتنها ان دسته از فرزندان تو که پاک ومعصوم باشند شایسته ی این مقامند)»
❗️از این ایه دو نتیجه حاصل میشود
1.مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است،چرا که ابراهیم پس از انکه نبی بود به مقام امامت رسید
2.مقام امامت تنها به افرادی داده میشود که پاک ومعصوم باشند
❓سوال شما این است که از کجا بدانیم این امامتی که به ابراهیم داده شده،همان امامتی است که به امامان ما داده شده است،تاعصمت وبرتری انان را بر انبیاء ثابت کنیم
❗️پاسخ ان است که طبق انچه در روایات امده است این امامت همان امامتی است که به امامان ما داده شده است
❗️شیخ طوسی در امالی خود روایت میکند که پیامبر گرام فرمود:
«من نتیجه ی دعای پدرم ابراهیم هستم انگاه که دعا کرد،تا خداوند امامت را در ذریه اش قرار دهد،خداوند گفت:امامت به ظالمین نمی رسد،کسی که لحظه ای برای بتی سجده کرده باشد،شایسته امامت نیست،نتیجه ی دعوت ابراهیم به من وبرادرم علی منتهی شد که هیچگاه برای بت سجده نکردیم،لذا خداوند مرا پیامبر وعلی را وصی قرار داد
📚امالی طوسی،ص774
❗️همین حدیث را علمای اهل سنت نیز در کتب خود روایت کرده اند،مانند حافظ ابن المغازلی در کتاب مناقب خود بنا به نقل تفسیراللوامع،ج1،ص629 وهمچنین علامه ترمذی در مناقب مرتضوی،ص41
❗️جهت اگاهی بیشتر از روایات اهل سنت در این مضمون رجوع شود به کتاب احقاق الحق،ج3،ص 80به بعد
❗️همچنین روایات فراوانی از سایر امامان نیز صادر شده است که برای اثبات امامت وعصمت خود به این ایه ی شریفه استدلال کرده اند که این نشان میدهد که همان امامتی که به ابراهیم داده شده است به امامان ما نیز داده شده است،که جهت اگاهی تفصیلی رجوع شود به بحارالانوار،ج25،ص191،باب6 وتفسیر برهان،ج1،ص316 به بعد
❗️به این هم توجه کنید که برتری امامان بر انبیاء ،مطلبی ثابت وغیر قابل تردید است که روایات فراوانی در این زمینه وارد شده است و علامه مجلسی در بابی که برای این زمینه گشوده است حدود88روایت در برتری امامان بر انبیاء نقل میکند
📚بحارالانوار،ج26،ص267،باب6
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا دیه ی مرد بیشتر از دیه زن است؟ایا خون مرد رنگین تر است؟
✅پاسخ
برای پاسخ نخست باید ماهیت دیه معلوم شود،برخی دیه را به خون بها تفسیرکرده اند،درحالیکه این تفسیر صحیح نیست،زیرا ازنظر فرهنگ اسلامی خون یک انسان مظلوم،معادل خون جمیع انسانها است(ایه ی 32مائده)
❗️بنابراین خون تمام بشر را نمیتوان تقویم وتقدیر مادی کرد،اما در عین حال که دیه به عنوان یک مجازات وعقوبت مطرح است،به منظور جبران خسارت اقتصادی،که از فقدان شخص مقتول پدید امده است،جعل وتشریع شده است
❗️زن ومرد هرچند از لحاظ معنوی،فرهنگی وعلمی ورسیدن به قرب ومقام نزد خداوند ،تفاوتی باهم ندارند
📚بحارالانوار،ج67،ص257،باب56
❗️اما به لحاظ مسئولیتهای اقتصادی وبازدهی ،قهرا،تفاوت هایی دارند،توضیح اینکه:
❗️مردان غالبأ در خانواده عضو مؤثر اقتصادی خانواده هستد ومخارج خانواده را متحمل میشوند وبا فعالیتهای اقتصادی خود،چرخ زندگی خانواده را به گردش درمیاورند،بنابراین تفاوت میان از بین رفتن مرد وزن از نظر اقتصادی وجنبه های مالی برکسی پوشیده نیست که اگر این تفاوت مراعات نشود،خسارت بی دلیل به بازماندگان مرد مقتول وفرزندان بی گناه او وارد میشود،لذا اسلام با قانون پرداخت نصف مبلغ در مورد قصاص مرد،رعایت حقوق همه افراد را کرده ،واز این خلأء اقتصادی که به یک خانواده میرسد،جلوگیری کرده است
❗️اسلام هرگز اجازه نمیدهد که به بهانه لفظ تساوی،حقوق افراد دیگری،مانند فرزندان شخصی که مورد قصاص قرار گرفته پایمال گردد
❗️البته ممکن است زنانی برای خانواده ی خود نان آورتر از مردان باشند ولی میدانیم احکام وقوانین بر محور افراد دور نمیزند،بلکه کل مردان را با کل زنان باید سنجید،قانون بر پایه ی مصالح عمومی،عادی وغالبی وضع میگردد ونه حالات فردی واستثنایی وطبیعی است که کاربرد اقتصادی مجموع مردان از مجموع زنان بیشتر است واین نکته در قوانین عرفی وعادی نیز حاکم است بنابراین احکام اجتماعی،تابع شرایط عادی وغالبی است در غیر اینصورت جامعه دچار هرج ومرج شده واز هم میپاشد وبه همین جهت شارع در وضع قوانین،اختلافات جزئی را ملاحظه نکرده است،البته احکام حکومتی واحکام ثانوی در موارد استثناء میتواند مشکل را حل کند
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به تفسیر نمونه،ج1،ص611 به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا بفرمایید چگونه خواندن ۱۰۰۰رکعت نمازتوسط امام علی ع ممکن بوده است ؟
✅پاسخ
اینکه حضرت امیر در هر شبانه روز هزار رکعت نماز میخوانده است گذشته از انکه در روایات شیعه امده است
📚تهذیب،ج3،ص63
📚الخصال،ج2،ص517
📚وسایل الشیعه،ج4،ص99
📚بحارالانوار،ج41،ص11،باب101
❗️در روایات فراوانی از کتب اهل سنت نیز امده است
📚العقدالفرید،ج2،ص258
📚تاریخ ابن خلکان،ج3،ص274
📚صفة الصفة،ج2،ص100
❗️لذا این مسئله جای هیچ گونه تردیدی ندارد،هزار رکعت نماز خواندن در شبانه روز،همه وقت را نمیگیرید،بلکه وقت بسیاری برای خوراک واستراحت و.....باقی می ماند،بخصوص اگر در نماز فقط حمد خوانده شود،چراکه در روایات ما امده است،که نماز برترین موضوع است،وتا انسان میتواند شایسته است که تحت هر شرایطی نماز بگذارد
📚بحارالانوار،ج79،ص303،باب4
❗️چگونه این مسئله جای تعجب دارد انگاه که علامه امینی در دفاع از این مطلب چنین می اورد:
«در نجف اشرف سراغ داریم افرادی را که در هر 8ساعت هزار رکعت نماز میخوانند،بنابراین مطلب فوق غیر
ممکن نیست»
📚الغدیر،ج5،ص40
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
خداوند در ایه ۴ محمد می گوید:
هنگامی که با کافران رو به رو شدید گردنهایشان را بزنید این چه منطقی است که دستور می دهد هر کسی که عقاید شما را نمی پذیرد بکشید
✅پاسخ
خداوند در ایه مورد اشاره شما چنین می اورد:
«فاذا لقیتم الذین کفروا فضرب الرقاق اذا اثخنتموهم فشدوا الوثاق فاما منا بعد واما فدائ حتی تضعع الحرب اوزارها»
❗️ایه مورد استدلال شما،این ایه است اما متأسفانه از مدعای شما،کاملا به دور است
❗️ایه نمی گوید با کافران هر کجا رو به رو شدید انان را بکشید بلکه می گوید با کافران در میدان نبرد شدید برخورد کنید وانان را که قابل هدایت نیستند بکشید
❗️لقیتم از ماده لقائ در این گونه موارد به معنی جنگ است و قرائن متعددی در خود ایه بر این مطلب گواهی می دهد مانند مساله اسارت اسیران و واژه حرب وشهادت در راه خدا که در ذیل ایه امده است گواه بر این معنی است
❗️بدیهی است که گردن زدن که در ایه امده کنایه از قتل است بنابراین ضرورتی ندارد که جنگجویان کوشش خود را برای انجام خصوص این امر به کار برند هدف این است که دشمن از پای در اید ولی چون گردن زدن روشنترین مصداق قتل بوده روی ان تکیه شده است
❗️بدیهی است هنگامی که انسان با دشمنی خونخوار در میدان نبرد روبرو می شود اگر با قاطعیت هر چه بیشتر حملات سخت و ضربات کوبنده بر دشمن وارد نکند خودش نابود خواهد شد و این دستور یک دستور کاملا منطقی است
❗️برای اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه ج21 ص 399
❗️درتعالیم اسلامی کافر به چهار قسم تقسیم میشود:
1.اهل ذمه: که اقلیت هایی هستند که داخل کشور اسلامی زندگی کرده وحکومت اسلانی متعهد است ،جان ومال وناموس انها را حفظ کرده واز خقوق انها دفاع نماید
2.کافرحربی:یعنی کشورهایی که با مسلمین در حال جنگ بوده وبر انان حمله ور شده واز هیچگونه کارشکنی برضدّمسلمین کوتاهی نمیکنند
3.کافر معاهد:غیرمسلمانانی که اهل ذمه نیستند ،ودر داخل کشور اسلامی زندگی نمیکنند اما با ما مناسبات دوستی دارند وسفیر با ما مبادله کرده ،وگاه پیمان های تجاری،اقتصادی،فرهنگی با مسلمین دارند
4.مهادن:یعنی کفار وکشورهایی که نه در حال جنگ هستند ونه پیمانی با مسلمین دارند ولی نه انان مزاحم مسلمین هستند ونه مسلمین مزاحم انان
❗️اسلام تنها اجازه ی از بین بردن،کافر حربی را،از جهت دفاع از خود به مسلمین داده است ومسلمین به هیچ عنوان حق ندارند،معترض کفاری شوند که تحت سه دسته دیگر از کفار که در بالا بیان داشتیم شوند،چرا که جلن ومال انان محترم است
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پیام قران ،ایت الله مکارم ج10 ص 362 به بعد
پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
باوجوداینکه مصرف موادمخدردستوری نیومده که حرام است بااین وجوددراون دنیامجازاتی واسش تعین شده است یانه اگ جوابش روبزاریدتوی کانال ممنون میشم
✅پاسخ
نخست توجه کنید که مسئله مواد مخدر از مواردی است که جزو مسائل مستحدثه می باشد،ودر عصر پیامبر مورد ابتلا نبوده است،تا حکمی بخصوص همانند شراب برای آن امده باشد،اما میتوان حکم ان را با توجه به کلیاتی که در ایات وروایات بیان شده است به دست اورد
❗️چنانکه در روایات ما آمده است که هیچ مسئله ای نیست مگر انکه ازطریق کتاب وسنت میتوان حکم ان را به دست اورد
📚بحارالانوار،ج2،ص168،باب 22
❗️خداوند میفرماید:«خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید»
📚بقره،195
❗️روشن است که اعتیاد به مواد مخدر باتوجه به ضررهای فردی واجتماعی ان مصداق ان است که انسان خود را درمعرض هلاکت قرار دهد وخداوند صریحأ میگوید باید از اموری که سبب هلاکت نفس میشود،دوری کرد
❗️همینطور در روایات اسلامی بیان شده است که هیچ کس حق ندارد به خود ودیگران ضرر برساند،«لاضرر ولا ضرار فی الاسلام»
📚الفقیه،ج4،ص334
📚وسایل الشیعه،ج26،ص14
❗️روشن است که اعتیاد به مواد مخدر ونشر وپخش ان در جامعه مصداق ضرر زدن به خود وجامعه میباشد
❗️همچنین روشن است که اعتیاد به مواد مخدر،مصداق عینی اسراف ومصرف مال وتن درمسیری غیرصحیح میباشد،که طبق ایات وروایات فراوانی این اسراف وتبذیر حرام میباشد
📚بحارالانوار،ج72،ص302،باب77
❗️لذا میبینیم که فقها نیز صراحتا از استعمال مواد مخدر نهی کرده اند
❗️مقام معظم رهبری میفرماید:
«استعمال مواد مخدر واستفاده ی از اتها مطلقاً حرام است بخاطر ضررهای فردی واجتماعی که بر آنها مترتب است وبه همین جهت خرید وفروش وحمل ونقل ونگه داری انها هم حرام است»
📚اجوبة الاستفتاآت،ج2،س324 و325
❗️حال که حرمت استعمال مواد مخدر به وضوح از کتاب وسنت اشکارشد،اگرفردی مخالفت با این حکم پروردگار بکند،طبیعی است که روز قیامت نتیجه ی این مخالفت خود را خواهد دید
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال من اینه که ما شیعیان اعتقادمون اینه که امامان مثل انبیا علم لدنی داشته اند،با توجه به این مسئله در بحث لیله المبیت اگر مولا علی علیه السلام میدانستند که کشته نمیشوند که فضیلتی ندارد به جای پیغمبر خوابیدن!!
واما اگر نمیدانستند که پس علم لدنی چه جایگاهی دارد؟.
ممنون میشوم جواب سوالم رو بدید.
✅پاسخ:
1⃣منابع فراوانی از کتب شیعه وسنی روایت کرده اند که آیه ۲۰۷ بقره
« از مردم ( حضرت علی ) کسانی هستند که جان خود را بخاطر خشنودی خداوند می فروشند وخداوند نسبت به بندگان رئوف و مهربان است »
در شان حضرت علی ودر جریان لیله المبیت نازل شده است انگاه که مشرکین قصد داشتند پیامبر گرامی را در بستر به قتل برسانند حضرت امیر با شجاعت تمام به جای پیامبر در بسترشان خوابید و سبب شد پیامبر گرامی از خطر رهایی پیدا کند
❗️کتب اهل سنت:
کفایه الطالب،ص 114- الفصول المهمه،ص33- تذکره الخواص،ص21- نور الابصار،ص82- شواهد التنزیل،ج1 ص196- مستدرک علی الصحیحین،ج3 ص4 -مسند احمد، ج1 ص348-جامع البیان،ج9 ص140- تفسیر کبیر،ج5 ص223- اسد الغابه،ج4 ص25- الجامع لاحکام القرآن،ج3 ص1936-
❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب احقاق الحق،ج3 ص23-45- ج6 ص479- 481- ج8 ص335 -348- ج14 ص116-130
والغدیر،ج2 ص49 به بعد
❗اما کتب شیعه:
رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار که جامع روایات شیعه است جلد 36 ص41 باب 32 تا روایات شیعه از کتب مختلف در این شان نزول را مشاهده فرمائید
2⃣علم غیب امامان شانی است. یعنی هر موقع بخواهند آگاه می شوند.
مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام صادق فرمود:
"امام هر زمانی که بخواهد از مطلبی آگاه شود خدا اورا آگاه می کند"
📚الکافی،ج1 ص258
❗حال باید دید آیا حضرت علی خواست که درآن شب آگاه شود که آیا اسیب می بیند یا خیر؟
❗پاسخ آن است که حضرت علی نخواست آگاه شود چرا که اگر می دانست آسیب نمی بیند ودر بستر پیامبر خوابید دیگر این خوابیدن برای او فضیلت نبود که خدا با نزول آیه کار اورا ستایش کند.
❗پس با توجه به نزول آیه در شان حضرت روشن میشود حضرت بدون آگاهی از آسیب دیدن یا ندیدن در بستر پیامبر خوابید وخداوند نیز آیه را در شان ایشان و فضیلت عمل ایشان نازل کرد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
دلیل اینکه اسمه پدر پیامبر عبدالله هست چیه.الله قبل از اسلام از کجا اومده
✅پاسخ
بت پرستان مکه،منکر خدا نبودند،بلکه به خالق یکتا ایمان داشتند وان خالق یکتا را الله می نامیدند
❗️شرک انها در ربوبیت وعبادت بود ،یعنی معتقد بودند که خالق یکتا موجوداتی خداگونه افریده وامور جهان را بعد از خلق به انها سپرده است،انها معتقد بودند که این خدایان پایین دستی هستند که مستقیما امور ما را تدبیر میکنند،لذا باید از اینها طلب حاجت کنیم وباید اینها را عبادت نماییم،لذا خداوند فرمود:
«اگر از انها بپرسی،چه کسی اسمانها وزمین را افرید،حتما میگویند الله» زمر،38
❗️پس پیامبر،عرب را به قبول نمودن خدا فرا نمیخواند،بلکه انها را دعوت می نمود،که برای خدا شریک قرار ندهند،
❗️به این نکته نیز توجه کنید که همه اعراب چنین عقیده ی شرک الودی نداشتند ،گروهی از انان که عمدتأ در قبیله ی بنی هاشم بودند،پیرو دین ابراهیم بوده وجز به خدای یگانه به معبودی اعتقاد نداشتند،پدر واجداد پیامبر گرامی ،بدون استثناء همگی موحد بوده وجز خدای واحد را نپرستیدند
❗️ضمنأ نام الله رانیز خود اعراب اختراع نکرده اند،بلکه این اسمی است که جد عرب یعنی حضرت اسماعیل،رواج داده است
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
میخواستم بدونم وقتی یه موزیک اینقدر به من انرژی میده چه دلیلی برای حرام بودنش هست ممنون
وموسیقی حلال چیست
✅پاسخ
اکثر فقها به حرمت موسیقی لهوی فتوی داده اند و تمام انواع موسیقی را مشمول این حکم ندانسته اند ؛ پس نمی توان به طور مطلق گفت که هر گونه موسیقی حرام است.
📚رساله دانشجویی ص 201
❗️دلایل اصلی حرمت موسیقی لهوی، آیات قرآن و روایات پیامبر اکرم واهل بیت است، علاوه بر این؛ گسترش فساد و فحشا، غفلت از یاد خدا، تاثیر سوء بر روان و اعصاب و استفاده ی سوء استعمارگران از آن را نیز می توان از جمله حکمت های حرمت موسیقی و غنا دانست.
❗️خداوند می فرماید :
«ازگفتار باطل بپرهیزید » حج،30
❗️ودرایه دیگر میفرماید:
«برخی از مردم کسانی اند که سخن بیهوده را خریدارند»
لقمان،6
❗️درتفسیر ایه امده است که مراد از سخن بیهوده،غنا ووسایل سازواواز میباشد
📚بحارالانوار،ج76،ص240
❗️پیامبر گرامی فرمود:
«خداوند مرا به عنوان رحمتی برای جهانیان برانگیخت وتا سازها وتا نی ها وکارهای جاهلی را،ممنوع کنم
📚بحارالانوار،ج59،ص250
❗️درروایتی دیگر فرمود:«دوری کنید از گوش به دادن به سازها واوازها ،زیرا این دو نفاق را در دل می رویانند،همچنانکه اب سبزه را می رویاند»
📚کنزالعمال،حدیث4066
❗️در روایت دیگر امام صادق فرمود:
«آوازه خوانی از جمله گناهانی است که خداوند برای ان وعده اتش داده است»
📚الفقیه،ج4،ص58
❗️در روایتی دیگر پیامبر فرمود:
«سه چیز دل را سخت میکند:که یکی از انان شنیدن لهو است»
📚بحارالانوار،ج79،ص252
❗️همچنین فرمودند:
«خانه ای که در ان شراب وقمار وآلات موسیقی باشد،فرشتگان در ان وارد نمیشوند ودعا در ان مستجاب نمیگردد»
📚وسایل الشیعه،ج12،ص235
❗️در حرمت موسیقی لهوی،یعنی موسیقی که مناسب مجالس لهو ولهب باشد،روایات فراونی امده است که جهت اگاهی ،رجوع کنید به 📚بحارالانوار،ج76،ص239،باب99
📚وسایل الشیعه،ج17،ص312،باب100
📚مستدرک الوسایل،ج13،ص215،باب79
📚میزان الحکمه،ج8،ص536 به بعد
❗️همچنین جهت اگاهی از ضررهای علمی موسیقی وغنا رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسشهای مذهبی،علامه ی سبحانی،ص360،و تفسیر نمونه،ج17،ص24
❗️از انچه گفتیم روشن شد که موسیقی در اسلام حرام لست ،اما نه هر موسیقی،بلکه موسیقی که مناسب مجالس لهو ولعب باشد ان هم به سبب ضررهایی که بر ان مترتب است
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
لطفا درباره فلسفه ازدواج موقت توضیح دهید و بگویید چه فرقی با زنا دارد
✅پاسخ
در رابطه با ازدواج موقت و اثبات مشروعیت ان از کتب فریقین ما در گذشته مفصلا بحث کرده ایم که می توانید برای یافتن ان کلمات متعه،ازدواج موقت و صیغه را در کانال سرچ فرمایید
❗️اما پاسخ این سوال در مورد فلسفه ازدواج موقت:
بسیاری از مردم بویژه جوانان به ازدواج دائم دسترسی ندارند،زیرا ازدواج دائم بطور معمول نیاز به مقدمات وهزینه ها وقبول مسولیت های مختلف دارد که امادگی ان برای گروهی حاصل نیست،بعنوان مثال
1:بسیاری از جوانان در دوران تحصیل،قادر به ازدواج دائم نیستند،زیرا نه شغلی دارند ونه مسکن مناسبی ونه هزینه های دیگر
2:افرادی هستند که متأهل میباشند ولی در سفرهای خارج که گاهی بطول می انجامد،گرفتارمحرومیت شدید جنسی میشوند،نه همسران خودرا میتوانند ببرند ونه قدرت ازدواج دائم را دران دیار دارند
3:کسانی هستند که همسران انها گرفتار بیماریهای مختلف ومشکلات دیگری میباشند وتوان رفع نیاز جنسی همسران خود را ندارند
4:سربازانی هستند که به مأموریتهای طولانی برای حفظ مرزها ومانند ان میروند واز خانواده های خود دورند وگرفتار مشکل جنسی هستند
5:گاه در دوران بارداری وشرایط خاص ان مرد مجبور است با همسر باردارش روابط جنسی نداشته باشد وچه بسا جوان است وگرفتار مشکل محرومیت
❗️در این گونه مواقع افراد بر سر دوراهی قرار دارند،الودگی به فحشا یا استفاده از نوعی ازدواج ساده وموقت که مشکلات ازدواج دائم در ان نیست وبطور موقت پاسخگوی نیازهای جنسی میباشد
❗️پیشنهاد پارسایی وچشم پوشی از هردو پیشنهاد خوبی است ولی برای بسیاری قابل عمل نیس وحداقل برای عده ای جنبه ی خیالی دارد
❗️جالب اینکه حتی منکران ازدواج موقت یعنی غالب برادران اهل سنت،هنگامیکه تحت فشار جوانان واقشار دیگر محروم قرار گرفته اند،تقریبا به نوعی ازدواج،شبیه ازدواج موقت تن داده اند وان را ازدواج مسیار می نامند
❗️به هرحال اسلام که ایین الهی مطابق با فطرت ادمی است وتمام نیازهای واقعی انسان را پیش بینی کرده است،ممکن نیست مسئله ی ازدواج موقت را در برنامه ی های احکام خود نگنجانیده باشد
📚شیعه پاسخ میگوید،ایت الله مکارم،ص117به بعد
❗️علامه سبحانی چنین می اورند:
«ازدواج مسیار که اهل سنت بر ان هستند داستان مفصلی دارد،اجمال ان این است که برخی از مردان (که در بالا ما از کتاب شیعه پاسخ میگوید اوردیم)بنا به علل وشرایطی که بر انها حاکم است از ازدواج دائم ناتوانند
❗️از طرف دیگر عللی از جانب زنان انان را بسوی ازدواج مسیار سوق داده است
1:دخترانی که بخاطر سن بالا موفق به ازدواج نشده اند
2:مواردی که تعداد زنان از مردان بیشتر بوده وبه این دلیل تقاضا برای ازدواج وجود ندارد
3:زنان مطلقه ی شوهر از دس داده ای که هرگز جوانان نورس حاضر به ازدواج دائم نیستند
❗️این مشکلات ونظایر ان اخیراً فقهای اهل سنت را در مجمع فقهی جده بر ان داشت که به نوعی از ازدواج به ظاهر دائم ولی در حقیقت موقت تن دهند،وان اینکه هردو طرف پس از عقد دائم کلیه حقوق خود را به یکدیگر ببخشند،جز اینکه مرد گاه وبیگاه به زن سربزند واز این طرق نیاز جنسی انان برطرف شود ونام این ازدواج را مسیار نهاده اند
📚راهنمای حقیفت،علامه سبحانی،ص570
❗️این بود فلسفه ای کوتاه از ازدواج موقت،اما بخش دوم سؤالتان که گفتید چه فرقی است بین صیغه کردن وزنا
❗️ایت الله مکارم چنین پاسخ میدهند:
انها که چنین میگویند گویا اصلا از مفهوم ازدواج موقت اگاهی ندارند،زیرا ازدواج موقت تنها با گفتن دوجمله تمام نمیشوند،بلکه مقرراتی همانند ازدواج دائم دارد،یعنی چنان زنی در تمام مدت ازدواج موقت منحصراً در اختیار یک مرد باید باشد وبه هنگام پایان باید حداقل45روز عده نگه دارد واگر از او صاحب فرزندی شد،باید تمام احکام فرزند بر ان فرد جاری شود،همانند فرزند ازدواج دائم در حالیکه در زنا هیچ یک از این شرایط وقیود وجود ندارد،ایا این دو را با یکدیگر هرگز میتوان مقایسه کرد
📚تفسیرنمونه،ج3،ص343
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
سوال بنده اینست ک آیا بعد از پیامبر هم به معصوم ع وحی شده است ؟اگر شده ...سوال دوم اینست ک مگر به غیر از پیامبر خدا هم وحی می شود ؟؟
ما در قرآن داریم ک به مادر حضرت موسی و به حضرت مریم ع وحی شده با این تفاسیر آیا ما میتوانیم بگوییم ک به امامان هم وحی میشده است ؟لطفا دلیل قانع کننده برایم بیاورید ..
✅پاسخ
بعد از پیامبر گرامی به هیچ فردی وحی تشریعی نمی شود یعنی چنان نیست فرشته وحی نازل شده وحلال وحرام تازه ای بعد از پیامبر به فردی ابلاغ کند چرا که پیامبر گرامی طبق ادله قرانی و روایی فراوانی خاتم پیامبران بوده و حلال و حرام ایشان تا ابد باقی خواهد ماند
📚مفاهیم القران ،علامه سبحانی ج3 ص 113 به بعد
❗️امامان وارث علم پیامبر گرامی هستند وکلیه احکامی که در حلال وحرام بیان کرده اند همگان از پیامبر گرامی به انان رسیده است وچنان نبوده است که فرشته وحی در این موضوع وابلاغ حلال وحرام بر انان نازل شود
❗️جهت اگاهی از روایات وارده دراین باب رجوع کنید به کتاب شریف بحار الانوار ج2 ص172 باب 23
❗️اما چنان نیست که فرشته وحی بر غیر انبیاء به هیچ وجه نازل نشود،
قران نقل میکند:که فرشتگان همواره بر مریم نازل شده وبا او سخن میگفته اند،با اینکه او پیامبر نبوده
است
📚ال عمران،42،43
❗️در روایات ما نیز امده است که فرشتگان همواره بر امامان نازل شده وبا انان هم نشین بوده اند وانان را تسدید می کرده اند و وظایف خو درا از امامان می گرفته اند
❗️در روایتی امده است که امام صادق فرمود:
«خانه های ما محل هبوط ملائکه وجایگاه وحی است وبا دست خود بر چند پشتی زدوفرمود:
اینها پشتی هایی است که بسیار اتفاق افتاد،ملائکه بر انها تکیه کرده اند وبسیار شده که نرمی پر وبال انها اینجا ریخته است
📚بصائر الدرجات،ج1،ص90
❗️در روایت دیگر امده است:
حمران ابن اعین به امام باقر گفت:شنیده ایم فرشتگان بر شما نازل میشوند،
امام در پاسخ فرمود:
بخدا قسم فرشتگان بر ما نازل میشوند وپای بر فرشهای ما میگذارند
📚همان مدرک
📚بحارالانوار،ج26،ص352
❗️در این زمینه روایات فراوانی نازل شده است که جهت اگاهی تفصیلی،رجوع کنید به بحارالانوار،ج26،ص351،باب 9وجلد25،ص47،باب3
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
امروز روز وفات حضرت ابوطالب می باشد لطفا برایمان بگویید ایا ایشان نعوذ بالله کافر و بی ایمان به پیامبر از دنیا رفتند ببخشید این طور سوال پرسیدم چون اهل سنت و و وهابیت فراوان می گویند بی ایمان بوده تا فضیلتی برای حضرت علی نشود چرا که پدران خلفا همگان در حالت مستی و شرک وبت پرستی بوده اند
✅پاسخ:
در این که حضرت ابی طالب با ایمان از دنیا رفته است شکی نیست.
❗شیخ طوسی شیخ الطایفه در این باره می گوید:
"بر این ایمان ابوطالب اجماع امامیه است ودر آن اختلاف ندارند آنها دلایل یقین آور دارند که موجب ایمان ابوطالب است"
📚التبیان،ج8 ص164
❗حضرت علی فرمود:
"به خدا سوگند، پدر، جدم عبدالمطلب، هاشم،وعبد مناف هرگز بتی نپرستیدند"
📚کمال الدین ص174
❗امام صادق فرمود:
"همانا مثل ابی طالب مثل اصحاب کهف است که ایمان خودرا مخفی کردند "
📚الکافی،ج1 ص448
📚امالی صدوق ص492
❗حضرت علی فرمود:
"اگر پدرم برای همه گناهکاران روی زمین شفاعت کند خداوند شفاعت اورا می پذیرد"
📚الاحتجاج،ج1 ص230
❗️در روایات ما امده است که حضرت ابوطالب از اوصیای پیامبران پیشین قبل از پیامبر اسلام بوده است
📚الکافی ج1 ص 445
❗️علامه مجلسی می گوید :
ان اباطالب کان من الاوصیائ
ابوطالب از اوصیای پیامبران بوده است
📚بحار الانوار ج35 ص 74
❗ایمان حضرت ابوطالب از طریق کتب اهل سنت نیز قابل اثبات است.
❗حاکم در مستدرک این اشعار را از حضرت ابوطالب نقل می کند:
"اشخاص شریف وفهمیده بدانند که محمد مانند موسی ومسیح پیامبر است. همان نور آسمانی را که آن دو نفر در اختیار داشتند او نیز دارد وتمام پیامبران به فرمان خدا مردم را راهنمایی واز گناه باز میدارند"
📚مستدرک علی الصحیحین،ج2 ص623
❗ابن ابی الحدید چنین نقل می کند:
"ای گواه خدا بر من شهادت ده که من بر دین پیامبر، احمدم"
📚شرح ابن ابی الحدید،ج14 ص74
❗ابن سعد چنین می آورد:
"محمد حنفیه در جنگ جمل بر یکی از اهالی بصره در رجزی که میخواند فرمود:"من بر دین ابوطالبم ( ومسلمانم)"
📚طبقات ابن سعد،ج5 ص67
❗از امام باقر نقل کرده اند که فرمود:
"ایمان ابوطالب بر بسیاری از مردم ترجیح دارد وعلی دستور میداد تا از طرف وی حج بجا آورند"
📚سیره حلبی،ج3 ص205
❗دراین باره دلیل از کتب شیعه وسنی فراوان است جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید وآن وهابیان نیز ارجاع دهید به:
📚الغدیر،ج7 ص445 به بعد
📚بحار الانوار،ج35 ص68 به بعد
📚تفسیر نمونه،ج5 ص 192 به بعد
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
من در اروپا زندگي ميكنم و سر خيلي از مسائل با دوستان مسلمانم تو اروپا و مسيحيان مشكل دارم و هر وقت سر اين مسائل بحث ميكنيم اونا ميگن چون تو قرآن چنين چيزي نيست ما نبايد رعايتش بكنيم
سوال من اينه كه باكدام آيه و يا سوره ميشود استناد به احاديث و يا گفته هاي رسول و امامان كرد؟
✅پاسخ
ایت العظمی مکارم شیرازی در کتابی که در بیان عقاید شیعه نگاشته اند،در اصل 32چنین میاورند:
«ما معتقدیم هیچکس نمیتواند بگوید تنها کتاب خدا مارا بس است واحادیث وسنت نبوی که در مورد تفسیر وتبیین حقایق قران وفهم ناسخ ومنسوخ وخاص وعام قران است یا مربوط به تعلیمات اسلام در اصول وفروع دین میباشد،نادیده بگیرد»
❗️زیرا ایات قران سنت پیامبر وکلمات وافعال او را برای مسلمین حجت شمرده وان را از منابع اصلی فهم اسلام واستنباط احکام قرار داده است
❗️خداوند میفرماید:
«انچه را رسول خدا برای شما اورده(وبشما دستور داده )بگیرید( وعمل کنید )وانچه را نهی کرده خودداری نمایید.
📓حشر،7
❗️ومیفرماید:
«هیچ مردوزن با ایمانی حق ندارد،هنگامیکه خدا وپیامبرش،امری را لازم بدانند،اختیاری در برابر فرمان خدا داشته باشند وهرکس نافرمانی خدا ورسولش را کند،گرفتار گمراهی اشکاری شده است.
📓 احزاب،36
انها که به سنت پیامبر بی اعتنا هستند درواقع قران را نادیده گرفته اند
❗️ودر اصل 33بیان میدارند:
«ونیز ما معتقدیم احادیث امامان اهل بیت نیز به دستور پیامبر اکرم واجب الاطاعه هستند،زیرا
اولا:در حدیث معروف متواتری که در اغلب کتب مشهور حدیث اهل سنت وشیعه نقل شده به این معنی تصریح شده،در صحیح ترمذی امده است که پیامبر فرمود:
«ای مردم من در میان شما چیزی گذارده ام که اگر دست به دامن انها زنید هرگز گمراه نخواهید شد،کتاب خدا وعترتم،یعنی اهل بیتم»
📚صحیح ترمذی،ج5،ص662
ثانیاً:امامان اهل بیت تمام احادیث خود را از پیامبر اکرم نقل کرده اند وگفته اندانچه ما می گوییم از پدرانمان،از پیامبر به ما رسیده است
📚 بحارالانوار،ج2،ص172،باب23
❗️اری پیامبر اینده مسلمین و مشکلات انها را بخوبی می دیده است و راه حل مشکلات فزاینده انها را تا پایان جهان در پیروی از قران و ائمه اهل بیت شمرده است »
📚اعتقاد ما، ایت الله العظمی مکارم شیرازی ص 54 به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
چرا کتاب قران درزمان پیامبر نوشت وجمع ه نشد و امیرالمؤمنین بعداز فوت حضرت شروع به نوشتن کردن باید از کجا مطمئن باشیم در قرآن تحریفی نشده
✅پاسخ
باید توجه کنید که قران در زمان خود پیامبر وتحت نظارت ایشان جمع اوری شد وقران کنونی در دست ما همان قرانی بوده که در زمان پیامبر جمع اوری شد.
❗️با اثبات اینکه قران در عصر پیامبر جمع اوری شده احتمال تحریف در قران به کلی از بین می رود وبر این مطلب دلایل فراوانی گواهی میدهد
❗️اما در مورد انچه که در رابطه با جمع قران توسط حضرت علی بعد از پیامبر گفتید،باید توجه کنید که قرانی که حضرت امیر بعد از پیامبر جمع اوری کرد،قران به ترتیب شأن نزول بود،به این گونه که از نظر نظم وچینش ایات وسوره ها به گونه ای بود که امام انها را براساس نزول قران تنظیم کرد ،درحالیکه در قرانی که در زمان پیامبر جمع اوری شد واکنون در دست ماست،چنین مطلبی لحاظ نشده بود
❗️ودیگر انکه مصحف حضرت علی،حاوی تفسیر وتأویل ایات وتبیین شأن وسبب نزول ومشخص کردن ایات ناسخ از منسوخ،عام از خاص،مطلق از مقید و........بوده است،درحالیکه این امور در قران کنونی که در زمان پیامبر جمع اوری شد،لحاظ نشده بود،در واقع این امورناظر به تفسیر وعلوم قران بود نه خود قران،لذا در قرانی که در زمان پیامبر گرداوری شد این امور لحاظ نشده بود
❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب نزاهت قران از تحریف ایت الله جوادی املی،ص165به بعد
❗️ودر پایان توجه شمارا جلب میکنیم به برخی از دلایل که گواه بر این است که قران کنونی در زمان پیامبر جمع اوری شده بود نه در زمان خلفاء چنان که اهل سنت به ان معتقد هستند
❗️بزرگان اهل سنت روایت میکنند:
«که شش نفر از انصار قران را در زمان پیامبر جمع اوری کرده بودند،انان عبارتنداز: ابی بن کعب،زید بن ثابت،معاذ ابن جبل،ابو الدرداء،سعد بن عبید وابوزید
📚منتخب کنزالعمال،ج2،ص48
❗️خداوند در ایات متعددی منکران وحیانی بودن قران را دعوت به مقابله میکند که برخیزند ومانند قران یا ده سوره مانند سوره های ان یا یک سوره ی کامل مانند سوره های ان بیاورند(اسراء،88،هود 12،بقره23)
❗️دعوت به چنین مقابله ای حاکی از ان است که مجموع ایات قران وسوره های قران گرداوری شده بود ودر اختیار منکران قرار داشت،بدین ترتیب چگونه میتوان گفت که قران در عصر پیامبر پراکنده بود وهرگز دریک مجموعه جمع نشده بود،
❗️همچنین پیامبر طبق حدیث ثقلین فرمود:
«من در میان شما دو چیز گران بها میگذارم،یکی کتاب خدا ودیگری اهل بیتم»
📚سنن دارمی،ج2،ص432
❗️واژه ی کتاب به معنی مکتوب است،اگر قران حالت مکتوبی نداشت وپراکنده بود،عنوان کتاب بران اطلاق نمیشد
❗️همچنین پیامبر فرمود:
«هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب صحیح نمیباشد(لاصلاة الا بفاتحة الکتاب)
📚سنن ترمذی،ج1،ص156
❗️اگر قران وجود مکتوبی نداشت ودر زمان پیامبر جمع اوری نشده بود،طبعأ نخستین سوره ی آن نام فاتحة الکتاب نام نمیگرفت
❗️در این باره دلایل متعدد دیگری نیز است که رجوع کنید به کتاب راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص278 به بعد وتفسیر نمونه،ج1،ص10به بعد
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman
سوال
عید مبعث مبارک لطفابگویید ایا جشن گرفتن در این روز بدعت وحرام است چرا که وهابیان بر این امر اصرار دارند و می گویند نباید این محافل باشد
✅پاسخ:
همگى مى دانيم كه يكى از اصول اسلام، اظهار مهر و مودت به پیامبر است قرآن كريم مى فرمايد:
«بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان وخاندان شما و اموالى كه گردآورده ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را ] به اجرا در [آورد.وخداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند».( توبه 24)
❗مودت و مهر به پيامبر يك دستور قرآنى است كه احاديث نبوى نيز بر آن تأكيد دارند. پيامبر گرامى
فرمود:
«سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ يك از شماها در دايره ايمان وارد
نمى شويد مگر اينكه من محبوبترين انسانها نزد او باشم و مرا حتى از پدر و فرزندش بيشتر دوست بدارد».
📚جامع الاصول،ج1 ص237
❗كسانى كه در ماه ولادت آن حضرت یا سالروز مبعث ایشان به جشن و سرور مى پردازند هدفى جز اظهار مهر و مودت نداشته،و در حقيقت، به وسيله اين جشنها، علاقه خود را به رسول گرامى به نمايش مى گذارند
❗قرآن مجيد به مسلمانان دستور مى دهد كه، علاوه بر ايمان به پيامبر، به تعظیم و تكريم او بپردازند:
«آنان كه به پيامبر ايمان آورده و به تكريم او پرداخته و او را يارى مى نمايند و از نورى كه همراه وى فرو فرستاده شده پيروى كنند، آنان همان رستگارانند».( اعراف 157)
اين آيه به مسلمانان، چهار دستور مى دهد:
1. به پيامبر ايمان بياورند.
2. به تكريم و تعظيم او بپردازند.
3. (در سختيها) او را يارى كنند.
4. از قرآنى كه با او فرستاده شده پيروى كنند.
❗با توجه به اين دستورهاى چهارگانه، تكريم و بزرگداشت پيامبر در روزمبعث ایشان عمل به دستور دوم است كه قرآن از آن با جمله
(وعزّروه)تعبير آورده است.
❗قرآن مجيد يكى از نعمت هاى الهى در حق پيامبر اكرم، را اين مى داند كه او را بلند آوازه كرده است:
«آيا سينه تو را نگشاديم و بار گران را از دوشت برنداشتيم ـ بارى كه گويى پشت تو را مى شكست ـ و آيا نامت را بلند نگردانيديم؟».( انشراح 1 تا 4)
❗با توجه به منّتهايى كه خداوند در آيات فوق بر پيامبر مى نهد، و گسترش نام و آوازه او در جهان را از نعمتهاى الهى مى شمارد، جشنهاى مسلمانان در ايام مبعث آن حضرت، نوعى تجسّم بخشيدن به مفاد اين آيه است.
❗اينك با توجه به آيات و روايات پيشگفته، بايد ديد جشنهاى مسلمانان در ايام مبعث پيامبر چنانچه از امور حرام(همچون استعمال آلات لهو و لعب و اشعار غنائى) خالى باشد، چه حكمى دارد؟ تكريم پيامبر است يا تحقيروى؟ ابراز محبت است يا دشمنى؟
مايه بلند آوازه شدن نام و ياد پيامبر است، يا نه؟
جواب روشن است و همگان اين اعمال را موجب تكريم و ابراز محبّت به پيامبر و كمك به بلند آوازى نام او مى دانند
❗حضرت مسيح براى حواريون خود مائده آسمانى طلبيد و آنان گفتند ما روز ورود اين مائده آسمانى را كه شكم ها را سير مى كند جشن مى گيريم:
«پروردگارا، از آسمان غذایی بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما و نشانه اى از جانب تو باشد. و به ما روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى».( مائده 114)
❗براستى،اگر روز نزول مائده كه نعمتى محدود و زودگذر است استحقاق جشن ساليانه را داشته باشد، چرا و چگونه روز مبعث او كه نعمت عظما و جاودان الهى در حقّ بشريت است استحقاق چنين جشن و سرورى را نداشته باشد؟
✅پرسمان اعتقادی
🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات
@poorseman