eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال چرا کتاب قران درزمان پیامبر نوشت وجمع ه نشد و امیرالمؤمنین بعداز فوت حضرت شروع به نوشتن کردن باید از کجا مطمئن باشیم در قرآن تحریفی نشده ✅پاسخ باید توجه کنید که قران در زمان خود پیامبر وتحت نظارت ایشان جمع اوری شد وقران کنونی در دست ما همان قرانی بوده که در زمان پیامبر جمع اوری شد. ❗️با اثبات اینکه قران در عصر پیامبر جمع اوری شده احتمال تحریف در قران به کلی از بین می رود وبر این مطلب دلایل فراوانی گواهی میدهد ❗️اما در مورد انچه که در رابطه با جمع قران توسط حضرت علی بعد از پیامبر گفتید،باید توجه کنید که قرانی که حضرت امیر بعد از پیامبر جمع اوری کرد،قران به ترتیب شأن نزول بود،به این گونه که از نظر نظم وچینش ایات وسوره ها به گونه ای بود که امام انها را براساس نزول قران تنظیم کرد ،درحالیکه در قرانی که در زمان پیامبر جمع اوری شد واکنون در دست ماست،چنین مطلبی لحاظ نشده بود ❗️ودیگر انکه مصحف حضرت علی،حاوی تفسیر وتأویل ایات وتبیین شأن وسبب نزول ومشخص کردن ایات ناسخ از منسوخ،عام از خاص،مطلق از مقید و.‌.......بوده است،درحالیکه این امور در قران کنونی که در زمان پیامبر جمع اوری شد،لحاظ نشده بود،در واقع این امورناظر به تفسیر وعلوم قران بود نه خود قران،لذا در قرانی که در زمان پیامبر گرداوری شد این امور لحاظ نشده بود ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب نزاهت قران از تحریف ایت الله جوادی املی،ص165به بعد ❗️ودر پایان توجه شمارا جلب میکنیم به برخی از دلایل که گواه بر این است که قران کنونی در زمان پیامبر جمع اوری شده بود نه در زمان خلفاء چنان که اهل سنت به ان معتقد هستند ❗️بزرگان اهل سنت روایت میکنند: «که شش نفر از انصار قران را در زمان پیامبر جمع اوری کرده بودند،انان عبارتنداز: ابی بن کعب،زید بن ثابت،معاذ ابن جبل،ابو الدرداء،سعد بن عبید وابوزید 📚منتخب کنزالعمال،ج2،ص48 ❗️خداوند در ایات متعددی منکران وحیانی بودن قران را دعوت به مقابله میکند که برخیزند ومانند قران یا ده سوره مانند سوره های ان یا یک سوره ی کامل مانند سوره های ان بیاورند(اسراء،88،هود 12،بقره23) ❗️دعوت به چنین مقابله ای حاکی از ان است که مجموع ایات قران وسوره های قران گرداوری شده بود ودر اختیار منکران قرار داشت،بدین ترتیب چگونه میتوان گفت که قران در عصر پیامبر پراکنده بود وهرگز دریک مجموعه جمع نشده بود، ❗️همچنین پیامبر طبق حدیث ثقلین فرمود: «من در میان شما دو چیز گران بها میگذارم،یکی کتاب خدا ودیگری اهل بیتم» 📚سنن دارمی،ج2،ص432 ❗️واژه ی کتاب به معنی مکتوب است،اگر قران حالت مکتوبی نداشت وپراکنده بود،عنوان کتاب بران اطلاق نمیشد ❗️همچنین پیامبر فرمود: «هیچ نمازی بدون فاتحة الکتاب صحیح نمیباشد(لاصلاة الا بفاتحة الکتاب) 📚سنن ترمذی،ج1،ص156 ❗️اگر قران وجود مکتوبی نداشت ودر زمان پیامبر جمع اوری نشده بود،طبعأ نخستین سوره ی آن نام فاتحة الکتاب نام نمیگرفت ❗️در این باره دلایل متعدد دیگری نیز است که رجوع کنید به کتاب راهنمای حقیقت،علامه سبحانی،ص278 به بعد وتفسیر نمونه،ج1،ص10به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال عید مبعث مبارک لطفابگویید ایا جشن گرفتن در این روز بدعت وحرام است چرا که وهابیان بر این امر اصرار دارند و می گویند نباید این محافل باشد ✅پاسخ: همگى مى دانيم كه يكى از اصول اسلام، اظهار مهر و مودت به پیامبر است قرآن كريم مى فرمايد: «بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان وخاندان شما و اموالى كه گردآورده ايد و تجارتى كه از كسادش بيمناكيد و سراهايى را كه خوش مى داريد، نزد شما از خدا و پيامبرش و جهاد در راه وى دوست داشتنى تر است، پس منتظر باشيد تا خدا فرمانش را ] به اجرا در [آورد.وخداوند گروه فاسقان را راهنمايى نمى كند».( توبه 24) ❗مودت و مهر به پيامبر يك دستور قرآنى است كه احاديث نبوى نيز بر آن تأكيد دارند. پيامبر گرامى فرمود: «سوگند به خدايى كه جانم در دست اوست، هيچ يك از شماها در دايره ايمان وارد نمى شويد مگر اينكه من محبوبترين انسانها نزد او باشم و مرا حتى از پدر و فرزندش بيشتر دوست بدارد». 📚جامع الاصول،ج1 ص237 ❗كسانى كه در ماه ولادت آن حضرت یا سالروز مبعث ایشان به جشن و سرور مى پردازند هدفى جز اظهار مهر و مودت نداشته،و در حقيقت، به وسيله اين جشنها، علاقه خود را به رسول گرامى به نمايش مى گذارند ❗قرآن مجيد به مسلمانان دستور مى دهد كه، علاوه بر ايمان به پيامبر، به تعظیم و تكريم او بپردازند: «آنان كه به پيامبر ايمان آورده و به تكريم او پرداخته و او را يارى مى نمايند و از نورى كه همراه وى فرو فرستاده شده پيروى كنند، آنان همان رستگارانند».( اعراف 157) اين آيه به مسلمانان، چهار دستور مى دهد: 1. به پيامبر ايمان بياورند. 2. به تكريم و تعظيم او بپردازند. 3. (در سختيها) او را يارى كنند. 4. از قرآنى كه با او فرستاده شده پيروى كنند. ❗با توجه به اين دستورهاى چهارگانه، تكريم و بزرگداشت پيامبر در روزمبعث ایشان عمل به دستور دوم است كه قرآن از آن با جمله (وعزّروه)تعبير آورده است. ❗قرآن مجيد يكى از نعمت هاى الهى در حق پيامبر اكرم، را اين مى داند كه او را بلند آوازه كرده است: «آيا سينه تو را نگشاديم و بار گران را از دوشت برنداشتيم ـ بارى كه گويى پشت تو را مى شكست ـ و آيا نامت را بلند نگردانيديم؟».( انشراح 1 تا 4) ❗با توجه به منّتهايى كه خداوند در آيات فوق بر پيامبر مى نهد، و گسترش نام و آوازه او در جهان را از نعمتهاى الهى مى شمارد، جشنهاى مسلمانان در ايام مبعث آن حضرت، نوعى تجسّم بخشيدن به مفاد اين آيه است. ❗اينك با توجه به آيات و روايات پيشگفته، بايد ديد جشنهاى مسلمانان در ايام مبعث پيامبر چنانچه از امور حرام(همچون استعمال آلات لهو و لعب و اشعار غنائى) خالى باشد، چه حكمى دارد؟ تكريم پيامبر است يا تحقيروى؟ ابراز محبت است يا دشمنى؟ مايه بلند آوازه شدن نام و ياد پيامبر است، يا نه؟ جواب روشن است و همگان اين اعمال را موجب تكريم و ابراز محبّت به پيامبر و كمك به بلند آوازى نام او مى دانند ❗حضرت مسيح براى حواريون خود مائده آسمانى طلبيد و آنان گفتند ما روز ورود اين مائده آسمانى را كه شكم ها را سير مى كند جشن مى گيريم: «پروردگارا، از آسمان غذایی بر ما فرو فرست تا عيدى براى اول و آخر ما و نشانه اى از جانب تو باشد. و به ما روزى ده كه تو بهترين روزى دهندگانى».( مائده 114) ❗براستى،اگر روز نزول مائده كه نعمتى محدود و زودگذر است استحقاق جشن ساليانه را داشته باشد، چرا و چگونه روز مبعث او كه نعمت عظما و جاودان الهى در حقّ بشريت است استحقاق چنين جشن و سرورى را نداشته باشد؟ ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه اماما علم نداشتن پس چرا کاری نکردن ن کتابی ن اختراعی ن کشفی ازشون نیست ✅پاسخ   این حرف که امامان دارای کتاب نبودند به طور مطلق صحیح نیست؛ یعنی امام علی که ابو الائمه نامیده می شوند،کتاب مشهوری نوشتند که در کلام فرزندان معصومشان به کتاب علی معروف بود. 📚الکافی ج1 ص 41 از امام سجاد نیز کتاب معروف صحیفه سجادیه به دست ما رسیده است. در مورد تفسیر قرآن نیز اولین کسی که قرآن را جمع کرد امام علی بود که در آن شأن نزول و برخی از تفاسیر آن را آورده بود، اما به علت برخی از جریانات صدر اسلام توسط خلفا و به تبع آنان توسط مردم، پذیرفته نشد. 📚الکافی ج 228   ❗️ولی غیر از این نوشته ها که توسط امامان معصوم نگارش شد، دست نوشته ای از آنان گزارش نشده است. علت این امر را می توان در چند دلیل خلاصه کرد.   1 وظایف امامت و رهبری اجتماعی مردم   وظایفی که بر دوش امام هر عصر می باشد آن قدر گسترده و فراگیر است که نوشتن کتاب،در مقابل آن بسیار کوچک است. امام یک مولف و نویسنده نیست، او رهبری ظاهری و معنوی مردم را بر عهده دارد، وظیفه او تربیت انسان های پاک و مجاهدی است که بتوانند در راه اسلام جان فشانی کنند. وظیفه امام رسیدگی به همه امور دنیوی و اخروی مردم است. اگر چه این کار هم می تواند از امور مهم باشد، اما از جایی که امام همیشه به کار های اهم (مهم تر) اشتغال دارد، به چنین کارهای جز به اندازه ضرورت نمی پردازد. این ضرورت و وسعت وقت، ظاهراً جز برای امام علی(ع) و امام سجاد، وجود نداشت.   2، وجود شرایط زمانی خاص   این دلیل از دو جهت قابل بررسی است؛ ❗️ اول: عدم استقبال و توجه مردم مردم آن زمان به علت شرایطی که حکومت های غاصب فراهم کرده بودند توجه شایسته ای به اهل بیت نداشتند و علت اصلی خانه نشین شدن امامان معصوم همین عدم اقبال و توجه مردم بود. البته این عدم اقبال مردم، چیزی از شأن و جایگاه اهل بیت نمی کاهد و ضرر آن متوجه خود مردم می شود، ولی در هر حال برای ارایه یک نظر، فکر، یا نوشته ای که حاوی چنین خصوصیاتی باشد، آمادگی اجتماعی نیز لازم است.   ❗️دوم: وجود جو تقیه در آن زمان خاص این جو خفقان نه تنها نسبت به هر مطلبی که ائمه می فرمودند یا نامه ای که می نوشتند، وجود داشت بلکه نسبت به کتاب های اصحاب ائمه(ع) نیز چنین بود. ❗️ بنابراین؛ از مهم ترین دلایلی که امامان معصوم از به دست گرفتن قلم و نوشتن حتی یک نامه(تا چه برسد به نوشتن کتاب)،ابا می کردند، وجود جو شدید تقیه بود. دستگاه حاکم اموی و عباسی در طول دوران امامت امامان معصوم شدیداً آنان را تحت جازجویی و نظارت داشت. این امر در دوران امامان شدت و ضعف داشت، اما همه آنان در جو تقیه زندگی می کردند به طوری که امام باقر می فرماید: "تقیه دین من و دین پدران من است". 📚وسایل الشیعه ج 16 ص 210   3 ،داشتن شاگردان و نویسندگان حدیث   ❗️وظیفه نوشتن احادیث و فرمایشات امامان را عده ای از اصحاب آنان که مشهور به محدثان بودند، بر عهده داشتند. بنابراین؛ احادیث ائمه با تلاش و سعی اصحاب آنان برای ما باقی مانده است و با ننوشتن کتاب توسط ائمه این احادیث از بین نرفت   ❗️اما اینکه گفتید چرا امامان اختراع وکشفی نداشتند؟ پاسخ ان است که شأن امامان شأن هدایتگری است نه شأن کشف واختراع ودرمانگری ومهندسی وصنعتگری 📚بحارالانوار،ج23،ص99،باب6 ❗️اساساً امام برای امر برتری امده است،علوم دنیوی راخود بشر به مرور زمان ومتناسب با نیاز خود به دست می اورد،اما علوم خاص الهی که انبیاء واهل بیت برای بشر به ارمغان اورده اند جز از راه معصوم قابل دستیابی نیست ❗️گرچه شأن ویژه ی امام معصوم هدایتگری بسوی سعادت حقیقی است اما چنین نیست که ائمه از علوم دنیوی چیزی برای بشر نگفته باشند ❗️بنیان گذار علم شیمی نوین جابر ابن حیان شاگرد امام صادق است که امروزه بنام پدر علم شیمی شناخته میشود 📚بحارالانوار،ج55،ص304 ❗️همچنین هزاران اموزه از مطالب طبی از ائمه به یادگار مانده که هر جمله از انها قابلیت این را دارند که موضوعات تحقیق علمی شوند ❗️ایت الله ری شهری این احادیث را در دو جلد قطور بنام احادیث پزشکی گرد اورده وعلامه ی مجلسی در بحارالانوار در ابواب مختلف این روایات را ذکر کرده است 📚بحارالانوار،ج59،ص62 به بعد ❗️ابوالاسود دوئلی شاگرد امام علی اولین کسی است که به تعلیم امیرالمؤمنین علم دستور زبان را در زبان عربی ابداع نمود آنگاه غیر عربها نیز این شیوه را در زبان خود بکار بستند 📚طبقات النحویین،ج7،ص14 ❗️همچنین امامان حقایق فراوانی را در باب اسمانها وزمین وطبیعت بازگو کرده اند که چند جلد از کتاب بحارالانوار شریف را بخود اختصاص داده است 📚بحارالانوار،ج54،ج55،ج56،ج57،ج58 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالى داشتم اگرکسى فرزند خودراسقط کند,وبسيارناراحت باشد وتوبه کند, خداوند اوراميبخشد؟اگر خداوند اوراببخشد ان فرزند سقط شده اوراميبخشد يعنى حق الناس محسوب ميشودياخير؟حق الناس,درمورد خود ان فرزند سقط شده راميگم.وسوال بعدى اينکه جنين هاى سه ماهه وزيران ک سقط,شده اند ايادرقيامت زنده ميشوند؟من شنيده بودم ک درچهار ماهگى روح دميده ميشه.خيلى برام مهمه ک جنين سه ماهه درقيامت زنده ميشه يانه؟ ✅پاسخ در مورد بخش اول سوالتان که ایا توبه فردی که فرزند خودرا سقط کرده است بخشیده می شود یا خیر ❗️پاسخ ان است که اگر توبه واقعی کرده و دیه ان فرزند سقط شده را در صورت عدم رضایت وارث پرداخت کرده خداوند توبه را می پذیرد چرا که ادله قبول توبه از ناحیه پرودگار عام است و هر گناهی را شامل می شود و با پرداخت دیه جنبه حق الناس قتل نیز جبران می شود 📚بحار الانوار ج 6 ص 11 باب 20 ❗️اما در مورد بخش دوم سوالتان که ایا جنین سقط شده قبل از دمیده شدن روح در قیامت محشور می شود یا خیر : 👌آنچه با اطمینان خاطر می‌توان گفت؛ این است که جنین‌هایی که به چهار ماهگی رسیدند و روح در آنها دمیده شده است، در قیامت حضور دارند. این مطلب را از روایاتی که دلالت بر حضور جنین‌های سقط شده در قیامت دارد می‌توان استفاده کرد؛ مانند این روایت: ❗️ «رسول خدا(ص) فرمود: (مجرّد زندگى نکنید) همسر اختیار نمایید؛ زیرا من فرداى قیامت به بسیارى شما مباهات می‌کنم تا آن‌جا که جنین نارسى که سقط شده، با کمال غضب به در بهشت آید، و به او گویند به بهشت درآى، گوید: نه تا پدر و مادرم پیش از من وارد شوند». 📚من لا یحضره الفقیه ج 3 ص 383 📚وسایل الشیعه ج 21 ص 358 ❗️اما در مورد جنین‌های کمتر از چهار ماه با اطمینان کامل نمی‌توان چنین ادعا کرد که آنها نیز در قیامت حضور دارند؛ زیرا ممکن کسی بگوید منظور از جنین‌های سقط شده جنین‌هایی است که روح در آنها دمیده شده است و به چهار ماهگی رسیدند؛ چون قبل از دمیده شدن روح پاره گوشتی بیش نیستند؛ قابلیت آن‌را ندارند که به آنها امت پیامبرگفته شود. ❗️شاید بتوان برای تأیید این نظریه از احکامی که برای کودک چهار ماهه در اسلام بیان شده است نیز استفاده کرد؛ مانند این‌که غسل دادن و کفن او واجب است بر خلاف جنین قبل از چهار ماهگی. ❗️ ولی در مقابل این احتمال نیز وجود دارد در هر صورت لفظ وارد شده در روایت عبارت «سقط شده» است و این عبارت مطلق است و مقید به سن خاص نشده است. اما جنین قبل از چهار ماهگی هر چند غسل و کفن ندارد، ولی این‌گونه نیست که هیچ حکمی نداشته باشد، بلکه دفن او واجب است علاوه این‌که جنین از مرحله‌ای که نطفه است تا به مرحله‌ای که روح در او دمیده شود، اگر جنایتی بر او وارد شود برای هر مرحله دیه ویژه‌ای ثابت است؛ 📚ترجمه تحریر الوسیله ج 2 ص 636 📚وسایل الشیعه ج 29 ص 229 باب 21 ❗️از این‌رو جنین‌های کمتر از چهار ماهگی نیز شاید در قیامت حضور داشته باشند. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اینکه حضرت ابراهیم خورشید و ماه و ستاره را به دلیل ناپدید شدن به عنوان خدایی نپذیرفتن چی شد که خدایی که کلا ناپدید هست رو پذیرفت؟ ✅پاسخ این سوال است که ابراهیم چگونه از غروب افتاب و ماه و ستارگان بر نفی ربوبیت انها استدلال کرد؟ ❗️پاسخ ان است که استدلال ابراهیم ممکن است از 3 راه باشد 1⃣ پرودگار و مربی موجودات باید همیشه ارتباط نزدیک با مخلوقات خود داشته باشد لحظه ای نیز از انها جدا نگردد بنا براین چگونه موجودی که غروب می کند و ساعتها نور و برکت خود را بر می چیند و از بسیاری از موجودات به کلی بیگانه می شود می تواند پروردگار و رب انها بوده باشد 2⃣موجودی که دارای غروب و طلوع است اسیر چنگال قوانین است چیزی که خود محکوم این قوانین است چگونه می تواند حاکم بر انها و مالک انها بوده باشد او خود مخلوقی ضعیفی است و سر بر فرمان انها و توانایی کمترین انحراف و تخلف از انها را ندارد 3⃣موجودی که دارای حرکت و تغییر است حتما موجود حادثی است زیرا چنان که در جای خود اثبات شده است حرکت همه جا دلیل بر حدوث است و چیزی که در معرض حوادث است یعنی دارای حرکت است نمی تواند یک وجود ازلی و ابدی بوده باشد 📚تفسیر نمونه ج 5 ص 313 ❗️اما این که ابراهیم چگونه به خدای نادیده ایمان اورد؟ ❗️پاسخ ان است که دیده نشدن دلیل بر وجود نداشتن نیست چرا که 1⃣ما حتی اشیای مادی داریم که قابل ادراک با حواس پنجگانه نیستند مانند امواج فوق صوت یا امواج مادون صوت بنابراین نمی توان گفت فقط چیزی وجود دارد که با حواس خمس قابل درک باشد 2⃣همین نفس ما و افعال ان مانند ادراک تصویر و نیز صفات وحالات ان مانند ترس و امید ،محبت و دشمنی و مانند اینها قابل درک با ادراک حسی نیستند در حالی که وجدان ما می گوید وجود دارند 📚بدایه المعارف ،ایت الله خرازی ج 1 ص 88 به بعد ❗️اساسا دیده شدن در مورد خداوند ممتنع است زیرا لازمه رویت و دیده شدن اموری است که هیچ یک از انها در مورد خداوند امکان پذیر نیست مانند جسم بودن ،مکان داشتن،ودارای اجزا بودن ❗️زیرا می دانیم هر جسمی دارای اجزایی است به علاوه همه اجسام دستخوش دگرگونی و تغییر هستند و دارای عوارضی مانند رنگ و حجم و ابعاد هستند در حالی که واجب الوجود نه جزئ دارد و نه تغییر و دگرگونی می پذیرد نه در معرض حوادث است و نه چیزی بر او عارض می گردد تمام اینها از صفات ممکنات است 📚پیام قران ،ایت الله مکارم ج 4 ص 257 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخواستم درمورد کتاب فصل الخطاب فی اثبات تحریف کتاب رب الارباب اقای نوری طبرسی توضیح بدید.اگر ایشان به تحریف قران اعتقاد داشتند که یقینا کافر هستند؟ ✅پاسخ کسی که اعتقاد به تحریف قران داشته باشد مرتد محسوب نمی شود و حکم کافر بر او جاری نمی شود ❗️ایت الله مکارم در پاسخ استفتایی که از ایشان در مورد حکم کسی که معتقد به تحریف قران باشد سوال شد فرموده اند: « حکم ارتداد بر چنین فردی جاری نمی شود اما چنین کسی مرتکب اشتباه بزرگی شده است » 📚استفتاوات جدید ج 1 ص 363 ❗️اما انچه در مورد کتاب فصل الخطاب تالیف محدث بزرگ محدث نوری صاحب کتاب شریف مستدرک الوسایل اوردید : ❗️باید دانست که ایشان این کتاب را در مورد اثبات رخ دادن تحریف در قران ننوشتند ❗️ایت الله العظمی مکارم در تفسیر نمونه خود چنین می اورد : « مرحوم حاج شیخ اقا بزرگ تهرانی که شاگرد مبرز مرحوم محدث نوری است در شرح حال استادش در جلد اول مستدرک الوسایل می گوید : « اما در مورد کتاب فصل الخطاب کرارا از استادم شنیدم می فرمود مطالبی که در فصل الخطاب است عقیده شخصی من نیست بلکه این کتاب را برای طرح بحث و اشکال نوشتم و اشارتا عقیده خودم را راجع به عدم تحریف قران اورده ام و بهتر بود نام کتاب را فصل الخطاب فی عدم تحریف الکتاب می گذاردم » ❗️سپس مرحوم محدث تهرانی می گوید : « ما از نظر عمل روش استاد خودمان را به خوبی می دیدیم که هیچگونه وزن و ارزشی برای اخبار تحریف قائل نبود بلکه انها را اخباری می دانست که باید بر دیوار کوبند تنها کسی می تواند نسبت تحریف را به استاد ما بدهد که به مرام و عقیده او اشنا نبوده است » 📚تفسیر نمونه ج 11 ص 31 ❗️اگر اهل سنت و وهابیت با طرح ادعا های بی اساس در مورد تحریف قران سعی در تکفیر بزرگان و علمای شیعه دارند نخست در درجه اول باید بزرگان خود را تکفیر کنند چرا که عقیده به تحریف قران داشته اند ❗️سیوطی در در المنثور نقل می کند که عمر خطاب به ابی بن کعب گفت : « مگر نه این که در ان چه از کتاب خدا از دست دادیم چنین می خواندیم :« فرزند مربوط به رختخواب است و برای زنا کار سنگ است ؟ ابی بن کعب گفت بلی همینطور است » 📚در المنثور ج 1 ص 106 ❗️بخاری روایت می کند که عمر می گفت : « ما از جمله انچه از کتاب خدا می خواندیم چنین بود : « از پدرانتان اعراض و دوری نکنید که اعراض از پدرانتان کفر است » 📚صحیح بخاری ج 8 ص 208 ،211 📚صحیح مسلم ج 4 ص 167 و ج 5 ص 116 ❗️چنین ایه ای در قران کنونی وجود ندارد ❗️از عایشه روایت کرده اند که می گفت : « سوره احزاب 200 ایه بود که از ان جز 73 ایه باقی نمانده است » 📚تفسیر قرطبی ج 14 ص 113 📚در المنثور ج 5 ص 180 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه خدا جسم داره كه به روح انسان دميده باشه و يا خدا نفس ميكشه لطفا جوابش رو بدين ✅پاسخ خداوند در ایه 72 ص می فرماید : « از روح خود در ادم دمیدم » ❗️در تفسیر المیزان چنین امده است : « در جمله نفخت فیه من روحی نفخ به معنای دمیدن هوا در داخل جسمی است بوسیله دهان یا وسیله ای دیگر این معنای لغوی نفخ است ❗️ولی ان را به طور کنایه در تاثیر گذاشتن در چیزی و یا القائ امر غیر محسوسی در ان چیز استعمال می کنند ودر ایه شریفه مقصود از ان ایجاد روح در ادمی است » 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 12 ص 227 ❗️با این کلام علامه طباطبایی پاسخ سوال شما بدست امد که نفخ روح به معنای کنایی به کار رفته است و مستلزم ان نمی شود که خدا جسم باشد ❗️به این نکته نیز توجه کنید که اگر خدا می گوید از روح خود در انسان دمیدم مستلزم ان نیست که خداوند دارای روح و جسم ویا مرکب باشد ❗️در تفسیر نمونه چنین امده است : « خدا نه جسم دارد و نه روح و اضافه روح به خداوند اضافه تشریفیه است و دلیل بر این است که روحی بسیار پر عظمت در کالبد انسان دمیده شده همانگونه که خانه کعبه را بخاطر عظمتش بیت الله می خوانند و ماه مبارک رمضان را بخاطر برکتش ماه خدا می نامند» 📚تفسیر نمونه ج 11 ص 78 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال طبق تحقیقی که کردم و در اینترنت هم موجود است در اصول کافی است حدیث 3599 که «علی بن الحکم، عن هشام بن سالم، عن ابی عبدالله علیه السلام قال:إن القرآن الذی جاء به جبرائیل علیه السلام إلی محمد صلی الله علیه و آله و سلم سبعة عشر ألف آیة». همانا قرآن که حبرائیل علیه السلام به سوی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، آورد دارای هفده هزار آیه بود. محمد باقر مجلسی در مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، که در شرح کتاب الکافی است در جلد 12 صفحه ی 525، در مورد همین حدیث می‌گوید "موثق" است. در مورد این اگر میشه توضیحی بفرمایید. ✅پاسخ اولاً:در برخی از نسخه های کتاب کافی این حدیث به این صورت امده است«قرانی که جبرئیل برای محمد اورد هفت هزار ایه دارد» (سبعة الاف آیة) ❗️محدث فیض کاشانی در الوافی این حدیث را به نقل از کتاب کافی به همین صورت اورده است 📚الوافی،ج9،ص1781 ❗️واز نظر بزرگان نسخه هایی از کتاب کافی که نزد فیض کاشانی بوده است از صحت واتقان بیشتری برخوردار است 📚مقدمه ی الوافی،مرحوم شعرانی،ج1،ص2 ❗️طبق این بیان در آن نسخه از کافی که بجای سبعة الاف،سبعة عشر الاف امده است تصحیف صورت گرفته ولفظ عشر در سبعة عشر،از لغزش های نسخه نویسان بوده است،چنان که علما بر این امر تصریح کرده اند 📚پاورقی شرح الکافی باتصحیح شعرانی،ج11،ص76 ❗️وعدد هفت هزار عددی تقریبی است که با تعداد ایات قران انطباق دارد واین نحو تعبیر و ذکر عدد به صورت تقریبی در میان مردم رواج دارد مانند این که روایت شده است امام سجاد پیوسته چهل سال بعد از شهادت حسین علیهما السلام گریه می کرد با این که ایشان بعد از پدرشان سی و پنج سال عمر کردند اما از باب ذکر عدد به صورت تقریبی چهل سال بیان شده است 📚صیانه القران من التحریف،ایت الله معرفت ص 225 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا در عصر غیبت امام زمان (عج) اجرای حدود باید متوقف شود؟ یا خیر ؟ ✅پاسخ شیخ مفید استاد کلام شیعه چنین می اورد : « اما اقامه حدود پس اقامه ان با حاکم اسلامی است که از جانب خداوند منصوب شده است و انان امامان اهل بیت می باشند و کسانی که امامان بر اجرای حدود نصب کنند از حکام و پادشاهان و ثابت است که امامان اختیار اجرای حدود را به فقهای شیعه داده اند در صورتی که تمکن از اجرای ان داشته باشند» 📚المقنعه ص 129 ❗️ایت الله مکارم می اورد : «معروف به این علمای امامیه جواز اقامه ی حدود در حال غیبت امام برای فقهای عادل است» 📚انوارالفقاهه،کتاب البیع،ص435 ❗️صاحب جواهر که کتاب فقهیش دائرة المعارف در فقه شیعی است پس از بحث گسترده درباره ی اجرای حدود در عصر غیبت تصریح میکند که بین علمای شیعه اجماع وجود دارد به اینکه فقها در صورت تمکن میتوانند در عصر غیبت حدود را اجرا کنند 📚جواهرالکلام،ج21،ص394 ❗️برای اثبات این نظریه میتوان به امور زیر تمسک جست 1⃣با تأمل در علتهای تشریع حدود که از حکم عقل وروایات بر می اید میتوان به این نتیجه رسید که حدود باید در عصر غیبت اجرا شود، مثلا اجرای حد زنا برای جلوگیری از شیوع فساد وفحشا میباشد واجرای حد شرب خمر برای نهی از ان می باشد واجرای حد سرقت برای حفظ اموال می باشد و روشن است که این علل در عصر غیبت وجود دارد وبا ترک حدود مفاسد عظیم در جامعه ایجاد میشود،چگونه میتوان حدود را تعطیل کرد در حالی که علتهای ان باقی است 2⃣ادله ی اجرای حدود در قران وروایات مطلق است ومقید به زمان خاصی نشده است وظاهر انها وجوب اقامه ی حدود در تمام زمانها میباشد 📚مبانی تکلمه المنهاج،ج1،ص224 3⃣روایاتی که تصریح میکند فقیه در عصر غیبت نائب امام است، عام میباشد که یکی از موارد این نیابت اجرای حدود است وما در پیامهای گذشته ی کانال مفصلاً در مورد ان بحث کرده ایم 4⃣روایتی است که شیخ صدوق در الفقیه خود می اورد که امام صادق فرمود: «اختیار اجرای حدود با کسی است که حکم کردن به انان تفویض شده است» 📚الفقیه،ج4،ص71 📚التهذیب،ج10،ص155 ❗️و روشن است که کسانی که حکم به انها تفویض شده است شامل فقیه جامع الشرایط میشود،چنانکه شیخ مفید به ان تصریح کرده است وما در ابتدای سخن به کلام شیخ مفید استناد جستیم 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در اسلام شهادت یک زن برابر شهادت دو مرد است ایا این اهانت به زن نیس ✅پاسخ بحث شهادت و اطلاع رسانى به قاضى ربطى به ماهیت مرد و زن و خلقت آن دو ندارد. ❗️ در بعضى موارد که شهادت مربوط به زنان باشد اصلاً شهادت مردان مورد قبول نیست چون مرد در آن موارد نمى تواند شاهد باشد. ❗️در وقایع و رخدادهاى کوچه و بازار، مردان بیشتر از زنان دست اندر کار هستند. مردان به خاطر کار و تلاش و به دست آوردن زاد و توشه و گذران زندگى با رخدادها و وقایع اجتماعى بیشتر مأنوس اند و اگر واقعه اى رخ داد، بیشتر و بهتر در معرض اطلاع اند. فرض کنیم در خیابان دو نفر با هم دعوا مى کنند و با چوب و چا قو و سنگ به جان یکدیگر افتاده اند. پس از چند دقیقه مردان اطراف آنان را گرفته و آنان را از یکدیگر جدا مى کنند. این جا اگر قتلى یا جراحتى واقع شد مردان چون شاهد و ناظر بوده اند بهتر مى توان از آنان شهادت را پذیرفت. در این جور وقایع یا اصلاً زنان حضور ندارند یا اگر حضور داشته باشند خود را کنار مى کشند یا مردان آنان را به عقب مى رانند. از این رو پذیرفتن شهادت مردان و نپذیرفتن شهادت یک زن مسئله طبیعى است و ربطى به نقص یکى و کمال دیگرى ندارد. ❗️از طرفی بر اساس نظر روانشناسان زنان ازروحیهلطیف تربرخوردارند و احساسی تر هستند بنابراین سریعتر مطالبی را قبول می کنند و زودتر تحت تاثیر قرار می گیرند در نتیجه فشار عاطفیدو احساسی دچار خطا در حسن و ادراک شده و واقعه را انگونه که است احساس و ادراک نکند ودر ادای شهادت هم ممکن است تحت تاثیر فشارهای عاطفه مثبت و یا منفی و یا ارعاب خارجی قرار گیرد ان گونه که باید شهادت ندهد و یا شهادت بر خلاف دهد ❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد : « اگر شهادت دو زن برابر شهادت یک مرد است به خاطر ان است که عواطف بر انان غلبه دارد و ای بسا تحت تاثیر عواطف واقع شوند و به نفع کسی و به زیان دیگری شهادت دهند » 📚پیام امام ج 3 ص 291 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا مختار شخصیت مورد توجهی ومورد وثوقی بوده است واهل بیت از او راضی بوده اند؟ ✅پاسخ از لابلای روایات بسیاری برمی اید که امامان وپیشوایان نسبت به مختار اظهار علاقه ی فراوان می کرده اند واز اقدام او درانتقام گرفتن از قاتلین امام حسین مسرور بوده اند ❗️امام باقر خطاب به پسر مختار چنین فرمود: «خدا پدرت را بیامرزد حق مارا از هرکه بر او حق داشتیم گرفت» 📚بحارالانوار،ج45،ص351 ❗️همچنین امام سجادفرمود: «حمد وستایش خدایی را که انتقام ما را از دشمنان مان گرفت وخداوند به مختار پاداش وجزای خیر عطا فرماید» 📚جامع الرواة،ج1،ص22 ❗️امام حسین فرمود: «پروردگارا ان جوانمرد ثقیفی را برانان مسلط کن تا جام تلخ مرگ وذلت را به ایشان بچشاند واز قاتلان ما احدی را معاف نکند بجای هرقتلی کشتنی وبجای ضربت ضربتی وانتقام مرا وشیعیان مرا از اینها بگیرد» 📚بحارالانوار،ج45،ص340 ❗️مرحوم مقدس اردبیلی چنین میگوید: «از مجموع احادیث به دست می اید که در شخصیت وحسن عقیده ی مختار هیچ شک وشبهه ای نیس وقیام او مرضی خدا واهل بیت بوده است» 📚حدیقة الشیعه،ص510 ❗️علامه امینی چنین میگوید: «هر کس برتاریخ وحدیث وعلم رجال با دیو نافذ نظر اندازد در میابد که مختار در پیشاپیش مردان دین وهدایت واخلاص است ونهضت بزرگ او جز برای برپا داشتن عدل ودراوردن ریشه ی ستم امویان نبوده است وبه همین جهت امامان بر او رحمت کرده واو را ستوده اند» 📚ترجمه الغدیر،ج4،ص238 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا چند دلیل برای رد تثلیث وعقیده به خدایان سه گانه در ایین مسیحیت بیاورید چرا که ما در جایی هستیم که مسیحیان وجود دارند ✅پاسخ مسیحیت از یک سو خداوند را واحد می داند واز سوی دیگر برای او سه جلوه وجود عقیده دارند ۱ خدای پدر که خالق جهان است ، ۲ خدای پسر که همان مسیح است ۳ خدای روح القدس که خدای فعال است و در دل های بندگان حیات می دمد ❗️تثلیث مسیحیان به چند صورت قابل تصور است 1⃣هر یک از خدایان سه گانه وجود مستقل دارند وهر کدام با وجود و تشخص خاصی خود نمایی می کند و هر فردی خدای تام و مستقلی است ❗️یک چنین تثلیثی همان شرک جاهلیت است که در مسیحیت به صورت خدایان سه گانه تجلی پیدا کرده است در صورتی که دلایل توحید و یگانگی هر نوع شرک و دوبینی را برای خداوند ابطال کرده است که ما در پیام های گذشته کانال به برخی از انان مانند برهان تمانع اشاره کرده ایم که می توانید کلید واژه تمانع را در کانال سرچ کنید ❗️بدعت گذاران مسیحی برای جدا نشدن از توحید که اصل مسلم تمام ادیان اسمانی است سعی می کنند چنیت توجیه کنند که او در حالی که سه تا است یکی است و در عین اینکه یکی است سه تا است ❗️این سخن نیز جز تناقض گویی چیز دیگری نیست ایا در جهان فردی پیدا می شود که بگوید سه مساوی یک است 2⃣اینکه خدایان سه گانه بدون اینکه هرکدام دارای تشخص و استقلال باشند بر اثر ترکیب وبهم پیوستگی ذات خداوند جهان را تشکیل دهند ودر حقیقت هیچ یک از این اجزای سه گانه خدا نیستند بلکه خدای جهان همان نتیجه است که از ترکیب سه گانه تولید می گردد 👌اشکال این تفسیر این است که خدا در نتیجه مرکب می شود ودر تحقق خود نیاز به اجزای ذات خویش پیدا می کند وتا این اجزا دست به دست هم ندهند و به هم امیخته نشوند خدای جهان تحقق نمی پذیرد واین یعنی خدای جهان در تحقق خود به غیر خود نیاز دارد در حالی که موجود نیازمند هیچ گاه خدا نخواهد بود بلکه موجود ممکن و مخلوقی می باشد ❗️خداوند می فرماید : « انان که می گویند که خداوند یکی از سه نفر است کافر شده اند خدایی جز خدای یگانه نیست » ( مائده 73) ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب منشور جاوید علامه سبحانی ج 1 ص 242 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شیطان که موجودی پلیده و گمراه کننده خدا چرا اونو افرید ✅پاسخ خداوند شیطان را شیطان نیافرید به این دلیل که سالها همنشین فرشتگان و بر فطرت پاک بود ولی بعد از ازادی خود سوئ استفاده کرد وبنای طغیان و سرکشی گذارد ❗️پس او در اغاز پاک افریده شد و انحرافش بر اثر خواست خودش بود ❗️به این نکته نیز توجه کنید که از نظر سازمان افرینش وجود شیطان برای افراد با ایمان وانها که می خواهند راه حق را بپیمایند زیانبخش نیست بلکه وسیله پیشرفت وتکامل انان است چه اینکه پیشرفت و ترقی وتکامل همواره در میان تضادها صورت می گیرد ❗️به عبارت روشن تر انسان تا در برابر دشمن نیرومندی قرار نگیرد هرگز نیروها و نبوغ خودرا بسیج نمی کند و بکار نمی اندازد همین وجود دشمن نیرومند سبب تحرک و جنبش هر چه بیشتر انسان ودر نتیجه ترقی وتکامل او می شود۰ یکی از فلاسفه بزرگ تاریخ معاصر " تواین بی " می گوید: " هیچ تمدنی درخشان در جهان پیدا نشود مگر اینکه ملتی مورد هجوم یک نیروی خارجی قرار گرفت و بر اثر این تهاجم نبوغ و استعداد خود را بکار انداخت و ان چنان تمدن درخشانی را پی ریزی کرد" 📚 تفسیر نمونه ج1 ص194 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شما در یکی از پاسخ هایتان عقیده فلاسفه اسلامی را در قدیم بودن عالم رد کردید و اوردید عالم حادث است و نه قدیم و بر این امر از روایات اهل بیت اوردید انچه شما گفتید را من به کسانی که طرفدار این فیلسوفان و نظریه هستند گفتم اما می گویند اساتید فلسفیشان چنین پاسخ داده اند که خداوند فیاض علی الاطلاق است چگونه ممکن است زمانی باشد و او مخلوقی خلق نکند وفیض خود را شاملشان نکند پس همانطور که خداوند قدیم و همیشگی است مخلوقات نیز همیشگی بوده وعالم قدیم است نه حادث لطفا پاسخ دهید ✅پاسخ با توجه به انچه در پاسخ قبلی ما در این موضوع امده بود دیگر انسان نباید تردیدی داشته باشد که مبنا و نظر اهل بیت بر حادث بودن جهان بوده است نه قدیم بودن ان که می توانید دو مرتبه به پیام قبلی ما مراجعه کنید ❗️برای اثبات حادث بودن عالم می توان به دلیل عقلی نیز اشاره کرد و آن اینکه : جهان ماده دائما در حال تغییر است و تغییر و دگرگونی نشانه حدوث است زیرا اگر ازلی باشند و در عین حال همواره دستخوش تغییرات و حوادث گردد جمع میان حدوث و قدم خواهد شد یعنی باید تغییرات را که امور حادث هستند ازلی بدانیم و این یک تناقض اشکار است ❗️همچنین مطابق اخرین نظریات علمی جهان ماده به سوی یکنواختی پیش می رود ،اتمها تدریجا متلاشی و مبدل به انرژی می شوند وانرژی ها به سوی یکنواختی پیش می روند ( درست مانند این که شعله اتشی در اتاق روشن کرده باشیم ماده اتش زا تبدیل به حرارت می شود و حرارت در فضای اتاق پخش می شود و به صوذت یکنواخت و بی تفاوت در می اید ) ❗️هر گاه بی نهایت زمان بر جهان گذشته باشد باید این حالت یعنی تبدیل تمام مواد به انرژی و انرژی ها فعال به صورت یکنواخت و مرده حاصل شده باشد ❗️این فرسودگی مستمر دلیل بر این است که جهان پایان و سر انجامی دارد زیرا فرسودگی تا بی نهایت نمی تواند ادامه یابد وهنگامی که قبول کنیم پایانی دارد باید قبول کنیم که اغازی هم دارد زیرا اگر چیزی ابدی نباشد حتما ازلی هم نیست چرا که ابدیت به معنی بی انتها بودن است و چیزی که بی انتهاست نامحدود است و نامحدود اغازی ندارد بنابراین انچه ابدی نیست ازلی هم نخواهد بود 📚الالهیات ،علامه سبحانی ج 1 ص 73 به بعد ❗️اما اینکه در پاسخ شما گفته اند چگونه ممکن است خداوند فیاض زمانی باشد که مخلوقی خلق نکرده باشد و نتیجه گیری کرده بودند عالم قدیم است : 👌این سخن نیز سخن بی پایه است است چرا که « همان گونه که خداوند فیاض است حکیم علی الاطلاق نیز است و او فاعل مجبور نیست ممکن است حکمتش چنین ایجاب کند که در اغاز چیزی نباشد سپس موجود شود بنابراین فیاض بودن او مانع از عدم اشیا در قبل از افرینش نیست » 📚پیام امام ( شرح نهج البلاغه ) ،ایت الله مکارم، ج 7 ص 241 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا امام زمان با شمشیر قیام می کنه؟؟ ✅پاسخ یکی از القاب امام عصر که در پاره ای از روایات به ان اشاره شده صاحب السیف ( صاحب شمشیر ) است ❗️در کتاب کافی شریف نقل شده است که امام صادق فرمود: «همه ی ما قائم به امر خدا هستیم،یکی پس از پس ازدیگری تازمانیکه صاحب شمشیربیاید،چون صاحب شمشیر امد امر ودستوری غیراز انچه بود می اورد(پدرانش مأمور به تقیه وصبر بودند واو مأمور به جهاد وبرانداختن ظلم است) 📚الکافی،ج1،ص536 ❗️در روایتی دیگر امام باقر فرمود: «واما شباهت مهدی به جدش محمد به خروج با شمشیر وکشتن دشمنان خدا ودشمنان رسولش وجباران وطاغوت ها است وهمانا او توسط شمشیر وترس دشمنان نصرت ویاری خواهد شد 📚کمال الدین،شیخ صدوق،ج1،ص327 ❗️ممکن است اینگونه روایات را حمل بر ظاهر کرد،یعنی ان حضرت با همان سلاح های متداول عصر بعثت پیامبر ظهور خواهد کرد وبا اعجاز الهی با دشمنان خود مقابله خواهد کرد،زیرا ممکن است که در زمان ظهور در اثر حوادث واشوب ها وجنگ های جهانی که پیش ازظهور حضرت اتفاق می افتد امکانات نظامی پیشرفته ی دشمنان نابود شود ❗️در مقابل می توان گفت مقصود از شمشیر قوت واسلحه است زیرا مسلمانان در ان عصر اسلحه ای جز شمشیر نداشتند وهرگز به ذهن انها تسلیحات کنونی خطور نمی کرده است،لذا بصورت کنایه از اسلحه به شمشیر تعبیر شده است لذا میتوان گفت امام زمان در عصر ظهور مجهز سلاح های پیشرفته خواهد بود ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب موعود شناسی،رضوانی،ص567 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال طبق خطبه 79 نهج البلاغه ایا امیرالمومنین علی (ع) علم ستاره شناسی رو حرام دونستن؟یا اگر خیر چطور این خطبه رو تفسیر می کنید؟ ✅پاسخ ایت الله مکارم در شرح خطبه ی مورد اشاره ی شما چنین میفرماید: «به یقین منظور از کلام حضرت امیر علم به احوال نجوم وحرکات ونزدیکی ودوری انها از یکدیگر واگاهی بر اوضاع واحوال انها نیست،چرا که حرکات نجوم واوضاع انها در اسمانها از ایات الهی شمرده شده ومردم برای بهره گیری از انها جهت پیدا کردن راه ها در شبهای ظلمانی در دریا وصحرا تشویق شده اند ❗️اصولا اگاهی بر اسرار عالم افرینش وتفکر در خلقت اسمانها وزمین چیزی نیست که مورد مذمت قرار گیرد بلکه طبق قرآن یکی از برنامه های صاحبان خرد واندیشه است(ال عمران،190) ❗️بنابراین انچه با ان شدت مورد نهی ومذمت قرار گرفته حتما چیز دیگریست،وان عبارت است از علم به احکام نجوم 👌یعنی مجموعه ی پندارها وخیالاتی که زندگی وسرنوشت انسانها را در این کره ی خاکی بااوضاع واحوال ستارگان پیوند میداد وبه وسیله ی اوضاع فلکی پیشگویی هایی نسبت به اینده،نه تنها در مسائل عمومی واجتماعی بلکه در مسائل شخصی وجزئی داشتند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال علت قدرت ماورائی مرتاضان هندی چیست؟ ✅پاسخ انسان داری روحی است که اگر تقویت شود،قدرت تصرف در امور واشیای دیگر را بدست می اورد البته این تصرف بر اساس نظام علت ومعلول در عالم است ❗️انسانی که اراده وروح خود را قوی کند امکان می یابد بر امور وپدیده ها تاثیر بگذارد،تقویت نفس با تمرین هایی که ریاضت خوانده می شود حاصل می گردد ❗️ریاضت به دو گونه است :ریاضت های شرعی وریاضت های غیر شرعی ریاضت شرعی ان است که انسان با انجام عبادات و واجبات ومستحبات نفس وروح خود را تقویت کرده ومی تواند در عالم تصرف کند اما ریاضت های غیرشرعی انگونه ریاضت هایی است که در ان از امور وافعالی استفاده می شود که بر خلاف شرع ودستورات خداوند می باشد ❗️ایت الله مکارمدچنین میفرماید: «بهترین ریاضت، پرهیز از هرگونه گناه وسپس بعضی از مشتهیات نفسانی از مباحات است که در زندگانی پیامبر وائمه واصحاب ویاران انها دیده میشود که گاه لباس خشن می پوشیدند وبه غذاهای ساده قناعت میکردند،مقدار قابل ملاحظه ای از شب را بیدار می ماندند وبه عبادت پرودگار می پرداختند واین ریاضت ها نوری بر نورانیت انها می افزود 📚پیام امام،ج10،ص235 ❗️البته بین معجزات پیامبران واعمال مرتاضان تفاوت هایی است که مادر پاسخ های گذشته ی کانال به ان اشاره کردیم که جهت آگاهی بیشتر میتوانید به کتاب پیام قران ،ایت الله مکارم ج 7،ص278 رجوع فرمایید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوالی در مورد شفاعت دارم بنا بر فرموده معصوم علیه السلام شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السّلام در ۵ مرحله [[دنیا توسط مصائِب،سختی زمان مرگ،عذابهای برزخ،محشر،و دست آخر به فرموده امیرالمؤمنین برخی محبین ۳۰۰سال در طبقه هفتم جهنم عذاب میبینند تا پاک شوند]] آماده و شایسته شفاعت گرددند سؤال بنده آینه که اگر قرار بر پاک شدن ما از گناهان در این مراحل است پس شفاعت اهل بیت چه معنی دارد و دیگر چه چیز را میخواهند شفاعت کنند ✅پاسخ شیخ صدوق در امالی خود روایت می کند که امام صادق فرمود : « بنده زمانی که گناهانش زیاد شود و کاری نکند تا ان ها بخشیده شود ،خداوند او را مبتلا به حزن و اندوه در دنیا می کند تا کفاره گناهانش باشد اگر چنین نشود خداوند او را گرفتار بیماری در جسمش می کند تا کفاره گناهانش باشد اگر چنین نشد خداوند جان دادنش را بر او سخت می گیرد تا کفاره گناهانش باشد و اگر چنین نشد در برزخ گرفتار می شود تا زمانی که خداوند را ملاقات می کند گناهی بر او نباشد » 📚امالی صدوق ص 294 ❗️به این نکته توجه داشته باشید که این گرفتاری انسان مومن در درجه نخست عین عدالت می باشد منتها از انجایی که از لحاظ عقیده بر مسیری است که مرضی رضای پرودگار است خداوند این گرفتاری را کفاره ای برای گناهانش قرار داده است ❗️از سوی دیگر این گرفتاری ها سبب می شود که انسان ظرفیت و شایستگی این را پیدا کند که مشمول شفاعت واقع شود ❗️ خداوند در سوره ی انبیاء ایه ی 28میفرماید: «انها جز برای کسی که خدا از او خشنود است(واجازه ی شفاعتش را داده)شفاعت نمیکنند» ❗️این گرفتاریها سبب میشود که انسان با پاک شدن برخی از گناهانش به درجه ای برسد که شفاعت شافعان در حقش مؤثر واقع شود البته در روایات امده است که ممکن است گناهان به قدری باشد که این امور و گرفتاری ها به هیچ عنوان سبب پاکی فرد نشود لذا نمی تواند مشمول شفاعت واقع شود ناگزیر باید برای پاک شدن مدتی را در جهنم سپری کند تا کفاره گناهانش باشد و شایستگی این را پیدا کند که مشمول شفاعت واقع شود 📚الفصول المهمه ،حر عاملی ،ج 1 ص 376 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا به متن زیر پاسخ دهید خوب زندگی کنید... اگر خدایی وجود داشته باشد و آن خدا عادل باشد، اهمیتی نخواهد داد ک شما چقدر دیندار بوده اید؛بلکه شما را بر اساس انسانیت و فضیلت هایی ک زیسته اید خواهد پذیرفت . اما اگر خدایی وجود دارد و عادل نیست ،در واقع شما نباید آن را پرستش کنید. و اگر خدایی وجود ندارد ، شما ک از این دنیا رفته اید اما عالی زندگی کرده اید و در خاطرات عزیزان خود به زندگی ادامه خواهید داد.... التماس تفکر ✅پاسخ ماهم میگوییم که اگر انسانی براساس اصول انسانی وفضیلت های اخلاقی زندگی کند خداوند اورا بی اجر ومزد نمی گذارد ❗️در روایتی امام کاظم فرمود: « دربنی اسرائیل مرد با ایمانی بود که همسایه کافری داشت،مرد بی ایمان نسبت به همسایه ی با ایمان خود نیک رفتار میکرد وقتی که از دنیا رفت خدا برای او خانه ای بنا کرد که مانع از گرمای آتش شودو به او گفته شد این به سبب نیک رفتاریت نسبت به همسایه ی مؤمنت می باشد» 📚بحارالانوار،ج3،ص377 ❗️در روایت دیگر امده است که پیامبر به عدی بن حاتم،فرزند حاتم طایی فرمود: «خداوند عذاب شدید را از پدرت به خاطر جود وبخشش او برداشت» 📚 سفینة البحار،ج2،ص607 ❗️اما باید توجه داشت که کسانی میتوانند به پاداش اخروی بطور کامل نائل شوند که دو ویژگی مهم داشته باشند 1⃣ایمان(حسن فاعلی) 2⃣عمل شایسته(حسن فعلی) ❗️خداوند میفرماید: «هرکس عمل صالح کند در حالیکه مؤمن است خواه مرد باشد یازن،به او حیات پاکیزه می بخشیم وپاداش انها را به بهترین اعمالی که انجام دادند خواهیم داد» 📚نحل،97 ❗️اعمال ان دسته از کفار که معاند ومتکبر وحق ستیز هستند واز روی علم وعمد با دین حق به مبارزه برخاسته وبر گمراهی وتعصب ولجاجت اصرار می ورزند واز زندگی کردن بر اساس اصول اخلاقی به دور هستند نزد پروردگار ارزشی ندارد چرا که یکی از اصول اخلاقی لبیک گفتن به دعوت پروردگار و روحیه ی حق پذیری می باشد ❗️ان چیزی که به عمل شکل ومحتوا میدهد،نیت وانگیزه وهدف وبرنامه است اگر اعمال با انگیزه های پست وبرنامه های نادرست وهدف بی ارزش انجام شود ان عمل به کلی مسخ وبی محتوا می شود وچون خاکستری است بر سینه ی تندباد ❗️اما ان دسته از کفاری که انگیزه انان از عمل فضایل انسانی و خدمت به مخلوقات بوده است بی شک نزد پرودگار پاداش دارند چنان که در ابتدای کلام گذشت ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به تفسیر نمونه ج10 ص 311 به بعد ❗️از سوی دیگر باید توجه داشت خداوندی که اهمیت ندهد فرد چقدر دیندار بوده است تا او را با توجه به ان پاداش یا کیفر دهد نمی تواند خدا باشد چرا که یکی از صفات خداوند عدل است ❗️مردم در برابر دستورات خداوند دو دسته هستند گروهی مطیع و گروهی عاصی ،گروهی ظالم و گروهی مظلوم ❗️بر پرودگار حکیم لازم است که هر گروه با با توجه به افعالشان محاسبه کند خداوند می فرماید : « ایا کسانی که مرتکب گناه شدند گمان می کنند که ما انها را همچون کسانی که ایمان اورده وعمل صالح انجام داده اند قرار می دهیم چه بد داوری می کنند» 📚جاثیه 21 و 22 ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به الالهیات ،علامه سبحانی ج 4 ص 17۱ 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا زدن دو تا لیوان نوشیدنی به هم حرام است یا نه ✅پاسخ اگر کسی دو لیوان را به هم بزند ان هم با توجه به انکه انسان های پلید و یا منکرین خداوند چنین می کنند کار او نکوهیده و مورد نهی عقلا استد ❗️در دلایل شرعی مستندی که به نحو مستقیم دال بر حرمت مساله باشد وجود ندارد اما با استفاده از کلیات ادله می توان بر قبح مساله استدلال کرد ❗️امام صادق فرمود : « خداوند به یکی از پیامبران خود چنین وحی کرد که به مومنین بگو لباس دشمنانم را نپوشند و غذای انها را نخورند و راه و روش ایشان را نپیمایند که اگر چنین کنند همانند دشمنان من خواهند بود» 📚الفقیه،صدوق،ج 1 ص 252 📚وسایل الشیعه ،ج 4 ص 385 ❗️این حدیث به صراحت شباهت به کفار در امور ناپسند انان را ممنوع می دارد ❗️علامه امینی چنین می گوید : « بهتر است تا برخی مستحبات به خاطر عدم تشبه به دشمنان ترک شود مانند ترک روزه مستحب در دهم محرم به خاطر مقابله با یزیدیان زیرا ایشان این روز را عید گرفته و روزه داشتند » 📚الغدیر ج 10 ص 301 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال حسن بن علان نقل کرده که وی گفت : از حضرت اباالحسن امام رضا (علیه السلام) درباره مسخ شده ها سوال کردم حضرت فرمودند: ممسوخ دوازده صنف بوده و برایشان اسراری است: اما فیل :این حیوان مسخ شده ؛ زیرا در اصل سلطانی بوده که زنا و لواط می کرده. خرس: این حیوان نیز از ممسوخ است؛ زیرا در اصل مردی دیوث{ مردی گویند که غیر را نزد همسر برد} خرگوش: حیوانی است که مسخ شده؛ زیرا در اصل زنی بوده که به شوهرش خیانت می نمود و از حیض و جنابت غسل نمی کرد. خفاش : حیوانی است مسخ شده ؛ زیرا خرماهای مردم را سرقت می کرد. سهیل : ستاره ای است که مسخ شده ؛ زیرا در یمن به شغل گمرگ چی بودن اشتغال داشت. زهره : ستاره ای است مسخ شده ؛ زیرا زنی بود که به واسطه اش هاروت و ماروت گول خوردند. و اما بوزینه و خوکها: اینها طائفه ای از بنی اسرائیل بوده که در روز شنبه ظلم و ستم کردند. و اما جری {نوعی ماهی} و سوسمار: زمانی که مائده آسمانی برای جناب عیسی {علیه السلام} نازل شد گروهی از بنی اسرائیل به آن حضرت ایمان نیاوردند در نتیجه به سرگردانی مبتلا شدند پس برخی در دریا افتاده و بعضی در خشکی ماندند آنها که در دریا افتادند به صورت جری در آمده و آنانکه در خشکی ماندن به شکل سوسمار شدند. اما عقرب ؛ در اصل مردی سخن چین بود پس مسخ شد و به این شکل درآمد. اما زنبور ؛ در اصل گوشت فروش بود و در وقت فروش از ترازو کم می گذاشت. { علل الشرایع / شیخ صدوق/ ج2 ص 555} آیا این حدیث معتبره ✅پاسخ این روایت قابل استناد نیست و علامه مجلسی احتمال می دهد که از باب تقیه صادر شده باشد چون موافق روایات اهل سنت است 📚بحار الانوار ج 62 ص 221 ❗️اما روایت به این مضمون متعدد است و در ان از حیواناتی نام برده شده است که مسخ شده انسان های سرکش و گمراه بوده اند 📚بحار الانوار ج 62 ص 220 باب 5 ❗️مسخ در لغت به معنای تبدیل شدن از صورتی به صورت زشت تر است و در اصطلاح قرآنی و روایی به نوعی عذاب گفته می شود که بر اشخاص و امت های گناهکار (گناهان خاص) نازل می شود.   👌انسان های مسخ شده به صورت حیوان (میمون، بوزینه و...) هستند؛ یعنی صورت حیوانی گناهی که انجام داده در همین دنیا بر روی صورت انسانی او قرار می گیرد و تبدیل به انسان مسخ شده یا به تعبیر ساده تر انسان حیوان صورت می شود.     ❗️علت مسخ شدن عده ای، گناهان آنان و جنبه عبرت آموزی این عذاب است و از روایات استفاده می شود مسخ شده ها پس از چند روز از بین می روند و حیوانات امروزی همان نسل اصلی حیوانات هستند و نه از نسل انسان های مسخ شده ❗️ . آیا انسان هایی که مسخ شدند، در همان صورت مسخ شده نیز تولید مثل داشته و تا امروز باقی هستند؟   جواب این سؤال از عهده ی علوم تجربی و ژنتیک خارج است و اصولاً این علوم، توانایی اثبات مسائلی از این قبیل را ندارند. زیرا اگر انسان های مسخ شده باقی مانده باشند به صورت میمونی شبیه دیگر میمون ها هستند و اگر هم اختلافاتی در بعضی از میمون ها با دیگر هم جنس های شان ثابت شود دلیلی بر ادامه نسل مسخ شدگان نیست.   👌اما در روایات اهل بیت (ع) به این موضوع اشاره شده است؛ ❗️امام صادق می فرمایند: «مسخ شدگان تا سه روز زنده بودندهیچ مسخ شدهای بعد از سه روز زنده نمانده است و این حیواناتی که اکنون به شکل آنها می بینید، فقط شبیه آنانند نه آنکه خود آنان و یا از نسل آنان باشند.» 📚بحار الانوار ج 58 ص 115 ❗️علامه مجلسی می گوید : « به واسطه این اخبار ثابت می شود که حیوانات کنونی از نسل حیوانات مسخ شده یا از نوع انها نیستند وتنها بر صورت و شکل انها هستند» 📚همان مدرک 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
عذر میخوام در مورد شیخ صدوق که اعتقاد به سهو النبی داشته توضیح بدید و اینکه ایشان گفته خدا لعنت کند کسی روکه در اذان اشهد ان علیا ولی الله را بگوید.چطور ایشان از علمای بزرگ ما هست درحالی که این مقدار زیاد رو از عقاید شیعه قبول نداره ✅پاسخ درمورد اینکه انبیاء وامامان دچار سهو ونسیان نمیشوند روایات فراوانی صادر شده است که جهت اگاهی رجوع کنید به بحارالانوار،ج11،ص72،باب4،وج17،ص97،باب16 وج25،ص350،باب11 ❗️علامه مجلسی چنین میگوید: «علمای امامیه بالاجماع اتفاق دارند بر عصمت انبیاء وامامان از گناهان صغیره وکبیره،عمداً وخطاًونسیاناً قبل از نبوت وامامت وبعد ان،بلکه از زمان تولد تا پایان عمر وتنها شیخ صدوق واستادش با این امر مخالفت کرده اند اما باید توجه داشت که انان سهوی را برانبیاء وامامان جایز میدانند که از ناحیه ی خدا باشد نه از ناحیه ی شیطان ودر غیر اموری که تبلیغ ورسالت انان بر ان امر است 📚بحارالانوار،ج25،ص351 ❗️چنانکه علامه مجلسی اورد شیخ بزرگ صدوق ،سهو وفراموشی را درباره ی پیامبر نه بدان معنا که اهل سنت قائل هستند،قائل میباشد بلکه میگوید: «فراموشی پیامبر،همچون فراموشی های ما نمی باشد،بلکه نوعی از فراموشی است که خداوند برای او ایجاد میکند تا دانسته شود که او نیز از این جهت همچون سایر مخلوقات است تا به عنوان رب وپروردگار گرفته نشود،همچنین فراموشی های ما از سوی شیطان است اما شیطان بر پیامبر وائمه هیچ گونه سلطنتی ندارد» 📚الفقیه،ج1،ص360 ❗️بااین بیان روشن شد که این نظریه ی شیخ صدوق در تعارض کلی بامبانی شیعی نیست،هرچند این نظریه قابل قبول نیست،اما ایشان مجتهد بوده ودر مساله ای اجتهاد کرده است هرچند اجتهادشان صحیح نبوده ونزد خداوند تنها یک اجر دارد 📚مراه العقول ج 1 ص 200 ❗️اما انچه اوردید که ایشان کسانی را که در اذان شهادت به ولایت حضرت علی میدهند لعن کرده است بصورت کلی صحیح نمی باشد ❗️ایشان کسانی را لعن میکنند که معتقد هستند شهادت به حضرت امیر جزو اذان واقامه است در حالیکه همه علمای امامیه بر این امر متفقند که شهادت به ولایت جزو اذان واقامه نیست بلکه شایسته است به عنوان تبرک واستحباب در اذان واقامه گفته شود 📚الفقیه،ج1،ص290 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در روایات داریم که اعمال بد شیعیان قیامت برمیگرددبه کافران و دشمنان ال الله علیه السلام و اعمال خوب کافران درقیامت برمیگردد به شیعیان دلیلش را هم ترکیب گل ادمها موقع خلقت و همنشینی ارواح با همدیگر ذکر کردند انسان وقتی گناه میکند خودش میفهمد که این نفس من است که گناه میکند وسرکشی ایا این درست هست که ادم همه چیز را به گردن قضایا مخلوط گل و. .. بیندازد بعد اینگه یک حالت پر رویی در ادم بوجود میاید که اگر من گناه میکنم دلیلش بد بودن من نیست به علت اون قضیه گل این قضیه چه طور با اختیار قابل جمع میباشد بلاخره افراد اختیارا گناه کردند که خدا وعده عذاب دادند چه طور گناه اختیاری شخص به پای شخص دیگر نوشته میشود ✅پاسخ علامه مجلسی این مضمون روایات را در بحار الانوار شریف گرد اورده است 📚بحار الانوار ج 5 ص 225 ❗️ودر شرح این دست روایات می اورد: « بدان که این نوع اخبار از جمله اخباری است که فهمش برای عقول مشکل است ممکن است منظور این باشد که حاکمان ظالم و پیروان آنها زمینه گناهان را فراهم می‌کنند و مؤمنان به دلیل حاکمیت طاغوت و محرومیت از حاکمیت ائمه حق، دچار این گناهان شدند، در نتیجه حاکمان ظالم و پیروان آنها علاوه بر گناهان خود، باید بار گناه مؤمنان را نیز بر دوش بکشند و مؤمنان به همین دلیل معذور باشند و مورد عفو قرار گیرند. » 📚بحار الانوار ج 5 ص 234 ❗️به نظر می‌رسد با اضافه کردن این نکته این تفسیر می‌تواند مقبول باشد: 👌در مورد این‌که چگونه اعمال خوب دشمنان اهل بیت برای شیعیان و دوستان اهل بیت نوشته می‌شود، می‌توان گفت شاید از این جهت باشد که همان‌گونه که اهل بیت منشأ همه خوبی‌ها هستند، دوستان و شیعیان آنان نیز در اثر پیروی از آنها منشأ خیر و خوبی در جامعه هستند. بنابر این، شیعیان نیز به نوعی در تحقق اعمال خیر دخالت دارند. ❗️ در این روایت هیچ نیامده که شیعه مؤمن در مقابل اعمال بد عذاب نمی‌شود، یا دشمنان اهل بیت به جهت اعمال خوب هیچ پاداشی (حتی در دنیا) دریافت نمی‌کنند؛ بنابر این، بر اساس این تفسیر باید گفت؛ ❗️ دشمنان اهل بیت علاوه بر گناهان خود مسئول گناهان شیعیان نیز هستند. در عین حال که شیعیان نیز باید پاسخ‌گوی گناهان خود باشند، همچنین دشمنان اهل بیت در عین حال که به جهت اعمال خوب خود پاداشی دریافت می‌کنند مؤمنان نیز به جهت اعمال خوب دشمنان پاداش دریافت می‌کنند. ❗️به هر حال شکی در این نیست که انسان مختار می باشد و مسوول اعمال خود است واهل بیت شدیدا با تفکر جبر و این که انسان در ارتکاب گناهان اختیار نداشته است شدیدا مقابله و برخورد کرده اند که جهت دیدن انبوه روایات در این باب رجوع کنید به بحار الانوار ج 5 ص 2 باب 1 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد خلقت بهشت وجهنم عده ای معتقدند که بهشت وجهنم قبل از خلقت انسان افریده شده والان هم وجود دارند اما سؤال اینکه اگر خداوند بهشت وجهنم را از قبل خلق کرده، ان زمان که عملی نبوده ،مگر اینطور نیست که بهشت وجهنم باعمل انسان ساخته میشود وعقاب یا نعمت اثر وضعی عمل ماست ان موقع که نه عمل خیری بوده ونه عمل گناهی،پس بهشت وجهنم با چه چیز محیا شده؟؟؟ ✅پاسخ از ایات قران استفاده میشود که بهشت وجهنم اکنون موجود است واز روایات اسلامی برمی اید که با اعمال نیک وبد ساختمان ان کامل میگردد،اعمال خوب وشایسته بنای بهشت را تکمیل واعمال ناشایست ساختمان جهنم را کامل میکند ❗️مثلا در روایتی پیامبر فرمود: «هرکس لااله الا الله بگوید در مقابل هربار که این جمله را تکرار کند درختی در بهشت برای او کاشته میشود» 📚میزان الحمکه،باب567،حدیث2781 👌از این روایت و امثال ان استفاده می شود که اکنون بهشت موجود است و با اعمال نیک ما تکمیل می گردد ❗️خداوند در ایه 133 ال عمران میفرماید: «وشتاب کنید برای رسیدن به امرزش پروردگارتان وبهشتی که وسعت ان به پهنای اسمانها وزمین است وبرای پرهیزگاران اماده شده است» ❗️این ایه به وضوح نشان میدهد که بهشت اکنون موجود است و خلق شده است ❗️همچنین در ایه54عنکبوت میفرماید: «جهنم بر کافرین احاطه دارد» ❗️از این ایه شریفه استفاده میشود که جهنم خلق شده واکنون موجود است ❗️درحدیثی از امام رضا امده است که یکی از اصحاب او از بهشت ودوزخ پرسید که ایا انها هم اکنون مخلوقند؟ امام پاسخ داد: «اری افریده شده اند وپیامبر به هنگام معراج وارد بهشت شد ودوزخ را نیز مشاهده کرد» ❗️راوی میگوید،گروهی میگویند انها مخلوق نیستند امام فرمود: «انها از مانیستند وما از انها نیستیم، کسی که افریتش بهشت ودوزخ را انکار کند،پیامبر راتکذیب کرده ومارا نیز تکذیب نموده است» 📚امالی صدوق،ص461 ❗️در این مورد روایات فراوان دیگری هم هست که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف الفصول المهمه شیخ حرعاملی،ج1،ص361،باب80 ❗️علامه بزرگ مجلسی در بحارالانوار شریف ذیل روایات مربوط به بهشت ودوزخ میگوید: «بدان ایمان به بهشت ودوزخ انگونه که در ایات واخبار وارد شده بدون تأویل کردن ان به معنای دیگر از ضروریات دین است» 📚بحارالانوار،ج8،ص205 ❗️اما اینکه گفتید بهشت وجهنم نتیجه ی اعمال ماست،چگونه میتواند خلق شده باشد 👌پاسخ ،چنانکه که درابتدای کلام اوردیم ان است از ایات قران وروایات بدست می اید که بهشت وجهنم افریده شده وموجودند ومطابق روایات فراوانی به وسیله ی اعمال ما تکمیل میگردند با این بیان اشکال شما نیز پاسخ داده میشود 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد خلقت بهشت وجهنم عده ای معتقدند که بهشت وجهنم قبل از خلقت انسان افریده شده والان هم وجود دارند اما سؤال اینکه اگر خداوند بهشت وجهنم را از قبل خلق کرده، ان زمان که عملی نبوده ،مگر اینطور نیست که بهشت وجهنم باعمل انسان ساخته میشود وعقاب یا نعمت اثر وضعی عمل ماست ان موقع که نه عمل خیری بوده ونه عمل گناهی،پس بهشت وجهنم با چه چیز محیا شده؟؟؟ ✅پاسخ از ایات قران استفاده میشود که بهشت وجهنم اکنون موجود است واز روایات اسلامی برمی اید که با اعمال نیک وبد ساختمان ان کامل میگردد،اعمال خوب وشایسته بنای بهشت را تکمیل واعمال ناشایست ساختمان جهنم را کامل میکند ❗️مثلا در روایتی پیامبر فرمود: «هرکس لااله الا الله بگوید در مقابل هربار که این جمله را تکرار کند درختی در بهشت برای او کاشته میشود» 📚میزان الحمکه،باب567،حدیث2781 👌از این روایت و امثال ان استفاده می شود که اکنون بهشت موجود است و با اعمال نیک ما تکمیل می گردد ❗️خداوند در ایه 133 ال عمران میفرماید: «وشتاب کنید برای رسیدن به امرزش پروردگارتان وبهشتی که وسعت ان به پهنای اسمانها وزمین است وبرای پرهیزگاران اماده شده است» ❗️این ایه به وضوح نشان میدهد که بهشت اکنون موجود است و خلق شده است ❗️همچنین در ایه54عنکبوت میفرماید: «جهنم بر کافرین احاطه دارد» ❗️از این ایه شریفه استفاده میشود که جهنم خلق شده واکنون موجود است ❗️درحدیثی از امام رضا امده است که یکی از اصحاب او از بهشت ودوزخ پرسید که ایا انها هم اکنون مخلوقند؟ امام پاسخ داد: «اری افریده شده اند وپیامبر به هنگام معراج وارد بهشت شد ودوزخ را نیز مشاهده کرد» ❗️راوی میگوید،گروهی میگویند انها مخلوق نیستند امام فرمود: «انها از مانیستند وما از انها نیستیم، کسی که افریتش بهشت ودوزخ را انکار کند،پیامبر راتکذیب کرده ومارا نیز تکذیب نموده است» 📚امالی صدوق،ص461 ❗️در این مورد روایات فراوان دیگری هم هست که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب شریف الفصول المهمه شیخ حرعاملی،ج1،ص361،باب80 ❗️علامه بزرگ مجلسی در بحارالانوار شریف ذیل روایات مربوط به بهشت ودوزخ میگوید: «بدان ایمان به بهشت ودوزخ انگونه که در ایات واخبار وارد شده بدون تأویل کردن ان به معنای دیگر از ضروریات دین است» 📚بحارالانوار،ج8،ص205 ❗️اما اینکه گفتید بهشت وجهنم نتیجه ی اعمال ماست،چگونه میتواند خلق شده باشد 👌پاسخ ،چنانکه که درابتدای کلام اوردیم ان است از ایات قران وروایات بدست می اید که بهشت وجهنم افریده شده وموجودند ومطابق روایات فراوانی به وسیله ی اعمال ما تکمیل میگردند با این بیان اشکال شما نیز پاسخ داده میشود 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman