eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.2هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال یه سوال دارم خواهش میکنم جواب بدید سنی ها اشکال میکنن که چطور ممکنه یه بچه هفت ساله یعنی امام زمان امام بشه ✅پاسخ: این اشکال ناشی میشود به عدم شناخت وفهم مستشکل از معارف قرآنی ❗خداوند نقل میکند که حضرت یحیی در کودکی به نبوت رسید چنان که می فرماید: "ای یحیی تو کتاب آسمانی مارا به قوت گیر وبه او در کودکی مقام نبوت دادیم"( مریم 12) "اتینا الحکم صبیا" ❗فخر رازی از بزرگان اهل سنت می گوید: "مراد از حکم در آیه نبوت است زیرا خداوند عقل اورا در کودکی محکم وکامل کرد وبه او وحی فرستاد چرا که خداوند یحیی وعیسی را در کودکی به پیامبری برگزید" 📚تفسیر فخر رازی،ج11 ص192 ❗ودر مورد عیسی نقل میکند که در گهواره چنین می گفت: "من بنده خدایم که مرا کتاب آسمانی وشرف نبوت عطا فرمود" "انی عبدالله اتانی الکتاب وجعلنی نبیا"( مریم 29) ❗آیا خداوندی که در کودکی حضرت یحیی وعیسی را به نبوت رساند نمیتواند امام مهدی را در کودکی امام کند ❗در روایات ما آمده است که خداوند در همان کودکی امام را مورد عنایت قرار داده و عقل وفکر اورا استوار و محکم نموده تا شایسته مقام امامت باشد 📚بحار الانوار،ج25 ص1 باب 1 تا باب 4 ص103 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میخواستم بدونم به چه دلایل و مدارکی و اسنادی ما میتوانیم بگوییم که حضرت مهدی هم اکنون زنده اند و بین ما هستند،کماکه دوستان و برادران اهل سنت میفرماییند ایشان هنوز بدنیا نیامده ✅پاسخ: طبق روایات وکتب شیعه شکی در تولد وحیات حضرت صاحب الامر نیست ودراین باره روایات فراوانی آمده است که جهت آگاهی از برخی آز آن روایات رجوع کنید به کتب : کمال الدین،شیخ صدوق،ج2 ص424 تا 479- منتخب الاثر، ایت الله صافی،جلد 1 ص 367 تا 437- بحار الانوار،جلد 51 ص2 باب 1، جلد 52 ص1 باب 18 وصال 78 باب 19 و... ❗بسیاری از علما وبزرگان اهل سنت نیز تصریح کرده اند که امام عسکری عقیم نبوده است وتصریح کرده اند برای او فرزندی به نام محمد متولد شده است ایت الله صافی از 68 تن از این علما نام می برد 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا 393- ویکی از نویسندگان از 135 نفر نام می برد 📚در انتظار ققنوس، ص188 تا 198 برخی از بزرگان اهل سنت که براین مطلب تصریح کرده اند: ابن اثیر در الکامل،ج6 ص320- سبط بن جوزی در تذکره،ص325 -326- ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج1 ص373- شعرانی در الیواقیت،ج2 ص562- هیتمی در الصواعق، ج2 ص 601 ❗️دراین بین برخی از آنها درکنار تصریح به ولادت او اعتراف کرده اند که او همان مهدی موعود است وهم اکنون در غیبت به سر می برد که به برخی اشاره می کنیم 1⃣محمد بن یوسف گنجی شافعی: "ابومحمد حسن عسکری از خود فرزندی به جای گذاشت که همان امام منتظر است" 📚کفایه الطالب،ص312 2⃣عبدالوهاب شعرانی حنفی: "در آخر الزمان امید به خروج مهدی است. او از اولاد امام حسن عسکری است.ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری اتفاق افتاد. تا به حال زنده است تا با عیسی اجتماع کند.عمرش تا این زمان 706 سال است ( تا زمان زندگی مولف) 📚الیواقیت والجواهر،ج2 ص127 3⃣نور الدین عبدالرحمان جامی حنفی: او بعد از بیان تاریخ ولادت حضرت مهدی می گوید: "او کسی است که زمین را پر از عدل وداد می کند" 📚شواهد النبوه،ص404 4⃣قاضی بهلول افندی می گوید: "ولادت او در نیمه شعبان سال 255 هجری بود واسم مادرش نرجس است.برای او دو غیبت است یکی صغری ودیگری کبری. هرگاه خدا به او اذن ظهور دهد آن گاه زمین را پر از عدل وداد خواهد کرد 📚المحاکمه فی تاریخ ال محمد،ص246 5⃣ابن صباغ مالکی بعد از تصریح به ولادت او می گوید: "لقب او حجت،مهدی، خلف صالح،منتظر، صاحب الزمان است که مشهورترین آنها مهدی است" 📚الفصول المهمه،ص282 ✅ودیگران از علمای اهل سنت که جهت جلوگیری از اطناب وطولانی شدن از ذکر نام آنها خودداری می کنیم. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایااین درسته که امام زمان (عج) تمام مخالفین خود را گردن می زند؟ ✅پاسخ ابتدا باید دانست که پیشوایان معصوم بخصوص حضرت مهدی مایه رحمت وعطوفت ویاور ضعیفان میبباشند بنابراین بهترین وانسانی ترین رفتارها را با عموم مردم داشته اند وخواهند داشت،درصورتی هم که نیاز به شدت عمل بوده،از ان برای کمک به مظلومین استفاده خواهند کرد،پس قهر ومهر انان هردو مایه برکت وخیر برای مردم هستند ❗️پیامبر گرامی فرمود:مهدی را ساکنان زمین واسمان دوست دارند 📚بحارالانوار ج 51،ص 74 ❗️در روایت دیگر فرمود بسوی مهدی امت روی می اورند مانند روی اوردن زنبور عسل بسوی ملکه شان 📚الحاوی للفتاوی،ج 2،ص153 ❗️ودر روایت دیگر فرمود:مهدی قلوب بندگان را از عبادت خداوند پر کرده وعدالت خداوند را در قلوب شان جای میدهد 📚الغیبه،شیخ طوسی،ص 179 ❗️در روایت دیگری امده است:که حتی پرندگان اسمان نیز از حکومت مهدی شاد وخوشحال هستند 📚بحارالانوار،ج 51،ص80 ❗️آیا در چنین جامعه ای که عموم مردم از کوچک وبزرگ،پیروجوان،زمینی وآسمانی،به او عشق می ورزند ومطیع اوهستند نیاز به کشتار هست؟؟؟ ❗️اما در رابطه با اخباری که در انها کشتار در حجم وسیعی را مطرح کرده اند،باید توجه کرد 1:قسمتی از انها مربوط به فتنه های قبل از ظهور است وهیچ گونه ارتباطی به دوران بعد ظهور ندارد 2:دسته ای از روایات از طریق عامه واهل سنت نقل شده است که بیشتر انان مشکل سندی دارد 3:دسته ای نیز از طریق شیعه تقل شده است ک نمی توان به تمام انها نیز اعتماد کرد،ومشکل سندی دارد 📚موعود شناسی،رضوانی،ص570 ❗️البته نمیگوییم که پس از ظهور هیچ گونه کشتاری رخ نخواهد داد،بلکه میگوییم این کشتارها بسیاری کم بوده و آن هم در برابر کسانی است ک در صدد مقابله با حضرت حجت برامده اند وبه هیچ عنوان قابل اصلاح وهدایت نیستند وامام عصر برای برپا کردن حکومت جهانی خود ناگریز به از بین بردن آنها میباشد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مگه حضرت مهدی در غیابت در پناه خدا و در سلامت ایشون نیستن و خدا از ایشون محافظت نمیکنن پس چرا ما برای سلامتیشون صلوات میفرستیم؟ ✅پاسخ با توجه به روایات امام عصر مانند انسانهای دیگر زندگی طبیعی داشته ودر میان مردم رفت وامد دارد وممکن است مانند پیامبران دیگر ودیگر امامان به بیماری یا مشکلات دیگر دچار شوند 📚بحار الانوار ج52 ص151 باب 23 ❗️بنابراین صدقه دعا وصدقه وصلوات برای سلامتی حضرت بی تاثیر نیست ومحفوظ ماندن ایشان توسط خداوند به معنای حفظ جان ایشان است ۰ ❗️امامان هم به ما یاد داده اند که چگونه برای ایشان دعا کنیم ۰ امام رضا چنین تعلیم می دادند: ' خداوندا هر گونه بلا را از ساحت ولی خود دور گردان واورا در پناه خود از شر تمام انچه افریده ای محفوظ بدار واورا از پیش رو وپشت سر وراست وچپ وبلایای اسمانی وزمینی محفوظ بدار حفظ کردنی که هر کس را ان طور محفوظ گردانی از بین نرود' 📚مصباح المتهجد ص409 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال درمورد امام مهدی چند سوال داشتم سوال اول: درمورد دو مسأله ی زیر خواستم توضیحی بدهید در بحار الانوار دوتا جمله اومده امام زمان مردان را می کشد و شکم زنان حامله را پاره می کند. ...فیقتل الرجال و یبقر بطون الحبالی!! بحار الانوار جلد 51 ص 440 و امام زمان دو نفر را نبش قبر می کند و اجساد آنها را به آتش می کشد. ...یخرج هذین رطبین غضّین فیحرّقهما و یذریهما فین الریح و یکسر المسجد... بحار الانوار جلد 51 ص 438 و 439 آیا این دو نفر سیدنا ابوبکر و سیدنا عمر رضی الله عنهما هستند؟ و اگر نیستند چه کسی هستند؟ سوال دوم: هر کسی به امام مهدی اعتقاد نداشته‌است چه حکمی دارد؟؟؟ ✅پاسخ روایت اول از حیث سند مرفوع است لذا قابل استدلال نیست،چنان که خود علامه مجلسی هم به این مسأله تصریح میکند 📚بحارالانوار،ج52،ص389 ❗️اما در رابطه ی با روایت دوم باید گفت که علامه مجلسی ان حدیث را از بشیر نبّال نقل میکند ولی توثیقی در کتب رجال برای او نرسیده لذا روایت از این جهت ضعیف السند بوده وقابل احتجاج نیست ❗️گذشته از این در روایت نیز تصریح نشده که مقصود از ان دو نفر کیست،لذا ممکن است که مقصود برخی از خلفای بنی امیه یا بنی عباس باشد 📚موعودشناسی،ص631 ❗️اما سؤال دومتان که منکر خروج مهدی چه حکمی دارد؟ 👌ازکتب خودتان پاسخ میدهیم که پیامبر گرامی فرمود: «هرکس منکر خروج مهدی شود،به انچه که بر محمد نازل شده،کفر ورزیده است» 📚لسان المیزان،ج5،ص130 📚فرائد السمطین،ج2،ص334 ❗️گروهی از علمای اهل سنت نیز ایمان به خروج مهدی را واجب دانسته وگروهی دیگر نیز منکران را کافر دانسته اند ❗️احمد ابن محمد بن صدیق میگوید: «ایمان به خروج مهدی واجب واعتقاد به ظهور او به جهت تصدیق پیامبر حتمی وثابت است» 📚ابراز الوهم المکنون،ص433 ❗️فقیه شافعی بن حجر تصریح کرده که « انکار مهدی اگر موجب انکار سنت از اصل واساس گردد سبب کفر میشود وهرکس چنین کند،قتلش واجب است واگر انکار او تنها به جهت عناد ودشمنی با ائمه اسلام است نه سنت لازم است که او را تعزیر اشکار نمود تا دست از اینکار بردارد» 📚البرهان،ص178 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال سوال زیر خواستم توضیح بدید بحار الانوار جلد 52 ص 412 و 413 اذا قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم ضرب فساطیط لمن یعلم الناس القرآن علی ما انزل الله جل جلاله فأصعب ما یکون علی من حفظ الیوم لأنه یخالف فیه التألیف. اگر قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم، قیام کند سایه بان هایی را برپا خواهد کرد برای کسانی که به مردم قرآن بیاموزانند آنگونه که الله جل جلاله نازل کرده بود.و در آن هنگام برای قاریان قرآن که قبلا قرآن را حفظ نموده اند دشوار خواهد بود زیرا امام زمان با تألیف قرآن فعلی مخالفت می کند. ✅پاسخ 1⃣تالیف از ریشه الفه یالفه به معنای انس و مالوف شدن می باشد ،روایت می گوید قرانی که در زمان حضرت مهدی مردم فرا می گیرند بدان گونه است که خداوند نازل کرده است لذا این امر برای کسانی که قران را امروز حفظ کرده اند دشوار است زیرا با انچه که الفت داشته و از قران مانوس بوده اند مخالفت و مغایرت دارد 2⃣علامه مجلسی این روایت را از کتاب ارشاد شیخ مفید نقل می کند و شیخ مفید هم این روایت را به صورت مرسل می اورد لذا این روایت از حیث سند ضعیف است 📚الارشاد،ج2 ص386 3⃣با چشم پوشی از ضعف سندی باید گفت مراد از آن همان قرانی است که حضرت علی تدوین کرده است ،قرانی که متنش همین قران است ولی با بیان شان نزول ،تفسیر ایات،ذکر ناسخ و منسوخ ،عام و خاص ،مطلق و مقید و برخی خصوصیات دیگر که ما در پاسخ های گذشته مفصلا در مورد ان بحث کرده ایم که می توانید به ان ها رجوع کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال امام زمان چند سال حکومت میکنه ارواحنا له الفداه ✅پاسخ در این باره دیدگاه های متفاوتی موجود است ❗️اما به طور عمده روایات به چهار دیدگاه کلی قابل تقسیم است 1⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را هفت سال ذکر می کند 📚بحار الانوار ج51 ص90 2⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را نوزده سال معرفی می کند 📚الغیبه،نعمانی،ص331 3⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را چهل سال معرفی می کند 📚دلایل الامامه،طبری،ص258 4⃣روایاتی که مدت حکومت حضرت را سیصد و نه سال معرفی می کند 📚همان مدرک،ص241 ❗️علامه مجلسی در این باره می اورد: « روایاتی که درباره مدت حکومت امام امده است باید با احتمالات زیر توجیه کرد : برخی روایات بر تمام مدت حکومت دلالت دارد و بعضی بر مدت ثبات و استقرار حکومت ،بعضی بر طبق سال ها و روز هایی است که ما با ان اشنا هستیم و بعضی احادیث دیگر بر طبق سال ها و ماه های روزگار آن حضرت است که طولانی می باشد و خداوند به حقیقت مطلب اگاه است» 📚بحار الانوار ،ج52 ص280 ❗️استاد معظم ایت الله مکارم چنین می اورد: « این تفاوت در روایات ممکن است اشاره به مراحل و دوران های حکومت ان حضرت باشد یعنی اغاز شکل گرفتن و پیاده شدنش پنج یا هفت سال ( یا نوزده سال ) و دوران تکاملش چهل سال و دوران نهایی اش بیش از سیصد سال » 📚حکومت جهانی مهدی،ص281 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال لطفا ادله کسانی را که می گویند امام زمان ازدواج نکرده است را بیان کنید ✅پاسخ 1⃣مسعودی در اثباه الوصیه نقل می کند: علی بن حمزه وابن سراج وابن ابی سعید مکاوی به محضر امام رضا وارد شدند.ابن ابی حمزه گفت "برای ما روایت شده است که امام در نخواهد گذشت تا این که جانشین ونسل خودرا ببینید. امام رضا فرمود: "ایا دراین بیش از این چیزی برای شما گفته نشده است؟ گفت نه حضرت فرمود:بلی والله لقد رویتم الا القائم بله به خدا سوگند این روایات صحیح است اما درمورد قائم جریان ندارد 📚اثباه الوصیه،ص208 📚رجال کشی،ص465 ❗روشن است که این روایت نه فقط در دوران غیبت، بلکه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند برای امام عصر را منتفی می داند. 2⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام رضا فرمود: "امامی نیست مگر آنکه فرزندی داشته باشد، مگر امامی که حسین بن علی برای او خارج می شود( ورجعت می کند) پس همانا او فرزندی نخواهد داشت." 📚کتاب الغیبه،ص224 3⃣در روایات دیگری حضرت خضر را کسی معرفی می کند که وحشت تنهایی حضرت مهدی را در دوران غیبت برطرف می سازد در حالی که اگر آن حضرت دارای زن وفرزند بود به ملازم وهمراه نیازی نبود. امام رضا فرمود: "خضر از آب حیات نوشید واو زنده است... خداوند به واسطه او تنهایی قائم مارا تر دوران غیبتش به انس تبدیل می کند وغربت وتنهایی اش را برطرف می سازد" 📚کمال الدین،ج2 ص385 ح1 4⃣در روایات فراوانی از آن حضرت با القاب "فرید( تک) و "وحید"( یگانه) یاد شده است واین با زن وفرزند داشتن منافات دارد 📚همان مدرک،باب 26 ح13 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یه سوالی دارم که خیلی درگیرم کرده. این واسه ما مسلمه که ازدواج یه سنت حسنه است که نصف دین با اون کامل میشه. حال با حفظ این مقدمه:آیا امام زمان در حال حاضر همسر دارند؟ اگه بگیم نداره که بر خلاف سنت جدش عمل کرده. و اگه بگیم داره پس چرا شاهد فرزندان و اولاد حضرت نیستیم. چون درسته نصف دین با ازدواج کامل میشه ولی این ازدواج باید یه ثمره ای هم داشته باشه. ممنون میشم مستدل جواب بدین. جوری که بشه یه جوونی رو که این سوال واسه اش پیش میاد رو قانع کرد ✅پاسخ در برابر این سوال چنین می توان پاسخ داد که گذشته از روایاتی که دلالت بر عدم ازدواج حضرت صاحب الامر می کند که در پاسخ قبلی به ان اشاره شد: « ازدواج یکی از مستحبات موکد می باشد 👌نکته مهم اینجاست که این استحباب با مساله بسیار مهم غیبت و فلسفه ان در تعارض است ❓این پرسش پیش می اید که اهمیت ازدواج در جایگاه یک مستحب بیشتر است یا امر بسیار مهم امر به معروف و نهی از منکر ❗️حتما پاسخ داده خواهد شد امر به معروف مهمتر است ❓حال ایا امام زمان از این همه منکری که رخ می دهد خبر دارد یا خیرد ❗️حتما گفته می شود خبر دارد 👌پس چرا نهی از منکر نمی کند ، خواهد گفت با مقام غیبت در تعارض است ❓حال این پرسش پیش می اید که ایا واجبی با این اهمیت در تعارض با غیبت ترک می شود اما امر مستحب نه ❗️افزون برداین روایت نبوی که می گوید هر کس از سنت من یعنی ازدواج دوری کند از من نیست 📚بحار الانوار ج100 ص220 ❗️ناظر به کسی است که عامدا با این سنت به مخالفت برخیزد اما کسی که به دلیل هایی نتوانست ازدواج کند معذور است» 📚درسنامه مهدویت،ج1 ص127 ❗️« گاهی مصلحت اهم که همان غیبت و استتار تام حضرت از عموم مردم است اقتضا دارد که امر ازدواج تحقق پیدا نکند و می دانیم در مورد تزاحم ملاکات همیشه ملاک اهم بر ملاک مهم پیشی می گیرد » 📚موعود شناسی،ص480 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شنیدم برخی مثل الله یاری در شبکه اهل بیت میگفتن در عصر غیبت نباید نام کوچک امام زمان یعنی محمد را برد داستان چیه راست میگن ✅پاسخ در روایات متعددی بیان شده است که نباید از حضرت مهدی به نام کوچک یعنی محمد نام برد 📚بحار الانوار ،ج52 ص33 باب 3 ❗️علامه مجلسی و شیخ صدوق و عده ای دیگر از علما با توجه به همین روایات قائل به حرمت شده اند 📚همان مدرک ❗️اما برخی بزرگان تصریح کرده اند که عدم جواز به نام بردن از نام حضرت را مقید به صورت خوف وتقیه دانسته اند به این دلایل: 1⃣درباب تلقین محتضر در حدیثی امده است : « تلقین کن محتضر را کلمات فرج و شهادتین و اسم هر یک از امامان» 📚الکافی ج3 ص134 2⃣محمد بن ابراهیم کوفی می گوید: « امام عسکری برای کسی که اسمش را برد به توسط من پولی فرستاد تا گوسفندی از طرف حضرت قربانی کند و فرمود: این به جهت عقیقه برای فرزندم محمد است» 📚وسایل الشیعه ج3 ص174 ❗️در این روایات از نام حضرت سخن گفته شده است 3⃣حضرت علی از پیامبر نقل می کند که ضمن بردن نام ائمه دوازده گانه فرمود: « پس هنگام رحلت حسن آن را تسلیم به فرزندش محمد می کند» 📚کتاب الغیبه،طوسی،ص150 ❗️در این روایت هم از نام حضرت سخن به میان امده است 4⃣امام صادق فرمود: « خلف صالح از فرزندانم مهدی است نامش محمد و کنیه اش ابوالقاسم» 📚کمال الدین ج2 ص334 ❗️ایت الله العظمی مکارم چنین می اورد: « ظاهر این است که منع دایر مدار وجود تقیه است بنابراین نام بردن از آن حضرت به این نام در زمان ما هیچ گونه منعی ندارد ...از انچه گفته شد بدست می اید جواز نام بردن از امام عصر به نام شریفش محمد » 📚قواعد الفقهیه،ج1 ص54 ❗️محقق اربلی می گوید: « نظر من چنین است که منع از ذکر نام شریف حضرت به جهت تقیهددر دوران خوف و تحت تعقیب بودن و سوال از نام و محل ایشان بوده است ولی الان که خوف و تقیه ای نیست منع و حرمتی از ذکر نام شریفش وجود ندارد» 📚کشف الغمه،ج 3 ص310 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال 👈یه سوال درباره جناب کلینی ذهن منو مشغول کرده اگه یه شیعه بیاد یه جواب منطقی به سوالم بده واقعا ممنون میشم. همه میدونن که کلینی نویسنده معتبرترین کتاب حدیث شیعه است( بگذریم از اینکه همین معتبرترین کتاب رو بعضی علمای شیعه گفتن 60-70 درصدش ضعیفه. خدارحم کنه به این مذهب که معتبرترین منبع حدیثش وضعش ایقد خرابه) خب از طرفی هم میدونیم که این جناب کلینی در زمان غیبت صغری امام زمان زندگی میکرده. حالا سوال من اینه که اگه این آقای کلینی واقعا به امام زمان معتقد بوده و 4 نایب خاصشم قبول داشته چرا ی ذره ب خودش زحمت نداده بلند شه بره پیش این نواب بگه آقای نایب امام این کتاب رو من نوشتم که احادیث ائمه رو جمع کردم. شما برسونید به دست آقا تا ایشون نظر بدن درباره کتابم. اگه اشکالی داره رفع کنم یا چیزی کم مونده اضافه کنم خلاصه ایشون تصحیح کنن کتابم رو. منتظر جواب هستم. ✅پاسخ کتاب کافی از معتبرترین کتابهای شیعه است 👌شیخ مفید درباره کافی شریف می گوید: « کافی از بزرگ ترین کتب شیعه است که بیشترین فواید از آن حاصل می شود» 📚تصحیح الاعتقاد ،ص 71 ❗️علامه مجلسی می گوید : « کافی بهترین کتاب نزد شیعه است» 📚مراه العقول،ج1 ص3 ❗️مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه ادله مختلفی بر صحت کتب اربعه خصوصا کافی اقامه می کند 📚وسایل الشیعه ج30 ص191 به بعد ❗️ای کاش می گفتید کدام یک از بزرگان شیعه در مورد کتاب کافی گفته اند بیش از نصفی از آن ضعیف است ❗️شما که به کتاب کافی ما اشکال می کنید ایا از کتاب بخاری خودتان اطلاع دارید که بزرگانتان به احادیث بخاری عمل نمی کردند مانند ابوزرعه و ابوحاتم 📚طبقات الشافعیه ج2 ص230 📚سیر اعلام النبلائ ج12 ص462 ❗️ابو زرعه کسی است که در موردش گفته شده است که هر حدیثی که ابوزرعه قبولش نداشته باشد اصل و اساسی ندارد 📚الکاشف ج2 ص223 ❗️ابن حجر می گوید: « ابو زرعه رازی امام،حافظ ،ثقه ،مشهور است» 📚تقریب التهذیب،ج1 ص497 ❗️درباره ابو حاتم نیز گفته اند: « امام عصرش بود و در تمام مشکلات حدیثی مردم به او رجوع می کردند واز بزرگان علما بوده است» 📚الکاشف،ج3 ص6 ❗️ابن حجر می گوید: « ابو حاتم حافظ و بزرگ و یکی از امامان حدیث بود» 📚تهذیب التهذیب،ج9 ص28 ❗️وبسیاری دیگر از بزرگان اهل سنت که کتاب صحیح بخاری را تضعیف کرده اند که جهت اگاهی رجوع کنید به کتاب استخراج المرام،ج 2 ص 370 به بعد ❗️اما پاسخ سوالتان: علت این که کلینی، کتاب "کافی" را به امام زمان علیه السلام عرضه نکرد، این بود که ایشان از راه های مختلفی نسبت به صحت احادیث وارده در کتاب خود یقین داشته اند، که بعضی از آن عبارتند از: الف) احادیث کافی، از اصول اربعمائة جمع آوری شده و در حقیقت، مرحوم کلینی احادیث مذکور در اصول اربعمائة را به صورت دسته بندی شده ومضبوط می نوشت ب :احادیث کتاب کافی، دارای قرائن و دلائل زیادی است که دلالت بر صحت آن‌ها می کرده است ج) :کلینی در مقدمه کتاب کافی، از احادیث کتاب خود با تعبیر (بالآثار الصحیحة) یاد می کند، که این می رساند که ایشان یقین به صحت احادیث مرویه دارد. 📚 الکافی،مقدمه د) کلینی این احادیث را در مقام جواب به کسی که در حیرت و سرگردانی فرو رفته و خواستار احادیث صحیحه بود، جمع آوری کرده است، که چنین مقامی اقتضا می کند که ایشان فقط آن روایاتی را که یقین به صدق و صدور آن از ائمه علیهم السلام دارند، بنویسند و الا بر حیرت و سرگردانی مخاطب افزوده که این کار با آن جلالت مقام و منزلتی که علما از کلینی بیان می‌کنند، منافات دارد. 📚جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به وسایل الشیعه ،ج30 ص191 فایده ششم 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن گوشت خوک به این دلیل حرام اعلام شده که فضولات خودش رو می خورده در حالیکه الان خوکهایی رو نگهداری میکنن که مکان و محل تمیزی دارند که امکان اینطور تغذیه ای رو ندارن و بنابراین حلال می باشد و چون اسلام دین به روزی است باید علما تحقیق کنن و حکم رو تغییر بدن .شخصا اصلا قبول ندارم چون حکم، حکم خداست ولی جواب قانع کننده ای می خوام برای امثالهم... ✅پاسخ دلیل اصلی حرمت گوشت خوک ایات وروایات میباشد،یعنی دلیل نقلی تعبدی ❗️خداوند در ایه ی145انعام از گوشت خوک نهی میکند ودلیل می اورد که این گوشت مصداق رجس وپلیدی میباشد ودرایه ی173بقره صراحتاً خوردن گوشت خوک را ممنوع میکند ودر روایات اسلامی نیز روایات فراوانی در تحریم گوشت خوک امده است 📚وسائل الشیعه،ج24،ص100،باب1 ❗️بااین وجود ممکن است گذر علم برخی از فلسفه های این تحریم را روشن کند وممکن است بسیاری دیگر از این فلسفه ها در اینده کشف شود ❗️درمورد خوک گفته شده است که سنبل بی غیرتی است واز سوی دیگر در گوشت این حیوان پلید دونوع انگل خطرناک بنام کرم تریشین ویک نوع کرم کدو است،تنها کرم تریشین در یک ماه پانزده هزار تخم ریزی میکند ودر انسان سبب پیدایش امراض گوناگون مانند کم خونی،سرگیجه،تب های مخصوص اسهال،دردهای رماتیسمی،کشش اعصاب،سختی عمل تنفس و.....میگردد ❗️در یک کیلو گوشت خوک ممکن است چهارصد میلیون نوزاد کرم تریشین باشد،همچنین روشن است که گوشت هرحیوانی،حاوی صفات ان حیوان است ودر اخلاق کسانی که از ان تغذیه میکنن اثر میگذارد به این ترتیب خوردن گوشت خوک میتواند صفت بندوباری جنسی وبی اعتنایی به مسائل ناموسی را در خورنده ی ان منتقل کند،شاید یکی از علل بی بندوباری جنسی در کشورهای غربی همین مسئله باشد 📚تفسیرنمونه،ج1،ص586 به بعد ❗️در روایتی امام باقرفرمود: «انچه که خداوند حرام کرده در راستای مصلحت وخیربندگان بوده واز انچه به ضرر بدن هایشان است به انان هشدار داده» 📚عیون اخبارالرضا،ج2،ص94 ❗️در روایت دیگر امام رضا فرمود: «خوک بخاطر این حرام شده که حیوانی است بسیار زشت که خداوند این زشتی را وسیله ی پند وعبرت خلایق وسبب خوف وبیم مردمان قرار داده است ودلیل دیگر برحرمتش ان است که غذای این حیوان ناپاک ترین ناپاکی هاست» 📚علل شرایع،ج2،ص484 ❗️این مسئله که در این روایت امده وشما نیز یکی از فلسفه های این حرمت است وممکن است این تحریم علل دیگری نیز داشته باشد که ما از ان مطلع نیستیم،چنان که به ان اشاره شد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوالی داشتم طبق عقاید اهل تشیع، مقام امامت از نبوا بالاتر است. حالا انکار نبوت، کفر است و اسلام بر پایه ی توحید، نبوت و معاد پابرجاست. حالا سوالم اینه اهل سنت و جماعت که امامت را قبول ندارند، مقامی بالاتر از نبوت را قبول ندارند. حکم این قضیه چی میشه؟؟؟ ✅پاسخ در این شکی نیست که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است وما در گذشته در این زمینه بحث کرده ایم که میتوانید به پاسخ های گذشته ی ما رجوع کنید ویا کلمه ی«دعای ابراهیم»را در کانال سرچ کنید ❗️حال سؤال شما اینجاست که اگر کسی نبوت را قبول نداشته باشد کافر است ،حال اهل سنت که امری مهمتر از نبوت یعنی امامت را قبول ندارند،ایا کافرند یا خیر؟ ❗️پاسخ ان است که اصول دین نزد تشیع سه امر است توحید،نبوت،معاد 👌اما اصول مذهب نزد شیعه پنج امر است که عبارتنداز:توحید،عدل،نبوت،امامت،معاد ❗️اگر کسی یکی از اصول دین را قبول نداشته باشد از اسلام خارج است اما اگر امامت وعدل که جزو اصول مذهب است را کسی منکر شود نمیتوان گفت از اسلام خارج است،اگرچه مقام امامت از مقام نبوت برتر است،چرا که اهل بیت چنین حکم کرده اند که افرادی که ولایت را قبول نداشته مسلمان میباشندوچون ما در این مسئله دلیل خاص داریم لذا حکم به اسلام اهل سنت میکنیم ❗️امام صادق فرمود: «اسلام شهادت بر لااله الا الله ورسالت پیامبر واقامه نماز وپرداخت زکات وانجام حج وروزه ی ماه رمضان است این اسلام است اما ایمان ،اعتقاد به ولایت میباشد اگر کسی به انچه مقتضی اسلام است مقر باشد اما ولایت را نداشته باشد مسلمان است اما مسلمان گمراه» 📚الکافی،ج3،ص69 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیااین حرف صحیح است که عائشه باعث تیرباران شدن پیکرامام حسن مجتبی ع ودفن نشدن ایشان درکنارپیامبراکرم ص شد؟ ✅پاسخ ابن شهر اشوب از کتاب ربیع الابرار زمخشری و عقد الفرید ابن عبد ربه هر دو از علمای اهل سنت نقل می کند: « امام حسین و ابوالفضل العباس و عده ای دیگر جنازه امام حسن را به مجایگاه خاصی در نزدیکی مسجد النبی منتقل کرده و در انجا نماز بر جسم مطهرشان نماز گزاردند بعد از آن برای تجدید عهد و دفن نزدیک مزار پیامبر بردند ❗️در این هنگام مروان بن حکم به همراه عده ای جلو امد و فریاد زد شما می خواهید حسن بن علی را در کنار پیامبر دفن کنید ❗️از طرف دیگر عایشه نیز در حالی که سوار بر استر بود به جمع انان پیوست و فریاد زد چگونه می خواهید کسی را که من هر گز دوست نداشتم به خانه من داخل کنید ❕ابن شهر اشوب در ادامه می اورد: «و رموا بالنبال جنازته حتی سل منها سبعون نبلا»؛ جنازه‌ آن‌ حضرت را تیرباران کردند، تا جایی که هفتاد چوبه‌ تیر به تابوت آویخته شد 📚مناقب ابن شهر اشوب ج4 ص43 ❗️اما این روایت در چاپ های کنونی از کتاب عقد الفرید و ربیع الابرار زمخشری دیده نشده است که همانند بسیاری از موارد دچار تحریف شده است ❗️همین جریان را علامه مجلسی در بحار و شیخ مفید در ارشاد نقل می کند 📚بحار الانوار ج44 ص157 📚الارشاد،ص174،176 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال راسته که در تورات اومده یعقوب نبی با خدا کشتی گرفت وپیروز شد بعد خدا پیامبرش کرد لطفا مفصل بیارید تا در برابر مسیحیان و یهودیان که تبلیغ مذهبشون می کنن استدلال کنیم ✅پاسخ در تورات فصل 32 ،سفر تکوین،ایه 24 تا 32 جریان کشتی گرفتن یعقوب با خدا امده است : « یعقوب تنها ماند و مردی با او تا طلوع فجر کشتی می گرفت و چون او دید که بر یعقوب غلبه نمی یابد ران یعقوب را لمس کرد و کف ران یعقوب در کشتی گرفتن با او فشرده شد پس گفت مرا رها کن زیرا که فجر می شکافد ❗️یعقوب گفت تا مرا برکت ندهی تو را رها نکنم 👌به یعقوب گفت نام تو چیست 🔘گفت یعقوب ☑️گفت از این پس به یعقوب خوانده نشوی بلکه به اسرائیل خوانده شوی زیرا که با خدا و انسان مجاهده کردی و پیروز شدی ❗️خدا او را در آن مکان برکت ( پیامبری داد) و یعقوب آن مکان را گرامی می داشتدو می گفت زیرا خدا را رو به رو دیدم و جانم رستگار شد» 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا در قرآن گفته شده یا ایها الذین آمنوا.. چرا نگفته یا ایها الذین آمنَّ..یعنی آمنوا صیغه مردانه است..نه صیغه زنانه.. یا مثلا در زبان فارسی می گوییم مردم نمی گوییم زنم؟ آیا این نوعی ارجحیت مرد بر زن نیست؟ ✅پاسخ زبان قرآن عربي است و زبان عربي برخلاف زبان فارسي، براي مخاطب از دو نوع ضماير و صفات مذكر و مؤنت برخوردار است. عرب ها در اموري كه مخصوص زنان باشد، با واژگان مؤنت و در امور مخصوص مردان با واژگان مذكر مطالب را بيان ميدارند.( كه اين موارد محدودند) ❗️ اما در اموري كه بين زنان و مردان مشترك باشد( كه اكثر موارد را شامل مي شود) و اموري كه جنسيت در مورد آنها اصلاً مطرح نيست. مانند خدا و فرشتگان، ضمير و صفت خاص نداشته و در اين امور از ضماير و صفات و واژگان مذكر بهره ميگيرند. طبيعي است كه هر كتابي بخواهد به زبان عربي نوشته شود، اگر چه كتاب الهي باشد، بايد از قواعد اين زبان پيروي كرده و بر آن ساختار باشد. بنابراين، قرآن به مقتضاي اين كه به زبان عربي نازل شده است، با همين گفتمان سخن میگويد زيرا قرآن براي خويش گفتمان ويژه مردانه يا زنانه ابداع نكرده، بلكه زبان قرآن، زبان محاوره عربي است و قواعد و ادبيات و دستور زبان عربي در آن به كار رفته است. در قرآن مخاطب انسان است، اعم از زن و مرد زيرا زن يا مرد بودن دخالتي ندارد. مگر در موارد خاص كه در آن موارد اگر مخاطب مرد باشد از ضمير و صفت مذكر با قرينه استفاده مي شود و اگر مخاطب زن باشد از ضمير و صفت مؤنث؛ هر گاه ضمير يا صفت مذكر به طور مطلق و بدون قرينه آمده باشد، قطعا منظور عموم انسان ها اعم از زن و مرد هستند و مورد استفاده هم بيشتر اين نوع است. هر گاه ضمير يا صفت مذكر ديديم، اصل و قاعده اين است كه منظور عموم زن و مرد هستند. مگر اين كه قرينه اي بر دلالت بر مذكر تنها، موجود باشد. 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید با دلایلی ک آوردید ک امام زمان ازدواج نکردند پس چرا ما ب حضرت لقب اباصالح رو میدیم؟چون این کلمه به معنای پدر صالح هست اگه ازدواج نکردند پس این لقب از کجا اومده؟ ✅پاسخ 1⃣ممکن است تکنی حضرت به این کنیه به جهت آن باشد که امام زمان پدر و مجری اصلاح جامعه است او تنها کسی است که به اذن و اراده الهی جامعه بشری را در سطح کره زمین اصلاح خواهد کرد 2⃣کلمه « اب» در لغت عرب به معنای صاحب نیز امده است ابا صالح یعنی کسی که انسان های صالح و صلحایی در اختیار دارد که تحت امر او هستند 📚موعود شناسی،ص483 ❗️به این نیز توجه کنید که با بررسی گسترده ای که ما انجام دادیم در روایتی نیافتیم که اهل بیت از امام عصر با کنیه ابا صالح نام برده باشند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ایا کسانی که زودتر می میرند و بیشتر در برزخ می مانند با کسانی که دیرتر می میرند و کم تر در برزخ هستند برابرند اولی ها بیشتر عذاب میشن یا بیشتر از نعمت استفاده می کنند ✅پاسخ ❗️عذاب شدن مومنین در برزخ کفاره گناهانشان می باشد ،هر قدر در برزخ عذاب شوند به همان مقدار از گناهانشان کم می شود 📚امالی صدوق ص294 ❗️طبیعی است که افرادی که کمتر در برزخ بوده اند زمینه برای تکفیر گناهانشان از بین رفته است و باید در مراحل بعد قیامت سزای کارهای خود راببینند تا با پاکسازی شدن از گناهان وارد بهشت در این فرض به کسی ظلمی واقع نمی شود ❗️اما اگر فرد از جمله افراد کافر باشد به هر حال باید نتیجه و سزای اعمال خودش را ببیند اگر در برزخ کمتر توقف داشت این کم بودن توقف در قیامت و مراحل آن جبران می شود و در این جا نیز ظلمی صورت نمی گیرد چرا که به مقتضای ایه « هر کس به اندازه ذره ای کار بد کرده آن را می بیند» 📓زلزال 7 ❗️فرد باید سزای اعمالش را ببیند اگر در ظرف زمانی برزخ این مساله صورت نگرفت در مراحل قیامت طبیعی است جبران می شود ❗️انسانی هم که در بهشت برزخی کمتر مانده است به مقتضای ایه « هر کس به اندازه ذره ای کار خیر کرده آن را می بیند» 📓زلزال 6 ❗️در مراحل قیامت و بهشت قیامت پاداش اعمالش را به طور کامل دریافت خواهد کرد اگر چه در برزخ موفق به آن نشده بود پس در اینجا نیز بی عدالتی صورت نمی گیرد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خواستم بپرسم خدمات دین به علم چی بوده اخه دوستام میگن دین هیچ خدمتی به بشر نکرده ✅پاسخ پاسخ ان است که شأن امامان و پیامبران و اساسا دین شأن هدایتگری است نه شأن کشف واختراع ودرمانگری ومهندسی وصنعتگری 📚بحارالانوار،ج23،ص99،باب6 ❗️اساساً دین برای امر برتری امده است،علوم دنیوی راخود بشر به مرور زمان ومتناسب با نیاز خود به دست می اورد،اما علوم خاص الهی که انبیاء واهل بیت برای بشر به ارمغان اورده اند جز از راه معصوم قابل دستیابی نیست ❗️نیاز اصلی به وجود وحی و نبوت در اموری است که بشر با ابزار و شناختهای عادی نتواند به انها پی برد و در صورت جهل به انها نتواند جهت حرکت خود را به سوی کمال حقیقی تعیین کند و در این مسیر گام بردارد ❗️ البته انبیای الهی غیر از انجام وظیفه اصلی یعنی هدایت بشر بسوی کمال و سعادت حقیقی و جاودانی کمکهای فراوانی به بهتر زیستن مردم در همین زندگی دنیا کرده اند و هر جا حکمت الهی اقتضا داشته است تا حدودی پرده از حقایق ناشناخته و اسرار طبیعت برداشته اند چنان که نمونه های ان را در زندگانی حضرات داود و سلیمان و ذو القرنین می توان یافت 📓انبیا 78-82- کهف 83-97- سبا 10-13 و ۰۰۰ ❗️وما در گذشته مقداری در این موضوع بحث کرده ایم که می توانید کلید واژه « دوئلی» را در کانال سرچ کنید ❗️البته جای انکار نیست که دینداران و مسلمانان خدمات غیر قابل جبرانی به بشریت کرده اند 👌جان دیون پورت می نویسد: « حروف کتاب ( خط) که اصلا از مشرق زمین به اروپا امده است برای بار دوم در پناه نبوغ اسلامی به اروپا راه یافت همه می دانند که بیشتر از ششصد سال صنایع و علوم در میان مسلمانان رونق داشت درصورتی که در میان ما اروپاییان وحشیگری خشن و زننده حکومت می کرد در ادبیات به کلی خاموش و منتفی بود باید قبول کرد که کلیه علوم از فیزیک و هیئت ،نجوم،فلسفه و ریاضیات که از قرن دهم به بعد در اروپا رونق گرفت اصولا از مدارس مسلمانان اخذ گردیده است» 📚عذر تقصیر به پیشگاه محمد وقران،ص125 👌دانشمند فلکی پاتریک مور می گوید: « فلک شناسی و علم هیئت فعلی مدیون زحمات مسلمین است که در این راه گامهای بلندی برداشتند و معارف یونانی را احیا و اکثر کتب یونانی را ترجمه کردند» 📚بنقل از اسلام و تعلیم و تربیت،دکتر حجتی،ص59 ❗️جابر بن حیان یکی از شاگردان امام صادق از بزرگترین متخصصان علوم طبیعی و پدر شیمی جدید بوده است 👌گوستاولوبون می گوید: « اقدم و اشهر علمای اسلام جابر است تصانیف او یک دایره المعارف علمی مشتمل بر خلاصه ای از مسایل شیمی مسلمین است در این تصنیفات ترکیباتی ذکر شده است که قبلا معلوم نبوده است» 📚تمدن اسلام و عرب ص612 ❗️سخن در این باره فراوان است که جهت اگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب مبانی حکومت اسلامی،علامه سبحانی ص505 به بعد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ﻣﻦ ﻳﻚ ﺷﻴﻌﻪ ﻫﺴﺘﻢ و ﺳﺎﻛﻦ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﻟﻴﻞ ﻭﺟﻮﺩ اﻓﺮاﺩ ﺳﻨﻲ ﻣﺬﻫﺐ ﺩﺭ اﻃﺮاﻓﻢ ﺷﺒﻬﻪ ﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﺩﻱ ﺑﺮاﻳﻢ ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﻭﻗﺘﻲ ﻫﻢ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ اﻱ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻫﺮﻭﻗﺖ اﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺩﻟﻴﻞ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﻡ ﻣﻴﮕﻮﻳﻨﺪ ﺗﻮ ﺣﻖ ﺩﺧﺎﻟﺖ ﺩﺭﻛﺘﺎﺏ ﻫﺎﻱ ﻣﺎ ﻧﺪاﺭﻱ ﭼﻮﻥ ﻣﺬﻫﺐ ﺗﺸﻴﻊ اﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﺘﻲ ﻳﻚ ﻛﺘﺎﺏ ﺻﺤﻴﺢ ﻫﻢ ﻧﺪاﺭﺩ ﻣﻴﺨﻮاﺳﺘﻢ اﮔﺮ ﺑﺸﻪ ﻛﻤﻲ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﺑﺪﻳﺪ ﺩﺭﻣﻮﺭﺩ ﻛﺘﺐ ﺷﻴﻌﻪ و ﺻﺤﻴﺢ و ﻳﺎ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﻮﺩﻧﺶ ﺳﭙﺎﺱ ✅پاسخ نخست از انان تقاضا کنید که به چه دلیلی معتقدید دو کتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم صد در صد صحیح هستند در حالی که انان بسیار از راویان دروغگو روایت نقل کرده اند مانند ❗️احمد بن عبدالرحمان بن وهب که از جمله راویان مسلم است در حالی که نسایی درباره اش گفته است دروغگو بوده وابن یونس هم گفته است که به روایاتش توجه نمی شود 📚میزان الاعتدال ج 1 ص253 ❗️ومانند اسماعیل بن ابی اویس که از راویان بخاری ومسلم است در حالی که احمد گفته است به روایاتش عمل نمیشود و گفته اند کذاب بوده است 📚میزان الاعتدال ج1 ص379 ❗️ومانند الحارث بن عمیر البصری که از راویان بخاری است در حالی که درباره او گفته اند احادیث جعلی روایت می کند 📚تهذیب التهذیب،ج2 ص132 ❗️ومانند حسن بن عماره الکوفی که از راویان بخاری است در حالی که درباره اش گفته اند کذاب بوده و احادیثش متروک است و از اعتبار ساقط است 📚میزان الاعتدال ج 1 ص265 📚تهذیب التهذیب ،ج2 ص132 ❗️ومانند حسن بن مدرک الطحان که از راویان بخاری است ودر موردش گفته اند کذاب بوده است 📚میزان الاعتدال ج1 ص274 ❗️ومانند سلم بن عبدالرحمان النخعی که از راویان مسلم است در حالی که کذاب بوده است 📚میزان الاعتدال ج 3: ص264 ❗️ومانند عباد بن راشد البصری که از راویان بخاری بوده اما ثقه نبوده است 📚میزان الاعتدال ج4 ص26 ❗️ومانند عبدالله بن صالح که از راویان کذاب بخاری بوده است 📚میزان الاعتدال ج4 ص119 👌و راویان کذاب دیگر که جهت اختصار از ذکر انان خود داری می کنیم ❗️با سرچ کلمه « زرعه» در کانال نظر بزرگان اهل سنت را در مورد اعتبار کتاب صحیح بخاری و مسلم ببینید ❗️اما درباره کتب معتبر نزد شیعه باید توجه کنید : شیعه دارای چهار کتاب با عظمت و معتبر به نام های الکافی شیخ کلینی،من لا یحضره الفقیه ،شیخ صدوق،التهذیب و الاستبصار شیخ طوسی که مشهور هستتد به کتب اربعه می باشد ❗️برخی از علمای بزرگ نظیر شیخ حر عاملی و ملا فیض کاشانی با ذکر ادله گوناگون عقیده به صحت تمامی احادیث کتب اربعه داشته اند 📚وسایل الشیعه ج30 ص193 به بعد 📚الوافی ج1 ص 24 به بعد ❗️اما غالب علمای اصولی معتقدند که صحیح است که کتب اربعه دارای اعتبار زیادی می باشد اما چنین نیست که تمام احادیث انان صحیح باشد لذا هر مجتهدی باید تک تک روایات مورد استفاده اش را بررسی سندی کند و حق ندارد تشخیص مجتهد دیگر را برای خودش حجت بداند 👌البته تنها کتب اربعه نیستند که دارای اعتبار زیادی نزد شیعه هستند بلکه کتاب های دیگری تظیر صحیفه سجادیه،نهج البلاغه،تحف العقول،امالی،علل الشرایع،خصال،عیون،توحید،ثواب الاعمال ،صفات الشیعه ،کمال الدین ،معانی الاخبار مصادقه الاخوان ،از شیخ صدوق،امالی شیخ مفید،امالی شیخ طوسی،المحاسن،بصائر الدرجات، و .... ❗️از اعتبار بالایی نزد شیعه برخوردارند 👌علامه مجلسی کتاب گراسنگ تالیف کرد به نام بحار الانوار و در این کتاب از بسیاری از کتب معتبر تشیع نقل روایت کرده اند و ما نظر صحیح را درباره اعتبار این کتاب در پاسخ های گذشته اورده ایم که می توانید جهت دین آن کلمه « موثوق» را در کانال سرچ کنید 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات ‌ @poorseman
سوال در قرآن خدا ؛ با وجود توبه واقعی؛وعده بخشش می دهد.و بخشش او هیچ استثنایی ‌ندارد. واز طرفی گفته میشود ؛ نماز و روزه قضا باید خوانده شود و حتی بعد از مرگ هم توسط پسر بزرگتر؛ باید خوانده شود... سوال این است؛ نشانه اهل بخشش؛بودن بخشش تمام است نه جزء... وقتی ما به من بدهکارید و ده سال تاخیر در پرداخت کردید.اگر من کریم باشم ؛ گناه و اجحاف تاخیر شما را میبخشم ؛ واگر اکرم باشم هم آن را میبخشم هم پول را نمیگیرم... چطور خدا که اکرم الکریمین است.گناه تاخیر را با توبه میبخشد ولی قضای آنها را از باب تخفیف و تشویق ( مثل بخشش آنها به کافری که ایمان آورده) به ما هم نمی بخشد؟؟!!ومطالبه قضا و کفاره میکند؟ ✅پاسخ باید توجه کنید که مطالبه قضا و کفاره در برابر برخی واجبات قضا شده منافاتی با رحمانیت پرودگار ندارد چرا که وجوب تشریع قضا و کفاره بخاطر نقش باز دارندگی ان می باشد و فایده ان به خود بندگان باز می گردد ❗️وقتی فرد بداند که اگر مثلا در خواندن نماز کوتاهی کند باید قضای آن را بجا اورد یا وقتی در بجا اوردن روزه کوتاهی کند باید علاوه بر قضا کفاره نیز پرداخت کند طبیعی است که نسبت به ادای تکالیف سعی و کوشش بیشتری خواهد کرد ❗️وقتی به این نکته انسان توجه کند روشن می شود که اصل تشریع این حکم نیز از روی رحمانیت پرودگار بوده تا انسان به واجباتی نظیر نماز و روزه که نقش کلیدی در تکامل انسان دارد بیشتر توجه کند ❗️حال اگر انسان به هر دلیلی نتواند در دنیا قضای واجبات را بجا اورد اما توبه واقعی کرده است می تواند امیدوار به بخشش باشد چرا که امام صادق فرمود: « زمانی که روز قیامت شود خداوند حساب شیعیان ما را بر عهده ما می میگذارد انچه از حقوق پرودگار بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و خداوند انان را می بخشد و انچه از حقوق مردم بر ذمه انان است حضرت محمد شفیع می شود و بجای انان ادا می کند و انچه از حقوق ما اهل بیت بر ذمه انان است ما نیز به انان می بخشیم تا انان بدون حساب وارد بهشت شوند» 📚بحار الانوار ج7 ص274 ❗️همین مضمون را شیخ کلینی در کافی ج8 ص162 وصدوق در عیون ج2 ص57 وشیخ طوسی در امالی ص406 و دیگران روایت کرده اند 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد جهانی بودن اسلام طبق آیات قرآن توضیح بدید واین که ایا عربی بودن قرآن بر این دلالت نمیکنه که اسلام واسه عربا هسته واین ایه"ما رسولان رو به زبان قوم خودشون می فرستیم" میگن زبان پیامبر عربیه وما ایرانی پس پیامبر ما نیس ✅پاسخ: خداوند در سوره فرقان آیه 1 چنین می فرماید: "پر برکت است خداوندی که قرآن را بر بنده اش نازل کرد تا جهانیان را انذار دهد" ❗ودر آیه 158 اعراف چنین می فرماید: "بگو ای مردم من رسول خدا به سوی همه شما هستم" ودر آیه 85 ال عمران می گوید: "هرکس غیر از اسلام دینی را قبول کند از او پذیرفته نمیشود واو در آخرت از زیان کاران است" ❗جهت آگاهی از سایر آیات رجوع کنید به کتاب مفاهیم القرآن،علامه سبحانی،ج3 ص39 به بعد ❗عربی بودن قرآن با جهانی بودن اسلام منافات ندارد به این توضیح: "پیامبران هدایت از آنجا که در وهله نخست با قوم خود سر وکار داشتند باید کتاب آسمانی آنها به زبان قوم آنان باشد سپس باید از طرق مختلف معارف وبرنامه های خودرا در میان سایر اقوام وملل منتشر سازند. ❗امروزه دانشمندان هرکشور سعی میکنند کتابهای خودرا به زبان همان کشور بنویسند با آن که محتویات کتابشان به هیچ وجه اختصاص به مردم محیط آنها ندارد. ❗از آنجا که پیامبر از میان یک امت عرب برخاسته ودر مرحله نخست سر رو کار او با اقوام وملل عرب بوده از این نظر کتاب او به یکی از زبان های زنده ووسیع جهان زبان عربی بوده در صورتی که قوانین واحکام او مربوط به عموم جهانیان است ❗اگر روز بعثت پیامبر یک زبان جهانی وبین المللی وجود داشت که همه مردم به آن آشنایی داشتند وبا آن مکالمه میکردند دراین صورت جا داشت کتاب آسمانی او به همان زبان بین المللی باشد در صورتی که درآن روز چنین مطلبی وجود نداشته وتا کنون نیز این موضوع تحقق نپذیرفته است بنابراین عربی بودن قرآن هیچ گونه منافاتی با جهانی بودن اسلام ندارد ❗آیه مورد استناد شما نیز می گوید کتاب هر پیامبری را به زبان قوم او فرستادیم نه این که نبوت ورهبری او مخصوص به همان امت بوده است واین که زبان یک پیغمبر ویا کتاب او به زبان قوم او بوده هرگز گواه بر اختصاص نبوت او به قومش نیست بلکه باید از طرق دیگر خصوصی یا عمومی بودن آیین اورا بدست آورد ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع کنید به کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی،علامه سبحانی وعلامه مکارم، ص513 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات از ناحیه دوستان وکاربران محترم @poorseman
سوال چرا تو قران یه سری ایات همچنین پاره ای از داستان ها تکرار میشه ایا این مخل به فصاحت قران نیست ✅پاسخ در قرآن به دو نوع تکرار برمى خوریم: 1⃣تکرار پاره اى از تاریخ ها. 2⃣تکرار پاره اى از آیاتى که بیان کننده «واقعیّت خاصّى» است. ❗️در مورد داستان هاى تاریخى باید توجّه کنید که هدف اساسى قرآن از ذکر تاریخ گذشتگان، توجّه دادن مردم به قوانین مسلّم زندگى است که بر زندگى انسان هاى پیشین حکومت داشته است. 👌قرآن مى خواهد مردم را با این قوانین آشنا کند و آنها را توجّه دهد که علل ترقّى و پیشرفت و یا انحطاط جوامع و ملل گذشته چه بوده است خوددارى آنها از قبول دعوت پیامبران چه نتایج خطرناکى به بار آورده و رواج ظلم و ستم با آنها چه کرده و کدام عامل بود که آنها را به انقراض و سقوط کشانید و بالاخره نقاط ضعف و قوّتشان چه بوده است قرآن در داستان ها مردم را به این قوانین و حقایق متوجّه ساخته و همچنین عاقبت نافرمانى افراد گردنکش و جبّار را نشان داده است. همین حقیقت ایجاب نموده که قرآن سرگذشت جوامع گذشته را زیر و رو کند و جنبه هاى مختلف آن را نشان دهد. ❗️ بنابراین، اگر قرآن در موارد مختلفى مثلا از «بنى اسراییل» و یا «آفرینش آدم» سخن مى گوید، در هر مورد به قسمت و فراز خاصّى از این موضوع اشاره مى کند و مى خواهد در هر مورد، مردم را به نکته خاصّى توجّه دهد که در مورد دیگر به آنان توجّه نداده است. 👌این حقیقتى است که با دقّت در داستانهاى قرآن به دست مى آید. ❕در موارد دیگرى که پاره اى از آیات قرآن تکرار شده، مثلا تکرار آیه شریفه «فَبِاَىَّ آلاَءِ رَبَّکُمَا تُکَذِّبَانِ» در «سوره الرّحمن» باید توجّه داشت این تکرارى براى نتیجه گیرى از تاثیر خاصّ روانى در روحیّه خوانندگان و شنوندگان قرآن است. خداوقتى براى بیدار ساختن روح و فکر یک جمعیّت سخن مى گوید گاهى بر روى موضوعاتى که جنبه روانى و عاطفى خاصّى دارد تکیه مى کند و آن را تکرار مى نماید; مثلا، در همین سوره«الرّحمن» خداوند در مقام شمردن نعمت هاى مهمّى است که در آفرینش انسان و تشکیل جامعه و تمدّن انسانى و ادامه آن، نقش اساسى دارد; و همچنین در این سوره نعمت هاى بزرگى بیان مى شود که در زندگى جهان دیگر براى انسان فراهم شده است، خداوند در خلال شمردن این نعمت ها که به منظور تحریک عواطف بشر است، آیه«فَبِاَىَّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» را تکرار مى کند و از این راه در خلال شمردن این نعمت ها حسّ حق شناسى انسان را بیدار مى کند و او را به خضوع در برابر حقیقت وامى دارد و وجدان و عواطفش را تحریک مى کند. ❗️ بنابراین، این نوع تکرار هم در جاى خود از نظر ارشاد و هدایت لازم است و مخلّ به فصاحت و بلاغت قرآن نیست، بلکه از محسّنات کلام نیز به شمار مى رود; زیرا موجب تاکید و تاثیر بیشتر مى گردد. این قبیل تکرار در ادبیّات فارسى و عربى فراوان است و شواهد بسیارى از قصاید عرب در دست است که مشتمل بر تکرار یک «بیت» و یا یک «مصراع» و یا یک «جمله» مى باشد. از جمله در قصیده اى که «عدَّىّ بن ربیعه» دایى «امْرء القِیس» در مرثیه برادرش «کُلیبْ» سروده است، جمله «عَلى انْ لَیْسَ عِدْلا مِنْ کَلیبْ» بیست مرتبه تکرار شده است. در اشعار ادباى بزرگ فارسى زبان نیز نمونه هاى زیادى دارد. ❗️پاسخ شما از کتاب پاسخ به پرسش های مذهبی اثر ایت الله مکارم و سبحانی ص541 نقل شد 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در قران گفته شده مردان قیوم زنان هستند ایا این دال بر این نیست که اسلام مرد را برتر از زنان می دونه شما چه پاسخی بر این مطلب دارید ✅پاسخ خداوند در ایه 34 نسائ می فرماید: « الرجال قوامون علی النسائ بما فضل الله بعضهم علی بعض» ❗️در تفسیر نمونه ایه چنین ترجمه شده است : « مردان سرپرست و خدمتگزار زنانند بخاطر برتری هایی که ( از نظر نظام اجتماع) خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده است » ❗️درباره فلسفه این مساله چنین گفته شده است که دلیل ان به سه امر بر می گردد 1⃣مردها اهل اندیشه و منطق و تفکر می باشند و به همین دلیل انها و عمل ورفتار انها عاقلانه تر و منطقی تر از زنان می باشد زیرا زنان برعکس مردان دارای قدرت عاطفه ،احساس ،محبت ،رحم و عطوفت فراوان هستند کسانی می توانند سرپرستی و مدیریت را به عهده داشته باشند که عقل گرا باشند و اهل خرد و اندیشه 2⃣مردها دارای توان جسمی و بدنی فراوان بوده و انجام کارهای سخت و دشوار به عهده انان می باشد وبه همین دلیل اینان برای ریاست و سرپرستی مناسب ترند در حالیکه زنان دارای جسم لطیف بوده و توان انجام کارهای سختدو شاق را ندارند ❗️مرد با ترجیح داشتن قدرت تفکرش بر احساسات می تواند بیندیشد و نقشه طرح کند و با نیروی جسمی بیشتر می تواند از حریم خانواده خود دفاع کند 3⃣مردان در قبال زنان دارای تعهد الزام اور می باشند و ان وظیفه شاق و طاقت فرسا و پر مسولیت تامین معاش و مخارج زندگی زن و فرزند است لذا این حق را دارد که وظیفه مسولیت خانواده بر عهده او باشد ❗️لذا خداوند می فرماید این سرپرستی بخاطر تفاوتهایی است که خداوند از نظر افرینش روی مصلحت نوع بشر میان انها قرار داده و نیز سرپرستی بخاطر تعهداتی است که مردان در برابر زنان و خانواده به عهده دارند ❗️سپردن این وظیفه به مردان نه دلیل بالاتر بودن شخصیت انسانی انان است و نه سبب امتیاز انان در جهان دیگر زیرا ان صرفا بستگی به تقوا دارد فلسفه ان همان بود که بیان شد ❗️جهت اگاهی بیشتر رجوع شود به تفسیر نمونه ج3 ص369 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سؤال: مسئله ی عدّه در طلاق(دائم یا موقّت)تعبّدی است یا فلسفه ی توجیهی دیگری دارد؟! اگر توجیه نطفه است که امروزه این قضیّه با یک آزمایش قابل حلّ است...لطفن توضیح دهید. ✅پاسخ در تفسیر شریف نمونه چنین امده است : « بدون شک عده دو فلسفه اساسی دارد که در قران و روایات اسلامی به ان اشاره شده است 1⃣نخست مساله حفظ نسل و مشخص نمودن وضع زن از نظر بار داری و عدم بارداری ❗️نوسینده در جای دیگر چنین می اورد: « این که امروزه گفته می شود با ازمایش می توان نسب فرزند را مشخص کرد مساله قابل قبولی نیست چرا کهه این ازمایش ها ان قدر که شما فکر می کنید دقیق نیست به طوری که هیچ خطا و اشتباهی در ان نباشد بلکه خطای انسانی و خطای دستگاهی در انها است 2⃣فلسفه دیگر این است که عده وسیله ای است برای بازگشت به زندگی اول و از بین بردن عوامل جدایی بخصوص با توجه به اینکه اسلام تاکید می کند که زنان در دوران عده باید در خانه مرد بمانند و طبعا یک معاشرت دائمی چند ماهه خواهند داشت که به انها مجال خواهد داد مساله جدایی را دور از هیجانات زود گذر مجددا مورد بررسی قرار دهند 📚تفسیر نمونه ج24 ص230 📚کتاب النکاح ج4 ص 51 3⃣فلسفه دیگری که می توان بیان داشت حکمت بهداشتی ان است ارتباط جنسی زمینه مناسب برای انتقال یا شکل گیری بیماری ها و عفونت های مختلف را فراهم می کند این احتمال در ارتباط های متعدد جنسی بیشتر و خطرناک تر است در این میان زن به دلیل ساختار جسمی و فیزیکی قابلیت بیشتری برای دریافت و پرورش و انتقال بیماری ها و عفونت ها دارد زمان عده در حقیقت می تواند نقش قرنطینه برای رحم زنان باشد 4⃣ حکمت دیگر که می توان بیان داشت عده سبب حفظ حریم زوجیت است ❗️اگر زن امروز پیش یکی و فردا پیش دیگری باشد بسیار کاری شنیع و مخالف با عواطف و احساسات اعضای خانواده می باشد ازدواج بلافاصله زن به نوعی نادیده انگاری عواطف و احساسات اعضای خانواده است 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman