eitaa logo
آرشیو پرسمان اعتقادی ( شیعه پاسخ )
2.6هزار دنبال‌کننده
11 عکس
2 ویدیو
10 فایل
کانال اصلی ؛ @Rahnamye_Behesht #سایت ipasookh.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال درموردشفاعت درجایی شنیدم ائمه ع فرمودند برای برزخ خودکاری انجام دهیدکه شفاعت ما فقط درقیامت است ولی دراحادیث آمده که امام رضا علیه السلام درچندجا به دیدار زائرخودشان دربرزخ وشب اول قبر خواهند آمد جمع بین این دومطلب چگونه است? لطفا توضیح بفرمایید ✅پاسخ: در روایات فراوانی آمده است که اهل بیت علیهم السلام پس از مرگ مومن وورود او در عالم برزخ بر بالین او حاضر می شوند واورا مشمول لطف خود قرار میدهند وولایت آنان سبب نجات وپناهگاه مومنین خواهد بود 📚بحار الانوار،ج6 ص173 باب 7 وص202 باب 8 وممکن است روایاتی که می گوید که امام فرموده من بر برزخ شما می ترسم 📚بحار الانوار،ج6 ص214 ناظر به مرحله خاصی از برزخ باشد وجنبه کلیت ندارد 📚پیام قرآن،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج6 ص401 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال شما روافض دیگه شورشو دراوردید ای میگید اماما معصومند اگه راست میگید فقط یه روایت از کتبتون بیارید ✅پاسخ: علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده است در لزوم عصمت امامان وروایاتی که دراین باره آمده است را ذکر می کند 📚بحار الانوار،ج25 ص191 باب 6 امام سجاد فرمود: "حتما باید امام معصوم باشد واز آنجایی که عصمت امری ظاهری نیست تا مردم تشخیص دهند چه کسی معصوم است لذا تعیین امام تنها برعهده خداوند است" 📚معانی الاخبار،صدوق،ص132 امام صادق فرمود: "پیامبران وجانشینان آنان هیچ گناهی برای آنان نیست چرا که انان معصوم ومطهر از گناه هستند" 📚خصال،صدوق،ج2 ص608 امام علی فرمود: "خداوند امر به اطاعت اولی الامر ( امامان) کرده است چرا که آنان معصوم ومطهر هستند وامر به معصیت خدا نمی کنند" 📚علل الشرایع،صدوق،ج1 ص123 پیامبر گرامی فرمود: "من وعلی وحسن وحسین ونه نفر از فرزندان حسین مطهر ومعصوم هستیم" 📚کمال الدین،صدوق،ج1 ص280 ❗دراین مورد روایات فراوان است که در مقداری که ذکر شد کفایت است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال این ملی گراها وپادشاه پرستای ایرانی خیلی به ایران قبل اسلام افتخار می کنند لطف کنید از ایران دوران ساسانی وتجملات اونا برامون بگید تا ملی گراها جواب بدن؟ ✅پاسخ: علامه سبحانی در کتاب "فروغ ابدیت"مفصلا وضعیت ایران قبل اسلام را بررسی می کنند ما به ذکر مواردی از آنچه ایشان دراین کتاب آورده اند بسنده می کنیم تجمل پرستی در دوران ساسانی ( اخرین حکومت حاکم بر ایران قبل از اسلام): پادشاهان ساسانی عموما تجمل پرست وپر تشرف بودند.در عهد ساسانیان ایرانیان پرچمی داشتند به نام "درفش کاویانی"که معمولا در جنگ ها بر افراشته می شد ویا در جشن ها پر تشریفات ساسانیان بر فراز کاخشان نصب می شد واین پرچم با جواهرات گرانبها تزیین شده بود. یکی از نویسندگان می گوید: "جواهرات واشیا گرانبهای این پرچم را به 1200000 یا( 30000 پوند) تخمین کرده اند 📚زین العابدین رهنما،پیامبر،ج1 ص42-43- در کاخ های افسانه ای ساسانیان، از بس جواهرات واشیا نفیس وقیمتی ونقشه ها وتصویر های حیرت انگیز بود که دیده هرکس را خیره می کرد. برای نمونه:نظر خودرا به یک قالی سفید وبزرگی به نام "بهارستان کسری" بیندازیم که در تالار یکی از کاخ ها انداخته بودند. "این قالی را زمامداران ساسانی برای این تهیه کرده بودند که موقع عیش ونوش وعشرت سرحال باشند می نویسند: "این قالی 150 ذراع طول داشت وهفتاد ذراع عرض وتمام تاروپود آن زربفت وجواهر نشان بود" 📚زین العابدین رهنما،پیامبر،ج1 ص42-43 در میان پادشاهان ساسانی خسرو پرویز بیش از همه به تجملات علاقه مند بود.شمار زنان وکنیزان وخوانندگان ونوازندگان حرم سرای او به چندین هزار تن بالغ می شد. حمزه اصفهانی در کتاب سنی الملوک الارض چنین می آورد: "خسرو پرویز سه هزار زن داشت دوازده هزار کنیز ساز زن و بازیگر داشت وشش هزار مرد پاسبان او بودند، 8500 اسب مخصوص سواری او بود، 960 فیل، دوازده هزار استر مخصوص بردن بنه وهزار شتر داشت 📚سنی ملوک الارض، ص420 طبری اضافه می کند: "این پادشاه بیش از هرکس به جواهرات وظروف واوانی گرانبها وامثال آن علاقه داشت" 📚تاریخ طبری،به نقل کریستین سن، ص327 📚فروغ ابدیت،ص72 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال جمله «لا یوم کیومک یا اباعبدالله» را چه کسی بر زبان جاری کرد؟ پاسخ: امام باقر علیه‌السلام به نقل از جدشان می‌فرمایند: روزی امام حسین(ع) به نزد امام حسن(ع) آمد، وقتی چشمش به برادر افتاد گریه کرد، امام حسن(ع) از برادرش علت گریه کردن را جویا شد. امام حسین(ع) فرمود: گریه ام برای رفتار بدی است که با تو می‌شود. امام حسن(ع) فرمود: ظلم و ستمی که بر من می‌شود همین زهری است که به من داده می‌شود و به سبب آن به قتل می‌رسم، ولی بدان که «لا یوم کیومک یا اباعبدالله»؛ هیچ روز و سرنوشتی مانند روز و سرنوشت تو نیست... «سیدبن طاوس» اين يني چي وقتي خود امام ها خبر داشتن از شهادتشون چرا يكاري نميكردن تا شهيد نشن ✅پاسخ: قرآن نقل می کند که ابراهیم نبی مامور شد، اسماعیل را به قربانگاه ببرد وقربانی کند.ابراهیم جریان این ماموریت را با اسماعیل در میان گذاشت واسماعیل نیز قبول کرد وبه قربانگاه آمد.( صافات 102 تا 107) ایا این کار اسماعیل خود کشی نبود؟ چرا حضرت اسماعیل با این که می دانست که قربانی خواهد شد به قربانگاه آمد؟ طبیعتا باید بگویید امر وفرمان خداوند بوده است واو مامور به اطاعت بوده است. ما هم در مورد امام حسین همین را می گوییم به این که او می دانست که در کربلا شهید می شود، اما خداوند به او اجازه نداده بود که از این علم غیب خود استفاده کند ودر کربلا حاضر نشود. امام کاظم فرمود: "خداوند قلوب امامان را محل اراده خودش قرار داده است هر زمان که خداوند چیزی را بخواهد، امام نیز آن را اراده می کند ( وامام بدون اذن خداوند هیچ کاری را انجام نمیدهد)" 📚بحار الانوار،ج5 ص114 ❗حسین علیه السلام مامور بود که جان خودرا بدهد تا سبب احیای دین،ونجات جامعه اسلامی شود. خداوند درمورد کسانی که از جان ومال خود برای دین خدا می گذرند می فرماید: "خداوند از مومنین جانهایشان و اموالشان را می خرد تا بهشت برای آنان باشد"توبه 111 ❗در رابطه با امام حسن نیز پاسخ همان است.او میدانست که همسرش، قاتل او می شود اما اجازه استفاده از این علم غیب را نداشت.چرا که امامان الگو ونمونه های برتر انسانیت بوده اند، اگر آنان از طریق علم غیب مشکلات وگرفتاری های خودرا حل کنند، قابلیت الگو برداری از آنان وجود نخواهد داشت.مردم باید ببینند که انان چگونه در راه خدا،صبر و بردباری از خود نشان می دهند واز جان ومالشان می گذارند تا مردم صبر وایثار را از آنان یاد بگیرند. آنان وظیفه داشتند تا در زندگی اجتماعی خود همانند انسان های معمولی رفتار کنند وجز در موارد محدودی از علم باطنی خود استفاده نکنند وبه زندگی عادی با مردم بپردازند تا نظام اجتماعی بر هم نخورد، چنان که پیامبر وامامان منافقان را به خوبی می شناختند ومی دانستند که ایمان واقعی ندارند ولی هرگز از علم غیب خود درباره انان استفاده نکردند ودر معاشرت، ازدواج ودیگر احکام با آنان مانند سایر مسلمانان رفتار می کردند ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❓سوال لطفا درمورد شهادت حضرت زهرا توضیح بدید. دوستان وهابی دارم که شداید این را انکار می کنن ومیگن دروغه ✅پاسخ: در شهادت حضرت زهرا طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست. علامه مجلسی در کتاب شریف بحار الانوار که دایره المعارف روایات شیعه است در ابواب مختلف، روایات وارده از کتب معتبر شیعه را ذکر کرده وبر مظلومیت اهل بیت استدلال می کند 📚بحار الانوار،ج28 ص37 باب 2- ج29 ص105 باب 11- ج43 ص155 باب 7 وج97 ص191 باب 5 و... ❗مرحوم کلینی در کافی شریف روایت می کند که امام کاظم فرمود: "ان فاطمه صدیقه شهیده" "فاطمه صدیقه شهیده است" 📚الکافی،ج1 ص458 ❗روایات فراوانی نیز در کتب علمای اهل سنت آمده است که دلالت می کند حضرت زهرا را شهید کرده اند. علامه سبحانی در یورش به خانه وحی،علامه مکارم شیرازی در دوکتاب "الغاره علی بیت الوحی"وکتاب "پیام امام"( شرح نهج البلاغه) ذیل خطبه 202 وعلامه سید جعفر عاملی در کتاب "ماساه الزهرا"مفصلا قضیه شهادت حضرت زهرا را از کتب اهل سنت اثبات کرده اند. محقق معاصر جناب عصیری نیز در کتاب "شبهات فاطمیه"مفصلا این قضیه را از کتب اهل سنت اثبات می کنند. ❗ما به طور اجمالی مقداری دراین مورد بحث می کنیم. ✅:تهدید به هجوم واتش زدن خانه حضرت در کتب اهل سنت: 1⃣ابن ابی شیبه استاد بخاری در کتاب مصنف خود چنین روایت می کند: "هنگامی که مردم با ابوبکر بیعت کردند، علی وزبیر در خانه فاطمه به گفتگو ومشاوره می پرداختند واین مطلب به عمر رسید. او به خانه فاطمه آمد وگفت :ای دختر پیامبر محبوبترین فرد برای ما پدرت وسپس تو هستی ولی سوگند به خدا این محبت مانع از آن نیست که اگر این افراد در خانه تو جمع شوند من دستور دهم خانه را بر آنها بسوزانند" 📚المصنف،ج8 ص572 2⃣بلاذری در انساب الاشراف خود روایت می کند: "ابوبکر به دنبال علی فرستاد تا بیعت کند.علی از بیعت امتناع کرد، سپس عمر با فتیله ( آتش زا) حرکت کرد وبا فاطمه در مقابل خانه رو به رو شد. فاطمه گفت ای فرزند خطاب می بینم درصدد سوزاندن خانه من هستی؟ عمر گفت بلی این کار کمک به چیزی است که پدرت برای آن مبعوث شده است" 📚انساب الاشراف،ج1 ص586 ❗در این باب روایات دیگری نیز است که به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید ✅:عملی شدن تهدیدات 1⃣طبرانی در معجم الکبیر خود روایت می کند که ابوبکر چنین آرزو می کرد وچنین می گفت: "آرزو می کنم ای کاش حرمت خانه فاطمه را هتک نمی کردم وآن را به حال خود رها می کردم" 📚معجم الکبیر،ج1 ص62 ابن عبد ربه آرزوی ابوبکر را چنین نقل می کند: "ای کاش خانه فاطمه را نمی گشودم هرچند آنان برای نبرد در خانه را بسته بودند" 📚عقد الفرید،ج4 ص93- مروج الذهب،ج2 ص301- تاریخ الاسلام،ذهبی،ج3 ص117-118- مجمع الزواید ومنبع الفواید،ج5 ص202-203- لسان المیزان،ج4 ص189- کنزالعمال،ج5 ص631- 2⃣نظام معتزلی که از بزرگان معتزله می باشد وکاملا فرد موجه وموثقی است 📚بحوث فی الملل والنحل،سبحانی،ج3 ص248-255 واقعه را چنین نقل می کند: "عمر در روز بیعت برای ابوبکر بر شکم فاطمه زد، او فرزندی را که در رحم داشت ونام اورا محسن نهاده بودند سقط کرد" 📚الوافی بالوفیات،ج6 ص17 -ملل والنحل،شهرستانی،ج1 ص57 ❗دراین باب نیز روایات متعدد دیگری است که جهت آگاهی به کتب آدرس داده شده رجوع فرمائید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال چرا از حرم امام حسين گاهی اوقات بوی سیب بر مشام ميرسد ؛جريان چيست؟ ✅پاسخ گفته میشود کسانی که صبح زود به زیارت حرم امام حسین بروند بوی سیب بهشتی استشمام می کنند، این سخن ریشه حدیثی دارد. در کتاب مناقب آمده است جبرئيل از آسمان سيب، به و اناري را از بهشت مي آورد که پيامبر و حضرت فاطمه(س) و اميرمؤمنان(ع) و امام حسن و امام حسين(ع) از آن مي خورند و آن ميوه ها به حالت اول خود باز مي گردد، تا وقتي حضرت فاطمه زهرا(س) از دنيا مي روند ميوه انار از بين مي رود و پس از فوت اميرمؤمنان(ع) ميوه به ناپديد مي شود و ميوه سيب موجود بوده است و امام حسين(ع) مي فرمايد: «ميوه سيب نزد بردارم بود تا هنگامي که بر اثر سم از دنيا رفت، پس از آن نزد من بود تا هنگامي که در کربلا آب بر روي ما بسته شد و من هنگام عطش آن را مي بوئيدم و از شدت عطش من کاسته مي شد و هنگامي که عطش بر من شديد شد آن را خوردم و يقين به شهادت کردم، امام زين العابدين(ع) مي فرمايد من اين سخنان را ساعاتي قبل از شهادت آن حضرت شنيدم و هنگامي که آن حضرت شهيد شد بوي آن سيب را در محل شهادت آن حضرت استشمام نمودم. پس آن را جستجو نمودم و اثري از آن نيافتم و بوي آن همچنان پس از شهادت آن حضرت باقي بود و من قبر آن حضرت را زيارت مي نمودم و بوي‌ آن را مي يافتم، پس هر کس از شيعيان ما که زائر آن قبر است و مي خواهد بوي آن را استشمام کند، پس وقت سحر آن را جستجو کند، پس اگر از مخلصان باشد آن را وجدان خواهد نمود. 📓ابن شهرآشوب، المناقب، ج3، ص 391 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
❓ این که جعفر جنی روز عاشورا اجازه کمک به امام حسین(ع) رو داشته از کی نقل شده و پاسخ امام چه بوده? ✅پاسخ: اصل وجود زعفر جنی ثابت نیست واین داستان نیز در منابع معتبر نیامده است و بزرگانی چون شهید مطهری در كتاب حماسه حسینی،‌ یكی از تحریفات نهضت عاشورا را جریان مربوط به زعفر جنی قلمداد می کند که ریشه واساسی ندارد 📓مجموعه آثار،ج17 ص598 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال: آیا موضوع بریدن انگشت امام حسین بخاطر انگشترش توسط یار خودش در روز عاشورا صحت داره ✅پاسخ: بجدل بن سلیم الکلبی کسی بود که انگشت امام را قطع کرد. در مورد او گفته شده است: "خبیث ملعون قتله المختار" "فرد خبیث وملعونی بوده که مختار اورا کشت" 📓مستدرکات علم الرجال الحدیث،ج2 ص5 ❗روشن است چنین افرادی شیعه یزید ومعاویه وشمر هستند نه شیعه امام حسین. علامه مجلسی می آورد: "مختار دو دستش ودوپایش را قطع کرد به گونه ای که درخون خود می غلطید تا که مرد" 📓بحار الانوار،ج45 ص58 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال ببخشید میخواستم بدونم پیامبر اسلام را چه شخصی به شهادت رسوند، آیا همسران ایشان بودند? ✅پاسخ: در روایات ما آمده است که پیامبر گرامی مسموم شدند وبه شهادت رسیدند 📚بصایر الدرجات،ج1 ص503 ❗وبرخی از همسرانشان ایشان را مسموم کردند که ما وارد نمیشویم وتنها آدرس میدهیم 📚بحار الانوار،ج22 ص516 📚تفسیر عیاشی،ج1 ص200 ❗ودر کتب اهل سنت نیز بر مدعای ما شواهدی است. بخاری می نویسد: "عایشه می گوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دو بدش می آید ووقتی بهوش آمد فرمود:ایا من شمارا از این کار نهی نکردم؟اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود" 📚صحیح بخاری،ج5 ص120 ح5382 حاکم در مستدرک می آورد: "به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم، عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند" 📚المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395 ❗بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند: "اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است" 📚مسند احمد،ج1 ص408 ح3873- طبقات الکبری،ج2 ص201- المصنف،ج5 ص269 ❗نتیجه گیری با خودتان ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
✅پاسخ به متن زیر 👇 🌹 قسمتی از نامه 31 نهج البلاغه فرزندم بدان، 💥خدايى كه گنجهاى آسمان و زمين در دست اوست، به تو اجازه درخواست داده، و اجابت آن را به عهده گرفته است. تو را فرمان داده كه از او بخواهى تا عطا كند، درخواست رحمت كنى تا ببخشايد، و خداوند بين تو و خودش كسى را قرار نداده تا حجاب و فاصله ايجاد كند، و تو را مجبور نساخته كه به شفيع و واسطه اى پناه ببرى💥 و در صورت ارتكاب گناه دره توبه را مسدود نكرده است، در كيفره تو شتاب نداشته، و در توبه و بازگشت، بر تو عيب نگرفته است، در آنجا كه رسوايى سزاوار توست، رسوا نساخته، و براى بازگشت به خويش شرائط سنگينى مطرح نكرده است، در گناهان تو را به محاكمه نكشيده، و از رحمت خويش نا اميدت نكرده، بلكه بازگشت تو را از گناهان نيكى شمرده است. هر گناه تو را يكى، و هر نيكى تو را ده به حساب آورده، و راه بازگشت و توبه را به روى تو گشوده است. هر گاه او را بخوانى، ندايت را میشنود، و چون با او راز دل گويى راز تو را میداند، پس حاجت خود را با او بگوى، و آنچه در دل دارى نزد او باز گوى، غم و اندوه خود را در پيشگاه او مطرح كن، تا غمهاى تو را بر طرف كند و در مشكلات تو را يارى رساند. ⚠️حال سوال اینجاست حال که امام اول شیعیان دستور داده که بین خود وخدا حجاب وفاصله ای قرار ندهید و به شفیع وواسطه پناه نبرید وحوائج خودرا مستقیما از خداوند بخواهید ❗️پس شیعیان دقیقا از چه کسی پیروی میکنند؟؟؟؟ ❓وچه کسی به آنها دستور داده که به صالحان قبل از خود متوسل بشوند؟؟؟ ✅پاسخ: ایت الله العظمی مکارم شیرازی در شرح سخنان امام بدین گونه پاسخ میدهد: "خداوند میان تو وخودش کسی را قرار نداده است که در برابر او حجاب شود وتورا مجبور نساخته که به شفیع پناه بری" اشاره است به این که اساس اسلام براین است که انسان ها می توانند رابطه مستقیم با پروردگار خود پیدا کنند همان گونه که همه روز در نمازهای خود از آغاز تا پایان مخصوصا در سوره حمد خطاب مستقیم دارند به گونه ای که هیچ واسطه ای میان آنها واو نیست. اما شفاعت با برقراری ارتباط مستقیم با خدا منافاتی ندارد : اولا:دلیلی بر نفی ارتباط مستقیم نیست بلکه ارتباط مستقیم با خدا درجای خود محفوظ است ومسلمانان شب وروز از آن استفاده می کنند وشفاعت هم درجای خود ثابت است وبه تعبیر دیگر هردو در کنار هم قرار دارند ودوراه به سوی رحمت خداوند هستند. ثانیا:در آیات قرآن مکرر به این نکته اشاره شده است که شفاعت نیز به اذن خدا است بنابراین کسی که دست به دامان پیامبر وامامان معصوم می زند برای شفاعت ( درکنار آن از خدا می خواهد که اذن شفاعت به آن ها بدهد) پس مکمل آن نیز ارتباط مستقیم با خداست" 📓پیام امام،ج9 ص586 📢چند سوال از وهابیان 1⃣اگر شما می گویید تنها باید از خدا کمک خواست چرا در امور زندگی از یکدیگر کمک می گیرید؟ 2⃣اگر تنها از خدا باید شفاعت وکمک خواست چرا خداوند مسلمین را می گوید برای آمرزیده شدن به پیامبر توسل کنند نسا 64 3⃣چرا عمر به پیامبر وعباس عموی پیامبر توسل می کرد تا باران بیاید صحیح بخاری،ج2 ص16 4⃣چرا عایشه مسلمین را امر کرد که برای آمدن باران به قبر رسول الله متوسل شون سنن دارمی،ج1 ص43 و44 5⃣چرا پیامبر به مرد نابینا که می خواست به پیامبر توسل کند تا چشمانش شفا یابد طریقه توسل کردن به خودش را آموخت سنن ترمذی،ج5 ص229- سنن ابن ماجه،ج1 ص441- مستدرک حاکم،ج1 ص 313- مسند احمد،ج4 ص138 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال با ایران پرست ها بحث می کنم منکر می شن پادشاهایی که به اونا می نازن با خواهر ومادر خودشون ازدواج می کردن واین قدر بی غیرت بودن؟ ✅پاسخ: یک محقق آلمانی می گوید: "اهتمام در پاکی اصل ونسب وخون ونژاد یکی از صفات بارز جامعه ایرانی بشمار می رفت، تا آنجا که ازدواج با محارم را جایز می شمردند. کمبوجیه با دو خواهر خود ازدواج کرد، داریوش نیز خواهرش را به زنی گرفت، اردشیر با دو دختر خود ازدواج کرد وداریوش نیز با دختر خود ازدواج کرد. بهرام چوبین با خواهرش "گردیک"ازدواج کرد. مهران گنشسب خواهرش را به زنی گرفت" 📚ایران در زمان ساسانیان،ص347 یک محقق ایرانی می گوید: "چیزی که از اسناد آن زمان بدست می آید وبا همه هیاهوی جاهلانه ای که مطرح کرده اند از بدیهیات تمدن آن دوران است نکاح با محارم درجه اول است که معمول ومتعارف بوده است" 📚تاریخ اجتماعی ایران،ج2 ص35 کریستین سن می گوید: "کوششی که بعضی از پارسیان جدید برای انکار ازدواج با محارم می کنند بی اساس وسبکسرانه است" 📚ایران در زمان ساسانیان،ص348 مورخان یونانی تصریح کرده اند که در دوره هخامنشیان مغ ها با مادرانشان ازدواج می کردند 📚ایران باستان،ج6 ص35 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال اخیرا شخصی پیدا شده که اسمش "احمد الحسن"است ومیگه یمانی هستم وفرزند امام زمان هستم چه جوابی بهش بدید ✅پاسخ: بله متاسفانه این دجال زمان، ونادان با دلایل واهی وبی اساس سعی در اغفال مردم دارد.ما از طرفداران احمد الحسن می خواهیم که اگر جرات دارند بیایند ما حاضریم با آنان مناظره کنیم، آنگاه پیام های مورد مناظره را منتشر کنیم. اما اجمالا: 1⃣این انسان کذاب ودروغ گو آیا نمی داند که طبق روایات، خروج یمانی وسفیانی وخراسانی دریک سال ویک ماه ویک روز است چگونه او زودتر ظهور کرده است. امام باقر فرمود: "خروج السفیانی والیمانی والخراسانی فی سنه واحده فی شهر واحد فی یوم واحد" "خروج سفیانی ویمانی وخراسانی در یک سال ویک ماه ویک روز خواهد بود" 📚الغیبه،نعمانی،ص255 2⃣این کذاب ابتدا باید برای ما ثابت کند که امام عصر در زمان غیبت ازدواج می کند ودارای فرزند نیز میشوید وپاسخ این روایات راهم دهد. مسعودی در اثباه الوصیه نقل می کند: علی بن حمزه وابن سراج وابن ابی سعید مکاوی به محضر امام رضا وارد شدند.ابن ابی حمزه گفت "برای ما روایت شده است که امام در نخواهد گذشت تا این که جانشین ونسل خودرا ببینید.امام رضا فرمود: "ایا دراین بیش از این چیزی برای شما گفته نشده است؟ گفت نه حضرت فرمود:بلی والله لقد رویتم الا القائم بله به خدا سوگند این روایات صحیح است اما درمورد قائم جریان ندارد 📚اثباه الوصیه،ص208 📚رجال کشی،ص465 ❗روشن است که این روایت نه فقط در دوران غیبت، بلکه در تمام عمر آن حضرت داشتن فرزند برای امام عصر را منتفی می داند. 3⃣شیخ طوسی روایت می کند که امام رضا فرمود: "امامی نیست مگر آنکه فرزندی داشته باشد، مگر امامی که حسین بن علی برای او خارج می شود( ورجعت می کند) پس همانا او فرزندی نخواهد داشت." 📚کتاب الغیبه،ص224 4⃣در روایات دیگری حضرت خضر را کسی معرفی می کند که وحشت تنهایی حضرت مهدی را در دوران غیبت برطرف می سازد در حالی که اگر آن حضرت دارای زن وفرزند بود به ملازم وهمراه نیازی نبود. امام رضا فرمود: "خضر از آب حیات نوشید واو زنده است... خداوند به واسطه او تنهایی قائم مارا تر دوران غیبتش به انس تبدیل می کند وغربت وتنهایی اش را برطرف می سازد" 📚کمال الدین،ج2 ص385 ح1 5⃣در روایات فراوانی از آن حضرت با القاب "فرید( تک) و "وحید"( یگانه) یاد شده است واین با زن وفرزند داشتن منافات دارد 📚همان مدرک،باب 26 ح13 6⃣در روایات ما آمده است که حتی ممکن است در نشانه های، حتمی ظهور نیز بدائ حاصل شود وامام عصر ظهور کند بدون آنکه سفیانی خروج کند،یمانی ظهور کند و... این موضوع را امام جواد مورد اشاره قرار داده و حصول بدا در نشانه‌های حتمی را ممکن دانسته است: ابو هاشم داود بن قاسم جعفری گوید: ما در محضر امام جواد بودیم و سخن از سفیانى به میان آمد و آنچه در روایات آمده که کار او از حتمیات است، من از آن‌حضرت پرسیدم: آیا خدا را در امور حتمى بدائى پدید می‌آید؟ امام(ع) فرمود: آرى به آن‌حضرت گفتم: پس با این ترتیب ما می‌ترسیم که در مورد قائم نیز خدا را بدائى حاصل شود، امام فرمود: همانا قائم از وعده‌ها است، و خداوند خلاف وعده خود رفتار نمی‌کند 📚الغیبه،نعمانی، ص303 ❗لذا ما تنها باید منتظر ظهور حضرت مهدی باشیم نه تحقق نشانه های ظهور 7⃣ودر پایان تحدی می کنیم که یک روایت بیاورند که درآن امام به شیعیان گفته باشد باید از یمانی پیروی کنند.وقتی چنین روایتی وجود نداشته باشد چرا ما باید پیرو احمد الحسن کذاب باشیم ( به فرض یمانی بودن او که بطلان آن روشن شد). این کذاب به وظیفه خودش برسد، ما هم به وظیفه خودمان که پیروی از فقهای شیعه است 📚کمال الدین،ج2 ص484 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال روایتی دال بر ثابت بودن حضرت علی در جنگ احد تا آخر در کنار پیامبر از کتب اهل سنت بیاورید ✅پاسخ: از جمله روایاتی که دلالت بر شجاعت واستقامت حضرت علی در روز احد دارد آن است که در آن روز وقتی دلیری وشجاعت حضرت علی به اوج رسید این جمله در فضا طنین انداز شد: "لا سیف الا ذوالفقار -لا فتی الا علی" "شمشیر فقط شمشیر ذوالفقار است وجوانمرد تنها علی است" وعلمای فراوانی از اهل سنت این روایت رآ نقل کرده اند 📚سیره النبویه،ابن هشام،ج2 ص100 📚تاریخ طبری،ج2 ص197 📚علامه اخطب خوارزم در مناقب ص104 📚علامه ابن جوزی در تذکره الخواص،ص30 📚شرح نهج البلاغه،ابن ابی الحدید،ج2 ص561 وج3 ص236 📚زرندی در در السمطین،ص120 📚ینابیع الموده،ص251 ❗جهت آگاهی بیشتر رجوع فرمائید به کتاب شریف "احقاق الحق"علامه مرحوم شوشتری ج6 ص15 به بعد ❗اما در برابر این شجاعت ودلیری حضرت علی، عمر متذکر می شود که روز احد همانند "بزکوهی "فرار می کردم 📚کنزالعمال،ج2 ص376 📚جامع البیان،ج4 ص193 📚تفسیر البحر المحیط،ج3 ص97 📚درالمنثور،ج2 ص88 📚سبل الهدی والرشاد،ج4 ص206 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال یاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَإِن كُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُوا وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيدًا طَيِّبًا فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَأَيْدِيكُم مِّنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ [ ﻗﺼﺪ ] ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮﺧﻴﺰﻳﺪ ، ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺁﺭﻧﺞ ﺑﺸﻮﻳﻴﺪ ﻭ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﺳﺮﺗﺎﻥ ﻭ ﺭﻭﻯ ﭘﺎﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺎ ﺑﺮﺁﻣﺪﮔﻰ ﭘﺸﺖ ﭘﺎ ﻣﺴﺢ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺟﻨﺐ ﺑﻮﺩﻳﺪ ، ﻏﺴﻞ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭ ﻫﺴﺘﻴﺪ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻳﺎ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻗﻀﺎﻯ ﺣﺎﺟﺖ [ ﺩﺳﺘﺸﻮﻳﻰ ]ﺁﻣﺪﻩ ، ﻳﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ ﺁﻣﻴﺰﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻭ ﺁﺑﻰ [ ﺑﺮﺍﻯ ﻭﺿﻮ ﻳﺎ ﻏﺴﻞ ] ﻧﻴﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺎﻛﻰ ﭘﺎﻙ ، ﺗﻴﻤﻢ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺑﺨﺸﻰ ﺍﺯ ﺻﻮﺭﺕ ﻭ ﺩﺳﺖ ﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻣﺴﺢ ﻧﻤﺎﻳﻴﺪ . ﺧﺪﺍ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ [ ﺑﺎ ﺍﺣﻜﺎﻣﺶ ] ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻨﮕﻰ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﺪ ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﻫﺎ ] ﭘﺎﻙ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﻌﻤﺘﺶ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﺗﻤﺎم ﻧﻤﺎﻳﺪ ، ﺗﺎ ﺳﭙﺎﺱ ﮔﺰﺍﺭﻳﺪ .(المائده/6) میشه وضو را با ذکر سند معتبر تعریف کنید که چرا ما شیعیان برعکس آیه شریفه غسل دست انجام میدهیم؟ ✅پاسخ: در واقع سوال شما این است که آیه می گوید، دست های خودرا تا آرنج بشویید یعنی از پایین به بالا بشویید اما شیعیان از بالا به پایین می شویند؟ برای رسیدن به پاسخ توجه به نکات زیر الزامی است: 1⃣کلمه الی در آیه تنها برای حد شستن است نه کیفیت شستن. مثلا انسان به کارگری می گوید دیوار اطاق را از کف تا یک متر رنگ کند. روشن است که منظور این نیست که دیوار از پایین به بالا رنگ شود بلکه منظور این است که این مقدار باید رنگ شود نه بیشتر ونه کمتر.بنابراین فقط مقداری از دست که باید شسته شود در آیه ذکر شده اما کیفیت آن درسنت پیامبر که بوسیله اهل بیت به ما رسیده آمده است وآن شستن آرنج است به طرف سر انگشتان" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم،ج4 ص286 2⃣احتمال دارد "الی "به معنای "با" باشد ( الی به معنای مع) یعنی دست را همراه با آرنج بشویید. قرآن می گوید: "لا تاکلوا اموالهم الی اموالکم" "اموال آنان را با اموال خود نخورید"2 نسائ- واز زبان حضرت عیسی می گوید: "من انصاری الی الله" "چه کسی مرا یاری می کند به همراه خدا که مرا یاری میدهد کند"52 ال عمران 📚سیمای عقاید شیعه،علامه سبحانی،ص358 3⃣در روایات متعددی آمده است که اهل بیت وضوی رسول الله را به صورت شستن دستها از آرنج به سمت سر انگشتان بیان کرده اند 📚وسایل الشیعه،ج1 ص387 باب 15 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص301 باب 15 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوآل جواب موجز خلاصه و کاملا کاربردی ما شیعیان در برابر شبهه اکل و ماکول چیست لطفا ✅پاسخ: شبهه آکل وماکول چنین است که: گاه اتفاق می افتد بدن انسانی جزو انسان دیگری میشود خواه به صورت مستقیم مثلا در زمان قحطی کسی از گوشت دیگری تغذیه کند یا به صورت غیر مستقیم مثل اینکه بدن انسانی خاک شود ومواد غذایی ومیوه ها تغذیه کند ویا حیوانی آن گیاه را بخورد وانسانی از آن حیوان تغذیه نماید .حال سوال اینجاست که در روز قیامت وبه هنگام بازگشت روح به بدن، این اجزا جزو کدام بدن است. اگر جزو بدن اول است بدن های دیگر ناقص می گردد واگر جزو بدن های بعد باشد چیزی برای بدن اول باقی نمی ماند به علاوه ممکن است یکی از این دو نفر انسان خوب ودیگری انسان بدکاری باشد تکلیف این اجزا چه خواهد شد. ایت الله العظمی مکارم شیرازی به این شبهه پاسخ زیبایی میدهند که ما آن را نقل می کنیم: 1⃣اجزای بدن انسان بارها از زمان کودکی تا هنگام مرگ عوض میشود یعنی در حدود 7 سال تقریبا هیچ یک از ذرات پیشین بدن انسان باقی نمی ماند. البته باید توجه داشت که ذرات قبلی هنگامی که درآستانه مرگ قرار می گیرند همه خواص واثار خودرا به سلول های نوع میدهند 2⃣هریک از ذرات بدن انسان تمام مشخصات جسمی اورا در بردارد یعنی اگر هریک از سلول های بدن را بتوانیم پرورش دهیم تا به صورت یک انسان کامل دراید آن انسان تمام صفات شخصی را که این جزو از آن گرفته شده است را خواهد داشت 3⃣آنچه از آیات قرآن استفاده می شود این است که اخرین بدن انسان که مبدل به خاک شده است ودر قبر قرار دارد به فرمان خدا زنده واماده حساب وجزا میشود 4⃣ یک بدن ممکن نیست به تمام معنا متحد با بدن دیگری شود یعنی تمام بدن اول تمام بدن دوم گردد بلکه بدن اول تنها می تواند جزیی از بدن دوم را تشکیل دهد زیرا بدن دوم باید قبلا وجود داشته باشد تا همه یا قسمتی از بدت اول را از طریق تجزیه جزو خود سازد ✅اصل پاسخ: قرآن صریحا می گوید اخرین ذراتی که در بدن انسان هنگام مرگ وجود دارد روز قیامت باز میگردد بنابراین اگر این ذرات خاک شده جزو بدن انسان دیگری شود در قیامت به بدن صاحب اصلی یعنی بدن شخص اول بازمیگردد منتها خواهید گفت بدن دوم ناقص میشود چرا که اجزایی را از دست میدهد ولی بهتر است که گفته شود بدن دوم کوچک ولاغر میشود نه ناقص زیرا اجزای بدن اول در تمام بدن دوم پراکنده است نه دریک گوشه آن ولی این موضوع مشکلی را ایجاد نمی کند چرا که این بدن کوچک تمام ویژگی های آن بدن بزرگ رآ دارد واگر نمو کند به صورت همان بدن بزرگ در می آید. تنها سوال باقی مانده این است که آن اجزای خاصی که عضو دو بدن یا چند بدن گردیده است ویکی از آن ها مربوط به انسان مطیع ودیگری گنهکار بوده است چه سرنوشتی دارد؟ پاسخ این نیز مشکل نیست زیرا پاداش وکیفر در حقیقت برای روح است وبدن به تنهایی پاداش وکیفر والمی ندارد وروح انسان نیز تا روز قیامت باقی می ماند 📚پیام قرآن،جلد 5 صفحه 274 به بعد ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال من دوست سنی دارم میگه امام عسکری عقیم بوده وصاحب بچه نمیشده واصلا فرزندی براش به دنیا نیومده که شما میگید اومده واون مهدیه چی جوابش رو بدم ✅پاسخ: طبق روایات وکتب شیعه شکی در تولد حضرت صاحب الامر نیست ودراین باره روایات فراوانی آمده است که جهت آگاهی از برخی آز آن روایات رجوع کنید به کتب : کمال الدین،شیخ صدوق،ج2 ص424 تا 479- منتخب الاثر، ایت الله صافی،جلد 1 ص 367 تا 437- بحار الانوار،جلد 51 ص2 باب 1، جلد 52 ص1 باب 18 وصال 78 باب 19 و... ❗بسیاری از علما وبزرگان اهل سنت نیز تصریح کرده اند که امام عسکری عقیم نبوده است وتصریح کرده اند برای او فرزندی به نام محمد متولد شد. یکی از نویسندگان معاصر در این باره از 66 نفر از علمای اهل سنت نام میبرد که براین مطلب تصریح کرده اند 📚المهدی الموعود عند علمائ اهل السنه والشیعه،عسکری،ج1 ص182 -261 ایت الله صافی از 66 تن از این علما نام می برد 📚منتخب الاثر،ج2 ص369 تا 393- ویکی از نویسندگان از 135 نفر نام می برد 📚در انتظار ققنوس، ص188 تا 198 برخی از بزرگان اهل سنت که براین مطلب تصریح کرده اند: ابن اثیر در الکامل،ج6 ص320- سبط بن جوزی در تذکره،ص325 -326- ذهبی در العبر فی خبر من غبر ج1 ص373- شعرانی در الیواقیت،ج2 ص562- هیتمی در الصواعق، ج2 ص601- و... ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال در مورد ازدواج موقت سوال داشتم من تو این موضوع خیلی بررسی کردم وبرام ثابت شده که عمر این ازدواج رو حرام کرد اما از کتب شیعه دلیل ندارم میشه لطفا برام بگید واین که چقد ثواب داره ✅پاسخ: در مشروعیت متعه طبق کتب وروایات شیعه جای هیچ شکی نیست روایات فراوانی در مجامع روایی ما دراین زمینه آمده است 📚بحار الانوار،ج100 ص297 باب 9 📚وسایل الشیعه،ج21 ص6 ،ابواب المتعه 📚مستدرک الوسایل،ج14 ص447، ابواب المتعه امام صادق فرمود: "کسی که به رجعت ما اعتقاد نداشته باشد ومتعه را حلال نداند از ما نیست" 📚من لا یحضره الفقیه،صدوق،ج3 ص458 امام علی فرمود: "اگر عمر متعه را تحریم نمیکرد هیچ مومنی زنا نمی کرد" 📚وسایل الشیعه،ج21 ص11 از امام باقر سوال شد ایا متعه کردن ثواب دارد؟ امام فرمود: "اگر قصد او وجه الله باشد ومخالفت کردن با کسانی که منکر آن هستند، با آن زن هیچ صحبتی نمی کند مگر آنکه خدا برای او حسنه می نویسد وهیچ دستی به سوی او دراز نمی کند مگر آنکه خدا برای او حسنه می نویسد، وقتی نزدیک او شود گناه او بخشیده میشود وزمانی که غسل کند خداوند به ازای موهای بدنش که شسته میشود گناهانش را می بخشد" 📚من لا یحضره الفقیه،ج3 ص463 امام صادق فرمود: "من بسیار دوست دارم که مرد از دنیا نرود مگر آنکه یک مرتبه متعه کرده باشد" 📚مصباح المتهجد،ص324 در روایت دیگر آمده: "مومن، مومن کامل نیست تا زمانی که متعه کند" 📚الفقیه،ج3 ص466 امام صادق فرمود: "هیچ مردی نیست که متعه کند سپس غسل کند مگر آنکه خداوند به ازای هر قطره غسل او هفتاد ملک خلق میکند که تا روز قیامت برایش استغفار می کند وکسانی که متعه را انکار می کنند را لعنت می کنند" 📚وسایل الشیعه،ج21 ص16 ❗البته توجه کنید که ممکن است افرادی از این حلال الهی سوئ استفاده بکنند در این جا باید با این افراد برخورد کرد نه آنکه متعه را تحریم کرد چنان که ایت الله العظمی مکارم شیرازی براین نکته تصریح میکنند 📚تفسیر نمونه،ج3 ص334 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال وضعیت اخروی کسانی که ولایت حضرت علی(ع) را قبول ندارند چی هست ✅پاسخ: این افراد طبق روایات فراوانی اعمالشان در دنیا نابود ونقش در آب است واز آنان هیچ عملی قبول نمی شود 📚وسایل الشیعه،ج1 ص119 باب 29 📚الفصول المهمه،ج1 ص665 باب 67 📚مستدرک الوسایل،ج1 ص109 باب 12 📚بحار الانوار،ج27 ص166 باب 7 ❗وروز قیامت هیچ فرقی بین آنان وسایر کفار نیست 📚بحار الانوار،ج69 ص131 باب 101 ❗مگر کسانی از آنان که مستضعف بوده اند واز حق مطلع نشده اند. این افراد اگر اهل عمل نیک بوده اند اهل نجات هستند ومشمول روایت زیر میشوند که حضرت علی فرمود: "برای بهشت هشت درب است. از یک درب پیامبران وصدیقان وارد میشوند واز یک درب شهدا وصالحان وارد میشوند واز پنج درب شیعیان ومحبین ما وارد میشوند واز یک درب سایر مسلمین که شهادت به یگانگی خدا داده اند وارد میشوند ودر قلبشان ذره ای از بغض ما اهل بیت نباشد " 📚خصال،صدوق،ج2 ص408 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میشه در مورد تناسخ ارواح توضیح دهید و اینکه در اسلام هم تناسخ ارواح وجود دارد یا نه ؟ ✅پاسخ: "عقیده مندان به تناسخ می پندارند که انسان بعد از مرگ بار دیگر به همین زندگی باز میگردد منتها روح او در جسم دیگر ونطفه دیگر حلول کرده وزندگی مجددی را در همین دنیا آغاز می کند واین مساله ممکن است بارها تکرار شود این زندگی تکراری در این جهان را تناسخ یا عود ارواح می نامند" 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص164 ایت الله العظمی مکارم شیرازی در کتاب"ارتباط با ارواح"ص29 به بعد ادله گوناگونی در رد عقیده به تناسخ ذکر می کنند. علامه مجلسی در بحار الانوار شریف بابی را گشوده به ذکر روایات اهل بیت در رد عقیده به تناسخ 📚بحار الانوار،ج4 ص320 باب 5 "ابطال التناسخ" شیخ حر عاملی نیز بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در ابطال تناسخ 📚الفصول المهمه "تکمله الوسایل"ج1 ص258 باب 48 امام رضا علیه السلام فرمود: "کسی که معتقد به تناسخ باشد او کافر به خداوند عظیم شده است وبهشت وجهنم را تکذیب کرده است" 📚عیون اخبار الرضا، صدوق ج2 ص202 وفرمود: "هرکس اعتقاد به تناسخ داشته باشد کافر است" 📚همان مدرک، ج2 ص202 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال میگن عمر از شراب خورای حرفه ای بوده راسته ✅پاسخ: بله خلیفه دوم به شراب بسیار علاقه داشت وچه قبل اسلام وچه بعد اسلام دست از شراب خواری بر نداشت. ابن عمر از قول پدرش نقل می کند که عمر می گفت: "بدرستیکه من شراب خوار ترین مردم بودم در جاهلیت" 📚سنن کبری،ج10 ص214 📚سیره عمر،ابن جوزی،ص68 📚کنزالعمال،ج3 ص107 ❗پس از اسلام هم دست از شراب خواری برداشت. صنعانی استاد بخاری روایت می کند: "عمر بن خطاب در سفر همراه مردی روزه دار بود. موقع افطار مرد از "مشک"عمر که درآن شراب بود نوشید ومست شد. عمر بر او حد شرب خمر جاری کرد. آن مرد به اعتراض گفت من از مشک تو نوشیدم. عمر در پاسخ گفت :تورا به خاطر نوشیدن شراب حد نزدم به خاطر مست شدن حد زدم" 📚المصنف،ج5 ص502 احمد در مسند از فرزند عمر روایت می کند آنجا که آخرین لحظات زندگی عمر را شرح میدهد: "پدرم عمر بن الخطاب فرستاد تا دکتر را حاضر کرده تا به جراحتش نگاهی بیندازد.طبیب شراب به عمر داد واو خورد واز آن جراحتی که زیر نافش ایجاد شده بود خون همراه شراب خارج شد" 📚مسند احمد،ج1 ص42 ❗می بینیم "عمر"از ابتدای تولد تا لحظه مرگ دست از "شراب خواری "برنداشت. ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال خداوند شیطان را بدلیل سجده نکردن به ادم از بهشت بیرون کرد(رجیم) پس چگونه شیطان به بهشت امده و حضرت ادم را فریب داده است؟ ✅پاسخ: "ظاهر این است که بهشت آدم وحوا بهشت موعود نبوده است بلکه یکی از باغهای پرنعمت وروح افزای یکی از مناطق سرسبز زمین بوده است زیرا اولا بهشت موعود قیامت، نعمت جاودانی است بیرون رفتن از آن ممکن نیست وثانیا ابلیس آلوده وبی ایمان رآ درآن بهشت راهی نخواهد بود نه وسوسه های شیطانی ونه نافرمانی خدا. ثالثا در روایاتی که از طرق اهل بیت به ما رسیده این موضوع صریحا آمده است.یکی از راویان حدیث می گوید که از امام صادق راجع به بهشت آدم پرسیدم امام در جواب فرمود:باغی از باغهای دنیا بود که خورشید وماه بر آن می تابید واگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بیرون رانده نمی شد 📚نور الثقلین،ج1 ص62 📚تفسیر نمونه،ایت الله العظمی مکارم شیرازی،ج1 ص187 ❗پس روشن شد که شیطان به بهشت موعود راه پیدا نکرده بود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال رافضی ها چرا به پیامبر دروغ می بندید که گفته هرکی بمیره وامام زمانش رو نشناسه به مرگ جاهلی مرده خجالت نمیکشید؟ ✅پاسخ: شما ظاهرا از کتب وروایات خودتان مطلع نیستید. این سخن را علمای شیعه وسنی روایت کرده اند علامه مجلسی در بحار الانوار شریف، ج23 ص76 باب 4 "باب درمورد وجوب معرفت امام واین که مردم در ترک معرفت امام عذری ندارند وهرکس بمیرد وامامش را نشناسد به مرگ جاهلیت وکفر ونفاق مرده است" ❗انبوهی روایت در این زمینه می آورد. ✅بزرگان خودتان نیز این مضمون را روایت کرده اند. مسلم در صحیح روایت می کند که پیامبر فرمود: "کسی که بمیرد وبر گردنش بیعت امامی نباشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚صحیح مسلم،ج4 ص126 📚سنن بیهقی،ج8 ص156 📚تفسیر ابن کثیر،ج1 ص517 ودر حدیث دیگر: "من مات بغیر امام مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد در حالی که امامی نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚مجمع الزواید،ج5 ص218 وفرمود: "من مات ولم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه" "هرکس بمیرد درحالی که امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است" 📚شرح المقاصد،تفتازانی،ج5 ص239 ❗پس دوست گرامی از روی جهل وبی خبری، سخنان بی اساس نگویید وتامل کنید وبگویید امام زمان شما چه کسی است که اگر اورا نشناسید به مرگ جاهلیت مرده اید ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال نظرتون درمورد سخنان اقا میری چیه که میگه روز قیامت خدا همه رو میبخشه ✅پاسخ: در این شکی نیست که روز قیامت رحمت ولطف پرودگار همه جا را فرا می گیرد. علامه مجلسی بابی را در بحار به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج 7 ص286 باب 14 امام صادق فرمود: "زمانی که روز قیامت شود رحمت خداوند چنان همه جا را فرا می گیرد که حتی ابلیس هم طمع می کند که بخشیده شود" 📚الامالی،صدوق،ص205 ❗اما همین پرودگار به کسانی که سر به مخالفت پرودگار بردارند وبه هیچ وجه به دعوت خداوند لبیک نگویند وعده ی عذاب های سخت ودردناکی را داده است. خداوند می فرماید: "( روز قیامت) گنهکار دوست دارد فرزندان خودرا در برابر عذاب آن روز فدا کند وهمسر وبرادرش را وقبیله اش را که از او حمایت می کردند وتمام مردم روی زمین را تا مایه نجاتش شود"معارج 11-14 ومی فرماید: "کسانی که کافر شدند لباس هایی از آتش برای آنها بریده می شود ومایع سوزان وجوشان بر سر آنها فرو می ریزد-آنچنان که هم درونشان را ذوب می کند وهم برونشان را-وبر آنها گرزهایی از اهن است -هرگاه بخواهند از غم واندوهای آن خارج شوند انها را به آن باز میگردانند ( وبه آنها گفته میشود) بچشید عذاب سوزان را "حج19 -22- ومی فرماید: "در آن روز مجرمان را هم درغل وزنجیر می بینی، لباسشان از قطران ( ماده چسبنده بد بوی قابل اشتعال) است وصورتهایشان را آتش می پوشاند"ابراهیم 49-50 وایات فراوان دیگر که سخن از شدت عذاب دوزخیان به میان آورد. ❗همچنین روایات فراوانی نیز در شدت وسختی عذاب دوزخیان آمده است که علامه مجلسی در بحار بابی را به ذکر این روایات گشوده است 📚بحار الانوار،ج8 ص222 باب 24 ❗در کنار این شدت عذاب،افرادی هستند که تا ابد دراین شدت عذاب باقی می مانند وهیچگاه بخشیده نمی شوند واینان همان کافران ولجوجان وگمراهان می باشند که روایات فراوانی دراین زمینه آمده است 📚بحار الانوار،ج8 ص351 باب 27 امام کاظم فرمود: "خداوند اهل کفر ولجاجت واهل ضلال وشرک را تا ابد در جهنم باقی می گذارد وهیچ گاه انان را نمی بخشد" 📚توحید صدوق،ص407 ❗سخنان شخصی که شما نام بردید فاقد اعتبار علمی ودینی است ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال آیا ماه صفر ماه نحس وشومی است؟ ✅پاسخ: ما درباره نحوست ماه صفر روایتی ندیده ایم اما برخی علما نحوست این ماه را به شهرت نسبت داده اند وفرموده اند طبق مشهور این ماه شوم ونحس است.چنان که علامه مجلسی می گوید: "هذا الشهر مشهور بالنحوسه والشوم" "ماه صفر مشهور است به نحوست وشوم بودن" 📚زاد المعاد،ص274 شیخ عباس قمی می گوید: "بدانکه این ماه معروف به نحوست است" 📚مفاتیح الجنان،ص508 ❗ودر برخی روایات، اهل بیت برای شهرت اهمیت ویژه ای قائل شده اند چنان که امام صادق فرمود: "خذ ما اشتهر بین اصحابک" "به آنچه بین علمای شیعه مشهور است عمل کن" 📚عوالی اللئالی،ج3 ص129 ❗روی این جهت، افرادی که می خواهند چنین اظهار کنند که از آنجایی که ماه صفر نحوستش به مشهور نسبت داده شده لذا قابل اعتنا نیست احساس می شود طریقه خوبی را در پیش نگرفته اند. ❗اما درمورد چرایی این نحوست: ایت الله مکارم تصریح می کند که در موارد متعدد، ایام به نحوست نسبت داده شده به دلیل اتفاقاتی که درآن واقع شده است، البته افرادی در این مساله راه افراط را پیموده اند وبه هرکاری که دست می زنند قبلا به سراغ سعد ونحس بودن ایام می روند وشکست های خودرا به گردن ایام می اندازند،این خرافه ای است که جدا باید از آن پرهیز کرد وتصریح می کنند که در روایات اهل بیت آمده است که در روزهایی که نام نحس بر آن گذارده شده است، شما می توانید با دادن صدقه، یا خواندن دعا و استمداد از لطف الهی وتوکل بر خدا به دنبال کارها بروید وپیروز باشید 📚تفسیر نمونه،ج23 ص44 ❗شیخ عباس قمی نیز تصریح می کند برای دفع نحوست ماه صفر،هیچ چیز بهتر از تصدق وادعیه واستعاذات نیست 📚مفاتیح الجنان،ص508 علامه مجلسی نیز روایاتی را ذکر می کند که انسان می تواند با پرداخت صدقه وتوکل بر خدا نحوست ایام را برطرف کند 📚بحار الانوار،ج56 ص18 باب 15 ❗حاصل آنکه، به هیچ وجه نباید درباره نحوست ماه صفر راه افراط را پیمود واگر نحوستی نیز برای این ماه است با پرداخت صدقه،دعا،وتوکل بر خدا رفع میشود ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman
سوال مشرکین رافضی یه روایت از کتبتون بیارید که توسل کردن رو به امامان رو ثابت کنه میدونم چیزی ندارید ✅پاسخ: در مورد توسل به اهل بیت روایات فراوانی وارد شده است که پرداختن تفصیلی به آن خارج از حوصله این ارتباط است اما اجمالا: شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی را اختصاص داده است به ذکر روایات اهل بیت در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت 📚وسایل الشیعه،ج7 ص97 باب 37 مرحوم میرزای نوری نیز در مستدرک الوسایل روایات متعددی در مشروعیت واستحباب توسل به اهل بیت ذکر می کند 📚مستدرک الوسایل،ج5 ص228 باب 35 مرحوم علامه مجلسی نیز در بحار الانوار بابی را به همین جهت گشوده وروایات مربوطه را ذکر می کند 📚بحار الانوار،ج91 ص1 باب 28 همچنین ج 23 ص99 باب 6 ودر روایات فراوانی آمده است که دعای پیامبران با توسل واستشفاع به اهل بیت مستجاب می شد 📚بحار الانوار،ج26 ص319 باب 7 در روایتی امام باقر فرمود: "هرکس خدارا با توسل به ما بخواند رستگار می شود وهرکس به غیر ما بخواند هم خود هلاک می شود وهم دیگران را هلاک می کند" 📚الامالی، طوسی،ص172 امام رضا فرمود: "زمانی که گرفتار مشکل وشدتی شدید به وسیله ما خدا را بخوانید" 📚تفسیر عیاشی،ج2 ص42 در روایت دیگری حضرت علی فرمود: "من وسیله خداوند در بین بندگان هستم" 📚تفسیر برهان،ج2 ص292 ✅پرسمان اعتقادی 🆔ایدی ما در تلگرام برای طرح سوالات @poorseman