#بسماللهالرحمنالرحیم
سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَا الثَّقَلَانِ (31)
فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ (32)
/الرحمن
اى جنّ و انس! به زودى (حساب و كتاب) شما را بررسى مى كنيم.
پس كدام نعمت پروردگارتان را تكذيب مى كنيد؟
🌺🌺🌺
منظور از «سنفرغ»، فراغ بعد از شغل نيست، بلكه به معناى توجّه خاص و پرداختن تمام به امرى مهم است.
اگر در حسابرسى خداوند، كلمه فراغت به كار رفته است، پس قاضى نيز بايد به هنگام قضاوت، از هر امر ديگر خود را فارغ نمايد. آرى دادرسى عادلانه، توجه و دقت و فراغت فكر و خيال مى خواهد.
به گفته صاحب تفسير مجمع البيان، چون جنّ و انس نسبت به ساير موجودات برترى دارند و داراى عقل و قدرت انتخاب و تشخيص هستند، به اينها «ثِقل» گفته شده است. «ايّه الثقلان»
حساب در قيامت
حسابگر، خداوند است. «كفى بنا حاسبين»(82)
حسابرسى سريع است. «و هو أسرع الحاسبين»(83) از حضرت امير پرسيدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق مى رسد؟ فرمود: همان طور كه همه را رزق مى دهد.(84)
از همه مى پرسند حتّى از پيامبران. «فلنسئلنّ الّذين أرسل أليهم و لنسئلنّ المرسلين»(85)
حسابرسى بعضى آسان است. «حساباً يسيراً»(86)
حسابرسى بعضى سخت است. «يخافون سوء الحساب»(87)، «حساباً شديداً»(88)
در حديث مى خوانيم: نوع و چگونگى حساب بندگان، به ميزان داده ها و الطاف الهى بستگى دارد: «انّما يداق اللّه العباد فى الحساب يوم القيامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنيا»(89) همانا ميزان دقّت در حسابرسى بندگان در روز قيامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنيا مى باشد.
در روايت آمده است: كسانى كه در داد و ستد با مردم، سخت گير و تنگ نظرند، حساب سخت و شديدى دارند.(90)
در روايات مى خوانيم: اگر در دنيا خود را محاسبه كنيد و از خودتان حساب بكشيد، خداوند در قيامت بر شما آسان مى گيرد و امام كاظم عليه السلام فرمود: از ما نيست كسى كه در دنيا از خودش غافل باشد و به حساب كار خود رسيدگى نكند.(91)
-----
82) انبياء، 47.
83) انعام، 62.
84) نهج البلاغه، حكمت 300.
85) اعراف، 6.
86) انشقاق، 8 .
87) رعد، 21.
88) طلاق، 8 .
89) كافى، ج 1، ص 11.
90) بحار، ج 7، ص 266.
91) وسائل، ج 11، باب محاسبة النفس.
🌺🌺🌺
- حسابرسى، از شئون مديريّت و تربيت است. «وجه ربّك... سنفرغ لكم...»
- از همه نعمت هاى مادى و معنوى حسابرسى مى شود، از آغاز سوره تا اينجا نعمت هاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در اين آيه مى فرمايد؛ به زودى به حساب شما رسيدگى مى كنيم: «سنفرغ لكم ايّه الثقلان»
- همه بايد آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لكم ايّه الثقلان»
- خداوند، هر لحظه در شأن و كارى است، امروز عطا و فردا حسابرسى مى كند. «كل يوم هو فى شأن سنفرغ لكم»
- خداوند براى حسابرسى تمام امكانات را بسيج مى كند. (بكار بردن «نفرغ» به جاى «افرغ» مى تواند اشاره به اين امر باشد.)
- با اين كه هيچ چيز او را از چيزى ديگر باز نمى دارد، «لايشغله شأن عن شأن»، ولى براى نشان دادن اهميّت حساب، او «فارغاً» به حسابرسى مى آيد. «سنفرغ لكم»
- جن و انس هر دو مكلّف و مورد حسابرسى هستند. «ايّه الثقلان»
- ايمان به حسابرسى خداوند، در چگونگى بهره گيرى ما از نعمت هاى دنيوى اثر دارد. «سنفرغ لكم ايّه الثقلان. فباىّ آلاء ربّكما تكذبان»
/تفسیرنور
#اللهمصلعلیمحمدوآلمحمدوعجلفرجهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستان های عبرت آموز ۱۷۷(تلنگر آمیز)
میرزا ابوالفضل قهوه چی در مسجد جمکران خدمت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) مشرف شد و سوال کرد :
شما که این همه یار دارید, پس چرا تشریف نمیارین ؟!
🎙استاد عالی
🇵🇸 رهپویان بصیرت🇮🇷
🌳شجره آشوب« قسمت صد وپنجم » 📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام 🔻5. مغ
🌳شجره آشوب« قسمت صد و ششم »
📌بررسی نفوذی های بنی امیه در حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام
🔻 جنگ صفین، حکمیت و ارتباط بنی امیه با سران اصلی جریان حکمیت
🔻امیرالمومنین بعد از جمل، تصمیم قطعی خود را که از روزهای آغازین خلافت مبنی بر لزوم جنگ با بنی امیه گرفته بود، عملی کرد. ماجرای جنگ صفین به تفصیل در کتب تاریخی بیان شده است و ما در اینجا درصدد توضیح این نبرد نیستیم.
🔻فقط این نکته شایان یادآوری است که جنگ صفین بعد از ماه ها تلاش و کوشش سپاه امام و تنها در چند قدمی پیروزی، در اثر حیله و فریبی که سپاه معاویه با بر سر نیزه کردن قرآن ها انجام داد، به حکمیت کشید. طبق حکمیت قرار شد از هر دو سپاه، نماینده ای (حَکَم) برای تعیین سرنوشت مسلمانان و خلیفه آن ها طبق قرآن، مذاکره و تصمیم گیری کنند.
🔻 متأسفانه عناصر نفوذی بنی امیه در این جریان نیز مانع از پیروزی نهایی امام شدند و حضرت پس از روشنگری های بسیار در این زمینه نیز موفق نشد جلوی نفوذ این عناصر را بگیرد. نهایتا در اثر فعالیت های سران حکمیت، کار به ضرر سپاه امام به پایان رسید و ابوموسی اشعری، در اثر توطئه های بنی امیه، حضرت را از خلافت خلع کرد. ما ذیلا به بررسی سوابق سران نفوذی در جریان حکمیت می پردازیم.
📚 کتاب شجره آشوب
💬 نویسندگان: آقایان یوسفی و آقامیری
↩️ ادامه دارد...
🗞 صفحه نخست برخی از روزنامه های صبح امروز کشور دوشنبه چهاردهم فروردین ۱۴۰۲