eitaa logo
رنگین کمان 🌈
481 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
43 فایل
کشکول (سیاسی،اجتماعی،دینی،عکس نوشته و...) لینک دعوت کانال ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/929759250C9dcea431bf برآے تبـادلـ و پیشنهادات بہ آیدے زیر مـراجـعـہ ڪنـید💐 @Mf4506 @Sobhan59 👌برداشتن هر گونه مطلبی از کانال جایز است #حَلالاًطَیّباً
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆متن شبهه: با توجه به اعتقاد شيعه ائمه دارای بوده‌اند و باذن الله، علم غیب داشته‌اند، معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنا می‌شود؟ مثلاً خوابیدن حضرت (ع) در ، در پیامبر اکرم (ص) فضیلت محسوب نمی‌شود 🔆پاسخ شبهه: 1️⃣ باید گفت: به نظر می‌‌رسد کلید اصلی حل این گونه مسایل آن است که ما شناخت درست از علم لدنی و علم غیب امام معصوم (ع) داشته باشیم. 2️⃣ در برخی روایات آمده که امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: «اذا اراد الامام أن یعلم شیئاً اعلمه الله ذلک» امام هر گاه که اراده کند چیزی را بداند خداوند او را از آن چیز آگاه می‌‌سازد. از این گونه روایات بدست می‌‌آید که علم امام به امور آینده، مطلق نیست بلکه هر گاه اراده کند چیزی برای آنها معلوم شود و یا اراده خداوند به آن قرار گیرد که امام چیزی را بداند، او را آگاه می‌‌سازد بنابراین ممکن است در بعضی موارد به جهت اسرار نهفته الهی مصلحت بر آن باشد که امام از غیب آگاه نشود یا خود نخواهد و اراده نکند که از حوادث آینده آگاه شود. 3️⃣ با توجه به نکته یاد شده در پاسخ می‌‌توان گفت: هیچ دلیل عقلی و یا نقلی در دست نیست که ثابت کند امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از همه جزئیات حوادث «لیلة المبیت» آگاهی کامل داشته است چون ممکن است موارد یاد شده جزء همان مواردی بوده باشد که امام اراده نکرد تا خداوند او را نسبت به نتیجه و عاقبت کار با خبر سازد، بخصوص آن که روایتی و یا نقل تاریخی در این خصوص نیامده که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از نتیجه کار، آگاه بوده لذا به انجام آن اقدام کرده است. 4️⃣ هم چنین ممکن است گاه مصلحت ایجاب کند که پیامبر یا امام از عواقب برخی کارها آگاه نشود و یا برای امتحان و آزمون الهی علم به اموری پیدا نکند، چنان که در داستان «لیلة المبیت» آمده است که علی ـ علیه‌السّلام ـ در بستر پیامبر خوابید، در حالی که از خود آن حضرت نقل شده است که نمی‌‌دانست صبح گاهان که مشرکان قریش به آن بستر حمله می‌‌کنند شهید خواهد شد یا جان به سلامت می‌‌برد؟ 5️⃣ طبق این تحلیل نیز معلوم می‌‌شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ نه از باب آگاه بودن از پایان نتیجه کار بلکه به جهت شجاعت و رشادت و ایثار، در «لیلة المبیت» به جای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خوابید و به مدال افتخار «کل ایمان» دست یافت. 6️⃣ به فرض گفته شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ به دلیل آگاهی از نتیجه و پایان کار در «لیلة المبیت» در بستر پيامبر خوابيد: بنابر فرض اول، هرگز علی علیه السلام، علم به بقا و سلامتی خود نداشته است، زیرا هرگز برای چنین طبقه ای از افراد (که علی به طور یقین از این طبقه نبود) از گفتار پیامبر علم قطعی پیدا نمی‌شود . اگر به ظاهر بپذیرند، در خاطر تشویش خواهند داشت . جوانب قلب آن ها را فرا می‌گیرد و هر دم هیولای مرگ در نظر آن ها مجسم می‌شود ؛ علی با احتمال کشته شدن دست به چنین کاری زده است، نه با علم به سلامتی. بنا به فرض دوم فضیلت بالاتری، برای علی علیه السلام اثبات نموده است، زیرا اگر ایمان مرد، به پایه‌ای برسد که آنچه را از پیامبری بشنود ،با روز روشن فرقی نداشته باشد، فضیلت چنین ایمان با هیچ چیز برابری نمی‌کند. نتیجه ایمان این است هنگامی که پیامبر به او بگوید: در بستر من بخواب و در حمله تروریست ها آسیبی نخواهد دید، با کمال ثبات قلب می رود و در بستر او می‌آرمد. یک سر سوزن احتمال خطر در دل او راه پیدا نمی‌کند. با توجه به آنچه درباره ماجرای لیله المبیت و شبهه برخی بیان شد، به دست مي آيد که امیر مومنان در لیله المبیت برترین فضیلت را به دست آورده، زیرا در هر دو صورت چه علم به کشته شدن داشته یا نداشته ،فضیلت او ثابت می‌شود که بیان آن گذشت.
🌹علم امیر المومنین علیه السلام به تمام اتفاقات آینده (به روایت اهل سنت)🌹 عبد الرزاق صنعانى، عالم بزرگ اهل سنت روایت کرده است: ۲۹۷۰- عَنْ مَعْمَرٍ , عَنْ وَهْبِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ , عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ , قَالَ شَهِدْتُ عَلِيًّا وَهُوَ يَخْطُبُ وَيَقُولُ: سَلُونِي فَوَاللَّهِ لَا تَسْأَلُونِي عَنْ شَيْءٍ يَكُونُ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا حَدَّثْتُكُمْ بِهِ وَسَلُونِي عَنْ كِتَابِ اللَّهِ , فَوَاللَّهِ مَا مِنْ آيَةٍ إِلَّا وَأَنَا أَعْلَمُ بِلَيْلٍ نَزَلَتْ أَمْ بِنَهَارٍ وَأَمْ فِي سَهْلٍ , أَمْ فِي جَبَلٍ. ابو طفيل (رضوان الله علیه) گفت: شاهد بودم که علی (علیه السلام) خطبه می‌خواند و می‌فرمود: از من بپرسید، به خدا سوگند! از هر چه که تا روز قیامت به وجود می‌آيد و اتفاق می‌افتد، سوال نمی‌کنید، مگر اینکه تمام آن‌ها را پاسخ می‌گویم. از کتاب خدا بپرسید؛ به خدا سوگند! هیچ آیه‌ای نازل نشده است؛ مگر اینکه از همه‌ی شما داناترم که شب نازل شده است يا روز، در صحرا نازل شده است يا در کوه. 📚تفسیر عبد الرزاق، ج ۳، صفحه ۲۳۴، چاپ دار الكتب العلمية
4_5911070512032778618.mp3
7.04M
🎧 فرازی از 🎤 سیدرضا نریمانی 🏴 ʝσvłŋ→°.•رنـگــ🌈ـین کـــ🏹ـمان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺آموزش احکام🌺 🌺احکام روابط و مراودات اجتماعی زنان و مردان ۸ 🌺
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار (صل الله علیه )،تو بمن بمنزله نسبت هستى 🌺🌸 (۳) ۴۶- خبر داد بما احمد فرزند محمد فرزند عبدالوهاب گفت: نقل كرد بما حسين فرزند محمد عدل گفت: حديث كرد بما احمد فرزند عيسى فرزند سكين گفت: نقل نمود بما رمادى گفت: نقل كرد بما يحيى فرزند حماد گفت: نقل نمود بما ابو عوانه گفت: حديث كرد بما ابو بلج گفت: خبر داد بما عمر فرزند ميمون از ابن عباس كه گفت: مردم بسوى جنگ تبوك بيرون آمدند على (ع) به پيامبر (ص) گفت: آيا من هم با تو خارج شوم؟ پيامبر فرمود بلكه تو جانشین من باش، آيا خشنود نمى‌شوى كه تو نسبت بمن بمنزله‌اى باشى كه هارون نسبت بموسى بود، جز آنكه تو پيامبر نيستى. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۷۰ (۱) ۴۷- خبر داد بما محمد فرزند احمد فرزند عثمان فرزند فرج صيرفى معروف بابن دبثائى بغدادى كه در واسط بر ما آمده بود، گفت: نقل كرد بما ابوحفص عمر فرزند محمد فرزند زيات گفت: نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند محمد فرزند ناجيه گفت: نقل كرد بما سفيان فرزند وكيع گفت: حديث كرد بما جرير. گفت: و نقل كرد بما عبد اللَّه فرزند ناجيه گفت نقل كرد بما ابراهيم فرزند عبد اللَّه هروى گفت نقل كرد بما ابو معاوية و همه اينها را از اعمش نقل نمود، و او از عطية از ابو سعيدخدرى گفت: پيامبر خدا (ص) به على (ع) فرمود تو نسبت بمن بمنزله اى هستى كه هارون نسبت بموسى بود جز آنكه بعد از من پيامبرى نيست. (۲) ۴۸- خبر داد بما ابو نصر احمد فرزند موسى فرزند عبد الوهاب طحان و احمد فرزند محمد فرزند عبد الوهاب فرزند طاوان واسطى‌ها گفتند: نقل كرد بما قاضى ابو فرج احمد فرزند على فرزند جعفر فرزند محمد فرزند معلى خيوطى واسطى گفت: نقل كرد بما ابو طيب عبد اللَّه فرزند محمد فرزند فرج واسطى گفت: نقل نمود بما محمد فرزند يونس كه حديث كرد بما محمد فرزند حسن فرزند على قردوسى كه نقل كرد بما ابو عوانه از اعمش از حكم از مصعب فرزند سعد از پدرش گفت: معاويه بمن گفت: آيا على را دوست دارى؟ گفت: گفتم: چگونه دوست نداشته باشم، در حالى كه از پيامبر خدا (ص) شنيدم مى فرمود: تو نسبت بمن در منزله اى هستى كه هارون نسبت بموسى بود، جز آنكه پيامبرى بعد از من نيست، و در روز بدر او را ديدم كه همانند اسب شيهه مى كشيد و مى گفت مانند بازل دو ساله هستم كه جوان تازه باشد شب از من مى ترسد مانند آن كه من جنى هستم، براى مانند اين مادرم مرا زائيده است، پس بر نگشت تا شمشيرش آغشته بخون شد. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۷۱ (۱) ۴۹- خبر داد بما ابو حسن على فرزند عمر فرزند عبد اللَّه فرزند شوذب گفت خبر داد بما پدرم گفت: نقل كرد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند حسين زعفرانى گفت نقل نمود بما محمد فرزند سليمان فرزند حارث گفت. نقل كرد بما حفص فرزند عمر ايلى گفت: حديث كرد بما فرزند ابو ذئب و يزيد فرزند جعدبة و ابراهيم فرزند سعد و مالك بن انس گفتند: نقل كرد بما زهرى از سعيد فرزند مسيب از سعد فرزند ابو وقاص گفت: پيامبر صلى اللَّه عليه و آله به على عليه السلام فرمود: در مدينه اقامت كن، گفت: على به پيامبر گفت: اى پيامبر خدا بهيچ غزوه اى نرفته اى كه مرا جانشين خود كنى؟ پس پيامبر بعلى فرمود: بدرستى كه مدينه بدون من و يا تو درست نمى شود، و تو نسبت بمن بمنزله هارون نسبت بموسى هستى جز آن كه بعد از من پيامبرى نيست. راوى گفت: به سعد فرزند ابو وقاص گفتم: آيا تو اين سخن را از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شنيدى؟ گفت: آرى، نه يك بار و دو بار اين سخن را بعلى (ع) مى فرمود...... ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 : از اهل علیهم السلام موضوع: به 🍃🍂🌺 آیا تا به حال در آیه ۵۷ سوره «احزاب» دقّت کرده ای؟ آنجا که قرآن می‌گوید: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالاَْخِرَةِ... ». «کسانی را که خدا و پیامبر او را اذیّت می‌کنند، خدا در دنیا و آخرت آنان را لعنت می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده، آماده کرده است». تو خودت می‌دانی که خدا، جسم نیست، هیچ کس نمی تواند او را اذیّت کند، او صفات و ویژگی‌های انسان‌ها را ندارد، انسان‌ها نمی توانند او را آزار بدهند و او را به خشم آورند. پس به راستی منظور از این سخن چیست؟ معنای این سخن این است: هر کس پیامبر را اذیّت کند، خدا را اذیّت کرده است، قرآن این گونه به انسان‌ها هشدار می‌دهد تا پیامبر را آزار ندهند و او را به خشم نیاورند. هر کس پیامبر را آزار دهد، خدا را آزار داده است. * * * آن شب را فراموش نمی کنم، شبی که مهمان خانه دوست بودم و دور آن خانه زیبا طواف می‌کردم. صدایی به گوشم رسید. یکی در کنار من راه می‌رفت و با صدای بلند چنین می‌گفت: «خدایا! تو لعنت کن آنانی که خلفای پیامبر تو را لعنت می‌کنند». من اوّل به او توجّه نکردم، امّا او این سخن را بارها و بارها تکرار کرد، گویا او می‌خواست که من این دعا را بشنوم! او خیال می‌کرد که من دارم در حال طواف، زیارت عاشورا می‌خوانم، برای همین جمله خود را بارها تکرار کرد. نگاهی به او کردم، لبخندی زدم و به او سلام کردم. او جواب سلام مرا داد. به او گفتم آیا دوست داری قدری با هم گفتگوی علمی داشته باشیم. قبول کرد. کناری رفتیم و گفتگوی ما آغاز شد، من گفتم: -- برادر! آیا قول می‌دهی که این نشست ما، فقط یک گفتگوی علمی باشد. -- بله. من از بحث علمی بسیار خوشحال می‌شوم. -- برادر! تو در هنگام طواف چه دعایی می‌خواندی؟ -- من این دعا را می‌خواندم: «خدایا ! هر کس که خلفای پیامبر را لعنت کند، تو آن‌ها را لعنت کن». -- برادر! منظور شما از خلفای پیامبر چه کسانی هستند؟ -- منظور من، خلیفه اوّل و دوم و سوم می‌باشند که بعضی‌ها آنان را لعنت می‌کنند. -- خوب، بگو بدانم چه کسانی آن‌ها را لعنت می‌کنند؟ -- من شنیده‌ام که شیعیان آنان را لعنت می‌کنند. -- برادر! آیا تا به حال، دلیل این کار را از ایشان پرسیده ای؟ -- نه. -- برادر! پس گوش کن، می‌خواهم مطلبی برایت بگویم، مطلب من سه مقدّمه دارد، مقدّمه اوّل من این است: قرآن می‌گوید: «هر کس پیامبر را آزار دهد، خدا در دنیا و آخرت او را لعنت می‌کند». آیا این آیه را خوانده ای؟ -- آری، این، آیه ۵۷ سوره احزاب است. -- آیا قبول داری اگر کسی پیامبر را خشمناک و غضبناک کند، خدا را آزار داده است؟ -- آری! -- مقدّمه دوم من را بشنو! آیا این حدیث را شنیده ای که پیامبر فرمود: «دخترم، فاطمه پاره تن من است، هر کس او را بیازارد مرا آزرده است، هر کس او را غضبناک کند، مرا غضبناک کرده است». [۱] -- بله. این حدیث در کتاب‌های معتبر ما نقل شده است، این حدیث حتّی در کتاب «صحیح بخاری» هم آمده است و تو می‌دانی که «صحیح بخاری»، بهترین کتاب ما می‌باشد. -- یعنی این حدیث صحیح است و اشکالی ندارد؟ -- بله. حدیث صحیح است. -- امّا مقدّمه سوم، در کتاب «صحیح بخاری» این حدیث نقل شده است که وقتی فاطمه علیهاالسلام از ابوبکر ارث خود را طلب نمود، ابوبکر از پرداخت آن به فاطمه علیهاالسلام خودداری کرد. به همین دلیل، فاطمه علیهاالسلام از ابوبکر خشمناک شد و دیگر فاطمه علیهاالسلام هرگز با ابوبکر سخن نگفت. [۲] ..... ---------- 📚منابع: [۱]: . فاطمة بضعةٌ منّی فمن أغضبها أغضبنی: صحیح البخاری ج ۴ ص ۲۱۰، ۲۱۹، ابنتی بضعةٌ منّی، یریبنی ما رابها ویؤینی ما آذاها: صحیح مسلم ج ۷ ص ۱۴۱، فاطمةٌ بضعةٌ منّی، یؤینی ما آذاها: مسند أحمد ج ۴ ص ۵، صحیح مسلم ج ۷ ص ۱۴۱، سنن الترمذی ج ۵ ص ۳۶۰، المستدرک ج ۳ ص ۱۵۹، امّالی الحافظ الإصفهانی ص ۴۷، شرح نهج البلاغة ج ۱۶ ص ۲۷۲، تاریخ مدینة دمشق ج ۳ ص ۱۵۶، تهذیب الکمال ج ۳۵ ص ۲۵۰، وراجع: سنن الترمذی ج ۵ ص ۳۶۰، مجمع الزوائد ج ۴ ص ۲۵۵، فتح الباری ج ۷ ص ۶۳، المعجم الکبیر ج ۲۰ ص ۲۰، الجامع الصغیر ج ۲ ص ۲۰۸، فیض القدیر ج ۳ ص ۲۰ و ج ۴ ص ۲۱۵ و ج ۶ ص ۲۴، کشف الخفاء ج ۲ ص ۸۶، الإصابة ج ۸ ص ۲۶۵، تهذیب التهذیب ج ۱۲ ص ۳۹۲، تاریخ الإسلام للذهبی ج ۳ ص ۴۴، البدایة والنهایة ج ۶ ص ۳۶۶. [۲]: . فأبی أبو بکر أن یدفع إلی فاطمة منها شیئاً، فوجدت فاطمة علی أبی بکر فی ذلک، فهجرته...: صحیح البخاری ج ۵ ص ۸۳، صحیح مسلم ج ۵ ص ۱۵۴، السقیفة وفدک للجوهری ص ۱۰۷، فتح الباری ج ۶ ص ۱۳۹، عمدة القاری ج ۱۷ ص ۲۵۸، صحیح ابن حبّان ج ۱۱ ص ۱۵۳، مسند الشامیین ج ۴ ص ۱۹۸، شرح نهج البلاغة ج ۶ ص ۴۶، نصب الرایة ج ۲ ص۳۶۰
اسامی امام زمان عج الله فرجه 🌹یهدِی اللهُ لِنورِهِ ◀️امروز دنيا گرفتار حجاب غيبت امام زمان است و دسترسي به انوار وجودي ايشان كار آساني نيست. اما هر كس وظيفه دارد به قدر توانايي خويش در شناخت و معرفت نسبت به حضرت تلاش كند.شايد در پي تلاشهايش پرده‌هاي غيبت از قلبش کنار رود. ◀️قرآن در آيه ۳۵ سوره مباركه نور می فرماید: "اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَليمٌ"،"خداوند نور آسمانها و زمين است مَثَل نور خداوند همانند چراغدانى است كه در آن چراغى (پر فروغ) باشد، آن چراغ در حبابى قرار گيرد، حبابى شفاف و درخشنده همچون يك ستاره فروزان، اين چراغ با روغنى افروخته مىشود كه از درخت پربركت زيتونى گرفته شده كه نه شرقى است و نه غربى (روغنش آن چنان صاف و خالص است كه) نزديك است بدون تماس با آتش شعلهور شود نورى است بر فراز نورى و خدا هر كس را بخواهد به نور خود هدايت مى كند، و خداوند به هر چيزى داناست." ◀️در تفسير اين آيه روايتي از جابر انصاري ذكر شده است كه ایشان مي‌گويد: زماني در كوفه به خدمت حضرت اميرالمومنين رسيديم، درحاليكه ايشان مطلبي را مي‌نوشتند و خنده چهره‌شان را فرا گرفته بود، بعد از احترام و ادب علت خنده را از حضرت اميرالمومنين(علیه السلام) جويا شدم. حضرت علت خنده خود را چنين بيان كردند: من متعجب و حيرانم از بي‌توجهي مسلمانان نسبت به آيات قرآن و سپس اين آيه- ۳۵ نور- را قرائت فرمودند و در تفسير آن فرمودند:"مِشْكاة وجود مقدس پيامبر اكرم(ص) و مِصْباحٌ حضرت اميرالمومنين(ع) و زُجاجَة حسنين و كَوْكَبٌ دُرِّيّ علي بن الحسين(ع) و يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَة امام باقر(ع) زَيْتُونَة امام صادق(ع) لا شَرْقِيَّةٍ امام موسي بن جعفر(ع) وَ لا غَرْبِيَّة علي بن موسي الرضا(ع) يَكادُ زَيْتُها يُضيء جواد الائمه وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ امام هادي(ع) نُورٌ عَلى نُورٍ امام حسن عسگري(ع) "يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ" وجود مقدس حضرت ولي عصر هستند. ◀️وجود همه معصومين انوار درخشان هستند. ولي نور وجود ولي عصر پنهان و مخفي است همين علت ضمير در لنوره بصورت غايب ذكر شده است. ◀️حضرت اميرالمومنين مشكاة را وجود مقدس پيامبر اكرم(ص) مطرح كرده‌اند و آن را نمايشگاهي از مقام نورانيت حضرت حق دانسته‌اند كه در درون و بطن اين چراغدان نور ولايت اميرالمومنين(ع) قرار دارد و حمايت نور ولايت توسط شيشه‌اي است كه آن چراغ را در خود فرا گرفته است بعضي از تفاسير اين قسمت از روايت را به وجود مقدس حضرت زهرا(س) تعبير كرده‌اند حضرت زهرا(ص) با تبعيت كامل از ولايت به مقام حبيبه حضرت حق رسيدند جان مباركشان را در دفعاع از ولايت نثار كردند. ◀️در تفسير اميرالمومنين(ع) دجاجه وجود مبارك حسنين است امام حسن با پذيرش صلح براي دفاع از ولايت به شهادت رسيد و امام حسين(ع) با حضور در ميدان جنگ، ولايت را پايدار و محكم حفظ كردند. ◀️ائمه اطهار در ادامه مسير ولايت مانند ستاره‌هاي درخشاني هستند كه در پرتو درخشش آنان استعدادهاي نهفته و بالقوه انسان بارور مي‌گردد و درخت تنومند مباركه زيتونه سبز مي‌شود و در پي دريافت اين علوم و معرفت انسان به كمال خود نائل مي‌گردد در پرتو وجود ائمه تمام خيرات و معارف به افراد مي‌رسد. با حضور پررنگ آنان در زندگی اعمال و افعال افراد نه از روي ترس و ورود به جهنم است و نه براي وصال به بهشت است بلكه تنها نيّت او حباً لك و رضاً لك است. اين عملکرد انسان را به مقام رضا و رضوان الهي مي‌رساند وقلب او در پرتو انوار الهي از شجره طيبه‌ای تغذيه مي‌كند كه هيچ آلودگي و حقارتي در آن راه ندارد و تنها هدف، قرب به حق است. ◀️در روزگار ما وجود مقدس حضرت ولي عصر عج الله فرجه چون نور پنهانی هستند، ظاهر بالذات و مظهر لغير است. نور وجودی ايشان براي ظهورش احتياج به غير ندارد و هر یک از ما بدون نور ولايت ايشان معدوم هستيم و با قرار گرفتن در شعاع ولايتی ايشان آسمان عقلمان و زمين وجوديمان و اعضا و جوارحمان درخشندگي خاصي پيدا می‌کند. بنابراين تمام افعال، نيات، اقوالی كه از بنده صادر مي‌شود نوراني و درخشنده خواهد شد. ◀️خداوند با نور خودش هر كس را بخواهد هدايت مي‌نمايد و توفيق خاص در اختيارش قرار مي‌دهد.اين توفيق همراه با عبوديت محض باعث می‌شود تا فرد با نور پنهان حضرت حق ارتباط برقرار كند و قلبش به گفته آيت‌الله بهجت رحمت الله علیه مسجد شود.
🔆متن شبهه: با توجه به اعتقاد شيعه ائمه دارای بوده‌اند و باذن الله، علم غیب داشته‌اند، معنای رشادت با وجود این علم چگونه معنا می‌شود؟ مثلاً خوابیدن حضرت (ع) در ، در پیامبر اکرم (ص) فضیلت محسوب نمی‌شود 🔆پاسخ شبهه: 1️⃣ باید گفت: به نظر می‌‌رسد کلید اصلی حل این گونه مسایل آن است که ما شناخت درست از علم لدنی و علم غیب امام معصوم (ع) داشته باشیم. 2️⃣ در برخی روایات آمده که امام صادق ـ علیه‌السّلام ـ فرمود: «اذا اراد الامام أن یعلم شیئاً اعلمه الله ذلک» امام هر گاه که اراده کند چیزی را بداند خداوند او را از آن چیز آگاه می‌‌سازد. از این گونه روایات بدست می‌‌آید که علم امام به امور آینده، مطلق نیست بلکه هر گاه اراده کند چیزی برای آنها معلوم شود و یا اراده خداوند به آن قرار گیرد که امام چیزی را بداند، او را آگاه می‌‌سازد بنابراین ممکن است در بعضی موارد به جهت اسرار نهفته الهی مصلحت بر آن باشد که امام از غیب آگاه نشود یا خود نخواهد و اراده نکند که از حوادث آینده آگاه شود. 3️⃣ با توجه به نکته یاد شده در پاسخ می‌‌توان گفت: هیچ دلیل عقلی و یا نقلی در دست نیست که ثابت کند امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از همه جزئیات حوادث «لیلة المبیت» آگاهی کامل داشته است چون ممکن است موارد یاد شده جزء همان مواردی بوده باشد که امام اراده نکرد تا خداوند او را نسبت به نتیجه و عاقبت کار با خبر سازد، بخصوص آن که روایتی و یا نقل تاریخی در این خصوص نیامده که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ از نتیجه کار، آگاه بوده لذا به انجام آن اقدام کرده است. 4️⃣ هم چنین ممکن است گاه مصلحت ایجاب کند که پیامبر یا امام از عواقب برخی کارها آگاه نشود و یا برای امتحان و آزمون الهی علم به اموری پیدا نکند، چنان که در داستان «لیلة المبیت» آمده است که علی ـ علیه‌السّلام ـ در بستر پیامبر خوابید، در حالی که از خود آن حضرت نقل شده است که نمی‌‌دانست صبح گاهان که مشرکان قریش به آن بستر حمله می‌‌کنند شهید خواهد شد یا جان به سلامت می‌‌برد؟ 5️⃣ طبق این تحلیل نیز معلوم می‌‌شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ نه از باب آگاه بودن از پایان نتیجه کار بلکه به جهت شجاعت و رشادت و ایثار، در «لیلة المبیت» به جای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ خوابید و به مدال افتخار «کل ایمان» دست یافت. 6️⃣ به فرض گفته شود که امیر مؤمنان ـ علیه‌السّلام ـ به دلیل آگاهی از نتیجه و پایان کار در «لیلة المبیت» در بستر پيامبر خوابيد: بنابر فرض اول، هرگز علی علیه السلام، علم به بقا و سلامتی خود نداشته است، زیرا هرگز برای چنین طبقه ای از افراد (که علی به طور یقین از این طبقه نبود) از گفتار پیامبر علم قطعی پیدا نمی‌شود . اگر به ظاهر بپذیرند، در خاطر تشویش خواهند داشت . جوانب قلب آن ها را فرا می‌گیرد و هر دم هیولای مرگ در نظر آن ها مجسم می‌شود ؛ علی با احتمال کشته شدن دست به چنین کاری زده است، نه با علم به سلامتی. بنا به فرض دوم فضیلت بالاتری، برای علی علیه السلام اثبات نموده است، زیرا اگر ایمان مرد، به پایه‌ای برسد که آنچه را از پیامبری بشنود ،با روز روشن فرقی نداشته باشد، فضیلت چنین ایمان با هیچ چیز برابری نمی‌کند. نتیجه ایمان این است هنگامی که پیامبر به او بگوید: در بستر من بخواب و در حمله تروریست ها آسیبی نخواهد دید، با کمال ثبات قلب می رود و در بستر او می‌آرمد. یک سر سوزن احتمال خطر در دل او راه پیدا نمی‌کند. با توجه به آنچه درباره ماجرای لیله المبیت و شبهه برخی بیان شد، به دست مي آيد که امیر مومنان در لیله المبیت برترین فضیلت را به دست آورده، زیرا در هر دو صورت چه علم به کشته شدن داشته یا نداشته ،فضیلت او ثابت می‌شود که بیان آن گذشت.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ بچه‌ها رو به مفاهیم دینی عادت بدیم! 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان
چگونگی برخورد زنان با نامحرمان امام محمد باقر(علیه السلام)فرمودند: سخن گفتن با زن نامحرم از دامهای شیطان است.۱ از جمله بیعت هایی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) از زنان گرفت این بود که در خلوت با مردان مسافرا و نسشت و برخاست نکنند.۲ سوال۱:آیا برخورد زن همراه با چهره خندان و متبسّم با مردان نا محرم هنگام خرید از مغازه و سایر برخوردها چه صورت دارد؟ سوال۲:خندیدن با صدای بلند در خیابان توسط زنان و دختران و یا انجام برخی حرکات دیگر که موجب جلب توجه نامحرمان می شود چگونه است؟ حضرت آیت الله خامنه ای:۱)صحبت کردن و خندیدن با نامحرم اگر موجب مفسده باشد جایز نیست. ۲)از هر کاری که موجب جلب توجه نا محرم می شود باید پرهیز نمود. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی:۱و۲)بطور کلی دختران و زنان باید در مقابل نامحرم به نحوی لباس بپوشند و راه بروند و صحبت کنند که موجب توجه و نگاه سوء و تهییج مردان نشوند و اگر کردند گناه بزرگ است. حضرت آیت الله بهجت:۱)مخالف نص قرآن است،ولایخضعن بالقول فیطمع الذی فی قلبه مرض. ۲)جایز نیست. حضرت آیت الله مکارم شیرازی:۱)اشکال دارد و هنگام ضرورت نباید از مکالمات عادی تجاوز کنند. ۲)بهتر است زنان و دختران مسلمان از این گونه کارها بپرهیزند و اگر منشا فسادی شود جایز نیست. حضرت آیت الله تبریزی:۱)اگر از روی التفات کاری را که موجب جلب نظر اجانب شود انجام دهند اشکال دارد. ۲)زن عفیف این کار را نمی کند بلکه اگر در معرض تهییح شهوت برای یکی از طرفین باشد حرام است. منبع:مسائل جدید،جلد۱،ص۱۳۷و۱۳۸ نویسنده:سید محسن محمودی ۱:مستدرک الوسایل،۲۷۳/۱۴ ۲:مستدرک الوسایل،۱۳۳/۱۴-بهشت جوانان،۲۲۳
💢 بلایی که قرار بود بر سر شیعیان فرود آید، امام کاظم(ع) پذیرفتند که خودشان به‌تنهایی به دوش بکشند. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «حضرت امام کاظم(ع) فرمودند: شیعیان ما يک غفلت‌هايی و گناه‌هايی کردند؛ برای اينکه اين غفلت از آن‌ها برداشته شود خدای متعال من را مخير کردند که: يا شيعيان بايد عذاب بشوند یا من تحمل کنم. و من بار بلا را به دوش کشيدم. (إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ غَضِبَ‏ عَلَى الشِّيعَةِ فَخَيَّرَنِي نَفْسِي أَوْ هُمْ‏ فَوَقَيْتُهُمْ وَ اللَّهِ بِنَفْسِي‏») وجود مقدس موسی‌بن‌جعفر(ع) بلای سنگينی را تحمل کردند؛ حداقل چهارده سال از عمر شريفشان در زندان سپری شد؛ آن هم زندان‌های سختی که زندان‌های نمور و نمناک زيرزمينی و حفره‌های زيرزمينی بوده، به‌طوری‌که شب و روز در آنجا تشخيص داده نمی‌شد. تعبيری که در زيارت جامعة ائمة آمده، اين است: «وَ مُكَبَّلٍ فِي السِّجْنِ قَدْ رُضَّتْ بِالْحَدِيدِ أَعْضَاؤُه». تعبير نيست که فقط ساق پا، بلکه عضو عضو حضرت نرم شده بود.» ۹۳/‌۳/۳ ▪️ شهادت باب الحوائج موسی بن جعفر علیه السلام بر امام عصر عج و منتظران ظهورش تسلیت باد
فال گیری زنان یا مردانی در کنار خیابانها و پیاده روها نشسته و بدای مردم فال می گیرند و از گذشته و آینده خبر می دهند،آیا کار آنها مشروعیت دارد؟و پول دادن به آنها جایز است؟ حضرت آیت الله خامنه ای:کهانت حرام است حضرت آیت الله مکارم شیرازی: کار آنها اشکال دارد و نباید پولی به آنها داد. حضرت آیت الله بهجت:مشروعیت ندارد. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: عمل مذکور جایز نیست و پول دادن در مقابل آن تضییع مال و گرفتن پول هم اکل مال به باطل و حرام است. حضرت آیت الله تبریزی: فال اعتبار ندارد و اگر مشتمل بر کذب باشد حرام است و نمی شود به عنوان اجرت به آنها پول داد. منبع:مسائل جدید،جلد۱،ص۱۳۵و۱۳۶ نویسنده:سید محسن محمودی
شرکت زنان در ورزشگاهها از نظر شرعی برخی در حال زمینه سازی برای شرکت زنان در ورزشگاهها جهت تماشای مسابقات مردان می باشند.از آنجایی که در این مکانها غالبا توسط طرفداران تیم های ورزشی حرکات غیر اخلاقی صورت می گیرد و تبعات سوئی را به همراه دارد. آیا زمینه سازی و شرکت زنان در این مکانها که موجب هتک حرمت ها می شود چه صورت دارد؟ حضرت آیت الله صافی گلپایگانی:جایز نیست و وقوع این گونه امور در جمهوری اسلامی بسیار مایه تاسف است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی: هرگاه موجب فساد یا هتک حرمت اسلامی گردد جایز نیست. حضرت آیت الله تبریزی: در فرض سوال جایز نیست و مسئولین باید در حفظ عفّت زنان وعزّت آنان بکوشند. حضرت آیت الله بهجت:به نحو اختلاط مرد و زن جایز نیست ودر غیر این صورت چون نوعاً پوشش متعارف ندارند نظر جایز نیست علی الاحوط ودر فرض معرضیت ریبه حرام است قطعاً. حضرت آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب زن نباید بدت مرد را که بیش از حدّ معمول برهنه است تماشا کند. منبع:مسائل جدید،ج۱،ص۱۳۳و۱۳۴ نویسنده:سید محسن محمودی
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 🍂🔹 ( 141)🔹🍂 🌺 اين كه به (ص) دستور داد على (ع) را به ديگران كند: 🌺 پيامبر (ص) سپس از منبر به زير آمد و جبرئيل به خدمتش رسيد و گفت: همانا خداوند به تو سلام مى رساند و مى فرمايد: خداوند براى اين تبليغ به تو پاداش خير دهاد. رسالت خدايت را رساندى و امّتت را نصيحت كردى و مؤمنان را خشنود گرداندى و چشم كافران را كور كردى. اى محمّد! پسر عموى تو امتحان مى شود و از عهده امتحان برمى آيد. اى محمّد! در همه وقت بگو: «الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَ ____________________ __ (۱)📚 شيخ مظفّر در دلائل الصّدق ۲/ ۴۴۶- ۴۴۵ مى گويد: «اين خود، مقتضى وجوب فرمانبرى از على (ع) است، زيرا سركشى از او ضرورتا آزارش خواهد رساند و وجوب اطاعت از او به طور كلّى مقتضى عصمت و امامت اوست. و اگر اين حديث را در كنار اين آيه شريفه: إِنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً مُهِيناً بنهيم وضع ناكثان و قاسطان را درخواهيم يافت. » او سپس مى گويد: «ترديدى در صحّت اين روايات نيست، چرا كه پيش تر گفتيم بغض نسبت به على (ع) نشانه نفاق است و روشن است كه منافق، حكم يهودى و مسيحى را دارد. » (۲) آل عمران/ ۳۰، روزى كه هر كس كارهاى نيك و كارهاى بد خود را در برابر خود حاضر بيند، آرزو كند كه اى كاش ميان او و كردار بدش فاصله اى بزرگ بود. خداوند شما را از خودش مى ترساند. ترجمه كشف اليقين، ص: ۴۳۹ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ «۱»- (۱) ابن عبّاس «۲»- مى گويد: از پيامبر (ص) شنيدم كه مى فرمود: خداوند به من پنج چيز داد و به على پنج چيز، به من جوامع الكلم (سخنان جامع و پر معنى) داد و به على جوامع العلم (مجموعه دانش)، به من نبوّت و به على وصايت داد، به من كوثر و به على سلسبيل ارمغان كرد، به من وحى فرستاد و به على الهام، مرا به سوى خود به معراج برد و براى او درهاى آسمان و حجاب‌ها را گشود تا جايى كه او مرا ديد و من او را ديدم و سپس پيامبر (ص) گريست. عرض كردم: پدر و مادرم فدايت باد چرا مى گريى؟ فرمود: اى ابن عبّاس! نخستين كلمه اى كه خداوند به وسيله آن با من سخن گفت اين بود كه فرمود: اى محمّد! به زير خود بنگر. و ديدم كه حجاب‌ها دريده شده اند و درهاى آسمان را ديدم كه گشوده شده است، و على را ديدم كه به سوى من سر مى افرازد، پس خدا با من سخن گفت و من نيز با او سخن گفتم. عرض كردم: يا رسول اللَّه! خداوند به تو چه گفت؟ گفت:......
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 حضرت سلام الله علیها و ارزش 🌸🌺🌺 از امام حسن عسکری علیه السلام زنی خدمت حضرت فاطمه سلام الله علیها رسید وگفت: - مادر ناتوانی دارم که در امر نمازش به مسائله ی مشکلی برخورد کرده و مرا خدمت شما فرستاد که سؤال کنم. حضرت فاطمه سلام الله علیها جواب آن مسأله را داد. آن زن همین طور مسأله دیگری طرح کرد تا ده مسأله شد. حضرت همه را جواب داد. سپس آن زن ازکثرت سؤال خجالت کشید و عرض کرد: - ای دختر رسول خدا! دیگر مزاحم نمی شوم. حضرت فرمود: نگران نباش! باز هم سؤال کن! با کمال میل جواب می‌دهم، زیرا اگر کسی اجیر شود که بار سنگینی را بر بام حمل کند و در عوض آن، مبلغ صد هزار دینار اجرت بگیرد، آیا از حمل بار خسته می‌شود؟ زن گفت: - نه! خسته نمی شود، زیرا در برابر آن مزد زیادی دریافت می کند. حضرت فرمود: - خدا در برابر جواب هر مسأله ای آن قدر به من ثواب می‌دهد! که بیشتر از اینکه بین زمین و آسمان‌ها پر از مروارید باشد با این حال، آیا باید از جواب دادن به مسأله خسته شوم؟ از پدرم شنیدم که فرمود: ( (علمای شیعه ی من روز قیامت محشور می‌شوند، و خداوند به اندازه علوم آنان و درجات کوششان در راه هدایت مردم، برایشان ثواب و پاداش در نظر می‌گیرد و به هر کدامشان تعداد یک میلیون حله از نور عطا می‌کند. سپس منادی حق تعالی ندا می‌کند: ای کسانی که یتیمان آل محمد را سرپرستی نمودید، در آن وقت که دستشان به مادرهایشان نمی رسید، ایشان شاگردان و یتیمان آل محمد بودند که در تحت سرپرستی علوم شما به دینداری خویش ادامه دادند وارشاد و هدایت شدند. به اندازه ای که از علوم شما استفاده کرده اند، به شما خلعت می‌شود! حتی به بعضی آنان صد هزار خلعت داده می‌دهند. بعد از اینکه خلعت‌ها تقسیم شده دوباره تکمیل کنید، تا به مقدار سابق شود. سپس دستور می‌رسد دو برابرش کنید همچنین درمورد پیروانش.... ) ) آنگاه حضرت فاطمه به آن زن فرمود: ای بنده ی خدا! این را بدان که امور دنیوی با کدورت و گرفتاری آلوده است اما نعمتهای اخروی عیب و نقص ندارد. [۱] علمی حضرت و ارزش 🌺🌸🌸 دو نفر زن، که یکی مؤمن و دیگری از دشمنان اسلام بود، در مطلبی دینی با هم اختلاف نظر داشتند. برای حل اختلاف، محضر حضرت فاطمه سلام الله علیها رسیدند و موضوع را طرح کردند. چون حق با زن مؤمن بود، حضرت فاطمه سلام الله علیها گفتارش را با دلیل و برهان تأیید کرد و بدین وسیله زن مؤمن بر زن دشمن پیروز گشت و از این پیروزی خوشحال شد. حضرت فاطمه سلام الله علیها به زن مؤمن فرمود: فرشتگان خدا بیشتر از تو شادمان گشتند و غم و اندوه شیطان و پیروانش نیز بیشتر از غم و اندوه زن دشمن می‌باشد. امام حسن عسکری علیه السلام می‌فرماید: (در عوض خدمتی که فاطمه به این زن مؤمن کرد، بهشت و نعمت‌های بهشتی اش را هزار هزار برابر آنچه قبلا تعیین شده بود، قرار دهید و همین روش را درباره هر دانشمندی که با علمش مؤمنی را تقویت کند - که بر معاندی پیروز گردد - مراعات کنید و ثوابش را هزار هزار برابر قرار دهید! ) [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار، ج ۲، ص ۳ [۱]: بحار، ج ۲، ص ۸ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
نظر کردن خانمها به فیلمهای ورزشی نظر کردن خانمها به فیلم های ورزشی که از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شود بویژه در ورزش کشتی و شنا که اکثر بدن مردان نمایان است چگونه است؟ حضرت آیت الله خامنه ای: نظر به فیلم و عکس اگر بدون ریبه و فساد باشد مانع ندارد. حضرت آیت الله بهجت: اگر مفسده دارد یا مستلزم ریبه است باید اجتناب شود. حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: جایز نیست. حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: بهتر آن است که در صورت. نداشتن قصد ریبه و شهوت نیز اجتناب نمایند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی:چنانچه موجب فساد و انحراف باشد جایز نیست. منبع:مسائل جدید ،جلد۱،ص۱۳۱و۱۳۲ نویسنده:سید محسن محمودی
🌺 مراقبات روز آخر ماه رجب اوّل: غسل دوّم: روزه سوّم: نماز سلمان فارسی 🔹 ده رکعت نماز (پنج نماز دو رکعتی) در هر رکعت: 🔸 یک مرتبه سوره حمد 🔸 سه مرتبه سوره توحید 🔸سه مرتبه سوره کافرون 🔸 پس از سلام دست‌ها را رو به آسمان بگیرد و بگوید: 🌺 لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ‏ وَحْدَهُ‏ لا شَرِيكَ لَهُ‏، لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ، يُحْيِي وَ يُمِيتُ‏ وَ هُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَ هُوَ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ، وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ [الطَّيِّبِينَ‏] وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ. 🔸 سپس دست‌ها را به‌ صورت بکشد و حاجتش را از خدا بخواهد که دعایش مستجاب است و خدا بین او و جهنم هفت خندق فاصله قرار می‌دهد که اندازه هر خندق به فاصله آسمان تا زمین است. هرکه این نماز را بخواند برایش نوشته می‌شود: 🔸 به‌ازای هر رکعت، هزار هزار رکعت 🔸 دوری و برائت از آتش 🔸 جواز عبور از صراط 📚 منبع👈کتاب اقبال الاعمال سیدبن طاووس 🌹 الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘آموزش احکام☘ ☘احکام کاشت ناخن مصنوعی و مژه مصنوعی☘ یازهرا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 📚 ناخن مصنوعی و غسل میت 👆
⭕️ عکس های عروسی در دست نامحرمان 🔴 سوال: هنگام جشن عروسی چند عکس از من گرفته شد که در آن ها حجاب کامل نداشتم، این عکس ها در حال حاضر نزد دوستان و اقوام من هستند. آیا جمع آوری آن ها بر من واجب است⁉️ 🔵 پاسخ: ⬇️ 🔷 اگر وجود عکس ها نزد دیگران مفسده ای ندارد، و یا بر فرض وجود مفسده، اگر شما در دادن عکس ها به دیگران نقشی نداشته اید، یا جمع کردن آن ها از دیگران برای شما مشقّت دارد، تکلیفی در این باره ندارید. ------------------ ✅ پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای- احکام جشن ها و عروسی ها
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 : از اهل علیهم السلام موضوع: به 🍃🍂🌺 -- خوب، حالا حرف اصلی تو چیست؟ -- اگر سه مقدّمه مرا قبول کردی. حالا من این سه مقدّمه را کنار هم می‌گذارم: فاطمه علیهاالسلام از ابوبکر خشمناک بود، هر کس فاطمه علیهاالسلام را آزار دهد، پیامبر را آزار داده است، هر کس پیامبر را آزار دهد، لعنت خدا برای اوست. -- منظور تو از این حرف‌ها چیست؟ -- من بیش از این توضیح نمی دهم، تو خودت بنشین و فکر کن! ببین به چه نتیجه ای می‌رسی، اگر شیعیان بعضی از اطرافیان پیامبر را لعن می‌کنند، دلیلش واضح است. من از کتاب‌های خود شما دلیل آوردم. آنانی که فاطمه علیهاالسلامرا آزردند، خدا آن‌ها را لعنت کرده است! * * * پس از رحلت پیامبر، مردم با ابوبکر بیعت کردند، حوادث دردناکی برای عزیزان پیامبر پیش آمد، چند ماه گذشت. فاطمه علیهاالسلام در بستر بیماری افتاد، ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند به عیادت فاطمه علیهاالسلام بروند. آنان به علی علیه السلامخبر دادند و قرار شد نزد فاطمه علیهاالسلام بروند. ابوبکر و عُمَر وارد خانه فاطمه علیهاالسلام شدند. سلام کردند و نشستند، فاطمه علیهاالسلام جواب آنان را نداد و روی خود را برگرداند. [۱] عُمَر نگاهی به ابوبکر کرد و از او خواست تا سخن خود را آغاز کند. ابوبکر چنین گفت: «ای فاطمه! ای عزیز دل پیامبر، تو می‌دانی که من تو را بیش از دخترم، عائشه دوست دارم». [۲] امّا فاطمه علیهاالسلام جوابی نداد، ابوبکر گفت: «ای دختر پیامبر! آیا می‌شود ما را ببخشی؟ ». [۳] فاطمه علیهاالسلام همان طور که روی خود را به دیوار کرده بود، چنین گفت: -- آیا شما از پیامبر شنیدید که فرمود: «فاطمه، پاره تن من است و من از او هستم، هر کس او را آزار دهد مرا آزار داده است و هر کس مرا آزار دهد خدا را آزرده است؟ » -- آری، ای دختر پیامبر! ما این حدیث را از پیامبر شنیدیم. -- شکر خدا که شما به این سخن اعتراف کردید. فاطمه علیهاالسلام دستان خود را به سوی آسمان گرفت و روی خود را به سوی آسمان کرد و از سوز دل چنین فرمود: «بارخدایا! تو شاهد باش، این دو نفر مرا آزار دادند و من از آن‌ها راضی نیستم ». [۱] سپس رو به آن‌ها کرد و فرمود: «به خدا قسم! هرگز از شما راضی نمی شوم، من منتظر هستم تا به دیدار پدرم بروم و شکایت شما را به او کنم ». [۲] ---------- 📚منابع: [۱]: . فأذنت لهما، فدخلا علیها فسلّما فردّت ضعیفاً...: بحار الأنوار ج ۲۹ ص ۱۵۷، الموسوعة الکبری عن فاطمة الزهراء ج ۱۴ ص ۲۱۶. [۲]: . فتکلّم أبو بکر فقال: یا حبیة رسول اللّه، واللّه إنّ قرابة رسول اللّه أحبّ إلیّ من قرابتی، وإنّک لأحبّ إلیّ من عائشة ابنتی: الإمامة والتبصرة ج ۱ ص ۲۰، بحار الأنوار ج ۲۸ ص ۳۷، الغدیر ج ۷ ص ۲۲۹، قاموس الرجال ج ۱۲ ص ۳۲۸، أعیان الشیعة ج ۱ ص ۳۱۸، هامش مؤمر علماء بغداد ص ۱۸۶. [۳]: . ثمّ أقبل یعتذر إلیها ویقول: ارضی عنّی یا بنت رسول اللّه: بحار الأنوار ج ۲۹ ص ۳۲ وراجع: عمدة القاری ج ۱۵ ص ۲۰، کنز العمّال ج ۵ ص ۶۰۵، سیر أعلام النبلاء ج ۲ ص ۱۲۱، تاریخ الإسلام للذهبی ج ۳ ص ۴۷، البدایة والنهایة ج ۵ ص ۳۱۰، السیرة النبویّة لابن کثیر ج ۴ ص ۵۷۵. [۱]: . قالت: نشدتکما باللّه، هل سمعتما رسول اللّه یقول: فاطمة بضعه منّی، فمن آذاها فقد آذانی... کتاب سلیم بن قیس ص ۳۹۱، بحار الأنوار ج ۲۸ ص ۳۰۳، علل الشرائع ج ۱ ص ۱۸۷، بحار الأنوار ج ۴۳ ص ۲۰۳. [۲]: . لا واللّه لا أرضی عنکما أبداً حتّی ألقی أبی رسول اللّه صلّی اللّه علیه وآله وأُخبره بما صنعتما، فیکون هو الحاکم فیکما...: کتاب سلیم بن قیس ص ۳۹۱، بحار الأنوار ج ۲۸ ص ۳۰۳ و ج ۴۳ ص ۱۹۹. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺آموزش احکام🌺 🌺آیا نمازهای مستحبی اذان و اقامه دارد🌺 🌺یا زهرا🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺آموزش احکام🌺 🌺اهمیت خواندن نماز🌺 🌺یا زهرا🌺