eitaa logo
رنگین کمان 🌈
480 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
43 فایل
کشکول (سیاسی،اجتماعی،دینی،عکس نوشته و...) لینک دعوت کانال ⬇️ http://eitaa.com/joinchat/929759250C9dcea431bf برآے تبـادلـ و پیشنهادات بہ آیدے زیر مـراجـعـہ ڪنـید💐 @Mf4506 @Sobhan59 👌برداشتن هر گونه مطلبی از کانال جایز است #حَلالاًطَیّباً
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 : از اهل علیهم السلام موضوع: به 🍃🍂🌺 روز ۱۸ ذی الحجّه سال ۱۱ هجری فرا رسید، وقتی پیامبر از سفر حجّ به سوی مدینه باز می‌گشت، جبرئیل کنار غدیر خمّ بر او نازل شد و از او خواست تا ولایت علی علیه السلام را برای مردم اعلام کند و از همه آنان بخواهد با علی علیه السلامبیعت کنند. پیامبر در صحرای غدیر توقف کرد و دستور داد تا همه در آنجا جمع شوند، سپس علی علیه السلام را نزد خود فرا خواند و دست او را گرفت و فرمود: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلیٌّ مَوْلاهُ؛ هر کس من مولای او هستم این علی، مولای اوست ». پیامبر سه روز آنجا ماند تا همه با علی علیه السلام بیعت کنند. عصر روز بیست و دوم ذی الحجّه بود که پیامبر به سوی مدینه حرکت کرد، راهی طولانی در پیش بود، چند ساعت گذشت، هوا تاریک شد، پیامبر برای نماز مغرب و عشاء توقف کوتاهی کرد و سپس به حرکت ادامه داد. هوا تاریک تر شد، آنجا مسیری کوهستانی بود، درّه ای عمیق در پیش رو بود، گردنه ای که عبور از آن سخت بود، در آنجا جادّه، تنگ می‌شد، همه باید در یک ستون قرار می‌گرفتند و از آنجا عبور می‌کردند، شتر پیامبر اوّلین شتری بود که از گردنه عبور کرد، پشت سر او، حُذیفه و عمّار بودند، نام آنجا «عَقَبه هَرشا » بود. [۱] همه جا را سکوت فرا گرفته بود، در دل شب، فقط پرتگاهی هولناک به چشم می‌آمد، ناگهان صدایی به گوش پیامبر رسید، جبرئیل با پیامبر چنین سخن گفت: «ای محمّد! عدّه ای از منافقان در بالای همین کوه کمین کرده اند و تصمیم به کشتن تو گرفته اند». [۲] خدا پیامبر را از خطر بزرگ نجات داد و جبرئیل را فرستاد تا این خبر را به پیامبر بدهد، عدّه ای از منافقان تصمیم شومی گرفته بودند، آن‌ها وقتی دیدند پیامبر آن مراسم با شکوه را در غدیر خُمّ برگزار کرد و از همه مردم برای علی علیه السلام بیعت گرفت، جلسه ای تشکیل دادند و تصمیم گرفتند تا پیامبر را ترور کنند. [۳] وقتی که آن‌ها خبر دار شدند که پیامبر در شب از « عَقَبه هَرشا » عبور می‌کند در دل شب خود را به بالای این کوه رساندند. آن‌ها چهارده نفر بودند و می‌خواستند با نزدیک شدن شتر پیامبر، سنگ پرتاب کنند تا شتر پیامبر از این مسیر باریک خارج شود و در این درّه عمیق سقوط کند و با سقوط شتر، پیامبر کشته شود. این نقشه آنان بود و منتظر بودند نقشه خود را اجرا کنند، امّا خدا جبرئیل را فرستاد تا به پیامبر خبر بدهد. جبرئیل نام آن منافقان را برای پیامبر گفت و پیامبر با صدای بلند آن‌ها را صدا زد. صدای پیامبر در دل کوه پیچید، منافقان با شنیدن صدای پیامبر ترسیدند، عمّار و حُذیفه، شمشیر خود را از غلاف کشیدند و از کوه بالا رفتند، وقتی منافقان دیدند که رازشان آشکار شده است، فرار کردند. حُذیفه، نفس زنان برگشت و به پیامبر خبر داد که منافقان فرار کردند. آن منافقان که در آن شب، نقشه ترور پیامبر را داشتند کسانی بودند که به ظاهر مسلمان بودند ولی برای رسیدن به ریاست و حکومت، حاضر بودند هر کاری بکنند. آن‌ها می‌دانستند که علی علیه السلام همه خوبی‌ها را در خود جمع کرده است و فقط او شایستگی رهبری را دارد، امّا عشق به ریاست، لحظه ای آن‌ها را رها نکرد، آنان همان کسانی بودند که بعد از پیامبر، حقّ علی علیه السلام را غصب کردند و به خانه فاطمه علیهاالسلام هجوم بردند و آنجا را به آتش کشیدند. * * * بار دیگر آیه ۵۷ سوره «احزاب» را در اینجا می‌نویسم: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالاَْخِرَةِ... ». «کسانی را که خدا و پیامبر را اذیّت می‌کنند، خدا در دنیا و آخرت آنان را لعنت می‌کند و برای آنان عذابی خوارکننده، آماده کرده است». من کسانی را که نقشه ترور پیامبر را کشیدند، لعن می‌کنم، چون آنان با این کار خود، پیامبر را آزردند، هر کس که پیامبر را بیازارد خدا او را لعنت کرده است. ---------- 📚منابع: [۱]: . عَقَبة هَرشَی إلی ذات الأصافر میلان، ثمّ إلی الجُحفَة، ولیس بین الطریقین إلاّ میلین: معجم ما استعجم ج ۳ ص ۹۵۴. [۲]: . قعدوا له فی العقبة وهی عقبة اَرشَی هَرشَی بین الجُحفَة والأبواء، فقعدوا عن یمین العقبة...: تفسیر القمّی ج ۱ ص ۱۷۴، بحار الأنوار ج ۳۱ ص ۶۳۲؛ اتّفقوا علی أن یَنفِروا بالنبیّ ناقتَهُ علی عقبة هَرشَی، وقد کانوا عملوا مثل ذلک فی غزوة تبوک: بحار الأنوار ح ۲۸ ص ۹۷. [۳]: . والرأی أن نقتل محمّداً قبل أن یدخل المدینة... فقعد سبعة عن یمین العقبة...: إقبال الأعمال ج ۲ ص ۲۴۹. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
سلام وقت شما بخیر ؛ اعیاد مبارک. احتمالا خبر دارید که در هفته های اخیر یک خانم کشف حجاب کرده در مراسم رسمی شهرداری منطقه 13 تهران در حضور مردان تک خوانی کردند. تک خوانی زنان در شهرداری تهران و حتی رقص دختران 13 تا 15 ساله مسبوق به سابقه هست اما اینبار با نماد روسری سفید بر سر زن خواننده ( نماد چهارشنبه های سفید) خانم شروع به خوانندگی میکنند و میانه آوازخوانی روسری مثلا می افتد و تمام این آواز خوانی بدون روسری انجام میشود مطمئنا این روند از روسری سفید تا کشف حجاب و تکرار این هنجارشکنی در سازمان فرهنگی شهرداری تهران که خودش متولی فرهنگ و ارزش اسلامی باید باشد، کاری هماهنگ شده هست ✅ لطفا از کمپین زیر برای برخورد با این قضیه که در فارس من ( مربوط به خبرگزاری فارس ) ایجاد شده است حمایت کنید . فارس من بعد از جمع آوری امضای قابل توجه پیگیری میکند، این خبرگزاری تجربه های موفقی در پیگیری مطالبات پُرامضا دارد. https://www.farsnews.ir/my/c/55312
فیلم بالا آموزش حمایت از کمپین است : https://www.farsnews.ir/my/c/55312 بعد از ورود به لینک بالا انتهای مطلب روی کادر " حمایت میکنم" کلیک کنید از شما شماره موبایل میخواد، وارد کنید عددی که در کادر بعدی میبینید رو وارد کنید . یک کد ورود ارسال میشه به گوشی شما اون رو در کادر مورد نظر وارد کنید از شما میخواد یک رمز عبور برای خودتون انتخاب کنید یک رمز دلخواه انتخاب کنید کمپین حمایت میشه. 🔴 توجه داشته باشین اگر قبلا در فارس من از کمپین دیگری رو حمایت باشین به جای کد ورود از شما رمز میخواد. روی گزینه فراموش کردن رمز ، بزنید تا رمز یکبار مصرف برای شما وارد بشه و بتونید از کمپین حمایت کنید. با تشکر . میرحبیبی، معاونت مردم به مردم مجمع امر به معروف و نهی از منکر استان البرز
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠فضائل امیر المؤمنین علی علیه السلام از کتب 💠 🍂🔹 ( 141)🔹🍂 🌺 اين كه به (ص) دستور داد على (ع) را به ديگران كند: 🌺 ابن عبّاس مى گويد: من همان گونه كه پيامبر (ص) به من دستور داده بود و مرا به مودّت على توصيه مى كرد دوستدار او بودم و اين نزد من، بزرگ ترين كار به شمار مى آيد. ابن عبّاس مى گويد: زمانى از اين ماجرا گذشت و پيامبر اكرم (ص) در آستانه رحلت قرار گرفت كه خدمتشان شرفياب شدم و عرض كردم: پدر و مادرم فدايت باد يا رسول اللَّه! زندگى شما رو به پايان است، مرا به چه دستور مى دهيد؟ فرمود: اى ابن عبّاس! با هر كه مخالف على بود مخالفت كن و براى آن‌ها پشتيبان و ياور مباش. عرض كردم: يا رسول اللَّه! چرا مردم را به ترك مخالفت او دستور نمى دهى؟ پيامبر (ص) آن قدر گريست كه از هوش رفت، و سپس فرمود: اى ابن عبّاس! قلم، بر اين رفته است و علم خداوند بدان تعلّق گرفته است. سوگند به خدايى كه مرا به حقّ به پيامبرى برانگيخته است هيچ يك از مخالفان على كه حقّش را انكار كرده از دنيا نمى رود مگر آن كه خداوند نعمت ترجمه كشف اليقين، ص: ۴۴۱ او را دگرگون سازد. اى ابن عبّاس! اگر مى خواهى در حالى خدا را ديدار كنى كه از تو راضى باشد راه على بن ابى طالب را در پيش گير و به هر جا كه او گراييد بگراى و به امامت او خشنود باش و دشمنش را دشمن بدار و دوستش را دوست. اى ابن عبّاس، مباد كه در باره او شكّى به تو راه يابد كه شك در باره على كفر است نسبت به خدا. (۱) سلمان «۱»- مى گويد: با پيامبر (ص) بيعت كرديم كه در خيرخواهى مسلمانان كوتاهى نكنيم و على بن ابى طالب را امام بدانيم و از او طرفدارى كنيم. (۲) جعفر بن محمّد (ع) «۲»- به نقل از پدرانش مى فرمايد: پيامبر (ص) فرمود: چون شب معراج به آسمان رفتم و به سدرة المنتهى رسيدم ندا دادند: يا محمّد! براى على سفارش خير كن كه او سرور مسلمانان و امام پرهيزگاران و جلودار سپيدرويان حجله نشين به روز رستخيز است. (۳) عبد الرحمن انصارى «۳»- مى گويد: پيامبر اكرم (ص) فرمود: در باره على نه فضيلت به من ارزانى شده است كه سه در دنيا و سه در آخرت است و دو تاى آن را براى على اميد مى برم و از يكى بر او مى ترسم. امّا سه تاى در دنيا اين كه: پوشاننده عيب من و پردازنده به امور خانواده من و جانشين من است در ميان آن ها، و سه تاى آخرت اين كه: به من در روز رستخيز پرچم حمد دهند و من او را به على مى سپارم تا براى من حمل كند و در مقام شفاعت به على تكيه مى كنم و در آوردن كليدهاى بهشت يارى‌ام مى رساند، و دوتايى كه براى على اميد مى برم اين كه: پس از من به راه گمراهى باز نگردد و كفر نورزد، و آن چه بر او مى ترسم اين كه قريش پس از من در حقّ او نيرنگ به كار برد. (۴) عبد الرحمن بن ابو ليلى مى گويد: «۴»- پدرم نقل مى كرد: در روز خيبر، پيامبر (ص)، پرچم را به على سپرد و او را روز غدير خم بر دست بالا برد و به مردم اعلان داشت كه او سرور هر زن و مرد مؤمنى است، و فرمود: تو از منى و من از تو، و فرمود: تو بر سر تأويل قرآن ____________________ __ 📚منابع: (۱) امالى طوسى ۱/ ۱۵۵ و كشف الغمّه ۲/ ۱۵. (۲) همان ۱/ ۱۹۶ و كشف الغمّه ۲/ ۱۷. (۳) همان ۱/ ۲۱۲. (۴) همان ۱/ ۳۶۲ و كشف الغمّه ۲/ ۲۴. ترجمه كشف اليقين، ص: ۴۴۲ خواهى جنگيد چنان كه من بر سر تنزيل قرآن جنگيدم، و به على فرمود: تو براى من همچون هارونى براى موسى [مگر آن كه پس از من پيامبرى نيست]،...... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
780803841_-210137.mp3
4.2M
•﷽• قــصہ ِ ما ایݩـــجـورے ٺمـوم ݩمیـشہ ݩمــیموݩه دنیــ🌎ـا ایݩجوری همیشہ قلـ❤️ـب عاشق چشمـ به راهه تو میشینہ تا ڪہ اون روزو ببــینہ که شروع زندگـیشہ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرهنگ سازی... پله پله... خودتان انتخاب کنید JOiN👇 💖 @Kolbezendegi 💖‌
💠 امام صادق علیه السّلام فرمودند: اذا ادرکتَ هذا الزمان فادع بهذا الدعاء: اللهمَّ عَرِّفنی نفسَکَ فانَّک اِن لم تُعرِّفْنی نفسَک لم اعرِف نَبیَّکَ، اللهمَّ عرَّفْنی... هر گاه زمان غیبت را درک کردی پس این دعا را بخوان: خداوندا شناخت خودت را به من عطا کن، چرا که اگر تو خود را به من نشناسانی، نبیّت را نخواهم شناخت، خداوندا رسولت را به من بشناسان، چرا که اگر شناخت رسولت را به من عطا نکنی، حجت تو () را نخواهم شناخت، خداوندا حجتت را به من بشناسان، چرا که اگر او را به من نشناسانی از دینم گمراه می‌شوم. Join👇 🆔 @Rangiinkaman
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸آموزش احکام🌸 🌸احکام نماز خواندن در مکان نجس🌸 🌸یازهرا🌸
*📚خدای تعالی فرمود: ای محمد! ایمان واسم اکبر ومیراث علم وآثار علم نبوّتِ خاندان خود را به علی بن ابی طالب بسپار.* *💠اثبات خلافت وامامت حضرت علی* علیه السلام *📖صفحه : 2️⃣*
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷آموزش احکام🌷 🌷احکام نماز مسافر و شرکت در نماز جماعت برای مسافر🌷 🌷یازهرا🌷
💕 💕 👇👇 ۱پرسش: حکم خالکوبی یا تاتو یا هاشور ابرو برای خانمها چیست؟ آیا مانع غسل و وضو است؟ ایا نشان دادن آن به نامحرم جایز است؟ : 👇👇 خالکوبى زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد❌ ومانع وضو وغسل نیست❌ ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید ان را از مرد نامحرم بپوشاند.✅ ♦️♦️♦️♦️♦️♦️ پرسش: تاتو کردن ابروها ولبها چه حکمی دارد؟ و آیا تاتو مانع غسل و وضو می شود؟ پاسخ: خالکوبی زیر پوست فی حد ذاته اشکال ندارد❌ ومانع وضو وغسل نیست❌ ولی اگر عرفا زینت به حساب بیاید زن باید ان را از مرد نامحرم بپوشاند.✅ •┈┈••✾❀✿💜✿❀✾••┈┈•
🧐حکم نگاه بدون قصد لذت به خانم های بی حجابی و بی پروا چیست؟ ∞═༻•✾✿❤️✿✾•༺═∞
🔹استفاده از اسپری تنفسی هنگام روزه ⁉️ سوال: مبتلا به هستم و در روز چند مرتبه باید از استفاده کنم، مصرف اسپری هنگام روزه داری چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: استعمال اسپری که حاوی داروی رفع است برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان نمی شود. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
📚 خوردن قرص در حال روزه🙄 ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓پرسش 1. اگر زن درآمد کافى داشته باشد، آیا شوهر مى تواند از پرداخت نفقه به همسر خود امتناع ورزد؟ 2. آیا علاوه بر نفقه و نیازهاى ضرورى زن، نیازهاى دیگر او نیز از قبیل خرید کتاب، انفاق به فقیران، برپا کردن مجالس روضه، بر شوهر واجب است؟ ✅ پاسخ 1- همه مراجع: خیر؛ هر چند زن درآمد کافى نیز داشته باشد، باز نفقه او بر شوهر واجب است. 2- همه مراجع: خیر، تأمین نیازهاى یاد شده، براى شوهر واجب نیست.
دوازده فضيلت کوتاه و گویا از حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام 1. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام در هیچ جنگ و جهادی شرکت نکرد مگر این که پیروز برگشت. (1) 2. رسول خدا صلی الله علیه و آله می گفت: «عَلی اَشْجَعُ النّاسِ قَلْبا علی، شجاع ترین و قویدل ترینِ مردم است.» (2) 3 .حریف را فقط با یک بار زدن می کشت و در حدیث است که: «کانت ضرباتة وترا ضربت شمشیر او همیشه تک ضرب بود.»(3) 4. پیامبر اسلام می گفت: «علی سیفُ اللّه عَلی اَعْدائِهِ / علی، شمشیر خدا است که بر روی دشمنان خدا کشیده می شود.»(4) 5. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام بیشتر پیاده می جنگید و اگر هم سوار اسبی می شد، چندان برایش مهم نبود. به حضرتش گفته شد که چرا سوار اسب نمی شود؟ پاسخ داد: اسب یا برای تعقیب حریفی است که از میدان بگریزد و یا برای این است که کسی بخواهد خود بگریزد و من نه کسی هستم که پشت به دشمن کنم و بگریزم و نه کسی هستم که اگر کسی گریخت تعقیبش کنم. پس اسب را برای چه می خواهم؟(5) 6. حضرت زرهش تنها سینه اش را می پوشاند و هرگز پشت نداشت. از او پرسیدند که چرا زرهش پشت ندارد؛ آیا نمی ترسد که کسی از پشت به او ضربتی بزند؟ در پاسخ فرمود : من هرگز به دشمن پشت نمی کنم و از میدان نمی گریزم و خدا هرگز آن روز را نخواهد آورد.(6) 7. شجاعت و استواری حضرت علی علیه السلام در جنگ ها چنان بود که هرگاه مشرکان و کافران او را در جنگ می دیدند به همدیگر وصیت می کردند مثل این که مرگ را با چشم خود دیده باشند.(7) 8. هرگاه که دو صف برای جنگ مقابل هم صف می کشیدند، مردم به یکدیگر می گفتند: ملک الموت در همان صفی باید باشد که علی با آن صف است و صف مقابل خواهی نخواهی باید خود را برای مرگ آماده کنند.(8) 9. روزی یکی از سرداران سپاهش به او گفت که اگر اسب ها آشفتند و ما از همدیگر دور شدیم، تو را کجا بیابیم؟ در پاسخ فرمود: در همان جایی که از من دور شده اید. حاکی از این که در همین جایی که هستم خواهم بود.(9) 10. وقتی که در جنگ جمل پرچم را به پسرش محمّد حنفیه داد، به او چنین فرمود: «کوه ها هم از هم بپاشند، تو از خود مپاش؛ دندان هایت را به هم بفشار؛ کاسه سرت را به خدا بسپار؛ پاهایت را چون میخ به زمین بکوب؛ به انتهای سپاهیان دشمن چشم بدوز؛ و از تنگ نظری و دون همّتی چشم بپوش؛ و بدان که پیروزی بی گمان پیش خداوندِ سبحان است.»(10) 11. حضرت اميرالمومنين علی علیه السلام از نان دنیا به نان جو بسنده کرده بود و از نان گندم نمی خورد تا آنجا که مردم از تعجّب می پرسیدند: پسر ابوطالب با این غذا و خوراک اندک چگونه در کشتن هم آوردان و پهلوانان ناتوان نمی شود؟! مولا علی علیه السلام در پاسخ فرمود: بدانید آن درختی را که در بیابان خشک می روید، شاخه اش سخت تر باشد. ولی سبزه ها و گیاهان خوش نما را پوست نازک تر باشد. آری خارها و بوته های صحرایی را آتشی افروخته تر باشد و خاموشی آنها دیرتر رخ دهد، ولی گیاهی که در ناز و نعمت روییده باشد، چون بیدی به هر بادی بلرزد(11) 12. از سخنان آن حضرت است که می فرمود : «وَ اللّه لَو تَظاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلی قِتالی لَمّا وَلَّیتُ عَنها... / به خدا سوگند اگر همه عرب ها پشت به پشت هم دهند و به جنگ با من بشتابند، هرگز از آنان روی برنتابم و اگر فرصتی دست دهد، به پیکار همه بشتابم.»(12) منابع 📚(1) - طبرانی، معجم الاوسط 3/87 📚(2176)؛ مسند احمد 1/199 (1720). 📚(2) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 143 (188). 📚(3) - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 1 / 20. 📚(4) - شیخ صدوق، الامالی / 61. 📚(5) - ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب 3 / 298. 📚(6) - ابن بکار، الاخبار الموفقیات / 343 (194)؛ ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه 20 / 280. 📚(7) - ابن مغازلی، مناقب علی بن ابی طالب / 140 (109)؛ زمخشری، ربیع الابرار 3 / 319. 📚(8) - راغب اصفهانی، المحاضرات 3 / 138. 📚(9) - ابشیهی، المستطرف 1 / 178 باب 41. 📚(10) - نهج البلاغه، خطبه 11. 📚(11) و (12) - نهج البلاغه، نامه 45.
💅 💅 ⭕️متن سوال 👇 🔹1- آیا کسی که کاشت ناخن برای او ضرورت ندارد و برای وضو و غسل، برداشتن آن برای او ممکن نیست و یا برداشتن آن ضرر و یا مشقت زیاد دارد و لذا آن را بر نمی دارد، جایز است اقدام به کاشت ناخن کند⁉️ 🔹2- کسی که ناخن مصنوعی کاشته است، وظیفه اش نسبت به وضو یا غسل و نماز چیست⁉️ ↙️پاسخ 👇👇 ج1) در فرض سؤال اقدام به کاشت ناخن جایز نیست. ✅ج2) اگر برداشتن ناخن مصنوعی ممکن باشد، وضو یا غسل باطل است و در نتیجه نماز هم باطل است و چنانچه برداشتن آن تا پایان وقت نماز ممکن نباشد یا مشقت غیر قابل تحمل داشته باشد، باید علاوه بر وضو یا غسل جبیره ای، تیمم کند و بعد از برداشتن ناخن، بنا بر احتیاط واجب قضای نمازها را نیز بخواند. ∞═┄༻•✾✿❤️✿✾•༺┄═∞