14030828.mp3
14.79M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و هشتاد و هشتم
📌 مبحث مقاصد الشریعه ( نقش مقاصد الشریعه در علم اخلاق ) جلسه بیست و پنجم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۲۸ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 برتری غایت نسبت به فایده
◾️ اساسأ هر فعل ارادی يك رشته مبادی خاص را سپری می كند تا واقع شود که اصطلاحاً از آنها به مبادی ارادی تعبير می كنيم. هر کنشی كه آگاهانه و ارادی صورت پذيرد بايد اين فرآیند را سپری كند مگر آنکه آگاهانه نباشد که در اینصورت اساسأ فعل به شمار نمی رود چرا که در سرشت کنش و فعل عنصر آگاهی نهفته است. اينكه انسان فعل و #غایت آن را در اندیشه آورد سپس بسنجد كه آيا اين فعل سودمند يا زيانبار است و سپس سودمندی را تصديق كند و انگيزش و شوق در فرد پدید آید و آنگاه عضلات و جسم حركت کرده و آن فعل انجام شود اين فرآیندی است كه در مبادی #اراده رخ مي دهد.
◾️ يكي از حلقات مهم در سير مبادی اراده #فائدهسنجی و تصديق به #فائدهمندی است. فائدهمندی اگر تصور و تصديق نشود، فعل واقع نمی شود، چرا که فعل برخاسته از شوقی است كه انسان به آن دارد. بدون تصور و تصديق فائدهمندی، شوقی پديد نمی آيد و شوق كه پديد نيامد، انگيزشی رخ نمی دهد و حركتی پیدا نمی شود و فعل نیز واقع نمی شود. درنتيجه تصور و تصديق فائده، شرط وقوع فعل است و واکاوی يك علم و تحصیل و تدریس آن همگی از افعال ارادی انسان هستند و روشن است که بدون تصور و تصديق فائده، فعل تحصيل و تحقيق واقع نمی شود بنابراين تصور و تصديق #غايت و طبعاً طلب غايت آكد از فائده است و در انگيزش از فائده مؤكدتر است.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#اشعار
🍁 پاییز
طوفـان زده ام مثـل هـــوای پاییـز
پـژمرده و زردم از جفـای پاییـز
بـارانی ام ازبس به تو می اندیشـم
ای حال بهـار در هـوای پاییـز!
دلتـنگم و، جانسوز صدا می زنمت،
جانسوز، درست مثل نـای پاییـز
انگـار که فصل ها همه پاییـزند،
عمرم همه بلکـه سال های پاییـز
پنجـاه بهـار، شدخـزان پی درپی،
من پیـرشـدم، ولی به پـای پاییـز
کی بالأخره، چگونه سرخواهدشد؟
تلخ است چقـدر ماجـرای پاییـز!
مـن منـکر دلــربــایـی پـایـیــزم،
نفریـن به شکــوه دلـربای پاییـز!
هرسال، نمی شـود خــدایــا آیـا
تکـرار شـود بهـــار جــای پاییـز؟
البتـه در این غزل، من ازدلتنگی
بد گفته ام ازحـال و هــوای پاییـز
چون ابر بهار، اگرنه می گریم من
دلتنـگ که می شـوم بـرای پاییـز
چالاک و فرح فزا و سحرآمیز است
هــم قــــدّ بهـار، هــم قبـای پاییز.
▪️ #علی_اکبر_رشاد
⚜ تهران، پاییز ۱۳۸۸
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 بدون غایت نه تنها پی ریزی علم اصول بلکه انجام هر کاری ترجیح بلامرجح خواهد بود
◾️ بدون لحاظ #غايت انجام فعل ترجيح بلامرجح است. انسان می خواهد فعل آگاهانهای را انجام دهد، اگر برای آن غايتی فرض نكرده باشد انجام دادن و انجام ندادن آن برابر است و برگزیدن سویه ی انجام به جای سویه ی ترك ترجيح بلامرجح می شود. چه دليلی دارد كه اگر قصدی منظور نيست و واقع نخواهد شد، فعل ترجيح پيدا كند؟ چرا ترك ترجيح پيدا نكند، حال آنکه ترك به طبيعت نزديكتر است. در واقع #غایتمندی فعل و تصور غايت برای علم كه يك فعل است مرجِح است و بدون آن میان فعل و ترك ترجيحی نيست!
◾️ در انجام کار بدون لحاظ غايت دچار نوعی ترجيح بلامرجح ميشويم كه محال است. بنابراين غايت برای هر كاری از جمله پی ریزی یک علم، بایسته و ضروری است و بدون آن اصولاً از تأسيس و وضع و تدوين يك علم تا تحصيل و تدرس و تدريس آن بلاوجه خواهد بود.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
🏴 همزمان با ایام فاطمیه برگزار می شود:
🔰 محفل اخلاقی با حضور آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📌 سه شنبه شب ها یک ساعت بعد از مغرب
⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
📍 موقعیت جلسه با استفاده از مکان یاب:
🖇 nshn.ir/597bvePRNxi6yX
🆔 @Rashad_ir
ghaza17.mp3
10.7M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و چهارم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه هفدهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 شرط جامعیت و مانعیت در روش شناسی علوم
◾️ در #روششناسی و غایت شناسی، مانند تعريف علم بايد افزون بر آن دو شرطی كه در تعريف از گذشته گفتهاند یعنی جامعيت و مانعيت، شرط سومی را نیز لحاظ كنيم. می گويند تعريف بايد جامع و مانع باشد و اين دو را منطقيون از گذشته گفتهاند از این رو این دو شرط را در تعريف علم بايد در نظر داشت. ما يك شرط سومی را در تعريف علوم افزوده ایم و آن #شرط_جهت است. بايسته است که در مقام تعريف، جهت را نیز در نظر داشت و باید روشن شود كه جهت تعريف و رويكرد ما در تعريف پسينی است يا پيشينی؟ اگر جز این باشد مغالطه پيش آمده و تعريف دقيقی فرآچنگ نمی افتد.
◾️ شرط سوم را كه در تعريف علوم افزودیم در بعضی از مسائل نیز بايد لحاظ كرد چرا که تعريف تنها #تعريف_علم نيست. از آنجا كه به رأی ما هر مسئله از مسائل علمها خود برای خویش عليمه و دانشوارهای است در تعريف مسئلهها نیز سه امر بالا شرط هستند.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث غایت شناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #گزارش_تصویری
🔰 نهصد و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر #مسعود_پزشکیان رییس جمهور
🔻 تهران، بیست و نهم آبان ماه ۱۴۰۳
🆔 @Rashad_ir