📸 #عکسنوشت
🔰 لزوم جامع و مانع و جهتمند بودن ساختار علم
◾️ در تعريف بايد ويژگی هایی را به صورت منطقی لحاظ كرد و از ديرباز در تعريف گفتهاند بايد جامع و مانع باشد و ما هم درخصوص علم جهتمندی را افزودیم و گفتيم که باید در آن جهت پيشينی يا پسينی بودن نیز لحاظ شود.
◾️ ساختار هم همينگونه است. ساختار گويی كه در مستوای يك علم است و تعريف، حد است و ساختار و چيدمان، آن تجسم و تحقق بيرونی و عينی علم به شمار می آيد. لهذا بايد به نحوی جامع همه ی مسائل و مطالبی باشد كه در آن علم، بر اساس مبانی و #منطق گرد آمده اند و مانع از مطرح شدن مباحث زائد و بیرون از انواع مسائل باشد.
◾️ در عين حال جهتمندی را نیز اينجا طرح می كنيم. به هر حال شما ساختار علم کنونی را ارائه می كنید و آهنگ آن دارید که همين مطالب و مسائلی كه نام #علم_اصول بر آنهاست را سازماندهی کنید. درحقيقت ما در مقام سازماندهی یا به وضع موجود و يا به وضع مطلوب بايد توجه كنيم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 ساختار علم باید تعلیم و تعلم آن را سهل بگرداند
◾️ هر دانشی بناست كه به غير منتقل شود و معلم و متعلم بايد بتوانند با اين اصول و دانش تعليم ببينند و تعلم بدهند و به نحوی سازماندهی بشود كه تعليم و تعلم آن آسان باشد. البته اين شرط برای زمانی است كه مجموعه ی مطالب يك علم را بخواهيم در قالب متن درسی تنظيم كنيم و لزوماً برای هرگونه تحقيق و تدوينی از علم ناچار نيستيم كه اين شرط را رعايت كنيم، يعنی يك شرط ترجيحی است براي زمانی كه دانشی در مقام فراگيری قرار می گيرد.
◾️ لذا مرحوم صدر #حلقات_الاصول را كه سه دوره اصول فشرده، ساده و رو به تفصيل است برای آموزش تنظيم كرده و يك ساختاری دارد ولی بحوث فی الاصول اين چنين نيست و بيشتر از همين ساختار رايج اصول تبعيت می كند. ولی اين شرط در عين حال برای مرحله آموزش شرط مهمی است.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 لزوم ترتیب عرضی و ترتب طولی منطقی میان عناصر ساختار علم
◾️ساختار آن است كه يك سامانه ی افقی و سامانه ی عمودی داشته باشد و در سامانه ی افقی تناسب و تلائم و ترتيب منطقی وجود داشته باشد و در عمودی هم ترتب منطقی وجود داشته باشد. در آن صورت ممكن است كس يا به دليل اينكه تلقی های او ناهمساز هستند و از آن تلقی ها نسبت به عناصر، #ساختار_سازگار و منسجمی به دست نمی آيد.
◾️ يا ممكن است تلقی های خود را به خوبی سازماندهی نکرده باشد در هر صورت ممكن است بگوييم اين ساختار نيست، چون ساختار آن نيست كه مطالب را كنار هم قرار دهيم، بلكه ساختار آن است كه مطالب براساس منطق عرضاً ترتيب منطقی و طولاً #ترتب_منطقی داشته باشند اگر نه ساختار به شمار نمی آيد. نمی توان هر مجموعهای از قضايا را در انبانی بريزيم و بگوييم اين یک علم است.
◾️ #علمشدگی مجموعه ی قضايای پراکنده به دستگاهوارگی آنهاست و عنصر جوهری دستگاهوار شدن مجموعهای از قضايا آن است كه ساختار منطقی پيدا كنند ولذا بايد چنين توقعی داشته باشيم.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14030917.mp3
12.74M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و نود دوم
📌 مبحث مقاصد الشریعه (جلسه بیست و نهم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۱۷ آذر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔴 هم اکنون در حال برگزاری...
🔹 سخنرانی آیت الله #علی_اکبر_رشاد در آئین افتتاحیه هفته پژوهش مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی
📡 ارتباط مجازی از طریق:
🌐http://dte.bz/iri
#هفته_پژوهش
🆔 @iictchannel
📸 #عکسنوشت
🔰 تطورات فرا افزایشی و فروکاهشی ساختار علم
◾️ تحولات گاهی فرا افزايشی وگاهی #فروكاهشی اند. به اين معنا كه تحولاتی كه در ترتيب افقی محورهای اصلی يك علم رخ می دهند گاه از افزوده شدن مباحث و محورها ناشی می شوند و به تعبير ديگر ضمن اينكه ترتيب تغيير می كند.
◾️ در اين ترتيب ما يك نوع افزايشها و افزودههايی داريم و گاه فروكاهشی اند و با كاسته شدن مطالب ترتيب تغيير می كند. در تحول عمودی هم همين وضعيت است. #تحول_عمودی عبارت است از ترتب مباحث و زيرفصلهای يك محور که آنها نیز گاهی فرا افزايش و گاه فروكاهشی هستند.
◾️ در مجموع در #تحولات_اصول و تطور ساختار علم اصول چه به صورت افقی و چه به نحو عمودی گاه نوعی رفت و برگشت و حالت ادواری ديده می شود.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
#خبر
🔸 آیت الله #علی_اکبر_رشاد در آیین افتتاحیه پنجمین همایش علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری به مناسبت هفته پژوهش، خواستار شد:
🔰 گرفتار افراط و تفریط در کاربرد «مقاصدالشریعه» نشویم!
⚜️ تاثیر مقاصد الشریعه بر مؤلفه های #علوم_انسانی_اسلامی
💢 اگر کسی بگوید #علم فقط یک مؤلفه است یعنی غایت ندارد ولی طبقهبندی را میتوان براساس غایت انجام داد، سخن نادرستی نیست و مقاصد میتواند در مهندسی درونی علوم و مهندسی برونی علم یعنی رابطه علم با همدیگر نقش مهمی داشته باشد. وقتی بنا شد مقید به #سازوارگی مؤلفههای یک علم باشیم باید منطقی را در تولید علوم انسانی و حل آن به کار ببریم که #مقاصد، شرعی و مقدس باشد.
🔍 ادامه را بخوانید:
🌐 rashad.ir/hamayeshosool
#هفته_پژوهش
🆔 @Rashad_ir
14030918.mp3
16.02M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و هشتم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۱۸ آذر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
♨️ هم اکنون تیتر یک #خبرگزاری_حوزه:
🔸 مقاصدالشریعه معیار شناخت علوم انسانی اسلامی است / با روش سکولار نمیتوان مسائل قدسی را حل کرد
📩 مشروح خبر را همینک در خبرگزاری حوزه بخوانید:
🌐 hawzahnews.com/xdhj4
#علوم_انسانی_اسلامی
🆔 @Rashad_ir
♨️ مقام معظم رهبری مد ظله العالی:
«شورایعالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعفها و گزارههای غلط فرهنگی در عرصههای مختلف، راهحلهای عالمانهای برای رواج گزارههای صحیح و پیشبَرنده، ارائه کند.»
🔰 نوزدهم آذرماه چهلمین سالروز تاسیس #شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی گرامی باد.
🆔 @Rashad_ir
14030919.mp3
15.76M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و نود سوم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی ام سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۱۹ آذر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 تلقی های گوناگون علما از عناصر رکنی و ساختار علوم
◾️ ممكن است يك علم ساختارهای پرشماری داشته باشد و همينگونه هم هست. می گوييم تلقی شما از این دانش و موضوع، #غايت، روش و مسئله ی علم اين است و تلقی شما درباره ی جزئيت و عدم جزئيت مبادی علم اين است، براساس تلقيهای شما ساختار چنين می شود، چون اقتضائات تلقی های شما در مسئله ی #ساختار_علم اينگونه است.
◾️ ديگری كه تلقی های او با اين فرد در اين عناصر دگرسان است ساختار پديد آمده و مبتنی بر تلقی های او هم متفاوت خواهد بود و قاعدتاً به همان صورت سازماندهی كرده است.
◾️ فرض ما بر اين است كه تلقی هايی كه يك فرد از عناصر ركنی دارد را آگاهانه در ايجاد ساختار، اعمال كرده است وگرنه ممكن است براساس تلقی های مختلف نتوان به ساختار رسيد، بالنتيجه كسی كه تلقی های او از #عناصر_ركنی همساز نيست از چنين كسی و براساس تلقی های چنين فردی نباید توقع ساختار معين داشت.
💢 بریده ای از درس #خارج_اصول (مبحث ساختارشناسی) آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔹 هماندیشی «کارنمای گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»
🔺 سه دهه مجاهدت علمی در حوزه اندیشه سیاسی اسلام
🔰 همزمان با هفته پژوهش به همت گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، کمیته فرهنگی اربعین (عبرات)، انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
علی اکبر رشاد
نجف لکزایـــی
محسن مهاجرنیـا
غلامرضا بهروزیلک
محمد جــواد نوروزی
سیدسجـاد ایزدهــــی
عبــدالوهــــاب فراتــی
سیدکاظــم سیدباقـــری
✍️ دبیرعلمی: محمد ملک زاده
📅 چهارشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۳، ساعت ۹:۳۰ صبح
🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🟡 همراه با برگزاری نمایشگاه آثار و دستاوردهای علمی گروه سیاست
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/karnema
#نشست #کارنمای_گروه
#هفته_پژوهش
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
14030920.mp3
15.8M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و نهم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و دوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 سه شنبه ۲۰ آذر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از حوزه علمیـه امام رضــا(علیهالسلام)
#اطلاعیه
🔰 محفل اخلاقی با حضور آیت الله#علی_اکبر_رشاد
📌 سه شنبه شب ها یک ساعت بعد از مغرب
⚜️ شبستان حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
📍 موقعیت جلسه با استفاده از مکان یاب:
🖇 nshn.ir/597bvePRNxi6yX
کانال اطلاعرسانی حوزه علمیه امام رضــا علیه السلام تهران
🌐 https://eitaa.com/howzeh_emamreza
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و قاعده «لا ولایة لاحد علی احد»
◾️ آیا #ولی_امر عادل از همه ی شؤون و اختیارات ولی امر معصوم برخوردار است؟ یعنی آیا منزلت سیاسی و حکومی امام معصوم به فقیه جامع الشرایط می رسد؟ اگر پاسخ این پرسش آری باشد پس ولی فقیه نیز مانند امام معصوم حق گماردن عامی مقلد بر منصب قضا را داراست ولی اگر شک داشته باشیم که آیا #ولی_فقیه همه ی شؤون و اختیارات ولی امر معصوم را دارد یا خیر بنا بر اصل «لا ولایة لاحد علی احد» حکم به نبودن چنین شؤونی برای فقیه می کنیم.
◾️ پرسش دیگر آن است که آیا اساسأ #قاضی_ماذون قاضی است یا مجازا و از سر رواداری او را قاضی می خوانند و قاضی حقیقی در این جا ولی فقیه است که او را اذن قضا داده است تا بنابر فتاوای ولی فقیه میان مردم داوری کند. اگر او کارگزار ولی امر است و فاقد ولایت قضایی است و تنها به #تطبیق_احکام ولی امر بر مصادیق می پردازد قاعده «لا ولایة لاحد علی احد» او را از داوری باز نمی دارد.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و قاعده منزلت
◾️ پیرامون #قاعده_منزلت نیز باید گفت که هم کرانه بودن شؤون و اختیارات فقیه جامع الشرایط با امام معصوم در دوران غیبت امری بدیهی است و انکار آن با این همه ادله ای که آن را درست شمرده و پشتیبانی می کنند درست نیست. پیامبر اکرم اسلام (ص) می فرمایند: اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي فَيُعَلِّمُونَهَا اَلنَّاسَ مِنْ بَعْدِي؛
◾️ آن حضرت در این روایت راویان احادیث که پس از ایشان می زیند را خلفا و جانشینان خود خوانده اند. راویانی که پاسدار #میراث_معرفتی آن حضرت هستند که مصداق اتمّ آن فقهاست. یا آنجا که حضرت می فرمایند: العلماء ورثة الأنبياء ((فتاح الفلاح في عمل الیوم و اللیلة من الواجبات و المستحبات ج ۱، ص ۷۲))؛ روشن است که مراد آن حضرت از ارث در این روایت دریافت وحی یا دارای مادی نیست بلکه شؤون اجتماعی، سیاسی، معنوی انبیاء است.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
👌 تقوا و حل مشکلات جامعه
🔘 ما آیات و روایات فراوانی داریم و ای کاش به آنها مراجعه میکردیم؛ زیرا آنها به ما قاعده میدهند مثلاً میگویند اگر میخواهید اقتصاد شما درست شود باید تقوا پیشه کنید.
🟥 زیرا اقتصاد جامعه متقی درست خواهد شد؛ تا زمانی که فساد و فسق در جامعه جاری، عادی، شایع و رو به گسترش است مشکل اقتصاد حل نخواهد شد.
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📖 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
#عکس_نگاشت
#علوم_انسانی
سایت I ایتا I بله I آپارات I اینستاگرام
🆔 @iictchannel
#خبر
🔸 تسلیت آیت الله رشاد در پی درگذشت آیت الله #سیدفتاح_هاشمی_تبریزی
🔰 این روحانی خدوم سنوات متمادی از عمر خویش را مصروف تدریس، و تربیت نفوس و خدمت به مردم مؤمن در نواحی مختلف پایتخت کرد.
⚜️ بیشتر بخوانید:
🌐 rashad.ir/fatahhasdhemi
🆔 @Rashad_ir
14031001.mp3
9.41M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و نود چهارم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و یکم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 شنبه ۱ دیماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 اموری که باعث می شوند مردم از قاضی رویگردان شوند.
◾️ اموری هستند که اگر #قاضی فاقد آنها باشد اساسأ مردم برای امر قضا به او روی نمی آورند. برای نمونه کسی که پاکزاد نیست و مردم از این امر آگاه هستند از آنجا که مردم در طبع خویش از چنین کسی رویگردان هستند در نزاع ها به او روی نمی آورند. یا کسی که در میان توده ی مردم به بیداد و ستمگری شناخته شده است کسی برای قضا به او رجوع نمی کند گرچه این #شهرت سوء نادرست باشد.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031002.mp3
12.12M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_فقه_القضاء جلسه سیصد و دهم
📌 مبحث قاضی تحکیم / جلسه بیست و سوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📅 یکشنبه ۲ آذر ماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 قاضی ماذون و قاعده ی منزلت
◾️ بنابر #قاعده_منزلت فقیه جامع الشرایط در دوران غیبت همه ی شؤون و اختیارات امام معصوم را داراست مگر آنچه که با دلیل از این قاعده بیرون شود. حتی اگر مبنای دیگر فقها را نیز بپذیریم که به هر روی چنین کسی دارای ولایت قضایی خواهد بود و دادن اذن قضا و ولایت قضایی به فاقد شرایط روا نیست باز هم در شرایط اضطرار بی گمان می توان به او اذن قضا داد چرا که اگر جز این باشد #امور_قضایی جامعه ی اسلامی بر زمین مانده و حدود الهی تعطیل می شوند.
◾️ در جامعه ای که امروزه چنین گسترش یافته و کشور اسلامی گستره ی جغرافیایی و جمعیتی بی کرانه ای یافته است نیاز قضایی کلانی در میان است که بی گمان برای برآوردن آن به اندازه ی بسنده قاضی #مجتهد_جامع_شرایط در دسترس نیست. از این رو به نگره ی ما تفاوتی میان عصر حضور و غیبت نیست و ثبوتاً و به حکم اولی همانگونه که ولی امر معصوم می تواند به فاقد #شرایط_قضا به مصلحت یا ضرورت اذن قضا دهد ولی امر عادل یعنی فقیه جامع الشرایط نیز در زمان غیبت می تواند چنین کند.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir
14031003.mp3
12.5M
🔊 #بشنوید
🔰 #خارج_اصول / جلسه هزار و صد و نود و پنجم
📌 مبحث (مقاصد الشریعه) جلسه سی و دوم سال تحصیلی جدید
🎙 آیت الله #علی_اکبر_رشاد
📆 دوشنبه ۳ دیماه ۱۴۰۳
#صوت
#درس_خارج
🆔 @Rashad_ir
📸 #عکسنوشت
🔰 کار قاضی ماذون به نوعی ارجاع داوری به ولی امر است
◾️ در جستار #قاضی_ماذون پیش از داوری، فتاوای ولی امر درباره ی هر بزه یا کشمکشی صادر شده است و قاضی ماذون تنها از سوی ولی امر اذن یافته است که آن فتاوی را بر موارد و مصادیق مربوطه تطبیق دهد. از قضا این روشی است برای ارجاع دادن همه ی مخاصمات در جامعه به ولی امر که #مجتهد_جامع_الشرایط است.
◾️ برخی بر این باورند که تطبیق فتاوای ولی امر بر مصادیق نیز گونه ای اجتهاد خرد است و این پذیرفته نیست و نمی توان در معنای #اجتهاد دست برده و هر گونه تشخیص موضوع را اجتهاد قلمداد کرد.
◾️ اینکه قاضی مأذون بر اساس آراء ولی امر داوری کند و از این راه قضا و داوری میان مردم را به مجتهد اعلم ارجاع دهد نیز اجتهاد نامیده نمی شود چرا که به حکم عقل #مجتهد_اعلم برای داوری سزاوارتر از عامی مقلد یا مجتهد غیر اعلم است و برای دریافتن این امر نیازی به اجتهاد نیست.
💢 بریده ای از درس #خارج_فقه_القضاء آیت الله علی اکبر رشاد
🆔 @Rashad_ir