eitaa logo
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
463 دنبال‌کننده
99 عکس
15 ویدیو
16 فایل
دردنوشت ها و دل نوشته های سید مصطفی مدرس مسیر ارتباطی: @Sammmostafa
مشاهده در ایتا
دانلود
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🌹بسم رب الشکور🌹 🔰در تقدیر و تلاش از مجاهدت های برادرانم در مؤسسه معنا 🔗این یادداشت را اینجا بخوانی
🌹بسم رب الشکور🌹 🔰در تقدیر و تلاش از مجاهدت های برادرانم در مؤسسه از باب «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» این یادداشت را می نگارم. تلاش ها و پویش های چند سال اخیر برادرانم در مؤسسه معنا قابل تقدیر است و بایستی این تلاش را ارج نهاده و روایت راهبردی از این تلاش ها به دغدغه مندان انقلاب اسلامی عرض کرد. به چند دلیل: 1️⃣ تلاشی قابل تقدیر در جهت پدید آوردن (بانک عقلانیت انقلاب اسلامی): تلاش های بی شائبه ایشان در رصد، تجمیع و تقریر، تنظیم و تحلیل محتواهای صاحب نظران نه تنها در عرصه های علم دینی و فقه حکومتی بلکه در ساحت تمدن و پیشرفت ایشان را به بانک عقلانیت تئوریک انقلاب اسلامی مبدل ساخته که صد البته این تلاش برجسته و این ذخیره دانایی بایستی بیش از پیش در مسیر توزیع و گردش محتوا و معنا در حوزه های علمیه قرار بگیرد. همچنین این نوع تلاش و پویش نبایستی به صرف علم دینی و فقه حکومتی محدود شده بلکه موضوعات کلان تمدنی نیز بایستی مطمح نظر قرار بگیرند. 2️⃣ پیش به سوی : حوزه بالقوه استعداد راهبری و امامت را داراست. اما برای نیل و دستیابی بدین مرتبت و ادای این مسئولیت خطیر موظف زیرساختهای لازم برای این مهم را تدارک سازد. اولین گام این مهم، تجمیع و تألیف ظرفیتهای ریز و درشت و خرد و کلانی است که با مجاهدت های بسیار در گوشه کنار حوزه پدید آمده است. حوزه بایستی معماران تمدنی فردای خویش و نخبگان انقلابی راهبر خود را بشناسد که به حق تلاش های مؤسسه معنا یکی از خطوط برجسته این شناسایی می باشد. 3️⃣ رونق بخشیدن به و مباحثات علمی سالیانی بود که نشاط گفتگوی علمی آنچنان که انتظار می رفت بر قامت رعنای حوزه های علمیه نمودار نبود؛ آسیب شناسی این معضل خود جای بررسی ها و گفتگوهای بسیار دارد؛ اما به هر حال همچنان که تأسیس این مؤسسه پر خیر و برکت با یک طولانی در یک مسیر پر پیچ و خم جاده ای بین دکتر محسن دنیوی و حجت الاسلام علی محمدی شکل گرفته است، این مؤسسه این رویه را در شورانگیز ساختن مباحثات و گفتگوهای علمی پی گرفته است. سنتی که بیم آن میرفت بابش منسد شود. گفتگوی علمی میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی که خود را متعلق به عصر انقلاب اسلامی میدانند ضرورتی انکار ناپذیر برای گام دوم انقلاب است و به حق مؤسسه معنا یکی از پیشتازان تحقق این ضرورت می باشد. 4️⃣ تلاشی برای نهادینه ساختن انقلاب اسلامی سودای پیشرفت را در سر ملت ایران انداخت و برای نیل به پیشرفت راهی جز آزاداندیشی نیست. امروز آزاداندیشی آنچنان که باید و شاید در اتمسفر حوزوی نهادینه نشده است. اما انفتاح گفتگوی علمی و پیگیری آن در جهت نهادینه ساختن آزاداندیشی مسیری بس صعب و دشوار بوده که برادرانم در مؤسسه معنا سختی آن را بر خود هموار ساخته و این مسیر را در پیش گرفته اند. 5️⃣ تلاشی برجسته در طی چهل سالی که از انقلاب اسلامی میگذرد تلاش های فراوانی در جهت پیوند و اتصال ساحت ذهن و عین شده است. این تلاش ها با فراز و فرودها و موفقیتها و شکستهایی همراه بوده است. یکی از برجسته ترین تلاش ها را میتوان تلاش مؤسسه معنا در این زمینه دانست که هر چند این تلاش هنوز در مسیر تکوّن خویش می باشد اما با فراستی مثال زدنی این مؤسسه سعی کرده خود را بر دوش تلاش های پیشین قرار داده و زمینه را برای احداث مسیری مصیب فراهم سازد. 6️⃣ نشان دادن ظرفیت های برجسته علمی حوزه های علمیه به خویشتن خویش به تعبیر رهبری حوزه گالیور خفته است. ظرفیتهای خویش را نمی بیند. باید بدو نشان داد که چه ظرفیتهای خارق العاده و اعجاب انگیزی دارد. یکی از کارکردهایی که تلاش برادرانم در مؤسسه معنا داشت این بوده که نهاد حوزه و روحانیت ظرفیتهای علمی خویش را دیده و به عینه لمس کند. این مهم از آن جهت ممتاز می باشد که دیدگاه ایشان در باب تاریخی دیدن عقلانیت و رصد امکان ها و ظرفیتهای تاریخی حوزوی زمینه ساز این رؤیت و روایت ظرفیتها می باشد. .
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🌹بسم رب الشکور🌹 🔰در تقدیر و تلاش از مجاهدت های برادرانم در مؤسسه #معنا از باب «من لم یشکر المخلوق
7️⃣ نخبگانی و نشان دادن ظرفیت های علمی حوزه به نخبگان حوزوی و دانشگاهی نه تنها در مسیر پیموده شده توسط این مؤسسه مجاهد خویشتن حوزه ظرفیتهای خویش را یافت بلکه جریانها و خرده جریانهای علمی حوزوی و نیز چهره ها و نخبگان حوزوی و دانشگاهی بیش از پیش با ظرفیت های یکدیگر آشنا شدند. اهمیت این نکته از آن روست که این ظرف تعرّف و آشنایی و ارتباط آگاهانه طراحی و پی ریزی شده بود. در مسیری که ایشان طراحی نمودند شبکه سازی نه اسما بلکه عینا تحقق یافت و ظرفیتهای زیادی با یکدیگر آشنایی و ارتباط پیدا کرده و بعضا با همدیگر پیوند و مواصله برقرار ساختند. اهمیت این مقوله از آن روست که بدانیم مقوله شبکه سازی یکی از آرزوهای جبهه انقلاب بوده است و نهادهای عریض و طویل بعضا در آرزوی آن در ساحت نخبگانی سالهای سال ماندند اما ایشان با شناختی دقیق از امکان و ظرفیتهای حوزوی و دانشگاهی در یک تلاشی برجسته به موفقیتهای شایان توجهی در زمینه شبکه سازی نخبگانی دست یافتند. 8️⃣ تلاش در جهت ایجاد مواصله راهبردی حوزه با نهادهای حاکمیتی یکی از چالش های چند دهه اخیر حوزه های علمیه منقطع بودن حوزه از نهادهای حاکمیتی بوده است. هر چند تلاش های خرد و کلان بسیاری در این زمینه صورت گرفته است اما به صورت کلی و در مجموع نه سمت نهادهای حاکمیتی و نه خود حوزه های علمیه از وضع این مواصله حیاتی راضی نبوده اند. اما به جد میتوان یکی از جدی ترین تلاش های صورت گرفته را، تلاش مؤسسه معنا در این زمینه دانست که شاید بتوان مهمترین آن را خروجی ای دانست که در پاسخ به مطالبه رهبری نظرات حوزویان در باب سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تنظیم گشته و تقدیم ایشان شد. 9️⃣ منقح ساختن خطوط اصلی عقلانیت انقلاب اسلامی در بنیادی ترین ساحات تئوریک یکی از معضلات چهل سال گذشته ما در مبهم گشتن خطوط اصلی عقلانیت انقلاب اسلامی بوده است. هر چند در اوایل انقلاب اسلامی تئوریسین ها و رهبران انقلاب در قالب مکتوبه ای به اسم تلاشی در جهت این مهم تدارک ساختند اما بعد از ترور تعداد کثیری از ایشان این خط مهم لابلای هزاران ضرورت ریز و درشت دیگر گم شد. اما بحمدالله تلاش های چند سال اخیر این مؤسسه این خط را بار دیگر زنده ساخته است. 🔟 تدارک ضرورتی به اسم کار کامل، حرفه ای و ملّی یکی از معضلات عام البلوای جبهه انقلاب اسلامی فقدان کار کامل، حرفه ای و ملّی بوده است. تدارک هر یک از اوصاف برای یک اقدام طبعا صرف هزینه های مالی و انسانی فراوانی است. اما مؤسسه معنا علی رغم قلّت عِده و عُده سعی کرده است هر یک از این اوصاف را حتی المقدور تدارک سازد. هر چند در رسیدن با قله فاصله هست اما تلاش برای تدارک این ضرورت و انکار نکردن آن تلاشی بسیار قابل تقدیر می باشد. تلک عشرة کاملة! هر چند در مدح و تقدیر از تلاش های ایشان میتوان و بایست بیشتر نگاشت تا هر یک از ما نیز هر طور که میتوانیم در بسط این سنة حسنة و نیز تکثیر این تلاش کنیم اما به همین مقدار اکتفا میکنم. صد البته این تقدیر و تشکر نه زمینه عجب و تکبر که صد البته به یمن عنایت رحمانی حق سبحانه از برادرانم دور باشد بلکه بستری برای فهم مسئولیت خطیر و سهمگین ایشان در مسیر نیل به تمدن نوین اسلامی می باشد. روایت مجموعه های انقلابی توسط یکدیگر حائز برکات فروانی است که توضیح آن در این مجال نمی گنجد. .
39.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تاملی اندر صورت و معنای عزم آفرین همیشه اصالتها برایم الهام بخش و افق گشا بوده است. یکی از مصادیق قطعی این اصالت ها زورخانه و فرهنگ زورخانه ای و پهلوانیست. در زورخانه پیوند پارامترهای فراوانی را مشاهده میکنیم: هویت شیعی و نام مولا علی علیه السلام هویت ایرانی و پهلوانی اخلاق و عرفان در بستر فتوت و جوانمردی هنر در محمل شعر و موسیقی معماری زورخانه ای و خود ورزش زورخانه ای اینگونه همه چیز را در هم تنیدن و بافتن و یک بافتار پرشور و حماسی برآوردن حقا که کار هر کسی نیست. بلکه یک عقلانیت تاریخی که سالها روی آن کار شده باشد توان برآوردن چنین اثر شکوهمندی را خواهد داشت. زورخانه و فرهنگ زورخانه ای را یکی از جلوه های عقلانیت اسلامی ایرانی می دانم که ثمره اش عزم حماسی آفرین است. اما آنچه که در باب ورزش مدرن خاصه ورزش قهرمانی می بینم آن را اینگونه نمی یابم. شاید توان تحلیل ندارم شاید هم واقعا چیزی در میان نیست که بتوان دید. اصالت ها را با چشم عزم بین بایستی بار دیگر دید و تحلیل کرد. شاید عصر جدید و قرن جدید را بایستی خوانشی سراسر از منظر عزم کنیم تا هر آنچه که عزم آفرین است با دو دست غیرت بگیریم و رها سازیم و از بند و تعلق هر آنچه عزم کُش است بگسلیم. متاسفانه نهاد فقاهت آن زمان که ورزش قهرمانی کل فضای کشور را در نوردید و ورزش پهلوانی اصیل ایرانی اسلامی به کناری رانده شد نتوانست تحلیل کرده و حمایتی در خور رقم بزند. پ.ن: *اجرای فاخر و جذاب جوانمردان ایران زمین در برنامه عصر جدید ** اراده ملی جان مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است.(مقام معظم رهبری-بیانیه گام دوم) .
🔰روایتی بر روایت تقدیرنامه ای از مجاهدان نبرد و جنگ روایتها بخش اول 🔗این یادداشت را اینجا بخوانید. .
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰روایتی بر روایت تقدیرنامه ای از مجاهدان نبرد و جنگ روایتها بخش اول 🔗این یادداشت را اینجا بخوانید.
🔰روایتی بر روایت تقدیرنامه ای از مجاهدان نبرد و جنگ روایتها معتقدم که جبهه انقلاب بایستی به روایت خویش بپردازد. به روایتی عزم آفرین و مسئولیت زا از خویش. به روایتی شکورانه از خویش تا حق سبحانه از باب لئن شکرتم لازیدنکم، وسع وجودی به ما ببخشاید. 🔰پرده اول: جنگ احزاب از بعد از فتنه 88 شرایط به گونه ای رقم خورد که عملا صحنه ای که برای نظام جمهوری اسلامی ایران پدید آمد صحنه جنگ احزاب بود و هست: «در سورۀ احزاب مشاهده می‌کنید: «وَ لَمّا رَءَا المُؤمِنونَ الاَحزابَ قالوا هذا ما وَعَدَنَا اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ صَدَقَ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ ما زادَهُم اِلّآ ایمانًا وَ تَسلیمًا.»(احزاب، 22) قضیّه‌ی احزاب قضیّۀ مهمّی بود؛ یعنی در مقام مقایسه، اگر بخواهیم جبهۀ امروز دشمن علیه جمهوری اسلامی را در صدر اسلام مشابه‌سازی بکنیم، می‌شود جنگ احزاب. امروز خب مشاهده می‌کنید دیگر؛ همۀ دنیاپرستان و قدرت‌طلبان و جنایت‌کاران و اهل زور و ظلم و طغیان در سرتاسر عالم، در رده‌های مختلف اقتدار، در مقابل جمهوری اسلامی صف کشیده‌اند و حمله هم کرده‌اند و دارند از همۀ جوانب حمله هم می‌کنند؛ عین همین قضیّه در جنگ احزاب اتّفاق افتاد.» (بیانات در دیدار جمعى از دانشجویان، 12/4/95) در جنگ روانی چه زمزمه ای سر داده اند؟ 1. نظام اسلامی در حال فروپاشی است. 2. ما به اندازۀ یک ارزن هم کارآمد نبوده ایم. 3. راه حل تغییر ساختار است. در جنگ احزاب (صدر اسلام) هر چند مختصر درگیری نظامی پیش آمد اما عمده درگیری، نبرد روانی بود. بلکه جنگ روایتها بود. بعد از فتنه 88 جنگ اقتصادی و تحریم های فلج کننده به راه انداختند، جنگ امنیتی به راه انداختند، تا در جنگ روایتها اراده ملی را متلاشی سازند. عزم و اراده جوهره انسانیت است(1) و اراده ملی جان مایه پیشرفت همه جانبه و حقیقی است.(2) پس امپراطوری رسانه ای غرب موظف گشت تا با ماشین کشتار جمعی روانی خود با تزریق یأس و ناامیدی ریشه عزم و اراده را در جان ملت ایران بخشکاند. 🔰پرده دوم: مثل آوینی ها هر چند نهاد روایت جبهه انقلاب بعد از شهادت آوینی قدری لکنت زبان گرفت و نتوانست آنچنان که باید و شاید به روایت فتوحات ریز و درشت نظام جمهوری اسلامی بپردازد اما باز هم شجره طیبه انقلاب نشان داد انقلاب اسلامی رویش های خویش را هنوز دارد. در جنگ روایتها پدافند جبهه انقلاب فعال گشت و آتش به اختیار مجاهدان عرصه روایت به تلاشی کم نظیر در جهت زدودن مظلومیت از چهره نظام و انقلاب اسلامی برآمدند؛ تلاشی که به حق از تراز شایسته و فاخری برخوردار بود. یکی از این تلاش های کتاب صعود چهل ساله بود که بیش از 70 نفر با بررسی چند هزار سند بین المللی مستندا توانمندی های نظام جمهوری اسلامی را به اثبات رساندند. مسئول این پروژه جناب حجت الاسلام راجی زید عزه نه تنها به تدارک این کتاب اکتفا نکرده بلکه خود پیغمبر این کتاب گشته و شهر به شهر جهت تبیین و روشنگری مفاد دستاوردها به سخنرانی های متعدد پرداختند. این اقدام چند ویژگی داشت: - حرفه ای بودن اقدام بررسی چندین هزار سند بین المللی کاری طاقت فرساست که از یک تیم متعهد و وقتگذاری حجیم بر می آید اما تیم مزبور با وقتگذاری و تلاش حرفه ای این مهم را به سرانجام رساندند. - اکتفا نکردن به کتاب و گام نهادن در عرصه تبلیغ و روشنگری ایشان به صرف تولید کتاب بسنده نکرده و حلقه زنجیر بعدی اقدام پدافندی را نیز خویش برعهده گرفتند و در جهت تبیین و روشنگری مفادی که تدارک کرده بودند برآمدند. - تشخیص به موقع و درست ایشان نیاز امروز جبهه انقلاب را در جنگ روایتها به درستی تشخیص داده و با تلاشی طاقت فرسا و مجاهدانه پاسخی درخور و شایسته به احتیاج اضطراری روز دادند. یکی دیگر از این اقدامات پروژه و محصول ایران-20 بود که برادران مجاهدم در دانشگاه امام حسین علیه السلام آن را تدارک ساختند. این اثر نیز بسان اثر صعود چهل ساله نیز شایسته تقدیر و تشکر است. این اقدام نیز بسان کتاب صعود چهل ساله هم حرفه ای است هم تیمی که این محصول را تدارک دیدند به تبیین و روشنگری و برگزاری نمایشگاه های متنوع پرداختند و هم اینکه به درستی و به موقع نیاز را تشخیص داده و در جهت پاسخ بدان برآمدند. این حقیر هم از جناب حجت الاسلام راجی و تیم مجاهدشان و هم از جناب دکتر بذرافکن و تیم تلاشگرشان به نیابت از جبهه انقلاب تقدیر و تشکر میکنم. 🔰وظیفه ما: نگذاریم آوینی ها غریب بمانند. هر چند آوینی در دوره خویش غریب بود و غریب ماند. اما در این عصر و مصر کنونی نگذاریم آوینی ها غریب بمانند. تلاش هایشان را ببینیم و بنمایانیم. بایستی تشویق کرد تا آوینی ها تکثیر شوند تکثیر شوند تا در جنگ روایت ها بسان دیگر جنگها نیز پیروز میدان باشیم. نهاد روایت انقلاب اسلامی نیازمند بازسازی و بازآرایی خویش می باشد.
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
🔰روایتی بر روایت تقدیرنامه ای از مجاهدان نبرد و جنگ روایتها بخش اول 🔗این یادداشت را اینجا بخوانید.
ایران فردا در آیینه روایت امروز است که ساخته می شود. روایتی که عزم آفرین باشد و امیدزا. پ.ن: 1. آیت الله العظمی شاه آبادی قدس سره 2.مقام معظم رهبری؛ بیانیه گام دوم *کتاب صعود چهل ساله را از اینجا دریافت کنید. ** کتاب ایران-20 را از از اینجا دریافت کنید. *** کلیپ نظر جالب ، ، ، استاد ازغدی و... درمورد کتاب صعود چهل ساله را اینجا ببینید. .
1. فقدان حرفه ای گری حرفه ای گری در عالم چیزی است. حیات ما حزب اللهی ها و جبهه انقلاب این خصیصه را نوعا انکار میکند. حرفه ای گری از رهگذر تمرین زیاد و شروع از نقطه های کوچک و به اصطلاح چیپ می آید. یک گله آدم حریف سه چهار نفر نشدند چرا؟! یکی از امورات را میتوان فقدان همین خصیصه دانست! 2. ضعف عقلانیت و فکر رهبری می فرمایند که نظام سلطه تمام پاره های وجودی اش را با فکر اداره میکند. اگر آن تیم فرمز فکر میکردند و به جای آنکه گله وار همه دنبال توپ بدوند طرح و نقشه فکر شده ای را دنبال میکردند شاید نتیجه چیز دیگری می شد. این صحنه مضحک را امت حزب الله بارها و بارها در حال تکرار کردن است. 3. ضعف رهبری و فرماندهی آن جمعیت قرمز رنگ یک گله بدون چوپان است. یک تیم بدون کاپیتان است. یک جمعیت بدون رهبر است. فقدان عاقله نخبگانی رهبر در یک جامعه نیز همین وضعیت را بل صد برابر بدتر تحمیل میکند. صدبرابری که در زندگی واقعی هزینه اش به شدت گزاف است. وقتی جامعه ای از ضرورت رهبری خالی شد و نتوانست این ضرورت را پر کند. جامعه گله وار همچو تخته پاره ای بر روی آب به این سو آن سو کشیده می شود. 4. عدم پذیرفتن نقشهای مکمل ضعف عدم پذیرش نقش های مختلف. همه گله وار دنبال توپ(بخوانید عمل و نقطه اثر) هستند!!! درحالیکه نقطه اثر ضرورتا توپ نیست. اگر تیم قرمز به جای اینکه گله وار همه دنبال توپ بدوند یارگیری سفت و سختی انجام میدادند شاید نتیجه چیز دیگری می بود. لکن همه سودای گرفتن توپ را داشتند و چون رهبری نبود که بدیشان نقشهای مختلف را ببخشد و نیز خودشان هم آنچنان خردمند نبودند که همه دنبال توپ راه نیفتند نتیجه آن شد که دیدیم. 5. تلاش بیشتر ضرورتا به معنای موفقیت نیست!! گاهی اوقات تلاش بیشتر به معنای دوری از موفقیت است! به تعبیر امام صادق علیه السلام: العامل على غير بصيرة كالسّائر على غير الطّريق لا يزيده سرعة السّير إلاّ بعدا اگر بصیرت و دانایی و آگاهی نبود گاهی دست و پا زدن های بسیار بسان تلاش مذبوحانه است. مثل کسی که در آب افتاده و در حال غرق شدن است هر چقدر سریعتر و بیشتر دست و پا بزند بیشتر فرو می رود کافیست بدن خود را به شکل صلیب در بیاورد تا بیاید روی آب!!! ساعتها میتوان پیرو این کلیپ سی ثانیه ای صحبت کرد و از آن آموخت.
🔗این یادداشت را اینجا بخوانید. .
ربّیّون: انّا الی الله راغبون
#چالش_جمهور 🔗این یادداشت را اینجا بخوانید. .
🔰 💠سکانس اول: حقیقت انقلاب اسلامی و چالش ما پس از انتخابات سالهاست حزب الله میخواهد را با پاسخ بدهد. در حالیکه فرع بر یک امر دیگر است! در انقلاب اسلامی مردم مسئله شان و سیاسی نبود. در انقلاب اسلامی مسئله مردم، بودنی دیگر، زیستنی دیگر بود و این در گرو بود. اراده دیگری که هر انسانی مسئولیت خویش و جامعه خویش را بپذیرد. میشل فوکو در این باره میگوید: مردم در بافتی از بحران و مشکلات اقتصادی و غیره قیام کردند، اما مشکلات اقتصادی ایران در این دوران آن‌قدرها بزرگ نیست که مردم در دسته‌های صدهزار نفری و میلیونی به خیابان‌ها بریزند و در مقابل مسلسل‌ها سینه سپر کنند. در مورد این پدیده است که باید صحبت کرد. ... در نهایت با در نظر گرفتن تمام مشکلات اقتصادی، هم‌چنان باید ببینیم که چرا مردم قیام کردند و گفتند : دیگر این وضع را نمی‌خواهیم. ایرانیان با قیامشان به خود گفتند باید همه چیز را در این کشور، اعم از تشکیلات سیاسی، نظام اقتصادی و سیاست خارجی تغییر دهیم. اما به ویژه باید خودمان را تغییر دهیم. باید شیوۀ بودن‌مان و رابطه‌مان با دیگران، با چیزها، با ابدیت، با خدا و غیره کاملاً تغییر کند و تنها در صورت این تغییر ریشه‌ای در تجربه‌مان است که انقلاب‌مان انقلابی واقعی خواهد بود. من فکر می‌کنم در همین‌جاست که اسلام ایفای نقش می‌کند. تشیع دقیقاً شکلی از اسلام است که با تعالیم و محتوای باطنی خود میان اطاعت صرف بیرونی و زندگی عمیق معنوی تمایز قائل می‌شود، وقتی می‌گویم که آنان از طریق اسلام در جست و جوی تغییری در ذهنیت خویش‌اند، این گفته کاملاً سازگار است با این واقعیت که روش سنتی اسلامی از پیش حضور داشته و به آنان هویت می‌داده است، در این شیوه که آنان مذهب اسلام را به منزلۀ نیرویی انقلابی زیست می‌کنند، چیزی غیر از ارده به اطاعتی وفادارانه‌تر از قانون شرع وجود داشت، یعنی اراده به تغییر کل هستی‌شان با بازگشت به تجربه‌ای معنوی که فکر می‌کنند در قلب اسلام شیعه می‌یابند. ... اسلام در آن سال 1978 افیون مردم نبوده است، دقیقاً از آن‌رو که روح یک جهان بی‌روح بوده است. (ص60،ایران روح یک جهان بی روح) 💠سکانس دوم: زمانه ما حکما زمانه، زمانه این خواهد شد که شیفتگان خدمت و نه تشنگان قدرت، یعنی جوانان حزب اللهی پر پرواز به کسب مناصب قدرت بگشایند. بر فرض هم که کارآمد باشند باز هم رویه سوپرمنی و خادم ملت بودن را در پیش خواهند گرفت. بله وضع به جهاتی بهتر خواهد شد اما تکنوکرات های حزب اللهی مخلص به وجود خواهند آمد که مسئله شان پیوند دین و دنیا نبوده و پشت به دین و رو به دنیا برای خدا به پا خواهند خواست!!! ورود جوانان حزب اللهی به مناصب قدرت بدون شک و تردید به فربگی نظام دیوانسالار خواهد انجامید و اینک زمانه این خواهد بود که رخنه پوش دولت مدرن جوانان حزب اللهی باشند که مخلصانه گرده به زیر ماشین توسعه غربی می دهند. 💠سکانس سوم: چه باید کرد؟ کسی از ایشان مقصر نیست! حوزه بایستی نقش تاریخی خویش را ببیند و بفهمد. به نام نامی جمهور، بیش از همه چیز جمهوریت در معرض خطر است. بایستی جمهوریت و اراده ملی به عنوان مسئله اساسی و جان مایه پیشرفت همه جانبه در کانون دغدغه های نخبگان وارد شده و این مقوله را در تعامل تامّ مورد خوانش تئوریک و راهبردی قرار بدهند. جوانان حزب اللهی شیفته خدمت اگر ندانند چیست دور نیست که به صبغه در آیند. مروق امری نیست جز اینکه منطق ولی را قبول داشته باشی اما طرح ولی را نه! اگر طرح رهبری را ندانستیم؛ یا از سر ندانستن کنار گذاشتیم یا فراموش کردیم یا منحرف گشتیم، قطعا و بتّا مسئولیم! فهم برای این موقف راهبردی و نیز جایگاه نقش رکنی جمهوریت و اراده ملی در نسبت با پیشرفت ایران مهمترین گام در پیشبرد انقلاب اسلامی به سوی مقاصد می باشد. .