🔰اعتراضات فرانسه چه عبرتهایی برای ما دارد؟!
🔰توسعه تمرکز گرا و به نفع شهرهای پرجمعیت چه چالش هایی را در پی دارد؟!
🔰چرا تهران را باید فرعون و قارون شهرهای ایران نامید؟!
فهم نقشهی جمعیتی فرانسه برای فهم اعتراضات اخیر اهمیت بسیار زیادی دارد.
آنچه منطق توسعه ایجاب می کند تمرکز جمعیتی شدید در یک نقطه با شدت بسیار بالا و در نقاط معدود دیگر با شدت کمتری می باشد.
این مسئله زمینه ساز تجمیع و دپوی فرصتهای مادی و معنوی در یکسری نقاط محدود و بسترساز پیدایش سازوکارهای تبعیض آفرین می شود. این دپوی فرصتها عملا سازوکارهای قارون پروری را در یک لوپ مثبت قرار داده و حتی آن کسانی هم که نمیخواهند باعث وخیم تر شدن این بی عدالتی می شوند.
همچنین این اختلاف طبقاتی و اختلاف فرصت ها باعث می شود مردمان یک سرزمین دیگر هم سرنوشت نباشند بلکه جامعه خود را در یک فرسایش قطبیدگی می بیند. معدود انسانهای برخوردار و جمعیت بسیار بالای انسانهای مورد تبعیض قرار گرفته.
این مسئله حتی در کنکور به صورتی عیان تر خودش را نشان میدهد وقتی که بخش قابل توجهی از رتبه های برتر از دهک های برتر اقتصادی و کلان شهرها هستند.
رویکردهای خدماتی طبعا به شهرهای پرجمعیت به دلیل توجیه اقتصادی بیشتر می رسد و فاصله و شکاف غنی و فقیر روز به روز بیشتر و بیشتر می گردد.
و این چنین می شود که در انقلابی که ایده آن توحید بود و یکسانی انسانها در امکان تکامل پرتو آن ایده بود؛ ام القرای این کشور تبدیل به بت برزگ و قارون و فرعون شهرها می گردد.
حقیقتا باید گفت که توسعه محرومیت زاست و تا توسعه و منطقه توسعه و نظام کارشناسی توسعه هست آینده پرچالشی پیش روست.
Zeinab.mp3
6.73M
سَلامٌ عَلی قَلبِ زِینَبِ الصَّبور...
دلش دریای صدها کهکشان صبر
غمش طوفان صدها آسمان ابر
دو چشم از گریه همچون ابر خسته
ز دست صبر ِزینب، صبر خسته
مرحوم قیصر امین پور
پناه عالمیان زینب است پناه ندارد(حاج علی قربانی) _.mp3
1.6M
حسین جان!
پناه عالمیان، زینب ات، پناه ندارد...
سوال و جواب با chat gpt پیرامون انقلاب اسلامی:
Henry Kissinger says islamic revolution of iran is out of order that Westphalian sovereignty contained. what is your opinion about this?
My opinion is that the Islamic Revolution of Iran represented a major shift in the geopolitical dynamics of the region. It represented a rejection of the Westphalian model of nation-state sovereignty and the imposition of an Islamic government, which had never been seen in the Middle East before. While this shift may have been seen as disruptive by some, it was a necessary step in order to create a more equitable and just society. It also had the effect of creating a more stable political environment in the region, which has been beneficial for many of the neighboring countries.
مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت
با همکاری
بنیاد بینالمللی مطالعات راهبردی، آیندهپژوهی و تمدنی امین (مرآت امین)
برگزار میکند:
🔰 سلسله نشستهای
«الزامات راهبردی تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه»
✅ نشست چهارم
ارائهدهنده: حجتالاسلام والمسلمین سیدمصطفی مدرس مصلی
🔷 مکان: بلوار امین، خیابان گلستان، پلاک ۱۸، خانه مصلحان
🔷 زمان: چهارشنبه ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ ساعت ۱۹
مشارکتکنندگان:
◀️ دبیرخانه حمایت از طرحهای پژوهشی معاونت پژوهش حوزههای علمیه
◀️ دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزههای علمیه
◀️ خانه مصلحان
🔰 پایان استعمار توسعه
شماره اول (بهمن ماه ۱۴۰۱) مسیر، نشریه کارگروه پیشرفت بسیج دانشجویی امیرکبیر
گفتگویی داشتم با دانشجویان دانشگاه امیرکبیر و اینکه چگونه منطق توسعه غربی استقلال ما را مخدوش ساخته و مانع پیشرفت انقلاب اسلامی شده است.
استعماری که به واسطه منطق توسعه غربی بر کشور ما حاکم شده است امری است که به سادگی قابل رؤیت و روایت نیست.
تلاش کردم تا در گفتگو با نشریه مسیر قدری این مقوله را بازخوانی کنم.
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در جریان پخش این کلیپ همه تیتر زدند: "حرکت خودجوش یک دانش آموز ابهری"
اما این کلیپ حرفهایی بیشتری برای گفتن دارد!
نفر دومی که به نفر اول ملحق شده و از نفر اول پیروی می کند و کتابش را طوری سر دست میگیرد که بقیه به وضوح ببینند کسی است که نفر اول را به رهبر حرکت مبدل ساخته و نقطه کنش نفر اول را به یک خط کنش ممتد و جریانی مبدل می سازد و یک جنبش را رقم می زند.
پیشتازان به همین دلیل مهم اند...
قوّامین للّه به همین دلیل سرنوشت سازند...
اگر نفر اول نقطه کنش را ثبت نمیکرد و اگر نفر دوم از نفر اول پیروی نمی کرد و نقطه او را به خط مبدل نمی ساخت جنبشی شکل نمی گرفت. به همین دلیل است که در یکتا موعظه الهی قیام مثنی بر قیام فرادی مقدم گشته است.
کوتاه ترین ارائه در استیج Ted مال روانشناسی هست بنام دِرِک سیورز. در تنها ۳ دقیقه توضیح میده که چرا این اتفاق میافته و چطور میشه یک جنبش رو ایجاد کرد.
میگه :
"The first follower that transformed the lone nut into a Leader"
از اینجا با زیرنویس فارسی میتونید ارائه دِرِک سیورز رو ببینید:
https://www.ted.com/talks/derek_sivers_how_to_start_a_movement
پیشتر در این باره اینجا نیز سخن گفته بودم:
https://eitaa.com/Rebbioun/266
هدایت شده از بر پا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️❤️دومی مهم است
این کلیپ زیبا است. با دیدن این کلیپ متوجه میشوید. چرا رهبری هم در «نوزده دی» ، قیام قم را پاس میدارد و هم در «بیست و نه بهمن»، قیام آذربایجان را. در فراگیر شدن یک امر اولی و دومی هر دو مهمند.
اولین نفر اهمیت دارد که «کشف» میکند. دومین نفر اهمیت دارد که «بسط» میدهد.
در اندیشه اهل معرفت، جریان سازی اجتماعی و سلوک معنوی هر دو بوسیله این دو بال رشد میکند؛ کشف و بسط.
دومین نفر کسی است که بسط میدهد.
در لسان آیات و روایات به این دومی میگوییم «تابع». السلام علی من التبع الهدی. تابع بیش از همه بر نفر دوم صادق است. تابعین پشت سر «السابقون الاولون» هستند. «اتبعوهم باحسان» هستند. «یتبعون احسنه» هستند.
ما معمولا این نفر دوم را به لحاظ رشد معنوی و تسلیم حق بودنش توصیف کرده ایم. حال آنکه او نقش مهمی به لحاظ اجتماعی و گسترش حق دارد.
نفرهای دوم مهمند.
چه هارون برای موسی علیهما السلام. چه حواریین برای عیسی ع ، چه خدیجه س و علی ع برای پیامبر ص، در امور ناشایست و سنتهای باطل و غصبها و خلافها نیز «دومی» ها نقش مهمتری در بسط دارند.
آری نقش قیام آذربایجان در بسط انقلاب و ملی شدنش مهم است.
و البته نقش رهبر حکیم سیدعلی خامنه ای نیز در بسط ولایت و امامت و بسط رهبری انقلاب بعد از امام روح الله خمینی ره مهم است.
امروز هم نقش «نسل دو» و «گام دو» از همین جهت مهم است.
@ali_mahdiyan