.
بسم الله الرحمن الرحیم
🌀موضوع بحث در مورد نَفس است.
مرحوم ابن سینا در الاشارات وقتی به یک سلسله از دلایل که میرسد و طرف مقابل خود را نسبت به این دلایل کوتاه میبیند، قصور در فهم را میبیند، معمولاً اینطور حرف میزند (بل ارجع الی نفسک فتامل) این مرد دانشمند به برخی میگوید، به وجدان خودت مراجعه کن و قدری فکر کن و سریع نفی نکن. (اگر چیزی شنیدی که نسبت آن مطلع نبودی یا آن را قبول نداشتی، همان لحظه انکار نکن، بلکه صبر کن.. بلکه تحقیق کن شاید اطلاعات تو اندک باشد)
✅یکی از چیزهایی که میگویند اینست که اگر زن ها برهنه شوند و اختلاط زن و مرد ایجاد شود در آنجا نمیشود نَفَس کشید، نمیشود نَفَس رحمانی کشید.
✳️قرآن هم در سوره مبارکه قیامت آیه ١۴ میفرماید:
بَلِ الْإِنْسانُ عَلي نَفْسِهِ بَصيرَةٌ.
از وضع خود آگاه است و بهتر از هر کس دیگری میداند که چه کارهائی کرده است. خود انسان حجّت و گواه بر خودش است. چرا که اعضاء او گواهی بر اعمال او میدهند.
✳️وقتی بحث تنفس میآید همه به گل، گیاه و مکان خانه فکر میکنند امّا وقتی این تنفس را به عارف بدهید آنها تنفس را به رحمت رحمانی حق میدانند جایی که در آنجا گناه نباشد در آنجا میشود نفس کشید، اگر اطرافیان ما اهل گناه نباشند آنجا خوب میشود نفس کشید. 👉🏻❌
❇️مرحوم شهید در کتاب ذکری میفرماید:
نفس نماز به گریه است اگر گریه ندارید تباکی داشته باشید، مستند ایشان روایتی از امام صادق (ع) است که در آنجا حضرت در جواب سوالی میفرمایند اگر گریه هم ندارید در نماز تباکی داشته باشید.
🌐مرحوم صاحب جواهر استدلال جالبی دارد میفرماید:
(یستحب التباکی فی الصلاه)، و در جای دیگر هم داریم ⬅️(یستحب التباکی فی عزاء الحسین (ع)) برای اینکه سند قرآن، حسین (ع) است. وقتی آنجا تباکی مستحب است اینجا هم مستحب است.
در جایی خطاب به اصحاب امام دارد که (الذی کنتم تصعد الیکم روحهم و روح کل الامه) شما کاری کردید هم روح شما بالا رفت و نفس آزاد کشید و بعد روح امت بالا رفت و نفس آزاد کشید.
گریه نفس را آزاد میکند، حسین (ع) نفس ها را آزاد کرد و بر کسی که نفس را آزاد کرد باید گریه کرد اگر این آقا نبود همه زندانی در قعر طبیعت بودیم. 👉🏻❌
↩️وقتی عزادار را با لباس مشکی دفن میکنند، یا سفارش میکند دستمال اشک را با من دفن کنید، یا تسبیح صد لعن و سلام مرا با من دفن کنید آنها را که در قبر میگذارند فرشته ای میآید هم تسبیح را بر میدارد و هم دستمال را. امام صادق (ع) فرمودند: تربت هم بگذارید.
این سه به تعبیر روایت، هیچ وقت گم نمیشود لا یزال. شما سعی کنید برای خودتان ذخیره ای بیاورید و آن هیچ وقت گم نمیشود بدن از بین میرود ولی این سه هیچ وقت گم نمیشود ما با همین بشارت ها زنده هستیم.
🔚 امام حسن عسکری (ع) فرمودند:
(من زار الحسین فقد زار الله فی عرشه)
هر کس حسین را زیارت کند خداوند را در عرش زیارت کرده است.
اگر کربلا رفتید و حاجت دارید به پایین پای حضرت (ع) بروید، روایت داریم پایین پا دعا مستجاب میشود.
#پایگاه_ریحانه_النبی_ع
بسم اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیم
🌀 از عناصر محوری رسالت امام حسین (ع) "هماهنگی بین عقل و دل" است.
البته این بحث هم در روانشناسی جدید و هم در بحث صدرالمتألهین و بزرگان اهل فن هست. آنها در تهذیب اخلاق و.. مثالهایی می زنند.
مثلاً بارزترین مثالی که در روانشناسی جدید میزنند این است که فشار بر بچه برای درس خواندن ممکن است خلاف دل پدر و مادر باشد چون دل میسوزد که بخواهند به بچه فشار بیاورند، ولی از آن طرف عقل میگوید تا به او فشار نیاورید و رنج دل را تحمل نکنید ایشان یک انسان بیسواد، بی ارزش و بی پایه خواهد شد. لذا اسلام برای اینکه بین عقل و دل هماهنگی کند معیارهایی گذاشت که نه به بچه لطمه بخورد نه به خانواده، این را هماهنگی بین عقل و دل میگویند.
❇️خیلی از دوستان میگویند دلی کار کن نه این حرف غلط است، آنکه قرآن میگوید "دل" این را نمیگوید. قرآن که میگوید:
قرآن برای اهل دل است؛ یعنی اهل عقل و اندیشه است. یعنی آنهایی که کمال جویی را بیشتر میخواهند و به دنبال آن کمال جویی هستند.
در تهذیب نفس هم همین است دل میگوید به ندای غرایز اجابت کن، لکن عقل میگوید اگر زمانهای حساس، زمانی که انسان به معراج میرود و سیر به ملکوت میکند فقط بخواهد بگردد؛ شب جمعه نه دعای کمیلی داشته باشد در طول سال، یک یا رب ارحم ضعف بدنی نخواند از بین میرود، مثل حیوانات زندگی میکند، خراب میشود. اینجا ذات اقدس اله بین عقل و دل هماهنگی کرد.
⚠️اگر جامعه دعوت به هماهنگی بین عقل و دل نشود خیلی بد است. دل من بی حجابی میخواهد امّا عقل من میگوید جرأت مخالفت بر خداوند را نکن؛ هماهنگی کنید بین عقل و دل، هماهنگی خیلی لازم است. سیدالشهداء (ع) آمد که خطر ناهماهنگی را گوشزد کند.
✳️قرآن میفرماید:
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِه. (سوره مبارکه احزاب آیه ۴)
هیچ مردی در دلش دو تا قلب نگذاشتیم، یک قلب خواستههای نفسانی و یک دل دیگر خواستههای اهل بیت (ع) را انتخاب کند، مگر میشود؟ جمع بین طبیعت و ماوراء الطبیعه مگر امکان دارد؟ ماوراء الطبیعه ضد طبیعت است، چطور میشود این دو را جمع کرد؟
دلها و میلهای شما گاهی وقتها چنان کار دست شما داده است که مقدسات جابجا شده است، به جای تکامل نفس تکامل ابزار آمده است. جایگاه عواطف خودش را با آنهایی که مربوط به غرایز نفس است عوض کرده است، جایگاه غریزه با عشق عوض شده است.
❎تمام وجود شما به سمت تمایلات و دل میرود، اصلاً هماهنگ با عقل نیست چرا؟ چون عقل، ایمان میخواهد.
قرآن به آنهایی که شهوت را اجابت میکنند، میگوید افلا تعقلون؛ عقل ندارید؟ اندیشه ندارید؟
خیلی دلها آشفتگی و بینظمی میخواهد مثلاً به او میگوییم چرا این کار را انجام میدهید، میگوید دلم میخواهد هیچ وقت نمیگوید عقلم میخواهد.
بهترین کلامی که میتوانیم در این رابطه نقل کنیم سخن امام علی (ع) است: بیشترین عقل بشر زیر برق تیز شمشیر شهوت قربانی میشود.
❇️توجه کامل داشته باشید به اینکه اگر بین عقل و دل هماهنگی نکنید تا لحظه جان دادن گرفتار میشوید.
🔻نامه امام زمان (عج) که به محمد بن علی بن هلال کرخی دادند:
قَدْ آذانا جُهَلاءُ الشّیعَةِ وَحُمَقاؤُهُمْ، وَمَنْ دینُهُ جِناحُ الْبَعُوضَةِ أَرْجَحُ مِنْهُ.
جاهلان شیعه و احمقهای آنها، ما را اذیت میکنند، و آنکه بال مگس برتری دارد به دینش.
↩️با این جوانها علمی حرف بزنید، قصهای حرف نزنید. برایشان تحلیل کنید. الان ما چه خسارتی میپردازیم؟ اینکه بین عقل و دل ناهماهنگ است، دل واقعاً آشفته است، آشفتگی خیلی زیاد شده است. از امام صادق (ع) سؤال شد عقل کیست؟ امام (ع) فرمودند: عقل ماییم.
یعنی دلتان را به ما بدهید.
نگاه ائمه (ع) این است که عقل ماییم.
آنکه قدرت معنویاش میشکند بدانید کسی است که به سمت تمایلات دل برود.
🔚 برای اینکه بین عقل و دل هماهنگی کنید:
1⃣⬅️باید استاد بگیرید.
2⃣⬅️مبارزه و مقاومت میخواهد.
3⃣⬅️نیروی عقل را باید تقویت کنید.
4⃣⬅️کلاس اوصیاء را هیچ روزی نباید ترک کنید.
#پایگاه_ریحانه_النبی_ع
🛑جهت اطلاع دختران صالحین
فردابه مناسب ایام دهه محرم
حلقات صالحین صبح وعصر
🛑تعطیل میباشد.
بسم الله الرحمن الرحیم
🌀یکی از امتیازات بسیار قوی و ربوبیّتی که سید الشهداء (ع) ایجاد کرد امر به معروف و نهی از منکر بود.
در سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۴ آمده است که:
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ.
از میان شما باید امتی برخیزد که مردم را به خوبیها دعوت کند و امر به معروف و نهی از منکر کند.
کلمه (مِّنکُم) یعنی خطاب به همهی مسلمین، نگاه مفسر یا فقیه ممکن است با نگاه عامه مردم متفاوت باشد برای تبیین آن تفاوت مقدمهای لازم است:
در بحث نفوس اختلاف نظر بین متکلمین و فلاسفه وجود دارد. عدهای قائل هستند که نفوس متعدد است و هر کس یک نفسی دارد.
↩️اکثر فقهای امامیّه و فلاسفه امامیّه میگویند: نفوس متعدد نیست، نفس یک حقیقت بیشتر نیست، گرایشهای نفس متفاوت است. که این برهان مطابق قرآن است.
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا(سوره مبارکه شمس آیه ٧).
قسم به نفس و قسم به آنکه نفس را مساوی کرد.
پس نفس یکی است منتها امیالش، خواسته هایش و سجایای اخلاقیش فرق میکند، در واقع گرایشهایش متفاوت است.
🔹یکی از شواهدی که برای این بحث می آورند اینست که اگر نفوس متعدد باشد باید احکام هم متعدد باشد.
وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَاءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَاءَ فَلْيَكْفُرْ(سوره مبارکه کهف آیه ٢٩).
یک راه بیشتر نیست و اختیار با شما است که مومن شوید یا کافر.
انسان میتواند با این نفس به معراج یا به جهنم برود. امر به معروف و نهی از منکر بر اساس وحدت نفس است.
🔔در سوره مبارکه لیل میفرماید:
فَأَمَّا مَنْ أَعْطَىٰ وَاتَّقَىٰ(آیه ۵).
آنکس که در راه خدا نفسش را داد و تقوا پیشه کرد.
فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ(آیه ۷).
پس منم راه را برایش آسان میکنم.
❌پس با این مقدمه ثابت میشود که اصلاً کسی نمیتواند در برابر امر به معروف و نهی از منکر بیتفاوت باشد.
امیرالمؤمنین علی (ع)در نهج البلاغه میفرماید:
جان شما از همه چیز عزیزتر است، من دوست ندارم عزیزترین میان شما از بین برود. اگر من خطبه میخوانم برای اینست که میخواهم یک دُر گرانبها که عزیزترین در عالم وجود هستی است از بین نرود
میخواهم آن گنجینههایی که در دل شما دفن شده شیار کنم با آن شیار زیر و رو شود.
♻️در امر به معروف نه دست به یقه میشویم، نه کشته میشویم و نه زخمی میشویم، در امر به معروف به گونهای برخورد نمیکنیم که ما را بزنند.
امر به معروف غیر از جهاد است، شهادت و کشته شدن در جهاد است. اینجا اصلا بحث قتل نیست، باید مراقب خود باشیم اگر میخواهیم تذکر بدهیم،⬅️میگوییم من نفس تو را از خود میدانم، جوهره کمال تو را جوهر کمال خود میدانم، من مراقب هستی تو هستم. اسلام فلسفه اش اینست که: میخواهد این مراقبت را ایجاد کند، این نفس بدون مراقب تلف میشود.
✅عزیزان من دو قطبی شدن جهان طبیعی است. انسان کامل محدود است، مقید است، آزاد نیست.
در قرآن آمده است که:
لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَابُ السَّمَاءِ(سوره مبارکه اعراف آیه ۴۰).
درهای آسمان برای همه باز نیست.
قُلْ كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِهِ فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا(سوره مبارکه الاسراء آیه ۸۴).
هر کسی بر روی سیره خودش است.
↩️درست است گرایشها و سیرهها مختلف است امّا خداوند به شما کد میدهد.
فَرَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَىٰ سَبِيلًا(سوره مبارکه الاسراء آیه ٨٤).
خدای شما راه را بهتر میشناسد. پس سعی کنید شاکلهتان را با نظر خداوند درست کنید.
🔚 امام حسین (ع) میفرمایند: امروز آمدید با خداوند داد و ستد کنید. هرکس با خداوند معامله کند این فوز عظیم است.
امر معروف زورگویی نیست، دعوا نیست، من از توام و تو از من هستی.
#پایگاه_ریحانه_النبی_ع
🛑جهت اطلاع دختران صالحین
فردابه مناسب ایام دهه محرم
حلقات صالحین صبح وعصر
🛑تعطیل میباشد.
1_4439782516.pdf
7.99M
🍃🌹🍃
منبع آزمونِ گوهـــر عـــفاف
💢 کتابچه مجازی
« من به حجاب، معترضم⁉️»
🌱 این کتابِ Pdf با لحن و قالبی جذّاب و امروزی و نوجوانپسند، به سوالاتِ افراد خصوصا دانشآموزانِ معترض به #حجاب جواب داده است.
📝 سوالات مسابقه؛
1⃣چرا میگید حجاب کامل فقط چادره اصلاً مگر زمان حضرت زهرا (س) چادر بوده❓
2⃣چرا به جای حساسیت روی مسئله حجاب جلوی دزدها و خلافکارا گرفته نمیشه❓
3⃣ آیا در بین ادیان الهی فقط اسلام حجاب را واجب میدونه❓
4⃣ریشه اصلی بیحجابیها و کشف حجابهای اخیر چیه❓
5⃣ چطور میشه حجاب را همگانی کنیم❓
✨ کتابچه مجازی
«من به #حجاب اعتراض دارم» را بخونیدو آزمون بدید💯😊❤️
🔔 فرصت آزمون : از الان تا دوشنبه،۲۶تیرماه با ارسال پاسخ به
@montazersobh
#حوزه_حضرت_آسیه_س
#پایگاه_ریحانه_النبی_ع
#فرهنگی
#روشنگری
#حجاب
#مسابقه
#اطلاعیه
کلاس حفظ قرآن کریم ویژه پایه اول تا سوم روزهای سهشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۰ الی ۱۱:۳۰ صبح از تاریخ ۱۴۰۳/۰۵/۰۹ شروع خواهد شد.
جهت ثبت نام به آیدی فوق پیام دهید.
@Ghazavi_M