هدایت شده از بینش راهبردی
با توجه به جایگاه اقتصادی و سیاسی آمریکا، بسیاری از کشورها ترجیح میدهند ذخایر ارزی خود را به دلار نگهدارند و در معاملات بینالمللی از دلار استفاده کنند، زیرا این کار به نوعی حمایت از ارزش پولی و امنیت اقتصادی محسوب میشود.
۸. ایجاد تعهد جهانی به دلار از طریق سیاستهای اقتصادی و مالی
آمریکا توانسته است با ایجاد نظامهای مالی و اقتصادی که با دلار کار میکنند، تعهد بینالمللی به دلار ایجاد کند. برای مثال، بسیاری از شرکتها و کشورهای جهان برای تجارت و سرمایهگذاری به دلار وابستهاند، چرا که بسیاری از قراردادهای تجاری بینالمللی و قیمتگذاری کالاهای اساسی (مانند نفت و مواد اولیه) به دلار انجام میشود.
هدایت شده از بینش راهبردی
نکته کلیدی در این وضعیت شناسی شماره 3 است
یعنی کنار گذاشتن استاندارد طلا و حرکت به سمت پول فیات!
و اما پول فیات چیست؟
هدایت شده از بینش راهبردی
برای شناخت بهتر پول فیات ابتدا لازم است ماهیت پول را شناسایی کنیم
آیا پول مفهومی ماهوی است؟
یعنی مابه ازاء خارجی دارد؟
یا مفهومی فلسفی است؟
یعنی مابه ازاء خارجی ندارد اما منشا انتزاع خارجی دارد؟
حال این سوال مطرح می شود که منشا انتزاع خارجی چیست؟
آیا منشا عینی و واقعی است یا باز هم اعتباری است؟
و این اعتبار چگونه ساخته شده است؟
هدایت شده از بینش راهبردی
برای پاسخ به این سوالات لازم بود تحقیقات بیشتری انجام دهم که چندین شب در حال مطالعه و تحقیق هستم.
حاصلش این شد:
مسئلهی ماهیت پول و اینکه آیا باید به پشتوانهای مانند طلا متکی باشد یا میتواند بهطور مستقل و اعتباری وجود داشته باشد، یکی از موضوعات مهم در اقتصاد است. برای پاسخ به این پرسش، میتوان سه دیدگاه اصلی دربارهی ماهیت پول و منشاء اعتبار آن را بررسی کرد:
۱. پول به عنوان اعتباری اجتماعی
پول اعتباری: در دیدگاه اقتصاد مدرن، پول عمدتاً اعتباری اجتماعی است. به این معنا که ارزش پول از اعتماد عمومی به دولت و نهادهای مالی و اقتصادی که پول را صادر میکنند، به دست میآید. امروزه اکثر کشورها از پول فیات (Fiat Money) استفاده میکنند که ارزش ذاتی ندارد و پشتوانهی مستقیمی از جنس طلا یا نقره برای آن در نظر گرفته نمیشود. ارزش پول فیات از این واقعیت میآید که مردم، دولت و موسسات مالی به آن اعتماد کردهاند و آن را به عنوان وسیلهی مبادله و ذخیرهی ارزش میپذیرند.
در این دیدگاه، پول تنها یک اعتبار اجتماعی است که نمایانگر تعهدات و مطالبات اقتصادی میان افراد و نهادهاست. از آنجا که این اعتبار مبتنی بر اعتماد و پذیرش عمومی است، میتوان گفت ماهیت پول فیات به شدت وابسته به این اعتماد است و نه به پشتوانهی خارجی.
۲. پول و پشتوانه طلا: نظریهی استاندارد طلا
در گذشته، نظام پولی استاندارد طلا (Gold Standard) وجود داشت، به این معنا که ارزش پول یک کشور بر اساس مقدار معینی از طلا تعریف میشد. کشورها موظف بودند که به ازای هر واحد پولی که در گردش قرار میدادند، معادل آن طلا در خزانههای خود ذخیره داشته باشند. این استاندارد به ایجاد ثبات در ارزش پول و محدود کردن تورم کمک میکرد، زیرا عرضهی پول وابسته به موجودی طلا بود.
از دیدگاه اقتصادی، پشتوانهی طلا باعث میشد که ارزش پول به یک کالای فیزیکی وابسته باشد و اعتماد به پول را تقویت کند. با این حال، محدودیتهای این سیستم (مانند محدودیتهای عرضه طلا و مشکلات انتقال بینالمللی) موجب شد که اکثر کشورها در قرن بیستم از استاندارد طلا کنار گذاشتند و به نظام پولی اعتباری روی آوردند.
۳. پول و منشاء انتزاعی یا کالایی
برخی اقتصاددانان و فیلسوفان بر این باورند که پول در ابتدا یک کالا بوده که به مرور زمان و با توافق اجتماعی به عنوان وسیلهی مبادله و ذخیره ارزش به کار رفته است. به عنوان مثال، در جوامع اولیه از فلزات گرانبها (مانند طلا و نقره) بهعنوان پول استفاده میشد. در این دیدگاه، پول ماهیت کالایی و انتزاعی دارد و میتواند به عنوان نمایندهی ارزش کالایی مورد استفاده قرار گیرد.
به مرور زمان، نیاز به تسهیل در مبادلات و کاهش محدودیتهای کالایی (مانند سنگینی طلا و نقره) باعث شد که مفهوم پول از کالای فیزیکی فاصله بگیرد و به شکل اعتباری درآید. از این نظر، میتوان گفت که پول مدرن از منشاء کالایی سرچشمه گرفته، اما اکنون به شکلی انتزاعی و بر پایه اعتماد به نهادهای اقتصادی عمل میکند.
نتیجهگیری: آیا پول نیاز به پشتوانه طلا دارد؟
در اقتصاد مدرن، پول به پشتوانهی طلا نیاز ندارد و ارزش آن عمدتاً اعتباری و بر اساس اعتماد اجتماعی است. این ارزش بر پایه توانایی دولت و نهادهای اقتصادی برای حفظ ثبات اقتصادی و کنترل تورم و سیاستهای پولی تعریف میشود.
در عین حال، برخی افراد و سرمایهگذاران به دلیل نگرانی از ناپایداری پول فیات، به طلا به عنوان یک ذخیرهی ارزش اطمینان بیشتری دارند، زیرا طلا همواره یک کالای ارزشمند بوده است. در واقع، طلا بیشتر نقش ذخیرهی ارزش و محافظی در برابر تورم را ایفا میکند و نه به عنوان پشتوانه مستقیم پول.
پول مدرن یک اعتبار اجتماعی است و لزوماً نیازی به پشتوانه فیزیکی ندارد. این سیستم، هرچند ممکن است گاهی با بیثباتی مواجه شود، اما قابلیت تنظیم توسط سیاستهای پولی و بانکی را دارد که برای اقتصادهای امروزی لازم و مؤثر است.
هدایت شده از بینش راهبردی
ملاحظه فرمایید عنصر کلیدی و حیاتی در "فیات مانی" یا "پول فیات"، اعتبار اجتماعی و اعتماد اجتماعی است.
این اعتبار اجتماعی حاصل روایت و تصویرسازی است
آمریکا بدهکارترین کشور دنیاست اما بر مبنای این تصویرسازی و روایت پردازی، هنوز اعتبار لازم را دارد و اعتماد اجتماعی به او وجود دارد
هدایت شده از بینش راهبردی
حال در جنگ اقتصادی باید چگونه سیاستگذاری کرد؟!
باید پذیرفت که آمریکا در جنگ روایی و اعتبارزدایی از ریال ایران موفق عمل کرده و ریال را بی ارزش کرد و اعتماد اجتماعی به آنرا از بین رفت
حال ما برای اینکه بتوانیم هم اعتماد از دست رفته به ریال را بازگردانیم و هم از دلار اعتبارزدایی و اعتماد زادیی کنیم، دقیقا باید چه کنیم؟
آیت الله العظمی #گلپایگانی(ره) در جواب استفتائی مرقوم فرمودند:
راجع به سهم مبارك امام عليه السّلام در اين موضوع، ادلّه ولايت فقيه در عصر غيبت بطور تفصيل و دقّت بايد ملاحظه شود ... امور عامّه در عصر غيبت، مهمل و بلا نظام نيست و احكام هم- جز آن چه كه مشروط به مباشرت شخص امام عليه السّلام يا نائب خاصّ آن حضرت است- تعطيل نمىشود ، استفاده مىشود كه ولايت فقيه، بر تمام امورى كه متولّى آن بايد حاكم و والى امر باشد ثابت مىباشد و سهم مبارك امام عليه السّلام از امور مالى اسلام است كه امر آن (بيد من بيده الامر) است چنانچه در عصر حضرت رسول اكرم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم و حضرت امير المؤمنين عليه السّلام اين امور مالى اسلام، در دست خودشان بوده و در عصر ساير ائمّه عليهم السّلام در مواردى كه مانع از مداخله نداشتند و شيعيان مراجعه مىكردند مداخله مىفرمودند و بحسب طبع حكم، و اصل تشريع، عهدهدار و متولّى امور مالى مثل گرفتن و تقسيم آن بايد ولىّ امر باشد و جواز (استقلال من عليه الحقّ) به آن، محتاج به دليل است بنا بر اين ولايت بر امر سهم مبارك امام عليه السّلام از ادلّه حكومت، قابل استظهار و ادّعاء شمول آن قريب و قوىّ است مع ذلك با قول به ثبوت ولايت فقيه، بر مال غائب كه قول معتمد و مقبول است ولايت بر اموال آن حضرت ارواحنا فداه به اين معنى نيز ثابت است بلكه اولوليّت دارد زيرا وقتى براى حفظ مصالح اموال مردم، فقهاء ولايت بر اموال غائب داشته باشند...
📚مجمع المسائل، ج۱ ، ص۳۹۷
#ولایت_فقیه
💎کشکول ناب حوزوی 🔻
🌼 @kashkolenab
8.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تاثیر عجیب غسل جمعه
@tareagheerfan
💠 وصف اختصاصی برای جناب جعفر طیار
❖ استاد معظم آقای حاج سیدمحمدجواد شبیری:
● در کتاب قرب الأسناد روایتی صحیح السند نقل گردیده است. در سند این روایت، «محمّد بن عیسی عن عبدالله بن میمون القدّاح» آمده که به نظر ما، روایت محمّد بن عیسی عبیدی صحیح است.
● «وَ عَنْهُ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَيْمُونٍ الْقَدَّاحِ، عَنْ جَعْفَرٍ، عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِالسَّلَامُ: مِنَّا سَبْعَةٌ خَلَقَهُمْ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ يُخْلَقْ فِي الْأَرْضِ مِثْلُهُمْ: مِنَّا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ سَيِّدُ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ وَ خَاتَمُ النَّبِيِّينَ، وَ وَصِيُّهُ خَيْرُ الْوَصِيِّينَ، وَ سِبْطَاهُ خَيْرُ الْأَسْبَاطِ حَسَناً وَ حُسَيْناً، وَ سَيِّدُ الشُّهَدَاءِ حَمْزَةُ عَمُّهُ، وَ مَنْ قَدْ طَارَ مَعَ الْمَلَائِكَةِ جَعْفَرٌ، وَ الْقَائِمُ».
▫️«منّا»: ظاهرا مراد از «منّا» در ابتدای حدیث، سادات و بنیهاشم است.
▫️«حَسَناً وَ حُسَيْناً»: نصب این دو اسم از باب قطع است. یعنی به جهت مدح، منصوب گشتهاند. گاهی در زبان عربی، از جهت اعراب وصف از موصوف تبعیّت نمیکند. بلکه به جهت مدح، اعراب نصب به آن داده میشود. که در این صورت، نصب به فعل مقدّر است.
● در این روایت حضرت امیرالمومنین علیهالسلام به ۷ نفر افتخار کردهاند. از این ۷ نفر، ۵ شخصیّت از معصومین هستند. دو شخص دیگر که در کنار معصومین نام آنها ذکر شده، نشان میدهد که دارای جایگاه بسیار ویژهای هستند. بخصوص آنکه هر کدام با وصفی اختصاصی مدح شدهاند. این دو نفر، جعفر طیّار و حمزه سیّدالشهداء هستند.
🔺درس خارج فقه؛ ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
#حکایت_خوبان
♻️ مناظره ی جالب بین #مقدس_اردبیلی و #شیخ_بهائی ( تغمدهما الله برحمته)...
🔺️ شیخ #بهایی با مقدس #اردبیلی در زمان شاه عباس به نجف مشرف می شوند.
در مجلسی بین شیخ بهایی و مقدس اردبیلی سر موضوعی مباحثهای شد. شاه آنجا در مجلس نشسته بود و نگاه می کرد.
با اینکه حق به جانب مقدس اردبیلی بود، او حق را به جانب #شیخ_بهایی می دهد و جلوی شاه عباس عرض اندام نمی کند.
بین آن دو مباحثه می شود و مجلس به نفع شیخ بهایی تمام می شود.
🔺️ فردا در کوچه مقدساردبیلی به شیخ بهایی بر میخورد و دیگر شاه نزد آنها نبود.
به او می گوید که آن مطلب که دیشب فرمودید به این دلایل آن نبوده و این است که من می گویم.
شیخ بهایی می گوید چرا دیشب نفرمودید؟!!
✅ مقدس اردبیلی میگوید: دیشب می توانستم بگویم اما چون تو شیخ الاسلام ایران بودی و نزد شاه محترم بودی، اگر من می خواستم جلوی شاه شما را کوچک کنم ، این به #ضرر اسلام بود.
🔅 و لذا حاضر شده بود که خودش را خرد کند که شیخ بهایی کوچک نشود. این ها درس #اخلاق است. عیب کار این است که #نفس وقتی که استاد اخلاق نبیند، تربیت نمی شود، به این چیزها اهمیت نمی دهد.
🎙 #آیت_الله_مجتهدی( رحمة الله عليه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌷 وجود مجلس خبرگان یعنی حرکت نظام اسلامی توقف ندارد
✏️ رهبر انقلاب، روز گذشته: یک نکتهی مهمّ در مسئلهی مسئولیّت مجلس خبرگان وجود دارد، و آن عبارت است از اینکه وضعِ مجلس خبرگان و جعلِ مجلس خبرگان، معنایش این است که حرکت نظام اسلامی توقّف ندارد؛ یعنی در او وقفه حاصل نمیشود، به وجود نمیآید؛ مجلس خبرگانی وجود دارد که نفر بعدِ او را مشخّص کند؛ یعنی این تسلسل همچنان با قوّت، با قدرت، با توانایی کامل وجود خواهد داشت؛ این آمادگی مجلس خبرگان، حضور مجلس خبرگان، یک چنین معنا و مفهومی دارد.
✏️ اگر این شخصی که وجود دارد نبود، بیدرنگ مجلس خبرگان اقدام میکند و نفر بعد را مشخّص میکند؛ این[جور] است.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری. ۱۴۰۳/۸/۱۷
🖼 #دیدار_خبرگان
🔹️متن کامل بیانات:
khl.ink/f/58264
هدایت شده از KHAMENEI.IR
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مبارزهای که عین عقلانیت است | نماهنگ جدید KHAMENEI.IR
☝بیانات رهبر انقلاب درباره حرکت منطقی ملت ایران در مقابله با استکبار
✏️ رژیم استکباری، هم جنگافروز است، هم تروریست است، هم تروریستپرور است، هم مداخلهگر است، هم فاسد است، هم انحصارطلب است.
✏️ افراد کوتهبین و کوتهنظر سعی نکنند حرکت ملّت ایران در مقابل استکبار را یک حرکت غیر منطقی جلوه بدهند؛ نخیر، حرکتی منطقی و درست و منطبق با منطق صحیح عُقلایی و انسانی و بینالمللی است.
💻 Farsi.Khamenei.ir