#بصیرانه
🌺 شخصی از عالمی پرسید:
🔹برای عبادت کردن کدام روز بهتر است؟
عالم فرمود: یک روز قبل از مرگ.
شخص حیران شد و گفت :
ولی مرگ را هیچکس نمیداند!
عالم فرمود: پس هر روز زندگی را روزِ آخر تصور کن و عبادت کن شاید فردایی نباشد.
🌸 كُلُّ نَفْسٍ ذٰائِقَةُ اَلْمَوْتِ ثُمَّ إِلَيْنٰا تُرْجَعُونَ ﴿۵۷﴾
هر نفسى چشندهء مرگ است، آن گاه به سوى ما بازگردانیده خواهید شد.
(۵۷) عنکبوت
#تلنگرانه
🌺بلاها نعمت هستند اگر....
استاد شهید مطهری؛ در این باره می فرماید:
«از این نکته نباید غفلت ورزید که مصائب، وقتی نعمت هستند که انسان از آنها بهره برداری کند و با صبر واستقامت و مواجهه با دشواریهایی که مصائب تولید می کنند، روح خود را کمال بخشد؛ اما اگر انسان در برابر سختیها، فرار را انتخاب کند و ناله و شکوه سر دهد، در این صورت بلا از برای او واقعاً بلاست.»
🌸وَبِرَحْمَتِڪَ تَعَلُّقي...
و دلبستگی ام به مهربانی توست...
🌺اے دعا از تو
اجابت هم زِ تو
#ابوحمزه_ثمالی
#معرفی_سایت
🌸اصل اولیه این هست که بچه ها فقط سراغ بازی های دیجیتال نروند اما قبل از آن مجهز شویم.
🌺 معرفی سایت اسرا (نظام ارزیابی و رده بندی سنی بازیهای رایانهای) 🎮
📋از ابتدای تاسیس بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سال ۱۳۸۶، تدوین نظامی با عنوان نظام ملی رده بندی سنی بازیهای رایانهای (Entertainment Software Rating Association) در دستور کار قرار گرفت که وظیفه آن #نظارت بر محتوای بازیها و مشخص کردن #رده_سنی_مناسب برای هر بازی بود.
📑در همین راستا در سال ۱۳۸۷ پژوهشهایی با سه رویکرد مطالعاتی از جمله #روانشناسی ، #جامعه_شناسی و #علوم_و_معارف_اسلامی با همکاری اساتید مجرب دانشگاهی انجام شد.
✅پس از انجام پژوهشها و طبقه بندی محتواهای آسیب رسان در بازیها، نظام رده بندی سنی کار اجرایی خود را از ابتدای سال ۱۳۸۸ آغاز نمود و از آن پس #صدور_مجوز نشر بازیها منوط به بررسی بازیها در این نظام و تعیین رده سنی مناسب هر یک از بازیها شد.
🌺حواسمون به رژیم بچه ها هست؟!
✅طعام مادی و معنوی در کنار هم رسمیّت دارند.
📳در رسانهها چه بخوریم و چه نخوریم؟!
↙️لطفا برای گرفتن رژیم مصرف فرزندان، به متخصصهای خوب مراجعه کنید.
#تربیت_رسانه_ای #رژیم_مصرف_رسانه_ای
🌸خط یا نقطه؟؟؟!!
خط انـــتقال مــــعارف
🌸«دغدغه ای که مدتی است گرفتارش هستم و بنا دارم آن را مطرح کنم این نکته است که که ما #حمل_امانت و #ادای-امانت نکرده ایم...
حرف در این است که این بچه هایی که در دامان ما بزرگ شده اند و #بچه_های_خودما هستند، چرا با #احساس-ما، با #معرفت_ما و با #اعتقاد_ما گره نخورده اند و با این همه #بیگانه اند. در جمع های ما، با اشک ها و با خنده های ما #بیگانه اند. گریه کردن های ما را نمی فهمند. در جمع ما می آیند، مأنوس و سرگرم هم می شوند، ولی بین ما و آنها #فاصله است...
چه چیزی در تو آمده که فرزند تو از آن بیگانه است؟ این #بصیرت را چه کسی باید منتقل می کرد؟
... چه چیزی را باید #تحصیل می کردی که نکردی؟ چه چیزی را باید #تبلیغ می کردی که نکردی؟ و #چگونه باید تبلیغ می کردی؟
دغدغه من این است که ما این #خط_انتقال_معرفت را #پاسداری نکرده ایم. #خط می گویم و نه نقطه؛ منظورم از خط مجموعه ای از کارها و فعالیت هایی است که باید انجام می شده و نشده است».
#تبلیغ_اسلامی
🌺پیشنهاد مطالعه کتاب خواندنی و راهبردی «خط انتقال معارف» از مجموعه سخنرانی های مرحوم علی صفایی حائری
https://eitaa.com/Rooshdaneh/9218
🍃🌸السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان🌸🍃
🍃🌺السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ.🌺🍃
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن
#زیارتنامه_شهدا
بِسمِ اللّٰہِ الرَّحمٰن الرَّحیم
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یَا اَولِیاءَ اللہ وَ اَحِبّائَہُ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یَا اَصفِیَآءَ اللہ و َاَوِدّآئَہُ
اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصَارَ دینِ اللہِ
اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللہِ
اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَبـے مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِےّ الوَلِےّ النّاصِحِ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَبـے عَبدِ اللہِ، بِاَبـے اَنتُم وَ اُمّے طِبتُم وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم، وَ فُزتُم فَوزًا عَظیمًا فَیا لَیتَنے کُنتُ مَعَڪُم فَاَفُوزّمعکم.
#معرفی_کتاب
🌺کتاب « خانهای مثل بهشت»
🔹استاد تراشیون در این کتاب به روش های رسیدن به آرامش در محیط خانواده می پردازد.
برای اینکه خانه ای مثل بهشت داشته باشیم، به آرامش و دوستی و محبت در زندگی مشترک و خانواده نیازمندیم.این آرامش و محبت و دوستی جز با مهارت آموزی و تمرین به دست نمی آید.
🔹یکی از آسیب های خانواده که امروزه دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده است، مسئلۀ «طلاق عاطفی» یا همان «طلاق خاموش» است. برای طلاق خاموش نمی توان تعریف دقیق و کاملی ارائه کرد؛ ولی در این کتاب به تبیین این آسیب و بیان برخی نشانه های آن پرداخته شده است. در این کتاب با بهره گیری از آیات و روایات معصومان علیهم السلام و با هدف ایجاد آرامش و دوستی و محبت در زندگی، راهکارها و مهارت هایی کاربردی برای اعضای خانواده بهویژه زوجین بیان شده است.
✅مناسب سنین
#بزرگسال
📖تعداد صفحات
۱۴۸ صفحه
🌺کیـــــش مهر
🌸همی گویم و گفتهام بارها بود کیش من مهر دلدارها
🌸پرستش به مستی است در کیش مهر
بروناند زین جرگه هشیارها
🌸به شادی و آسایش و خواب و خور ندارند کاری دل افگارها
🌸به جز اشک چشم و به جز داغ دل نباشد به دست گرفتارها
🌸کشیدند در کوی دلدادگان
میان دل و کام، دیوارها
🌸چه فرهادها مرده در کوهها
چه حلاجها رفته بر دارها
🌸چه دارد جهان جز دل و مهر یار
مگر توده هایی ز پندارها
🌸ولی رادمردان و وارستگان
نبازند هرگز به مردارها
🌸مهین مهر ورزان که آزادهاند
بریزند از دام جان تارها
🌸به خون خود آغشته و رفتهاند
چه گلهای رنگین به جوبارها
🌸بهاران که شاباش ریزد سپهر
به دامان گلشن ز رگبارها
🌸کشد رخت، سبزه به هامون و دشت
زند بارگه، گل به گلزارها
🌸نگارش دهد گلبن جویبارها
در آیینۀ آب، رخسارها
🌸رود شاخ گل در برنیلفر
برقصد به صد ناز گلنارها
🌸درد پردۀ غنچه را باد بام
هزار آورد نغز گفتارها
🌸به آوای نای و به آهنگ چنگ خروشد ز سرو و سمن، تارها
🌸به یاد خم ابروی گل رخان
بکش جام در بزم میخوارها
🌸گره را ز راز جهان باز کن
که آسان کند باده، دشوارها
🌸جز افسون و افسانه نبود جهان
که بستند چشم خشایارها
🌸بهاندوه آینده خود را مباز
که آینده خوابی است چون پارها
🌸فریب جهان را مخور زینهار
که در پای این گل بود خارها
🌸پیاپی بکش جام و سرگرم باش
بهل گر بگیرند بیکارها
🖊علامه طباطبایی
#رویداد_تاریخی
🔹سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)
در بيست و سومين روز از ماه محرم1427 ق، اشغالگران و تروريست هاي مزدور آنان، در جنايتي هولناك، در شهر سامرا، به تخريب حرم مطهر حضرت امام هادي(علیه السلام) و امام حسن عسكري(علیه السلام) دست يازيدند و لعن و ننگ و نفرين ابدي را براي خويش خريدند. همه مؤمنان و پيروان امامت و ولايت را در سال ياد اين فاجعه بي شرمانه دشمنان ايمان و امان، تسليت سزاوار باد و نابخرداني را كه گمان برده اند مي توانند با پليدي خويش، نور پاك حق و چراغ روشن دين و معنا را از شبستان دنيا محو كنند، هشداري گزنده روا باد كه پُف ناچيزشان، توان به خاموشي كشاندن چلچراغ حقايق را ندارد و اين گونه تلاشهاي مذبوحانه به اندازه سر سوزني قادر نيست عشق و ولاي رهروان راه خدا را در پيمايش كوچه هاي روشن و خيابانهاي آفتابين راهبري معصومان تاريخ- كه از زبان همه پاكان بر آنان درودي فراوان نثار باد- اندكي بكاهد. نه ما، كه همه آزادگان، همه تاريخ و همه ذرات گيتي، چنين بدانديشي ها و كوته نگري ها را محكوم مي كند و ما با تجديد ميثاق با امامان والا مقام خويش، سر در راه عشق و جان در راه پيروي آنان مي گذاريم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸راه آرامش ذهن و قلب
#بصیرانه
🌸روشهای تربیتی
🌸 اصل تغییر ظاهر
روشهای تربیتی شامل فنونی است که بتوان از طریق تغییر و تدبیر
ظاهر فرد، حالات باطنی مطلوب را در وی ایجاد کرد و حالات نامطلوب را از بین برد.
این روشها ناظر به تدبیر وضعیت بدنی، سخن، و اعمال فرد است و شامل تلقین به نفس و تحمیل به نفس میشود.
🌸روش تلقین به نفس: تلقین به نفس هم به شکل قولی، هم به شکل فعلی و هم به شکل قولی- فعلی میسر است.
تلقین قولی یعنی از طریق به زبان آوردن سخنی معین تغییری به مقتضای آن در ضمیر (باطن) انسان پدید آید.
تلقین فعلی یعنی با آشکار ساختن عملی در اعضا و جوارح، طنین و بازتاب آن به درون افکنده شود به این شکل که یا صورت یک فعل مطلوب را به شکل تظاهر انجام دهیم درحالیکه آن فعل و آثار آن درون ما ریشه ندوانیده باشد
(ایجاب) یا صورت فعلی نامطلوب را از خود دور کنیم درحالیکه ممکن است آثار آن درون ما ریشه دوانیده باشد (سلبی).
هر یک از حالتهای تلقین (قولی، فعلی، قولی-فعلی) را میتوان از دو جهت سلب (تلقینهای منفی که نباید
صورت گیرد)، و ایجاب (تلقینهای مثبت که باید انجام گیرد) درنظر گرفت.
به عنوان نمونه جنبه سلبی تلقینهای قولی عبارت است از:
۱-دوری از نزاع و مشاجره که موجب بیماری دل، اشتغال دل، کینه و نفاق میشود،
۲ -دوری از حرف زور،
۳ -سکوت پیشگی.
جنبه های ایجابی تلقین قولی عبارتند از:
۱_( گفتن لا اله الا الله) به هنگام نفوذ اندیشه های کفرآلود در دل
۲_ خواندن اسامی خداوند با توجه به موقعیت.
۳_بعد از قهقهه درخواست کند خدا بر او سخت نگیرد.
📙نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، خسرو باقری
#بصیرانه
🌸روشهای تربیتی
🌸اصل تغبیر ظاهر
🌸تلقین فعلی
موارد ذکر شده برای تلقین فعلی، چه به صورت سلبی یا ایجابی عبارتند از:
۱_تباکی،
۲ -پرهیز از تبختر،
۳_تواضع به منظور کنترل عجب و غرور.
🌸در مورد تلقین قولی- فعلی میتوان به نماز و حج اشاره کرد. نماز،برجسته ترین چهره به هنگام آمیختگی قول و
فعل است. نمازگزار با بیان سخنان معین و حرکات خاص، حالات باطنی ویژه ای را در خود ایجاد میکند. برای مثال با ذکر:
«خدایا تنها تو را میپرستیم » در دل تسلیم خدا میشود«و تنها از تو یاری میجوییم » در دل به حریت از غیرخدا
میرسد. حتی در مورد آهنگ کلام در نماز توصیه شده که خدا را آهسته و آرام یاد کنید که باعث خوف و خشیت دل میشود.
📙نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، خسرو باقری
#بصیرانه
🌸روشهای تربیتی
🌸اصل تغییر ظاهر
🌸روش تحمیل به نفس
تفاوت این روش با تلقین به نفس در آن است که در تلقین، باطن انسان نسبت به انجام کاری گریزان و بی رغبت نیست اما در روش تحمیل به نفس، علی رغم کراهت و گریز باطن، اعضا و جوارح به انجام عملی وادار میشوند. به عبارت دیگر باطن بی رغبت را میتوان با حرکات اندام، رام و راغب کرد. در این روش علاوه بر تحمیل، به استمرار و پیوستگی بر انجام عمل موردنظر نیز نیاز است از اینرو کاربرد این شیوه باید با شیوه های
مداومت و محافظت ترکیب شود. بر اساس روش تحمیل به نفس باید برای ایجاد تحولات باطنی، اعمال و حرکات
ظاهری را علی رغم کراهت باطن بر خود تحمیل کرد و بر آن استمرار ورزید. با تن دادن به کاری که مورد رضایت دل نیست میتوان به شرح صدری رسید که دشواری و سنگینی کار را از بین ببردـ
📙نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، خسرو باقری
#بصیرانه
🌸روشهای تربیتی
🌸توصیه ها
بر اساس اصل تغییر ظاهر، روشهای تربیتی شامل فنونی است که بتوان از طریق تغییر و تدبیر ظاهر فرد، حالات باطنی مطلوب را در وی ایجاد کرد و حاالت نامطلوب را از بین برد. این روشها ناظر به تدبیر وضعیت بدنی، سخن، و اعمال فرد است. این روشها شامل تلقین به نفس و تحمیل به نفس میشود. تلقین میتواند قولی و فعلی و همچنین سلبی یا ایجابی باشد.
برای تحمیل به نفس حدودی وجود دارد.
الف: این روش در حیطه عمل به کار می آید نه در حیطه ایمان "لا إکراهَ فی الدّین" چراکه قبل از ایمان آوردن خداوند به انسان قلب، چشم و گوش عطا کرده و راه هدایت و ضلالت را روشن کرده "قَد تبیَّنَ الرُّشدُ مِنَ الغَی". هنگامی که ایمان بدون هیچ اجبار و اکراهی در دل وارد شد باید در دل ثبت شود و در مرحله ثبت ایمان در دل میتوان تحمیل به نفس را با تحمیل اعمال خاص به کار برد.
ب: تحمیل نباید به گونه ای باشد که مایه اعراض و رویگردانی دل شود. یعنی نباید به خاطر تحمیل باری بیش از حد، رویگردانی و اعراض حاصل شود.
📙نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، خسرو باقری