🌸خط یا نقطه؟؟؟!!
خط انـــتقال مــــعارف
🌸«دغدغه ای که مدتی است گرفتارش هستم و بنا دارم آن را مطرح کنم این نکته است که که ما #حمل_امانت و #ادای-امانت نکرده ایم...
حرف در این است که این بچه هایی که در دامان ما بزرگ شده اند و #بچه_های_خودما هستند، چرا با #احساس-ما، با #معرفت_ما و با #اعتقاد_ما گره نخورده اند و با این همه #بیگانه اند. در جمع های ما، با اشک ها و با خنده های ما #بیگانه اند. گریه کردن های ما را نمی فهمند. در جمع ما می آیند، مأنوس و سرگرم هم می شوند، ولی بین ما و آنها #فاصله است...
چه چیزی در تو آمده که فرزند تو از آن بیگانه است؟ این #بصیرت را چه کسی باید منتقل می کرد؟
... چه چیزی را باید #تحصیل می کردی که نکردی؟ چه چیزی را باید #تبلیغ می کردی که نکردی؟ و #چگونه باید تبلیغ می کردی؟
دغدغه من این است که ما این #خط_انتقال_معرفت را #پاسداری نکرده ایم. #خط می گویم و نه نقطه؛ منظورم از خط مجموعه ای از کارها و فعالیت هایی است که باید انجام می شده و نشده است».
#تبلیغ_اسلامی
🌺پیشنهاد مطالعه کتاب خواندنی و راهبردی «خط انتقال معارف» از مجموعه سخنرانی های مرحوم علی صفایی حائری
https://eitaa.com/Rooshdaneh/9218
🍃🌸السَّلامُ علیکَ یا بقیَّةَ اللهِ یا اباصالحَ المهدی یا خلیفةَالرَّحمنُ و یا شریکَ القران ایُّها الاِمامَ الاِنسُ و الجّانّ سیِّدی و مَولایْ الاَمان الاَمان🌸🍃
🍃🌺السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّى سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِىَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّى لِزِیارَتِکُمْ.🌺🍃
اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ
وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْن
وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْن
#زیارتنامه_شهدا
بِسمِ اللّٰہِ الرَّحمٰن الرَّحیم
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یَا اَولِیاءَ اللہ وَ اَحِبّائَہُ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یَا اَصفِیَآءَ اللہ و َاَوِدّآئَہُ
اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصَارَ دینِ اللہِ
اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ رَسُولِ اللہِ
اَلسَلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَمیرِالمُومِنینَ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ فاطِمَةَ سَیِّدَةِ نِسآءِ العالَمینَ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَبـے مُحَمَّدٍ الحَسَنِ بنِ عَلِےّ الوَلِےّ النّاصِحِ
اَلسَّلامُ عَلَیڪُم یا اَنصارَ اَبـے عَبدِ اللہِ، بِاَبـے اَنتُم وَ اُمّے طِبتُم وَ طابَتِ الاَرضُ الَّتی فیها دُفِنتُم، وَ فُزتُم فَوزًا عَظیمًا فَیا لَیتَنے کُنتُ مَعَڪُم فَاَفُوزّمعکم.
#معرفی_کتاب
🌺کتاب « خانهای مثل بهشت»
🔹استاد تراشیون در این کتاب به روش های رسیدن به آرامش در محیط خانواده می پردازد.
برای اینکه خانه ای مثل بهشت داشته باشیم، به آرامش و دوستی و محبت در زندگی مشترک و خانواده نیازمندیم.این آرامش و محبت و دوستی جز با مهارت آموزی و تمرین به دست نمی آید.
🔹یکی از آسیب های خانواده که امروزه دامنگیر بسیاری از خانواده ها شده است، مسئلۀ «طلاق عاطفی» یا همان «طلاق خاموش» است. برای طلاق خاموش نمی توان تعریف دقیق و کاملی ارائه کرد؛ ولی در این کتاب به تبیین این آسیب و بیان برخی نشانه های آن پرداخته شده است. در این کتاب با بهره گیری از آیات و روایات معصومان علیهم السلام و با هدف ایجاد آرامش و دوستی و محبت در زندگی، راهکارها و مهارت هایی کاربردی برای اعضای خانواده بهویژه زوجین بیان شده است.
✅مناسب سنین
#بزرگسال
📖تعداد صفحات
۱۴۸ صفحه
🌺کیـــــش مهر
🌸همی گویم و گفتهام بارها بود کیش من مهر دلدارها
🌸پرستش به مستی است در کیش مهر
بروناند زین جرگه هشیارها
🌸به شادی و آسایش و خواب و خور ندارند کاری دل افگارها
🌸به جز اشک چشم و به جز داغ دل نباشد به دست گرفتارها
🌸کشیدند در کوی دلدادگان
میان دل و کام، دیوارها
🌸چه فرهادها مرده در کوهها
چه حلاجها رفته بر دارها
🌸چه دارد جهان جز دل و مهر یار
مگر توده هایی ز پندارها
🌸ولی رادمردان و وارستگان
نبازند هرگز به مردارها
🌸مهین مهر ورزان که آزادهاند
بریزند از دام جان تارها
🌸به خون خود آغشته و رفتهاند
چه گلهای رنگین به جوبارها
🌸بهاران که شاباش ریزد سپهر
به دامان گلشن ز رگبارها
🌸کشد رخت، سبزه به هامون و دشت
زند بارگه، گل به گلزارها
🌸نگارش دهد گلبن جویبارها
در آیینۀ آب، رخسارها
🌸رود شاخ گل در برنیلفر
برقصد به صد ناز گلنارها
🌸درد پردۀ غنچه را باد بام
هزار آورد نغز گفتارها
🌸به آوای نای و به آهنگ چنگ خروشد ز سرو و سمن، تارها
🌸به یاد خم ابروی گل رخان
بکش جام در بزم میخوارها
🌸گره را ز راز جهان باز کن
که آسان کند باده، دشوارها
🌸جز افسون و افسانه نبود جهان
که بستند چشم خشایارها
🌸بهاندوه آینده خود را مباز
که آینده خوابی است چون پارها
🌸فریب جهان را مخور زینهار
که در پای این گل بود خارها
🌸پیاپی بکش جام و سرگرم باش
بهل گر بگیرند بیکارها
🖊علامه طباطبایی
#رویداد_تاریخی
🔹سالروز تخریب حرمین عسکریین علیهما السلام (1427ق)
در بيست و سومين روز از ماه محرم1427 ق، اشغالگران و تروريست هاي مزدور آنان، در جنايتي هولناك، در شهر سامرا، به تخريب حرم مطهر حضرت امام هادي(علیه السلام) و امام حسن عسكري(علیه السلام) دست يازيدند و لعن و ننگ و نفرين ابدي را براي خويش خريدند. همه مؤمنان و پيروان امامت و ولايت را در سال ياد اين فاجعه بي شرمانه دشمنان ايمان و امان، تسليت سزاوار باد و نابخرداني را كه گمان برده اند مي توانند با پليدي خويش، نور پاك حق و چراغ روشن دين و معنا را از شبستان دنيا محو كنند، هشداري گزنده روا باد كه پُف ناچيزشان، توان به خاموشي كشاندن چلچراغ حقايق را ندارد و اين گونه تلاشهاي مذبوحانه به اندازه سر سوزني قادر نيست عشق و ولاي رهروان راه خدا را در پيمايش كوچه هاي روشن و خيابانهاي آفتابين راهبري معصومان تاريخ- كه از زبان همه پاكان بر آنان درودي فراوان نثار باد- اندكي بكاهد. نه ما، كه همه آزادگان، همه تاريخ و همه ذرات گيتي، چنين بدانديشي ها و كوته نگري ها را محكوم مي كند و ما با تجديد ميثاق با امامان والا مقام خويش، سر در راه عشق و جان در راه پيروي آنان مي گذاريم.
#بصیرانه
🌸روشهای تربیتی
🌸 اصل تغییر ظاهر
روشهای تربیتی شامل فنونی است که بتوان از طریق تغییر و تدبیر
ظاهر فرد، حالات باطنی مطلوب را در وی ایجاد کرد و حالات نامطلوب را از بین برد.
این روشها ناظر به تدبیر وضعیت بدنی، سخن، و اعمال فرد است و شامل تلقین به نفس و تحمیل به نفس میشود.
🌸روش تلقین به نفس: تلقین به نفس هم به شکل قولی، هم به شکل فعلی و هم به شکل قولی- فعلی میسر است.
تلقین قولی یعنی از طریق به زبان آوردن سخنی معین تغییری به مقتضای آن در ضمیر (باطن) انسان پدید آید.
تلقین فعلی یعنی با آشکار ساختن عملی در اعضا و جوارح، طنین و بازتاب آن به درون افکنده شود به این شکل که یا صورت یک فعل مطلوب را به شکل تظاهر انجام دهیم درحالیکه آن فعل و آثار آن درون ما ریشه ندوانیده باشد
(ایجاب) یا صورت فعلی نامطلوب را از خود دور کنیم درحالیکه ممکن است آثار آن درون ما ریشه دوانیده باشد (سلبی).
هر یک از حالتهای تلقین (قولی، فعلی، قولی-فعلی) را میتوان از دو جهت سلب (تلقینهای منفی که نباید
صورت گیرد)، و ایجاب (تلقینهای مثبت که باید انجام گیرد) درنظر گرفت.
به عنوان نمونه جنبه سلبی تلقینهای قولی عبارت است از:
۱-دوری از نزاع و مشاجره که موجب بیماری دل، اشتغال دل، کینه و نفاق میشود،
۲ -دوری از حرف زور،
۳ -سکوت پیشگی.
جنبه های ایجابی تلقین قولی عبارتند از:
۱_( گفتن لا اله الا الله) به هنگام نفوذ اندیشه های کفرآلود در دل
۲_ خواندن اسامی خداوند با توجه به موقعیت.
۳_بعد از قهقهه درخواست کند خدا بر او سخت نگیرد.
📙نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، خسرو باقری
#بصیرانه
🌸روشهای تربیتی
🌸اصل تغبیر ظاهر
🌸تلقین فعلی
موارد ذکر شده برای تلقین فعلی، چه به صورت سلبی یا ایجابی عبارتند از:
۱_تباکی،
۲ -پرهیز از تبختر،
۳_تواضع به منظور کنترل عجب و غرور.
🌸در مورد تلقین قولی- فعلی میتوان به نماز و حج اشاره کرد. نماز،برجسته ترین چهره به هنگام آمیختگی قول و
فعل است. نمازگزار با بیان سخنان معین و حرکات خاص، حالات باطنی ویژه ای را در خود ایجاد میکند. برای مثال با ذکر:
«خدایا تنها تو را میپرستیم » در دل تسلیم خدا میشود«و تنها از تو یاری میجوییم » در دل به حریت از غیرخدا
میرسد. حتی در مورد آهنگ کلام در نماز توصیه شده که خدا را آهسته و آرام یاد کنید که باعث خوف و خشیت دل میشود.
📙نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، خسرو باقری