eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
788 دنبال‌کننده
186 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
شکوائیه ای مربوط به سال ۱۳۲۴ شمسی از طرف جمعی از معتمدین رویان حاج علی اکبر ساغری، علی اصغر بخشی، علی اکبر عرب عامری، قدرت الله عرب عامری، محمد مهدی بنی عامری، محمد حسین ساغری و... به مسئولین کشور راجع به اختلال ایجاد شده توسط افرادی با نام های اسماعیلی و رضوانی از اهالی سعدآباد و بسطام که در مسیر قنات رویان مشکل ایجاد کرده اند و با ادامه این روند باغ ها و زراعت های مردم رویان در معرض خطر نابودی قرار خواهد گرفت. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویری از مراسم تعزیه خوانی رویان در سال ۱۳۵۵ شمسی است. در این تصویر بنای قدیم تکیه قلعه رویان که توسط مرحوم کربلایی مهدی خان بنا شده بود به چشم می خورد که متاسفانه این بنای ارزشمند بجای حفظ و مرمت، در دهه ۸۰ شمسی تخریب گردید. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
این عکس مربوط به آیین نخل گردانی رویان در روز عاشورای ۱۳۵۴ شمسی است. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
صورتجلسه ای مربوط به ۸ آذرماه ۱۳۵۲ شمسی که به موجب آن انتخابات انجمن ده رویان به دلیل عدم آمادگی اهالی، لغو و به زمان دیگری موکول گردیده است. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
چارُق اُتلی ✍ مصطفی عرب عامری نوعی کفش بود که برای تهیة آن از لاستیک یا تیوپ فرسوده استفاده می شد و به همین لحاظ چارق اُتلی (ماشینی) نام گرفته است. برای تهیه این نوع کفش که در گذشته رویان بین مردم بسیار متداول بود، مقداری تیوپپ را به اندازه پا بریده و لبه های آن را بند می کشیدند و سپس پا را در میان هر لنگة آن قرار داده بندها را به دور ساق پا می بستند. استقامت خاص لاستیک و سادگی تهیة آن بدون هیچ گونه پرداخت وجه از جمله علت های توجه قشر مستمند به این نوع کفش بود. پوشیدن شال پا و پاتوه و ریختن کاه یا قرار دادن نمد در کف چارق برای راحتی بیشتر مرسوم بود. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سندی مربوط به دهه ۶۰ هجری شمسی که به موجب آن ۴ نفر از اعضای شورای اسلامی رویان به نام های علیرضا غضنفری، علی خانی، حسن صانعی و محمد خانی در نامه ای به بخشدار بخش مرکزی شهرستان شاهرود اعلام کرده اند که از مورخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۶۲ به دلیل شرایط حساس کشور عازم جبهه جنگ خواهند شد. در زمان نبود افراد مذکور آقایان عبدالله ابوذری و احمد عامری دو عضو دیگر شورا مسئول رتق و فتق امور و ارتباط با بخشدار تعیین شده بود. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
به موجب سند فوق اعضای انجمن ده رویان آقایان سلیمان یوسفی، علی نوری، سید رضا حسینی، عباسعلی صانعی و علی اکبر جعفری در مورخ ۲۴ خردادماه سال ۱۳۵۱ شمسی در نامه ای به بخشدار حومه تقاضای خود را مبنی بر تاسیس خانه فرهنگ در رویان اعلام کردند. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سند فوق نسخه ای به جای مانده از مرحوم یوسفعلی خان بنیانگذار تعزیه خوانی در رویان است که مربوط به ۱۵ ربیع الاول سال ۱۳۲۵ هجری قمری است. نکته حائز اهمیت این است که بر اساس اسناد و نسخه های به جای مانده از مرحوم یوسفعلی خان، پیشینه تعزیه خوانی در رویان را می توان به حدود ۱۲۰ سال پیش یعنی دوره احمدشاه قاجار دانست که تا به امروز این آیین دینی در رویان پابرجای مانده است. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑 با توجه به اسنادی نویافته که اخیرا شناسایی شده است، رویان به دوره حکومت صفویان در ایران (حدود ۵۰۰سال پیش) به عنوان دهی کوچک وجود داشته، و نام آن در این زمان "رودیان" بوده است. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
قلعه نواب عالیه ✍ مصطفی عرب عامری تصویر دوم نمایی از کوچه مسجد کربلایی مراد (کل مراد) است. این کوچه یکی از ۴ کوچه اصلی رویان قدیم را تشکیل می داد. بعد از هجوم قوای نظامی فتحعلی شاه قاجار به منطقه قلعه ی بالا (واقع در خیابان ۲۲ بهمن فعلی _ راه حصار قدیم) که در پی جسارت به مادر شاه توسط ساکنان این قلعه انجام شد، اهالی آنجا که اعرابی مهاجر از جنوب ایران بودند آواره، و مدتی در این کوچه ساکن شدند و از این جهت کوچه مذکور به کوچه "عربها" نیز معروف شد. دیری نپایید که ستاره اقبال این اعراب مهاجر درخشید و خواهر آنها که بعد از ازدواج با فتحعلی شاه به لقب "نواب عالیه" مشهور و به سوگلی دربار تبدیل شده بود، شفاعت برادرانش را نزد شاه کرد. شاه قاجار درصدد جبران گذشته برآمد و منطقه قلعه را با ۸ برج و دیوارهایی بلند برای آنها ساخت که امروز فقط یک برج از این ۸ برج باقی مانده است.(تصویر اول) این بنا که در بین مردم رویان به نام "قلعه نواب عالیه" شهرت داشت دارای مسجد(مسجد رسول اکرم فعلی)، حمام، تکیه (تکیه ای که پیش از بنای ساخته شده توسط کربلایی مهدی خان قرار داشت و امروز بنای قسمت خواهران حسینه قلعه با هدف گسترش بنا احداث شده است)، باغ کشاورزی ( به کوچه کنار این باغ کوچه باغ عمارت گویند) و ۴درب ورودی بود که در هنگام هجوم دشمنان خارجی خصوصا ترکمن ها بسته می شد. _______ منابع شفاهی: مرحوم حاج علی اکبر عرب عامری مرحوم محمد تقی عامری (آقا زکی) مرحوم محمد عامری (آقا عزیز) علی بختیاری جواد خانی برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
مرحوم یوسفعلی خان که نقش زیادی در بنا نهادن تعزیه خوانی رویان داشتند. خدایش رحمت کناد! برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang