eitaa logo
رویان؛ جامعه و فرهنگ
786 دنبال‌کننده
188 عکس
0 ویدیو
0 فایل
این کانال درصدد آن است گوشه از وضعیت فرهنگی و اجتماعی رویان را در بستر تاریخ با دیدگاهی علمی به نمایش بگذارد. ✍مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دانشگاه تهران، مدرس دانشگاه اسناد تاریخی مرتبط با رویان را برای ما ارسال کنید: @Ma24400
مشاهده در ایتا
دانلود
چارُق اُتلی ✍ مصطفی عرب عامری نوعی کفش بود که برای تهیة آن از لاستیک یا تیوپ فرسوده استفاده می شد و به همین لحاظ چارق اُتلی (ماشینی) نام گرفته است. برای تهیه این نوع کفش که در گذشته رویان بین مردم بسیار متداول بود، مقداری تیوپپ را به اندازه پا بریده و لبه های آن را بند می کشیدند و سپس پا را در میان هر لنگة آن قرار داده بندها را به دور ساق پا می بستند. استقامت خاص لاستیک و سادگی تهیة آن بدون هیچ گونه پرداخت وجه از جمله علت های توجه قشر مستمند به این نوع کفش بود. پوشیدن شال پا و پاتوه و ریختن کاه یا قرار دادن نمد در کف چارق برای راحتی بیشتر مرسوم بود. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سندی مربوط به دهه ۶۰ هجری شمسی که به موجب آن ۴ نفر از اعضای شورای اسلامی رویان به نام های علیرضا غضنفری، علی خانی، حسن صانعی و محمد خانی در نامه ای به بخشدار بخش مرکزی شهرستان شاهرود اعلام کرده اند که از مورخ ۲۶ بهمن ماه ۱۳۶۲ به دلیل شرایط حساس کشور عازم جبهه جنگ خواهند شد. در زمان نبود افراد مذکور آقایان عبدالله ابوذری و احمد عامری دو عضو دیگر شورا مسئول رتق و فتق امور و ارتباط با بخشدار تعیین شده بود. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
به موجب سند فوق اعضای انجمن ده رویان آقایان سلیمان یوسفی، علی نوری، سید رضا حسینی، عباسعلی صانعی و علی اکبر جعفری در مورخ ۲۴ خردادماه سال ۱۳۵۱ شمسی در نامه ای به بخشدار حومه تقاضای خود را مبنی بر تاسیس خانه فرهنگ در رویان اعلام کردند. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
سند فوق نسخه ای به جای مانده از مرحوم یوسفعلی خان بنیانگذار تعزیه خوانی در رویان است که مربوط به ۱۵ ربیع الاول سال ۱۳۲۵ هجری قمری است. نکته حائز اهمیت این است که بر اساس اسناد و نسخه های به جای مانده از مرحوم یوسفعلی خان، پیشینه تعزیه خوانی در رویان را می توان به حدود ۱۲۰ سال پیش یعنی دوره احمدشاه قاجار دانست که تا به امروز این آیین دینی در رویان پابرجای مانده است. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑🛑 با توجه به اسنادی نویافته که اخیرا شناسایی شده است، رویان به دوره حکومت صفویان در ایران (حدود ۵۰۰سال پیش) به عنوان دهی کوچک وجود داشته، و نام آن در این زمان "رودیان" بوده است. برای مشاهده اخبار مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
قلعه نواب عالیه ✍ مصطفی عرب عامری تصویر دوم نمایی از کوچه مسجد کربلایی مراد (کل مراد) است. این کوچه یکی از ۴ کوچه اصلی رویان قدیم را تشکیل می داد. بعد از هجوم قوای نظامی فتحعلی شاه قاجار به منطقه قلعه ی بالا (واقع در خیابان ۲۲ بهمن فعلی _ راه حصار قدیم) که در پی جسارت به مادر شاه توسط ساکنان این قلعه انجام شد، اهالی آنجا که اعرابی مهاجر از جنوب ایران بودند آواره، و مدتی در این کوچه ساکن شدند و از این جهت کوچه مذکور به کوچه "عربها" نیز معروف شد. دیری نپایید که ستاره اقبال این اعراب مهاجر درخشید و خواهر آنها که بعد از ازدواج با فتحعلی شاه به لقب "نواب عالیه" مشهور و به سوگلی دربار تبدیل شده بود، شفاعت برادرانش را نزد شاه کرد. شاه قاجار درصدد جبران گذشته برآمد و منطقه قلعه را با ۸ برج و دیوارهایی بلند برای آنها ساخت که امروز فقط یک برج از این ۸ برج باقی مانده است.(تصویر اول) این بنا که در بین مردم رویان به نام "قلعه نواب عالیه" شهرت داشت دارای مسجد(مسجد رسول اکرم فعلی)، حمام، تکیه (تکیه ای که پیش از بنای ساخته شده توسط کربلایی مهدی خان قرار داشت و امروز بنای قسمت خواهران حسینه قلعه با هدف گسترش بنا احداث شده است)، باغ کشاورزی ( به کوچه کنار این باغ کوچه باغ عمارت گویند) و ۴درب ورودی بود که در هنگام هجوم دشمنان خارجی خصوصا ترکمن ها بسته می شد. _______ منابع شفاهی: مرحوم حاج علی اکبر عرب عامری مرحوم محمد تقی عامری (آقا زکی) مرحوم محمد عامری (آقا عزیز) علی بختیاری جواد خانی برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
مرحوم یوسفعلی خان که نقش زیادی در بنا نهادن تعزیه خوانی رویان داشتند. خدایش رحمت کناد! برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
❇️ چند ضرب المثل رویانی: ⬅️ حَسَن خُن جو برده هفتاد و هفت مِن: نقل شده است شخصی نوحه خوان بود. هنگام نوحه خواندن دفتر حساب و کتاب گندم هایش را به جای دفتر نوحه از جیبش در می آورد و بدون توجه به نوشته هایش با همان سبک نوحه این جمله را در ادامه نوحه هایش می خواند و حضار را به خنده وامیداشت. ⬅️ تا گاسوله گو بِشه دل صاحابش او مِشه: تا کاری به نتیجه برسد انجام دهنده‌ی آن باید زحمت بسیاری بکشد. ⬅️ سگِ به زور بفرستی گلّه، رو بُته جاج مِشاشه: کاری که از روی اجبار و بی میلی انجام گیرد، بی نتیجه خواهد ماند ⬅️ زورش به خر نِمِرسه به پالُنش مِرسه: کسی مورد ظلم قرار گرفته ولی نمی تواند از ظالم انتقام بگیرد و با او مقابله کند، دست به تخریب اموال او می زند ⬅️ تُغاری بشکِنه، ماستی بریزه بِشه دنیا به کام کاسه لیسُن: چند عامل دست به دست هم می دهد، اتفاقات گوناگون رخ می دهد تا سودی نصیب کسی شود (سوء استفاده از فرصت ها) ________ برگرفته از نوشته های شخصی استاد علیرضا غضنفری برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
مرحوم آقا قنبر (آق قنبر) پایه گذار منبرخانه آقاقنبر در رویان. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
منصب "کدخدا" ✍ مصطفی عرب عامری دکتری تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی به مسئول امور روستا "کدخدا" می گفتند. وی در عین حالیکه در منافع عمومی، کم و بیش با سایر کشاورزان شریک بود، جوابگوی عوامل قدرت نظیر خان؛ مالک؛ دولت یا نماینده دولت نیز محسوب می شد. کدخدا نفوذ زیادی در نزد اهالی روستا داشت و بدون کمک او امور مربوط به روستا دچار مشکل می شد به همین لحاظ حکومت هم می کوشید که به نحوی با او کنار بیاید و با دادن امتیازاتی او را به سمت خود جلب کند. کدخدایان معمولاً از افراد شاخص متمکن و متدین بودند و در امور مختلفی همچون قضاوت، جریمه افراد خاطی، انتخاب و اعزام مشمولان خدمت سربازی و غیره دخالت هایی داشتند. همین نفوذ زیاد باعث شد محمدرضا شاه پهلوی برای محدود کردن قدرت خان و کدخدا، پاسگاه های ژاندارمری، انجمن ده، خانه انصاف و سپاهیان دانش، بهداشت و ترویج را در کنار کدخدا قرار دهد و تا حدودی توانست از قدرت آنها بکاهد. کدخدایان معمولاً با سواد و دارای نفوذ کلام بودند و جایگاه ویژه ای در بین مردم داشتند. سن کدخدایان معمولاُ از میان سالی به بالا بود زیرا در ارتباط با مسائل و مشکلات مردم و ارتباط با خوانین و کدخدایان و کلانتران نیاز به تجربه و شناخت کافی از سوابق امور را داشتند. از جمله وظایف کدخدا عبارت بود از رسیدگی به شکایات و دعاوی مربوط به تقسیم زمین های کشاورزی، چراگاهها، آبیاری مزارع و باغات، رسیدگی به مسائل و مشکلات خانوادگی مردم اعم از ازدواج و طلاق و حل اختلاف زوجین به کمک ریش سفیدان و ملایان بر طبق موازین شرع و عرف محل، اعمال احکام صادره از طرف مراجع دولتی و همکاری و هماهنگی با پاسگاههای ژاندارمری در زمینه خلع سلاح، معرفی جوانان برای گذراندن دوره نظام وظیفه و همکاری با مقامات دولتی و مامورین اعزامی به روستاها، تشویق در ایجاد مکتب خانه و مدرسه، همکاری در ایجاد شرکتهای تعاون روستائی و کارهای عمرانی مانند احداث جاده و خانه بهداشت و غیره از وظایف روزمره و جاری کدخدا بوده است در ده رویانِ قدیم کدخدایان متعددی به رتق و فتق امور پرداختند که آخرین آنها حجت الله عامری ملقب به حاج خانی بود که حدود ۲۵سال در این جایگاه خدمت کرده است. نعمت الله خان، علی جعفری(علی محمد حسین)، اکبر یونس از جمله کدخدایان رویان قدیم دوره پهلوی اول و دوم بودند. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang
تصویر علی اکبر عامری یونس کدخدای رویان در دوره رضاشاه پهلوی. برای مشاهده مستندات تاریخی رویان به کانال زیر بپیوندید👇👇👇 📚[رویان جامعه و فرهنگ] @Rooyan_farhang