eitaa logo
رویین دژ
17.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
949 ویدیو
214 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹این آیه، ادامه‌ی ویژگی‌های «اولوا الالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان می‌کند. 🔸همان گونه که قبلاً هم گفتیم، واژه‌ی «رَبّ» به معنی «پرورش‌دهنده»، متناسب‌ترین صفتِ خداوند برای دعا و درخواست است.👇 ✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورش‌دهندگی» خداوند متّصل می‌کنیم. 🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشه‌ی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی». 🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی». 🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «خزی» به معنی «خوار کرده‌ای». 🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاری‌کنندگان». ⚠️ نکته‌ی 1⃣: وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» می‌دهد. ⚠️ نکته‌ی 2⃣: در آیات بسیاری از قرآن، واژه‌ی «نصر» و مشتقّات آن در کنار واژه‌ی «عزّت» و مشتقّات آن آمده است و در مقابل‌ آن، واژه‌ی «ظلم» و مشتقّات آن در کنار واژه‌ی «خِزی» و مشتقّات آن آمده است که بسیار قابل تأمّل است! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان می‌شود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان می‌کنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم می‌کند یا جلوی رشد ما را می‌گیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را می‌گیرد --> (اتّقوا ربّهم). 2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همان‌هایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات). 3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار می‌آید و به این دلیل که نعمت‌های اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی می‌کند قابل تصوّر نیستند، خداوند ساده‌ترین و محسوس‌ترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا). 4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همه‌ی کارها و جهت‌گیری‌هایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر می‌گیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله). 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اینگونه مسلمان شدم‼️ 💠 معجزه‌ای دیگر که در قرآن کریم درباره‌ی جنین انسان ذکر شده... 🔺 @RooyinDezh
🤔 عاقبت کدام دشمنی خطرناک‌تر است⁉️ 💢 بمب‌های فسفری یا صورتی؟ 🔺 @RooyinDezh
34.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | پیشبینی آینده‌ی اسرائیل در قرآن‼️ ♨️ آیات ۴ تا ۷ سوره‌ی اسراء، اعجازی دیگر از کلام‌الله درباره‌ی سرنوشت قوم بنی‌اسرائیل در آخرالزمان... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 5⃣ یکی از جنبه‌های گوناگون اعجاز قرآن، اعجاز علمی آن است و یکی از شاخه‌های اعجاز علمی آن، اعجاز آن در حوزه‌ی مهندسی آب و کشاورزی است. البتّه کسی این اعجاز را می‌بیند که دَریابد تا دریا دریا، دُر یابد. در تمام آیاتی که تصویر «جنات تجري من تحتها الأنهار» از بهشتِ بَرین، ارائه شده است، دو مفهوم همزمان مدّنظر است؛ یکی «باغ‌هایی که جاری است از زیرِ درختانِ آن، نهرهایی» و دیگری «باغ‌هایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» ! ❇️ بستگی به این دارد که ما ضمیر «ها» را در این عبارت، به چه مرجعی برگردانیم؛ به «جنّات»، یا به کلمه‌ی «اشجار» که محذوف است! اگر مرجع این ضمیر را کلمه‌ی «جنّات» بدانیم، مفهوم «باغ‌هایی که جاری است از زیرِ آن نهرهایی» برداشت می‌شود و به طور معجزه‌آسایی، «روش آبیاریِ زیر سطحی» از قرآن کشف می‌شود؛ چیزی که بشر در سال‌های اخیر، به آن پی‌برده و آن را به عنوان یکی از بهترین روش‌های آبیاری باغ‌ها به کار می‌گیرد. 6⃣ پاداش انسان‌ها با اعمال آن‌ها متناسب است. محال است که نتیجه‌ی بدی، خوبی باشد یا برعکس. اگر ما گاهی همزمان با انجام کار خوب، برخورد بدی می‌بینیم، چند حالت می‌تواند داشته باشد: یا این برخورد، نتیجه‌ی عمل بدی است که قبلاً انجام داده‌ایم و ربطی به عمل خوبِ الانِ ما ندارد، یا از سختی‌هایی است که در مسیر کار خیر باید ببینیم تا اجرمان بیشتر شود، یا در معرض امتحانیم و یا چون نیّت غلطی داشته‌ایم و به جای این‌که پاداش کار خیر خود را از خدا بخواهیم، از بنده‌ی او توقّع داشته‌ایم در قبالِ کارِ مثبت، عکس‌العمل منفی دیده‌ایم. --> (خير للأبرار). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ١٩٨ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 «اتّقَوا»: فعل ماضی است از مصدر «اِتقاء»، از ریشه‌ی «تقی» یا «وقی» (هر دو چنان که قبلاً گفتیم، محتمل است) به معنی «خود را نگه داشتند، خویشتن‌داری کردند، نیّت و گفتار و کردارشان ترمزدار بود». 🔸 «اتّقوا رَبَّهم»: یعنی «در جهت امر خداوند که پرورش‌دهنده‌ی آنهاست، نیّت و رفتار و گفتارشان را کنترل کردند». 🔹 «جنّات»: جمع «جَنّة» به معنی «باغ‌های انبوه و پرپُشت». 🔸 «تَجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، از ریشه‌ی «جری» به معنی «جاری است». 🔹 «تحتَ»: یعنی «زیر». 🔸 «اَنهار»: جمع «نهر»، به معنی «رودها». 🔹 «نُزُل»: یعنی یک پذیرایی دَمِ دستی و مقدّماتی از مهمان در ابتدای ورودش به منزل. 🔸 «خیر»: اسم تفضیل، که اصل آن «اخیَر» بوده به معنی «بهتر، بهترین». 🔹«اَبرار»: جمع «بَرّ» به معنی «نیکان، کسانی که مانند صحرا صاف و ساده و بی‌انتهایند و مانع حرکت درست دیگران نمی‌شوند و دل وسیع‌شان، آغوش گشاده‌ای برای همه‌ی آوارگان و بی‌کسان است». 🔺 @RooyinDezh
8.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | اثرگذار نباشی، اثرپذیر خواهی شد‼️ 💯 امر به معروف نکنی، امر به منکرت می‌کنن! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 شهید تورجی‌زاده: 🔮 مردم! هر وقت کارتون جایی گیر کرد، امام زمانتون رو صدا کنید... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
⚠️ دوراهیِ فطرت و نفس(۱)‼️ 📚 حيا در حقیقت، عفاف فطری است. اگر انسان با دیده‌ی حقیقت‌بین به فطرت خود
⚠️ دو راهیِ فطرت و نفس(٢)‼️ ❇️ آن‌هایی که بویی از انسانیّت در رفتارشان نمی‌بینید هرگاه بر سرِ دوراهی روح و نفس قرار گرفته‌اند راه نفس را انتخاب کرده‌اند تا جایی که دیگر ندای فطرت روحانی درونشان ضعیف و نابود شده (لَهُمْ قُلُوبٌ لَا يَفْقَهُونَ بِهَا/ سوره‌ی اعراف، آیه‌ی ١٧٩)، 💠 و چشمِ دلشان هم حقیقت درونشان را نمی‌بیند (وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَا يُبْصِرُونَ بِهَا/ سوره‌ی اعراف، آیه‌ی ١٧٩) و گوشِ دلشان هم ندای حقیقت را نمی‌شنود (وَلَهُمْ آذَانٌ لَا يَسْمَعُونَ بِهَ/ سوره‌ی اعراف، آیه‌ی ١٧٩) لذا مانند حیوان و حتی پست‌‌تر از حیوان شده‌اند (أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ/ سوره‌ی اعراف، آیه‌ی ١٧٩)؛ 🔮 چون حيوان آفریده شده تا حیوان باشد امّا انسان آمده تا انسان باشد. اگر انسان به حیوان تبدیل شد از حیوان هم پست‌تر است! ⁉️ کدام حيوان نسبت به تعرّضِ دیگران به جفت و خانواده‌ی خود بی‌تفاوت است؟ کدام حیوان به جفت خود خیانت می‌کند؟ کدام حیوان با وجود داشتن جفت، برای بقیّه حیوانات، جلوه‌گری می‌کند و خود را عرضه می‌کند؟ 💣 کدام حیوان می‌تواند بمبی بسازد که با آن ده‌ها و بلکه صدها هزار از همنوعان خود را از بین ببرد ؟ و...؟ اگر انسان هایی از این نوع، سراغ دارید، از فطرت انسانیِ خود فاصله گرفته‌ و از حیوان پست‌‌تر شده‌اند! 🔖 قسمت دوم (پایان) 📚 بخشی از کتاب خواندنی 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۹ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ این آیه به ما ثابت می‌کند؛ برخلاف تصوّر غلطی که عدّه‌ای کج‌اندیش و ظاهرگرا از آیه‌ی ۶۲ سوره‌ی بقره دارند، اهل کتاب، فقط در صورتی مؤمن حساب می‌شوند که به قرآن و حقیقت آن ایمان بیاورند --> (لمن يؤمن بالله و ما أنزل إليكم). 2️⃣ اهل کتاب، در صورتی می‌توانند ادّعا کنند که به تورات یا انجیل یا اَوِستای خودشان ایمان دارند، که قبل از آن، به آخرین کتاب یعنی قرآن، ایمان بیاورند، چون در همه‌ی کتاب‌های قبل، صحبت از ایمان آوردن به کتاب‌های بعد و آخرین کتاب است. اگر کسی کتاب و رسول بعدی را نپذیرد، به آن‌چه در کتاب خودش تذکّر داده شده ایمان ندارد --> (ما أنزل إليكم و ما أنزل إليهم). 3️⃣ آن‌چه باعثِ انحراف علمای اهل کتاب و به تبعِ آن بقیّه‌ی اهل کتاب از مسیرِ دین شد، تکبّر و خودپرستی آن‌ها بود. حبِّ نفس و پیروی از منافع مادّیِ ظاهری که گرفتار آن بودند، باعث شد در برابر خدا و رسول او، اطاعتِ خاشعانه نداشته باشند (منظور از عبارت «خاشعينَ لِله» در این‌جا، استثنائات اهل کتاب است، یعنی آن عدّه‌ی کمی از آن‌ها، که در برابر خداوند خاشع هستند). 🔺 @RooyinDezh