eitaa logo
رویین دژ
15.6هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
939 ویدیو
209 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت دوم: 🔹 «وَجَدَ»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «وجد» به معنی «یافت، دید». 🔸 «امـّة»: منسوب به «امّ»، به معنی «گروهی که زبان مادری یا فرهنگ و عقیده‌ی یکسان داشته باشند». ✳️ در این آیه، فرهنگ آن جماعت از نظر بی‌توجّهی به مشکل ناموس مردم، یکسان بود. 🔹 «یسقون»: فعل مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب می‌دهند» و در این‌جا یعنی «موسیٰ(ع) گروهی را دید که دارند گوسفندانشان را آب می‌دهند». 🔸 «دون»: غیر، جدا، پایین 🔹 «من دونهم»: غیر از آن‌ها، جدا از آن‌ها، پایین تر از آن‌ها. 🔸 «إمرأتین»: مُثنّای «امرأت» که مؤنّث «مرء» است به معنی «دو زن». 🔺 @RooyinDezh
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | چرا رفراندوم نمی‌گذارید⁉️ ✅ پاسخ به این شبهه، که هرچند وقت یکبار، توسط عدّه‌ای معلوم الحال مطرح می‌شود... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🔮 بایدها و نبایدهای فعّالیت اجتماعی زنان در قرآن‼️ ✅ خداوند در آیه‌ی ٣٣ سوره احزاب خطاب به همسران پ
🔮 بایدها و نبایدهای فعّالیت اجتماعی زنان در قرآن(٢)‼️ 5⃣ قرآن در این آیه به «جاهلیّت نخستین» یعنی وضعیت مردم حجاز در قبل از ظهور اسلام اشاره می‌کند و به صورت رمزآمیز و معجزه آسا، خبر از جاهلیّت دیگری می‌دهد که در جوامع اسلامی، قبل از ظهور منجی بشریّت، امام زمان(عج) اتّفاق خواهد افتاد و وضعیّت حجاب و عفاف در آن زمان شبیه به جاهلیّت قبل از اسلام می‌شود؛ 🔥 (با همان محتوا، امّا در قالبی مدرن. مثلاً در جاهلیّت نخستین دخترانشان را زنده به گور می‌کردند و در جاهلیت مُدِرن، آن‌ها را آزاد می‌گذارند تا گرفتار روابط نامشروع شوند و یا با قتل و خودکشی و خودسوزی، از بین بروند. ♨️ یا، آنقدر آلوده شوند که هرگز به مادر تبدیل نشوند! نمونه‌ی دیگر آن در جاهلیّت مدرن، فاجعه‌ی درحال گسترشِ سقط جنین است که در آن هم دختر زنده به گور می‌شود و هم پسر! 💯 زشت‌ترین و تنفّرآمیزترین قتل، سقط جنین است. چون قاتل، پدر و مادر هوس‌بازند و مقتول فرزند بی‌گناه آن‌ها، که قدرت هیچ دفاعی ندارد حتّی قدرت ناله کردن! 💢 و یکی از تکان دهنده‌ترین صحنه‌های قیامت، آن جایی است که درباره ی این مقتول معصوم بی‌دفاع بی‌گناه، پرسیده می‌شود که «به چه گناهی کشته شده است؟» (و إذَا المَوءودَةُ سُئِلَت بِأیّ ذَنبٍ قُتِلَت - ٨ و ٩ تکویر) ) و در روایات، به این جاهلیّت دوم، اشارات زیادی شده است. 🔖 قسمت دوم (پایان) 📚 بخشی از کتاب 🔺 @RooyinDezh
16.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | از هر دستی بدی، از همون دست می‌گیری‼️ ♨️ داستانی تکان‌دهنده از یک خیانت... 🔺 @RooyinDezh
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | تو مخاطب قرآنی‼️ ✳️ جوری قرآن رو بخون که انگار آیه به آیه‌ش به واسطه پیامبر(ص) بر تو نازل میشن... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت دوم: 1️⃣ مردمی که از
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند تا وقتی چوپانان کنار نروند، ما گوسفندانمان را آب نمی‌دهیم؛ یعنی حفظ حیا و رعایت حریم محرم و نامحرم برای زن، از هر کار مهمّی، مهم‌تر است --> (قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء). 8️⃣ دختران شعیب(ع) گفتند: «پدرمان پیری فرتوت و سالخورده است»، یعنی از سرِ ناچاری بدون مرد، وارد جامعه شده‌ایم --> (و أبونا شيخ كبير). 9️⃣ موسیٰ(ع) فقط یک جمله پرسید و دختران شعیب(ع) هم، فقط نکات مهم را در سه جمله‌‌ی کوتاه پاسخ دادند و دیگر صحبت غیرضروری بین محرم و نامحرم، ردّ و بدل نشد --> (قال ما خطبكما قالتا لا نسقى حتّى يصدر الرّعاء و أبونا شيخ كبير). 🔟 موسیٰ(ع) بلافاصله برایشان آب کشید، یعنی منتظرشان نگذاشت --> (فسقى). 1️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) آب را به سمت گوسفندان برد، یعنی به آن دو زن نزدیک نشد --> («فسقى لهما» یعنی «[گوسفندانشان] را برایشان آب داد»). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢٣ سوره‌ی قصص 🔰 قسمت سوم: 🔹 «تذودان»: فعل مضارع از ریشه‌ی «ذود» به معنی «منع می‌کنند، دور می‌کنند». ✳️ در این‌جا یعنی «دو زن را در پایین دست دید که گوسفندانشان را از رفتن به سمت آب و نزدیک شدن به مردم منع می‌کردند». 🔸 «خطب»: کار مهم، کار مهمّی که پیرامون آن حرف زیادی باشد یا جای سؤال داشته باشد. 🔹 «قالتا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «قول» به معنی «آن دو زن گفتند». 🔸 «لانسقی»: فعل نفی مضارع از ریشه‌ی «سقی» به معنی «آب نمی‌دهیم». 🔹 «یصدر»: فعل مضارع منصوب از مصدر «اصدار»، باب اِفعال، ریشه‌ی «صدر» به معنی «برگردانند». 🔸 «رعاء»: جمع «راعی»، به معنی «چوپانان». 🔹 «ابونا»: پدرمان 🔸 «شیخ»: انسان مُسِنّی که موی سفید بر بناگوش داشته باشد. 🔹 «کبیر»: صفت مشبّهه از ریشه و مصدر «کبر» به معنی «بزرگ». 🔸 «شیخ کبیر»: سالمند، کسی که زیاد پیر است، فرتوت، پیر از کار افتاده. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): 💢 زیاده‌روی در سرزنش کردن، آتش لجاجت را شعله‌ور می‌سازد! 📚 تحف العقول، ص ۸۴ 🔺 @RooyinDezh
16.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | امر به معروف نکنی، امر به منکرت می‌کنند‼️ 💯 پیشگویی رسول خدا(ص) از حال و روز مردم آخرالزّمان؛ چگونه می‌شوید آن‌گاه که زنانتان فاسد و جوانان فاسق شوند... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت سوم: 7️⃣ دختران شعیب(
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) پس از آب کشیدن از چاه، رویَش را برگرداند و به سایه‌ای رفت (این سایه چون به صورت معرفه به کار رفته، می‌تواند سایه‌‌ی پناه به خداوند از شرّ شیطان باشد). یعنی ارتباط بی‌مورد و توجّهِ بیش از حد به نامحرم، خطرآفرین است --> (ثمّ تولّى الى الظّلّّ). 3️⃣1️⃣ موسیٰ(ع) بلافاصله به دعا و راز و نیاز مشغول شد، یعنی تفکّر و تخیّلِ خود را، وارد یک محیطِ فکریِ معنوی کرد تا از محیطِ فیزیکیِ اطراف، تأثیرِ شیطانی نپذیرد --> (فقال ربّ...). 4️⃣1️⃣ دختر حضرت شعیب(ع) با راه رفتنی توأم با حیا و وقار به سمت حضرت موسیٰ(ع) آمد (با آن که حیا و پاکیِ موسیٰ(ع) را دیده بود). یعنی وظیفه‌ی زن، رعایت حیا در رفتار است، هرچند کسی که طرفِ ارتباط با اوست مردی پاک و باایمان باشد --> (تمشى على استحياء). 5️⃣1️⃣ همین موضوع باعث ازدواج حضرت موسیٰ(ع) با دختر حضرت شعیب(ع) -آن هم به پیشنهاد خود حضرت شعیب(ع)- شد( آیه‌ی ۲۷ همین سوره). یعنی چنین جوان باحیا و پاکی، لایق چنان دختر پاک و باحیایی است و حقیقتاً هم، «الطّیّبات للطّیّبین و الطّیّبون للطّیّبات» --> (سوره‌ی نور، آیه‌ی ۲۶). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔖 قسمت چهارم: 2️⃣1️⃣ موسیٰ(ع
‌ 🔖 نکات آیات ٢۴ و ۲۵ سوره‌ی قصص: 🔹 «سقی»: آب داد 🔸 «سقی لهما»: آب داد برای آنها (گوسفندانشان را». 🔹 «تولّی»: اگر همراه با «عَن» بیاید یا «عَن» در تقدیر داشته باشد، مفهوم «پشت کرد، روی گرداند» دارد. ✳️ در این‌جا اصل کلام «تولی عنهما» است؛ یعنی «روی گرداند از آن دو» که حرف جرّ «عن» به قرینه‌ی معنایی حذف شده و اصطلاحاً می‌گوییم در تقدیر جمله است. 🔸 «ظلّ»: سایه ✳️ در این‌جا با توجّه به محتوای آیه می‌تواند سایه‌ی حمایت خداوند هنگام فرار از شیطان باشد. 🔹 «انزلتَ»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «انزال»، ریشه‌ی «نزل» به معنی «نازل کردی، عنایت کردی» که می‌توان آن را به صورت مضارع معنی کرد‌؛ 👈 با توجّه به کلمه‌ی «فقیر» که نوعی اعلام نیاز از جانب موسیٰ(ع) به درگاه خداوند است. 🔸 «خیر»: خوبی ✳️ در این‌جا احتمالاً منظور موسیٰ(ع)، «قدرت مبارزه با نفس» است که خدا به او داد تا فقط گوسفندان دختران شعیب را آب بدهد و بلافاصله از آن‌ها روی بگرداند و یاد خدا را شروع کند تا اسیر شیطان نشود. 🔹 «فقیر»: صفت مشبّهه از ریشه‌ی «فقر» به معنی «نیازمند، محتاج» 🔸 «جاءته»: آمد به سویش 🔹 «اِحداهُما»: یکی از آن دو 🔸«تمشی»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «مَشی» به معنی «راه می‌رود». 🔹 «استِحیاء»: مصدر باب استفعال از ریشه‌ی «حَ یَ وَ» یا «حیا» به معنی «به دنبال حیا بودن، حیامدارانه عمل کردن». 🔺 @RooyinDezh
7.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | وای بر ملّتی که از رهبر الهی خود فاصله بگیرد‼️ ⚜ بر تو واجب است امروز تبعیت از یک نفر... 🔺 @RooyinDezh