eitaa logo
رویین دژ
14.5هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
934 ویدیو
202 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
12.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | تا فرصت داری کاری بکن‼️ ♨️ خبری که دنیا دائما به تو اعلام می‌کند... #شهید_مطهری #کلیپ 🔺 @RooyinDezh
♨️‏ شب یلدای ایرانی و شب هالووین غربی‼️ ✅ قضاوت با شما که کدام نشانه تمدّن و فرهنگ انسانی است و کدام نشانه توحّش و خروج از انسانیت!! 🔺 @RooyinDezh
5_6215507328800653925.mp3
2.55M
🎧 بشنویم | تلاوت زیبای سوره‌ی تکویر‼️ 💠 بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم از همه‌ی آن‌چه به ما روزی داده شده، انفاق کنیم. باید در آن، حقّی معلوم قرار دهیم «للسّائل و المحروم»، امّا این حقِّ معلوم، می‌تواند تمام مال ما را نیز در بر بگیرد --> (ممَّا). 8️⃣ ما اجازه نداریم از آن‌چه روزیِ ما نیست، انفاق کنیم --> (ممّا رزقناهم). 9️⃣ قبل از آن که چیزی را انفاق کنیم، آن چیز به حساب ما واریز شده است --> (رزقناهم: فعل ماضی/ ینفقون: فعل مضارع؛ پس فعل «رزقناهم» قبل از فعل «ینفقون» اتفاق افتاده است). 🔟 مؤمن باید دست به جیب باشد --> (ممّا رزقناهم ینفقون). این طور نباشد که: 🔸به دیناری چو خر در گل بمانند 🔹و گر الحمد خواهی، صد بخوانند! 1️⃣1️⃣ فرهنگ، بر اقتصاد مقدّم است. می‌توان با فرهنگ، اقتصاد را مدیریّت کرد امّا نمی‌شود با اقتصاد، فرهنگ را اداره نمود --> (اوّل: «يقيمون الصَّلاه» بعد: «ممّا رزقناهم ینفقون»). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم ا
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎 نکته‌ی ادبی آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 📚 در ادبیات فارسی و عربی، به کلمات هم‌آهنگ در نثر، که مانند قافیه در شعر هستند، «سَجع» می‌گوییم. 🔰 سجع سه نوع است: 1⃣ سجع مُطَرّف، که در آن، فقط آهنگِ هجای آخر کلمات، یکی است؛ مثل «مُعین» و «نَستَعین». 2⃣ سجع متوازن، که در آن، فقط وزن کلمات، یکی است؛ مانند «نَستَعین» و «مُستقیم». 3⃣ سجع متوازی، که در آن، هم، آهنگ هجای آخر کلمات و هم، وزن آن‌ها یکی است؛ مثل «کَبیر» و «قدیر». ✅ در این آیه، دو کلمه‌ی «یُومِنونَ» و «یُنفِقونَ»، با هم سجع متوازی هستند. البته کلمه‌ی «یُقیمونَ» هم در اصل «یُقْوِمونَ» بوده که در آن صورت، این کلمه هم با دو کلمه‌ی قبلی، سجع متوازی دارد. 🔺@RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم ا
🌹 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌹 💎 نکته‌ی تفسیری آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: ⚠️ فعل «یُقیمونَ» از مصدر «اِقامه» است و اقامه‌ی نماز، فقط خواندن نماز نیست. ♦️«اقامه» یعنی «به پا داشتن». 🔅بنابراین کسانی توفیق پیدا می‌کنند جزو متّقین قرار گیرند که در برپایی نماز و فرهنگ نماز در جامعه نقش داشته باشند. 💠 اقامه‌ی نماز مثل: 1⃣ تشویق دیگران به نماز 2⃣ ساختن مسجد و نمازخانه 3⃣ کمک در امر برپایی نماز جماعت 4⃣ برگزاری مسابقه جهت آگاه کردن دیگران به اهمیت نماز 5⃣ نوشتن مطالب موثر درباره‌ی نماز 6⃣ آموزش نماز و... . 🔸اقامه‌ی نماز، یکی از ویژگی‌های اصلی مؤمنانِ واقعی یا همان متقین است. 🔴 دقت داشته باشیم که اگر نسبت به نمازِ دیگران بی‌تفاوت باشیم، نمی‌توانیم ادعای ایمان داشته باشیم‼️ 🔺@RooyinDezh
💌 سرآغاز زندگی 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان به غیب نداشته باشد، رسالت‌ها را نمی‌پذیرد و به کتب و پیامبران الهی ایمان نمی‌آورد --> (الذین یؤمنون بالغیب و... (3) و الذین یؤمنون بما أنزل الیک و... (4)). 2⃣ مرتبه‌ی قرآن و بقیّه‌ی کتب آسمانی، بسیار فراتر است از آن‌چه که ما درک می‌کنیم --> (أنزل). 3⃣ مرتبه‌ی قرآن از تمام کتاب‌های آسمانی بالاتر است --> (اوّل: «بما أنزل الیک»، بعد: «ما أنزل من قبلک»). 4⃣ تا انسان به آخرین کتاب ایمان نیاورد، به کتاب‌های قبلی ایمان ندارد «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست». بنابراین یهودیان و مسیحیان به کتاب خودشان هم ایمان ندارند، چون در کتاب آن‌ها ایمان به پیامبر آخرالزّمان تذکّر داده شده است --> (بما أنزل الیک و ما أنزل من قبلک). 5⃣ یقین به آخرت، آن‌قدر مهم است که انتهای مسیر تقوا به حساب می‌آید --> (و بالآخرة هم یوقنون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی بقره: 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «اِنزال»، ریشه‌ی «نَزَلَ» به معنی «نازل شد، فرو فرستاده شد». 📌 منظور از «ما اُنزِلَ اِلَیکَ»، قرآن است که بر پیامبر نازل شد و منظور از «ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، همه‌ی کتاب‌های آسمانی است که قبل از ايشان نازل شد. 🔸 «آخرت»: قیامت و عالمِ پس از آن 🔹 «یوقنونَ»: فعل مضارع از باب اِفعال، مصدر «ایقان» ریشه‌ی «یَقنَ» به معنی «یقین دارند، باورِ صد در صد دارند، ذره‌ای شک ندارند». 🔸 «هُم» در اين‌جا «ضمیرِ فصل» است. 📌ضمیر فصل، بین مبتدا و خبر می‌آید برای تأکید بیشتر👇 ✳️ بر این اساس، ترجمه‌ی «بِالآخرهِ هُم یوقِنونَ» می‌شود: «به آخرت، آن‌هایند که باورِ صد در صد دارند». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎نکته‌ی ادبی آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔅 در آیه‌ی ۴، تکرار در عبارت «ما اُنزِلَ» و ضمیر «کَ»، و در آیه ۵، تکرار در کلمه‌ی «اولئِکَ» صورت گرفته است. 💠 هم‌چنین آیه‌ی ۵، جمع‌بندی مطالبی است که در توضیح ویژگی‌های «مُتّقین» آمده است، یعنی جمع‌بندی آیات ٢، ٣ و ۴ همین سوره. 📌 اگر در شعر یا نثر، این جمع‌بندی به صورت زیبا صورت بگیرد، به آن «حُسن ختام» یا «حْسن مقطع» می‌گویند. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمومنین(ع): 💢 آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد، به هَدَر نمی‌دهد! 📚 شرح غرر، ج ٢، ص ١٥٥ 📵 بطالت وقت در فضای مجازی، یعنی خسرانی غیر قابل جبران... 🔹خرما نتوان خوردن ازین خار که کشتیم 🔸دیبا نتوان کردن ازین پشم که رشتیم 🔹افسوس برین عمر گران‌مایه که بگذشت 🔸ما از سر تقصیر و خطا در نگذشتیم 🔹پیری و جوانی پی هم چون شب و روزند 🔸ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم 🔺 @RooyinDezh