eitaa logo
رویین دژ
10.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
918 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان به غیب نداشته باشد، رسالت‌ها را نمی‌پذیرد و به کتب و پیامبران الهی ایمان نمی‌آورد --> (الذین یؤمنون بالغیب و... (3) و الذین یؤمنون بما أنزل الیک و... (4)). 2⃣ مرتبه‌ی قرآن و بقیّه‌ی کتب آسمانی، بسیار فراتر است از آن‌چه که ما درک می‌کنیم --> (أنزل). 3⃣ مرتبه‌ی قرآن از تمام کتاب‌های آسمانی بالاتر است --> (اوّل: «بما أنزل الیک»، بعد: «ما أنزل من قبلک»). 4⃣ تا انسان به آخرین کتاب ایمان نیاورد، به کتاب‌های قبلی ایمان ندارد «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست». بنابراین یهودیان و مسیحیان به کتاب خودشان هم ایمان ندارند، چون در کتاب آن‌ها ایمان به پیامبر آخرالزّمان تذکّر داده شده است --> (بما أنزل الیک و ما أنزل من قبلک). 5⃣ یقین به آخرت، آن‌قدر مهم است که انتهای مسیر تقوا به حساب می‌آید --> (و بالآخرة هم یوقنون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی بقره: 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «اِنزال»، ریشه‌ی «نَزَلَ» به معنی «نازل شد، فرو فرستاده شد». 📌 منظور از «ما اُنزِلَ اِلَیکَ»، قرآن است که بر پیامبر نازل شد و منظور از «ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، همه‌ی کتاب‌های آسمانی است که قبل از ايشان نازل شد. 🔸 «آخرت»: قیامت و عالمِ پس از آن 🔹 «یوقنونَ»: فعل مضارع از باب اِفعال، مصدر «ایقان» ریشه‌ی «یَقنَ» به معنی «یقین دارند، باورِ صد در صد دارند، ذره‌ای شک ندارند». 🔸 «هُم» در اين‌جا «ضمیرِ فصل» است. 📌ضمیر فصل، بین مبتدا و خبر می‌آید برای تأکید بیشتر👇 ✳️ بر این اساس، ترجمه‌ی «بِالآخرهِ هُم یوقِنونَ» می‌شود: «به آخرت، آن‌هایند که باورِ صد در صد دارند». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎نکته‌ی ادبی آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔅 در آیه‌ی ۴، تکرار در عبارت «ما اُنزِلَ» و ضمیر «کَ»، و در آیه ۵، تکرار در کلمه‌ی «اولئِکَ» صورت گرفته است. 💠 هم‌چنین آیه‌ی ۵، جمع‌بندی مطالبی است که در توضیح ویژگی‌های «مُتّقین» آمده است، یعنی جمع‌بندی آیات ٢، ٣ و ۴ همین سوره. 📌 اگر در شعر یا نثر، این جمع‌بندی به صورت زیبا صورت بگیرد، به آن «حُسن ختام» یا «حْسن مقطع» می‌گویند. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمومنین(ع): 💢 آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد، به هَدَر نمی‌دهد! 📚 شرح غرر، ج ٢، ص ١٥٥ 📵 بطالت وقت در فضای مجازی، یعنی خسرانی غیر قابل جبران... 🔹خرما نتوان خوردن ازین خار که کشتیم 🔸دیبا نتوان کردن ازین پشم که رشتیم 🔹افسوس برین عمر گران‌مایه که بگذشت 🔸ما از سر تقصیر و خطا در نگذشتیم 🔹پیری و جوانی پی هم چون شب و روزند 🔸ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اهل نذر باش‼️ ✅ چی نذر کنیم بهتره؟ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | به نبودنش عادت کردیم‼️ ⚜️ درد ولیّ خدا رو داشتن، از صد درمان بهتره! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بهترین رفیق‼️ 💠 صبح‌ها با او عهد ببند و شب‌ها با یادش بخواب... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به این باور و یقین می‌رسند که تمام مسیر تقوا را پلّه پلّه، به تدریج و مداوم طی کرده باشند. از این‌جا می‌توان فهمید تقوا، «مقام» است؛ «حال» نیست. در عرفان، «حال»، واردِ غیبی است که بر دل عارف می‌تابد ولی ماندگار نیست، امّا «مقام» تمرینی است که سالک، در مسیر تهذیب نفس، انجام می‌دهد و پایدار است --> (تمام افعالی که در آیه‌های ۳ و ۴ درباره‌ی «متّقین» آمده‌اند، فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار و تداوم دارند). 7⃣ یقین هم به تدریج و استمرار به دست می‌آید --> (یوقنون: فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد). 8⃣ انسان تا انتهای خط، حتّی در قیامت هم به پرورش «ربّ» نیازمند است --> (ربّهم). 9⃣ رستگاران واقعی، متّقین هستند؛ در صورتی که تقوا را به کمال برسانند. مهم‌تر از چگونه شروع کردن، چگونه تمام کردن است؛ خیلی‌ها خوب شروع می‌کنند ولی در آخرِ کار کم می‌آورند. در قرآن، نجات هیچ گروهی به جز «متّقین» تضمین نشده است --> (هدی للمتّقین(2) ... اولئک هم المفلحون(5)). 🔟 تا در مسیر هدایت الهی قرار نگیریم، رستگار نمی‌شویم --> (اولئک علی هدی من ربّهم و اولئک هم المفلحون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵ سوره‌ی بقره: 🔹 «اولئک»: جمع «ذلک» به معنی «آنها». 🔸 «هدی»: مصدر ثلاثی مجرد از ریشه‌ی «هَدیَ» به معنی «هدایت شدن، راه یافتن». 🔹 «ربّ»: «پرورش‌دهنده» 🔸 «هم» در این آیه هم ضمیرِ فصل است. 🔹 «مُفلِحون»: جمع «مُفلح»، اسم فاعل باب اِفعال از مصدر «افلاح»، ریشه‌ی «فَلَحَ» به معنی «رستگار کنندگان». 📌 در این‌جا می‌تواند کلمه‌ی «انفسهم» در تقدیر جمله وجود داشته باشد که به قرینه‌ی معنوی حذف شده است.👇 🔰 بنابراین باید مفهوم «مفلحون» را «رستگارکنندگانِ خودشان» در نظر بگیریم که معمولا در ترجمه‌ها می‌نویسند «رستگاران». ولی کلمه‌ی «رستگاران»، مفهوم دقیق «مفلحون» را نمی‌رساند. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 ⚠️ توجه❗️ 🔰 کلمه‌ی «ربّ» به معنی «پروردگار»، «پرورش‌دهنده» و «زیادکننده» است که اصل آن احتمالا «رَبْوْ» بوده از ریشه‌ی «رَبَوَ» که با «تربیت»، «مُربّی» و «مُربّا» هم‌خانواده است. 🔰این کلمه، نوعی صفت مشبّهه بر وزن «فَعْل» می‌باشد مانند صَعب، سَهل و... . کلمه‌ی «ربّ»، مناسب‌ترین کلمه برای شروع دعاست؛ چون در دعا کردن، ما درخواست چیزی می‌کنیم که نداریم یا کم داریم و می‌خواهیم که خداوند آن نعمت یا آن ویژگی مثبت را برای ما زیاد کند و ما پرورش پیدا کنیم و در آن زمینه رشد کنیم. 🔰دعاهای داخل قرآن که بهترین دعاها هستند( چون خود خداوند به ما یاد می‌دهد که چگونه دعا کنیم) معمولأ همه با «ربّنا» یا «ربِّ» به معنی «پروردگار ما» و «پروردگار من» شروع می‌شوند. 🔺 @RooyinDezh
🔆امام کاظم (ع): 🌀 همان گونه که در ظاهر از مردم حجب و حیا می‌کنید، در خلوت و نهان نیز از خدا شرم داشته باشید. 📚 بحار، ج۷۸، ص ۳۰۹ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عشق ۹۸ درصدی‼️ ✅ یک دلیل ساده اما منطقی برای رعایت حجاب... 🔺 @RooyinDezh