eitaa logo
رویین دژ
11.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
910 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی بقره: 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «اِنزال»، ریشه‌ی «نَزَلَ» به معنی «نازل شد، فرو فرستاده شد». 📌 منظور از «ما اُنزِلَ اِلَیکَ»، قرآن است که بر پیامبر نازل شد و منظور از «ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، همه‌ی کتاب‌های آسمانی است که قبل از ايشان نازل شد. 🔸 «آخرت»: قیامت و عالمِ پس از آن 🔹 «یوقنونَ»: فعل مضارع از باب اِفعال، مصدر «ایقان» ریشه‌ی «یَقنَ» به معنی «یقین دارند، باورِ صد در صد دارند، ذره‌ای شک ندارند». 🔸 «هُم» در اين‌جا «ضمیرِ فصل» است. 📌ضمیر فصل، بین مبتدا و خبر می‌آید برای تأکید بیشتر👇 ✳️ بر این اساس، ترجمه‌ی «بِالآخرهِ هُم یوقِنونَ» می‌شود: «به آخرت، آن‌هایند که باورِ صد در صد دارند». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎نکته‌ی ادبی آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔅 در آیه‌ی ۴، تکرار در عبارت «ما اُنزِلَ» و ضمیر «کَ»، و در آیه ۵، تکرار در کلمه‌ی «اولئِکَ» صورت گرفته است. 💠 هم‌چنین آیه‌ی ۵، جمع‌بندی مطالبی است که در توضیح ویژگی‌های «مُتّقین» آمده است، یعنی جمع‌بندی آیات ٢، ٣ و ۴ همین سوره. 📌 اگر در شعر یا نثر، این جمع‌بندی به صورت زیبا صورت بگیرد، به آن «حُسن ختام» یا «حْسن مقطع» می‌گویند. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمومنین(ع): 💢 آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد، به هَدَر نمی‌دهد! 📚 شرح غرر، ج ٢، ص ١٥٥ 📵 بطالت وقت در فضای مجازی، یعنی خسرانی غیر قابل جبران... 🔹خرما نتوان خوردن ازین خار که کشتیم 🔸دیبا نتوان کردن ازین پشم که رشتیم 🔹افسوس برین عمر گران‌مایه که بگذشت 🔸ما از سر تقصیر و خطا در نگذشتیم 🔹پیری و جوانی پی هم چون شب و روزند 🔸ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اهل نذر باش‼️ ✅ چی نذر کنیم بهتره؟ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | به نبودنش عادت کردیم‼️ ⚜️ درد ولیّ خدا رو داشتن، از صد درمان بهتره! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بهترین رفیق‼️ 💠 صبح‌ها با او عهد ببند و شب‌ها با یادش بخواب... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به این باور و یقین می‌رسند که تمام مسیر تقوا را پلّه پلّه، به تدریج و مداوم طی کرده باشند. از این‌جا می‌توان فهمید تقوا، «مقام» است؛ «حال» نیست. در عرفان، «حال»، واردِ غیبی است که بر دل عارف می‌تابد ولی ماندگار نیست، امّا «مقام» تمرینی است که سالک، در مسیر تهذیب نفس، انجام می‌دهد و پایدار است --> (تمام افعالی که در آیه‌های ۳ و ۴ درباره‌ی «متّقین» آمده‌اند، فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار و تداوم دارند). 7⃣ یقین هم به تدریج و استمرار به دست می‌آید --> (یوقنون: فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد). 8⃣ انسان تا انتهای خط، حتّی در قیامت هم به پرورش «ربّ» نیازمند است --> (ربّهم). 9⃣ رستگاران واقعی، متّقین هستند؛ در صورتی که تقوا را به کمال برسانند. مهم‌تر از چگونه شروع کردن، چگونه تمام کردن است؛ خیلی‌ها خوب شروع می‌کنند ولی در آخرِ کار کم می‌آورند. در قرآن، نجات هیچ گروهی به جز «متّقین» تضمین نشده است --> (هدی للمتّقین(2) ... اولئک هم المفلحون(5)). 🔟 تا در مسیر هدایت الهی قرار نگیریم، رستگار نمی‌شویم --> (اولئک علی هدی من ربّهم و اولئک هم المفلحون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵ سوره‌ی بقره: 🔹 «اولئک»: جمع «ذلک» به معنی «آنها». 🔸 «هدی»: مصدر ثلاثی مجرد از ریشه‌ی «هَدیَ» به معنی «هدایت شدن، راه یافتن». 🔹 «ربّ»: «پرورش‌دهنده» 🔸 «هم» در این آیه هم ضمیرِ فصل است. 🔹 «مُفلِحون»: جمع «مُفلح»، اسم فاعل باب اِفعال از مصدر «افلاح»، ریشه‌ی «فَلَحَ» به معنی «رستگار کنندگان». 📌 در این‌جا می‌تواند کلمه‌ی «انفسهم» در تقدیر جمله وجود داشته باشد که به قرینه‌ی معنوی حذف شده است.👇 🔰 بنابراین باید مفهوم «مفلحون» را «رستگارکنندگانِ خودشان» در نظر بگیریم که معمولا در ترجمه‌ها می‌نویسند «رستگاران». ولی کلمه‌ی «رستگاران»، مفهوم دقیق «مفلحون» را نمی‌رساند. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 ⚠️ توجه❗️ 🔰 کلمه‌ی «ربّ» به معنی «پروردگار»، «پرورش‌دهنده» و «زیادکننده» است که اصل آن احتمالا «رَبْوْ» بوده از ریشه‌ی «رَبَوَ» که با «تربیت»، «مُربّی» و «مُربّا» هم‌خانواده است. 🔰این کلمه، نوعی صفت مشبّهه بر وزن «فَعْل» می‌باشد مانند صَعب، سَهل و... . کلمه‌ی «ربّ»، مناسب‌ترین کلمه برای شروع دعاست؛ چون در دعا کردن، ما درخواست چیزی می‌کنیم که نداریم یا کم داریم و می‌خواهیم که خداوند آن نعمت یا آن ویژگی مثبت را برای ما زیاد کند و ما پرورش پیدا کنیم و در آن زمینه رشد کنیم. 🔰دعاهای داخل قرآن که بهترین دعاها هستند( چون خود خداوند به ما یاد می‌دهد که چگونه دعا کنیم) معمولأ همه با «ربّنا» یا «ربِّ» به معنی «پروردگار ما» و «پروردگار من» شروع می‌شوند. 🔺 @RooyinDezh
🔆امام کاظم (ع): 🌀 همان گونه که در ظاهر از مردم حجب و حیا می‌کنید، در خلوت و نهان نیز از خدا شرم داشته باشید. 📚 بحار، ج۷۸، ص ۳۰۹ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عشق ۹۸ درصدی‼️ ✅ یک دلیل ساده اما منطقی برای رعایت حجاب... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | خیانتی بزرگ با نام "فرزند کمتر زندگی بهتر"‼️ ⚜️ یک جهاد امروزی؛ بچّه‌تو بزرگ کن برای سربازی امام زمان(عج) 🔺 @RooyinDezh
Ali Fani - Ziyarat Of Holy Prophet Muhammad (s) On Saturday.mp3
15.99M
🎧 بشنویم | زیارت پیامبر اکرم(ص) در روز شنبه‼️ ✨ با صوت زیبا و دلنشین علی فانی 💠 الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَالضَّلالِ 🔶 سپاس خدای را که ما را به وسیله تو از شرک و گمراهی رهانید... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول 1️⃣ برخلاف تصور بسیاری از ما که رحمت خداوند را بی قید و شرط می‌بینیم، اتفاقاً رحمت خداوند و البته هر نعمت او شرط و شروطی دارد. بنابراین محال است خداوند بدون عملی به کسی جزایی بدهد و بدون بهانه، مجازات کسی را ببخشد --> (ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر...). 2️⃣ خداوند نفرموده گناهان کبیره را انجام ندهید، بلکه فرموده به آن نزدیک نشوید. چون وسوسه‌ی شیطان در محدوده‌ی گناهان کبیره آن‌قدر شدید است که اگر به آن نزدیک شویم مرتکب خواهیم شد --> (ان تجتنبوا). 3️⃣ آن‌چه قرار است انجام ندهیم یا به آن نزدیک نشویم، خداوند برای ما بیان داشته است و انجام ندادن و نزدیک نشدن به آن‌ها همان تقوا است --> (ما تنهون عنه). 4️⃣ وقتی آلوده به گناهان کبیره نشویم، گناهان صغیره‌ی ما به چشم دیگران، نمی‌آید و البته برای این که آلوده به گناهان کبیره نشویم، باید گناهان صغیره را کبیره بشماریم --> (نکفر عنکم سیئاتکم). 5️⃣ گناه، جزئی از شخصیّت انسان می‌شود و برعکس، ترک گناه، لکّه‌ها را از شخصیت انسان پاک می‌کند --> (نکفر عنکم). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام صادق(ع): 💢 خداى متعال، سرپيچى كننده از پدر و مادر را سركش و تيره بخت قرار داده است! 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۷۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | نهضت امر به معروف و نهی از منکر را سرکوب نکنید‼️ ♨️ مدیرانی که دروغ گفتند، وعده دروغ دادند امیدهای دروغ و ترس‌های دروغ در دل مردم ایجاد کردند، باید در محفل نماز جمعه به صراحت مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرند... 🔺 @RooyinDezh
4_5778429127224729545.mp3
1.7M
🎧 بشنویم | عزای امام صادق(ع) برای مصائب امام زمان(عج) در دوران غیبت‼️ 🤔 می‌دونی چرا ظهور شکل نمی‌گیره؟ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم 6⃣ ورود به بهشت در هیچ جای قرآن، بی‌قید و شرط و بی‌حساب و کتاب (آن‌گونه که عده‌ای می‌پندارند)، معرفی نشده است. رحمت خداوند حتی اگر به وسعتِ همه چیز باشد، به کسی اختصاص می‌یابد که لیاقتش را داشته باشد --> (ان تجتنبوا - ندخلکم). 7⃣ تنها گروهی که خداوند، بهشت رفتن آن‌ها را تضمین کرده است، متقین هستند (إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا)، یعنی همان کسانی که گناهان کبیره را نه تنها انجام نمی‌دهند بلکه از آن دوری می‌کنند --> (ان تجتنبوا - ندخلکم). 8⃣ منظور از عبارت «مُدخَلاً کَریماً» در این آیه، صرفاً بهشت نیست؛ بلکه می‌تواند مربوط به دنیا هم باشد --> (مُدخَلاً کَریماً: ورودگاهی ارزشمند). 9⃣ محیط‌ها می‌توانند بر ارزش انسان بیفزایند یا از ارزش او کم کنند. پس نباید پا در هر محیطی گذاشت --> (مُدْخَلًا كَرِيمًا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم 6⃣ ورود به بهشت در هی
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣١ سوره‌ی نساء: 🔹 «تَجتَنِبوا»: فعل مضارع از ریشه‌ی «جنب» از مصدر «اِجتِناب» باب اِفتعال، به معنی «دوری کنید، کناره بگیرید». 🔸 «کَبائِر»: جمع «کبیره» به معنی «گناهان بزرگ». 🔹 «تُنهَونَ»: فعل مجهول مضارع از ریشه‌ی «نهی» به معنی «باز داشته می‌شوید» 🔸 «نُکَفّر»: فعل مضارع از مصدر «تکفیر» باب تفیعل، ریشه‌ی «کفر» به معنی «می‌پوشانیم، نادیده می‌گیریم» 🔹 «سَیّئات»: جمع «سَیّئه»، ریشه‌ی «سوء» به معنی «بدی، گناه کوچک‌»؛ نقطه‌ی مقابل «کبیره». 🔸 «مُدخَل»: اسم مفعول و اسم مکانِ ثلاثی مزید باب اِفعال، از ریشه‌ی «دخل» به معنی «ورودگاه، جایگاهی که قرار است به آن وارد شویم» 🔹 «کَریم»: صفت مُشبّهه از ریشه‌ی «کَرَم» به معنی «ارزشمند» 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۸ سوره‌ی نساء: 1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در مسیر ازدواج داشته باشد، خداوند به او داده است —> (یرید الله ان یخفف عنکم). 2⃣ متأسّفانه کسانی که از حدود الهی و خطوط قرمز دین عقب‌نشینی می‌کنند و می‌گویند «شرایط زمانه فرق کرده»، غافل هستند از این‌که مفهوم این کارشان، این است که خداوند -نعوذُ بالله- هم سختگیر و بی‌انصاف بوده و هم فکر شرایط امروز را نکرده است —> (یخفف عنکم: فعل مضارع است و مربوط به زمان گذشته نیست، بلکه در آینده پیش می‌رود). 3⃣ انسان در مقابل شهوات، ضعیف است، پس باید در معرض شهوات قرار نگیرد. این که خداوند درباره‌ی بعضی گناهان مثل خوردن مال یتیم، فحشاها و زنا تأکید فرموده که به آن‌ها نزدیک نشویم برای این است که اگر نزدیک شدیم در چنگ دیوِ شهوت قرار می‌گیریم و ما در مبارزه با او ضعیف هستیم —> (خلق الانسان ضعیفا). 4⃣ این که خداوند در این آیه، هم صحبت از تخفیف بکند و هم به ضعف انسان اشاره می‌کند یعنی خداوند تا جایی که ضعف انسان را می‌دیده فکر تخفیف او را کرده است —> (یخفّف ... —> ... ضعیفا). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۸ سوره‌ی نساء: 1⃣ تخفیفاتی که قرار است انسان در
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٢٨ سوره‌ی نساء: 🔹 این آیه در ادامه‌ی آیات ٢٢ تا ٢٧ این سوره، درباره‌ی مبحث ازدواج است و مخصوصا بحث آیه‌ی ۲۵ را که «ازدواج سالم، آسان و بی‌بهانه» است، تکمیل می‌کند. 🔸فعل «یُخَفِّفَ»: فعل مضارع از مصدر تخفیف، باب تفعیل است. از ریشه‌ی «خفّ»، به معنی «سبک کند، ساده کند» 🔹 «خُلِقَ»: فعل مجهول ماضی از ریشه‌ی «خلق» به معنی «آفریده شد». 🔺 @RooyinDezh
‼️🔴 فوری ‼️ فوری 🔴‼️ ⚠️ بزرگ «شعور عاشورایی» اعلام شد‼️ ✅ به لطف خداوند و عنایت امام زمان(عج)، مسابقه‌ی بزرگ «شعور عاشورایی»، با استقبال بیش از ۳۴۰۰۰ نفر از هموطنان عزیز، و حتّی بیش از ۳۰۰ نفر از اتباع محترم خارجی ساکن در کشورمان، در روزهای ۲۹ و ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۰ برگزار شد که اسامی برندگان جایزه‌های پانصد هزار تومانی این مسابقه،‌ به ترتیب بالاترین نمره و کمترین زمان پاسخ‌دهی به سؤالات، بدین ترتیب می‌باشد. ✨ با ما همراه باشید... 🔺 @RooyinDezh
‼️🔴 فوری ‼️ فوری 🔴‼️ 🔖 لیست برندگان قرعه‌کشی جایزه یکصد و پنجاه هزار تومانی مسابقه بزرگ «شعور عاشورایی»، از جمع کسانی که حداقل نصف نمره آزمون را کسب کرده‌اند. ✨ با ما همراه باشید... 🔺 @RooyinDezh
🔴 اعلام برندگان مسابقه خاطره‌نویسی «شعور عاشورایی»‼️ 💠 مخاطبین عزیز! خدا را شاکریم که توفیق همراهی شما عزیزان را در این مسابقه‌ی عظیم فرهنگی داشتیم اما این، پایان کار نیست و رسالت‌ خطیر ما و شما، برای یاری امام زمانمان، در مواجهه با فتنه‌های آخرالزمان، ایجاب می‌کند پس از این هم بیکار ننشینیم. ⚜️ لذا نهضت ما همچنان ادامه دارد و برنامه‌ها و مسابقات زیادی در پیش داریم! ✅ پس، با ما در کانال‌های اطلاع‌رسانی‌مان همراه باشید... 🔺 zil.ink/RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه ۱۸۸ سوره آل‌عمران: 1⃣ برخلاف تصور ما که فکر می‌کنیم گفتارهای ما گناه نیست، حتی بسیاری از پندارهای ما گناه است --> (لا تحسبن). 2⃣ بعضی از داشته‌ها که به آن شادیم، بلای جان ما هستند و اگر حقیقت آن را بدانیم باید از آن وحشت داشته باشیم --> (یفرحون بما اتوا). 🔸طاووس را بدیدم و می‌کَند پَرِّ خویش 🔹گفتم مَکَن که پَرِّ تو با زیب و با فر است 🔸بگریست زار زار و مرا گفت ای حکیم 🔹آگه نِه‌ای که دشمن جانم همین پَر است 3⃣ گاهی انسان آن‌قدر طمع‌کار و طلبکار از جامعه می‌شود که حتی توقّع دارد به خاطر آن‌چه انجام نداده، ستایش شود --> (یحبون ان یحمدوا بما لم یفعلوا). 4⃣ فقط داشته‌هایی ارزش خوشحال شدن دارند، که ما را از عذاب آتش دور نگه دارند. داشته‌هایی که ما را مستحقّ عذاب می‌کنند، همان عذاب آخرت هستند که در دنیا به استقبال ما آمده‌اند --> (فلا تحسبنهم بمفازة من العذاب). 5⃣ عذابی را که خداوند، «دردناک» تعریف کند، دردِ آن برای بنده‌ی ناچیز، خارج از حد تصور است --> (و لهم عذاب الیمٌ). 🔺 @RooyinDezh