eitaa logo
رویین دژ
11.1هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
910 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️‏ شب یلدای ایرانی و شب هالووین غربی‼️ ✅ قضاوت با شما که کدام نشانه تمدّن و فرهنگ انسانی است و کدام نشانه توحّش و خروج از انسانیت!! 🔺 @RooyinDezh
5_6215507328800653925.mp3
2.55M
🎧 بشنویم | تلاوت زیبای سوره‌ی تکویر‼️ 💠 بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم از همه‌ی آن‌چه به ما روزی داده شده، انفاق کنیم. باید در آن، حقّی معلوم قرار دهیم «للسّائل و المحروم»، امّا این حقِّ معلوم، می‌تواند تمام مال ما را نیز در بر بگیرد --> (ممَّا). 8️⃣ ما اجازه نداریم از آن‌چه روزیِ ما نیست، انفاق کنیم --> (ممّا رزقناهم). 9️⃣ قبل از آن که چیزی را انفاق کنیم، آن چیز به حساب ما واریز شده است --> (رزقناهم: فعل ماضی/ ینفقون: فعل مضارع؛ پس فعل «رزقناهم» قبل از فعل «ینفقون» اتفاق افتاده است). 🔟 مؤمن باید دست به جیب باشد --> (ممّا رزقناهم ینفقون). این طور نباشد که: 🔸به دیناری چو خر در گل بمانند 🔹و گر الحمد خواهی، صد بخوانند! 1️⃣1️⃣ فرهنگ، بر اقتصاد مقدّم است. می‌توان با فرهنگ، اقتصاد را مدیریّت کرد امّا نمی‌شود با اقتصاد، فرهنگ را اداره نمود --> (اوّل: «يقيمون الصَّلاه» بعد: «ممّا رزقناهم ینفقون»). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم ا
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎 نکته‌ی ادبی آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 📚 در ادبیات فارسی و عربی، به کلمات هم‌آهنگ در نثر، که مانند قافیه در شعر هستند، «سَجع» می‌گوییم. 🔰 سجع سه نوع است: 1⃣ سجع مُطَرّف، که در آن، فقط آهنگِ هجای آخر کلمات، یکی است؛ مثل «مُعین» و «نَستَعین». 2⃣ سجع متوازن، که در آن، فقط وزن کلمات، یکی است؛ مانند «نَستَعین» و «مُستقیم». 3⃣ سجع متوازی، که در آن، هم، آهنگ هجای آخر کلمات و هم، وزن آن‌ها یکی است؛ مثل «کَبیر» و «قدیر». ✅ در این آیه، دو کلمه‌ی «یُومِنونَ» و «یُنفِقونَ»، با هم سجع متوازی هستند. البته کلمه‌ی «یُقیمونَ» هم در اصل «یُقْوِمونَ» بوده که در آن صورت، این کلمه هم با دو کلمه‌ی قبلی، سجع متوازی دارد. 🔺@RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 7️⃣ ما موظّف نیستیم ا
🌹 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌹 💎 نکته‌ی تفسیری آیه‌ی ۳ سوره‌ی بقره: ⚠️ فعل «یُقیمونَ» از مصدر «اِقامه» است و اقامه‌ی نماز، فقط خواندن نماز نیست. ♦️«اقامه» یعنی «به پا داشتن». 🔅بنابراین کسانی توفیق پیدا می‌کنند جزو متّقین قرار گیرند که در برپایی نماز و فرهنگ نماز در جامعه نقش داشته باشند. 💠 اقامه‌ی نماز مثل: 1⃣ تشویق دیگران به نماز 2⃣ ساختن مسجد و نمازخانه 3⃣ کمک در امر برپایی نماز جماعت 4⃣ برگزاری مسابقه جهت آگاه کردن دیگران به اهمیت نماز 5⃣ نوشتن مطالب موثر درباره‌ی نماز 6⃣ آموزش نماز و... . 🔸اقامه‌ی نماز، یکی از ویژگی‌های اصلی مؤمنانِ واقعی یا همان متقین است. 🔴 دقت داشته باشیم که اگر نسبت به نمازِ دیگران بی‌تفاوت باشیم، نمی‌توانیم ادعای ایمان داشته باشیم‼️ 🔺@RooyinDezh
💌 سرآغاز زندگی 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان به غیب نداشته باشد، رسالت‌ها را نمی‌پذیرد و به کتب و پیامبران الهی ایمان نمی‌آورد --> (الذین یؤمنون بالغیب و... (3) و الذین یؤمنون بما أنزل الیک و... (4)). 2⃣ مرتبه‌ی قرآن و بقیّه‌ی کتب آسمانی، بسیار فراتر است از آن‌چه که ما درک می‌کنیم --> (أنزل). 3⃣ مرتبه‌ی قرآن از تمام کتاب‌های آسمانی بالاتر است --> (اوّل: «بما أنزل الیک»، بعد: «ما أنزل من قبلک»). 4⃣ تا انسان به آخرین کتاب ایمان نیاورد، به کتاب‌های قبلی ایمان ندارد «چون که صد آمد، نود هم پیش ماست». بنابراین یهودیان و مسیحیان به کتاب خودشان هم ایمان ندارند، چون در کتاب آن‌ها ایمان به پیامبر آخرالزّمان تذکّر داده شده است --> (بما أنزل الیک و ما أنزل من قبلک). 5⃣ یقین به آخرت، آن‌قدر مهم است که انتهای مسیر تقوا به حساب می‌آید --> (و بالآخرة هم یوقنون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۴ سوره‌ی بقره: 🔹 «اُنزِلَ»: فعل ماضیِ مجهول از باب اِفعال، مصدر «اِنزال»، ریشه‌ی «نَزَلَ» به معنی «نازل شد، فرو فرستاده شد». 📌 منظور از «ما اُنزِلَ اِلَیکَ»، قرآن است که بر پیامبر نازل شد و منظور از «ما اُنزِلَ مِن قَبلِکَ»، همه‌ی کتاب‌های آسمانی است که قبل از ايشان نازل شد. 🔸 «آخرت»: قیامت و عالمِ پس از آن 🔹 «یوقنونَ»: فعل مضارع از باب اِفعال، مصدر «ایقان» ریشه‌ی «یَقنَ» به معنی «یقین دارند، باورِ صد در صد دارند، ذره‌ای شک ندارند». 🔸 «هُم» در اين‌جا «ضمیرِ فصل» است. 📌ضمیر فصل، بین مبتدا و خبر می‌آید برای تأکید بیشتر👇 ✳️ بر این اساس، ترجمه‌ی «بِالآخرهِ هُم یوقِنونَ» می‌شود: «به آخرت، آن‌هایند که باورِ صد در صد دارند». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت اول: 1⃣ تا انسان ایمان
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 💎نکته‌ی ادبی آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔅 در آیه‌ی ۴، تکرار در عبارت «ما اُنزِلَ» و ضمیر «کَ»، و در آیه ۵، تکرار در کلمه‌ی «اولئِکَ» صورت گرفته است. 💠 هم‌چنین آیه‌ی ۵، جمع‌بندی مطالبی است که در توضیح ویژگی‌های «مُتّقین» آمده است، یعنی جمع‌بندی آیات ٢، ٣ و ۴ همین سوره. 📌 اگر در شعر یا نثر، این جمع‌بندی به صورت زیبا صورت بگیرد، به آن «حُسن ختام» یا «حْسن مقطع» می‌گویند. 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمومنین(ع): 💢 آدم عاقل کسی است که (حتّی) یک نَفَس از عمر خود را در چیزی که برایش سودی ندارد، به هَدَر نمی‌دهد! 📚 شرح غرر، ج ٢، ص ١٥٥ 📵 بطالت وقت در فضای مجازی، یعنی خسرانی غیر قابل جبران... 🔹خرما نتوان خوردن ازین خار که کشتیم 🔸دیبا نتوان کردن ازین پشم که رشتیم 🔹افسوس برین عمر گران‌مایه که بگذشت 🔸ما از سر تقصیر و خطا در نگذشتیم 🔹پیری و جوانی پی هم چون شب و روزند 🔸ما شب شد و روز آمد و بیدار نگشتیم 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | اهل نذر باش‼️ ✅ چی نذر کنیم بهتره؟ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | به نبودنش عادت کردیم‼️ ⚜️ درد ولیّ خدا رو داشتن، از صد درمان بهتره! 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | بهترین رفیق‼️ 💠 صبح‌ها با او عهد ببند و شب‌ها با یادش بخواب... 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به این باور و یقین می‌رسند که تمام مسیر تقوا را پلّه پلّه، به تدریج و مداوم طی کرده باشند. از این‌جا می‌توان فهمید تقوا، «مقام» است؛ «حال» نیست. در عرفان، «حال»، واردِ غیبی است که بر دل عارف می‌تابد ولی ماندگار نیست، امّا «مقام» تمرینی است که سالک، در مسیر تهذیب نفس، انجام می‌دهد و پایدار است --> (تمام افعالی که در آیه‌های ۳ و ۴ درباره‌ی «متّقین» آمده‌اند، فعل مضارع هستند و دلالت بر استمرار و تداوم دارند). 7⃣ یقین هم به تدریج و استمرار به دست می‌آید --> (یوقنون: فعل مضارع است و بر استمرار دلالت دارد). 8⃣ انسان تا انتهای خط، حتّی در قیامت هم به پرورش «ربّ» نیازمند است --> (ربّهم). 9⃣ رستگاران واقعی، متّقین هستند؛ در صورتی که تقوا را به کمال برسانند. مهم‌تر از چگونه شروع کردن، چگونه تمام کردن است؛ خیلی‌ها خوب شروع می‌کنند ولی در آخرِ کار کم می‌آورند. در قرآن، نجات هیچ گروهی به جز «متّقین» تضمین نشده است --> (هدی للمتّقین(2) ... اولئک هم المفلحون(5)). 🔟 تا در مسیر هدایت الهی قرار نگیریم، رستگار نمی‌شویم --> (اولئک علی هدی من ربّهم و اولئک هم المفلحون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵ سوره‌ی بقره: 🔹 «اولئک»: جمع «ذلک» به معنی «آنها». 🔸 «هدی»: مصدر ثلاثی مجرد از ریشه‌ی «هَدیَ» به معنی «هدایت شدن، راه یافتن». 🔹 «ربّ»: «پرورش‌دهنده» 🔸 «هم» در این آیه هم ضمیرِ فصل است. 🔹 «مُفلِحون»: جمع «مُفلح»، اسم فاعل باب اِفعال از مصدر «افلاح»، ریشه‌ی «فَلَحَ» به معنی «رستگار کنندگان». 📌 در این‌جا می‌تواند کلمه‌ی «انفسهم» در تقدیر جمله وجود داشته باشد که به قرینه‌ی معنوی حذف شده است.👇 🔰 بنابراین باید مفهوم «مفلحون» را «رستگارکنندگانِ خودشان» در نظر بگیریم که معمولا در ترجمه‌ها می‌نویسند «رستگاران». ولی کلمه‌ی «رستگاران»، مفهوم دقیق «مفلحون» را نمی‌رساند. 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۴ و ۵ سوره‌ی بقره: 🔖 قسمت دوم: 6⃣ فقط کسانی به ای
🌷 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌷 ⚠️ توجه❗️ 🔰 کلمه‌ی «ربّ» به معنی «پروردگار»، «پرورش‌دهنده» و «زیادکننده» است که اصل آن احتمالا «رَبْوْ» بوده از ریشه‌ی «رَبَوَ» که با «تربیت»، «مُربّی» و «مُربّا» هم‌خانواده است. 🔰این کلمه، نوعی صفت مشبّهه بر وزن «فَعْل» می‌باشد مانند صَعب، سَهل و... . کلمه‌ی «ربّ»، مناسب‌ترین کلمه برای شروع دعاست؛ چون در دعا کردن، ما درخواست چیزی می‌کنیم که نداریم یا کم داریم و می‌خواهیم که خداوند آن نعمت یا آن ویژگی مثبت را برای ما زیاد کند و ما پرورش پیدا کنیم و در آن زمینه رشد کنیم. 🔰دعاهای داخل قرآن که بهترین دعاها هستند( چون خود خداوند به ما یاد می‌دهد که چگونه دعا کنیم) معمولأ همه با «ربّنا» یا «ربِّ» به معنی «پروردگار ما» و «پروردگار من» شروع می‌شوند. 🔺 @RooyinDezh
🔆امام کاظم (ع): 🌀 همان گونه که در ظاهر از مردم حجب و حیا می‌کنید، در خلوت و نهان نیز از خدا شرم داشته باشید. 📚 بحار، ج۷۸، ص ۳۰۹ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | عشق ۹۸ درصدی‼️ ✅ یک دلیل ساده اما منطقی برای رعایت حجاب... 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | خیانتی بزرگ با نام "فرزند کمتر زندگی بهتر"‼️ ⚜️ یک جهاد امروزی؛ بچّه‌تو بزرگ کن برای سربازی امام زمان(عج) 🔺 @RooyinDezh
Ali Fani - Ziyarat Of Holy Prophet Muhammad (s) On Saturday.mp3
15.99M
🎧 بشنویم | زیارت پیامبر اکرم(ص) در روز شنبه‼️ ✨ با صوت زیبا و دلنشین علی فانی 💠 الْحَمْدُ لِلّٰهِ الَّذِى اسْتَنْقَذَنا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَالضَّلالِ 🔶 سپاس خدای را که ما را به وسیله تو از شرک و گمراهی رهانید... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول 1️⃣ برخلاف تصور بسیاری از ما که رحمت خداوند را بی قید و شرط می‌بینیم، اتفاقاً رحمت خداوند و البته هر نعمت او شرط و شروطی دارد. بنابراین محال است خداوند بدون عملی به کسی جزایی بدهد و بدون بهانه، مجازات کسی را ببخشد --> (ان تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر...). 2️⃣ خداوند نفرموده گناهان کبیره را انجام ندهید، بلکه فرموده به آن نزدیک نشوید. چون وسوسه‌ی شیطان در محدوده‌ی گناهان کبیره آن‌قدر شدید است که اگر به آن نزدیک شویم مرتکب خواهیم شد --> (ان تجتنبوا). 3️⃣ آن‌چه قرار است انجام ندهیم یا به آن نزدیک نشویم، خداوند برای ما بیان داشته است و انجام ندادن و نزدیک نشدن به آن‌ها همان تقوا است --> (ما تنهون عنه). 4️⃣ وقتی آلوده به گناهان کبیره نشویم، گناهان صغیره‌ی ما به چشم دیگران، نمی‌آید و البته برای این که آلوده به گناهان کبیره نشویم، باید گناهان صغیره را کبیره بشماریم --> (نکفر عنکم سیئاتکم). 5️⃣ گناه، جزئی از شخصیّت انسان می‌شود و برعکس، ترک گناه، لکّه‌ها را از شخصیت انسان پاک می‌کند --> (نکفر عنکم). 🔺 @RooyinDezh
🔆 امام صادق(ع): 💢 خداى متعال، سرپيچى كننده از پدر و مادر را سركش و تيره بخت قرار داده است! 📚 بحارالأنوار، ج ۷۴، ص ۷۴ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | نهضت امر به معروف و نهی از منکر را سرکوب نکنید‼️ ♨️ مدیرانی که دروغ گفتند، وعده دروغ دادند امیدهای دروغ و ترس‌های دروغ در دل مردم ایجاد کردند، باید در محفل نماز جمعه به صراحت مورد امر به معروف و نهی از منکر قرار بگیرند... 🔺 @RooyinDezh
4_5778429127224729545.mp3
1.7M
🎧 بشنویم | عزای امام صادق(ع) برای مصائب امام زمان(عج) در دوران غیبت‼️ 🤔 می‌دونی چرا ظهور شکل نمی‌گیره؟ 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۱ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم 6⃣ ورود به بهشت در هیچ جای قرآن، بی‌قید و شرط و بی‌حساب و کتاب (آن‌گونه که عده‌ای می‌پندارند)، معرفی نشده است. رحمت خداوند حتی اگر به وسعتِ همه چیز باشد، به کسی اختصاص می‌یابد که لیاقتش را داشته باشد --> (ان تجتنبوا - ندخلکم). 7⃣ تنها گروهی که خداوند، بهشت رفتن آن‌ها را تضمین کرده است، متقین هستند (إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا)، یعنی همان کسانی که گناهان کبیره را نه تنها انجام نمی‌دهند بلکه از آن دوری می‌کنند --> (ان تجتنبوا - ندخلکم). 8⃣ منظور از عبارت «مُدخَلاً کَریماً» در این آیه، صرفاً بهشت نیست؛ بلکه می‌تواند مربوط به دنیا هم باشد --> (مُدخَلاً کَریماً: ورودگاهی ارزشمند). 9⃣ محیط‌ها می‌توانند بر ارزش انسان بیفزایند یا از ارزش او کم کنند. پس نباید پا در هر محیطی گذاشت --> (مُدْخَلًا كَرِيمًا). 🔺 @RooyinDezh