eitaa logo
رویین دژ
10.9هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
917 ویدیو
196 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1⃣ در اسلام، مدیریّت
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣۴ سوره‌ی نساء 🔰قسمت اول: 🔹 «رجال»: جمع «رَجُل» به معنی «مردان». 🔸 «قوّامون»: جمع «قوّام»، صیغه‌ی مبالغه از مصدر «قوام»، ریشه‌ی «قَوَمَ»، به معنی «برپادارندگان». 🔹 «نساء»: زنان 🔸 «فضّل»: فعل ماضی از باب تفعیل، مصدر «تفضیل»، ریشه‌ی «فضل»، به معنی «برتری داد، امتیاز داد». ⚠️ توجه❗️ «فضل» در لغت به معنی «زیاده‌ی یک چیز» است و این که می‌گویند نعمت‌های خداوند همه از فضل اوست، یعنی خداوند هر چه به ما بدهد، از خزانه‌اش چیزی کم نمی‌شود؛ چون از بی‌نهایت هر چه کم کنیم آنچه باقی می‌ماند باز هم بی‌نهایت است. ✳️ از دارایی‌های انسان هم فقط به علم او «فضل» می‌گویند؛ چون انسان هر چه از علم خود به دیگران بدهد، ذرّه‌ای از آن کم نمی‌شود. 🔹 «بعض»: قسمتی، بخشی یا پاره‌ای(از یک چیز). 🔸 «انفقوا»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «انفاق»، ریشه‌ی «نَفَقَ»، به معنی «انفاق کردند». 🔹 «اموال»: جمع «مال» به معنی «دارایی‌های مادی». 🔺 @RooyinDezh
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
💠 اللَّهُمَّ مَنْ أَصْبَحَ لَهُ ثِقَةٌ أَوْ رَجَاءٌ غَيْرُكَ ، فَقَدْ أَصْبَحْتُ وَ أَنْتَ ثِقَتِي وَ رَجَائِي فِي الْأُمُورِ كُلِّهَا ، فَاقْضِ لِي بِخَيْرِهَا عَاقِبَةً ، وَ نَجِّنِي مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ. 🔮 خدایا! چه کسانی صبح می‌کنند در حالی که به غیر تو اعتماد و امید دارند؛ ولی من صبح کردم در حالی که در همۀ امورم اعتماد و امیدم تویی. برای من به آنچه سرانجامش از همه بهتر است حکم کن و از فتنه‌های گمراه‌کننده نجاتم ده، به مهربانی‌ات ای مهربان‌ترین مهربانان! 🔺 @RooyinDezh
۲۰ بهمن ۱۴۰۰
🔆 امام مجتبی(ع): ❇️ خوش‌رفتاری با مردم، رأس عقلانیت است. 📚 بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۱۱ 🔺 @RooyinDezh
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | انقلابی بودن تا کی⁉️ ⚜ بی‌تابی و بی‌قراری باید در انسان موجود باشه تا ظهور رخ بده... 🔺@RooyinDezh
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
♨️ جهاد تبیین؛ یک فریضه قطعی و فوری‼️ 💯 یک سیاست قطعی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی این است که واقعیت‌ها را تحریف کنند و مشغولند. شما از پیشرفتها، از نقاط مثبت، نقاط قوت، مطلقاً نشانه‌ای در این مجموعه‌ی امپراتوری رسانه‌ای غرب مشاهده نمی‌کنید. ✅ به همین جهت است که جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است... 🔺 @RooyinDezh
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 7⃣ همه‌ی درآمد مرد، از آنِ زن نیست --> (من). 8⃣ زنان صالحه، فرمانبُردار و مطیع همسر مؤمن خود هستند --> (فالصالحات قانتات). 9⃣ زنان صالحه، حریم شوهر را در غیاب او حفظ می‌کنند؛ یعنی خیانت ناموسی، مالی و... به شوهر خود نمی‌کنند --> (حافظات للغیب). 🔟 حفاظت از حریم شوهر در غیاب او، چیزی است که خداوند خواسته و به آن، امر کرده است --> (بما حفظ الله). 1⃣1⃣ سرکشیِ زن، موضوع مهمّی است که باید برای مرد دغدغه‌آفرین باشد --> (تخافون نشوزهنّ). 2⃣1⃣ برخلاف تصوّر کسانی که ادّعا می‌کنند استراتژی اسلام، خشونت است، اتّفاقاً استراتژی اسلام، گفتگو و مذاکره است، البته نه مذاکره و گفتگویی که امروزه مدّنظر برخی‌هاست؛ بلکه مذاکره و گفتگویی بر مبنای بیان حقایق برای اثبات حق و نفی باطل! در این آیه هم، اوّلین راهکار در مواقعی که احتمال سرکشی همسر می‌رود، نصیحت او عنوان شده است --> (فعظوهنّ). 🔺 @RooyinDezh
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
۲۲ بهمن ۱۴۰۰
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت سوم: 3⃣1⃣ چون زن ذاتاً(بما فضّل الله بعضهم علی بعض) عاطفی‌تر از مرد است، یکی از ابزارهای مدیریّت او -که البتّه بعد از نصیحت همسر، به عنوان دومین راهکار در مواقعِ بروزِ احتمالِ سرکشیِ وی به شمار می‌رود- مدیریّت عواطف خودمان نسبت به اوست(و اهجروهنّ فی المضاجع). همان‌طور که گفته شد، همین کناره‌گیری و کم‌کردن عواطف، باید پس از بیان روشن انجام‌گیرد --> (اول «فعظوهنّ»، بعد «و اهجروهنّ») 4⃣1⃣ اگر زن، سرکش و نافرمان شد و سرکشی و نافرمانی او دربردارنده‌ی این احتمال می‌شد که حریم مرد را در غیاب او حفظ نکند و موعظه(فعظوهنّ) و ترفند عاطفی(و اهجروهنّ فی المضاجع) هم مؤثّر واقع نشد، کار به جایی رسیده که اقتدار مرد باید جلوه کند و ترسِ مفیدی که نفسِ زن باعث شده در فطرت او خاموش شود، دوباره باید احیا گردد. برخورد فیزیکی با او، آخرین راه بوده و حدّاقل احتمالی است که می‌توان برای برگشتن این ترسِ مفید در نظر گرفت --> (و اضربوهنّ). 5⃣1⃣ روانشناسیِ امروز هم ثابت کرده که در بعضی از زنان، یک ویژگی روانی به نام «مازوشیسم» یا «آزارخواهی» وجود دارد که چنین زنانی گاهی حس و حالی پیدا می‌کنند که فقط با یک تنبیه بدنیِ مختصر آرام می‌گیرند. تجربه هم ثابت کرده است که اگر زن به دلیل اشتباه بزرگی که انجام داده، مورد تنبیه بدنی توسّط همسرش قرار بگیرد، به شرط این که بعداً اشتباه خود را باور کند و در شرایطی که درست عمل کند از شوهرش محبّت ببیند، هرگز نسبت به آن تنبیه بدنی، کینه‌ای به دل راه نمی‌دهد. 🔺 @RooyinDezh
۲۲ بهمن ۱۴۰۰
رویین دژ
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣۴ سوره‌ی نساء 🔰قسمت دوم: 🔹«صالحات»: جمع «صالحه»، از مصدر «صلاح»، ریشه‌ی «صلح»، به معنی «زنان مؤمن و پاکدامن». 🔸 «قانتات»: جمع «قانته»، از مصدر «قنوت»، ریشه‌ی «قَنَتَ»، به معنی «زنان مطیع و فرمانبُردار». 🔹 «حافظات»: جمع «حافظه»، از مصدر و ریشه‌ی «حفظ» به معنی «زنان نگهدارنده». 🔸 «غیب»: آنچه دیده نشود. 🔹 «فالصالحاتُ قانتاتٌ حافظاتٌ للغیب»: یعنی «زنان مؤمن و پاکدامن، مطیع شوهرند و حریم او را در غیاب او حفظ می‌کنند». 🔸 «حَفِظَ»: یعنی «حفظ کرد، نگه داشت». 🔹 «اللّاتی»: جمع «الّتی» یعنی «زنانی که». 🔸 «تخافون»: فعل مضارع از مصدر و ریشه‌ی «خوف»، به معنی «بیم دارید، می‌ترسید». 🔹 «نشوز»: مصدر است به معنی «سرکشی، طغیان، نافرمانی». 🔸 «عِظوا»: فعل امر از مصدر و ریشه‌ی «وعظ» به معنی «نصیحت کنید، تذکر دهید». 🔹 «اهجروا»: فعل امر از مصدر و ریشه «هجر» به معنی «دوری کنید، جدا شوید». 🔸 «مضاجع»: جمع «مضجع»، اسم مکان از ریشه‌ی «ضجع» به معنی «آرامشگاه‌ها، خوابگاه‌ها». 🔹 «اضربوا»: فعل امر از ریشه و مصدر «ضرب» به معنی «بزنید». 🔺 @RooyinDezh
۲۲ بهمن ۱۴۰۰
🌱 علمت عیان نمود امامانِ اهل بیت(ع) 🌱 از کودکی، تجلّیِ "انسانِ کامل" اند 🌸 ولادت باسعادت امام جواد(ع) مبارک باد. 🔺 @RooyinDezh
۲۲ بهمن ۱۴۰۰
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت چهارم: 6⃣1⃣ بر اساس سنّت پیامبر و سیره‌ی معصومین(ع) یعنی احادیثی که از ایشان ذیل این آیه گفته شده(چون آن‌ بزرگواران هرگز همسرشان را نمی‌زده‌اند، یعنی به گونه‌ای عمل نمی‌کرده‌اند که کار به چنین جایی بکشد)، حدّ این برخورد فیزیکی هم تا جایی است که جراحت، کبودی و شکستگی به جا نگذارد. 7⃣1⃣ هدف از هر سه شیوه‌ی برخورد یا هر سه مرحله‌ی برخورد با زنِ ناشزه(که حریم شوهر را نگه نمی‌دارد و سرکش و نافرمان شده است)، اطاعت‌پذیر شدن اوست؛ نه مجازات کردن او. حتی اگر خطایی مرتکب شده باشد که حقّ او مجازات شرعی باشد، حاکم شرع است که باید مجازات کند؛ نه شوهر(به جز زنای محصنه که شرایط خاصّ خود را دارد). بنابراین به محض اطاعت‌پذیر شدنِ زن، باید دست از تنبیه کردنِ او کشید --> (فإن أطعنکم...). 8⃣1⃣ در این تنبیه بدنی، مرد به زن ظلم نمی‌کند؛ بلکه دفاع می‌کند از حقّی که، زن دارد از او ضایع می‌کند. در چنین مواردی، حقّی از زن ضایع نمی‌شود که بگوییم به او ظلمی شده است؛ چون زن می‌خواهد حقّ شوهر(یعنی آبروی او) را ضایع کند و با هیچ ترفندی تسلیم‌پذیر نیست و مرد برای دفاع از حقّ خود با او برخورد می‌کند --> (واللّاتی تخافون نشوزهنّ -> واضربوهنّ). 🔺 @RooyinDezh
۲۳ بهمن ۱۴۰۰
🔆 امام جواد (ع): ⭕️ هر کس به سخنِ گوینده‌ای گوش سپارد، او را بندگی کرده است. اگر گوینده سخن از خدا می‌گوید، او خدا را بندگی کرده و اگر از زبان شیطان سخن می‌گوید، شیطان را بندگی نموده است! 📚 تحف العقول، ص ۴۵۶ 🔺 @RooyinDezh
۲۳ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ظهور نزدیک است‼️ ❇️ سخنان شنیدنی سید حسن نصرالله درباره‌ی نزدیکی ظهور... 🤲🏻 🔺@RooyinDezh
۲۳ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | چه چیزی مانع رشد معنوی انسان می‌شود⁉️ 💯 حق الناس مثل یک بند باعث میشه حال دعا و عبادت نداشته باشیم... 🔺@RooyinDezh
۲۳ بهمن ۱۴۰۰
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت پنجم: 9⃣1⃣ چون در چنین مواردی معمولاً مرد خیلی سریع عصبانی می‌شود و یکی از جاهایی که انسان بر اعمال خود کنترل ندارد هنگام عصبانیّتِ شَدید است، قرآن فرموده که بلافاصله شروع به برخورد فیزیکی نکنید، ابتدا نصیحت کنید(فعظوهنّ)، بعد رابطه‌ی عاطفی را کم کنید(و اهجروهنّ فی المضاجع)، اگر نتیجه نداد برخورد فیزیکی کنید(و اضربوهنّ) و چنانچه بلافاصله زن اطاعت کرد، اجازه‌ی برخورد فیزیکی ندارید(فإن أطعنکم فلا تبغوا علیهنّ سبیلا). ♨️ بنابراین در کشورها و خانواده‌هایی به زن ظلم می‌شود و در جوامعی زن مورد آزار بدنی قرار می‌گیرد که ملاک برخورد مرد با زن، چنین آیه‌ای نباشد(دقیقاً همان چیزی که فمنیست‌ها، عکسِ آن را برای زیر سؤال بردن قرآن مطرح می‌کنند)! 0⃣2⃣ همان‌گونه که گفتیم، قرآن اجازه نداده است که به محض اطاعت‌پذیر شدن زن، ذرّه‌ای از خشونت استفاده کنیم --> (فإن أطعنکم فلاتبغوا). 1⃣2⃣ قرآن ضمن این که تأکید فرموده که در صورت اطاعت‌پذیر شدن زن نباید به خشونت ادامه داد، باز تأکید می‌کند که «تواناتر از تو هم آخر کسی است». یعنی خدایی که به تو امر می‌کند، بلندمرتبه‌ترین و بزرگ‌ترین و قادرترین است. اگر ظلم کنی، او از تو خواهد پرسید --> (انّ الله کان علیّا کبیرا). 🔺 @RooyinDezh
۲۴ بهمن ۱۴۰۰
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۳۴ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت پنجم: 9⃣1⃣ چون در چنین مو
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ٣۴ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت سوم: 🔹 «اطعن»: فعل ماضی از باب افعال، مصدر «اطاعه»، ریشه‌ی «طوع» به معنی «اطاعت کردند، فرمان بردند». 🔸 «لاتبغوا»: فعل نهی از مصدر و ریشه‌ی «بغی» به معنی «نجویید، پیگیری نکنید». 🔹 «سبیل»: راه 🔸 «لاتبغوا علیهنّ سبیلا»: یعنی «این راه را ادامه ندهید، این روش را پیگیری نکنید». 🔹 «علیّ»: صفت مشبهه از مصدر «عُلُو» به معنی «بلندمرتبه». 🔸 «کبیر»: صفت مشبهه از ریشه‌ی «کبر» به معنی «بزرگ». 🔺 @RooyinDezh
۲۴ بهمن ۱۴۰۰
🔮 أَوْ أَنْ نَعْضُدَ ظَالِماً ، أَوْ نَخْذُلَ مَلْهُوفاً ، أَوْ نَرُومَ مَا لَيْسَ لَنَا بِحَقٍّ 💠 خدایا! به تو پناه می‌آوریم از این که ستمکاری را یاری کنیم، یا ستم دیده‌ای را تنها گذاریم، یا آنچه که برای ما حق نیست، بخواهیم... 🔺 @RooyinDezh
۲۴ بهمن ۱۴۰۰
💎 مولا علی(ع) می‌فرمایند: ثروتی چون عقل، و فقرى چون جهل، و میراثى چون ادب، و پشتیبانى همچون مشورت نیست. 🎊 ولادت مظهر علم و عزّت و عدالت و سخاوت و شجاعت، مولا علی(ع)، و روز پدر مبارک باد. 🔺 @RooyinDezh
۲۵ بهمن ۱۴۰۰
✨ وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 💯 و هر کس از یاد من روی‌گردان شود، زندگی سخت و پراضطرابی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! 📔 سوره طه، آیه ۱۲۴ 🔺 @RooyinDezh
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
✨ وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ 💯 و هر کس از یاد من روی‌گردان شود، زندگی سخت و پراضطرابی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور می‌کنیم! 📔 سوره طه، آیه ۱۲۴ 🔺 @RooyinDezh
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | دست نوشته‌های عجیب گوته درباره‌ی امیرالمومنین(ع)‼️ 💠 آیت‌الله بهجت: خلیل(خلیل‌بن‌احمد فراهیدی) می‌گوید: دوستان حضرت علی‌(ع) فضائلش را از [روی] ترس مخفی کردند، و دشمنانش هم فضائلش را از حسد و عناد پنهان کردند؛ ✳️ با این‌ وجود، فضائل حضرت، مشرق و مغرب [عالَم] را پر کرده است! 🔺 @RooyinDezh
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ در خیلی از جاهای قرآن، از کافران و عذاب آن‌ها صحبت شده، امّا از مؤمنان، صحبتی به میان نیامده. در جاهایی هم که صحبت از هر دو گروه است، غالبا ابتدا از کافران صحبت شده است. این خود نشان می‌دهد که جامعه‌ی بشری، چه قدر به خوف(ترسیدن از عذاب خدا) و چه اندازه به رجا(امیدوار بودن به رحمت خدا) نیاز دارد و چه قدر ما، قرآن را برعکس فهمیده‌ایم! --> (انّ الّذین کفروا...(۵۶) و الّذین آمنوا...(۵۷)). 2️⃣ ایمان، فقط با عمل صالح معنا پیدا می‌کند. در هیچ جای قرآن برای ایمان به تنهایی، اَجری معرّفی نشده است. جزای مؤمن در صورتِ اعمال صالح، به او داده خواهد شد --> (و الّذين آمنوا و عملوا الصّالحات). 3️⃣ این که خداوند در این جا، وضعیّت کافران را(در آیه‌ی قبل) پیش از مؤمنان تشریح می‌کند، به این خاطر است که شیوه‌ی قرآن، ابتدا بر ترساندن است و سپس بر امید دادن؛ وگرنه از نظر تقدّم در دریافتِ نتیجه، بهشت رفتنِ مؤمنان بر عذاب شدنِ کافران مقدّم است، چون اوّلین و بزرگ‌ترین عذاب کافران، ناامیدی آن‌ها از ورود به بهشت است --> (سوف نصلیهم نارا(۵۶) - سندخلهم جنّات(۵۷)). 🔺 @RooyinDezh
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت اول: 1️⃣ در خیلی از جاهای
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵٧ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت اول: 🔹«عملوا»: فعل ماضی از ریشه و مصدر «عمل» به معنی «انجام دادند». 🔸 «صالحات»: جمع «صالحه»، اسم فاعل مؤنث از ریشه‌ی «صَلَحَ»، مصدر «صلاح»، به معنی «بهترین وجه انجام کارهای درست». ⚠️ توجه❗️ قرآن برای «کار نیک»، واژه‌ی «حسنه» را به کار می‌گیرد و برای «بهترین وجه انجام کار درست»، کلمه‌ی «صالحه» را می‌آورد. 💠 از طرفی، وقتی به اول کلمه‌ی جمع، «ال» بیاید، تمام موارد آن را شامل می‌شود؛ یعنی منظور از «الصالحات»، همه‌ی کارهای درست به بهترین نحو ممکن است. ✳️ خداوند فقط بهشت را برای کسانی تضمین کرده که در هر موقعیتی فقط کار درست انجام می‌دهند آن هم به بهترین نحو ممکن! 🔅 دیگر افراد باید پیوسته در خوف از عذاب خداوند باشند و برای رهایی از آن تلاش کنند تا شاید مورد عنایت خداوند قرار بگیرند. ♦️ بنابراین، خیال‌های خام و امیدهای واهی به بهشت داشتن بدون درست کردن اعمال، عامل اصلی جهنمی شدن بسیاری از انسان‌هاست. آنچه عامل نجات از عذاب خداوند است به استناد خود قرآن، فقط اعمال صالح است. 🔸 «سندخل»: فعل مستقبل(آینده) از باب افعال، مصدر «ادخال»، ریشه‌ی «دخل» به معنی «به زودی وارد خواهیم کرد». ⚠️ توجه❗️ در عربی با اضافه شدن «سَ» یا «سَوفَ» به اول فعل مضارع، از آن فعل مستقبل یا آینده ساخته می‌شود؛ «سَ» برای آینده‌ی نزدیک‌تر و «سَوفَ» برای آینده‌ی دورتر به کار می‌رود. 🔹 «جنّات»: جمع «جنّه» به معنی «باغ‌های انبوه». 🔸 «تجری»: فعل مضارع از مصدر «جریان»، ریشه‌ی «جری» به معنی «جریان دارد». 🔹 «تحت»: زیر 🔸 «انهار»: جمع «نَهَر» به معنی «رودها». 🔹 «خالدین»: جمع «خالد»، اسم فاعل از ریشه‌ی «خلد» به معنی «جاودانان». 🔸 «ابد»: انتهای بی‌پایان 🔺 @RooyinDezh
۲۶ بهمن ۱۴۰۰
💠 درد علی(ع) دو گونه است: یك درد، دردی است كه از زخم شمشیر ابن ‌ملجم در فرق سرش احساس می‌كند و درد دیگر دردی است كه او را تنها در نیمه‌های شب خاموش به دل نخلستان‌های اطراف مدینه كشانده و به ناله درآورده است! ✅ ما تنها بر دردی می‌گرییم كه از شمشیر ابن ‌ملجم در فرق سرش احساس می‌كند. اما این درد علی(ع) نیست، دردی كه چنان روح بزرگی را به ناله درآورده است، «تنهایی» است كه ما آن را نمی‌شناسیم!   💯 باید این درد را بشناسیم، ‌نه آن درد را، كه علی(ع) درد شمشیر را احساس نمی‌كند و ما، درد علی (ع) را احساس نمی‌كنیم!   🔮 ما ملتی كه افتخار بزرگ انتصاب به علی(ع) و مكتب علی(ع) را داریم و این بزرگترین افتخار تاریخی است كه می‌تواند بدان بنازد و بالاخره بزرگترین سرمایه، امیدی است كه می‌تواند به وسیله آن نجات پیدا كرده، ‌به آگاهی، بیداری، حركت و رهایی برسد، اما در عین حال می‌بینیم كه با داشتن علی(ع)، به «عشق به علی» هم نرسیده‌ایم!   ✳️ در صورتی كه «شیعه علی(ع) بودن» از «چون علی(ع) عمل كردن» شروع می‌شود و این مرحله‌ای است پس از شناخت و پس از عشق.   ⚜ بنابراین ما یك ملت «دوستدار علی (ع)» ‌هستیم، اما نه «شیعه علی(ع)»‌! چراكه شیعه علی(ع) همچنان كه گفتم علی(ع) ‌وار بودن، علی(ع) ‌وار اندیشیدن، علی(ع) ‌وار احساس كردن در برابر جامعه، ‌علی(ع) وار مسؤولیت احساس كردن و انجام دادن و در برابر خدا و خلق، ‌علی(ع) ‌وار زیستن، علی(ع) ‌وار پرستیدن و علی(ع) ‌وار خدمت كردن است..." ✍🏻 دکتر شریعتی 🔺 @RooyinDezh
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | معنای امامت چیه⁉️ 🌀 می‌گوییم علی(ع) امام ماست! ما چطور مأمومینی هستیم که... 🔺@RooyinDezh
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ زندگی انسان در بهشت به صورتِ زوج خواهد بود. تعبیر «حوریّه» یا «حوریّه‌ها» که از زبان عدّه‌ای می‌شنویم، هیچ مبنای قرآنی و عقلانی ندارد(کلمه‌ی «حور» که در قرآن آمده، اسم جمع است و هم بر مردانِ از جنس فرشته دلالت می‌کند و هم بر زنان) و پرداختن به چنین موضوعاتی، فقط زبانِ طعنِ اهلِ فسق و فحشا را به اهلِ ایمان باز می‌کند. ✅ صفت «مطهَّره» هم مربوط به کلمه‌ی «ازواج» است(نه مربوط به زن بهشتی) و مفهوم آن، یک زنِ پاک برای مردِ بهشتی، یا یک مردِ پاک برای زنِ بهشتی است --> (لهم فيها أزواج مطهره). 5️⃣ رحمتِ ابدی و ماندگار، شامل حال کسی می‌شود که بهشتی‌گونه زندگی کرده باشد؛ یعنی ایمانِ او همراه با عمل صالح باشد --> (آمنوا و عملوا الصالحات -> و ندخلهم ظلا ظلیلا). 🔺 @RooyinDezh
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۵۷ سوره‌ی نساء: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ زندگی انسان در ب
🌸 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌸 🔖 نکات آیه‌ی ۵٧ سوره‌ی نساء 🔰 قسمت دوم: 🔹 «ازواج»: جمع «زوج»، به معنی «همسران»(چه زن و چه مرد). 🔸 «مطهّره»: اسم مفعول از باب تفعیل، مصدر «تطهیر»، به معنی «پاک نگه داشته شده، پاکدامن». ⚠️ توجه❗️ در این‌جا کلمه‌ی «مطهره»، صفت «ازواج» است؛ چون «ازواج»، جمع مکسر است و در زبان عربی برای جمع مکسّر، صفت مفرد مؤنث به کار می‌رود. بنابراین، مفهوم «ازواجٌ مطهره»، «همسران پاک» است چه زن و چه مرد. ✅ حواسمان باشد که منظور از «الذین ءامنوا» و ضمیر «هُم» که به آن برمی‌گردد نیز، هر انسان مؤمنِ واقعی است چه زن باشد و چه مرد. 💎 یعنی در بهشت برای هر مرد پاک، یک زن پاک است و برای هر زن پاک، یک مرد پاک. 🔅 متأسفانه عده‌ای جاهل، «ازواج مطهّره» را «زنان پاک» ترجمه می‌کنند و همان گونه که در پیام‌های آیه دیدید، کلمه‌ی «حور» را هم مفرد و مؤنث، فرض می‌کنند و این چنین القا می‌کنند که در بهشت برای یک مرد، حوریه‌های زیادی است. ❌ این یک برداشت کاملا جاهلانه از قرآن است که توسط افراد هوسران صورت گرفته و وجهه‌ی دین را لکه‌دار می‌کند. 💠 کلمه‌ی «حور» هم مثل «ازواج»، جمع مکسر است و مفرد آن «اَحوَر»(یعنی مرد فرشته‌صفت) و «حَوراء» (یعنی زن فرشته‌صفت) می‌شود. ♦️ واژه‌ی «حوریه» یک کلمه‌ی جعلیِ بی‌معناست و در قرآن هم اصلا نیامده است. ✅ انسان در بهشت فقط یک همسر دارد، چه همسرش از جنس انسان باشد(زوج یا زوجه) و چه از جنس «حور» باشد(اَحوَر یا حَوراء). شاید هم منظور از «حور»، همان پاکی و فرشته‌صفتی باشد که خداوند گاهی برای آن، تعبیر «حور» را به کار می‌گیرد و گاهی تعبیر «ازواج مطهره». 💎 لذا بهشت، بر خلاف تصورِ هوسرانانِ مقدس‌مآب، جای شهوترانی نیست!!! 🔸 «ظلّ»: سایه 🔹 «ظلیل»: سایه‌دار 🔸 «ظلّا ظیلاً»: یعنی «سایه‌ی سایه‌دار، یا ادامه‌دار» که منظور از آن، «آسایش و آرامش پایدار و جاودانه» است. 🔺 @RooyinDezh
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
💠 حضرت مهدی(عج): 🔮 به شیعیان و دوستان ما بگویید که خدا را به حقّ عمّه‌ام حضرت زینب(س) قسم دهند که فرج را نزدیک گرداند. 📚 شیفتگان مهدی، ج ۱، ص ۲۵۱ 🖤 وفات حضرت زینب(س)، بر همه‌ی دلدادگان آن حضرت تسلیت باد! 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
۲۷ بهمن ۱۴۰۰
▪️کربلا دارالنعیم زینب است ▫️کعبه خود تحت حریم زینب است ▪️عمر زینب، فخر مولا بود و بس ▫️او به زهرا، المثنّی بود و بس ☑️ زینب(س)، "ستم‌کش" نبود؛ بلکه "ستم‌شِکَن" بود. 🏴 وفات اسوه‌ی صبر و ایثار، حضرت زینب(س) تسلیت باد. 🔺 @RooyinDezh
۲۸ بهمن ۱۴۰۰
4_5978807145632631250.mp3
5.7M
🎧 بشنویم | بهترین الگو‼️ ▫️ چه گام استواری داشت زینب(س) ▪️ چه آرام و قراری داشت زینب(س) 🔺 @RooyinDezh
۲۸ بهمن ۱۴۰۰