eitaa logo
رویین دژ
12.6هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
927 ویدیو
198 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 پیامبر اکرم(ص): ♨️ آدمیزاد پیر می‌شود و دو چیز در او جوان می‌گردد: حرص به مال، و حرص به زندگی! 📚 میزان‌الحکمه، ج ۱۳ 🔺 @RooyinDezh
8.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | معنای ذوانتقام بودن خداوند در قرآن‼️ 💯 خانومی که بدحجابی و جلوه‌گری می‌کنی در خیابان! خداوند انتقام کسانی که دلشون رو بردی از تو خواهد گرفت... 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ این آیه، آ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ آن‌چه مهم‌تر از صبرِ فردی است، همراه کردن دیگران با خود در صبر است! چیزی که در سوره‌ی عصر، ویژگی انسان‌های ممتازِ آخرالزّمان شمرده شده است --> (صابروا – تواصوا بالصّبر). 5️⃣ آن‌چه مهم‌تر از تشکیلِ تشکّل‌های صابر است، پیوند این تشکّل‌ها با یکدیگر و به کارگیریِ آن‌ها در جهت مراقبت از مرزهای کشور اسلامی، حدود احکام دین و خطوط قرمزِ اخلاق و انسانیّت است --> (رابطوا)! 6️⃣ همان‌گونه که صبر، ایمان را نگه می‌دارد، تقوا هم صبر را نگه می‌دارد --> (يا أيّها الَّذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتَّقوا)! 7️⃣ تقوا هم لزوماً به رستگاری نمی‌انجامد، بلکه متّقین رستگار می‌شوند! یعنی ممکن است ما در جایی تقوا داشته باشیم امّا در موضع دیگر تحت تأثیر نفس، تقوای ما آسیب‌پذیر شود، در این‌صورت متّقی حساب نمی‌شویم. ✅ متّقی کسی است که پیوسته اهل پرهیز باشد و خداوند فقط به «متّقین» وعده‌ی قطعیِ بهشت را داده است. بنابراین اهل تقوا هم هر چند به رحمت خداوند امیدوارند، پیوسته باید از عذاب او خوف داشته باشند( لعلَّكم) تا متّقی بمانند و رستگار شوند --> (تفلحون). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ آن‌چه مهم‌ت
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ٢۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔹 «اصبروا»: فعل امر از ریشه و مصدر «صبر»، به معنی «صبر کنید». 🔸 «صابِروا»: فعل امر از باب مفاعله، مصدر «مصابَرَه» ریشه‌ی «صبر» به معنی «مقاومت کنید، صبر کنید در برابر (دشمن)». ⚠️ توجّه❗️ باب مفاعله در عربی، مفهوم «تقابل» و «دوطرفه» بودن دارد. 🔹 «رابطوا»: فعل امر از مصدر «مرابطه» یا «رِباط»، باب مفاعله، ریشه‌ی «ربط» به معنی «مراقبت کنید، نگه دارید (ارزش‌های دین خود را) در مقابل (دشمن)». 🔸 «اِتّقوا»: فعل امر از مصدر «اِتّقاء» باب اِفعال، ریشه‌ی «تقی» یا «وقی» به معنی «خود را (از نافرمانی خداوند) نگه دارید». 🔹 «لعلّکم»: يعنی «شاید شما...»، «باشد که شما...». 🔸 «تُفلحونَ»: فعل مضارع از مصدر «اِفلاح» باب اِفعال، به معنی «رستگار کنید (خودتان را)». 🔺 @RooyinDezh
🔆 امیرالمؤمنین(ع): 🔮 پاداش مجاهد شهید در راه خدا، بزرگتر از پاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی‌گردد. ✅ همانا عفیف پاکدامن، فرشته‌ای از فرشته‌هاست‌‌‌‌... 📚 نهج‌البلاغه، حکمت ۴۷۴ 🔺 @RooyinDezh
💣 بمبارانِ شبهات‼️ 🤔 نوجوان و جوان امروز، هیچ باید و نبایدی را بدون دلیل نمی‌پذیرد و در مقابل هر امر و نهیی، یک علامت سؤال می‌گذارد. و این یک امتیاز است، به شرط آن‌که؛ بزرگ‌ترهایش برای سؤالات او پاسخ منطقی و قانع کننده داشته باشند. و یک خطر است، اگر منطق و استدلالی، پشت آن نبیند. ✅ لذا اگر این نسل، در دامن پدر و مادر و استادی بزرگ شوند که ایمانِ عمیق، ریشه‌ای و مستدل داشته باشد، ایمانشان از نسل‌های قبل، بسیار عمیق‌تر و محکم تر می‌شود. ⚠️ و اگر والدین و مربّی در این زمینه ضعف داشته باشند و در تمرین دادن فرزندشان به رعایت حدود الهی تلاش نکنند، هرچند خودشان مؤمن باشند، بعید نیست فرزندشان، تحت تأثیر بمباران شبهات و تحریکات دشمنان، به فردی بی‌اعتقاد و حتّی ضدّ دین تبدیل شود و همه‌ی ارزش‌های نسل های گذاشته را به بادِ تمسخر بگیرد! 💠 شاید این چند بیت شعر، زبان حال والدینی باشد که خیلی دیر به این واقعیت توجه کرده‌اند: 🔸باید که زِ داغم خبری داشته باشد 🔹هر مرد که با خود جگری داشته باشد 🔸حالم چو دلیری ست که از بختِ بد خویش 🔹در لشکر دشمن، پسری داشته باشد! 🔸حالم چو درختی ست که یک شاخه‌ی نااهل 🔹بازیچه‌ی دستِ تبری داشته باشد 🔸سخت است پیمبر شده باشیّ و ببینی 🔹فرزند تو دین دگری داشته باشد ... ♨️ پدر و مادری که فرزند خود را از همان دوره‌ی ابتدایی به کلاس‌های زبان انگلیسی و کامپیوتر و... می‌فرستند، تا به حساب خودشان، مایه‌ افتخارشان شود، 💢 امّا در مقابل به تربیت دینی او بر مبنای مفاهیم قرآنی و احکام الهی، چندان بهایی نمی‌دهند و خطوط قرمز دین را به او نمی‌فهمانند، غافلند از این که تسلّط این نوجوانان به زبان انگلیسی و نشستن او پشت کامپیوتر و ورودش به سایت‌های اینترنتی و اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و...، بلای جانِ او خواهد شد. چرا که به قول سنایی غزنوی؛ 💯 « چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا» 📚 بخشی از جزوه‌ی خواندنیِ 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | ما از اینجا خواهیم رفت‼️ ♨️ شما برای مردم و اسلام چه کردید؟ 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت دوم: 4️⃣ آن‌چه مهم‌ت
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 8️⃣ آخرین قدم در رسیدن به مقصد نهایی انسان، آن‌گونه که خدا تعیین و تکلیف کرده است و کمال رشد انسان و رستگاری او را در آن معرّفی می‌کند تقواست؛ یعنی انجامِ بایدهای دین و ترکِ نبایدهای آن --> (اتَّقوا الله لعلَّكم تفلحون). 9️⃣ رستگاری ما به دست خود ماست. خداوند همه چیز را به خودمان وا‌گذاشته است. او فقط راه را نشان داده است. حکمتش اقتضا نکرده که ما را به زور هدایت کند --> («تُفلِحونَ»، فعل بابِ اِفعال است و معنای اصلی آن، این است: خود را رستگار می‌کنید). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۲۰۰ سوره‌ی آل عمران: 🔖 قسمت سوم: 8️⃣ آخرین قدم د
‌ 💎 نکات ادبی آیه‌ی ٢۰۰ سوره‌ی آل عمران: 1⃣ این آیه، «ایجاز» دارد. 🔵 «ایجاز» یعنی به‌کارگيری مفاهیمِ زیاد در الفاظ کم. 🔰 می‌بینیم که در همین آیه‌ی کوتاه، ٧ جمله داریم (یک منادا و ۶ فعل) که هر کدام از آنها هم مفهوم سنگینی در خود جای داده‌اند. 🔅 «ایجاز»، از ویژگی‌های برجسته‌ی سخنِ استادانه است و قطعاً عالی‌ترین شکل آن، در کلام خداوندی است که بر همه چیز تواناست و حتّیٰ به انسان هم، او قدرتِ بیان داده است. ❇️ این بیت سعدی هم در ادب فارسی از نمونه‌های برجسته‌ی ایجاز است، به مفهوم آن دقّت کنید: 🔹 شهری متحدّثانِ حُسنَت 🔸 إلّا متحیّرانِ خاموش ▪️یعنی: مردم یک شهر، حدیث‌کنندگان زیبایی تو هستند، به جز آنهایی که ساکتند که آنها هم به خاطر این که از زیبایی تو حیرت کرده‌اند سکوت کرده و چیزی نمی‌گویند! 2⃣ جناس قلب و جناس اشتقاق، در فعل‌های «اصبِروا» و «صابِروا» نیز جالبِ توجّه است. 🌺 جناس قلب، وقتی است که حروف دو کلمه جابجا شوند؛ مثل «خالی» و «خیال» در بیت زیر: 🔹 خالی ز خیال تو نشد منظر چشمم 🔸هرچند تو را سوی دو چشمم نظری نیست 🌺 جناس اشتقاق، وقتی است که دو کلمه، از یک ریشه‌ی فعلی باشند؛ مثل «حرامی» و «حرم» در جمله‌ی زیر: 🔹حرم در پیش است و حرامی از پس. 3⃣ در مجموع، این زیبایی ادبی و زیبایی‌های معنایی این آیه به عنوان آخرین آیه‌ی سوره‌ی آل عمران، خودش‌ آرایه‌ی دیگری می‌سازد به نام «حُسن مقطع» یا «حُسن ختام». 🔺 @RooyinDezh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید | به خاطر خدا‼️ ⭕️ شرک یعنی اینکه بخوای همه از دستت راضی باشن! 🔺 @RooyinDezh
🔮 مایه تشخّص و آزادی زن‼️ ❇️ توصیف خواندنی و زیبای از حجاب 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۳ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل 1⃣ تکرار عبارت «رَبَّنا» یعنی «پروردگار ما»، از ویژگی‌های هر دعایی است. انسان باید در دعا سِمِج و التماس‌کننده باشد --> (ربّنا). 2⃣ بهترین عبارت برای شروع دعا، همین عبارت «رَبَّنا: پروردگار ما» یا «رَبِّ: پروردگار من» می‌باشد، زیرا ما را بدون هیچ واسطه‌ای به رُبوبیّتِ خداوند یعنی صفتِ پرورش‌دهندگیِ او متّصل می‌کند --> (ربّنا). 3⃣ انسان مجبور است اگر امروز نپذیرد، در قیامت اعتراف کند که ندای ایمان به گوشش رسیده است --> (ربّنا انّنا سمعنا...). 4⃣ قول ایمان یعنی همان ایمانِ زبانی نیز مرتبه‌ای از ایمان است و باید انجام شود. برای تبلیغِ دین گاهی نیاز است ایمان خود را به زبان آوریم، مانند زمانی که در جمعی می‌گوییم «خدا را شکر» یا به کسی توصیه می‌کنیم که «بسپارش به خدا» --> (ربّنا انّنا سمعنا منادیا ینادی للایمان ان آمنوا بربّکم فآمنّا). 5⃣ هدف از ایمان، پرورش یافتن است. پس بهره‌ی ایمان نیز، به ایمان‌آورنده می‌رسد --> (آمنوا بربکم). 🔺 @RooyinDezh