eitaa logo
رویین دژ
17.7هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
949 ویدیو
214 فایل
✨ جبهه مقاومت فرهنگی رویین‌دژ ✨ ❇️ رسانه‌‌ی مجمع حافظان قرآن کریم کاشمر ❇️ 📚 مجری بزرگ‌ترین مسابقات مطالعاتی در سطح کشور 📚 🌐 دنبال کردن مجموعه ما در دیگر پیامرسان‌ها: 🔺 zil.ink/rooyindezh 👤 ارتباط با ادمین: 🆔 @RooyinDezh_Admin
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️در کربُ بلا، بی‌طرفان، بی شرفانند ♦️تاریخ همان است، حسینی و یزیدی! ⚠️ امام حسین(ع):« مِثْلِی لَا یُبَایِعُ لِمِثْلِهِ» کسی مثلِ من، با کسی مثلِ او (یزید) بیعت نمی‌کند. 💯 بر شیعه‌ی اهل‌بیت(ع) واجب است، علاوه بر این‌که به شمر و یزیدِ ١٤٠٠ سالِ پیش لعنت می‌فرستد، از شمرها و یزیدهایِ زمانه‌‌اش نیز، اعلام برائت کند و وظیفه‌ی اخلاقی، شرعی و انسانیِ خود را در برابر ظلم آن‌ها به انجام برساند! 📛 کسی که در برابر ظلمِ اسرائیلی‌هایِ غاصب ساکت بماند، از کسانی خواهد بود که در زیارتِ اربعین، این‌گونه لعن می‌شوند: «لَعَنَ اللَّهُ أُمَّةً سَمِعَتْ بِذَلِكَ فَرَضِيَتْ بِه»؛ ⚔ همچنین در پاسخ به بعضی شبهات رایج این روزها، لازم است یادآور شویم که: «اسلام، جنگ طلبی را تأیید نمی‌کند، امّا دفاع را واجب می‌داند». 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1⃣ پیوسته
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هیچ چیز در هستی برای اندیشه کردن، به عظمت و پیچیدگی خلقت آسمان‌ها و زمین نباشد. این‌که مردم کویر در مجموع مؤمن‌تر و عارف‌تر نسبت به بقیّه‌ی مناطق هستند و اغلب عرفا برخاسته از دل کویرند، یکی از دلایلش این است که عظمتِ آسمان، در شبِ کویر جلوه می‌کند و در هنگام شب که انسان باید آسمانی فکر کند، با نگاه به آسمان و تفکّر در وسعت آن، نسبت به عظمت خداوند احساس پوچی می‌کند --> (يتفكّرون في خلق السّماوات و الأرض). 5⃣ از نگاه مؤمن واقعی و اندیشه‌ی متفکّرانه‌ی وی، در خلقت هر چیزی حکمت‌ها و نشانه‌هایی است برای دریافت حقیقت --> (ربّنا ما خلقت هذا باطلا). 6⃣ هر جا تصوّرِ غلط درباره‌ی خداوند، به ذهن ما خطور کند، به گونه‌ای که -خدای نکرده- یکی از صفات او در گمانِ ما خدشه‌دار شود و زیر سؤال برود، بلافاصله -یعنی بدون ذرّه‌ای درنگ- باید اصطلاحِ «سُبحانَ الله» را به کار بگیریم و طلب مغفرت کنیم --> (سبحانك). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هی
‌ 🔖 نکات انتهای آیه‌ی ١٩٠ و آیه‌ی ١٩١ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹 آیه‌ی ١٩٠ با عبارت «لَآیات لِاُولِی الاَلباب» تمام می‌شود و در آیه‌ی بعد، «اُولُوا الاَلباب» توضیح داده می‌شوند. 🔸 «اَلباب»: جمع «لُبّ» به معنی «مغزها». 🔹 «اُولُوا الاَلباب»: یعنی «صاحبان مغز، افراد باهوش و زرنگ، اهل خِرد». 🔸 «یَذکُرونَ»: فعل مضارع از ریشه و مصدر «ذِکر» به معنی «یاد می‌کنند». 🔹 «قیام»: مصدر باب مفاعله از ریشه‌ی «قَوَمَ» به معنی «ایستادن». 🔸 «قُعود»: مصدر ثلاثی مجرّد از ريشه‌ی «قَعَدَ» به معنی «نشستن». ⚠️ توجّه‼️ «قیام» و «قُعود»، جمع «قائم» و «قاعِد» نیز هستند به معنی «ایستادگان» و «نشستگان». 🔹 «جُنوب»: جمع «جَنب» به معنی «پهلوها». 🔸 «یَتَفَکّرونَ»: فعل مضارع از باب تفعّل و مصدر «تفکّر»، از ریشه‌ی «فکر» به معنی «می‌اندیشند». 🔹 «ماخَلَقتَ»: فعل ماضیِ منفی از ریشه و مصدر «خَلق» به معنی «نیافریدی». 🔸 «باطل»: اسم فاعل از ریشه‌ی «بطل» به معنی «بیهوده». 🔹 «سُبحانَکَ»: یعنی «پاک و بی‌عیبی تو». 🔸 «قِ»: فعل امر از ریشه‌ی «وَقِیَ» که اِعلال به حذف شده؛ یعنی دو حرف عِلّه‌ی اوّل و آخر آن حذف شده‌اند، به معنی «نگه دار، مواظبت کن».👇 🔹«قِنا»: یعنی «نگه دار ما را» 🔺 @RooyinDezh
📚 تدریس درس سوم کتاب هدیه‌های آسمان پایه‌ی ششم ابتدایی، در تلفیق با پیام شماره‌ی ۱۹ از جزوه‌ی ‼️ 🌷 عرض تشکّر و خداقوّت ویژه داریم محضر سرکار خانم حسین‌پور و سایر همکاران فرهنگی بزرگواری که مستنداتِ فعّالیّت‌های فرهنگیِ مرتبط با محتواهای متنوّعِ مجموعه‌ی «رویین‌دژ» را برای ما ارسال می‌کنند. 📲 با ما در ارتباط باشید👇 🆔 @RooyinDezh_Admin 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت دوم: 4⃣ شاید هی
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آن‌قدر عذابِ خداوند جدّی و وحشتناک است که نجات از آن، منتهای دعای کسانی است که در انتهای اندیشه و ایمان هستند! یعنی هرچه انسان مؤمن‌تر و اندیشه‌ورتر شود، درک او از عظمت خداوند و ترس او از عذاب خداوند، بیشتر می‌شود. 🍃 در جایی دیگر خداوند می‌فرماید: «انّما یَخشَی اللهَ مِن عِبادِهِ العُلَماء» (آیه‌ی 28 فاطر)؛ یعنی «از میان بندگان خداوند فقط دانشمندان از درکِ عظمتِ او می‌ترسند» --> (فقنا عذاب النّار). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت سوم: 7⃣ آن‌قدر
‌ 💎 نکته‌ی ادبی آیات ۱۹۰ و ۱۹۱ سوره‌ی آل‌عمران: 🔰یکی از آرایه‌های معنایی، آرایه‌ی «جمع» یا «اِعداد» است؛ وقتی که شاعر یا نویسنده، چند پدیده را در یک موضوع، گِرد هم جمع می‌کند. ❇️ معمولاً اجزای آرایه‌ی جمع، با «واو عطف» به هم می‌پیوندند. مانند هر دو مصراع بیت زیر:👇 🔹 عشق و سودا و هوس در سر بماند 🔸 صبر و آرام و قرار از دست رفت 🔺که در مصراع اوّل، سه پدیده‌ی «عشق» و «سودا» و «هوس»، در موضوع «باقی ماندن در سر» با هم مشترکند و به هم عطف شده‌اند و در مصراع دوم، سه پدیده‌ی «صبر» و «آرام» و «قرار»، در موضوع «از دست رفتن» با هم مشترکند و به هم عطف شده‌اند. 🔘 در آیه‌ی فوق هم حالت‌های ذکرِ «اولوا الالباب» با هم جمع شده و به هم عطف شده‌اند: «قیاماً» و «قُعوداً» و «عَلیٰ جُنوبِهِم». 🔺 @RooyinDezh
💠 امید غریبان تنها کجایی⁉️ ✨ أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ 🌧 یا کسی که دعای مضطرّ را اجابت می‌کند و گرفتاری را برطرف می‌سازد، و شما را خلفای زمین قرار می‌دهد... 📔 سوره‌ی نمل، آیه‌ی ۶۲ 🤲🏻 🔺 @RooyinDezh
💠 شهید آوینی: «سه نسل در کنار یکدیگر: پدران، پسران و کودکانی که عهده‌دار بارِ این نهضت عظیم تا فرداهای روشن ما هستند و در این میان، وظیفه مادران از همه سنگین‌تر است! ✅ دامن پاک آنان حریم قدسی است که فرزندان امروز و آینده این امت ابراهیمی از آن به معراج عشق می‌روند. وجود پُربرکت آنان قلب تپنده‌ای است که خون صبر و استقامت و وفاداری را در تن این امت بزرگی می‌دواند و این چنین، حیات ما دَم به دَم با نفخات جان بخش روح‌القُدُس تجدید می‌گردد.» 📚 کتاب «گنجینه آسمانی» 🔺 @RooyinDezh
مادر.mp3
6.46M
🎧 بشنویم | مادر، اساس هر خانواده‼️ 💯 نقش مادر در خانواده، بسیار مهم‌تر از پدر است... 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت می‌خواهیم، در توانایی او نباید شک داشته باشیم --> (انّک). 2️⃣ بهترین دعاها، دعاهای قرآنی هستند؛ یعنی مواردی که خود خداوند به ما یاد داده است که از او چگونه بخواهیم! و پس از آن، ادعیه‌ای که از زبان معصومین(ع) نقل شده، چون آن‌ها قرآن ناطق هستند. یکی از تفاوت‌های دعاهای قرآنی با ترجمه‌ی فارسی آن، موسیقی زیبای دعاهای قرآنی است که به هیچ عنوان در ترجمه‌ی فارسی آن وجود ندارد --> (صاحبان مغز و اندیشه می‌گویند: ربّنا...). 3️⃣ هر انسانی از هر جنس و نژاد و آیین و تفکّری ممکن است جهنّمی شود و این احتمال به استناد جای‌جای قرآن، از احتمال بهشتی‌شدن، بسیار بسیار بیشتر است --> (إنَّك من تدخل النَّار – فقلیلاً ما یؤمنون – بل اکثرهم لایؤمنون). 4️⃣ خداوند هرکسی را که بخواهد که وارد جهنّم کند، قبلاً به عذابِ خواری و ذلّت مبتلا کرده است. بنابراین عذابِ خداوند از همین دنیا شروع می‌شود، هرچند در همین دنیا پایان نمی‌پذیرد و تکمیل شدنش در آخرت صورت می‌گیرد --> (إنَّك من تدخل النَّار فقد أخزيته). 5️⃣ هرگاه خواستیم ظلمی به کسی روا داریم، مطمئن باشیم که خود را خوار خواهیم کرد، چون یاری و عزّت خداوند، شامل حال ظالمان نخواهد شد --> (و ما للظَّالمين من أنصار). 🔺 @RooyinDezh
رویین دژ
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 1️⃣ اگر واقعاً ما از او حاجت
‌ 🔖 نکات آیه‌ی ۱۹۲ سوره‌ی آل‌عمران: 🔹این آیه، ادامه‌ی ویژگی‌های «اولوا الالباب» در آیات ١٩٠ و ١٩١ را بیان می‌کند. 🔸همان گونه که قبلاً هم گفتیم، واژه‌ی «رَبّ» به معنی «پرورش‌دهنده»، متناسب‌ترین صفتِ خداوند برای دعا و درخواست است.👇 ✅ ما در عبارت «رَبّنا»، خود را به «رُبوبیّت» یعنی «پرورش‌دهندگی» خداوند متّصل می‌کنیم. 🔹 «تُدخل»: فعل مضارع از مصدر «اِدخال» باب اِفعال، از ریشه‌ی «دَخَلَ» به معنی «داخل کنی». 🔸 «نار»: یعنی «آتش»، مَجاز از «جهنم» یا «عذاب الهی». 🔹 «قَد اَخزَیتَ»: فعل ماضی نقلی از مصدر «اِخزاء» باب اِفعال، از ریشه‌ی «خزی» به معنی «خوار کرده‌ای». 🔸 «انصار»: جمع «نصر» (که خودش مَجاز از «ناصر» است) یعنی «یاری‌کنندگان». ⚠️ نکته‌ی 1⃣: وقتی حرف جرّ «مِن» در جملات منفی و سؤالی به کار رود، معني «هیچ» می‌دهد. ⚠️ نکته‌ی 2⃣: در آیات بسیاری از قرآن، واژه‌ی «نصر» و مشتقّات آن در کنار واژه‌ی «عزّت» و مشتقّات آن آمده است و در مقابل‌ آن، واژه‌ی «ظلم» و مشتقّات آن در کنار واژه‌ی «خِزی» و مشتقّات آن آمده است که بسیار قابل تأمّل است! 🔺 @RooyinDezh
🌺 یک آیه، یک دنیا معرفت 🌺 📔 گزیده پیام‌های آیه‌ی ۱۹۸ سوره‌ی آل‌عمران: 🔖 قسمت اوّل: 1️⃣ تقوا باعثِ تربیت و پرورش انسان می‌شود؛ یعنی برخلاف تصوّر ما که گمان می‌کنیم انجام ندادن نبایدها از ما چیزی کم می‌کند یا جلوی رشد ما را می‌گیرد، دقیقاً تقوا انجام ندادن همان نبایدهایی است که جلوی رشد ما را می‌گیرد --> (اتّقوا ربّهم). 2️⃣ خداوند در قرآن، بهشت را فقط وعده به متّقین داده است، یعنی همان‌هایی که ایمانشان عملی شده است --> (الّذين اتّقوا ربّهم لهم جنّات). 3️⃣ بهشت و ما فیها، تنها یک پذیراییِ مختصرِ دَمِ دستی از مؤمنان واقعی به شمار می‌آید و به این دلیل که نعمت‌های اخروی، اصلاً برای انسانی که در عالم مادّه و دنیای پست زندگی می‌کند قابل تصوّر نیستند، خداوند ساده‌ترین و محسوس‌ترین تعریف از آن را به صورت «بهشت و ما فیها» در قرآن آورده است --> (جنّات تجري من تحتها الأنهار خالدين فيها نزلا). 4️⃣ مؤمن واقعی یا متّقی، مبنای همه‌ی کارها و جهت‌گیری‌هایش خدایی است. هر فکر و عملی را بر اساس آن امتیازی که در نزد خداوند دارد در نظر می‌گیرد، نه بر اساس مصلحت جامعه یا منافعِ شخصی خود --> (عند الله). 🔺 @RooyinDezh