eitaa logo
مؤسسه قرآنی روشنای سنا
400 دنبال‌کننده
170 عکس
53 ویدیو
15 فایل
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ(نور، ٤٣) کلاسهای حضوری و مجازی قرائت، حفظ، مفاهیم، وقف و ابتدا، رساله و مقاله نویسی
مشاهده در ایتا
دانلود
015-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۲ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۱۵ سوره البقره، آیه ۹۴ تا ۱۰۱ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبر در آیه ای از صفحه ۱۵🌹 آیه ۹۴ سوره البقره می فرماید: 💐 قُلْ إِن كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصَةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ 🌴 ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ [ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻳﺪ ] ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ [ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ] ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻭﻳﮋﻩ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻧﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﻳﮕﺮ ، ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﺁﺭﺯﻭ ﻛﻨﻴﺪ. 🌾 آیه خطاب خداوند به بنی اسرائیل است. 🌺 این آیه یکی از شاخص های دوستان حقیقی خدا را مطرح می کند 🌸 آن شاخص این است که اگر کسی ایمان حقیقی داشته باشد و حقیتا خدا را دوست داشته باشد، زندگی آخرت را بیشتر از زندگی دنیا دوست دارد. لذا از شهادت در راه خدا استقبال می کند و در مسیر ایمان چنان پایدار و محکم است که از مرگ نمی ترسد. 🌺 بر همین اساس به یهودیانی که ادعای دوستی و محبت خدا می کردند و ادعا می کردند که بهشت اخروی مخصوص آنهاست، یادآوری می کند که اگر راست می گویید و دوستان خاص خدا هستید و بهشت مخصوص شماست، آرزوی مرگ در راه خدا کنید تا به او بپیوندید. 🌷البته در ادامه شخصیت آنها را آشکار می کند که این ها دروغ می گویند. لذا هرگز آرزوی مرگ در راه خدا نخواهند کرد. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته ای در خصوص وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه 🌴 آیه ۱۰۱ سوره البقره: وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ این آیه، با شرط آغاز شده و تا آخر آیه متعلقات مربوطه به جمله شرطیه است. زیرا لَمَّا اسم شرط، و جمله جَاءَهُمْ . . . فعل شرط است و جمله نَبَذَ فَرِيقٌ . . . جواب شرط است. جمله اخر یعنی كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ، نیز جمله حالیه است. بنابراین در این آیه محلی برای وقف کافی وجود ندارد. لذا قاری اگر بتواند آیه را با یک نفس بخواند، بهتر است. البته با توجه به طولانی بودن عبارت، قاری می تواند روی مَعَهُمْ وقف کند و اشکالی ندارد که از نَبَذَ هم که جواب شرط است آغاز کند‌. همچنین می تواند روی أُوتُوا الْكِتَابَ و یا روی كِتَابَ اللَّهِ وقف کند، و از نَبَذَ فَرِيقٌ که جواب شرط است آغاز کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
016-baghare-ar-menshawi.MP3
964.7K
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، یکشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۳ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۱۶ سوره البقره، آیه ۱۰۲ تا ۱۰۵ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه 🌹 تحلیل آیه ۱۰۲ سوره البقره: 💐 ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﻳﻴﻞ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﻭﻯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﻰ ﻧﻴﺰ ﺿﻤﻴﻤﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ. 🌾 ﻭ به اذن خداوند ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭﺍﻥ او بودند. 🌺 این مسأله زمینه ای شده بود برای منحرفان جامعه که از شیاطین درس ساحری بگیرند و به گسترش سحر و جادو روی بیاورند. 🌴 خداوند برای اینکه آن قوم بتوانند با ساحران مقابله کنند دو فرشته به نام هاروت و ماروت را در سرزمین بابل فرستاد تا راه مبارزه با سحر ساحران به آنها آموزش دهند. 🌸 آن دو مأمور الهی به مردم یادآوری می کردند که مبادا از این آموزش های ما استفاده نادرست کنید. 🌺 اما آن قوم از این زمینه سوء استفاده کردند و از آنچه یاد گرفته بودند برای اختلاف افکنی در میان جامعه و خانواده ها استفاده می کردند. 🌾 آیه این داستان را برای مردم زمان رسول اکرم نقل کرده است. زیرا یهودیاﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ، به بهانه اینکه شیاطین در خدمت سلیمان بودند و دو فرشته الهی هم به مردم سحر می آموختند به ترویج ساحری روی آورده بودند. 🌹 بنابراین آیه حقیقت مسأله در زمان سلیمان را بیان کرده تا بهانه های واهی یهودیان زمان پیامبر را باطل کند. لذا آیه تأکید می کند که سلیمان به سحر روی نیاورده بود و آن دو مأمور الهی هم فقط راه مبارزه با سحر را به مردم یاد می دادند تا به این وسیله بهانه را از یهودیان زمان پیامبر بگیرد. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۱۶🌴 نکته ای در آیه ۱۰۲ البقره👇 وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ مَا در عبارت وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ، می تواند موصول باشد و می تواند نافیه باشد. اگر مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ موصول گرفته شود، در این صورت این عبارت عطف به مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ در آغاز جمله است و بهتر است به قبل از خود وصل شود. البته قاری می تواند برای اینکه تصور نشود عطف به يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ است، روی السِّحْرَ وقف کند و از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند. در این صورت بهتر است روی کلمه مَارُوتَ هم وقف کند، زیرا مَا در وَمَا يُعَلِّمَانِ نافیه است و استینافیه تلقی می شود. امّا اگر مَا در عبارت وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ، نافیه گرفته شود، در این صورت مَا يُعَلِّمَانِ عطف به آن است. در این صورت شایسته است قاری روی السِّحْرَ وقف کند و از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند و عبارت وَ مَا يُعَلِّمَانِ را هم به آن وصل کند. وجه اول از جهت اعرابی، اَولی است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
4_5979040461141055765.aac
17.87M
🌴 جلسه تفسیر قرآن کریم 🌺 دکتر عبدالمجید طالب تاش 🌾 مسجد امام علی علیه السلام 🌸 شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۳ 🌷 جلسه دوم تفسیر الحمد للّه ربّ العالمین ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
017-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم امروز، دوشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و ۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۶ قرائت صفحه ۱۷ سوره البقره، آیه ۱۰۶ تا ۱۱۲ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۷🌹 💐 آیه ۱۰۶ سوره البقره در باره دو‌مسأله مهم شریعت اسلام سخن می گوید: 🌴 مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 🌺 ﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﻣﺤﺘﻮﻱ ﺣﻜﻢ ﻳﺎ ﺍﺣﻜﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻳﺎ ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ . ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ؟ 🌸 این آیه از نسخ در قرآن سخن گفته است. 🌾 سؤال: منظور از نسخ در قرآن چیست؟ 🍀 پاسخ: گاهی قرآن با نزول آیه ای، یک حکمی را صادر کرده است. اما به دلیل مصلحت جامعه اسلامی، پس از مدتی آن حکم را زایل کرده و حکم دیگری را جایگزین آن کرده است. 🌷 به این کار نسخ گفته می شود. آیه ای که حکم جدید دارد را ناسخ و آیه ای که حکمش زایل شده را منسوخ می نامند. 🌴 مثال: خداوند در آیه ۱۲ سوره مجادله این حکم را صادر کرده است که هر کس می خواهد گفتگوی خصوصی با رسول الله داشته باشد و وقت ایشان را بصورت خصوصی بگیرد باید در راه خدا به نیازمندان صدقه ای بدهد. 💐 گفته شده است تنها کسی که به این حکم عمل می کرد امام علی علیه السلام بود. 🌸 دیگران از ترس دادن صدقه سؤالات خصوصی و شخصی خود را از ایشان نمی پرسیدند، و یا اینکه از دادن صدقه خودداری می کردند. 🌷 خداوند که نسبت به مردم رحمان است برای اینکه مسلمانان گرفتار سختی و یا گناه نشوند، از سر رحمت آیه ۱۳ سوره مجادله را نازل کرد و حکم پرداختن صدقه برای گفتگوی خصوصی با پیامبر را لغو کرد. 🌺 بنابراین آیه ۱۳ ناسخ و آیه ۱۲ منسوخ است و به این کار، نسخ گفته می شود. 🌸 البته در آیه، در کنار نسخ از کلمه انساء هم سخن به میان آمده است که از نسیان گرفته شده و در حقیقت همان نسخ است. زیرا وقتی حکم آیه نسخ می شود پس از مدتی حکم قبلی از یاد مردم می رود و آن را فراموش می کنند. به این اعتبار، به آن انساء گفته می شود. 🌷 نکته مهم این است که طبق بیان این آیه، هم نسخ و هم انساء، به نفع جامعه است و حکم بعدی برای جامعه اسلامی یا با منفعت بیشتری همراه است و یا مثل حکم قبلی است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana