eitaa logo
مؤسسه قرآنی روشنای سنا
408 دنبال‌کننده
148 عکس
48 ویدیو
8 فایل
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ(نور، ٤٣) کلاسهای حضوری و مجازی قرائت، حفظ، مفاهیم، وقف و ابتدا، رساله و مقاله نویسی
مشاهده در ایتا
دانلود
022-baghare-ar-menshawi.MP3
1.02M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز شنبه اول دی ماه ۱۴۰۳ ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۲ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۴۲ تا ۱۴۵ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۲🌹 💐 آیه ۱۴۳ سوره البقره در باره امت اسلام چنین می فرماید: 🌸 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻭﻣﻌﺘﺪﻝ ﻗﺮﺍﺭ دادیم. 🌾 ﺍﻣﺖ ﻭﺳﻂ بودن امت اسلام ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ؟ 🌺 ﻛﻠﻤﻪ ﻭﺳﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﻴﺰی است ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺟﺰء ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺟﺰء ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻑ. 🌹 ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دیگران، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻣﺸﺮﻛاﻦ، ﻫﻤﻴﻦ ﻭﺿﻊ ﺭﺍ ﺩﺍﺭد. 💐 ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺸﺮکان، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎﺩﻳﺖ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ، و ﺟﺰ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻜﻤﺎﻝ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺎﺩﻳﺖ ﺧﻮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻟﺬﺗﻬﺎ، ﻭ ﺯﺧﺎﺭﻑ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ. ﻧﻪ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻌﺜﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻧﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﺸﻮﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨ، ﻭ ﻧﻪ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻲ به فضیلت های ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ. 🌷 ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ عالمان ﻧﺼﺎﺭﻱ، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺗﺮﻙ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺭﻫﺒﺎﻧﻴﺖ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻧﻬﺎ تلاششان ﺍین است ﻛﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺌﻪ ﻣﺎﺩﻱ قرار داده، ﺗﺮﻙ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ تا روحشان به کمال برسد. 🍀 اما ﺧﺪﺍوند امت اسلام ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺳﻂ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩه است. 🌸 ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﻛﻪ ﻣﺘﺪﻳﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﺍﻩ ﻭﺳﻂ ﻭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ. 🌾 ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﻧﻪ اهل ﺍﻓﺮﺍﻁ است ﻭ ﻧﻪ ﺗﻔﺮﻳﻂ. 🌴 ﺑﻠﻜﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻫﻢ ﺟﺴﻢ ﺭﺍ، ﻭ ﻫﻢ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ گونه ای ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺟﺴﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﻭﺡ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺟﺴﻢ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. 🌸 و این چیزی است که ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﺳﺖ. ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺩﻭ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻜﻲ ﺟﺴﻢ، ﻭ ﻳﻜﻲ ﺭﻭﺡ. ﻧﻪ ﺟﺴﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻪ ﺭﻭﺡ ﺗﻨﻬﺎ. ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮﺳﺪ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻛﻤﺎﻝ، ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﻫﻢ ﻣﻌﻨﻮﻱ. 🌹اسلام هر دو جنبه را رعایت کرده است. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
022-baghare-ar-menshawi.MP3
1.02M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز شنبه اول دی ماه ۱۴۰۳ ۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۲ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۴۲ تا ۱۴۹ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۳🌹 🌸 آیه ۱۵۳ سوره البقره می فرماید: 💐 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ 🌴 ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ] ﻛﻤﻚ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ. رمز اساسی در این آیه چیست؟ آیه از دو رمز مهم در زندگی انسان پرده برداری می کند: 💐 اول اینکه هر انسانی پیوسته در زندگی با سختی ها و مشکلاتی مواجه است که مانند گردباد به سوی او هجوم می آورند، و تلاش می کنند که او را از پای در آورند. 🌾 دوم اینکه تنها کسانی از این مشکلات سربلند بیرون می آیند که دو نیروی حمایتی داشته باشند. یک نیروی حمایتی اولیه از درون و یک نیروی حمایتی نهایی و برتر. 🌷 لذا قرآن این دو نیرو را به ما معرفی کرده است و توصیه می کند که از این دو نیرو کمک بگیرید تا مشکلات زندگی شما را از پای در نیاورند: نیروی ابتدایی درونی، همان صبر و پایداری است. انسانی که از این نیروی درونی برخوردار باشد می تواند از آن نیروی نهایی و برتر هم کمک بگیرد. و آن نیروی نهایی و برتر، نماز است. نماز یعنی ارتباط مستمرّ با خداوند. لذا آیه، ابتدا توصیه می کند که از صبر و نماز کمک بگیرید، و در انتها تأکید می کند که خداوند از کسانی حمایت می کند که در مقابل طوفانهای زندگی صابر باشند. قرآن در ادامه، در آیه بعد به الگوهای برتری اشاره می کند که از این دو نیرو کمک گرفته اند‌ و به اوج موفقیت رسیده اند. 🌹 و آن شهیدانی هستند که تا پای جان در راه رسیدن به هدف، مقاومت و پایداری کرده اند. 🌸 آنها با استمداد از صبر و نماز به حیات برتر دست یافته اند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۳🌴 آیه ۱۵۰ سوره البقره: 💐 وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْاز تَهْتَدُونَ از وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ تا آخر همه جمله ها به نوعی وابسته به قبل از خود هستند. حتی همین جمله وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ هم عطف به وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ است که هر چند قاری می تواند روی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وقف کند و از ما بعد ابتدا کند، اما وصل این دو‌جمله به یکدیگر نیز بهتر است، تا معلوم شود که این دو‌ جمله عطف به آیه قبل هستند که هر سه جمله تعلیلی هستند برای اینکه بهانه را از معاندین بگیرد تا مبادا در مسلمانان نسبت به قبله جدید تردیدی ایجاد کنند. عبارت لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ تعلیلیه است. لذا به قبل از خود وصل می شود. همچنین وصل وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي نیز که تعلیلیه است به قبل از خود بهتر است، هر چند بخاطر طولانی شدن عبارت، وقف بر وَاخْشَوْنِي و ابتدا از وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي، بلامانع است. در صورت وقف بر حُجَّةٌ، ابتدا از لِئَلَّا يَكُونَ مناسب است. و در صورت وقف بر وَاخْشَوْنِي قاری می تواند از ما بعد ابتدا کند و می تواند از فَلَا تَخْشَوْهُمْ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
024-baghare-ar-menshawi.mp3
1.17M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز دوشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۴ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۵۴ تا ۱۶۰ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۴🌹 قرآن کریم در آیه ۱۵۵ سوره البقره جوامع انسانی را خطاب قرار می دهد و از آزمایش آنها در مسأله امنیّت و مسائل اقتصادی سخن به میان می آورد و می فرماید: وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ [ ﻧﺒﺎﺗﻲ ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ. آیه از تعبیر وَلَنَبْلُوَنَّكُم استفاده می کند که فعل مضارع است. فعل مضارع بیان گر استمرار است. بنابراین طبق بیان قرآن این آزمایش مستمرّ است. لذا طبق بیان این آیه و آیات قبلی، لازم است که مؤمنان بطور دائم از دو مؤلفه صبر و نماز یاری بگیرند تا از آزمایش سربلند بیرون بیایند. مولوی در مثنوی معنوی این تعبیر قرآنی که آزمایش استمرار دارد را مطرح می کند. وی اخلاق نیکو و صبر را بهترین زمینه برای نجات از ابتلاء های زندگی معرفی می کند. مولوی این تعبیر قرآنی را اینگونه به نظم در آورده است: من ندیدم در جهانِ جست و جو هیچ اهلیّت بِه از خوی نکو پس به هر دَوری ولیّی قایم است تا قیامت آزمایش دایم است هر که را خوی نکو باشد برست هر کسی کو شیشه‌دل باشد شکست شیشه دل بودن یعنی صبر و پایداری نداشتن ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تلاوت آقای حمید شاکرنژاد 🔸دیدار مداحان اهل بیت علیهم‌السلام با رهبر معظم انقلاب اسلامی.۱۴۰۳/۱۰/۰۲ ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۴ 🌴 آیه ۱۵۹ سوره البقره: إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ این آیه از یک جمله اسمیه و یکپارچه ای تشکیل شده که همه عبارت های آن متصل به یکدیگرند و محل وقف کافی در آن وجود ندارد. توجیه اعرابی: 💐 جمله أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ خبر برای انّ است و جدا کردن آن از اسم إنّ درست نیست. مِنَ الْبَيِّنَاتِ متعلّق به أَنزَلْنَا است که به آن وصل می شود. و همینطور مِن بَعْدِ نیز متعلّق به أَنزَلْنَا است. فِي الْكِتَابِ متعلّق به بَيَّنَّاهُ است. جمله يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ عطف به خبر است و به قبل از خود وصل می شود. البته اگر قاری نفس کم بیاورد و مجبور شود روی فِي الْكِتَابِ وقف کند، نیازی نیست برگردد و می تواند به عنوان وقف مرخص، از أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana