021-baghare-ar-menshawi.MP3
1.03M
به نام خداوند جان و خرد
💐 قرائت امروز جمعه
۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
۱۸ جمادی الثانی ۱۴۴۶
۲۰ دسامبر ۲۰۲۴
🌴 قرائت صفحه ۲۱ از قرآن کریم به خط عثمان طه
🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۳۵ تا ۱۴۱
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۱🌹
آیه ۱۳۸ سوره البقره می فرماید:
البقره
صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ
ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ برکزینید] ﻭ ﭼﻪ ﺭنگی ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﺳﺖ ؟ ﻭ ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻭﻳﻴﻢ
🌹 منظور از رنگ چیست؟ و منظور از رنگ خدا چیست؟
🌴 هر انسانی و هر جامعه ای به چیزهایی ایمان دارند و بر اساس اعتقادی که دارند، رفتارهای فردی و اجتماعی از آنها سر می زند
س
🌾 مجموعه این اعتقادات و رفتارها، رنگ هر کسی و رنگ هر جامعهای را مشخص می کند.
🌸 حامعه یهودی که از همان ابتدا تا به امروز پیوسته منشأ تفرقه و فساد بوده، در حقیقت رنگ جوامع یهودی در طول تاریخ است.
🍀 جامعه مسیحی که خدا را از زندگی انسان خارج کرده و خودمحوری را در مرکز زندگی خود قرار داده است، رنگ جوامع مسیحی را تشکیل می دهد.
🌷 جامعهای که ایمان به خدا و عمل به امر و نهی او و پذیرفتن هدایت الهی و عشق و علاقه به راه خدا را در رأس برنامههای خود قرار می دهد، رنگ آن جامعه است.
🌾 قرآن چنین رویکردی در جامعه را، رنگ خدا معرفی کرده است.
🌺 آیات قبل، دو رنگ را معرفی کرده است. یکی رنگ غیر خدا، یعنی همان رنگی که یهودیان و مسیحیان منحرف شده از دین موسی و عیسی تبلیغ می کنند.
و یکی رنگی که ابراهیم و موسی و عیسی و دیگر پیامبران علیهم السلام و رسول الله صلی الله علیه و آله آن را تبلیغ می کردند که رنگ خداست.
🌴 رسول الله به دنبال آن بود که امت اسلام را به این رنگ در آورد که همان رنگ خداست.
🌾 لذا برنامه های فردی و اجتماعی دین اسلام، محقق ساختن رنگ خداست.
💐 بنا بر تعبیر این آیه، چنین رویکردی یعنی رنگ خدا برترین رنگ برای زندگی فردی و اجتماعی است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۱🌴
آیه ۱۳۶ سوره البقره:
قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
وقف و ابتدا در این آیه نیاز به دقت دارد.
زیرا به رغم طولانی بودن، همه جمله ها مفعول برای فعل قُولُوا بشمار می آید و محلی برای وقف کافی وجود ندارد.
جمله لَا نُفَرِّقُ به بعد جمله حالیه است و به قبل وصل می شود.
البته برخی آن را استینافیه گرفته اند که در این صورت وقف بر رَّبِّهِمْ جائز است.
در مورد قبل از آن بهتر است قاری در صورت اضطرار روی هر کلمه ای وقف کرد، از وَمَا أُنزِلَ و یا از وَمَا أُوتِيَ ابتدا کند تا اتصال معنایی حفظ شود.
البته روش منشاوی هم بلا اشکال است که روی وَالْأَسْبَاطِ وقف کرده و از همین کلمه ابتدا کرده است. هر چند بهتر بود که از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند.
اما نباید در صورت وقف بر یکی از اسم ها، از اسم های قبل از آن ابتدا کند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
022-baghare-ar-menshawi.MP3
1.02M
به نام خداوند جان و خرد
💐 قرائت امروز شنبه اول دی ماه ۱۴۰۳
۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶
۲۱ دسامبر ۲۰۲۴
🌴 قرائت صفحه ۲۲ از قرآن کریم به خط عثمان طه
🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۴۲ تا ۱۴۵
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۲🌹
💐 آیه ۱۴۳ سوره البقره در باره امت اسلام چنین می فرماید:
🌸 وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا
ﻭ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ [ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺭﺍﺳﺖ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻛﺮﺩﻳﻢ ] ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻭﻣﻌﺘﺪﻝ ﻗﺮﺍﺭ دادیم.
🌾 ﺍﻣﺖ ﻭﺳﻂ بودن امت اسلام ﭼﻪ ﻣﻌﻨﺎ ﺩﺍﺭﺩ؟
🌺 ﻛﻠﻤﻪ ﻭﺳﻂ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ ﭼﻴﺰی است ﻛﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺟﺰء ﺁﻥ ﻃﺮﻑ ﺑﺎﺷﺪ، ﻧﻪ ﺟﺰء ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻑ.
🌹 ﺍﻣﺖ ﺍﺳﻠﺎم ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دیگران، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﻭ ﻣﺸﺮﻛاﻦ، ﻫﻤﻴﻦ ﻭﺿﻊ ﺭﺍ ﺩﺍﺭد.
💐 ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺸﺮکان، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﻧﺐ ﻣﺎﺩﻳﺖ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪ، و ﺟﺰ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺍﺳﺘﻜﻤﺎﻝ ﺟﻨﺒﻪ ﻣﺎﺩﻳﺖ ﺧﻮﺩ، ﻭ ﺑﻪ ﻛﻤﺎﻝ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻟﺬﺗﻬﺎ، ﻭ ﺯﺧﺎﺭﻑ ﻭ ﺯﻳﻨﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﭼﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﻧﻤﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ.
ﻧﻪ ﺍﻣﻴﺪ ﺑﻌﺜﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻧﻪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻧﺸﻮﺭﻱ ﻣﻰ ﺩﻫﻨ، ﻭ ﻧﻪ ﺍﻋﺘﻨﺎﻳﻲ به فضیلت های ﻣﻌﻨﻮﻱ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ﺩﺍﺭﻧﺪ.
🌷 ﺑﻌﻀﻲ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﺎﻧﻨﺪ عالمان ﻧﺼﺎﺭﻱ، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻧﻤﻮﺩﻩ، ﺟﺰ ﺑﻪ ﺗﺮﻙ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺭﻫﺒﺎﻧﻴﺖ ﺩﻋﻮﺕ ﻧﻤﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
ﺁﻧﻬﺎ تلاششان ﺍین است ﻛﻪ ﻛﻤﺎﻟﺎﺕ ﺟﺴﻤﻲ ﻭ ﻣﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺩﺭ ﻣﻈﺎﻫﺮ ﺍﻳﻦ ﻧﺸﺌﻪ ﻣﺎﺩﻱ قرار داده، ﺗﺮﻙ ﺑﮕﻮﻳﻨﺪ تا روحشان به کمال برسد.
🍀 اما ﺧﺪﺍوند امت اسلام ﺭﺍ ﺍﻣﺘﻲ ﻭﺳﻂ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩه است.
🌸 ﻳﻌﻨﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﻳﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ، ﻛﻪ ﻣﺘﺪﻳﻨﻴﻦ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺭﺍﻩ ﻭﺳﻂ ﻭ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
🌾 ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﻧﻪ اهل ﺍﻓﺮﺍﻁ است ﻭ ﻧﻪ ﺗﻔﺮﻳﻂ.
🌴 ﺑﻠﻜﻪ ﺭﺍﻫﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻃﺮﻑ ﺭﺍ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ، ﻫﻢ ﺟﺴﻢ ﺭﺍ، ﻭ ﻫﻢ ﺭﻭﺡ ﺭﺍ، ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ گونه ای ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺟﺴﻢ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺭﻭﺡ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ، ﻭ ﺩﺭ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﺭﻭﺡ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺟﺴﻢ ﻋﻘﺐ ﻧﻤﺎﻧﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺟﻤﻊ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
🌸 و این چیزی است که ﺑﺮ ﻃﺒﻖ ﻓﻄﺮﺕ ﻭ ﻧﺎﻣﻮﺱ ﺧﻠﻘﺖ ﺍﺳﺖ.
ﭼﻮﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﺩﻭ ﺟﻨﺒﻪ ﺍﺳﺖ، ﻳﻜﻲ ﺟﺴﻢ، ﻭ ﻳﻜﻲ ﺭﻭﺡ.
ﻧﻪ ﺟﺴﻢ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻧﻪ ﺭﻭﺡ ﺗﻨﻬﺎ.
ﻭ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺮﺳﺪ، ﺑﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻛﻤﺎﻝ، ﻭ ﻫﺮ ﺩﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺍﺳﺖ، ﻫﻢ ﻣﺎﺩﻱ ﻭ ﻫﻢ ﻣﻌﻨﻮﻱ.
🌹اسلام هر دو جنبه را رعایت کرده است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
022-baghare-ar-menshawi.MP3
1.02M
به نام خداوند جان و خرد
💐 قرائت امروز شنبه اول دی ماه ۱۴۰۳
۱۹ جمادی الثانی ۱۴۴۶
۲۱ دسامبر ۲۰۲۴
🌴 قرائت صفحه ۲۲ از قرآن کریم به خط عثمان طه
🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۴۲ تا ۱۴۹
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۳🌹
🌸 آیه ۱۵۳ سوره البقره می فرماید:
💐 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
🌴 ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺣﻞ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﺧﻮﺩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻣﺎﻧﺪﻥ ﺍﺯ ﺁﻟﻮﺩﮔﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺖ ﺣﻖ ] ﻛﻤﻚ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.
رمز اساسی در این آیه چیست؟
آیه از دو رمز مهم در زندگی انسان پرده برداری می کند:
💐 اول اینکه هر انسانی پیوسته در زندگی با سختی ها و مشکلاتی مواجه است که مانند گردباد به سوی او هجوم می آورند، و تلاش می کنند که او را از پای در آورند.
🌾 دوم اینکه تنها کسانی از این مشکلات سربلند بیرون می آیند که دو نیروی حمایتی داشته باشند.
یک نیروی حمایتی اولیه از درون
و یک نیروی حمایتی نهایی و برتر.
🌷 لذا قرآن این دو نیرو را به ما معرفی کرده است و توصیه می کند که از این دو نیرو کمک بگیرید تا مشکلات زندگی شما را از پای در نیاورند:
نیروی ابتدایی درونی، همان صبر و پایداری است.
انسانی که از این نیروی درونی برخوردار باشد می تواند از آن نیروی نهایی و برتر هم کمک بگیرد.
و آن نیروی نهایی و برتر، نماز است.
نماز یعنی ارتباط مستمرّ با خداوند.
لذا آیه، ابتدا توصیه می کند که از صبر و نماز کمک بگیرید،
و در انتها تأکید می کند که خداوند از کسانی حمایت می کند که در مقابل طوفانهای زندگی صابر باشند.
قرآن در ادامه، در آیه بعد به الگوهای برتری اشاره می کند که از این دو نیرو کمک گرفته اند و به اوج موفقیت رسیده اند.
🌹 و آن شهیدانی هستند که تا پای جان در راه رسیدن به هدف، مقاومت و پایداری کرده اند.
🌸 آنها با استمداد از صبر و نماز به حیات برتر دست یافته اند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۳🌴
آیه ۱۵۰ سوره البقره:
💐 وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ فَوَلُّوا وُجُوهَكُمْ شَطْرَهُ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَيْكُمْ حُجَّةٌ إِلَّا الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي عَلَيْكُمْ وَلَعَلَّكُمْاز تَهْتَدُونَ
از وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ تا آخر همه جمله ها به نوعی وابسته به قبل از خود هستند.
حتی همین جمله وَحَيْثُ مَا كُنتُمْ هم عطف به وَمِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ است که هر چند قاری می تواند روی الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وقف کند و از ما بعد ابتدا کند، اما وصل این دوجمله به یکدیگر نیز بهتر است، تا معلوم شود که این دو جمله عطف به آیه قبل هستند که هر سه جمله تعلیلی هستند برای اینکه بهانه را از معاندین بگیرد تا مبادا در مسلمانان نسبت به قبله جدید تردیدی ایجاد کنند.
عبارت لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ تعلیلیه است. لذا به قبل از خود وصل می شود.
همچنین وصل وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي نیز که تعلیلیه است به قبل از خود بهتر است، هر چند بخاطر طولانی شدن عبارت، وقف بر وَاخْشَوْنِي و ابتدا از وَلِأُتِمَّ نِعْمَتِي، بلامانع است.
در صورت وقف بر حُجَّةٌ، ابتدا از لِئَلَّا يَكُونَ مناسب است.
و در صورت وقف بر وَاخْشَوْنِي قاری می تواند از ما بعد ابتدا کند و می تواند از فَلَا تَخْشَوْهُمْ ابتدا کند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana