eitaa logo
مؤسسه قرآنی روشنای سنا
394 دنبال‌کننده
191 عکس
56 ویدیو
20 فایل
وَيُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاءِ مِن جِبَالٍ فِيهَا مِن بَرَدٍ فَيُصِيبُ بِهِ مَن يَشَاءُ وَيَصْرِفُهُ عَن مَّن يَشَاءُ يَكَادُ سَنَا بَرْقِهِ يَذْهَبُ بِالْأَبْصَارِ(نور، ٤٣) کلاسهای حضوری و مجازی قرائت، حفظ، مفاهیم، وقف و ابتدا، رساله و مقاله نویسی
مشاهده در ایتا
دانلود
024-baghare-ar-menshawi.mp3
1.17M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز دوشنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۳ ۲۱ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۳ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۴ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۵۴ تا ۱۶۰ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۴🌹 قرآن کریم در آیه ۱۵۵ سوره البقره جوامع انسانی را خطاب قرار می دهد و از آزمایش آنها در مسأله امنیّت و مسائل اقتصادی سخن به میان می آورد و می فرماید: وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﻧﺪﻙ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﻛﺎﻫﺶ ﺑﺨﺸﻲ ﺍﺯ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﻭ ﻛﺴﺎﻥ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻟﺎﺕ [ ﻧﺒﺎﺗﻲ ﻳﺎ ﺛﻤﺮﺍﺕ ﺑﺎﻍ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍﺯ ﺯﻥ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﻴﻢ . ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ. آیه از تعبیر وَلَنَبْلُوَنَّكُم استفاده می کند که فعل مضارع است. فعل مضارع بیان گر استمرار است. بنابراین طبق بیان قرآن این آزمایش مستمرّ است. لذا طبق بیان این آیه و آیات قبلی، لازم است که مؤمنان بطور دائم از دو مؤلفه صبر و نماز یاری بگیرند تا از آزمایش سربلند بیرون بیایند. مولوی در مثنوی معنوی این تعبیر قرآنی که آزمایش استمرار دارد را مطرح می کند. وی اخلاق نیکو و صبر را بهترین زمینه برای نجات از ابتلاء های زندگی معرفی می کند. مولوی این تعبیر قرآنی را اینگونه به نظم در آورده است: من ندیدم در جهانِ جست و جو هیچ اهلیّت بِه از خوی نکو پس به هر دَوری ولیّی قایم است تا قیامت آزمایش دایم است هر که را خوی نکو باشد برست هر کسی کو شیشه‌دل باشد شکست شیشه دل بودن یعنی صبر و پایداری نداشتن ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 تلاوت آقای حمید شاکرنژاد 🔸دیدار مداحان اهل بیت علیهم‌السلام با رهبر معظم انقلاب اسلامی.۱۴۰۳/۱۰/۰۲ ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۴ 🌴 آیه ۱۵۹ سوره البقره: إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَىٰ مِن بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ این آیه از یک جمله اسمیه و یکپارچه ای تشکیل شده که همه عبارت های آن متصل به یکدیگرند و محل وقف کافی در آن وجود ندارد. توجیه اعرابی: 💐 جمله أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ خبر برای انّ است و جدا کردن آن از اسم إنّ درست نیست. مِنَ الْبَيِّنَاتِ متعلّق به أَنزَلْنَا است که به آن وصل می شود. و همینطور مِن بَعْدِ نیز متعلّق به أَنزَلْنَا است. فِي الْكِتَابِ متعلّق به بَيَّنَّاهُ است. جمله يَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ عطف به خبر است و به قبل از خود وصل می شود. البته اگر قاری نفس کم بیاورد و مجبور شود روی فِي الْكِتَابِ وقف کند، نیازی نیست برگردد و می تواند به عنوان وقف مرخص، از أُولَٰئِكَ يَلْعَنُهُمُ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
025-baghare-ar-menshawi.MP3
1.19M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز سه شنبه ۴ دی ماه ۱۴۰۳ ۲۲ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۴ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۵ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۶۴ تا ۱۶۹ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿 🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۵🌹 آیه ۱۶۸ سوره البقره به خوردن حلال و طیّب اشاره می کند و می فرماید: يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺣﻠﺎﻝ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﺍﺳﺖ، ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮔﺎم ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﭘﻴﺮﻭﻱ ﻧﻜﻨﻴﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺍﺳﺖ. لحن آیه به گونه ای است که می شود دو‌ بر داشت از آیه کرد. یک برداشت این است که خطاب به مردم می گوید هر آنچه از خوردنی که بر روی زمین است بر شما حلال و طیب است. از آنها بخورید و بر اساس خواسته خودتان چیزی را حرام نکنید. در واقع مشرکان بر اساس خرافات، برخی چیزها را بر خود خرام کرده بودند. لذا این آیه به مردم توصیه می کند که به خرافات گوش ندهید و آنچه از خوردنی که بر روی زمین است بر شما حلال و پاکیزه است و از آن بخورید. علامه طباطبایی در المیزان چنین برداشتی از آیه دارد. البته علامه تأکید می کند که جمله بعدی نشان می دهد که ملاک برای خوردن را پیروی از شیطان قرار ندهید. بلکه ملاک را دستور خدا قرار دهید. اما برداشت دوم از آیه این است که آیه توصیه می کند از چیزهایی بخورید که اولاً حلال باشد و ثانیاً طیّب باشد. حلال در مقابل حرام است. یعنی چیزهایی را بخورید که خداوند بر شما حلال کرده است و از چیزهایی که بر شما حرام است نخورید. و طیّب در مقابل خبیث است. یعنی از چیزهایی بخورید که پاک است و با طبع شما هماهنگی دارد و خلاف طبیعت شما نیست. تعبیر بعدی که می فرماید از گام های شیطان پیروی نکنید، با برداشت دوم از آیه سازگارتر است. زیرا گویی دستور خداوند یعنی خوردن چیزهای حلال و طیّب برای انتخاب خوردنی ها را در مقابل گام های شیطان یعنی خوردن چیزهای حرام و خبیث قرار می دهد و توصیه می کند که طبق دستور خدا عمل کنید و از حلال و طیّب بخورید و پیرو وسوسه‌های شیطان نباشید و به سمت خوردنی‌های حرام و خبیث نروید. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۵🌴 آیه ۱۶۴ سوره البقره: إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْكِ الَّتِي تَجْرِي فِي الْبَحْرِ بِمَا يَنفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِن مَّاءٍ فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فِيهَا مِن كُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَيْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ این آیه به رغم طولانی بودن، یک جمله یکپارچه‌ است که میان تمام عبارتهای آن اتصال معنایی برقرار است. لذا در آیه محلی برای وقف کافی وجود ندارد. دلیل اصلی این است که آخرین جمله یعنی لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ خبر إنّ است و با این عبارت است که جمله اسمیّه به پایان می رسد. و جمله های قبلی هم عطف به اسم إنّ هستند که باید به هم وصل شوند. بنابراین به دلیل طولانی بودن آیه، قاری می بایست از وقف اضطراری و یا وقف مرخص استفاده کند. در وقف اضطراری بهتر است سعی کند روی هر کلمه ای وقف کرد، برگردد و از یکی از جمله هایی ابتدا کند که با واو عطف، به خَلْقِ السَّمَاوَاتِ به عنوان اسم إنّ وصل شده است( یعنی از وَاخْتِلَافِ یا وَالْفُلْكِ یا وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ یا وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ ). وقف مرخص در آیه، روی مِن كُلِّ دَابَّةٍ است، زیرا جمله بعد یعنی وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ عطف به مِن كُلِّ دَابَّةٍ نیست، بلکه عطف به مَا أَنزَلَ اللَّهُ است که به منزله اسم إنّ تلقی می شوند. لذا برای اینکه تصور نشود که تَصْرِيفِ الرِّيَاحِ عطف به مِن كُلِّ دَابَّةٍ است، اگر قاری روی دَابَّةٍ وقف کرد، یا باید برگردد و از وَمَا أَنزَلَ اللَّهُ ابتدا کند و یا اینکه به عنوان وقف مرخص از وَتَصْرِيفِ الرِّيَاحِ ابتدا کند. ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
026-baghare-ar-menshawi.MP3
1.18M
به نام خداوند جان و خرد 💐 قرائت امروز چهارشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۳ ۲۳ جمادی الثانی ۱۴۴۶ ۲۵ دسامبر ۲۰۲۴ 🌴 قرائت صفحه ۲۶ از قرآن کریم به خط عثمان طه 🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۷۰ تا ۱۷۶ قاری: مرحوم شیخ منشاوی ☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷 نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇 https://eitaa.com/RoshanaSana
۲۵ اکتبر،‏ ۵.۰۶.aac
7.34M
🌴 اسرار اذان و اقامه در نماز 🌸 دکتر عبدالمجید طالب تاش 🌾مسجد امام علی علیه السلام شهران