💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۲🌹
خداوند در آیه ۸۳ سوره البقره، برخی از پیمان هایی که از انسان ها گرفته را مطرح می کند.
یکی از این پیمان ها که در رفتار اجتماعی انسان و در اصلاح روابط اجتماعی بسیار مؤثر است روش گفتگو با مردم است.
لذا می فرماید:
💐 وَقُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنًا
🌴 ﻭ ﺑﺎ ﻣﺮﺩم ﺑﺎ ﺧﻮﺵ ﺯﺑﺎﻧﻲ ﺳﺨﻦ ﮔﻮیید
🌹 راستی چقدر جامعه امروزی بخصوص شهرهای بزرگ به این توصیه قرآنی نیازمند است.
🌸 آیه، آداب گفتگوی اجتماعی در یک جامعه توحیدی را بیان می کند.
🌺 امروزه که مردم با مسائل اجتماعی مثل ترافیک، شلوغی اتوبوس ها، شلوغی مترو، ارتباطات اداری، رفت و آمد به جاهایی مثل شهرداری و دارایی، رفتن به بیمارستان و امثال آن مواجه هستند، چقدر خوب می شد که به این توصیه قرآن عمل می کردند.
💐 و چقدر خوب می شد اگر این توصیه قرآن در گفتگوهای میان اعضای خانواده رعایت می شد.
🌾 راستی که جوامع دینی و اسلامی چقدر با ادب قرآنی فاصله دارند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹یک نکته وقف و ابتدایی در قرائت آیات صفحه ۱۲🌴
در آیه ۸۳، ثُمَّ حرف عطف است که از جهت اعرابی جمله تَوَلَّيْتُمْ را به وَآتُوا الزَّكَاةَ عطف کرده است.
اما قاری باید بداند که ثُمَّ فقط مرتبط با آتُوا الزَّكَاةَ نیست. بلکه در حقیقت مربوط به تمام جمله های قبل از خودش است.
یعنی به بنی اسرائیل می گوید که ما این پیمان ها را از شما گرفتیم.
سپس شما از همه این پیمان ها رویگردان گشتید.
به همین دلیل وقف روی وَآتُوا الزَّكَاةَ جایز است تا گمان نشود که تَوَلَّيْتُمْ فقط مربوط به وَآتُوا الزَّكَاةَ است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
013-baghare-ar-menshawi.MP3
1.07M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، پنحشنبه ۲۲ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۰ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۳
سوره البقره، آیه۸۴ تا ۸۸
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیات صفحه ۱۳🌹
💐 آیات صفحه ۱۳ رفتار یهودیان بنی اسرائیل را به چالش می کشد.
🌴 لذا برای عبرت گیری ما مسلمانان، بنی اسرائیل را خطاب قرار می دهد و یادآوری می کند که خداوند از شما پیمان گرفت، اما شما پیمان شکنی کردید و این رفتارهای نادرست و ویرانگر را انجام دادید:
🌷۱. روحیه خشونت گرایی در شما به جایی رسید که برخی از هم کیشان خودتان را به قتل رسانده، و برخی را از سرزمین خود بیرون کردید.
🌾 ۲. بخش هایی از دستورات کتاب آسمانی تورات که ظاهراً به نفع شماست را پذیرفتید و بخش های دیگری از آن را قبول نکردید.
🌺 ۳. دلبستگی به دنیا باعث شده آخرت را فراموش کنید و تمام همّ و غم خود را صرف دنیا کنید و آخرت خود را به دنیا بفروشید.
🌸 ۴. روح نژاد پرستی چنان در شما تقویت شده که تنها شاخص شما برای پذیرش دستورات پیامبر خدا، هوای نفس شماست و هر چه را بر خلاف هوای نفس شما باشد نپذیرفتید.
🌴 ۵. روحیه استکبار در شما تقویت شده و همین امر باعث شد علاوه بر تکذیب پیامبران الهی، به پیامبر کشی هم روی بیاورید.
🌸 ۶. به این بهانه که دل های ما قفل شده، هر عمل نادرست و ناشایستی را مرتکب می شوید.
💐 البته قرآن تأکید می کند که جزای این رفتارهای ناشایست را خواهید دید و مشمول لعنت خدا شده، به عذاب سخت الهی گرفتار خواهید شد
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدایی در قرائت آیات صفحه ۱۳🌴
در قرائت این بخش از آیه ۸۷:
أَفَكُلَّمَا جَاءَكُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُكُمُ اسْتَكْبَرْتُمْ فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ وَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ:
حرف فاء در فَفَرِيقًا كَذَّبْتُمْ حرف عطف است که جمله بعدی را به جمله قبلی عطف کرده است.
همچنان که واو در جمله وَ فَرِيقًا تَقْتُلُونَ، نیز حرف عطف است.
به همین دلیل در هنگام قرائت، وقف بر اسْتَكْبَرْتُمْ و وقف بر كَذَّبْتُمْ مناسب نیست.
البته از جهت معنایی، تکذیب پیامبران و کشتن آنها نتیجه همان روحیه هواپرستی و استکبار یهودیان است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 روشنای ادبیات دینی🌹
حکیم سنایی غزنوی، قصیده سرا، مثنوی سرا، و غزل سرای مشهور زبان فارسی و از عارفان و شاعران قرن ششم هجری قمری است.
سنایی پیمان الهی را همان دین و ایمان الهی می داند که اگر کسی متعهد به این پیمان شود، هم به مقام عاشقی خداوند می رسد و هم به فضیلت های اخلاقی دست می یابد.
💐 وی در غزلیاتش چنین می سراید:
گر چه دشوارست کار عاشقی از بهر دوست
از محبت بر دل و جان، رخت عشق آسان کشد
رهروی باید، که اندر راه ایمان پی نهد
تا ز دل، پیمانهٔ غم بر سر پیمان کشد
دین و پیمان و امانت در ره ایمان یکیست
مرد کو، تا فضل دین اندر ره ایمان کشد
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
014-baghare-ar-menshawi.mp3
1.05M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، جمعه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۱ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۴
سوره البقره، آیه ۸۹ تا ۹۳
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۴🌹
خداوند در آیه ۹۰ سوره البقره در مذمت یهودیان و مسیحیانی که با بعثت رسول اکرم مخالفت کردند چنین می فرماید:
💐 بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَن يُنَزِّلَ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ
🌴 ﺑﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﻭﺧﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻣﻌﺘﺮﺿﺎﻧﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ [ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺸﻤﻰ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺧﺸﻤﻰ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺷﺪﻧﺪ . ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🌹 در تاریخ آمده که قبل ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ پیامبر، ﻛﻔﺎﺭ ﻋﺮﺏ ﻣﺘﻌﺮﺽ ﻳﻬﻮﺩ ﻣﻴ ﺸﺪﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻲ دادند.
🌾 ﻳﻬﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻌﺜﺖ ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎء (ﺹ) ﻣﻲ ﻛﺮﺩند ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻧﺪ: ﺍﮔﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﺎ ﻛﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻧﺶ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺫﻟﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻴﺪﻫﺪ.
🌺 به همین دلیل یهوﺩﻳﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ)، پیوسته منتظر ظهور ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺑﻌﺜﺖ ﺍﻭ ﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ.
💐 ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﻭﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ، ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺑﻌﺜﺖ ﻭ ﻫﺠﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ ﻣﻊ ﺫﻟﻚ ﺣﺴﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭼﻴﺮﻩ ﮔﺸﺖ، ﻭ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﻭ خودخواهیﺟﻠﻮﮔﻴﺮﺷﺎﻥ ﺷﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ.
🌸 ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻭﻱ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ، ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﺑﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ، ﻭ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎم، ﻛﻔﺮﻱ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻛﻔﺮ ﺷﺪ.
این آیه بیانگر همین معناست. می گوید آن یهودیان از روی حسادت، خودشان را فروختند و به جایش کفر به پیامبر را به دست آوردند.
🍀و این چقدر معامله پر ضرر و خسران آوری برای آنها شد!
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدایی در قرائت آیات صفحه ۱۴ 🌴
قرائت آیه آیه ۸۹:
وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
این آیه با جمله شرطیه آغاز شده است.
لَمَّا اسم شرط است و جمله جَاءَهُمْ . . . فعل شرط است.
جواب آن عبارت كَفَرُوا بِهِ می باشد.
لذا بهتر است که قاری تا اینجا همه عبارت ها را به هم وصل کند و روی كَفَرُوا بِهِ وقف کند تا جمله شرطیه تمام شود.
لذا وقف در كَفَرُوا بِهِ وقف کافی است.
البته عبارت فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا، تکرار شرط است که به نوعی تداعی کننده جمله استینافیه است.
به همین دلیل و به دلیل طولانی شدن عبارت، وقف بر كَفَرُوا نیز امکان پذیر است و در قرائت اشکالی ایجاد نمی کند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana