💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 روشنای ادبیات دینی🌹
حکیم سنایی غزنوی، قصیده سرا، مثنوی سرا، و غزل سرای مشهور زبان فارسی و از عارفان و شاعران قرن ششم هجری قمری است.
سنایی پیمان الهی را همان دین و ایمان الهی می داند که اگر کسی متعهد به این پیمان شود، هم به مقام عاشقی خداوند می رسد و هم به فضیلت های اخلاقی دست می یابد.
💐 وی در غزلیاتش چنین می سراید:
گر چه دشوارست کار عاشقی از بهر دوست
از محبت بر دل و جان، رخت عشق آسان کشد
رهروی باید، که اندر راه ایمان پی نهد
تا ز دل، پیمانهٔ غم بر سر پیمان کشد
دین و پیمان و امانت در ره ایمان یکیست
مرد کو، تا فضل دین اندر ره ایمان کشد
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
014-baghare-ar-menshawi.mp3
1.05M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، جمعه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۱ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۴
سوره البقره، آیه ۸۹ تا ۹۳
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۴🌹
خداوند در آیه ۹۰ سوره البقره در مذمت یهودیان و مسیحیانی که با بعثت رسول اکرم مخالفت کردند چنین می فرماید:
💐 بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ بَغْيًا أَن يُنَزِّلَ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ عَلَىٰ مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ فَبَاءُوا بِغَضَبٍ عَلَىٰ غَضَبٍ وَلِلْكَافِرِينَ عَذَابٌ مُّهِينٌ
🌴 ﺑﺪ ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺳﺖ ﺁﻧﭽﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺮﻭﺧﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻥ ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺣﺴﺎﺩﺕ ﺑﻪ ﻛﺘﺎﺑﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩﻩ [ ﻣﻌﺘﺮﺿﺎﻧﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﭼﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﻓﻀﻞ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻧﺶ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﺶ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ [ ﻛﺘﺎﺏ ﺁﺳﻤﺎﻧﻲ ] ﻧﺎﺯﻝ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺸﻤﻰ ﺑﺮ ﺭﻭﻱ ﺧﺸﻤﻰ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﺷﺪﻧﺪ . ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺧﻮﺍﺭ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
🌹 در تاریخ آمده که قبل ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ پیامبر، ﻛﻔﺎﺭ ﻋﺮﺏ ﻣﺘﻌﺮﺽ ﻳﻬﻮﺩ ﻣﻴ ﺸﺪﻧﺪ، ﻭ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﺯﺍﺭ ﻣﻲ دادند.
🌾 ﻳﻬﻮﺩ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻞ، ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻌﺜﺖ ﺧﺎﺗﻢ ﺍﻟﺎﻧﺒﻴﺎء (ﺹ) ﻣﻲ ﻛﺮﺩند ﻭ ﻣﻲ ﮔﻔﺘﻧﺪ: ﺍﮔﺮ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﻣﺎ ﻛﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺍﺯ ﺁﻣﺪﻧﺶ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺩﻩ ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﻧﻴﺰ ﺑﮕﻔﺘﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻛﻨﺪ، ﻣﺎ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺫﻟﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺷﺮ ﺷﻤﺎ ﺍﻋﺮﺍﺏ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻴﺪﻫﺪ.
🌺 به همین دلیل یهوﺩﻳﺎﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺑﻌﺜﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ)، پیوسته منتظر ظهور ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺑﻌﺜﺖ ﺍﻭ ﻭ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪﻥ ﻛﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ.
💐 ﻭﻟﻲ ﻫﻤﻴﻦ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ (ﺹ) ﻣﺒﻌﻮﺙ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﻛﺮﺩ، ﻭ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﻭﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ، ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺘﻨﺪ، ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺑﻌﺜﺖ ﻭ ﻫﺠﺮﺗﺶ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻛﺸﻴﺪﻧﺪ ﻣﻊ ﺫﻟﻚ ﺣﺴﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﭼﻴﺮﻩ ﮔﺸﺖ، ﻭ ﺍﺳﺘﻜﺒﺎﺭ ﻭ خودخواهیﺟﻠﻮﮔﻴﺮﺷﺎﻥ ﺷﺪ، ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﻪ ﻭﻱ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ.
🌸 ﻟﺬﺍ ﺑﻪ ﻭﻱ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻩ، ﮔﻔﺘﻪ ﻫﺎﻱ ﺳﺎﺑﻖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﻧﻜﺎﺭ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﻫﻤﺎﻧﻄﻮﺭ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺗﻮﺭﺍﺕ ﺧﻮﺩ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ، ﻭ ﻛﻔﺮﺷﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺳﻠﺎم، ﻛﻔﺮﻱ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻛﻔﺮ ﺷﺪ.
این آیه بیانگر همین معناست. می گوید آن یهودیان از روی حسادت، خودشان را فروختند و به جایش کفر به پیامبر را به دست آوردند.
🍀و این چقدر معامله پر ضرر و خسران آوری برای آنها شد!
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدایی در قرائت آیات صفحه ۱۴ 🌴
قرائت آیه آیه ۸۹:
وَلَمَّا جَاءَهُمْ كِتَابٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ وَكَانُوا مِن قَبْلُ يَسْتَفْتِحُونَ عَلَى الَّذِينَ كَفَرُوا فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا كَفَرُوا بِهِ فَلَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الْكَافِرِينَ
این آیه با جمله شرطیه آغاز شده است.
لَمَّا اسم شرط است و جمله جَاءَهُمْ . . . فعل شرط است.
جواب آن عبارت كَفَرُوا بِهِ می باشد.
لذا بهتر است که قاری تا اینجا همه عبارت ها را به هم وصل کند و روی كَفَرُوا بِهِ وقف کند تا جمله شرطیه تمام شود.
لذا وقف در كَفَرُوا بِهِ وقف کافی است.
البته عبارت فَلَمَّا جَاءَهُم مَّا عَرَفُوا، تکرار شرط است که به نوعی تداعی کننده جمله استینافیه است.
به همین دلیل و به دلیل طولانی شدن عبارت، وقف بر كَفَرُوا نیز امکان پذیر است و در قرائت اشکالی ایجاد نمی کند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
015-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، شنبه ۲۴ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۲ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۵
سوره البقره، آیه ۹۴ تا ۱۰۱
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبر در آیه ای از صفحه ۱۵🌹
آیه ۹۴ سوره البقره می فرماید:
💐 قُلْ إِن كَانَتْ لَكُمُ الدَّارُ الْآخِرَةُ عِندَ اللَّهِ خَالِصَةً مِّن دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ
🌴 ﺑﮕﻮ : ﺍﮔﺮ [ ﺁﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﻣﻰ ﭘﻨﺪﺍﺭﻳﺪ ] ﺳﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ [ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻧﻌﻤﺖ ﻫﺎﻳﺶ ] ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍ ﻭﻳﮋﻩ ﺷﻤﺎﺳﺖ ﻧﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﻳﮕﺮ ، ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺭﺍﺳﺘﮕﻮﻳﻴﺪ ﻣﺮﮒ ﺭﺍ ﺁﺭﺯﻭ ﻛﻨﻴﺪ.
🌾 آیه خطاب خداوند به بنی اسرائیل است.
🌺 این آیه یکی از شاخص های دوستان حقیقی خدا را مطرح می کند
🌸 آن شاخص این است که اگر کسی ایمان حقیقی داشته باشد و حقیتا خدا را دوست داشته باشد، زندگی آخرت را بیشتر از زندگی دنیا دوست دارد.
لذا از شهادت در راه خدا استقبال می کند و در مسیر ایمان چنان پایدار و محکم است که از مرگ نمی ترسد.
🌺 بر همین اساس به یهودیانی که ادعای دوستی و محبت خدا می کردند و ادعا می کردند که بهشت اخروی مخصوص آنهاست، یادآوری می کند که اگر راست می گویید و دوستان خاص خدا هستید و بهشت مخصوص شماست، آرزوی مرگ در راه خدا کنید تا به او بپیوندید.
🌷البته در ادامه شخصیت آنها را آشکار می کند که این ها دروغ می گویند. لذا هرگز آرزوی مرگ در راه خدا نخواهند کرد.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته ای در خصوص وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه 🌴
آیه ۱۰۱ سوره البقره:
وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
این آیه، با شرط آغاز شده و تا آخر آیه متعلقات مربوطه به جمله شرطیه است.
زیرا لَمَّا اسم شرط، و جمله جَاءَهُمْ . . . فعل شرط است
و جمله نَبَذَ فَرِيقٌ . . . جواب شرط است.
جمله اخر یعنی كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ، نیز جمله حالیه است.
بنابراین در این آیه محلی برای وقف کافی وجود ندارد.
لذا قاری اگر بتواند آیه را با یک نفس بخواند، بهتر است.
البته با توجه به طولانی بودن عبارت، قاری می تواند روی مَعَهُمْ وقف کند و اشکالی ندارد که از نَبَذَ هم که جواب شرط است آغاز کند.
همچنین می تواند روی أُوتُوا الْكِتَابَ و یا روی كِتَابَ اللَّهِ وقف کند، و از
نَبَذَ فَرِيقٌ که جواب شرط است آغاز کند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
016-baghare-ar-menshawi.MP3
964.7K
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، یکشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۳ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۶
سوره البقره، آیه ۱۰۲ تا ۱۰۵
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه 🌹
تحلیل آیه ۱۰۲ سوره البقره:
💐 ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﻳﻴﻞ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﻭﻯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﻰ ﻧﻴﺰ ﺿﻤﻴﻤﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ.
🌾 ﻭ به اذن خداوند ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭﺍﻥ او بودند.
🌺 این مسأله زمینه ای شده بود برای منحرفان جامعه که از شیاطین درس ساحری بگیرند و به گسترش سحر و جادو روی بیاورند.
🌴 خداوند برای اینکه آن قوم بتوانند با ساحران مقابله کنند دو فرشته به نام هاروت و ماروت را در سرزمین بابل فرستاد تا راه مبارزه با سحر ساحران به آنها آموزش دهند.
🌸 آن دو مأمور الهی به مردم یادآوری می کردند که مبادا از این آموزش های ما استفاده نادرست کنید.
🌺 اما آن قوم از این زمینه سوء استفاده کردند و از آنچه یاد گرفته بودند برای اختلاف افکنی در میان جامعه و خانواده ها استفاده می کردند.
🌾 آیه این داستان را برای مردم زمان رسول اکرم نقل کرده است. زیرا یهودیاﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ، به بهانه اینکه شیاطین در خدمت سلیمان بودند و دو فرشته الهی هم به مردم سحر می آموختند به ترویج ساحری روی آورده بودند.
🌹 بنابراین آیه حقیقت مسأله در زمان سلیمان را بیان کرده تا بهانه های واهی یهودیان زمان پیامبر را باطل کند.
لذا آیه تأکید می کند که سلیمان به سحر روی نیاورده بود و آن دو مأمور الهی هم فقط راه مبارزه با سحر را به مردم یاد می دادند تا به این وسیله بهانه را از یهودیان زمان پیامبر بگیرد.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۱۶🌴
نکته ای در آیه ۱۰۲ البقره👇
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
مَا در عبارت وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ، می تواند موصول باشد و می تواند نافیه باشد.
اگر مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ موصول گرفته شود، در این صورت این عبارت عطف به مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ در آغاز جمله است و بهتر است به قبل از خود وصل شود.
البته قاری می تواند برای اینکه تصور نشود عطف به يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ است، روی السِّحْرَ وقف کند و از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند. در این صورت بهتر است روی کلمه مَارُوتَ هم وقف کند، زیرا مَا در وَمَا يُعَلِّمَانِ نافیه است و استینافیه تلقی می شود.
امّا اگر مَا در عبارت وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ، نافیه گرفته شود، در این صورت مَا يُعَلِّمَانِ عطف به آن است.
در این صورت شایسته است قاری روی السِّحْرَ وقف کند و از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند و عبارت وَ مَا يُعَلِّمَانِ را هم به آن وصل کند.
وجه اول از جهت اعرابی، اَولی است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
4_5979040461141055765.aac
17.87M
🌴 جلسه تفسیر قرآن کریم
🌺 دکتر عبدالمجید طالب تاش
🌾 مسجد امام علی علیه السلام
🌸 شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۳
🌷 جلسه دوم تفسیر الحمد للّه ربّ العالمین
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
017-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، دوشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۷
سوره البقره، آیه ۱۰۶ تا ۱۱۲
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۷🌹
💐 آیه ۱۰۶ سوره البقره در باره دومسأله مهم شریعت اسلام سخن می گوید:
🌴 مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
🌺 ﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﻣﺤﺘﻮﻱ ﺣﻜﻢ ﻳﺎ ﺍﺣﻜﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻳﺎ ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ . ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ؟
🌸 این آیه از نسخ در قرآن سخن گفته است.
🌾 سؤال: منظور از نسخ در قرآن چیست؟
🍀 پاسخ: گاهی قرآن با نزول آیه ای، یک حکمی را صادر کرده است.
اما به دلیل مصلحت جامعه اسلامی، پس از مدتی آن حکم را زایل کرده و حکم دیگری را جایگزین آن کرده است.
🌷 به این کار نسخ گفته می شود.
آیه ای که حکم جدید دارد را ناسخ و آیه ای که حکمش زایل شده را منسوخ می نامند.
🌴 مثال:
خداوند در آیه ۱۲ سوره مجادله این حکم را صادر کرده است که هر کس می خواهد گفتگوی خصوصی با رسول الله داشته باشد و وقت ایشان را بصورت خصوصی بگیرد باید در راه خدا به نیازمندان صدقه ای بدهد.
💐 گفته شده است تنها کسی که به این حکم عمل می کرد امام علی علیه السلام بود.
🌸 دیگران از ترس دادن صدقه سؤالات خصوصی و شخصی خود را از ایشان نمی پرسیدند، و یا اینکه از دادن صدقه خودداری می کردند.
🌷 خداوند که نسبت به مردم رحمان است برای اینکه مسلمانان گرفتار سختی و یا گناه نشوند، از سر رحمت آیه ۱۳ سوره مجادله را نازل کرد و حکم پرداختن صدقه برای گفتگوی خصوصی با پیامبر را لغو کرد.
🌺 بنابراین آیه ۱۳ ناسخ و آیه ۱۲ منسوخ است و به این کار، نسخ گفته می شود.
🌸 البته در آیه، در کنار نسخ از کلمه انساء هم سخن به میان آمده است که از نسیان گرفته شده و در حقیقت همان نسخ است. زیرا وقتی حکم آیه نسخ می شود پس از مدتی حکم قبلی از یاد مردم می رود و آن را فراموش می کنند. به این اعتبار، به آن انساء گفته می شود.
🌷 نکته مهم این است که طبق بیان این آیه، هم نسخ و هم انساء، به نفع جامعه است و حکم بعدی برای جامعه اسلامی یا با منفعت بیشتری همراه است و یا مثل حکم قبلی است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
018-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، سه شنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۵ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۸
سوره البقره، آیه ۱۱۳ تا ۱۱۹
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۸ 🌹
💐 خداوند در آیه ۱۱۵ سوره البقره می فرماید:
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
🌴 ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖِ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻓﻘﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺭﻭ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻭﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.
🌺 این آیه یک معنای حقیقی دارد و یک معنای ظاهری.
🌷 معنای حقیقی آیه این است که مُلک ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﻧﻴﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ، خدا ﺍﺯ ﻗﺼﺪ ﺷﻤﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ.
🌾 خدا ﻣﺎنند ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮﺩ ﻣﮕﺮ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
🌷 ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍوند ﻧﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﻮﺩ.
🌸 ﭘﺲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎﺕ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﺪﺍﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ.
🌹 لذا انسان در هر حالتی که باشد خدا به او توجه دارد و از اعمال و نیات او آگاه است.
💐 و اما در مورد معنای ظاهری آیه از امام باقر علیه السلام روایتی رسیده که ﺧﺪﺍوند ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ تا انسان ها در نماز مستحبی به هر طرف که خواستند نماز بخوانند.
🌸 لذا ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻟﺎﺯم ﻧﻴﺴﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻌﺒﻪ نماز ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ.
🌴 ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭﻗﺘﻲ ﺑه طرﻑ ﺧﻴﺒﺮ ﺣﺮﻛﺖ می ﻛﺮﺩ، ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻣﺮﻛﺐ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﻣﺮﻛﺒﺶ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﺭﻓﺖ، ایشان ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻌﺒﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ کرﺩ.
🌾 ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﻣﻜﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻛﻌﺒﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﻗﺮار داشت نماز مستحبی را پشت به کعبه می خواند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیه ای از صفحه ۱۸🌴
آیه ۱۱۳ سوره البقره:
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ.
در این آیه جمله وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ جمله حالیه است که هم بیان گر حال یهود است و هم بیانگر حال نصاری.
به همین دلیل قاری می تواند وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ را به قبل از خود وصل کند، اما شایسته است در هنگام قرائت به این معنا توجه داشته باشد که جمله حالیه، حال برای هر دو گروه است.
و می تواند روی عَلَىٰ شَيْءٍ دوم وقف کند و از وَهُمْ يَتْلُونَ آغاز کند تا به این وسیله نشان دهد که جمله حالیه، بیان گر حال نصارای تنها نیست.
در ضمن اگر روی عَلَىٰ شَيْءٍ اول وقف کرد، نمی تواند از وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ ابتدا کند و جمله حالیه را هم به قبل وصل کند، زیرا در این صورت تصور می شود که جمله حالیه فقط بیانگر حال النَّصَارَىٰ است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
019-baghare-ar-menshawi.mp3
1.16M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، چهار شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۶ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۹
سوره البقره، آیه ۱۲۰ تا ۱۲۶
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۹🌹
💐 آیه ۱۲۴ البقره می فرماید:
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱ [ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺳﺨﺖ ]ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﺮﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻭﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم . ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻧﻢ [ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﺑﺮﮔﺰﻳﻦ ] . [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ]ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ.
🌸 خداوند چندین بار ابراهیم را آزمایش کرد.
🌾 یک بار با جانش.
و آن زمانی بود که کافران بخاطر مبارزه او با بت پرستی و بخاطر ایمانش به خدا، وی را در آتش افکندند.
🌺 یک بار با زن و فرزندش.
و آن زمانی بود که به فرمان خدا همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را در بیابان خشک و بی آب رها کرد.
🌴 یک بار با ساختن خانه کعبه در بیابان خشک و بدون زرع.
🌹 یک بار با فرزندش.
و آن زمانی بود که اسماعیل را به قربانگاه برد.
💐 و یک بار با اموالش.
و آن زمانی بود که در بیابان این ندای ملکوتی را از فرشته ای شنید که می گفت: سبّوح قدّوس، ربّنا و ربّ الملئکه و الرّوح
دو بار درخواست تکرار کرد و گفت : این ندای ملکوتی را تکرار کن و نام محبوب مرا ببر تا تمام اموالم را به تو بدهم.
🌷 پس از آنکه از همه این آزمایش ها سربلند بیرون آمد خداوند بعد از مقام نبوت، مقام امامت را هم به او عطا کرد.
🍀 لذا این آیه نشان می دهد که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است.
🌸 و وقتی درخواست این مقام برای فرزندانش کرد، خداوند فرمود: این عهد من به الظالمین نمی رسد.
الف و لام در الظالمین، اصطلاحاً الف و لام جنس است.
یعنی تمام ظلم ها را شامل می شود. هم ظلم به خود. هم ظلم به خدا. و هم ظلم به خلق.
کسی که هیچ یک از اقسام ظلم ها از او صادر نشود معصوم است.
🌴 بنابراین کسی به مقام امامت می رسد که معصوم باشد.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana