016-baghare-ar-menshawi.MP3
964.7K
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، یکشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۳ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۶
سوره البقره، آیه ۱۰۲ تا ۱۰۵
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه 🌹
تحلیل آیه ۱۰۲ سوره البقره:
💐 ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﺍﺯ ﺑﻨﻰ ﺍﺳﺮﺍﻳﻴﻞ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻯ ﻭﻯ ﭘﺎﺩﺷﺎﻫﻰ ﻧﻴﺰ ﺿﻤﻴﻤﻪ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ.
🌾 ﻭ به اذن خداوند ﺷﻴﺎﻃﻴﻦ ﺧﺪﻣﺘﮕﺰﺍﺭﺍﻥ او بودند.
🌺 این مسأله زمینه ای شده بود برای منحرفان جامعه که از شیاطین درس ساحری بگیرند و به گسترش سحر و جادو روی بیاورند.
🌴 خداوند برای اینکه آن قوم بتوانند با ساحران مقابله کنند دو فرشته به نام هاروت و ماروت را در سرزمین بابل فرستاد تا راه مبارزه با سحر ساحران به آنها آموزش دهند.
🌸 آن دو مأمور الهی به مردم یادآوری می کردند که مبادا از این آموزش های ما استفاده نادرست کنید.
🌺 اما آن قوم از این زمینه سوء استفاده کردند و از آنچه یاد گرفته بودند برای اختلاف افکنی در میان جامعه و خانواده ها استفاده می کردند.
🌾 آیه این داستان را برای مردم زمان رسول اکرم نقل کرده است. زیرا یهودیاﻥ ﻣﻌﺎﺻﺮ ﺑﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺰﻭﻝ ﻗﺮﺁﻥ، به بهانه اینکه شیاطین در خدمت سلیمان بودند و دو فرشته الهی هم به مردم سحر می آموختند به ترویج ساحری روی آورده بودند.
🌹 بنابراین آیه حقیقت مسأله در زمان سلیمان را بیان کرده تا بهانه های واهی یهودیان زمان پیامبر را باطل کند.
لذا آیه تأکید می کند که سلیمان به سحر روی نیاورده بود و آن دو مأمور الهی هم فقط راه مبارزه با سحر را به مردم یاد می دادند تا به این وسیله بهانه را از یهودیان زمان پیامبر بگیرد.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۱۶🌴
نکته ای در آیه ۱۰۲ البقره👇
وَاتَّبَعُوا مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ عَلَىٰ مُلْكِ سُلَيْمَانَ وَمَا كَفَرَ سُلَيْمَانُ وَلَٰكِنَّ الشَّيَاطِينَ كَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ وَمَا يُعَلِّمَانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّىٰ يَقُولَا إِنَّمَا نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلَا تَكْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُمَا مَا يُفَرِّقُونَ بِهِ بَيْنَ الْمَرْءِ وَزَوْجِهِ وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ وَلَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَرَاهُ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاقٍ وَلَبِئْسَ مَا شَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
مَا در عبارت وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ، می تواند موصول باشد و می تواند نافیه باشد.
اگر مَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ موصول گرفته شود، در این صورت این عبارت عطف به مَا تَتْلُو الشَّيَاطِينُ در آغاز جمله است و بهتر است به قبل از خود وصل شود.
البته قاری می تواند برای اینکه تصور نشود عطف به يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ است، روی السِّحْرَ وقف کند و از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند. در این صورت بهتر است روی کلمه مَارُوتَ هم وقف کند، زیرا مَا در وَمَا يُعَلِّمَانِ نافیه است و استینافیه تلقی می شود.
امّا اگر مَا در عبارت وَمَا أُنزِلَ عَلَى الْمَلَكَيْنِ بِبَابِلَ هَارُوتَ وَمَارُوتَ، نافیه گرفته شود، در این صورت مَا يُعَلِّمَانِ عطف به آن است.
در این صورت شایسته است قاری روی السِّحْرَ وقف کند و از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند و عبارت وَ مَا يُعَلِّمَانِ را هم به آن وصل کند.
وجه اول از جهت اعرابی، اَولی است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
4_5979040461141055765.aac
17.87M
🌴 جلسه تفسیر قرآن کریم
🌺 دکتر عبدالمجید طالب تاش
🌾 مسجد امام علی علیه السلام
🌸 شنبه ۲۴ آذر ماه ۱۴۰۳
🌷 جلسه دوم تفسیر الحمد للّه ربّ العالمین
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
017-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، دوشنبه ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۴ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۷
سوره البقره، آیه ۱۰۶ تا ۱۱۲
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۷🌹
💐 آیه ۱۰۶ سوره البقره در باره دومسأله مهم شریعت اسلام سخن می گوید:
🌴 مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
🌺 ﻫﺮ ﺁﻳﻪ ﺍﻱ ﺭﺍ ﻛﻪ [ ﻣﺤﺘﻮﻱ ﺣﻜﻢ ﻳﺎ ﺍﺣﻜﺎﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻭﻗﺘﻲ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﻣﺼﻠﺤﺖ ﻳﺎ ﺍﻗﺘﻀﺎﻱ ﺯﻣﺎﻥ ] ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﺮﺩﺍﺭﻳﻢ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺗﺄﺧﻴﺮ ﺍﻧﺪﺍﺯﻳﻢ ، ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻳﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪﺵ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﻳﻢ . ﺁﻳﺎ ﻧﺪﺍﻧﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭﻱ ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ ؟
🌸 این آیه از نسخ در قرآن سخن گفته است.
🌾 سؤال: منظور از نسخ در قرآن چیست؟
🍀 پاسخ: گاهی قرآن با نزول آیه ای، یک حکمی را صادر کرده است.
اما به دلیل مصلحت جامعه اسلامی، پس از مدتی آن حکم را زایل کرده و حکم دیگری را جایگزین آن کرده است.
🌷 به این کار نسخ گفته می شود.
آیه ای که حکم جدید دارد را ناسخ و آیه ای که حکمش زایل شده را منسوخ می نامند.
🌴 مثال:
خداوند در آیه ۱۲ سوره مجادله این حکم را صادر کرده است که هر کس می خواهد گفتگوی خصوصی با رسول الله داشته باشد و وقت ایشان را بصورت خصوصی بگیرد باید در راه خدا به نیازمندان صدقه ای بدهد.
💐 گفته شده است تنها کسی که به این حکم عمل می کرد امام علی علیه السلام بود.
🌸 دیگران از ترس دادن صدقه سؤالات خصوصی و شخصی خود را از ایشان نمی پرسیدند، و یا اینکه از دادن صدقه خودداری می کردند.
🌷 خداوند که نسبت به مردم رحمان است برای اینکه مسلمانان گرفتار سختی و یا گناه نشوند، از سر رحمت آیه ۱۳ سوره مجادله را نازل کرد و حکم پرداختن صدقه برای گفتگوی خصوصی با پیامبر را لغو کرد.
🌺 بنابراین آیه ۱۳ ناسخ و آیه ۱۲ منسوخ است و به این کار، نسخ گفته می شود.
🌸 البته در آیه، در کنار نسخ از کلمه انساء هم سخن به میان آمده است که از نسیان گرفته شده و در حقیقت همان نسخ است. زیرا وقتی حکم آیه نسخ می شود پس از مدتی حکم قبلی از یاد مردم می رود و آن را فراموش می کنند. به این اعتبار، به آن انساء گفته می شود.
🌷 نکته مهم این است که طبق بیان این آیه، هم نسخ و هم انساء، به نفع جامعه است و حکم بعدی برای جامعه اسلامی یا با منفعت بیشتری همراه است و یا مثل حکم قبلی است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
018-baghare-ar-menshawi.MP3
1.04M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، سه شنبه ۲۷ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۵ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۸
سوره البقره، آیه ۱۱۳ تا ۱۱۹
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۸ 🌹
💐 خداوند در آیه ۱۱۵ سوره البقره می فرماید:
وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
🌴 ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖِ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ ﻓﻘﻂ ﻭﻳﮋﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ; ﭘﺲ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻛﺠﺎ ﺭﻭ ﻛﻨﻴﺪ ﺁﻧﺠﺎ ﺭﻭﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ . ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻋﻄﺎ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻭ ﺩﺍﻧﺎﺳﺖ.
🌺 این آیه یک معنای حقیقی دارد و یک معنای ظاهری.
🌷 معنای حقیقی آیه این است که مُلک ﺧﺪﺍ ﻭ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﻭﺳﻌﺖ ﺩﺍﺭﺩ، ﻭ ﻧﻴﺎﺕ ﺷﻤﺎ ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻮ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ، خدا ﺍﺯ ﻗﺼﺪ ﺷﻤﺎ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ.
🌾 خدا ﻣﺎنند ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮﺩ ﻣﮕﺮ ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
🌷 ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍوند ﻧﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ، ﻧﻪ ﻣﺘﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻴﻨﻲ ﺑﺴﻮﻳﺶ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﻨﺪ ﺗﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺗﻮﺟﻪ ﻭﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﻮﺩ.
🌸 ﭘﺲ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻤﺎم ﺟﻬﺎﺕ، ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻢ ﺑﺪﺍﻥ ﺁﮔﺎﻩ ﺍﺳﺖ.
🌹 لذا انسان در هر حالتی که باشد خدا به او توجه دارد و از اعمال و نیات او آگاه است.
💐 و اما در مورد معنای ظاهری آیه از امام باقر علیه السلام روایتی رسیده که ﺧﺪﺍوند ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻧﺎﺯﻝ ﻛﺮﺩ تا انسان ها در نماز مستحبی به هر طرف که خواستند نماز بخوانند.
🌸 لذا ﺩﺭ ﻧﻤﺎﺯﻫﺎﻱ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻟﺎﺯم ﻧﻴﺴﺖ ﺣﺘﻤﺎ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻌﺒﻪ نماز ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ.
🌴 ﻫﻢ ﭼﻨﺎﻥ ﻛﻪ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﻭﻗﺘﻲ ﺑه طرﻑ ﺧﻴﺒﺮ ﺣﺮﻛﺖ می ﻛﺮﺩ، ﺑﺮ ﺑﺎﻟﺎﻱ ﻣﺮﻛﺐ ﺧﻮﺩ ﻧﻤﺎﺯ ﻣﺴﺘﺤﺒﻲ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻧﺪ. ﻣﺮﻛﺒﺶ ﺑﻪ ﻫﺮ ﻃﺮﻑ ﻣﻲ ﺭﻓﺖ، ایشان ﺑﺎ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﻛﻌﺒﻪ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻣﻲ کرﺩ.
🌾 ﻭ ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻭﻗﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻔﺮ ﻣﻜﻪ ﺑﻪ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺑﺮ ﻣﻲ ﮔﺸﺖ ﻭ ﻛﻌﺒﻪ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺵ ﻗﺮار داشت نماز مستحبی را پشت به کعبه می خواند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیه ای از صفحه ۱۸🌴
آیه ۱۱۳ سوره البقره:
وَقَالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصَارَىٰ عَلَىٰ شَيْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلَىٰ شَيْءٍ وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ كَذَٰلِكَ قَالَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ.
در این آیه جمله وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ جمله حالیه است که هم بیان گر حال یهود است و هم بیانگر حال نصاری.
به همین دلیل قاری می تواند وَهُمْ يَتْلُونَ الْكِتَابَ را به قبل از خود وصل کند، اما شایسته است در هنگام قرائت به این معنا توجه داشته باشد که جمله حالیه، حال برای هر دو گروه است.
و می تواند روی عَلَىٰ شَيْءٍ دوم وقف کند و از وَهُمْ يَتْلُونَ آغاز کند تا به این وسیله نشان دهد که جمله حالیه، بیان گر حال نصارای تنها نیست.
در ضمن اگر روی عَلَىٰ شَيْءٍ اول وقف کرد، نمی تواند از وَقَالَتِ النَّصَارَىٰ ابتدا کند و جمله حالیه را هم به قبل وصل کند، زیرا در این صورت تصور می شود که جمله حالیه فقط بیانگر حال النَّصَارَىٰ است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
019-baghare-ar-menshawi.mp3
1.16M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، چهار شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۶ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۱۹
سوره البقره، آیه ۱۲۰ تا ۱۲۶
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۱۹🌹
💐 آیه ۱۲۴ البقره می فرماید:
وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ
ﻭ [ ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﺭﺍ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺑﻪ ﺍﻣﻮﺭﻱ [ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﻭ ﺳﺨﺖ ]ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻛﺮﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻃﻮﺭ ﻛﺎﻣﻞ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺭﺳﺎﻧﻴﺪ ، ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺵ [ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺷﺎﻳﺴﺘﮕﻲ ﻭﻟﻴﺎﻗﺖ ﺍﻭ ] ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﻣﻦ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻫﻤﻪ ﻣﺮﺩم ﭘﻴﺸﻮﺍ ﻭ ﺍﻣﺎم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩم . ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﮔﻔﺖ : ﻭ ﺍﺯ ﺩﻭﺩﻣﺎﻧﻢ [ ﻧﻴﺰ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﺑﺮﮔﺰﻳﻦ ] . [ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ]ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭘﻴﻤﺎﻥ ﻣﻦ [ ﻛﻪ ﺍﻣﺎﻣﺖ ﻭ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﻲ ﺍﺳﺖ ] ﺑﻪ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ.
🌸 خداوند چندین بار ابراهیم را آزمایش کرد.
🌾 یک بار با جانش.
و آن زمانی بود که کافران بخاطر مبارزه او با بت پرستی و بخاطر ایمانش به خدا، وی را در آتش افکندند.
🌺 یک بار با زن و فرزندش.
و آن زمانی بود که به فرمان خدا همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را در بیابان خشک و بی آب رها کرد.
🌴 یک بار با ساختن خانه کعبه در بیابان خشک و بدون زرع.
🌹 یک بار با فرزندش.
و آن زمانی بود که اسماعیل را به قربانگاه برد.
💐 و یک بار با اموالش.
و آن زمانی بود که در بیابان این ندای ملکوتی را از فرشته ای شنید که می گفت: سبّوح قدّوس، ربّنا و ربّ الملئکه و الرّوح
دو بار درخواست تکرار کرد و گفت : این ندای ملکوتی را تکرار کن و نام محبوب مرا ببر تا تمام اموالم را به تو بدهم.
🌷 پس از آنکه از همه این آزمایش ها سربلند بیرون آمد خداوند بعد از مقام نبوت، مقام امامت را هم به او عطا کرد.
🍀 لذا این آیه نشان می دهد که مقام امامت بالاتر از مقام نبوت است.
🌸 و وقتی درخواست این مقام برای فرزندانش کرد، خداوند فرمود: این عهد من به الظالمین نمی رسد.
الف و لام در الظالمین، اصطلاحاً الف و لام جنس است.
یعنی تمام ظلم ها را شامل می شود. هم ظلم به خود. هم ظلم به خدا. و هم ظلم به خلق.
کسی که هیچ یک از اقسام ظلم ها از او صادر نشود معصوم است.
🌴 بنابراین کسی به مقام امامت می رسد که معصوم باشد.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۱۹🌴
آیه ۱۲۱ سوره البقره:
الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ أُولَٰئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ
آیه با جمله اسمیه آغاز می شود. الَّذِينَ مبتداست که نیاز به خبر دارد.
یک قول این است که گفته شود جمله يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ خبر آن است.
اگر این قول پذیرفته شود قاری می تواند روی تِلَاوَتِهِ وقف کند و از ما بعد آن هم ابتدا کند.
در این صورت منظور از الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ، پیامبرانی هستند که کتاب بر آنها نازل شده است.
مضمون برخی آیات دیگر مثل آیه ۵۲ سوره قصص این برداشت را تأیید می کند.
وجه دوم این است که جمله يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ را جمله حالیه بگیریم.
در این صورت قاری نمی تواند روی تِلَاوَتِهِ وقف کند.
بلکه می تواند روی يُؤْمِنُونَ بِهِ وقف کند. زیرا يُؤْمِنُونَ بِهِ خبر است و با آن جمله کامل می شود.
مضمون برخی آیات دیگر مثل آیه ۲۰ انعام این قول را تأیید می کند.
در مجموع، بر اساس سیاق آیه، قول دوم ترجیح دارد. لذا در مصحف محشّی بر این قول تأکید شده است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 روشنای ادبیات دینی🌹
عطار نیشابوری در یکی از غزلیات خود به ابراهیم علیه السلام اشاره می کند که در مسیر توحید و در جریان شکستن بت ها، تنها به رضایت خداوند می اندیشید و هیچ ترسی از مخالفت عمویش آزر و حاکمیّت نداشت:
دلا در سرّ عشق از سر میندیش
بده جان و ز جان دیگر میندیش
چو سر در کار و جان در یار بازی
خوشیِّ خویش ازین خوشتر میندیش
چو پروانه گرت پر سوزد آن شمع
به پهلو میرو و از پر میندیش
چو سر در باختی بشناختی سر
چو سر بشناختی از سر میندیش
همه بتها چو ابراهیم بشکن
هم از آذر هم از آزر میندیش
اگر عشقت بسوزد بر سرِ دار
دهد بر باد خاکستر میندیش
درین دریای پر گرداب حسرت
کس از عطار حیرانتر میندیش
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
020-baghare-ar-menshawi.MP3
1.09M
قرائت یک صفحه از قرآن کریم
امروز، پنحشنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۳ و
۱۷ جمادی الثانی ۱۴۴۶
قرائت صفحه ۲۰
سوره البقره، آیه ۱۲۷ تا ۱۳۴
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۰🌹
💐 قرآن کریم در آیه ۱۲۹ سوره البقره دعای ابراهیم علیه السلام را به درگاه خداوند گزارش کرده که می گوید:
رَبَّنَا وَابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِكَ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَيُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
🌸 مشابه این آیه، در سوره آل عمران آیه ۱۶۴، و در سوره جمعه آیه ۲ آمده که از قول خداوند و در مورد بعثت رسول اکرم است و نشان می دهد که خداوند دعای ابراهیم را پذیرفته است.
🌾 در این آیات هدف از بعثت رسول اکرم را سه چیز معرفی کرده است:
🌺 تزکیه انسان ها
🌴 تعلیم کتاب به آنها
🌹 تعلیم حکمت به آنها
💐 منظور از کتاب، قرآن است.
🌸 منظور از حکمت چیست؟
🌴 پاسخ:
در آیات ۲۲ تا ۳۸ سوره اسراء مسائلی را مطرح می کند و در آیه ۳۹ می فرماید: این ها بخشی از حکمت است که پروردگارت به تو وحی کرده است.
همچنین در آیه ۱۲ لقمان نیز نمونه ای دیگر از حکمت را بیان می کند.
💐 در این آیات چند مسأله را به عنوان بخش هایی از حکمت معرفی کرده است:
🌸 شکر گزاری از خداوند
🌾 پرهیز از شرک ورزی
🌺 عبادت خدا
🌴 احسان به پدر و مادر
🌹 پرداخت حقوق خویشاوندان
💐 رسیدگی به نیازمندان
🌷 پرهیز از تبذیر و اسراف
🍀 نرم خویی در گفتار
🌸 رعایت آداب انفاق و بخشش
🍀 پرهیز از فرزند کشی بخاطر ترس از فقر
🌺 پرهیز از زنا
🌴 پرهیز از قتل و کشتار
🍀 نزدیک نشدن و نخوردن اموال یتیمان
🌾 وفای به عهد
🌸 رعایت عدالت در معاملات اقتصادی
💐 قضاوت نکردن در جایی که علم نداریم
🌾 توجه به مسئولیت چشم و گوش و قلب
🌸 پرهیز از مشی متکبرانه و مغرورانه
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۰🌴
آیه ۱۳۱ سوره البقره:
إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعَالَمِينَ
در قرائت این آیه قاری می تواند روی أَسْلِمْ وقف کند.
اما بهتر است که وقف نکند و جمله قَالَ أَسْلَمْتُ را به أَسْلِمْ وصل کند.
دلیل:
إِذْ ظرف زمان است. ظرف همیشه وابسته به یک فعل است که معنای آن را کامل می کند.
إِذْ می تواند متعلّق به فعل محذوف أُذکُر باشد. در این صورت معنا روی کلمه أَسْلِمْ تمام می شود و جمله قَالَ أَسْلَمْتُ استینافیه است.
در این صورت وقف روی أَسْلَمْتُ جایز، و ابتدا از ما بعد آن بلامانع است.
اما برخی إِذْ را متعلق به اصْطَفَيْنَاهُ در آیه قبل می دانند.
در اینصورت در واقع هنگامی که خداوند به ابراهیم گفت که اسلام بیاور و او هم اسلام را پذیرفت، وی را به عنوان پیامبر برگزید.
در واقع معنا روی کلمه أَسْلِمْ تمام نمی شود و جمله قَالَ أَسْلَمْتُ بدل از جمله قَالَ لَهُ است.
لذا در این صورت بهتر است که قاری جمله قَالَ أَسْلَمْتُ را به أَسْلِمْ وصل کند.
بخصوص بهتر است قاری این دو بخش را وصل کند تا نشان دهد که وقتی خداوند به ابراهیم گفت که اسلام بیاور، ابراهیم بدون تعلّل و بلافاصله اسلام آورد و تسلیم امر الهی شد.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
021-baghare-ar-menshawi.MP3
1.03M
به نام خداوند جان و خرد
💐 قرائت امروز جمعه
۳۰ آذرماه ۱۴۰۳
۱۸ جمادی الثانی ۱۴۴۶
۲۰ دسامبر ۲۰۲۴
🌴 قرائت صفحه ۲۱ از قرآن کریم به خط عثمان طه
🌹سوره مبارکه البقره، آیه ۱۳۵ تا ۱۴۱
قاری: مرحوم شیخ منشاوی
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
💐🌷🍇🌺🌴☘🍀🌿
🍇 تدبّر در آیه ای از صفحه ۲۱🌹
آیه ۱۳۸ سوره البقره می فرماید:
البقره
صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ
ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ [ ﻛﻪ برکزینید] ﻭ ﭼﻪ ﺭنگی ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺯ ﺭﻧﮓ ﺧﺪﺍﺳﺖ ؟ ﻭ ﻣﺎ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺍﻭﻳﻴﻢ
🌹 منظور از رنگ چیست؟ و منظور از رنگ خدا چیست؟
🌴 هر انسانی و هر جامعه ای به چیزهایی ایمان دارند و بر اساس اعتقادی که دارند، رفتارهای فردی و اجتماعی از آنها سر می زند
س
🌾 مجموعه این اعتقادات و رفتارها، رنگ هر کسی و رنگ هر جامعهای را مشخص می کند.
🌸 حامعه یهودی که از همان ابتدا تا به امروز پیوسته منشأ تفرقه و فساد بوده، در حقیقت رنگ جوامع یهودی در طول تاریخ است.
🍀 جامعه مسیحی که خدا را از زندگی انسان خارج کرده و خودمحوری را در مرکز زندگی خود قرار داده است، رنگ جوامع مسیحی را تشکیل می دهد.
🌷 جامعهای که ایمان به خدا و عمل به امر و نهی او و پذیرفتن هدایت الهی و عشق و علاقه به راه خدا را در رأس برنامههای خود قرار می دهد، رنگ آن جامعه است.
🌾 قرآن چنین رویکردی در جامعه را، رنگ خدا معرفی کرده است.
🌺 آیات قبل، دو رنگ را معرفی کرده است. یکی رنگ غیر خدا، یعنی همان رنگی که یهودیان و مسیحیان منحرف شده از دین موسی و عیسی تبلیغ می کنند.
و یکی رنگی که ابراهیم و موسی و عیسی و دیگر پیامبران علیهم السلام و رسول الله صلی الله علیه و آله آن را تبلیغ می کردند که رنگ خداست.
🌴 رسول الله به دنبال آن بود که امت اسلام را به این رنگ در آورد که همان رنگ خداست.
🌾 لذا برنامه های فردی و اجتماعی دین اسلام، محقق ساختن رنگ خداست.
💐 بنا بر تعبیر این آیه، چنین رویکردی یعنی رنگ خدا برترین رنگ برای زندگی فردی و اجتماعی است.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana
🌹 نکته وقف و ابتدا در قرائت آیات صفحه ۲۱🌴
آیه ۱۳۶ سوره البقره:
قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْنَا وَمَا أُنزِلَ إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِيَ مُوسَىٰ وَعِيسَىٰ وَمَا أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِن رَّبِّهِمْ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ
وقف و ابتدا در این آیه نیاز به دقت دارد.
زیرا به رغم طولانی بودن، همه جمله ها مفعول برای فعل قُولُوا بشمار می آید و محلی برای وقف کافی وجود ندارد.
جمله لَا نُفَرِّقُ به بعد جمله حالیه است و به قبل وصل می شود.
البته برخی آن را استینافیه گرفته اند که در این صورت وقف بر رَّبِّهِمْ جائز است.
در مورد قبل از آن بهتر است قاری در صورت اضطرار روی هر کلمه ای وقف کرد، از وَمَا أُنزِلَ و یا از وَمَا أُوتِيَ ابتدا کند تا اتصال معنایی حفظ شود.
البته روش منشاوی هم بلا اشکال است که روی وَالْأَسْبَاطِ وقف کرده و از همین کلمه ابتدا کرده است. هر چند بهتر بود که از وَمَا أُنزِلَ ابتدا کند.
اما نباید در صورت وقف بر یکی از اسم ها، از اسم های قبل از آن ابتدا کند.
☘🍀🌴🌿🌾🌹💐🌷
نکات قرآنی ادبی و آموزش قرآن👇
https://eitaa.com/RoshanaSana