eitaa logo
طرح رشد علمی 🇮🇷🇵🇸
484 دنبال‌کننده
7.6هزار عکس
4هزار ویدیو
1.1هزار فایل
تلاش، معرفی آخرین رویدادها و اخبار علمی روز کشور؛ نشستها و پژوهشهای مرتبط با اخلاق؛ تربیت و مشاوره اسلامی است به جامعه علمی مشتاق به امید رشد و پویایی بالنده‌تر و مؤثرتر.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠مسابقه کتابخوانی 📔کتاب "شب ظلمانی شاهنشاهی" 🎁 همراه با هدای جوایز به نفرات برگزیده 🚨در صورتی که طلاب محترم در مسابقه اداره تهذیب مرکز مدیریت هدیه دریافت نکردند، از طرف مجتمع عالی حوزوی ولی امر عج قرعه کشی دیگری برگزار می گردد و به نفرات برتر هدایای ارزنده تقدیم می گردد 🗓 مهلت ارسال پاسخ نامه: 30 بهمن ماه 1400 📱ارسال پاسخ نامه به شماره: 09307750445 ❌جواب ها،همراه با نام و نام خانوادگی به صورت پیامکی ارسال گردد مثال: نام و نام خانوادگی 1234567 🔹 ویژه طلاب مرکز و همسران و فرزندانشان 📚 برای دریافت کتاب با 20% تخفیف به معاونت فرهنگی مراجعه فرمایید 📍مجتمع عالی حوزوی جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) 🆔 @TahzybTarbyatFarhangy
هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦ ‌‌‌‌‌‌‌┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄ ♻️ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان برگزار می کند: ❇️ سمینار علمی: شناسایی مولفه ها و شاخص های الگوی مطلوب اشتغال بانوان از دیدگاه اسلام ♻️ با حضور: اساتید ارجمند👇 🔹حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قدرت الله خسرو شاهی(عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، مدرس حوزه و دانشگاه، دکترای حقوق) 🔹 سرکار خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی (عضو هیات علمی پژوهشگاه زن و خانواده، مدیر گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س)، مدرس حوزه و دانشگاه ، دکترای مطالعات زنان) 🔸دبیر جلسه: سرکار خانم دکتر عفت رمضانیان (مدرس حوزه و دانشگاه) 🌐لینک ورود به جلسه: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/ss1090301855/httpyun.iraacef 📆دوشنبه: ۱۱ بهمن ماه ⏰ساعت: ۹ الی ۱۱ صبح ╭━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╮ ❇️@pajoohesh_esfahan ╰━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╯
هدایت شده از ذکری
📝 بت‌ شکن ✳️این درست است که هر روز انسان بت های دیروزش را می‌شکند، اما مهم بعد از آن است. 🔻تو میتوانی همچنان بتی دیگر برای خود بتراشی، با رنگ و لعاب جدیدتر. 🔻حرفی نیست بتراش! 🔻اما سرنوشت آن هم چیزی جز شکسته شدنش نیست! 🔻این تو هستی که وقتی کوچکی این بزرگ های موهوم را میفهمی، به زمین میزنی و می شکنی شان. 🔻اما تا چه وقتی میخاهی بزرگ های پنداری را محبوب بگیری؟ ✅ آیا محبوب بزرگ تری سراغ داری؟ ✅وقتش نیست به محبوبی بزرگ تر از خودت، بزرگ تر از همه چیز فکر کنی؟ ┈••✾••┈┈• 🔰 به ذکری بپیوندید... 🆔 https://eitaa.com/zeekra
📣دوره آنلاین تربیت سیاسی؛ از چیستی تا چگونگی 🔰ویژه معلمان، مربیان و فعالان فرهنگی تربیتی 🔅سر فصل‌های دوره: 🔸️انسان سیاسی در افق تمدن اسلامی ⬅️ استاد اصغر طاهرزاده 🔸️مطالعه تجربه کادرسازی امام موسی صدر ⬅️ دکتر شریف لک‌زایی 🔸️رویکردهای تعاملی معصومین با کارگزاران حکومت اسلامی ⬅️ دکتر محمدحسین رجبی دوانی 🔸️چیستی تربیت سیاسی و دشواری‌های آن در ساختار اجتماعی ⬅️ دکتر مجتبی همتی‌فر 🔸️تجربه‌نوردی تربیت سیاسی در دنیا ⬅️ دکتر میلاد دخانچی 🔸️رویکرد‌های تربیت سیاسی در مدارس ایران ⬅️ دکتر محمد نوروزیان 🔸️روایتی از تاریخ سیاست پس از انقلاب اسلامی ⬅️ سید جواد نقوی 🔸️نسبت آرمان انقلاب و روش تربیت سیاسی ⬅️ مرتضی نقره‌ای ⏳زمان ثبت نام : شنبه ۹ بهمن تا یکشنبه۱۷ بهمن ۱۴۰۰ ⏰ زمان برگزاری: از یکشنبه ۱۷ بهمن تا دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰ 🌐 دوره به صورت آنلاین برگزار می‌شود. 🔎جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید: ۰۹۲۲۹۲۸۴۴۰۲ یا به ادمین صفحه‌ی اینستاگرام دانه به آدرس زیر پیام دهید: @daneh_edu 📋جهت ثبت‌نام به لینک موجود در بیو پیج دانه مراجعه کنید: https://evand.com/events/تربیت-سیاسی-از-چیستی-تا-چگونگی ___ 🌱در تکاپوی رویش @daneh_edu
📗کتاب حلقه کندوکاو اخلاقی تربیت اخلاقی در برنامه فلسفه برای کودکان اثر روح الله کریمی انتشارات پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات ‌فرهنگی این انتشارات مجموعه کتابهای خوبی در باب فبک چاپ کرده است. 🌷🇮🇷🌷
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@studiesofshia ❇️ هانری وقتی آزادی فکری علامه را دید، فهمید او کجا و کجا؟! 🔹 استاد درباره شخصیت علمی علامه طباطبایی ره مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ❇️ تا می توانيد "متن" بخوانيد 🔹دکتر حسن انصاری؛ مؤسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون يکی از پديده هایی که در سال های اخير در ميان برخی طالب علمان حوزه مطالعات اسلامی ديده می شود اتکای بيش از حد بر پژوهش ها به جای تلاش برای آشنایی مستقيم با متون است. البته طبعا هر پژوهشگری در تحقيقات تاريخی و متنی خود نيازمند هر دو جنبه است و در اين سخنی نيست. اما آنچه متأسفانه ديده می شود محدود شدن دايره آشنایی مستقيم با متون و در قياس با آن اعتماد بيش از اندازه به پژوهش ها و سابقه آنهاست. يکی از دلائل اين امر فزونی روزافزون تحقيقات به ويژه به زبان های اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی است؛ و همزمان دليل ديگر انتشار انبوهی از متون تاريخی و دينی و فکری و ادبی در مقياس ده ها برابر نسبت به اوائل قرن بيستم است. بنابراين هم آشنایی و مراجعه به عمده متون مرتبط در هر پژوهش مثلا در حوزه مطالعات قرآنی و يا حديثی بسيار وقتگيرتر، مشکل تر و نيازمند حوصله و دقت بيشتری است و هم به دليل وجود پژوهش های گسترده و آسانياب تر در اين زمينه ها برخی ترجيح می دهند به جای متن ها به اين نوع از پژوهش ها بسنده کنند. طبعا مراجعه به هر دو نوع ادبيات (يعنی متون و همچنين پژوهش های جديد) هم لازم است و هم اهميت آن برای بسياری امری بديهی و روشن است. منتهی سخن بر سر اين است که اندازه و وزن و حجم هر کدام بايد چقدر باشد و اولويت ها کدام است؟ به تجربه يافته ام که پژوهشی که بيش از آنکه متکی بر مراجعه مجدد به متن ها و بازخوانی آنها باشد اعتماد بر پژوهش های ديگران را مبنا قرار می دهد، حتی اگر خيلی هم ظاهری آراسته و عالمانه و پر ارجاع داشته باشد در مقام بازبينی و دقت معلوم می شود تا چه اندازه از اين نا آشنایی و عدم توجه به متون در معرض بد فهمی ها و تکرار اشتباهات ديگران و يا کليات گویی قرار گرفته است. اما من اينجا بيشتر خطابم به نسل جوان و علاقمند به مطالعات اسلامی است: تا می توانيد متن بخوانيد. هر نوع متنی: ادب عربی و فارسی، متون رشته های مختلف علوم دينی و خاصه متون تاريخی و روایی. بدون آشنایی عميق و بازخوانی متون و به ويژه متون کهن در هر رشته ای کار پژوهش به سامان نمی رسد. عادت کنيد اگر يک کتاب و مقاله از حوزه مطالعات غربی در حوزه اسلام و ايران می خوانيد در مقابل ده و بل صد متن مهم از متون کهن را به دقت بخوانيد. کتاب را دست بگيريد و بخوانيد. هر چقدر متن بخوانيد به تدريج متوجه می شويد که از پژوهش های سطحی و در عين حال بلند پروازانه و پر ادعا بی نيازتر می شويد. البته بی گفتگو آشنایی با پژوهش های عميق و کلاسيک و سرنوشت ساز ضروری است و مکمل مطالعه متن است اما اندازه و قدر هر کدام را در جای خود قرار دهيد. ساده انگاری است که با صرف خواندن پژوهش های جديد بی آنکه با متون و با سنت های قدمایی از نزديک آشنایی حاصل کنيم می توانيم سخنی از سر تحقيق و نه صرف تقليد برای ديگران داشته باشيم. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_6014569740578589793.pdf
6.29M
@studiesofshia ❇️ فلسفه قدیم ایران و اهمیت امروز آن 🔹نویسنده: هانری کربن؛ مترجم: بزرگ نادرزاد 🔸معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1347 شماره 5 🔺اصل متن فرانسوی این مقاله در نشریه ایران شناسی به طبع رسیده و ترجمه آن در مجله Studies in Comparative Religion درج شده و بالاخره برگردان فارسی آن در مجله معارف اسلامی به چاپ رسیده است. مرجع تخصصی @studiesofshia
شاخصه‌های هویت طلبگی؛ ریزش‌ها و رویش‌های صنفی روحانیت - محمد عالم‌زاده نوری.docx
69.6K
🌷شاخص‌های هویت روحانیت🌷و 🌷ریزش‌ها و رویش‌های صنفی🌷 محمد عالم‌زاده نوری 14001111 ✨برادر عزیزتر از جانم «علی مهدیان» که هم اهل کار جهادی و خیریه است و به بیل‌زدن و تی‌کشیدن در بیمارستان افتخار می‌کند و هم در عالم طلبگی اهل علم و بیان و بنان و فاضل و تواناست در تعریف طلبگی به «امامت و راهبری جامعه» اشاره کرده و طلبه را بدان منحصر ساخته است. من نگاه این برادر عزیزم را می‌ستایم ولی گوشزد می‌کنم که این تعریف تنگ‌تر از دایره واسع صنف طلبگی است و تنها فرد اعلا و اکمل آن را در بر می‌گیرد. اگر طلبگی را در راهبری و جلوداری و پیش‌رانی جامعه منحصر بدانیم امثال علامه طباطبایی را که به کار تحقیق در علوم اسلامی می‌پرداختند نباید به واقع روحانی بشناسیم و این البته قابل التزام نیست. مهدیان نوشته است: «خدمت و کار خیر و پژوهش و سخنرانی و حتی کار علمی همه لازمه امامت و مدیریت جامعه است برای قیام لله و اقامه حق و عدل». این همه درست است اما متذکر می‌شوم که اگر این موضوع را تعریف روحانیت تلقی کنیم باید سردار سلیمانی.......
🌷شاخص‌های هویت روحانیت🌷و 🌷ریزش‌ها و رویش‌های صنفی🌷 محمد عالم‌زاده نوری گفتگوهای اخیر ضرورت بحث و بررسی پیرامون «هویت صنفی روحانیت» و شاخصه‌های دقیق «حوزوی‌بودن» را بیش از پیش معلوم ساخت. لازم است خط و مرز طلبگی را صریح و گویا معلوم سازیم و تعریف جامع و مانع و قاطعی از ماهیت روحانیت بیان کنیم تا عیاری برای داوری در این باره باشد. گرچه این کمترین در نوشته‌های فراوانی به این بحث پرداخته و بیش و کم تلاش کرده تا حدود و ثغور این مفهوم و شرایط تطبیق آن را آشکار سازد اما این مباحثات نشان داد که آن نوشته‌ها برای این منظور کافی نبوده است. از این رو توضیح بیشتری خواهم آورد. ✅ تعریف هویت هویت هرکس یا هرچیز اوصاف ویژه و اختصاصی اوست که در کسان یا چیزهای دیگر دیده نمی‌شود. یعنی اموری که وجه تمایز او از سایرین (فصل ممیز یا ما به الامتیاز) است و موجب بازشناسی او از دیگران می‌شود. هویت بر چند قسم است: هویت فردی، هویت نوعی و هویت صنفی. هویت فردی، یک فرد را از سایر افراد متمایز می‌سازد مثل ویژگی‌های فردی هر یک از ما که ما را از سایر انسان‌ها متمایز می‌سازد. هویت نوعی، یک نوع کلی را از سایر انواع مشخص می‌کند؛ مانند هویت نوعی ما آدمیان (حیوان ناطق یا حیّ متاله) که ما را از سایر جانداران متمایز می‌سازد گرچه نمی‌تواند تمایزات میان افراد را معلوم کند. هویت صنفی نیز تمایز یک صنف نسبت به سایر اصناف تحت یک نوع را ذکر می‌کند مانند هویت صنفی پزشک که تمایز او را از سایر اقشار و اصناف اجتماعی بیان می‌کند. «هویت» همان‌گونه که تمایزهای یک چیز را از دیگران بیان می‌کند اوصاف مشترک میان افراد یک نوع را نیز بیان می‌کند. مثلا هویت صنفی روحانی همان گونه که تمایز روحانی از غیر روحانی را بیان می‌کند حد مشترک میان همه روحانیان است. بنابراین وقتی از هویت صنفی روحانی سوال می‌شود باید چیزی بیان کنیم که بین همه روحانیان مشترک است و در غیر روحانیان وجود ندارد. این پاسخ تعریف جامع و مانعی به شمار می‌رود که مرز میان روحانی و غیرروحانی و شاخص شناخت روحانی از غیر روحانی است. پزشک و مهندس و کاسب و کارمند همه به کارهای مفید و خدمات ارزشمندی مشغول‌اند و نیاز جامعه را برآورده می‌سازند. طلبه هم در کنار این اقشار و اصناف اجتماعی یک خدمت مقدس و موثر انجام می‌دهد. هویت صنفی طلبه تعریف دقیقی از طلبگی است که دقیقا تمایز میان طلبه از آن اقشار و اصناف را معلوم می‌کند. ✅ هویت صنفی روحانی روحانیت در فرهنگ اسلامی «نهاد عالمان دین» است و بر پایه آیه ۱۲۲ سوره توبه به غرض تفقه در دین (یعنی دین‌شناسی عمیق) و ایفای نقش اجتماعی متناسب (لینذروا قومهم ... لعلهم یحذرون) پدید آمده است. بنابراین روحانی «عالم دین» است، «تحصیلات تخصصی» در زمینه دین اسلام دارد و باید به عنوان «اسلام شناس» نقش‌آفرینی کند. به بیان دیگر در این آیه شریفه تفقه در دین، یعنی تحصیل تخصصی علوم اسلامی بر عده‌ای لازم دانسته شده است. اگر آن عده به توصیه خدا عمل کردند و تفقه در دین را به دست آوردند هر کاری که از آنها برمی‌آید و از دیگران برنمی‌آید بر عهده آنان است و کارویژه آنها به شمار می‌رود. یعنی هر خدمت اجتماعی که نیازمند اسلام‌شناسی و تحصیل تخصصی در زمینه معارف اسلامی است کارویژه روحانیت است و هر خدمت دیگر (هرچند مفید و مقدس) که نیاز به تحصیل تخصصی علوم دینی ندارد کارویژه روحانیت نیست. تدریس علوم اسلامی، تحقیق در منابع دین، ترویج و تبلیغ آموزه‌های دینی، دفاع نرم از معارف مکتب اسلام، اسلامی‌سازی علوم انسانی، تربیت دینی انسان‌ها و مدیریت کلان جامعه بر اساس دین، بی‌تردید نیازمند تحصیلات تخصصی در عرصه دین و کارویژه روحانیت است؛ اما رانندگی تاکسی، خلبانی هواپیما، جراحی قلب، توسعه صنایع موشکی یا هسته‌ای، بازرگانی و کشاورزی، کارگردانی سینما و مانند آن – هرچند مفید و مقدس - به تحصیلات تخصصی در علوم اسلامی نیاز ندارد و کارویژه روحانیت به شمار نمی‌آید. ✅ عالم دین یعنی عالم به قرآن و حدیث از آنجا که علوم و معارف اسلامی در «قرآن و حدیث» جمع است «عالم دین» معادل «عالم به قرآن و حدیث» است. بنابراین اگر کسی همه علوم فلسفی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی، انسانی، غیبی و شهودی را مسلط باشد اما از مضامین قرآن و حدیث آگاه نباشد عالم دین نیست و کارویژه‌های روحانیت را نمی‌تواند برعهده گیرد و اگر نظرات همه اندیشمندان شرقی و غربی و تئوری‌های همه دانشمندان علوم طبیعی و انسانی و اجتماعی را بداند اما از نظرات خدا و پیامبر خدا مطلع نباشد عالم دین نیست. ✅ فراتر از هویت انسانی و هویت ایمانی با این توضیح معلوم شد که هویت روحانی چیزی غیر از هویت انسانی و هویت ایمانی است. ممکن است کسی آدم خوبی باشد، یا مومن شایسته‌ای باشد ولی روحانی نباشد. روحانیت یک تعریف خاص دارد که بعد از هویت انسانی و ایمانی تعریف می‌شود.