هدایت شده از معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران استان اصفهان
✦؛﷽✦
┄┅═✧❁•🔹🔹•❁✧═┅┄
♻️ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان برگزار می کند:
❇️ سمینار علمی: شناسایی مولفه ها و شاخص های الگوی مطلوب اشتغال بانوان از دیدگاه اسلام
♻️ با حضور: اساتید ارجمند👇
🔹حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر قدرت الله خسرو شاهی(عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، مدرس حوزه و دانشگاه، دکترای حقوق)
🔹 سرکار خانم دکتر سمیه حاجی اسماعیلی (عضو هیات علمی پژوهشگاه زن و خانواده، مدیر گروه مطالعات زنان جامعه الزهرا(س)، مدرس حوزه و دانشگاه ، دکترای مطالعات زنان)
🔸دبیر جلسه: سرکار خانم دکتر عفت رمضانیان (مدرس حوزه و دانشگاه)
🌐لینک ورود به جلسه:
🌐 https://www.skyroom.online/ch/ss1090301855/httpyun.iraacef
📆دوشنبه: ۱۱ بهمن ماه
⏰ساعت: ۹ الی ۱۱ صبح
#سمینار_علمی
#نشست_علمی
#اثر_گستری_طلاب_خواهر
#اقدامات_فاخر_استان_اصفهان
╭━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╮
❇️@pajoohesh_esfahan
╰━━━⊰🔻🔹🔺⊱━━━╯
هدایت شده از ذکری
📝 بت شکن
✳️این درست است که هر روز انسان بت های دیروزش را میشکند، اما مهم بعد از آن است.
🔻تو میتوانی همچنان بتی دیگر برای خود بتراشی، با رنگ و لعاب جدیدتر.
🔻حرفی نیست بتراش!
🔻اما سرنوشت آن هم چیزی جز شکسته شدنش نیست!
🔻این تو هستی که وقتی کوچکی این بزرگ های موهوم را میفهمی، به زمین میزنی و می شکنی شان.
🔻اما تا چه وقتی میخاهی بزرگ های پنداری را محبوب بگیری؟
✅ آیا محبوب بزرگ تری سراغ داری؟
✅وقتش نیست به محبوبی بزرگ تر از خودت، بزرگ تر از همه چیز فکر کنی؟
#عین_صاد
#بت_شکن
┈••✾••┈┈•
🔰 به ذکری بپیوندید...
🆔 https://eitaa.com/zeekra
هدایت شده از شبکه تربیتی آموزشی دانه
📣دوره آنلاین تربیت سیاسی؛ از چیستی تا چگونگی
🔰ویژه معلمان، مربیان و فعالان فرهنگی تربیتی
🔅سر فصلهای دوره:
🔸️انسان سیاسی در افق تمدن اسلامی
⬅️ استاد اصغر طاهرزاده
🔸️مطالعه تجربه کادرسازی امام موسی صدر
⬅️ دکتر شریف لکزایی
🔸️رویکردهای تعاملی معصومین با کارگزاران حکومت اسلامی
⬅️ دکتر محمدحسین رجبی دوانی
🔸️چیستی تربیت سیاسی و دشواریهای آن در ساختار اجتماعی
⬅️ دکتر مجتبی همتیفر
🔸️تجربهنوردی تربیت سیاسی در دنیا
⬅️ دکتر میلاد دخانچی
🔸️رویکردهای تربیت سیاسی در مدارس ایران
⬅️ دکتر محمد نوروزیان
🔸️روایتی از تاریخ سیاست پس از انقلاب اسلامی
⬅️ سید جواد نقوی
🔸️نسبت آرمان انقلاب و روش تربیت سیاسی
⬅️ مرتضی نقرهای
⏳زمان ثبت نام : شنبه ۹ بهمن تا یکشنبه۱۷ بهمن ۱۴۰۰
⏰ زمان برگزاری: از یکشنبه ۱۷ بهمن تا دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، هر روز از ساعت ۱۸ تا ۲۰
🌐 دوره به صورت آنلاین برگزار میشود.
🔎جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس بگیرید:
۰۹۲۲۹۲۸۴۴۰۲
یا به ادمین صفحهی اینستاگرام دانه به آدرس زیر پیام دهید:
@daneh_edu
📋جهت ثبتنام به لینک موجود در بیو پیج دانه مراجعه کنید:
https://evand.com/events/تربیت-سیاسی-از-چیستی-تا-چگونگی
___
🌱در تکاپوی رویش
@daneh_edu
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
@studiesofshia
❇️ هانری #کربن وقتی آزادی فکری علامه #طباطبایی را دید، فهمید او کجا و #هایدگر کجا؟!
🔹 استاد #دینانی درباره شخصیت علمی علامه طباطبایی ره
#امیل_بریه #اتین_ژیلسن
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
#یادداشت
@studiesofshia
❇️ تا می توانيد "متن" بخوانيد
🔹دکتر حسن انصاری؛ مؤسسه مطالعات پیشرفته، پرینستون
يکی از پديده هایی که در سال های اخير در ميان برخی طالب علمان حوزه مطالعات اسلامی ديده می شود اتکای بيش از حد بر پژوهش ها به جای تلاش برای آشنایی مستقيم با متون است. البته طبعا هر پژوهشگری در تحقيقات تاريخی و متنی خود نيازمند هر دو جنبه است و در اين سخنی نيست. اما آنچه متأسفانه ديده می شود محدود شدن دايره آشنایی مستقيم با متون و در قياس با آن اعتماد بيش از اندازه به پژوهش ها و سابقه آنهاست. يکی از دلائل اين امر فزونی روزافزون تحقيقات به ويژه به زبان های اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی است؛ و همزمان دليل ديگر انتشار انبوهی از متون تاريخی و دينی و فکری و ادبی در مقياس ده ها برابر نسبت به اوائل قرن بيستم است. بنابراين هم آشنایی و مراجعه به عمده متون مرتبط در هر پژوهش مثلا در حوزه مطالعات قرآنی و يا حديثی بسيار وقتگيرتر، مشکل تر و نيازمند حوصله و دقت بيشتری است و هم به دليل وجود پژوهش های گسترده و آسانياب تر در اين زمينه ها برخی ترجيح می دهند به جای متن ها به اين نوع از پژوهش ها بسنده کنند.
طبعا مراجعه به هر دو نوع ادبيات (يعنی متون و همچنين پژوهش های جديد) هم لازم است و هم اهميت آن برای بسياری امری بديهی و روشن است. منتهی سخن بر سر اين است که اندازه و وزن و حجم هر کدام بايد چقدر باشد و اولويت ها کدام است؟ به تجربه يافته ام که پژوهشی که بيش از آنکه متکی بر مراجعه مجدد به متن ها و بازخوانی آنها باشد اعتماد بر پژوهش های ديگران را مبنا قرار می دهد، حتی اگر خيلی هم ظاهری آراسته و عالمانه و پر ارجاع داشته باشد در مقام بازبينی و دقت معلوم می شود تا چه اندازه از اين نا آشنایی و عدم توجه به متون در معرض بد فهمی ها و تکرار اشتباهات ديگران و يا کليات گویی قرار گرفته است.
اما من اينجا بيشتر خطابم به نسل جوان و علاقمند به مطالعات اسلامی است: تا می توانيد متن بخوانيد. هر نوع متنی: ادب عربی و فارسی، متون رشته های مختلف علوم دينی و خاصه متون تاريخی و روایی. بدون آشنایی عميق و بازخوانی متون و به ويژه متون کهن در هر رشته ای کار پژوهش به سامان نمی رسد. عادت کنيد اگر يک کتاب و مقاله از حوزه مطالعات غربی در حوزه اسلام و ايران می خوانيد در مقابل ده و بل صد متن مهم از متون کهن را به دقت بخوانيد. کتاب را دست بگيريد و بخوانيد. هر چقدر متن بخوانيد به تدريج متوجه می شويد که از پژوهش های سطحی و در عين حال بلند پروازانه و پر ادعا بی نيازتر می شويد. البته بی گفتگو آشنایی با پژوهش های عميق و کلاسيک و سرنوشت ساز ضروری است و مکمل مطالعه متن است اما اندازه و قدر هر کدام را در جای خود قرار دهيد. ساده انگاری است که با صرف خواندن پژوهش های جديد بی آنکه با متون و با سنت های قدمایی از نزديک آشنایی حاصل کنيم می توانيم سخنی از سر تحقيق و نه صرف تقليد برای ديگران داشته باشيم.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_6014569740578589793.pdf
6.29M
#معرفی_مقاله
@studiesofshia
❇️ فلسفه قدیم ایران و اهمیت امروز آن
🔹نویسنده: هانری کربن؛ مترجم: بزرگ نادرزاد
🔸معارف اسلامی (سازمان اوقاف) فروردین 1347 شماره 5
🔺اصل متن فرانسوی این مقاله در نشریه ایران شناسی به طبع رسیده و ترجمه آن در مجله Studies in Comparative Religion درج شده و بالاخره برگردان فارسی آن در مجله معارف اسلامی به چاپ رسیده است.
مرجع تخصصی #مطالعات_شیعه_در_غرب
@studiesofshia
شاخصههای هویت طلبگی؛ ریزشها و رویشهای صنفی روحانیت - محمد عالمزاده نوری.docx
69.6K
🌷شاخصهای هویت روحانیت🌷و 🌷ریزشها و رویشهای صنفی🌷
محمد عالمزاده نوری 14001111 ✨برادر عزیزتر از جانم «علی مهدیان» که هم اهل کار جهادی و خیریه است و به بیلزدن و تیکشیدن در بیمارستان افتخار میکند و هم در عالم طلبگی اهل علم و بیان و بنان و فاضل و تواناست در تعریف طلبگی به «امامت و راهبری جامعه» اشاره کرده و طلبه را بدان منحصر ساخته است.
من نگاه این برادر عزیزم را میستایم ولی گوشزد میکنم که این تعریف تنگتر از دایره واسع صنف طلبگی است و تنها فرد اعلا و اکمل آن را در بر میگیرد. اگر طلبگی را در راهبری و جلوداری و پیشرانی جامعه منحصر بدانیم امثال علامه طباطبایی را که به کار تحقیق در علوم اسلامی میپرداختند نباید به واقع روحانی بشناسیم و این البته قابل التزام نیست.
مهدیان نوشته است: «خدمت و کار خیر و پژوهش و سخنرانی و حتی کار علمی همه لازمه امامت و مدیریت جامعه است برای قیام لله و اقامه حق و عدل».
این همه درست است اما متذکر میشوم که اگر این موضوع را تعریف روحانیت تلقی کنیم باید سردار سلیمانی.......
🌷شاخصهای هویت روحانیت🌷و 🌷ریزشها و رویشهای صنفی🌷
محمد عالمزاده نوری
گفتگوهای اخیر ضرورت بحث و بررسی پیرامون «هویت صنفی روحانیت» و شاخصههای دقیق «حوزویبودن» را بیش از پیش معلوم ساخت. لازم است خط و مرز طلبگی را صریح و گویا معلوم سازیم و تعریف جامع و مانع و قاطعی از ماهیت روحانیت بیان کنیم تا عیاری برای داوری در این باره باشد. گرچه این کمترین در نوشتههای فراوانی به این بحث پرداخته و بیش و کم تلاش کرده تا حدود و ثغور این مفهوم و شرایط تطبیق آن را آشکار سازد اما این مباحثات نشان داد که آن نوشتهها برای این منظور کافی نبوده است. از این رو توضیح بیشتری خواهم آورد.
✅ تعریف هویت
هویت هرکس یا هرچیز اوصاف ویژه و اختصاصی اوست که در کسان یا چیزهای دیگر دیده نمیشود. یعنی اموری که وجه تمایز او از سایرین (فصل ممیز یا ما به الامتیاز) است و موجب بازشناسی او از دیگران میشود.
هویت بر چند قسم است: هویت فردی، هویت نوعی و هویت صنفی. هویت فردی، یک فرد را از سایر افراد متمایز میسازد مثل ویژگیهای فردی هر یک از ما که ما را از سایر انسانها متمایز میسازد. هویت نوعی، یک نوع کلی را از سایر انواع مشخص میکند؛ مانند هویت نوعی ما آدمیان (حیوان ناطق یا حیّ متاله) که ما را از سایر جانداران متمایز میسازد گرچه نمیتواند تمایزات میان افراد را معلوم کند. هویت صنفی نیز تمایز یک صنف نسبت به سایر اصناف تحت یک نوع را ذکر میکند مانند هویت صنفی پزشک که تمایز او را از سایر اقشار و اصناف اجتماعی بیان میکند.
«هویت» همانگونه که تمایزهای یک چیز را از دیگران بیان میکند اوصاف مشترک میان افراد یک نوع را نیز بیان میکند. مثلا هویت صنفی روحانی همان گونه که تمایز روحانی از غیر روحانی را بیان میکند حد مشترک میان همه روحانیان است. بنابراین وقتی از هویت صنفی روحانی سوال میشود باید چیزی بیان کنیم که بین همه روحانیان مشترک است و در غیر روحانیان وجود ندارد. این پاسخ تعریف جامع و مانعی به شمار میرود که مرز میان روحانی و غیرروحانی و شاخص شناخت روحانی از غیر روحانی است.
پزشک و مهندس و کاسب و کارمند همه به کارهای مفید و خدمات ارزشمندی مشغولاند و نیاز جامعه را برآورده میسازند. طلبه هم در کنار این اقشار و اصناف اجتماعی یک خدمت مقدس و موثر انجام میدهد. هویت صنفی طلبه تعریف دقیقی از طلبگی است که دقیقا تمایز میان طلبه از آن اقشار و اصناف را معلوم میکند.
✅ هویت صنفی روحانی
روحانیت در فرهنگ اسلامی «نهاد عالمان دین» است و بر پایه آیه ۱۲۲ سوره توبه به غرض تفقه در دین (یعنی دینشناسی عمیق) و ایفای نقش اجتماعی متناسب (لینذروا قومهم ... لعلهم یحذرون) پدید آمده است. بنابراین روحانی «عالم دین» است، «تحصیلات تخصصی» در زمینه دین اسلام دارد و باید به عنوان «اسلام شناس» نقشآفرینی کند.
به بیان دیگر در این آیه شریفه تفقه در دین، یعنی تحصیل تخصصی علوم اسلامی بر عدهای لازم دانسته شده است. اگر آن عده به توصیه خدا عمل کردند و تفقه در دین را به دست آوردند هر کاری که از آنها برمیآید و از دیگران برنمیآید بر عهده آنان است و کارویژه آنها به شمار میرود. یعنی هر خدمت اجتماعی که نیازمند اسلامشناسی و تحصیل تخصصی در زمینه معارف اسلامی است کارویژه روحانیت است و هر خدمت دیگر (هرچند مفید و مقدس) که نیاز به تحصیل تخصصی علوم دینی ندارد کارویژه روحانیت نیست. تدریس علوم اسلامی، تحقیق در منابع دین، ترویج و تبلیغ آموزههای دینی، دفاع نرم از معارف مکتب اسلام، اسلامیسازی علوم انسانی، تربیت دینی انسانها و مدیریت کلان جامعه بر اساس دین، بیتردید نیازمند تحصیلات تخصصی در عرصه دین و کارویژه روحانیت است؛ اما رانندگی تاکسی، خلبانی هواپیما، جراحی قلب، توسعه صنایع موشکی یا هستهای، بازرگانی و کشاورزی، کارگردانی سینما و مانند آن – هرچند مفید و مقدس - به تحصیلات تخصصی در علوم اسلامی نیاز ندارد و کارویژه روحانیت به شمار نمیآید.
✅ عالم دین یعنی عالم به قرآن و حدیث
از آنجا که علوم و معارف اسلامی در «قرآن و حدیث» جمع است «عالم دین» معادل «عالم به قرآن و حدیث» است. بنابراین اگر کسی همه علوم فلسفی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، طبیعی، انسانی، غیبی و شهودی را مسلط باشد اما از مضامین قرآن و حدیث آگاه نباشد عالم دین نیست و کارویژههای روحانیت را نمیتواند برعهده گیرد و اگر نظرات همه اندیشمندان شرقی و غربی و تئوریهای همه دانشمندان علوم طبیعی و انسانی و اجتماعی را بداند اما از نظرات خدا و پیامبر خدا مطلع نباشد عالم دین نیست.
✅ فراتر از هویت انسانی و هویت ایمانی
با این توضیح معلوم شد که هویت روحانی چیزی غیر از هویت انسانی و هویت ایمانی است. ممکن است کسی آدم خوبی باشد، یا مومن شایستهای باشد ولی روحانی نباشد. روحانیت یک تعریف خاص دارد که بعد از هویت انسانی و ایمانی تعریف میشود.
✅ ریزش یا خروج از هویت صنفی روحانیت
اکنون اگر فرض کنیم کسی پس از سالها تحصیلات حوزوی، به یک خدمت مفید و مقدس مانند جراحی قلب یا ساختن سد و مهندسی ساختمان مشغول شود از هویت حوزوی خارج شده است، گرچه صلاحیت و شایستگی آن را همچنان بالقوه داشته باشد. دقیقا مانند کسی که تحصیلات تخصصی پزشکی و مدرک معتبر برای جراحی قلب را داراست ولی به کار فروشندگی یا خیاطی اشتغال یافته است. این شخص گرچه شایستگی جراحی قلب را دارد اما بالاخره جراح قلب نیست و از هویت جراحی خارج شده است. در اینجا ما تاسف میخوریم که یک جراح قلب از هویت صنفی خود خارج شده و ریزشی از حرفه جراحی رخ داده است؛ ولی اعتراف میکنیم که به یک کار مفید دیگر میپردازد.
توجه داریم که وقتی میگوییم کسی از نقش طلبگی خارج شده و از رسالت طلبگی فاصله گرفته است هرچند تاسف میخوریم اما به او اهانت نکردهایم؛ بلکه صرفا گزارشی توصیفی از وضعیت او دادهایم؛ زیرا کار طلبگی حدود و تعریف مشخصی دارد و هر کار خوبی، طلبگی نیست. طلبگی تنها یکی از کارهای خوب است و بسیار محتمل است کسی طلبگی را به اختیار یا به اضطرار رها کند و به کار خوب دیگر بپردازد؛ حتی ممکن است وظیفه شرعی یک نفر این باشد که دست از طلبگی و روحانیت بردارد و کار دیگری را انتخاب کند. مانند کسی که پدر و مادر خود را از دست داده و تکفل برادران و خواهران یتیمش را بر عهده گرفته است و برای تامین نیازهای اولیه آنها به درآمد بیشتری نیاز دارد. این شخص از نظر شرعی موظف است طلبگی را رها کند و به یک کار پردرآمد بپردازد و ادامه طلبگی برای او حرام و مانع انجام وظیفه شرعی ضروری است.
اصولا نمیتوان طلبگی را به همه افراد توصیه کرد؛ زیرا سایر نیازهای اجتماعی بر زمین میماند. به همین جهت هم خدای متعال در آیه ۱۲۲ سوره توبه فرموده است: فلولانفر من کل فرقه منهم طائفه؛ یعنی از هر دستهای یک گروه طلبه شوند.
✅ شاخص تحصیلات تخصصی دینی
این شاخص مهم، حد فاصل طلبه از غیر طلبه است و با همین خطکش میتوانیم معلوم کنیم چه کسی روحانی است و چه کسی روحانی نیست. چه کاری کار آخوندی است و چه کاری، کار طلبگی و آخوندی به شمار نمیرود؟
ساختن ساختمان، برداشت زعفران و درو کردن گندم در اردوهای جهادی و مانند آن، به تحصیل تخصصی علوم اسلامی نیاز ندارد و کار طلبگی نیست. گرچه بسیار کار مقدسی است و نیاز نیازمندان را برآورده میسازد. همان گونه که پزشک محترمی که در اردوهای جهادی به این کارها میپردازد از کار پزشکی خود دست برداشته و به ضرورت، مشغول کار دیگری شده است که هم برای او سازندگی دارد و هم برای جامعه مفید است. این کار بیشک قابل تحسین است اما قطعا پزشکی نیست؛ شایسته است این پزشک مخلص جهادگر از تخصص خود نیز در این اردوی جهادی استفاده کند و مجاهدانه به کار صنفی خود یعنی پزشکی هم بپردازد. به همین ترتیب طلبهای که در این اردوی جهادی به این کارها میپردازد قطعا کار مقدس و قابل ستایشی و چه بسا کار واجبی انجام میدهد اما طلبگی نمیکند.
مانند مهندسی که در ایام دفاع مقدس به جبهه رفته و اسلحه بر دوش گرفته و میرزمد. این مهندس رزمنده، بسیار کار خوبی کرده و واجب خود را ادا میکند، اما به خوبی روشن است که مهندسی نمیکند. بله؛ اگر از تحصیلات تخصصی خود در مهندسی رزمی استفاده کند مهندسی کرده است.
همینطور کمک به نیازمندان و رفع حوایج مستمندان به تحصیلات تخصصی علوم دینی نیاز ندارد. البته هر طلبه، پزشک یا مهندسی بر حسب وظیفه انسانی و ایمانی خود موظف است دغدغهمند امور مسلمین باشد و به رفع نیاز تهیدستان بپردازد که پیامبر اسلام فرمودند: من اصبح لایهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.
و توجه داریم که طلبه باید به وظایف انسانی و ایمانی پایبندتر باشد که الحسن من کل احد حسن و منک احسن، لمکانک منا
طلبهای که در خیریه خدمت میکند یا به حسب ضرورت در اردوهای جهادی به یاری سیلزدگان و محرومان شتافته است به وظیفه انسانی، اسلامی و ایمانی خود عمل کرده و بسیار شایسته مدح و ثناست؛ اما در حین انجام آن کارها، کارویژه طلبگی را انجام نمیدهد؛ گرچه دیگران را به انجام این کارها تشویق میکند و الگوی عملی خوبی برای اقشار دیگر میشود. حال اگر فرض کنیم کسی تمام زمان و توان خود را در ایام سال به این قبیل کارها اختصاص داده و درس و بحث و تبلیغ و تدریس و ارتباط با منابع دین را به کلی کنار نهاده است؛ بیتردید از نقش روحانیت خارج شده است؛ هرچند کسوت روحانیت را در بر داشته باشد. دقیقا مانند جراح قلبی که اتاق عمل را کنار نهاده و تمام سال خود را در خیریه به توزیع مایحتاج اولیه میان تهیدستان و نیازمندان میگذراند یا در مناطق محروم به خدمات عمرانی میپردازد یا در جبهه جنگ میرزمد.
✅ به این دو عنصر توجه کنیم: یک) تحصیلات تخصصی علوم دینی، دو) راهبری اجتماعی بر اساس دین.
بیشک تحصیلات تخصصی مقدمه است. تحقق همهجانبه اسلام در جامعه هم غایتالقصوی است. در میانه این دو عنصر، دهها خدمت دیگر وجود دارد که مبتنی بر تحصیلات تخصصی است ولی مستقیما راهبری جامعه نیست. همه این خدمات و فعالیتها، مصداق طلبگی و از کارویژههای روحانیت است.
مثل اینکه غایت پزشکی سلامت مردم است. بر این اساس پزشکان آموزشهای تخصصی میبینند که این کار را انجام دهند. آن وقت هر کاری که نیاز به این تخصص داشته باشد و در راستای آن غایت باشد کار پزشکی است. پس کارهای دیگری که سلامت ما را تامین میکند ولی نیاز به علم پزشکی ندارد مانند تهیه لباس گرم برای خانوادهها را نمیتوان کارویژه پزشک دانست.
معماری اسلامی، هنر اسلامی، طب اسلامی، علوم انسانی اسلامی
نوع نقشآفرینی روحانیت و نهاد عالمان دین، در جایگاههای مختلف اجتماعی نیازمند ایدهپردازی و تئوریزهسازی است. زیرا از آنجا که جامعه اسلامی جامعهای است که دین در تمام عرصههایش حاضر و در تمام شئونش حاکم است، باید نوع حضور متخصص دینی در عرصههای مختلف عملیاتی را معلوم کنیم.
یقینا تعریف، فلسفه و حدود و ثغور معماری اسلامی را متخصصان اسلام و دانشمندان دینی باید معلوم کنند، تلاش برای تحقق این معماری هم بر عهده روحانیون است؛ اما از آن طرف کارگری کردن و آجر بر آجر نهادن و گاهگل و سیمان درست کردن جزو ماموریتهای عالم دینی نیست.
بیشک برای اسلامیسازی یک عرصه علاوه بر آشنایی تخصصی با علوم اسلامی و منابع دینی حتما باید در آن عرصه نیز ورود تخصصی داشت. کسی که معماری و هنر را نمیشناسد نمیتواند معماری و هنر را اسلامی کند و کسی که با پزشکی آشنا نیست نمیتواند پزشکی اسلامی را تعریف و محقق کند. کسی که با روانشناسی آشنا نیست نمیتواند روانشناسی اسلامی را تولید و محقق سازد؛ اما این بدین معنا هم نیست که عالم دین کار فیلمبرداری را هم بر عهده بگیرد یا فروشنده گیاهان دارویی شود.
عالم دین وقتی که به عرصه معماری وارد میشود نباید هویت خود را با یک معمار متخصص یکی ببیند. وقتی که به عرصه هنر و سینما وارد میشود نباید هویت خود را با یک کارگردان متخصص یکی بداند. عنصر خودآگاهی صنفی در این میان بسیار مهم است. اگر این خودآگاهی صنفی نباشد عالم دین به تدریج از نقش و هویت عالمان دینی خارج میشود و به یک هویت تخصصی دیگر تبدیل میشود. اما اگر متوجه باشد که باید نقش عالمان دین را داشته باشد در هر عرصه اولا صورت اسلامی آن را معلوم میسازد و ثانیا برای راهبری تحقق آن تلاش میکند. البته در همین نقطه محتمل است که برای راهبری و تحقق آن لازم باشد که یک نمونه واقعی از آن را پدید آورد و ایده نظری خود را در میدان عمل بیازماید یا امکان آن را برای انکارکنندگان با وقوعش ثابت کند؛ این کاملا بجا و لازم است؛ اما اگر آن خودآگاهی نباشد به مرور این مقدمه ذیالمقدمه پنداشته میشود و عالم دینی در غیرمأموریت خود میماند. پس باید میزان و کیفیت حضور عالمان دین در معماری و هنر و پزشکی و سایر علوم انسانی و تخصصهای دانشگاهی را معلوم سازیم و با تحفظ کامل بدان پایبند باشیم.