eitaa logo
کانال دانش پژوهان واحیاگران (امربه معروف ونهی ازمنکر)
938 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
6.5هزار ویدیو
33 فایل
#باسلام:این کانال توسط آمرین احمدی ازمربیان آموزش مجازی مسایل وشرایط ومراحل وشیوه های مختلف امربه معروف ونهی از منکرایجاد شده است. ان شاءالله خداوندتوفیق خدمت بدهد. آیدی ارتباط بامدیر: 🆔 @Hsr34954 لینک کانال: #دانش_پژوهان_امربه_معروف 🆔@Rsh34954
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ آقای قالیباف ! مطمئنی؟ 🔹قالیباف : "کمین برای شکست دولت خلاف نظر آقا است. برخی قلبشان راضی نیست دولت موفق شود. امروز موفقت دولت موفقیت مردم و نظام است .کمک به دولت عین انقلابی‌گری است." 🔹این گزاره ها به صورت مجرد و منفک از زمان و موقعیت کنونی کاملا صحیح است اما مشکل این است که گوینده محترم پیش فرض نادرستی دارد! 🔹پیش فرض غلط این است که آقای قالیباف تصور می کند دولت پزشکیان به دنبال موفقیت و حل مشکلات مردم و جامعه است! اما واقعیت این نیست و هدف اصلی دولت پزشکیان،تامین منافع اشراف سیاسی _ اقتصادی متبلور در مجموعه هایی مانند کارگزاران، بقایای حزب منحله مشارکت، بقایای دولت روحانی و بسیاری از چهره ها و فعالین اصلاحات است.(همان گونه که هدف دولت روحانی هم حل مشکلات مردم نبود و به همین خاطر هشت سال شیره جان مردم و کشور و بیت المال را کشید و به کام اشرافیت پشت پرده اصلاحات ریخت.) 🔹 آقای قالیباف! به نظر شما کابینه پزشکیان برای کار کردن و حل مشکلات مردم بسته شده است؟ شما به عنوان فردی با سابقه اجرایی باور می کنید دولتی که: ▪️ معاون اجرایی اش پیرمردی با حداقل تجربه اجرایی،۷۰ ساله و ۳ شغله است، ▪️اولویت اولش بازگرداندن معدودی قانون شکن و برانداز به دانشگاههاست، ▪️هنوز نیامده دنبال دلجویی از چند بازیگر زن مجرم و بی حجاب است ▪️اولین اقدام وزارت خارجه اش تبریک استقلال اوکراین بوده، ▪️دغدغه معاون اول ۷۰ ساله اش منت کشی از کیمیا علیزاده و امثال او برای بازگشت به کشور است، ▪️اغلب وزرا و مدیرانش بر اساس سهم خواهی باندی ، قبیله ای و قومیتی انتخاب شده اند... برای کارکردن و حل معضلات معیشتی مردم آمده است؟ 🔹اهل فن می دانند دولتی که به نداشتن برنامه افتخار می کند حتی اگر هم بخواهد نمی تواند کاری از پیش ببرد! شما کجای دنیا را سراغ دارید یکی مانند همتی با آن کارنامه افتضاح در مدیریت نظام بانکی را به عنوان وزیر اقتصاد منصوب کنند و از او توقع حل مشکلات اقتصادی و معیشتی داشته باشند؟ آن هم در حالی که دولت تیم اقتصادی ندارد و هر کسی ساز خودش را می زند؟ وقتی سکاندار اقتصادی دولت معلوم نیست صحبت از موفقیت دولت، طنز و لطیفه نخواهد بود؟ 🔹جناب قالیباف ! از شما به عنوان یک مدیر اجرایی با تجربه و زیرک، توقع نمی رود مطالبی بگویید که گفتن آنها وظیفه تبلیغاتچی های جبهه اصلاحات است! 🔹برادرم! شما می دانید پزشکیان و ظریف و...ویترین و دکورهای دولتند و تصمیمات دولت در پستوهای اتاق بازرگانی و جلسات کارگزاران و مشارکت و اعتدال گرفته می شود! مسیر دولت پزشکیان مشخص شده است : انجام جراحی اقتصادی برای فروش کلیه و کبد و...ملت به نفع ۱ درصد جامعه!( همان ۱ درصدی که خون ۲۵ میلیون نفر سهامدار خرد بورس را در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در شیشه کردند!) و راه اندازی شورش اقتصادی(با الگوی سال ۹۶ و ۹۸) و تشویق مردم به شورش و متهم کردن رهبری و سپاه به عنوان مقصران اصلی مشکلات معیشتی و سپس باج گیری از نظام و ادامه همین روند و در آخر ماست مالی و ماله کشی کارنامه ننگین اقتصادی و توجیه افزایش مشکلات معیشتی با جملات معروفی مانند : ▪️رئیس جمهور اختیاری ندارد... ▪️بدون FATF و برجام نمی شود کاری کرد... ▪️مشکلات اقتصادی ناشی از موشکهای سپاه است... ▪️بدون رابطه با آمریکا و اروپا نمی شود کاری کرد... ▪️رهبری و نهادهای انقلابی و دولت سایه نگذاشتند کار کنیم... 🔹آقای رئیس مجلس! مومن باید باهوش و اهل کیاست باشد! مومن نباید از یک سوراخ دو بار گزیده شود! وجدانا مطمئن هستی که دولت چهاردهم دنبال موفقیت است؟ 🔹محمدصادق کوشکی
شیوه‌های‌کاربردی ۱.mp3
29.42M
باسلام وعرض_ادب🌸👇 🔸 استاد_علی_تقوی_یگانه 🇮🇷 بی_تفاوت_نباشیم .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Najm Al Sagheb - Emam Reza.mp3
4.41M
❤️🏴 خدا میدونه از خودم هیچی ندارم هر چی که دارمُ بهم داد 🎙️گروه نجم الثاقب❀❣ 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👇 🦋دلت میخواد از حرم اهل بیت دفاع کنی؟ وظیفه دفاع از این حرم روی دوش همه ماست.... باشما 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
همه سناریوهای احتمالی جنگ منطقه‌ای - @mrtahlilgar.mp3
13.04M
🔗 همه سناریوهای احتمالی جنگ منطقه‌ای/ ایران و اسرائیل چه بانک اهدافی دارند؟ 🎙اگر حالا منطقه درگیر یک جنگ تمام عیار شود چه سناریوهایی می‌تواند به عنوان بخشی از حقیقت روی میز باشد؟ ایران، آمریکا و رژیم صهیونیستی چگونه در این نبرد به استقبال یکدیگر خواهند رفت و بانک اهداف انها شامل چه چیزهایی میشود؟ در این برنامه این مهم را مرور خواهیم کرد. 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨نـتـیـجـه تــــرک👆 👇 🔥تـــســلــط اشـــــرار و ❌عــدم اسـتـجــابـت دعـــــــــا🤲 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم حقیقت این است که:جهالت و حماقت بين بعضی ازمردم بیداد می‌کند. 🔹نشانه این جهالت و حماقت همین بی بندوباری ها و تناقضات فراوان در سطوح مختلف جامعه است. زنان و دختران بی حجاب و هرزه پوش در عزاداری ها و مراسم مذهبی شرکت می کنند و نه از کسی خجالت می کشند، نه از کسی و چيزی می ترسند و نه کسی به آن ها تذکری می دهد ... عده ای مشرک نفوذی روی این موج جهالت سوار شده و رسانه و مقام به دست آوردند و از این موقعیت افکار ضد دینی خود را منتشر می کنند. چرا که کسی جز کافر و مشرک در برابر حکم خدا نمی ایستد و مانع ایجاد نمی کند. به نظر بنده تنها راه حل این معضل افشای افکار شرک آلود و ضد دینی این نفوذی ها و پشت پرده طرح دشمن و تحقیر حرمت شکنان در جامعه است. و العاقبه للمتقین 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
:دعامیکنم امشب زیراین سقف بلند روی دامان زمین هرکجا خسته و پرغصه شدی❄️❄️❄️❄️❄️ دستی ازغیب به دادت برسد وچه زیباست که آن ❄️❄️ دست خدا باشد و بس❄️ شبتون آرام❄️❄️❄️❄️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌙 ذکری که خواندنش هنگام خواب ثواب هزار رکعت نماز دارد 🔹در روایت آمده که هرکس ۳ مرتبه ذکر «یَفْعَلُ اللّٰهُ مَا یَشاءُ بِقُدْرَتِهِ وَ یَحْکُمُ مَا یُرِیدُ بِعِزَّتِهِ؛ انجام دهد خدا هرچه را خواهد به قدرتش و حکم کند هرچه خواهد به عزتش» را بخواند مانند این است که هزار رکعت نماز به‌جا آورده باشد. 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید. 🔸 بخیر وشادی وسلامتی ومهدوی...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷🇵🇸 ﷽ 🎥 روزمان را با آغاز کنیم | ترتیل صفحه ۴۴۴ قرآن کریم و آیات ۵۵ تا ۷۰ سوره مبارکه یس 🍃🌹🍃 🌺 پیامبر (ص) می فرمایند: «اِنَّ هذَا القُرآنَ مَأدَبَةُ اللهِ فَتَعَلَّموا مَأدَبَتَهُ مَا استَطَعتُم» این قرآن ادبستان خداوند است پس تا آنجا که می توانید از این ادبستان بیاموزید. ( مجمع البیان ۱/۱۶) 🎙: پرهیزگار🇮🇷 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام دوستان صبحتون بخیر روز پنجشنبه اول ماه ربیع بهار ماه های قمری بر شما مبارک💐 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👇 🦋صحبت‌های عمیق و عجیب شهید آوینی درباره پادگان دوکوهه (قرارگاه شهدا در زمین) 🔸با دیدن این کلیپ به کلی از دنیا و مزخرفاتش خارج می شویم. 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ﺑﻪ ﻧﺎم ﺧﺪﺍی ﺧﻮﺏِ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ يا قَوْمِ ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ وَ لا تَرْتَدُّوا عَلى‌ أَدْبارِكُمْ فَتَنْقَلِبُوا خاسِرِينَ (موسى فرمود:) اى قوم من! به سرزمين مقدّسى كه خداوند براى شما مقرّر كرده وارد شويد و به پشت سر خود برنگرديد كه زيانكار مى‌گرديد 📖 🇮🇷 بی_تفاوت_نباشیم .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
:برای احیاء واجب فراموش شده،لطفا"دوستان خودرا نیز به نهضت آموزش واحیاء ونهی ازمنکر🔗دعوت نمائید... 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان 🔗بپیوندید.
ظهوریاسقوط ۱.mp3
13.17M
باسلام وعرض_ادب🌸👇 استاد_علی_تقوی_یگانه 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آقایان و خانم های مسئولی که فاز روشنفکری برداشته اید و دنبال برداشتن الزام و قانون حجاب هستید!👇 ⚠️در جریان باشید که برنامه دشمن خارجی و نفوذ داخلی به این صورت چیده شده و از کشف حجاب شروع میشه👇 ✔️کشف حجاب ✔️برداشتن نام پدر از شناسنامه ✔️قانونی کردن ازدواج سفید(زنا) ✔️به رسمیت شناختن حرامزادگی ✔️زنای محصنه دیگر جرم تلقی نشود ✔️اجرای قانون همجنس بازی ⁉️بفرمایید ببینیم تا کدام مرحله پذیرش این موارد نشانگر روشنفکری بوده و شامل حمایت شما خواهد بود؟!! ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🇮🇷 بی_تفاوت_نباشیم .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان 🔗بپیوندید.
جه تفاوت هایی بین سبک زندگی اسلامی و غربی وجود دارد ؟ مسلم داوودی نزاد.mp3
3.81M
🔒 چه تفاوت هایی بین سبک زندگی اسلامی و سبک زندگی غربی وجود دارد ؟ 🔓 پاسخ توسط استاد: مسلم داوود نژاد 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان 🔗بپیوندید.
❓در بیان قرآن چند نوع حجاب داریم ؟سه نوع حجاب 1️⃣ حجاب پوششی،تأکید قرآن برای این نوع از حجاب پوشش بلند است. به طوری که کاملا بدن را بپوشاند. يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‌ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً «احزاب۵۹ » 2️⃣ حجاب گفتاری،حجاب گفتاری نوعی ازحجاب است که انسان در برخورد با نامحرمان باید رعایت کند. این نوع از حجاب در بیان و ادای کلام است. فَلَا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ قَوْلًا مَعْرُوفًا «احزاب۳۲» 3️⃣ حجاب رفتاری،به بیان شهید مطهری رفتارهای انسان زبان دارند و انسان باید به شکلی رفتار کند که گویای عمل بد نباشد. گاهی انجام رفتاری محرک تبعاتی به دنبال دارد که از نگاه خداوند حکم گناه و اشتباه را دارد. خودنمایی کردن نوعی از رفتار است که خوشایند نیست و نباید وجود داشته باشد. 🔹قُلْ‌ لِلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ‌ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ‌ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ«نور۳۰ » 🔹قلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ «نور۳۱ » 🔹و لا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ «نور۳۱» 🔹و قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‌«احزاب۳۳»👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آخه با چه روشی تـــذکـــر بدیم ؟با این روش تذکر بدیم و اثرش رو ببینیم ⚡️ نسبت به اطرافیانمون 🌱 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
4_5776112838477091222.mp3
2.04M
🌷 | ربیع حیات ✏️ رهبر انقلاب: بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابی‌عبدالله جعفربن‌محمدالصّادق ولادت یافته‌اند و ولادت پیغمبر سرآغاز همه‌ی برکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است. ۱۳۹۱/۱۱/۱۰ 🇮🇷 .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
:جناب آقای اژه‌ای! امروز که دیگر لفاظی های مصلحت اندیشانه رنگ باخته اند بفرمایید دقیقا چه مسئله‌ای وجود دارد که این فرد وقیح که جایش در بهترین حالت در گوشه زندان است، همچنان آزادانه در حال لجن پراکنی و مخالف گویی با اوامر ولی امر مسلمین است چه زمانی می‌خواهید دست بردارید از ترک فعل و عدم برخورد با مفسدان اصلی...⁉️👇 ✍️ 🇮🇷 بی_تفاوت_نباشیم .👇 ╔═ 💎 ═══╗ 🆔 @RSh34953 ╚═══ 💎 ═╝ 🌐 به کانال دانش پژوهان و احیاگران ونهی ازمنکر🔗بپیوندید.