eitaa logo
مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
2.9هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
162 ویدیو
10 فایل
﷽ ✅ کانال مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام ✔️ نظر، انتقاد و پیشنهاد 🆔 @rushdadmin ✔️ سایت مرکز ↙️ ✅ http://rushd.ir ✔️ کانال بله و تلگرام ↙️ ✅ @Rushdisu ✔️ اینستاگرام ↙️ ✅ instagram.com/Rushd.ir —---------------------
مشاهده در ایتا
دانلود
💠
چرا مراکز افکارسنجی نتوانستند مشارکت را درست پیش‌بینی کنند؟
🔺در جریان چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، نتایج نظرسنجی‌ها به یکی از بازیگران مهم در عرصه ی عمومی و ادراک‌سازی جامعه مبدل شدند. بحث بر سر اجماع یا عدم اجماع دو نفر از نامزدهای محترم به اینظ مساله بیش از پیش دامن زد. پس از نهایی شدن نتایج انتخابات هشتم تیرماه، اختلاف بسیار زیاد اکثر قریب به اتفاق این نظرسنجی‌ها، مخصوصا در عدم توانایی در تخمین صحیح میزان مشارکت، به موضوعی جدید برای بحث تبدیل شد 🔻یکی از مهمترین عوامل این مسئله، شرایط خاص و پیچیده انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم بود که تفاوت‌های زیادی حتی با انتخابات‌های گذشته داشته است. فرآیند انتخابات که در کشور ما حداقل ۸ ماه پیش از برگزاری روز رای‌گیری آغاز میشد در این دوره در کمتر از ۴۰ روز آغاز و به اتمام رسید. مشخص نبودن ترکیب نهایی نامزدها تا انتهای انتخابات نیز بر این عدم قطعیت در تصمیم گیری افزود. عدم برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا را نیز باید یکی از عوامل خطا در پیش بینی نظرسنجی ها دانست. ❓سوال مهم آن است که آیا امکان دارد *تمام* مراکز نظرسنجی کشور که با سه روش مرسوم علمی و شناخته شده از جمله حضوری، تلفنی و پانل آنلاین، نظرسنجی‌های مختلفی اجرا نموده‌اند، خطا کرده باشند؟ در حالیکه کمتر از 4 ماه پیش و در انتخابات مجلس در اسفندماه همه مراکز معتبر نظرسنجی پیش بینی بسیار دقیقی از میزان مشارکت داشتند. ☑️ در این یادداشت تحلیلی داده‌های سه مجموعه نظرسنجی، «پژوهشگران خبره پارس (محسنی)»، «مرکز تحلیل اجتماعی متا» و «ایسپا» بررسی شده است که نشان دهنده پیش بینی بسیار دقیق آرای سه نامزد انتخابات بوده است و تنها تخمین بخشی از رای آقای قالیباف، و همچنین آراء مردد با واقعیت رخ داده فاصله داشته است. علت چه بوده است؟ 📌 منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
چرا مراکز افکارسنجی نتوانستند مشارکت را درست پیش‌بینی کنند؟.pdf
410.6K
☑️ در این یادداشت تحلیلی داده‌های سه مجموعه نظرسنجی، «پژوهشگران خبره پارس (محسنی)»، «مرکز تحلیل اجتماعی متا» و «ایسپا» بررسی شده است که نشان دهنده پیش بینی بسیار دقیق آرای سه نامزد انتخابات بوده است و تنها تخمین بخشی از رای آقای قالیباف، و همچنین آراء مردد با واقعیت رخ داده فاصله داشته است. علت چه بوده است؟ (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
تحلیل ششمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم.pdf
571.7K
💠 تحلیل ششمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔹 در مناظره نخست دور دوم، پزشکیان دو بخش رأی را هدف گرفته بود؛ آراء قالیباف و آراء خاموش. او با بحث‌های اعتراضی و رادیکال به دنبال آراء خاموش بود و با استفاده از شیوه کمپین قالیباف در تخریب برنامه داشتن جلیلی، تلاش داشت از سبد قالیباف بردارد. 🔸️با این حال، جلیلی، با اینکه در دقایق بسیاری گرفتار بازی پزشکیان شد، اما با حفظ چارچوب شخصیت خود در مناظره و ارائه تصویری کارشناس و با اشراف نسبت به مسائل، تلاش کرد تا هرچند با سختی برای خود رأی ایجابی بسازد. اما در پاسداری از سبد رأی فعلی، احتمالاً جلیلی توفیق بیشتری داشت. 🔹 پزشکیان با خروج از قالب قبلی خود، برای کسب آراء خاموش، بخش آراء سنتی و مذهبی خود را سست کرد. با این همه، منازعه سیاسی امری است که احتمالا مخاطب را از میدان انتخابات دور خواهد کرد. امری که در دور نخست نیز نتایج آن مشاهده شد. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 گزارش علاقه به امر سیاسی در نو/جوانان ایرانی؛ توسط مرکز تحلیل اجتماعی «متا» 🔸 مجموعه تحلیل اجتماعی متا مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) که پیش‌ازاین گزارش «پرتره نوجوان ایرانی» را تولید کرده است، در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، نگاهی به علایق نسل جدید به مسائل و مباحث سیاسی کشور انداخته است. نتایج این گزارش مبتنی بر پیمایش اجرا شده در بازه زمانی ۴ تا ۶ تیرماه و از میان جامعه آماری نو/جوانان ۱۵ تا ۲۵ساله به رشته تحریر درآمده است. 🔹 این مطالعه ضمن تبیین ارزش‌ها و نگرش‌های نو/جوانان، با بررسی نسبتی که این گروه با مسائل و مباحث سیاسی برقرار می‌کند و همچنین عوامل مؤثر بر رفتارهای سیاسی و به‌ویژه شرکت در انتخابات، تلاش می‌کند زمینه را برای فهم دقیق‌تر و غیر بسیط از این گروه فراهم آورد. در این پیمایش شاخص‌ها و سنجه‌هایی مانند میزان پیگیری اخبار، مهاجرت، حجاب، فردگرایی و... مورد سنجش واقع شده است. 🔸 در این پیمایش که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده است، علایق سیاسی نو/جوانان مورد کاوش قرار گرفته است. در این گزارش میزان علاقه‌مندی به امور سیاسی و سطح پیگیری اخبار سیاسی و حضور و مشارکت در بحث‌های سیاسی در این نسل سنجیده شده است و البته دلایل عدم علاقه آنان به امور سیاسی موردمطالعه قرار گرفته است. علاوه بر این دغدغه‌ها و نیازهای جدی نو/جوانان که هم‌اکنون ذهن آنان را به خود مشغول داشته است، و البته در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری موردتوجه نامزدهای انتخاباتی و راهبردی تبلیغاتی برای جذب سبد رأی این گروه است، مورد پرسش قرار گرفته است. همچنین در این پیمایش برای دستیابی به الگوی فکری نو/جوانان، میزان علاقه‌مندی آنان به برخی از شخصیت‌های سیاسی که نمادهای سیاست‌ورزی‌های خاص در جمهوری اسلامی هستند مورد سنجش قرار گرفته است. 🗓️ برای مطالعه متن کامل خبر می‌توانید به این نشانی مراجعه نمایید. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
هفتمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم.pdf
606K
💠 تحلیل هفتمین مناظره انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 🔹 اگرچه جلیلی با اختلاف در این مناظره پیروز شد، اما نتیجه را کسی از آن خود می‌کند که بتواند از بردش در روزهای باقی‌مانده به خوبی استفاده کند. 🔸 به نظر می‌رسد در فاصله دو روز تا انتخابات، مناظره دوم نقشی تعیین‌کننده در شکل‌گیری فضای رقابت خواهد داشت. جلیلی بخشی از عقب‌ماندگی خود را جبران کرده و پزشکیان نیز بخشی از آرای خود را احتمالاً از دست داده است. 🔹 در فاصله باقی‌مانده تا انتخابات جلیلی برای جذب آرای شهید رئیسی فعال‌تر خواهد بود و پزشکیان با سرعت بیشتری سراغ آرای خاموش خواهد رفت؛ اما باید دید کاری که پزشکیان در مناظره نکرد را قادر است در بیرون از مناظره انجام دهد و فضای رادیکال را شکل دهد، حال‌آنکه با متهم‌کردن صداوسیما به دنبال برخورداری از مزایای موقعیت مظلوم است. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 ۱۶۶۴امین روز بعد از شهادت 🇮🇷 به یاد شهدا، بالاخص فردا رأی خود را به صندوق می‌اندازیم. 🔸️ ما نباید در انتخاب شخص مورد نظر، حُب و بغض‌های شخصی و وابستگی‌های فردی خودمان را [در نظر بگیریم]، همان چیزی که در خیلی جاها سنتی شکل می‌گیرد. به طور سنتی می‌بینید [مثلاً] من طرفدار زید یا عَمر می‌شوم. 🔹️ ما نباید این گونه نگاه بکنیم. ما باید در صحنه‌ی انتخابات، حق را بنگریم و کاوش بکنیم و هر کس که این معیارها را در درون خودش داشت انتخاب بکنیم. 🔸️ کسی که می‌خواهد مدیر این کشورِ پرمشکل باشد، باید دارای این سه مشخصه باشد: ➖️ اول: هرکس را بناست ما انتخاب بکنیم باید معتقدترین فرد به رکن رکین اسلامی نظام ما یعنی ولایت فقیه باشد. ➖️ دوم: کسی رئیس جمهور این کشور می‌شود باید مشخصه‌های ارزشی این حکومت را باور داشته باشد تا برپایه‌ی این باور بتواند انتخاب مدیر و انتخاب راهکار برای اداره‌ی کشور بکند. ➖️ سوم: هرکس مدیر این کشور می‌شود باید اداره این کشور را در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و امنیتی بر پایه استقلال این کشور دارا باشد. 🔹️ هرکس را حائز این ویژگی‌ها دیدید، به برجسته‌ترینش رأی بدهید. 🔰 سخنرانی شهید سلیمانی به مناسبت قیام ۱۵ خرداد؛ کهنوج، خرداد ۱۳۸۰ (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
صلَّی اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ الحُسَین◾ ☑️ همزمان با حلول ماه محرم، مجلس عزای سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین علیه‌السلام در مرکز رشد برپا شده است. در این جلسات، استاد علی جعفری هرستانی، با محوریت کتاب شرح حدیث مکارم الاخلاق مقام معظم رهبری که به تازگی منتشر شده است، به ارائه بحث می‌پردازند. 🔳 الگوی مکارم اخلاق، تنها در مسلک اخلاق توحید ولایی یا همان مسلکِ حبّی نبیِ ختمی (ص) قابل دست‌یابی است که به بیان مرحوم علامه طباطبایی (رض) مسلک اخلاقی اختصاصی دین اسلام و غایت رسالت حضرت ختمی مرتبت است. نقطه کانونی این اخلاف محبت الهی و تجلی آن در مودت اهل بیت علیهم السلام دانسته می‌شود. 🔘 این اخلاق توحیدی ولایی قرار بود با ابلاغ ولایت امیر المومنین (ع) در غدیر، اجتماعی شود و راه توحید اجتماعی را باز کند اما جریان سقیفه در تلاش برای مقابله با ظهور اجتماعیِ این غایت، تلاش نمود ولایت تکوینی اهل بیت بر مبنای محبت و ولایت تشریعی ایشان در قالب حکومت را از مدار خود خارج کند. عاشورا، ایثار امام حسین علیه‌السلام برای جبران این انحراف بود تا مودت اهل بیت علیه السلام به مدار اصلی خود بازگردد. 🔲 این مودت (به عنوان غایت مسلک اخلاقی پیامبر اکرم)، نظام و دستگاهی اختصاصی برای انسان‌سازی و جامعه‌سازی دارد؛ این دستگاه، همان الگوی اخلاق حبی مکارم الاخلاق است. 🔰 صوت جلسات هیأت از طریق این نشانی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. ☑️ این لینک، به‌روزرسانی خواهد شد. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 ارائه هسته سلامت مرکز رشد در جلسه کمیسیون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان 🔹 سعید نجبا و محمدسعید صفاری پژوهشگران هسته سلامت در جلسه کمیسیون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان به ارائه نتایج گزارش «ارزشیابی نظریه برنامه پویش ملی سلامت» پرداختند. دکتر صبری روز پنجشنبه به تاریخ ۱۴ تیر ماه، میزبان این نشست بود. 🔸 پس از ارائه گزارش، اعضای حاضر در نشست نتایج این مطالعه را برای اصلاح برنامه‌های بعدی نظام سلامت ارزشمند دانستند. ایشان بر رویکرد علمی حاکم بر مطالعه تأکید نموده و همچنان کاربست دانش خط‌مشی‌گذاری عمومی در سیاستگذاری سلامت را مهجور دانستند. در نهایت دکتر صبری، معاون آموزش و پژوهش نظام پزشکی اصفهان نیز با اشاره به وضعیت محدود منابع در نظام سلامت و لزوم بررسی هزینه- اثربخشی برنامه‌ها، از رویکرد نقد منصفانه حاکم بر مطالعه تمجید نمود. 🔹 پویش ملی سلامت از نیمه‌ آبان‌ ماه تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ با هدف شناسایی بیماران مبتلا به فشار و قند خون و افزایش آگاهی جامعه نسبت به این دو بیماری در سراسر کشور اجرا شد و هسته سلامت مرکز رشد با استفاده از ابزار ارزشیابی نظریه برنامه به ارزشیابی این برنامه پرداخت. 🔰 نتایج این مطالعه به زودی از همین طریق در اختیار عموم قرار خواهد گرفت. (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
▪️حسینیه رشدا▪️ 🔘 فروش ویژه آثار حسینی مرکز رشد همزمان با ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام 📚 ادب عاشقی: آداب حضور در مجالس اهل بیت علیهم السلام 📚 خیمه خادمی: آداب تشکیلاتی اقامه مجالس اهل بیت علیهم السلام 📚 اهل‌بیتی‌ها: تحقق خانواده ولایی با مجالس حسینی 🖋️ استاد محمدرضا عابدینی 📚 هیاهو؛ عزای حسینی در نگاه خمینی (ره) 🖋️ سید مهدی سرخان 📚 همسفر حسین علیه‌السلام 🖋️ ابراهیم خانی ☑️ تهیه آثار از طریق فروشگاه رشدا 📞 و تماس با شماره تلفن ۰۹۳۹۱۰۰۱۳۳۳ (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 ۱۶۵۱امین روز بعد از شهادت 🔸️ آن چیزی که باید به فرزندان خودمان همراه با این اشک بچشانیم، عبرت‌های عاشورا است و توجیه عوامل به وجود آمدن یک حادثه دردناک و پر از غم. اگر خواستیم فرزندانمان در صف دیگر یعنی دشمنان اسلام قرار نگیرند باید نسبت به حادثه کربلا به آن‌ها معرفت بدهیم. 🔹️اینکه ما تصور بکنیم در حادثه کربلا متهمین ردیف اول، صرفاً آن چند نفری بودند که در کربلا حضور داشتند و [مسئله‌ی] کربلا را بخواهیم حل بکنیم، کاری بسیار سخت و اشتباه است. شمر و یزید و ابن زیاد مجریان این حادثه تلخ بودند. 🔸️ اگر در جامعه‌ی اسلامی حساسیت نسبت به حرمت شکنی نسبت به امام علی (ع) وجود داشت، اگریک نفر بلند می‌شد معترض می‌شد، اگر یک کسی محکم می‌ایستاد قطعاً حادثه کربلا به وجود نمی‌آمد. حرمت‌شکنی، این مصیبت جانکاه، مهم و عظیم را به وجود آورد. 🔹️امروز در جامعه ما -که دقیقاً تشابه بسیار نزدیک و عظیمی با حادثه‌های صدر اسلام دارد- همین حرکت شروع شده است. آن هم متأسفانه در جلو چشم ما، بدون اینکه ما یک حساسیت جامعی نشان بدهیم و این برای ملت ایران که هزاران شهید داده مناسب نیست. 🔰 برگرفته از سخنرانی شهید سلیمانی در مراسم نماز جمعه کرمان، مصلی امام علی (ع)، اردیبهشت ۱۳۷۷ (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️▫️ به مناسبت ایام عزای حسینی 🔘 زینب کبری یک نمونه‌ی برجسته‌ی تاریخ است که عظمت حضور یک زن را در یکی از مهمترین مسائل تاریخ نشان میدهد. اینکه گفته میشود در عاشورا، در حادثه‌ی کربلا، خون بر شمشیر پیروز شد - که واقعاً پیروز شد - عامل این پیروزی، حضرت زینب بود؛ والّا خون در کربلا تمام شد. حادثه‌ی نظامی با شکست ظاهری نیروهای حق در عرصه‌ی عاشورا به پایان رسید؛ اما آن چیزی که موجب شد این شکست نظامىِ ظاهری، تبدیل به یک پیروزی قطعىِ دائمی شود، عبارت بود از منش زینب کبری؛ نقشی که حضرت زینب بر عهده گرفت؛ این خیلی چیز مهمی است. این حادثه نشان داد که زن در حاشیه‌ی تاریخ نیست؛ زن در متن حوادث مهم تاریخی قرار دارد... زینب (سلام اللَّه علیها) نشان داد که میتوان حجب و عفاف زنانه را تبدیل کرد به عزت مجاهدانه، به یک جهاد بزرگ. ▪️ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از پرستاران نمونه کشور | ۱۳۸۹/۲/۱ (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 ۱۶۵۸امین روز بعد از شهادت 🔸️ حاج قاسم یک مکتب است. این را کسی می‌گوید که سال‌ها با او زندگی کرده است و البته او را از نمونه‌های برجسته تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی(ره) می‌داند. 🔹️ اگر بپذیریم که حاج قاسم یک مکتب است، تازه آغاز ماجراست. مکتب اصول و قواعد دارد و به راحتی تمام نمی‌شود. مکتب را می‌شود توسعه داد و تسرّی بخشید، براساس مکتب می‌شود تجویز کرد و اصلاح نمود. مکتب هم نظام‌ساز است و هم انسان‌ساز. 🔸️ اگر حاج قاسم یک مکتب است، پس باید هم اصول تصریح شده‌اش را شناخت و هم قواعد نانوشته‌اش را کشف کرد. چه بسا، آن زمان سخن گفتن از حاج قاسم‌های اقتصاد و سیاست و فرهنگ به گزافه نباشد! 🔰 گزیده یادداشت نقطه‌های صفر در مکتب حاج قاسم؛ منتشر شده در شماره ۴ و ۵ فصلنامه مدیریت جهادی (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 به همت انجمن علمی دانشجویان معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات؛ دوره برهان برگزار می‌شود. 🔸 محسن جوهری | پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🔹 منتور جلسه درآمدی بر روش تحقیق اسلامی ➖ در شش جلسه به صورت برخط و آفلاین ➖ به صورت کارگاهی و پروژه محور با همراهی منتور ⚠️ آخرین زمان ثبت نام: ۳۱ تیر 🗓 زمان برگزاری دوره: مرداد و شهریور ۱۴۰۳ 🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال انجمن علمی به آدرس @isccssa مراجعه نمایید (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 جدال انتخاباتی پیام‌رسان‌های اجتماعی [تحلیلی بر نقش پیام‌رسان‌های داخلی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳] 🔹 اگر پیش‌ازاین گفته می‌شد که بازیگر اصلی و پدیده انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶ «تلگرام» بود و نهایتاً پیروزی در انتخابات نیز به لطف کانال‌های تلگرامی حاصل شد، باید اعتراف نمود که بازیگر مهم انتخابات ۱۴۰۳ ریاست جمهوری حداقل در دور اول انتخابات، «پیام‌رسان‌های داخلی» علی‌الخصوص پیام‌رسان «ایتا» (با توجه به میزان کاربران فعال روزانه و ماهیانه به نسبت دیگر پیام‌رسان‌های داخلی) بود. 🔸 با فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌آپ پنجره فرصت بی‌نظیری برای پیام‌رسان‌های داخلی باز شد که از شرایط بازار محافظت‌شده استفاده کرده و زیست دیجیتال مردم را به پلتفرم‌های داخلی منتقل کنند. ایتا نیز ازجمله موفق‌ترین یا شاید موفق‌ترین پلتفرم بومی از حیث جذب کاربر و رشد در زیست‌بوم دیجیتال بوده است که بر اساس آمار وزیر ارتباطات در حال حاضر حدود ۱۸ میلیون کاربر روزانه دارد... آمارهای کمتر و بیشتر دیگری نیز ناظر به کاربران فعال ماهیانه و هفتگی و روزانه و… نیز ارائه می‌شود که هرکدام به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که «واقعاً چقدر از زیست مجازی مردم بر بستر پلتفرم‌های داخلی همچون ایتا شکل گرفته است؟» ✍🏻 به قلم حسین زیبنده | پژوهشگر هسته خط‌مشی فضای مجازی (سپهرا) 📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت می‌توانید به این نشانی مراجعه نمایید. 📌 منتشرشده در روزنامه فرهیختگان (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 مرکز رشد در تدارک برگزاری اولین رویداد مأموریت محور خود: 🧭 رویداد "راعون" | تجربه زیست مأموریتی بر اساس منطق رشد 🔹️ این روزها با نزدیک شدن به موعد برگزاری "راعون"، بخش‌ها و تشکل‌های مختلف مرکز رشد خود را در تکاپوی اجرای این رویداد می‌بینند؛ رویدادی که بعد از انتخاب هدفمند مخاطبان خود از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع)، در یک بازه پنج روزه تجربه‌ای از زندگی بر اساس مأموریت را برای آن‌ها رقم می‌زند. 🔸️ شرکت‌کنندگان رویداد با این سؤال مواجه هستند که کدام یک از مسائل انقلاب اسلامی را برای خود دارای اولویت می‌دانند؟ به تبع آن، حیات اجتماعی خود را بر اساس کدام مأموریت شخص محور دنبال خواهند کرد؟ و برای تحقق آن چه مسیری را در پیش رو دارند؟ 🔹️ شرکت‌کنندگان در این رویداد با گذراندن یک سیر اجمالیِ از لوازم ساخت یک مأموریت، با تکیه بر روش یادگیری مشارکتی و از طریق برگزاری جلسات آموزشی و فعالیت‌های کارگاهی با حضور اساتید و همراهی مرکز رشد، با مهارت‌ها و مختصات ساخت مأموریت خود در مقیاس کوچک آشنا می‌شوند. در نهایت شرکت‌کنندگان به مدت دو ماه با همراهی مربیان مرکز رشد و اساتید به تدقیق ماموریت خود می‌پردازند تا در انتها، با بررسی داوران، تیم‌های برگزیده مشخص شود. 🔰 محورهای رویداد: - شناخت مسئله و عناصر آن در علوم انسانی - شناسایی بازیگران و قواعد حاکم بر میدان مسئله - جایگاه و الزامات نظریه مبنا در فرآیند حل مسئله - تعیین زنجیره تغییر برای بهبود مأموریت - رسیدن به ماموریت و آشنایی با لوازم زیست مأموریت‌محور 🗓 مرداد ماه ۱۴۰۳ | دانشگاه امام صادق علیه‌السلام (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
💠 مثبت و منفی تبعیض [ تأملی انتقادی به انگاره «تبعیض مثبت» به بهانه ماجرای انتخاب کابینه دولت چهاردهم ] 🔹 «تبعیض مثبت» (یا اقدام مثبت) انگاره‌ای نوپدید در حقوق عمومی است که در جامعه معاصر ما، کمتر واکاوی فلسفی و اخلاقی شده است. سیاست‌ها و برنامه‌هایی که با منطق برابری فرصت‌ها، حمایت از گروه‌های محروم و کمتر برخوردار جامعه (عمدتاً اقلیت) را دستور کار خود قرار داده است. 🔸 آیا تبعیض مثبت، یک سیاست عدالتخواهانه است؟ نسبت تبعیض مثبت با عدالت اجتماعی چیست؟ این پرسش هنجاری، پاسخی فلسفی و هنجاری می‌طلبد که احتمالاً حالا که رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم در توئیتی از آن به‌عنوان یک مبنا در انتخاب کابینه دولت چهاردهم یاد کرده است، بیش از گذشته شنیده شود؛ 🔹 شاید از نگاه برخی، جدی گرفتن نظری این انگاره، خودش خطاست؛ نیک بر نگارنده روشن است که در اینجا نوعی مصرف گفتمانی و واژگانی از این اصطلاح سامان‌یافته است و واقعیت سهم‌طلبانه، منفعت‌جویانه و خودخواهانه توزیع وزارتخانه‌های دولتی (با نگاه به دولت به‌مانند یک شرکت سهامی یا حتی گوشت قربانی) نسبتی با پایه‌های نظری این بحث ندارد؛ لکن به‌هرحال این بحث فرصتی برای تأمل پیرامون چارچوب تراز انتخاب کارگزاران تراز در دولت اسلامی را فراهم می‌آورد. ✍🏻 به قلم حسین سرابادانی | پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی 📄 برای مطالعه متن کامل یادداشت می‌توانید به این نشانی مراجعه نمایید. 📌 منتشر شده در روزنامه فرهیختگان (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
🎞 فیلم کامل ارائه نتایج ارزشیابی نظریه برنامه پویش ملّی سلامت 🎙 محمدسعید صفاری | پژوهشگر هسته سلامت مرکز رشد 🔹️ پویش ملی سلامت با هدف شناسایی افراد بیمار یا در معرض خطر فشار خون و قند خون و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به این دو بیماری، در بازه زمانی سه ماهه از آبان تا دی ماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور اجرا شد. با توجه به احتمال استفاده از داده‌های این پویش برای سیاست‌های آتی و تکرار چنین برنامه‌هایی در حوزه سلامت، هسته سلامت مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام بر آن شد تا از طریق ارزشیابی این برنامه به قضاوت‌های منطقی و واقع‌بینانه نسبت به آن رسیده و به اصلاح امر کمک نماید. 🔸️ با این هدف از بین رویکردهای موجود، ارزشیابی نظریه برنامه به عنوان رویکرد اصلی در فرآیند انجام این کار انتخاب شد. نظریه برنامه زوایای پنهان زیادی را در سطوح مختلف برای مداخله و بهبود برنامه پیش روی سیاستگذار به نمایش می‌گذارد. 🔰 مطابق یافته‌های این مطالعه به نظر می‌رسد پویش ملی سلامت نه تنها تا اثرگذاری یا نیل به اهداف خود فاصله بسیاری دارد، بلکه با این سازوکار هرگز این اهداف محقق نمی‌شود. 🌐 مشاهده فیلم کامل ارائه گزارش در صفحه آپارات مرکز رشد (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
*💠 ۱۶۶۵امین روز بعد از شهادت * 🔸️حاج قاسم سال‌هاست بی سر و صدا در تمام منطقه، از کرمان و تهران گرفته تا سوریه و دمشق و حلب، تا عراق و تکریت و موصل و یمن و لبنان و فلسطین، *مدارس خود را که امتداد واقعی و جاری مکتب امام خمینی (ره) است تشکیل داده و فارغ التحصیلان نمونه‌ای داشته که آنان نیز بی سر و صدا و با اخلاص در حال خدمت به مردم و جهاد برای خدا هستند.* 🔹️ امروز اگر آقا نگاه به حاج قاسم را نگاه مکتبی خواندند، اولین و مهم‌ترین گام، نگریستن به مدارسی است که طی این سال‌ها دایر بوده‌اند. *🔸️ آنچه انسان در تربیت‌یافتگان این مکتب مقدم بر هر چیز باید ببیند، حب و بغض است.* حب و انجذاب به جمیلی که روز و شبشان را با او سپری می کنند و راهبر و راهنمای به سوی او و امرش را بر هرچیز حتی جان و مال خود مقدم می دارند. این حب و انجذاب است که شبانه روز آنان را از راهی به راهی و از کویی به کویی دیگر می‌کشاند. 🔰 یادداشت حاج قاسم و درس خوانده‌های مکتبش؛ منتشر شده در شماره ۴ و ۵ فصلنامه علمی-تخصصی مدیریت جهادی (ع) ➖➖➖➖➖ ✅ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) 🌐 Rushd.ir 🆔 @rushdisu
📣 گزارش روایی نخستین روز رویداد راعون 🧭 رویداد راعون | تجربه زیست مأموریتی بر اساس منطق رشد 📅 یکشنبه ۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ 📍دانشگاه امام صادق علیه‌السلام (ع)