👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
🔹«تختی» در فیلم یک #کنش_گر فعال و یک قهرمان موثر نیست؛ بیشتر تحت تأثیر است و گاه با برخی کوشش ها تلاش می کند با اندازه وسع خود، مسائل مردم را حل کند. در توجه به مردم و رعایت حال آنها به خوبی قصه پیش می رود: پیشنهاد تبلیغ برای برند یک #عسل را نمی پذیرد و از حضور در سینما به جهت آنکه مردم مجبور به پرداخت پول برای دیدن آن می شوند، می گریزد و پیشنهاد #شهرداری_تهران را رد می کند ولی کنش فعال اجتماعی را سامان نمی دهد. گویی «تختی» توکلی حتی #ازدواج خود را برای #مردم عقب می اندازد و سرانجام به خاطر #آبروی یک نفر ازدواج می کند. این حد افراطی از تأکید بر مردم داری، از تختی قهرمانی #منفعل ساخته است که به مرور با فشارهای حکومت #پهلوی در اثر موضع گیری های سیاسی و اجتماعی تختی، علاوه بر انفعال دارای نوعی افسردگی هم می شود و اینجاست که فیلم خالی از #حماسه می شود که تاروپود قهرمانی و پهلوانی است.
🔹«تختی» فیلمی ناظر بر #بیوگرافی یک چهره ملی است و در این روایت زندگی کوشش می کند تا یک درام برای ما خلق کند اما آنچه بیش از این درام دیده می شود، قدرت بازسازی و مستندنمایی است و همین امر برخی ویژگی های طرح درست قصه را از فیلم گرفته است. در طول فیلم بارها و بارها مشاهده میکنیم آدمهایی به تختی مراجعه میکنند و از او #پول میخواهند و او از جایی به آنها پول میرساند. بعد گفتار متن #حیرتآور فیلم همین نکته را که قبلا دیدهایم دوباره شرح میدهد و محکمکاری میکند و بعد باز برای محکمتر کردن دوباره شخصیتهای فرعی همین نکته را به تختی متذکر میشوند و چندباره توضیح میدهند که تو نباید تا این حد به دیگران کمک کنی و تختی واکنشی ندارد جز #لبخندی_تمامنشدنی و تکراری و ذکر شعارهایی در این زمینه که من بدون مردم #هیچ_نیستم و چنین و چنان. فیلم از نقطه شروع تا نقطه پایان با صرف اطلاعاتی ویکیپدیایی فرازهای مختلف زندگی تختی را که اکثرا از آن مطلع هم هستیم با مصرف #شعاریترین جملات نمایش میدهد.
🔹اشکال اما فقط از فیلمنامه است؟اما باز گردیم به نکته ابتدایی؛ چرا برای فیلمساز ما که چگونه زیستن تختی از چگونه مردن تختی مهم تر است؛ ابتدا و انتهای فیلم با بازسازی صحنه خودکشی تختی است؟ تختی پهلوان، روزهای آخر عمر را، در #تنهایی، دور از کشتی و بهدوراز مردم سپری کرد و مرگش با همه راز و رمزهایش؛ طعم تلخی برای همه ایرانیان دارد. اما آیا این تصویرپردازی از تختی ناخودآگاه فیلمساز را به سوی برگزیدن این سناریو از میان سناریوهای مختلف مرگ تختی نمی کشاند؟ از قهرمان افسرده ای که در برابر انتظارات مردم کم آورده است؛ جزیی انتظار است؟ تختی توکلی باید خودکشی کند اما شاید تختی قهرمان المپیک فراتر از تحلیل هایی که می گوید به واسطه زندگی شخصی و قهرمانی اش افسرده شده است؛ مرگ را مرحله مهمی از زیستن بداند. چگونه مُردن خیلی کم اهمیت تر از چگونه زیستن نیست. توکلی، بهعمد از دخیل کردن #قضاوت شخصی خود در مورد سالهای پایانی زندگی تختی و مرگ او دور میمانند و به همین دلیل، فیلم شبیه یک وقایعنگاری محض میشود نه یک فیلمی که #سرگذشت تعریف میکند. مخاطب در جستجوی #دلیل است که اگر تختی خودکشی کرد چرا و اگر کشته شد چرا؟ ولی فیلمساز با همان جمله معروف مسیر زندگی تختی #مهم است نه پایان آن؛ از آن به راحتی #عبور می کند.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیهالسلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 نقدی کوتاه بر فیلم «شبی که ماه کامل شد»
🔶 عاشقانه تراژیک اما زنانه...
🔹چهارمین اثر نرگس #آبیار در قامت #فیلمساز، فیلم خوبی نیست. حداقل به اندازه ای که برنده ۷ سیمرغ جشنواره در بخش های اصلی شود و جایزه بهترین فیلم جشنواره را از آن خود کند؛ #خوب_نیست. نفس انتخاب « #سوژه_جسورانه » و کاری به غایت دشوار با جغرافیای خاص منطقه سیستان و بلوچستان #تحسین_برانگیز است؛ اما برای فیلم خوب شدن مسیر را کامل طی نکرده است. عاشقانه ای که در دنیای خشونت های افراطی به مرور رنگ می بازد.
🔹فیلم با عاشقانه ای #شبه_هندی و با مکث هایی متأسفانه عمدتا #اروتیک و #سطحی آغاز می شود. عبدالحمید، پسر جوان و فروشنده بلوچی که در مغازه عاشق دختری به نام فائزه می شود. فیلم بدون وجه دراماتیک، در نیمه اول عاشقانه این دو است؛ گرچه تلاش دارد در پیرنگ های قصه، زمینه های بروز #بحران را آماده کند، اما طولانی شدن بیش از حد آن، #درام را به معنای واقعی کلمه #سقوط می دهد. نیمه دوم فیلم #امنیتی است؛ روایت #زنانه از گروه #تکفیری عبدالمالک ریگی در جنوب شرق کشور. جایی متوجه می شویم عبدالمالک برادر عبدالحمید است. دوربین فیلمساز بعد از نشان دادن جغرافیای زیبای بلوچستان، به پاکستان می رود تا از نزدیک ما را با وجوه ضد انسانی و خشونت آمیز این گروه تکفیری آشنا کند.
🔹فیلم روایت زنانه ریشه ها و عملکرد این گروه تکفیری است؛ روایت قصه ای واقعی که آبیار به جهت علاقه ذاتی خود که در فیلم های گذشته نشان داده است؛ از منظر زنانه به #سوژه نگریسته است. حُسن این انتخاب، #نوآوری و بیان #انسانی قصه است؛ اما ایراد بزرگش آن است که فیلم به #غایت_محتاط، منفعل و احساسی است تا #شخصیت_ساز؛ انسان پرور و خالق قهرمان.
نرگس آبیار، از #نویسندگی به #سینما رسیده است؛ پس احتمالا باید بداند که وجه مشترک ادبیات و سینما به عنوان دو مدیوم هنری آن است که باید «انسان» بسازد و با خلق شخصیت قهرمانی، برای ما از واقعیت به #حقیقت پُل بزند. اتفاقی که به هیچ وجه نمی افتد.
🔹بهترین فیلم جشنواره سی و هفتم، روایت تطور شخصیت عبدالحمید شاعر و عاشق پیشه به یک تکفیری ضد انسان است؛ در این راه می خواهد وجوه انسانی این تکفیری را برایمان نمایان کند تا با نگاه واقع بینانه ای این جانورهای آدم نما را بشناسیم. پسری که تحمل دیدن کشته شدن یک #بزغاله را ندارد؛ در انتها به راحتی سر انسان می برد. اما این تطور شخصیت و روایت آن از منظر همسرش فائزه؛ فیلم را موضع #انفعال محض قرار می دهد. قهرمان ملی این قصه کیست؟ فائزه زن منفعل و نیمه خنگ یا پلیس امنیتی محتاط و منفعل؟ آنچه فیلم نمایان می کند بیشتر هنرمندی خانواده از مردمان #بلوچ است که همه به گروه های تکفیری پیوسته اند جز یک نفر که آن یک نفر هم در نهایت در «شبی که ماه کامل است» نشان می دهد یک تکفیری دو آتیشه است.
👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
👇👇 #ادامه_مطلب 👆👆
🔹«ایران مظلومِ مقتدر»؛ تصویر ملی ما از کشورمان در مواجهه با #تروریسم است. روایت زنانه آبیار در این فیلم، تنها نمایانگر وجه مظلومیت و #قربانی_شدن مردم ایران در برابر تروریسم است؛ اما اثری از اقتدار و کنش گری #فعال نیست؛ این حرف لزوما به این معنا نیست که باید یک پلیس امنیتی فوق فعال داشته باشیم؛ به این معناست که حداقل روزنه ای از شورش علیه این خشونت دیده شود؛ اتفاقی که رقم نمی خورد. خشونت #عادی می شود و فیلمساز با به تصویر کشیدن عریان صحنه سر بریدن این جانوران (آن هم در سر سفره غذا)، اوج #بد_سلیقگی در ترسیم خشونت را نمایان می کند. دیدگاهی که در فیلم ارائه می شود، تصویری منفعل و مظلوم با چاشنی زنانه و البته بی خطر از ایران است که البته در برخی جریان های فکری و سیاسی طرفدار زیاد دارد.
🔹دوربین روی دست و لرزان به خصوص در فضاهای بسته، مخاطب را دچار #سرگیجه می کند؛ دوربینی که می خواهد به گونه ای #مستندنمایی کند و فضا را به ما معرفی کند، بیشتر ما را گیج می کند. فیلم به شدت طولانی و خسته کننده است؛ به راحتی می شود حدود ۴۵ دقیقه از این فیلم را حذف کرد و اتفاقی برای قصه اصلی نیفتد. تمرکز زیاد بر ترسیم فضاهای گوناگون در پاکستان واستان سیستان و بلوچستان، در برخی سکانس ها به قدری زیاد است که آدمی را به یاد مستندهای معرفی مناطق #توریستی ایران می اندازد.
🔹بازی های سه بازیگر اصلی فیلم نسبتاخوب است؛ البته نه به اندازه ای که هر سه برنده سیمرغ جشنواره امسال شوند.
#پایان_بندی فیلم، بر میزان فاجعه بودن فیلم می افزاید. عشق در شبی که ماه کامل شد، قربانی تکفیر و سیاست می شود. در این پایان بندی آنچه پیش از این اشاره شد تأیید می شود. فائزه قربانی عاشق پیشه سه سال پیش خود می شود. پلان کشته شدن فائزه توسط عبدالحمید، انزجار و تلخی مخاطب را اضافه می کند. سه فرزند فائزه رها در کنار جاده همراه با مادربزرگ شان چشم به راه تقدیر بهتر آینده اند چرا که فیلمساز کنش فعالی برای آینده متصور نیست. پایان بندی که نه همدلی ما را بر می انگیزد و نه احساسات ما را با خود درگیر می کند. شخصیت اصلی فیلم که مخاطب در نیمه ابتدایی با او هم ذات پنداری می کرده است؛ کم کم نفر دوم گروه تروریستی عبدالمالک ریگی می شود و این پیامد خطرناکی دارد.
✍ #حسین_سرآبادانی پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 از روز عشق تا عشق روز
🔹 افسانه است ولی روز عشق می خوانندش! آن هم نه عشقی که عاشق و معشوق تا لحظه مرگ پای هم بمانند.
🔹پای مرگ پیشکش! سال بعد هم خبری از این عشق باشد، جای مسرّت است. شاید هم فردا شب، نه از عاشق خبری باشد، نه از عشق!
🔹باید هم در طول سال تنها #یک_روز و #یک_شب و نه بیشتر را برای عشق قرار دهند چون هر زمان که اراده کنند می توانند #ارتباطات _سطحی و #سیال شان را قطع (cut) کنند.
🔹اینجا وصال معشوق، #مسلخ عشق است. مهم کام گرفتن از اوست نه خدمت رسانی! مهم این است تنها خوش باشی! ناخوشی های معشوق دیگر به عاشق ربطی ندارد. مسئولیت معنایی ندارد!
🔹بزرگترین هنر عاشق این است که معشوق را برای شبی هم که شده شاد کند. از دور دور بازی در خیابان های شهر گرفته تا خرید خرسی که در خواب زمستانی به سر می برد. باید هم پای حیواناتی چون #سگ و #گربه در میان این #عشق_سیال به میدان آید، وقتی خبری از #وفاداری نیست!
🔹«چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»! در سرزمین عشّاق، هر روز، روز عشق و محبّت است. هر روز عاشق تر از دیروز. هر روز عشقی عمیقتر از دیروز.
🔹ناخوشی ها و ناملایمتی های روزگار که هیچ! مرگ هم یارای گسستن پیوند عاشق و معشوق نیست. عاشق با مریضی معشوق مریض، با درد او دردمند و با شادی او شاد می شود.
🔹اینجا عاشق و معشوق بعد از مرگ هم عشق بازی می کنند. این دنیا تنها فرصت آشنایی داشته اند؛ تازه عشق بازی ها در سرای آخرت شروع می شود.
🔹در وادی عشّاق من و تو دیگر معنایی ندارد، تو منی و من توام! اینجا وصال معشوق مدفن عشق نیست، تازه اوّل قول و قرارهاست.
🔹عاشق و معشوق عشق را فقط برای خود نمی خواهند. فرزندان آنها ادامه دهنده این عشقند. این عشق مخصوص یک نسل و دو نسل نیست، برای تمام نسل های بعدی است!
🔹سرزمین عشاق از ما دور نیست. کافی است نگاهی به اطرافت بیاندازی! عشق علوی و حب فاطمی از روز ازدواج امیر المومنین(ع) با حضرت زهرا(س) هنوز در خانواده ها وجود دارد، کافی است کمی از این عاشق و معشوق درس عشق بازی و عشق ورزی بیاموزی.
✍ #محمّدرضا_آرام پژوهشگر حلقه سیاست خانواده مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
📣📣📣 #اطلاعیه
💬 دانشگاه و رسانه (به همراه رونمایی از سایت جامع مرکز رشد)
🎙 باحضور آقای علی #فروغی(مدیر شبکه سوم سیما)
و دکتر سیدبشیر #حسینی(عضو هیأت علمی دانشگاه صداوسیما)
⏰ دوشنبه ۲۹ بهمن از ساعت ۱۰ صبح سالن شهید مطهری
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
📷 گزارش تصویری نخستین هماندیشی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
(تبیین ابعاد بیانیه و راهکارهای عملیاتی آن در مسیر مأموریت مرکز رشد)
🗒 دوشنبه ۶ اسفند ماه
🔹با حضور: دکتر حسین عرب اسدی، دکتر مصطفی غفاری
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #نشست_رشد
📄 تبیین ابعاد بیانیه و راهکارهای عملیاتی آن در مسیر مأموریت مرکز رشد دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
✴️ #نخستین جلسه «هماندیشی پیرامون بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» با محوریت تبیین ابعاد #بیانیه و راهکارهای #عملیاتی آن در مسیر #مأموریت مرکز رشد به همت #هسته_مکتب_امام_خمینی رحمهاللهعلیه و با حضور دکتر حسین #عرباسدی ، مدیر اندیشکده دولت اسلامی و دکتر مصطفی #غفاری، نویسنده کتاب فتنه تغلب و عضو هیئتعلمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق علیهالسلام برگزار شد.
🔹در ابتدای این جلسه، دکتر حسین عرب اسدی برگزاری جلسه با محوریت فهم و تبیین این بیانیه را درحالیکه متن بیانیه کاملاً #واضح بوده و فاقد هر نوع پیچیدگی است، ناشی از عدم فهم #فلسفه حاکمیت اسلامی و وجود نوعی #شکاف گفتمانی بین امت #حزب_الله و #ولی_فقیه دانست و افزود: وقتی حضرت آیتالله خامنهای در جایگاه رهبر جامعه اسلامی سخنی میگویند باید شاهد یک اقدام عملیاتی و میدانی از سوی #دغدغه_مندان انقلاب باشیم. چنانچه پس از بیانات رهبری صرفاً به تبیین و تفسیر بیانات اکتفا کنیم یعنی ما حضرت آیتالله خامنهای را به عنوان ولیفقیه قبول نداریم بلکه نگاه ما به ایشان، صرفاً به مثابه #اندیشمندی است که با مردم #گفتگو میکند...
📌 ادامه مطلب و گزارش تصویری در پیوندهای زیر:
🖇 rushd.ir/?p=1670
🖇 rushd.ir/?p=1693
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 جایگاه نظری پلتفرم
✴️ اولین بار دیکشنری #آکسفورد در اوایل ۱۵۷۴ از مثالهایی استفاده کرد که در آنها پلتفرم اشاره به «یک طراحی، یک مفهوم، یک ایده یا یک الگو» داشت. اما در طول تاریخ، این مفهوم را میتوان به طور جدی در سه حوزه #نظری دنبال کرد.
🔹۱- پژوهشگران رشته #مهندسی طراحی و طراحی #صنعتی جزء #متقدمین استفاده از مفهوم پلتفرم هستند، آنها زمانی از واژه پلتفرم استفاده کردند که خانوادهای از یک محصول را خلق کردند، خانواده محصولی که برای نیاز مشتریان اصلی طراحی شده بود و این امکان را داشت که به سادگی با حذف، جایگزینی و یا اضافه کردن ویژگیهایی به راحتی برای مشتریان #سفارشیسازی شود. این ادبیات را میتوان با مفاهیمی نظیر تفکر پلتفرمی، فناوریهای پلتفرم، و سرمایهگذاری پلتفرم دنبال نمود.
🔹۲- گروه دوم #استراتژیست های فناوری هستند، این گروه از جایی به بحث پلتفرم ورود پیدا کردند که پلتفرمها را نقاط #کنترلی در صنایع دیدند. پلتفرمها امکان ارزیابی و تخمین موفقت و شکست شرکتها را در سطح صنعت به دست میدهد. شرکتها البته به پلتفرمها از جهت به دست آوردن رهبری بازار و موفقیت ورود پیدا کردهاند.
🔹۳- گروه سوم #اقتصاددانان هستند، در ادبیات فارسی محدودی که از این موضوع داریم بایستی با عبارت اقتصاد #اشتراکی آن را ردیابی نماییم. در اقتصاد، پلتفرم به عنوان بستر یا واسطهای برای بازارهای دوسویه در نظر گرفته میشود که خدمات را برای دو گروه متمایز از بازیگران فراهم میآورد.
🔹شاید بتوان ادعا کرد که امروزه پلتفرم در حوزه #فضای_مجازی بیشترین استعمال را دارد. در یادداشتهای بعدی با گونهشناسی که از پلتفرمها ارائه میشود، در خصوص پلتفرمهای نرمافزاری در گروه پلتفرمهای صنعت بحث خواهیم کرد.
🔗 rushd.ir/?p=1899
✍ #جواد_آزادی پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله↙️
✅ ble.im/Rushdisu
✅ #یادداشت_رشد
📄 قواعد خطمشی گذاری فضای مجازی
🔶 تنظيمگري دولتي بلي؟! خير؟!
✴️ بررسی سیر شکلگیری و #منشأ نظریات تنظیم مقررات (regulation)، بحث مفصلی میطلبد اما میتوان علل مختلفی برای توجیه #تنظیم_گری بیان نمود. بر این اساس، تنظیم گری با دو منطق #بازار و #همبستگی_اجتماعی توجیه میشود.
🔹یکی از توجیهات اصلی تنظیم گری، #ناتوانی بازار در تنظیم امور یا به عبارت دیگر مسئله #شکست_بازار است که اجمالاً به مواردی از آنها پرداخته میشود:
🔹تنظیم گری از طرق مختلف برای فراهم شدن #انحصار طبیعی در صنایعی مانند شبکه فیبر نوری یکی از توجیهات برای تنظیم مقررات است. جنبههای امنیتی نیز دیگر موردی است که در برخی صنایع تنظیم گری و مداخله دولت را میطلبد. به عنوان مثال قطع شدن #اینترنت در کل کشور مسئلهای است که از جنبه امنیتی بسیار چالش زا است؛ لذا ایجاد تمهیدات لازم برای جلوگیری از چنین بحرانهایی نیازمند تنظیمگری و بعضاً ایجاد انحصار در ارائه است.
🔹ارائه خدماتی که بخش خصوصی #منفعت اقتصادی ندارد نیز جزء مواردی است که تنظیم گری دولت را میطلبد. #محروم_بودن روستاها و مناطق دوردست از اینترنت و خدمات دیجیتال، به دلیل صرفه اقتصادی نداشتن انتقال فناوری به آنجا مثالی از این دست است.
🔹 #عوارض جانبی مثبت یا منفی دیگر چالشی است که منفعت بخش خصوصی را تهدید میکند؛ لذا توجهی به آن نکرده و به دنبال #حداکثر_سازی منافع خود هستند. تأثیر امواج بر کاربران، پیامدهای منفی جسمی و روحی برخی بازیهای رایانهای یا وسایل ارتباطی بر کاربران بهویژه کودکان و نوجوانان ازجمله مواردی است که تنظیم گری دولت از عوارض آن میکاهد.
🔹شکست بازار در کالاهای #مشاعی که مصرف آنها باعث تمام شدن منابع یا از دست رفتن #قابلیت آنها میشود نیز محسوس است. اینگونه منابع مانند نام دامنه یا طیف امواج رادیویی منابع محدودیاند که نحوه تخصیص آنها نیازمند تنظیم گری دولت است.
🔹 در زمینه کالاهای عمومی نیز تنظیم گری با ایجاد مکانیسمی برای تأمین مالی ایجاد آنها میتواند بر این روند تأثیرگذار باشد. مثلاً اعطای حقوق مالکیت معنوی، قانون کپیرایت یا مالیات بر برخی خدمات، مقرراتی است که باعث تأمین هزینه آن کالاهای #عمومی میشود.
🔹عدم تقارن اطلاعات چه برای مردم جامعه و چه برای کسانی که قصد ورود به بازار دارند مانع مهمی به حساب میآید. به عنوان مثال تنظیم مقررات در حوزه تجارت #الکترونیک و آگاهی دادن به کاربران برای خرید محصولات یکی از کاراییهای تنظیم گری در حوزه فضای مجازی است. به علاوه، عدم تقارن اطلاعات موجب ایجاد انحصار در ارائه خدمات به وسیله #اپلیکیشن_ها یا #پلتفرم_ها خواهد شد که بر نیاز به تنظیم گری صحه میگذارد.
🔹منطق همبستگی اجتماعی این منطق با انتقاد به منطق فوق، آن توجیهات را صرفاً دارای نگاه #اقتصادی و تکبعدی دانسته و پیشفرض طبیعی عمل کردن بازار مگر در موارد خاص شکست بازار را نیز مخدوش میکند. مبتنی بر این نظر، تنظیم مقررات نه یک امر خارجی، بلکه یک امر #زیر_بنایی و پایهای برای بازار به حساب میآید. منطق همبستگی اجتماعی هدف تنظیم مقررات را حل مسائل شهروندان یا به طور کلی تر ماهیت شهروندی و گسترش رفاه میداند و دغدغه ارزشهای بنیادین و پایهایتری دارد که مشخصههای جامعه انسانی را شکل میدهد. لذا تنظیم مقررات باید بکوشد که این ارزشها را محقق سازد. تنظیم گری برای گسترش دولت الکترونیک و به تبع آن بهبود ارزشهایی مانند آموزش یا بهداشت عمومی، عدم ایجاد شکاف دیجیتال و آسیب ندیدن خانواده و بالأخص کودکان از محتواهای غیراخلاقی فضای مجازی مثالهایی اجتماعی است که این منطق به آنها پاسخگویی میکند.
🔹درنتیجه، دولت برای رفع شکست بازار و ایجاد همبستگی اجتماعی ملزم به تنظیم مقررات در ابعاد مختلف #اجتماع است.
🔗 rushd.ir/?p=1902
✍ #حسین_زیبنده پژوهشگر هسته خط مشی فضای مجازی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه السلام
➖➖➖➖➖
✔️ مرکز رشد دانشگاه امام صادق (علیه السلام)
🌐 سروش ↙️
✅ sapp.ir/Rushdisu
🌐 ایتا ↙️
✅ eitaa.com/Rushdisu
🌐 بله ↙️
✅ ble.im/Rushdisu