🔴 #در محضر_قرآن_کریم/
✅ خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ (اعراف/۱۹۹)
🔹عفو و میانهروى را پیشه كن (عذر مردم را بپذیر و بر آنان آسان بگیر)، و به كارهاى عقلپسند و نیكو فرمان بده، و از جاهلان اِعراض كن.
🔸با آنكه براى كلمهى «عفو»، چند معنا بیان شده است: حدّ وسط و میانه، قبول عذر خطاكار و بخشودن او، آسان گرفتن كارها، ولى ظاهراً در این آیه، معناى اوّل مراد است. «خُذ العفو»، به معناى عفو را تحت اختیار و كنترل خود داشتن و به جا استفاده نمودن است، لذا در بعضى موارد باید قاطعانه برخورد كرد، «و لاتأخذكم بهما رأفة فى دین اللّه» (نور/۲). چنانكه «اعرض عن الجاهلین» به معناى آزاد و رها نمودن جاهلان و دشمنان نیست، بلكه مراد با آنان نبودن و میل به آنان نداشتن است، امّا گاهى موعظه، تذكّر و یا برخورد با آنان لازم است: « فاعرض عنهم و عظهم » (نساء/۶۳)
🔸این آیه با تمام سادگى و فشردگى، همهى اصول اخلاقى را در بر دارد. هم اخلاق فردى: «عفو»، هم اخلاق اجتماعى: «و أمر بالعُرف»، هم با دوست: «عفو»، هم با دشمن: «أعرض»، هم زبانى: «و أمر»، هم عملى: «أعرض»، هم مثبت: «خُذ»، هم منفى: «أعرض»، هم براى رهبر، هم براى امّت، هم براى آن زمان و هم براى این زمان. چنانكه امام صادق علیه السلام فرمودند: در قرآن، آیهاى جامعتر از این آیه در مكارم الاخلاق نیست.(تفسیر فرقان)
❇️ از پيامهای آیه
▫️همواره باید راه میانه و اعتدال را پیشه كرد. «خذ العفو»
▫️تكلیف باید به اندازهى طاقت باشد، نه بیشتر. «خذ العفو» (اگر «عفو» به معناى حدّ وسط باشد)
▫️تنها خوب بودن كافى نیست، باید در جامعه خوبىها را ترویج كرد و سفارش نمود. «و أمر بالعرف»
▫️مخاطب آیه تنها پیامبر(ص) نیست، هر مسلمان و هر مبلّغ و مصلح اجتماعى باید با لجوجان و جاهلان یاوهگو، برخوردى اعراض آمیز داشته و در برابر توهین و تهمتها چشمپوشى و صبر كند، نه آنكه درگیر و گلاویز شود. «و اعرض...»
▫️هم باید به معروف، امر كرد و هم شیوهى امر كردن، باید معروف و پسندیده باشد. «و أمر بالعُرف»
▫️مراد از جاهلان، نابخردان است، نه بىسوادان. «و اعرض عن الجاهلین» در فرهنگ قرآن و روایات، معمولاً جهل در برابر عقل است، چنانكه در روایات عنوان «العقل و الجهل» داریم.
▫️در شیوهى اعراض و عفو و گذشت، نباید به خواسته و گفتهى جاهلان كه بر خلاف مصلحت است توجّه كنیم، بلكه باید محكم و استوار ایستاد. «اعرض عن الجاهلین»
#تدبر
💌 کانالڝهـبـــــایِבل
@SaaHBaa
🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آرامش_قلبها
❣أرح سمعك وقلبك بِاالقرآن الكريم
🌹دلهای دلبسته به قرآن هرگز
ناآرام و پیر نمی شوند.
و ارواح مستقر در قرآن هرگز دچار وحشت نمی شوند.
ذهنی که آیات قرآن را دریافت میکند
و به یاد می آورد
همیشه شادابو قوی و سرزنده هست.
💐ایمان برکت آرامش و سلامتی از خداوند برای شما آرزومندم 🤲
روزتونبخیر....☺️
#تلاوت
💌 کانالڝهـبـــــایِבل
@SaaHBaa
🌱
4_5812377072718317243.mp3
12.62M
#تفسیرقرآن
🌸 #توبه ۹۴تا۹۹
🌺 محمد رضا رنجبر
🌸 بسیار شنیدنی
🌕 بسیار دلنشین و درس آموز
🔴 این بحث های زیبا را در
#ڝهـبـــــایِבل دنبال کنید..😊
#تفسیر
💌 کانالڝهـبـــــایِבل
@SaaHBaa
🌱
حریم یک تن از آل پیمبر
مزار حضرت عبد العظیم است
که زوّارش”کَمَن زارَ اَلْحُسَین”است
حبیب چایچیان (حسان
#حضرت_عبدالعظیم_حسنی علیه السلام
#یاسیدالکریم
atrehadith
صهبای دل
#حرفهای_قشنگ...☺️👇
﷽
#حرفهای_قشنگ
🐝 دنیای عسلی🍯
✍قطره عسلی بر زمین افتاد ; مورچهی کوچکی آمد و از آن چشید
و خواست که برود اما مزه ی عسل برایش اعجاب انگیز بود،پس برگشت
و جرعه ای دیگر نوشید.
باز عزم رفتن کرد اما احساس کرد که خوردن از لبه عسل کفایت نمی کند
و مزه واقعی را نمی دهد،
پس بر آن شد تا خود را در عسل بیاندازد!!
تا هرچه بیشتر و بیشتر لذت ببرد. مورچه در عسل غوطه ور شد
و لذت می برد اما (افسوس) که
نتوانست از آن خارج شود...
👌پاهایش خشک و به زمین چسبیده بود و توانایی حرکت نداشت
در این حال ماند تا آنکه نهایتا مُـرد...
👌بزرگی میگوید:
دنیــا چیزی نیست جز قطره عسلی بزرگ!
پس آنکه به نوشیدن مقدار کمی از آن اکتفا کرد نجات می یابد،
و آنکه در شیرینـــــی آن غرق شد
هلاڪ میشود.❌❌
این است حکایت دنیا...
#حکایت_دنیا
🦋
┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🌺🌿🌺🌿
💌 کانالڝهـبـــــایِבل
@SaaHBaa
🌱