eitaa logo
‏🇮🇷‎ مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷
6.8هزار دنبال‌کننده
29.5هزار عکس
20.2هزار ویدیو
1.4هزار فایل
‏🇮🇷 جوانان ایرانِ اسلامی، تاریخ‌سازند. در این کانال با همراهی شما، آرمانهای انقلابِ اسلامی را پی‌ می‌گیریم. با ما همراه باشید. ‏‏🌸🇮🇷🌸‏ https://eitaa.com/joinchat/1807089723C10ec9361fa 🌺 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر
مشاهده در ایتا
دانلود
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی چه حکایت از فراقت که نداشتم ولیکن تو چو روی باز کردی در ماجرا ببستی نظری به دوستان کن که هزار بار از آن به که تحیتی نویسی و هدیتی فرستی دل دردمند ما را که اسیر توست یارا به وصال مرهمی نه چو به انتظار خستی نه عجب که قلب دشمن شکنی به روز هیجا تو که قلب دوستان را به مفارقت شکستی برو ای فقیه دانا به خدای بخش ما را تو و زهد و پارسایی من و عاشقی و مستی دل هوشمند باید که به دلبری سپاری که چو قبله ایت باشد به از آن که خود پرستی چو زمام بخت و دولت نه به دست جهد باشد چه کنند اگر زبونی نکنند و زیردستی گله از فراق یاران و جفای روزگاران نه طریق توست سعدی کم خویش گیر و رستی 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠ملت ایران حسینی و عاشورائی وارد میدان شد، در یک انقلاب عظیم و شاید بشود گفت بی‌نظیر در این سده‌های طولانی که جلوی چشم ما است - لااقل کم‌نظیر - پیروز شد. ۱۳۹۲/۰۳/۲۲ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_300507093490729425.mp3
3.55M
همه عمر برندارم سر از این خمار مستی که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستی تو نه مثل آفتابی که حضور و غیبت افتد دگران روند و آیند و تو همچنان که هستی چه حکایت از فراقت که نداشتم ولیکن تو چو روی باز کردی در ماجرا ببستی نظری به دوستان کن که هزار بار از آن به که تحیتی نویسی و هدیتی فرستی دل دردمند ما را که اسیر توست یارا به وصال مرهمی نه چو به انتظار خستی نه عجب که قلب دشمن شکنی به روز هیجا تو که قلب دوستان را به مفارقت شکستی برو ای فقیه دانا به خدای بخش ما را تو و زهد و پارسایی من و عاشقی و مستی دل هوشمند باید که به دلبری سپاری که چو قبله ایت باشد به از آن که خود پرستی چو زمام بخت و دولت نه به دست جهد باشد چه کنند اگر زبونی نکنند و زیردستی گله از فراق یاران و جفای روزگاران نه طریق توست سعدی کم خویش گیر و رستی ✍🏼 ناظری 🎼⃟🌼°•. ‏ 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقَّق خواهد شد؛ مشروط بر این‌که شما انتظارتان، انتظار واقعی باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد. ۱۳۸۴/۰۶/۲۹ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
4_300507093490729425.mp3
3.55M
همه عمر برندارم سر از این خمار مستۍ که هنوز من نبودم که تو در دلم نشستے! ✍🏼سعدی ناظری 🎼⃟🌼°•. . ‏ 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠انتظار فرج داشته باشید و بدانید که این فرج، محقَّق خواهد شد؛ مشروط بر این‌که شما انتظارتان، انتظار واقعی باشد، عمل باشد، تلاش باشد، انگیزه باشد، حرکت باشد. ۱۳۸۴/۰۶/۲۹ ☀️⁦⁦⁦⁦ ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
روضه خانگی - امام حسین(ع) - 701.mp3
7.81M
[ فایل صوتی : @RozeKhanegee – روضه امام حسین(ع) ] 🎙امشبی را شه دین در حرمش مهمان است... 🔻روضه (ع) ⏱ | 09:25 ‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠 💠زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. در واقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است. ☀️امام خامنه‌ای⁦⁦⁦⁦ ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃 قابل توجه و دقت دوستان هیئتی👆 🌹السلام علیک یا اباعبدالله🌹 ‏💠🌸🍃🌺🍃🌸💠 💠زندگی‌های تقلیدی، زندگی‌های تجمّلاتی و اشرافیگری، غالباً منشأ و ریشه‌ی فرهنگی دارد. در واقع نرم‌افزار این حوادث، فرهنگ کشور و فرهنگ حاکم غلط و انحرافی‌ای است که بر بعضی ذهنها مسلّط است. ☀️امام خامنه‌ای⁦⁦⁦⁦ ————————— 🇮🇷@SANGAR_1🇮🇷 🇮🇷@SANGAR_5🇮🇷
4_5769233400380526771.mp3
2.53M
💢 دعای کمیل در کلام‌ استاد مطهری 🔹در ضمیر ما نمی‌گنجد به غیر از دوست کس 🔹هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس 📗 استاد مطهری، فلسفه اخلاق، ص۱۱۵ 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠اسلام را مخفی کردند نگذاشتند به مردم برسد. خیال کردند همین است که بروند صبح نماز بخوانند! حضرت امیر نمازش را می‌خواند، شمشیرش را هم می‌کشید. ۱۳۵۷/۱۲/۰۷ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠همین طور گفتند که ما شیعه علی هستیم، و همین که گفتند ما متمسک به ولایت امیرالمؤمنین هستیم، این کافی نیست، نمی‌شود این. این امور، اموری نیست که لفظی باشد و با الفاظ و با عبارات بتوانیم ما بگوییم تحقق پیدا کرده است؛ اینها یک امور عملی است، یک حکمت عملی است اینها. باید کسانی که مدعی هستند که ما شیعه امیر المومنین هستیم، تبع او هستیم، باید در قول و فعل و نوشتن و گفتن و همه چیز تبعیت از او داشته باشند. اگر این تبعیت نباشد و ما بگوییم که ما شیعه هستیم، یک گزافی گفته‌ایم، یک لا طائلی گفته‌ایم. ‏۱۳۶۲/۰۷/۰۴ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠ظل، سایه است؛ سایه همه چیزهایش به ذی ظل است، خودش هیچ ندارد. ظلّ الله کسی است که تمام حرکاتش به امر خدا باشد؛ مثل سایه باشد: خودش هیچ. سایه خودش هیچ حرکتی ندارد؛ ذی ظل هر حرکتی کرد سایه هم همان طور حرکت می کند. امیر المؤمنین ظلّ الله است، پیغمبر اکرم ظلّ الله است که هیچ حرکتی از خودش ندارد؛ هر چه هست از خداست. 📚صحیفه امام؛ ج 6، ص: 288 ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 ملت ما می‌تواند یک حرکت عظیم باشد بر علیه و نظام استکباری و نظام ظالمانه و نظام ارباب رعیتی جدید و نویی که امروز مستکبران عالم می‌خواهند بر دنیا تحمیل کنند. ‏۱۳۸۳/۱۰/۱۹ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
🟡نقش مردم در «فرایند ظهور» 🔻 -آيه۱۱ سوره رعد - «إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» آب بسيار صاف و پاكى است كه بر سر منتظرها، آنهايى كه به انتظار هستند كه هميشه خدا از يك راه غير عادى كارها را درست كند، مى ‏ريزد. انتظار بيهوده نكشيد. 🔻«انَّ» يعنى تحقيقاً مطلب اين است؛ تحقق و واقعيت اين است كه : هرگز خداوند اوضاع و احوال را به سود مردم عوض نمى‏ كند «حَتَّى يُغَيِّرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ» مگر وقتى كه خود آن مردم آنچه مربوط به خودشان است، آنچه كه در خودشان هست: اخلاق، روحيه، ملكات، جهت، نيات و بالأخره خودشان را عوض كنند. 🔻 آيا ما مى‏ توانيم مدركى بهتر از اين پيدا كنيم؟ آيا بيشتر از اين مى‏ توان اطمينان پيدا كرد كه انتظارات به شكل انتظاراتى كه ما داريم - دفع بلاها و جلب رحمت الهی بدون تغییر در اخلاق، روحيه، ملكات، و بالأخره انقلاب و تحول درونی - بيهوده است؟ نصّ قرآن است، با نصّ قرآن نمى ‏توان كارى كرد. 🔻- بر اساس آیه مذکور- ، ملت ، بايد «يُغَيِّرُوا» باشد، بايد ابتكار و فكر و نقشه داشته باشد، بايد خودش شخصاً براى خود تصميم بگيرد و انتخاب كند. 🔻هر وقت ملتى رسيد به جايى كه : خودش براى خودش تصميم گرفت؛ خودش راه خود را انتخاب كرد و خودش در كار خود ابتكار به خرج داد، چنين ملتى مى‏ تواند انتظار رحمت و تأييد الهى را داشته باشد، انتظار آن چيزهايى كه قرآن نام مى‏ برد: فيضهاى الهى، اعانتهاى الهى، نصرتهاى الهى ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهری ، ج‏17، ص 225 -222 - با تلخیص و ویرایش- —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
تبادل۴.mp3
1.35M
🔹«تهاجم‌فرهنگی»، با«تبادل‌فرهنگی» متفاوت است. تبادل فرهنگی لازم است... در تبادل فرهنگی، هدف، بارور کردن فرهنگ ملی و کامل کردن آن است. ▪️بیانات در دیدار جمعی از کارگزاران فرهنگی ۱۳۷۱/۰۵/۲۱ 💠نبرد فرهنگی را با مقابله‌ی به‌مثل می‌شود پاسخ داد. 🔸کار فرهنگی و هجوم فرهنگی را با تفنگ نمی‌شود جواب داد. 🔹تفنگ او، قلم است. ♦️ این را می‌گوییم، تا مسؤولان فرهنگ کشور و کارگزاران امور فرهنگی در هر سطحی و شما فرهنگیان عزیز اعم از معلم و دانشجو و روحانی و طلبه و مدرّستان، تا دانش‌آموزتان و تا کسانی که در بیرونِ این نظام آموزشی کشور مشغول کارند احساس کنید که امروز، سربازِ این قضیه شمایید و بدانید که چگونه دفاع خواهید کرد و چه کاری انجام خواهید داد. ۱۳۶۹/۰۲/۱۲ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠من معتقدم امام حسن مجتبى(علیه‌السلام ) شجاع‌ترین چهره‌ى تاریخ اسلام است. میپرسید از على هم شجاع‌تر است، از برادرش حسین هم شجاع‌تر است که در میدان جنگ، آن جنگ خونین، با آن فداکارى عجیب خودش را به کشتن داد؟ ♦️ بله، شجاعت واقعى این است که انسان برطبق آنچه مصلحت فکر و ایدئولوژى او است اقدام بکند، اگرچه کسى نفهمد. و امام حسن حاضر شد خود را و نام خود را و وجهه‌ى خود را و محبوبیّت خود را در میان دوستان نزدیکش، فداى مصلحت واقعى بکند؛ حاضر شد که او را نشناسند، براى اینکه اسلام را بشناسند و اسلام بماند. ♦️ آیا امام حسن میتوانست در جنگ با معاویه شهید باشد؟ نه، نمیتوانست. شهید کیست؟ شهید آن کسى است که جان خود را مایه میگذارد، خون خود را می‌ریزد، براى ابقای فکر و ایده‌اى که به آن احترام میگذارد؛ این شهید است. ♦️ امام حسن(علیه‌السلام) اگر در میدان جنگ کشته میشد، به این معنا بود که معاویه تنها منازع خود را، تنها کسى را که امکان دارد نقش افشاگرى و رسواگرى در برابر روشهاى پنهانى و ریاکارانه‌ى معاویه ایفا کند، یک چنین رقیبى را دیگر در مقابل راه خود نبیند. ۱۳۵۱/۰۱/۲۴ 📚 کتاب [حلقۀ سوم «انسان ۲۵۰ساله»] 📚کتاب دو امام مجاهد، صص۴۲-۴۴ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️راه جلب رحمت‌خاص پروردگار در مصیبت ازدست دادن عزیزاݩ شهید مطهری 💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏‏💠 ‏‏آن اضطراب های باطنی و آن شکایتهای زبانی و آن‏‎ ‎‏حرکات زشت غیر معتادِ اعضا همه شهادت دهند که ما از اهل‏‎ ‎‏ایمان نیستیم. تا نعمت در کار است، صورتاً شکری می کنیم. و آن‏‎ ‎‏نیز مغزی ندارد، بلکه برای طمع ازدیاد است. 🔻وقتی که یک‏‎ ‎‏مصیبت پیشامد کرد، یا یک درد و مرضی رو آورد، شکایتها از حق‏‎ ‎‏تبارک و تعالی پیش خلق می بریم و زبان اعتراض و کنایه گویی را‏‎ ‎‏باز کرده پیش کس و ناکس شکوه ها می کنیم... 🔻پناه می برم‏ به خدا از بدی عاقبت و ایمان مستودع پس، صحیح است که - امام صادق علیه السلام - ‏می فرماید وقتی که صبر برود ایمان می رود‏‎ ‎.‏ 🔻پس ای عزیز، مطلب بس مهم و راه خیلی خطرناک است. از‏‎ ‎‏جان و دل بکوش و در پیشامدهای دنیا صبر و بردباری را پیشۀ‏‎ ‎‏خود کن، و در مقابل بلیات و مصیبات مردانه قیام‏‏[ ‏‏کن‏‏]‏‏، 🔻و به نفس‏‎ ‎‏بفهمان که جزع و بیتابی علاوه بر آن که خود ننگی بزرگ است،‏‎ ‎‏برای رفع بلیّات و مصیبات فایده ای ندارد؛ و شکایت از قضای‏‎ ‎‏الهی و ارادۀ نافذۀ حق پیش مخلوق ضعیف بی قدرت و قوّه ، مفید‏‎ ‎‏فایده نخواهد بود. پرتال امام خمینی کتاب شرح چهل حدیث (اربعین حدیث) صفحه ۲۵۹ ☀️(رضوان‌الله‌علیه) —————————‏ ‏‏🇮🇷 مجموعه‌ی فرهنگی سنگر 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر جنگ نرم 🇮🇷 ‏🇮🇷 سنگر سردار دلها 🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 برای مقابله‌ی با آمد. جاهلیّت در ادبیات اسلامی، دوران قبل از طلوع نبوّت پیامبر مکرّم است. 🔸 نباید تصوّر کرد که این جاهلیّت، مخصوص جزیرةالعرب و عرب‌های مکّه و حجاز و بقیّه‌ی نقاط بود؛ نه، آن عمومیّت داشت؛ ایرانِ آن روز هم غرق در جاهلیّت بود، امپراتوری رومِ آن روز هم غرق در جاهلیّت بود؛ و بعثت پیامبر برای مقابله‌ی با همه‌ی این جاهلیّت پدید آمد. جاهلیّت فقط به معنای فقدان علم نیست؛ 🔹در تعبیرات اسلامی و در ادبیات اسلامی، جاهلیّت معنای بسیار وسیع‌تری دارد؛ بخشی از جاهلیّت، فقدان علم و نداشتن علم است، امّا جاهلیّت به معنای وسیع عبارت است از غلبه و حاکمیّت نیروی شهوت و غضب انسانی بر محیط زندگی؛ این می‌شود جاهلیّت. 🔸 یعنی جوامع انسانی، تحت تأثیر تمایلات شهوی و غضبیِ عمدتاً فرمانروایان خود به شکلی دربیاید که فضائل در آن گم بشود و رذائل حاکم بشود؛ این می‌شود جاهلیّت. ۱۳۹۴/۰۲/۲۶ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
◼️ امام سجاد عليه السلام: هركس در زمان قائم ما بر موالات و دوستى ما بميرد، خداوند پاداش هزار مانند شهيدان بدر و اُحد به او عطا می كند. (میزان الحکمه ج۶ ص۷۲) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
⚫️ چرا خود را به گریه‌زدن (تباکی) هم برای امام حسین(ع) ثواب دارد؟ ◾️عزاداری امام حسین(ع) که به حق درباره‌اش گفته شده: «مَنْ بَکی‏ اوْ ابْکی‏ اوْ تَباکی وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّةُ» که حتی برای تباکی (خود را شبیه گریه‌کن ساختن) هم ارزش فراوان قائل شده، در اصل، فلسفه‌اش تهییج احساسات علیه یزیدها و ابن‌زیادها و به سود حسین‏‌ها و حسینی‏‌ها بوده. در شرایطی که حسین به صورت یک مکتب در یک زمان حضور دارد و سمبل راه و روش اجتماعی معین و نفی‌کننده راه و روش موجود معین دیگری است، یک قطره اشک برایش ریختن واقعاً نوعی سربازی است. ◾️ در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینی‏‌ها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه اهل باطل و در حقیقت نوعی از خود گذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی(ع) یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است. ◾️ اما تدریجاً روح و فلسفه این دستور فراموش می‌شود و مسئله‌ شکل یک عادت به خود می‌گیرد که مردمی دور هم جمع بشوند و به مراسم عزاداری مشغول شوند، بدون اینکه نمایانگر یک جهت‌گیری خاص اجتماعی باشد و بدون آنکه از نظر اجتماعی عمل معنی‏‌داری به شمار رود، فقط برای کسب ثواب (که البته دیگر ثوابی هم در کار نخواهد بود) مراسمی را مجرّد از وظایف اجتماعی و بی‌رابطه با حسین‏‌های زمان و بی‌رابطه با یزیدها و عبیدالله‌های زمان به پا دارند. ◾️ در چنین مراسمی است که اگر شخص یزید بن معاویه هم از گور به در آید حاضر است که شرکت کند، بلکه بزرگترین مراسم را به پا دارد. در چنین مراسم است که نه تنها «تباکی» اثر ندارد، اگر یک من اشک هم نثار کنیم به جایی برنمی‌خورد. 📕 استاد مطهری، بررسی اجمالی نهضت‌های اسلامی در صدساله اخیر، ص۸۳ شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 ‌امام سجاد به تعلیم و تغییر اخلاق در جامعه اسلامی کمر بست. 🔸چرا؟ چون طبق تحلیل آن امام بزرگوار، بخش مهمّی از مشکلات اساسی دنیای اسلام که به فاجعه کربلا انجامید، ناشی از انحطاط و فساد اخلاق مردم بود. 🔹اگر مردم از اخلاق اسلامی برخوردار بودند، یزید و ابن‌زیاد و عمر سعد و دیگران نمیتوانستند آن فاجعه را بیافرینند... 🔸ممکن نبود حکومتها - ولو فاسد باشند؛ ولو بی‌دین و جائر باشند - بتوانند مردم را به ایجاد چنان فاجعه عظیمی؛ یعنی کشتن پسر پیغمبر و پسر فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها وادار کنند. ۱۳۷۲/۰۴/۲۳ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠عزیزان من! انسان این تحوّلات اجتماعی را دیر می‌فهمد؛ باید مراقب بود. تقوا یعنی این. تقوا یعنی آن کسانی که حوزه‌ی حاکمیتشان شخص خودشان است، مواظب خودشان باشند. آن کسانی هم که حوزه‌ی حاکمیتشان از شخص خودشان وسیعتر است، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب دیگران باشند. آن کسانی که در رأسند، هم مواظب خودشان باشند، هم مواظب کلّ جامعه باشند که به سمت دنیاطلبی، به سمت دل بستن به زخارف دنیا و به سمت خودخواهی نروند. 👈 این معنایش آباد نکردن جامعه نیست؛ جامعه را آباد کنند و ثروتهای فراوان به وجود آورند؛ اما برای شخص خودشان نخواهند؛ این بد است. هر کس بتواند جامعه‌ی اسلامی را ثروتمند کند و کارهای بزرگی انجام دهد، ثواب بزرگی کرده است.[...] اینها دنیاطلبی نیست. 🔺دنیاطلبی آن است که کسی برای خود بخواهد؛ برای خود حرکت کند؛ از بیت‌المال یا غیر بیت‌المال، به فکر جمع کردن برای خود بیفتد؛ این بد است. باید مراقب باشیم. همه باید مراقب باشند که این‌طور نشود. اگر مراقبت نباشد، آن وقت جامعه همین‌طور بتدریج از ارزشها تهیدست می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسد که فقط یک پوسته‌ی ظاهری باقی می‌ماند. ناگهان یک امتحان بزرگ پیش می‌آید - امتحان قیام ابی‌عبدالله - آن وقت این جامعه در این امتحان مردود می‌شود. ‏۱۳۷۷/۰۲/۱۸ ☀️(مدظله‌العالی) —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
🔴 رنگ آميزى با خون! 🔻امام حسين عليه السلام پيام خود را نه روى سنگى نوشت و نه حجّارى كرد. آنچه او گفت، در هواى لرزان و در گوش افراد طنين انداخت اما در دلها ثبت شد به طورى كه از دلها گرفتنى نيست. و خودش كاملًا به اين حقيقت آگاه بود؛ آينده را درست مى‏ديد كه بعد از اين، حسين كشته شدنى نيست و هرگز كشته نخواهد شد. 🔻شما ببينيد آيا اينها مى ‏تواند تصادف باشد؟ ابا عبد الله در روز عاشورا در آن ساعات و لحظات آخر استنصار مى‏كرد، باز هم ياور مى‏خواست، ياورهايى كه بيايند كشته بشوند نه‏ ياورهايى كه بيايند نجاتش بدهند. 🔻امام حسين، ديگر بعد از كشته شدن اصحاب و برادران و فرزندانش بدون شك نمى‏خواهد زنده بماند ولى ياور مى ‏خواست كه باز هم بيايد كشته بشود. 🔻طفل شيرخوارشان را به دست ايشان مى ‏دهند. اين طفل در بغل عمه ‏اش زينب، خواهر مقدس أبا عبد اللَّه است. حضرت اين طفل را در بغل مى ‏گيرد. 🔻أبا عبد اللَّه نفرمود خواهر جان! چرا در ميان اين بلوا، در فضايى كه هيچ امنيتى ندارد و از آن طرف تير پرتاب مى‏شود و دشمن كمين كرده، اين طفل را آوردى، بلكه او را در بغل گرفت و در همين حال تيرى از سوى دشمن مى ‏آيد و به گلوى طفل مقدس اصابت مى ‏كند. 🔻أبا عبد اللَّه چه مى ‏كند؟ ببينيد رنگ ‏آميزى چگونه است؟ تا اين طفل اين‏چنين شهيد مى‏شود، دست مى‏برد و يك مشت خون پر مى‏كند و به طرف آسمان مى‏پاشد كه اى آسمان، ببين و شاهد باش! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: -373-370- با تلخیص و ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
♦️عاشورا ، روز سبقت صفات حسینی از یکدیگر 🔻روز عاشوراست، روز معراج حسين بن على عليه السلام است، روزى است كه ما بايد از روح حسين، از غيرت حسين، از مقاومت حسين، از شجاعت و دليرى حسين، از روشن‏ بينى حسين پرتوى‏ بگيريم، بلكه ما هم ذره‏ اى بيدار شويم. 🔻يكى از نويسندگان بسيار معروف (عبّاس محمود عَقّاد) جمله‏ اى درباره أبا عبد اللَّه عليه السلام دارد، مى‏گويد: در روز عاشورا مثل اين بود كه يك نوع مسابقه ميان خصلت هاى حسينى برقرار شده بود، يعنى فضايل حسينى هر كدام با ديگرى مسابقه مى‏داد: صبر حسين مى‏خواست از ساير صفاتش جلو بيفتد، رضاى حسين به آنچه كه رضاى خداست مى‏خواست از صبرش جلو بيفتد، اخلاص حسين مى‏خواست از همه اينها پيشى بگيرد، شجاعت حسين مى‏خواست گوى سبقت را از صفات ديگر او بربايد. 🔻من عرض مى‏كنم- البته من نمى‏توانم درباره اخلاص حسينى كوچك‏ترين سخنى بگويم؛ كوچكتر از اين هستم، ولى مى‏توانم بگويم: چيزى كه در روز عاشورا بيش از هر چيز ديگر جلوه ‏گر و نمايان است طمأنينه حسين، اطمينان حسين، آرامش و استقامت حسين است. 🔻 اين سخنى نيست كه من مى‏گويم، سخنى است كه از همان روزها درك كردند. شخصی كه آنجا حاضر بوده است، در واقع يك خبرنگار بوده و قضايا را نقل كرده است جمله‏ اى دارد. تعبير او مطابق عصر و زمان و فهم خودش خيلى عالى است، مى‏گويد: به خدا قسم من سراغ ندارم مرد دل‏ شكسته‏ اى، مرد تحت فشار قرار گرفته‏ اى را كه فرزندانش (اهل بيتش) جلوى چشمش قلم قلم باشند، اصحابش را ببيند درحالى‏كه سرهايشان از بدنهايشان جدا شده است، و اين مقدار قوّت قلب داشته باشد! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 294-295 - با تلخیص و ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
⭕️ روایتی عبرت آموز از امام سجّاد «عليه السلام» 🔻روزى امام سجاد (سلام اللَّه عليه) عبيد اللَّه بن عباس بن على پسر حضرت ابو الفضل العباس را ديدند؛ نوشته ‏اند: فَاسْتَعْبَرَ : گريه كرد و اشكش جارى شد. عمويش ابا الفضل و صحنه عاشورا و قضاياى عاشورا به يادش آمد، اشكش جارى شد. 🔻بعد فرمود: چند روز بر پيغمبر بسيار سخت گذشت: يكى روز احد بود كه عمويش حمزه به آن وضع شهيد شد، ديگر روز موته بود كه پسرعمويش جعفر شهيد شد. هيچ روزى مثل روز حسين بر پيغمبر سخت نگذشت. 🔻بعد امام فرمود: سى هزار نفر در كربلا جمع شدند «وَ كُلٌّ يَتَقَرَّبونَ الَى اللَّهِ بِدَمِهِ» سى هزار نفر به قصد قربت، فرزند پيغمبر را كشتند. اين شهادت( اقرار و اعتراف) امام سجاد است. 🔻اگر يك چنين زمينه ‏اى نبود كه پسر سعد در عصر تاسوعا وقتى مى ‏خواست شعار بدهد و مردم را بلند كند نمى ‏گفت: «يا خَيْلَ اللَّهِ ارْكَبى وَ بِالْجَنَّةِ ابْشِرى» لشكر خدا قيام كن، بشارت باد تو را به بهشت. 🔻وقتى كه مقدس ، احمق بشود اين جور از آب در مى ‏آيد. يك عده قليل منافق توانستند از توده ‏اى مسلمان ولى جاهل و احمق لشگرى انبوه عليه فرزند پيغمبر به وجود بياورند. ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (مسئله نفاق(پانزده گفتار))، ج‏25، ص: 215-214-با ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
♦️تحلیل شهید مطهری از واقعه عاشورا (۲) 🔻 آيا تاريخچه عاشورا فقط رثاء است؟ فقط مصيبت است و چيز ديگرى نيست؟ 🔻چرا بايد حادثه كربلا را هميشه از نظر صفحه سياهش مطالعه كنيم و چرا بايد هميشه جنايت هاى كربلا گفته شود؟ چرا هميشه بايد حسين بن على از آن جنبه ‏اى كه مورد جنايت جانيان است مورد مطالعه ما قرار بگيرد؟ چرا شعارهايى كه به نام حسين بن على مى‏ دهيم و مى ‏نويسيم، از صفحه‏ تاريك عاشورا گرفته شود؟ چرا ما صفحه نورانى اين داستان را كمتر مطالعه مى‏ كنيم، درحالى ‏كه جنبه حماسى اين داستان صد برابر بر جنبه جنايى آن مى‏ چربد و نورانيت اين حادثه بر تاريكى آن خيلى مى‏ چربد. 🔻پس بايد اعتراف كنيم كه يكى از جاني هاى (ناخواسته و ناخودآگاه) بر حسين بن على ما هستيم كه از اين تاريخچه فقط يك صفحه‏ اش را مى‏ خوانيم و صفحه ديگرش را نمى‏ خوانيم. جاني هاى بر امام حسين آنهايى هستند كه اين تاريخچه را از نظر هدف منحرف كرده و مى‏ كنند. ▪️مجموعه آثار شهید مطهری (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 31-30- با تلخیص و ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
♦️عاشورا ، روز سبقت صفات حسینی از یکدیگر 🔻روز عاشوراست، روز معراج حسين بن على عليه السلام است، روزى است كه ما بايد از روح حسين، از غيرت حسين، از مقاومت حسين، از شجاعت و دليرى حسين، از روشن‏ بينى حسين پرتوى‏ بگيريم، بلكه ما هم ذره‏ اى بيدار شويم. 🔻يكى از نويسندگان بسيار معروف (عبّاس محمود عَقّاد) جمله‏ اى درباره أبا عبد اللَّه عليه السلام دارد، مى‏گويد: در روز عاشورا مثل اين بود كه يك نوع مسابقه ميان خصلت هاى حسينى برقرار شده بود، يعنى فضايل حسينى هر كدام با ديگرى مسابقه مى‏داد: صبر حسين مى‏خواست از ساير صفاتش جلو بيفتد، رضاى حسين به آنچه كه رضاى خداست مى‏خواست از صبرش جلو بيفتد، اخلاص حسين مى‏خواست از همه اينها پيشى بگيرد، شجاعت حسين مى‏خواست گوى سبقت را از صفات ديگر او بربايد. 🔻من عرض مى‏كنم- البته من نمى‏توانم درباره اخلاص حسينى كوچك‏ترين سخنى بگويم؛ كوچكتر از اين هستم، ولى مى‏توانم بگويم: چيزى كه در روز عاشورا بيش از هر چيز ديگر جلوه ‏گر و نمايان است طمأنينه حسين، اطمينان حسين، آرامش و استقامت حسين است. 🔻 اين سخنى نيست كه من مى‏گويم، سخنى است كه از همان روزها درك كردند. شخصی كه آنجا حاضر بوده است، در واقع يك خبرنگار بوده و قضايا را نقل كرده است جمله‏ اى دارد. تعبير او مطابق عصر و زمان و فهم خودش خيلى عالى است، مى‏گويد: به خدا قسم من سراغ ندارم مرد دل‏ شكسته‏ اى، مرد تحت فشار قرار گرفته‏ اى را كه فرزندانش (اهل بيتش) جلوى چشمش قلم قلم باشند، اصحابش را ببيند درحالى‏كه سرهايشان از بدنهايشان جدا شده است، و اين مقدار قوّت قلب داشته باشد! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 294-295 - با تلخیص و ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
🔴 رنگ آميزى با خون! 🔻امام حسين عليه السلام پيام خود را نه روى سنگى نوشت و نه حجّارى كرد. آنچه او گفت، در هواى لرزان و در گوش افراد طنين انداخت اما در دلها ثبت شد به طورى كه از دلها گرفتنى نيست. و خودش كاملًا به اين حقيقت آگاه بود؛ آينده را درست مى‏ديد كه بعد از اين، حسين كشته شدنى نيست و هرگز كشته نخواهد شد. 🔻شما ببينيد آيا اينها مى ‏تواند تصادف باشد؟ ابا عبد الله در روز عاشورا در آن ساعات و لحظات آخر استنصار مى‏كرد، باز هم ياور مى‏خواست، ياورهايى كه بيايند كشته بشوند نه‏ ياورهايى كه بيايند نجاتش بدهند. 🔻امام حسين، ديگر بعد از كشته شدن اصحاب و برادران و فرزندانش بدون شك نمى‏خواهد زنده بماند ولى ياور مى ‏خواست كه باز هم بيايد كشته بشود. 🔻طفل شيرخوارشان را به دست ايشان مى ‏دهند. اين طفل در بغل عمه ‏اش زينب، خواهر مقدس أبا عبد اللَّه است. حضرت اين طفل را در بغل مى ‏گيرد. 🔻أبا عبد اللَّه نفرمود خواهر جان! چرا در ميان اين بلوا، در فضايى كه هيچ امنيتى ندارد و از آن طرف تير پرتاب مى‏شود و دشمن كمين كرده، اين طفل را آوردى، بلكه او را در بغل گرفت و در همين حال تيرى از سوى دشمن مى ‏آيد و به گلوى طفل مقدس اصابت مى ‏كند. 🔻أبا عبد اللَّه چه مى ‏كند؟ ببينيد رنگ ‏آميزى چگونه است؟ تا اين طفل اين‏چنين شهيد مى‏شود، دست مى‏برد و يك مشت خون پر مى‏كند و به طرف آسمان مى‏پاشد كه اى آسمان، ببين و شاهد باش! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: -373-370- با تلخیص و ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
♦️عاشورا ، روز سبقت صفات حسینی از یکدیگر 🔻روز عاشوراست، روز معراج حسين بن على عليه السلام است، روزى است كه ما بايد از روح حسين، از غيرت حسين، از مقاومت حسين، از شجاعت و دليرى حسين، از روشن‏ بينى حسين پرتوى‏ بگيريم، بلكه ما هم ذره‏ اى بيدار شويم. 🔻يكى از نويسندگان بسيار معروف (عبّاس محمود عَقّاد) جمله‏ اى درباره أبا عبد اللَّه عليه السلام دارد، مى‏گويد: در روز عاشورا مثل اين بود كه يك نوع مسابقه ميان خصلت هاى حسينى برقرار شده بود، يعنى فضايل حسينى هر كدام با ديگرى مسابقه مى‏داد: صبر حسين مى‏خواست از ساير صفاتش جلو بيفتد، رضاى حسين به آنچه كه رضاى خداست مى‏خواست از صبرش جلو بيفتد، اخلاص حسين مى‏خواست از همه اينها پيشى بگيرد، شجاعت حسين مى‏خواست گوى سبقت را از صفات ديگر او بربايد. 🔻من عرض مى‏كنم- البته من نمى‏توانم درباره اخلاص حسينى كوچك‏ترين سخنى بگويم؛ كوچكتر از اين هستم، ولى مى‏توانم بگويم: چيزى كه در روز عاشورا بيش از هر چيز ديگر جلوه ‏گر و نمايان است طمأنينه حسين، اطمينان حسين، آرامش و استقامت حسين است. 🔻 اين سخنى نيست كه من مى‏گويم، سخنى است كه از همان روزها درك كردند. شخصی كه آنجا حاضر بوده است، در واقع يك خبرنگار بوده و قضايا را نقل كرده است جمله‏ اى دارد. تعبير او مطابق عصر و زمان و فهم خودش خيلى عالى است، مى‏گويد: به خدا قسم من سراغ ندارم مرد دل‏ شكسته‏ اى، مرد تحت فشار قرار گرفته‏ اى را كه فرزندانش (اهل بيتش) جلوى چشمش قلم قلم باشند، اصحابش را ببيند درحالى‏كه سرهايشان از بدنهايشان جدا شده است، و اين مقدار قوّت قلب داشته باشد! ▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (حماسه حسينى(1 و 2))، ج‏17، ص: 294-295 - با تلخیص و ویرایش - شهید مطهری —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷
💠🌸🍃🌺🍃🌸💠‏ ‏💠 خطبه‌ی فراموش نشدنی زینب کبری در بازار کوفه یک تحلیل عظیم از وضع جامعه‌ی اسلامی در آن دوره است که با زیباترین کلمات و با عمیق‌ترین و غنی‌ترین مفاهیم در آن شرائط بیان شده است. 🔸 قوّت شخصیت را ببینید؛ چقدر این شخصیت قوی است. 🔹دو روز قبل در یک بیابان، برادر او را، امام او را، رهبر او را با این همه عزیزان و جوانان و فرزندان و اینها از بین برده‌اند، این جمع چند ده نفره‌ی زنان و کودکان را اسیر کرده‌اند، آورده‌اند در مقابل چشم مردم... 🔸در یک چنین شرائط بحرانی، ناگهان این خورشید عظمت طلوع می‌کند: «یا اهل الکوفه، یا اهل الغدر و الختل»؛ ای خدعه‌گرها، ای کسانی که تظاهر کردید! شاید خودتان باور هم کردید که دنباله‌رو اسلام و اهل‌بیت هستید؛ اما در امتحان اینجور کم آوردید، در فتنه اینجور کوری نشان دادید. 🔹«هل فیکم الّا الصّلف و العجب و الشّنف و الکذب و ملق الاماء و غمز الاعداء»؛ شما رفتارتان، زبانتان با دلتان یکسان نبود. 🔸 به خودتان مغرور شدید، خیال کردید ایمان دارید، خیال کردید همچنان انقلابی هستید، خیال کردید همچنان پیرو امیرالمؤمنین هستید؛ در حالی که واقع قضیه این نبود. 🔹نتوانستید از عهده‌ی مقابله‌ی با فتنه بربیائید، نتوانستید خودتان را نجات دهید... 🔸با بی‌بصیرتی، با نشناختن فضا، با تشخیص ندادن حق و باطل، کرده‌های خودتان را، گذشته‌ی خودتان را باطل کردید. 🔹ظاهر، ظاهر ایمان، دهان پر از ادعای انقلابی‌گری؛ اما باطن، باطن پوک، باطن بی‌مقاومت در مقابل بادهای مخالف. 🔸این، آسیب‌شناسی است. ۱۳۸۹/۰۲/۰۱ ☀️(مدظله‌العالی) صوت —————————‏ ‏‏🇮🇷مجموعه‌ی فرهنگی سنگر🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر جنگ نرم🇮🇷 ‏🇮🇷سنگر سردار دلها🇮🇷