سید علی مرعشی:
امر به معروف را بهتر است عزیزان به صورت گروهی انجام دهند:
النساء
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انفِرُوا جَمِيعًا
ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺁﻣﺎﺩﮔﻲ ﻭ ﻫﻮﺷﻴﺎﺭیِ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﺷﻤﻦ ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﻭﺿﺎﻉ، ﮔﺮﻭﻩﮔﺮﻭﻩ ﻳﺎ ﻫﻤﮕﻲ ﺩﺳﺘﻪﺟﻤﻌﻲ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪﻫﺎ ﺑﺮﻭﻳﺪ. (٧١)
و اگر عده ای همراهی نکردند نگران نباشند:
النساء
وَإِنَّ مِنكُمْ لَمَن لَّيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُم مُّصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُن مَّعَهُمْ شَهِيدًا
ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻣﻲﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻓﺘﻦ ﺑﻪ ﺟﺒﻬﻪ ﻛﻮﺗﺎﻫﻲ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺁﻥﻭﻗﺖ ﺍﮔﺮ ﺷﻜﺴﺖ ﺑﺨﻮﺭﻳﺪ ﻭ ﺗﻠﻔﺎﺗﻲ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮﺩ، ﺫﻭﻕﺯﺩﻩ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﺎ ﺭﺣﻢ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﺮﺍﻫﺸﺎﻥ ﻧﺒﻮﺩﻳﻢ!» (٧٢)
النساء
وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِّنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَن لَّمْ تَكُن بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا
ﺍﻣﺎ ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺮﻭﺯی ﻭ ﻏﻨﻴﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﻃﺮﻑ ﺧﺪﺍ ﻧﺼﻴﺒﺘﺎﻥ ﺷﻮﺩ، ﺩﺭﺣﺎﻟﻲﻛﻪ ﺍﻧﮕﺎﺭﻧﻪﺍﻧﮕﺎﺭ ﺑﻴﻦ ﺷﻤﺎ ﻭ ﺁﻥﻫﺎ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﻭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﻲ ﺑﻮﺩﻩ، ﻣﺎﺗﻢﺯﺩﻩ ﻣﻲﮔﻮﻳﻨﺪ: «ﺍیﻛﺎﺵ ﻣﺎ ﻫﻢ ﻫﻤﺮﺍﻫﺸﺎﻥ ﺑﻮﺩﻳﻢ ﻭ ﺳﻬﻢ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﻏﻨﻴﻤﺖ ﺑﻪﺩﺳﺖ ﻣﻲﺁﻭﺭﺩﻳﻢ!» (٧٣)
النساء
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا
ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﭘﺴﺖ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﻪﻗﻴﻤﺖ ﺑﻪﺩﺳﺖﺁﻭﺭﺩﻥ ﺁﺧﺮﺕ ﻣﻲﻓﺮﻭﺷﻨﺪ، ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﻨﺪ. ﺑﻪ ﻫﺮﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺠﻨﮕﺪ ﻭ ﺷﻬﻴﺪ ﺷﻮﺩ ﻳﺎ ﭘﻴﺮﻭﺯ، ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﺑﺰﺭﮒ ﻫﺪﻳﻪ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺍﺩ. (٧٤)
https://eitaa.com/SAmarashi
هدایت شده از کاـ؋ــہ معنوے☕️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 شهید بهشتی
🔺سخنرانی بسیار شنیدینی
ڪانال_مارا_بہ_اشتراڪ_بزارید👇
@gharargahhosinabnali
هدایت شده از ذاکر
نبرد آخر با شیطان و پیروزی مومنین از ایران_1.mp3
31.68M
عاجزانه خواهش می کنم گوش کنید
سخنرانی شیخ قمی
موصوع: نبرد آخر الزمان 🏁
👈موج بعدی فتنه، برای اردیبهشت، برنامهریزی شده است!
(بعد از تعطیلات عید و پایان رمضان)
🔺شروع گرما
🔺بیحجابی و بیبندوباریهای برنامهریزی شده
🔺برانگیختهشدن غیرت قشر مذهبی
🔺کشتهسازی از دختران بیحجاب
🔺درگیریهای مسلحانه مذهبیها و...
🔺کشتارهای گسترده
🔺و غیره...
👈راهحل خنثیسازی...
جلسه در جمع نخبگان رشتههای فنی کشور انجام شد.
تاریخ شنبه 1401/12/06 تهران
⚠️بسیارمهم‼️‼️‼️
#جهاد_ تبیین
انتشار با شما. مومنین...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاخام اسرائیلی پرچم رژیم صهیونیستی را پاره کرد
یک خاخام اسرائیلی با پاره کردن پرچم رژیم جعلی صهیونیستی، پرچم فلسطین را به دست گرفت.
@Afsaran_javan
9.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با جوابش همه زدن زیر گریه
گفتن بابات کجاست؟ گفت مفقودالاثره
#ماه_رمضان
#امام_زمان
🔻طرح جالب تابلوهای شهری در اصفهان در رابطه با حجاب
➖➖➖➖
🌐 خبـــر خــاص 👇
https://eitaa.com/joinchat/1596456977Cb696bb733d
🔵نماز جماعت به امامت نخست وزیر اسکاتلند!
◀️اکانت توئیتری اینسایدر عکسی از نخست وزیر جدید اسکاتلند منتشر کرده است که او در دفتر کار خود نماز جماعت بر پا کرده است.
◀️حمزه یوسف دیروز به عنوان اولین نخست وزیر مسلمان اسکاتلند سوگند یاد کرد.
بروزترین #اخبار در لینک زیر 🔻
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
᯽⊱┈•─╌☫╌─•┈⊰᯽
https://eitaa.com/joinchat/2089287787Cb8651cceae
✅#محـــــرمانہ رادنبال کنید🔺
#ســـواد_رســـانـــه_ای
◈
🔵 خانم Vassa Larin راهبه ارتدکس از سخنرانان مذهبی مسیحی در آمریکاست
◀️همیشه حجاب مقنعه و چادر مشکی داره ، چادر مشکی پوشش اصلی راهبه های ارتدکس است
◀️این نوع پوشش منحصر به اسلام نیست و در سایر ادیان الهی هم وجود دارد
بروزترین #اخبار در لینک زیر 🔻
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
᯽⊱┈•─╌☫╌─•┈⊰᯽
https://eitaa.com/joinchat/2089287787Cb8651cceae
✅#محـــــرمانہ رادنبال کنید🔺
#ســـواد_رســـانـــه_ای
◈
هدایت شده از بر پا
درباره کشف حجاب
۳
🔹در مواجهه با این وضع زننده کشف حجابها، دوستانم میپرسند تذکر بدهیم؟ نهی از منکر بکنیم؟ آنها شجاعت تذکر دادن را دارند و غیرتش را هم. اما ابهامشان ناشی از نکته دیگری است که خواهم گفت. به هر حال سوال ساده است. «تذکر بدهیم یا نه؟». جواب من هم روشن است، بله تذکر بدهیم. غیرت دینی ما اگر باقی مانده، باید به چشم بیاید.
(من در این یادداشت درباره بلاتکلیفی مسوولین و رسانه ای ها و همینطور دیگر وظایف و مسوولیتهای خود ما بحث نمیکنم.)
🔹اما یک نکته امروز جدی تر از قبل شده، عمل به امر به معروف و نهی از منکر، مثل هر واجب دیگری در فضایی از تزاحمات و تعدد عنوانها انجام میشود و مکلف باید عقلانیت لازم برای انجام آن را کسب کند.
اهمیت توجه به این نکته، امروز بیشتر از گذشته است. فرض کنید به اشتباه با کسی از فامیلتان در یک جلسه و جمع خانوادگی، میانه تان بهم خورده باشد. در این فضا کوچکترین رفتار ناشی از تقابل شما باعث برداشت بد طرف مقابل و دیگران و بدتر شدن اوضاع میشود. از یک سو باید برای پوششش مثلا، به او تذکر دهید، در حالیکه موظفید رابطه خود را با او ترمیم کنید. کدام را مقدم میکنید؟ به من باشد میگویم اگر میتوانید تذکر بدهید اما تذکری که همزمان رابطه شما را نیز با او ترمیم کند. بلدید؟ اگر نه، کار را خراب تر نکنید.
🔹ما معتقدیم با این رفتار آدمها مخالفیم نه با خودشان. عمق ارتباطمان با کسانی که خطاکارشان میدانیم به اندازه عمق ایمانمان است. این ارتباط عمیق ایمانی مستحکم تر از رابطه فامیلی است. آیا بلدیم به گونه ای تذکر دهیم که این رابطه فامیلی و ایمانی ما مخدوش نشود؟ آیا بلدیم کاری کنیم که جمع زیادی از ضعیف الحجابها خود را بیرون از جبهه دینی ما به حساب نیاورند؟ بله دشمن روی این کشف حجابها حساب کرده، اما آیا روی اختلافات و دو گانگی ها حساب نکرده؟ خطر این شکن اجتماعی و دشمنی که بین ما ایجاد کرده اند، را احساس میکنیم؟ متوجه هستیم که بخواهیم یا نه ما نماینده نظام دینی هم به حساب میآییم و این جدایی به جدایی خیلی ها از نظام هم کشیده میشود.
🔹من تذکر دادن با این بلوغ و کیفیت را میپسندم. اگر ببینم نمیتوانم انجامش دهم. انجام نمیدهم. تذکری که دلم را خنک کند، جگرم را حال بیاورد نه. تذکری که احساس جدایی مرا از آدمها ایجاد کند نه رفتارشان، نه. تذکری که باعث تضعیف ارتباطات هویتی اجتماعی شود نه.
🔹به گونه ای تذکر بدهیم که ناظر سوم در درونش با ما همراه باشد. ولو به ظاهر همراهی نکند. دوست طلبه ای دارم که در فرودگاه هر چه یک دختر بد دهن و بی ادب به او میگفت و فیلمبرداری هم میکرد، او با احترام و ادب و منطق پاسخ میداد. طوری که مخاطبین دیگر همه به واسطه این ادب و اخلاقش با او همراه شده بودند. سخت است؟ بله سخت است. بله امروز ما هم نیاز به رشد داریم. امر به معروف و نهی از منکر را باید ارتقا دهیم، نیاز به یک فهم کلان و چند ضلعی داریم و نیاز به اخلاق و مهارت اعمال این فهم و بصیرت.
🔹حرف در این باره زیاد است . باز هم خواهم نوشت.....
@ali_mahdiyan
هدایت شده از جامعه بانوان استراتژیست
🔰 مسألهی حجاب ؛ پازلی که قطعاتش گم شده است
شاید همهی ما به این سؤال فکر کردهایم که بالاخره وضعیت حجاب چه خواهد شد؟ آیا جمهوری اسلامی تسلیم روند موجود شده است؟ قرار نیست اتفاق ویژهای رخ دهد؟ برنامهریزی برای بهبود اوضاع صورت گیرد؟
و در آخر به این پاسخ رسیدیم که این از علائم آخرالزمان است و کاری از ما نمیآید، باید صبر کنیم تا حضرت ظهور کنند و اوضاع را درست کنند! این پاسخ نه تنها رویکرد منفعلانه در برابر مفهوم ظهور و انتظار است، بلکه به مثابهی پاک کردن صورت مسأله برای راحت کردن خودمان و فرار از مسئولیت است. اما واقعیت اینجاست که فقدان راه حل، محصول فقدان فهم مسأله است. مسئله این است که ما به موضوع حجاب از منظر علت نگریستهایم نه معلول. در صورتی که حجاب آخرین حلقه از بروز و ظهور تربیت، جهانبینی و شالودهی معرفتی یک زن است. به بیان سادهتر، حجاب معلول است نه علت. معلولی که تا قطعات پیشینی و زمینهای آن حل نشود، نمیتوان انتظار حضور حیامند یک زن در جامعه را داشت.
💠 این که یک زن چه فهمی از نسبت خود با بدنش دارد، چه نگاهی از خود و تصویر رسانهای و استاندارد زیبایی موجود از زن دارد، رویکردش نسبت به پوشش از حیث مالکیت بر بدن است یا صرفا راحتی، پوشش را ابزار میداند برای ابراز هویت یا نماد ایدئولوژی، رویکردش به دین و احکام آن چیست، پوشش را محصول تحمیل و سلطهی نگاه مذکر میداند یا بخشی از پازل عبودیت در نسبت میان خودش و خدا، همه مؤلفههایی است که خروجی این دستگاه فکری، میشود نوع لباسی که یک زن برای حضور در جامعه انتخاب میکند. پوششی که میتواند ظاهر کنندهی وجه جنسی او باشد، یا بالعکس، مستور کنندهی آن.
💠 همچنین اگر در سطح گفتمان، حکمت حجاب را به جای تبیین چیستی و چگونگی آن و جایگاهی که زن در نظام آفرینش از جهت حریم و نقشی که برای حیاتبخشی و ادامهی زندگی دارد، صرفا منحصر کردیم در یکی از کارکردهای آن که حفظ مرد از گناه است و حجاب تبدیل شد به محدودیت برای زن و راحتی جنس مذکر، نه تنها در زمانهی ما پاسخگوی نیاز زن نیست، بلکه فروکاست مفهوم حجاب نیز هست، چون مفهوم حجاب بیش و فراتر از این است و منحصر در یک کارکرد نیست.
💠 حالا فرض کنیم بدون توجه به این عوامل و بسترها و تغییر جهان معرفتی یک زن، صرفا بخواهیم او را از بیرون ملزم به حجاب کنیم، امری که ممکن نیست. اگر هم ممکن باشد در سطح دیسیپلین (نظم بیرونی) است نه اوردر (نظم درونی) و بدون توازن و تناسب این دو سطح از نظمبخشی به نظام اجتماعی، نمیتوان انتظار کارامدی بالا از این راهکارها را داشت.
از سوی دیگر زن نیاز به دیده شدن دارد، نیاز مشروعی که میتواند پاسخ صادق یا کاذب داشته باشد. اگر این نیاز به درستی در فضای حلال و بدون آسیب خانواده پاسخ داده شد، خودنمایی جنسی او در جامعه به حداقل خواهد رسید و اگر بالعکس نه تنها به نیاز او در بستر حلال خانواده توجه نشود، بلکه پاسخ کاذب برای این نیاز مهیا باشد، زن در جامعه میل به جلوهنمایی پیدا میکند. همینگونه است در مورد هر نیاز مشروعی که در بستر خود پاسخ داده نشود مثل تفریح حلال، که معماری سنتی ما در گذشته پاسخگوی آن بود و یک زن در حیاط خانه نیازش به آب و گیاه و نور بدون پوشش از نامحرم، تأمین میشد. فضایی که معماری مدرن که حیا و حریمزدایی جزء ویژگیهای آن است، آن را از زن گرفت و روز به روز حریم امن او را برای حضور آزاد بدون حجاب، تنگ کرده است.
💠 همهی اینها حلقههای مفقوده و قطعات پازلی است که ما از مسئلهی حجاب نفهمیدهایم و و برای حل مسأله صرفا به دم دستیترین راهکارها روی آوردهایم. اگر میخواهیم مسئلهی حجاب حل شود، باید با نگاه کلان و همهجانبهنگر، علتها و بسترهای حیازدا را بشناسیم و از ریشه مسأله را حل کنیم. ریشههایی که زن بخشی از آن است نه تمام آن و او جزئی از سیستمی است که داشتن حجاب را برای او سخت کرده و حتی از وادی «حجاب اجباری« که عبارت مرسوم فضای مجازی است به تنگنای «بیحجابی اجباری» افتاده است و برای حفظ حجاب در همه جا باید هزینه بدهد. در این فضا و بستر، زنی که بخواهد حجاب را حفظ کند در سختی میافتد، از تفریح حلالی که نیست و بستر آن از جامعه حذف شده، تا پاسخ به نیاز مشروع برای دیده شدن در خانواده که رو به کاستی است و تجردی که روزافزون است و دختران محجوب و باحیایی که در رقابت با نمایشگاه عمومی خودنمایی جا میمانند، تا جهان معرفتی که حجاب را نه در نسبت با خدا و حق الله، بلکه صرفا محصور در یک کارکرد محدود کننده میبیند و خود را برخلاف نگاه الهی که انسان را مالک درجه دو میداند و جسم را امانتی که نیاز به حفظ دارد، مالک تن خود دانسته و تصرف بر اساس امیال نفسانی بر جسم خود را به عنوان حق انسانی تصور میکند.
✍مهدیه منافی
#حجاب
✅ کانال رسمی جامعه بانوان استراتژیست
🌐 @strategistladies