💢ابزار پیشرفت در تحصیل علوم💢
🔰کتاب و کتابداری🔰
🔸 هر کار و پیشهای را ابزاری است و ابزار کار عالم، کتاب و دفتر است.
متأسفانه بارها دیدهایم که طلبه جز کتابهای امتحانی ندارد، و بعد ناراحت است که درس خواندن من چرا نتیجهای در پی نداشته است؟
در جواب او باید همان گفت که به نجّار افسردهٔ بدون ارّه و چوب میگوییم.
🔸 جاحظ در رسالهای به نام "مدح الکتب و الحثّ علی جمعها" ، از محمد بن جهم چنین نقل میکند:
« آدمی چیزی نمیآموزد، مگر آنکه بسیار بشنود و ناگزیر است بیش از آنچه میشنود، به شمار کتابهایش بیفزاید؛ اما به گردآوری کتاب نمیپردازد، مگر آنکه هزینه کردن برای کتاب، برای او از هزینه کردن برای ساز و برگ زندگیاش گواراتر باشد و هرکه هزینه کردن برای او از هزینه کردن به دلباختگان و کنیزان و شیفتگان به ساختمان گواراتر نباشد، هرگز در دانش به آنجا که خشنودش کند، نمیرسد.»
🔸 البته نمیتوان به آنچه در کتابخانههای فعلی موجود است، اکتفا کرد. زیرا گاهی برخی کتب به امانت داده نمیشود، گاهی محدودیتهایی دارد؛ افزون بر اینها، ساعات کاری محدود دارند. و اینها با یک کتابخانهٔ شخصی که جامع منابع اصلی باشد، نه هر کتابی، قابل مقایسه نیست.
کتابخانه، مهمترین ابزار تحصیل است، باید همّت کنیم و ابزار خود را فراهم آوریم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔻قرض گرفتن پول از دیگران برای خرید کتاب
علّامه حسنزاده آملی:
«در سالهای تحصیلی تهران، قبل از سال ۱۳۴۲ بود که به کتابفروشی شمس رفتم. او مشتری من بود!(نشان از میزان اشتیاق علامه به کتاب)؛ کتاب تحریر خواجه طوسی بر مجسطی را نشان داد و گفت: من این کتاب را خریدم.
گفتم: چند؟ گفت: شصت تومان خریدهام و ده تومان هم برای خودم میخواهم.
من به. جیب خودم مراجعه کردم و دیدم پنج ریال پول دارم. کتاب را خریدم و به رسم امانت، به قفسهٔ دیگری منتقل کردم و فوراً به مدرسهٔ مروی برگشتم و از دوستان گدایی را شروع کردم؛ یک تومان، پانزده ریال... تا آن مبلغ را جمع کردم و کتاب را گرفتم.»
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
14.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢جلب نگاه امام💢
🔰آيت الله العظمی جوادی آملی :
«ما اصرار نكنيم امام (عجّل الله تعالی فرجه) را ببينيم بلکه تمام تلاش و كوشش ما اين باشد كه امام (عجّل الله تعالی فرجه) ما را ببيند...
اينكه در دعای «ندبه» میگوییم: «وَ انظُر إِلَينَا نَظرَةً رَحِيمَةً»؛ يعني همين! خدايا آن توفيق را بده كه ولیّ ات به ما يك نگاه لطف آميز بكند؛ ما آن را میخواهیم وگرنه همه را میبیند...»
[ درس اخلاق ؛ ٩٣/٣/٢٢ ]
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت اول: مرجعخوانی
"ملّا دست میبَرد به کتابهای علمی اساسی..."
🔻 شناخت کتابهای منبع و مرجع علوم و نیز انس با آنها، دو اصل ضروری تحصیل است.
ناآگاهی و قطع ارتباط با منابع اصلی علوم، باعث استفاده کردن از کتابهای ردهٔ دوم و سوم میشود که معمولا از بیانضباطی در امان نیستند. از این رو سرمایهگذاری بر آنها موفّقیتی در پی نخواهد داشت.
از ویژگیهای علّامه شعرانی این بود که از هر کتابی استفاده نمیکردند، به گونهای که حتی المنجد در میان کتابهایشان نبود و صریحاً میفرمودند: " این کتاب المنجد را برای دانشجوهای مدارس نوشتهاند، نه برای عالم روحانی. ملّا دست میبرد به کتابهای علمی اساسی لغت".
زیست با کتابهای اساسی علوم، ضروری است تا به استفاده و پالایش آنها بپردازد و همین پالایشها و ثبت حاشیهها که به قلم میآید، در زمرهٔ میراث گرانبهایی است که باید حفظ شود. از این رو باید در محضر کتابهای مرجع باشیم و تیزبینانه در جمعآوری و نگهداری آنها بکوشیم و در ابعاد مختلف آنها را امانت داری کنیم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت دوم: إحیاء تراث
بخشی از تألیفات در حوزهٔ علمیه، شرحها و حاشیهها است. و این، نشاندهندهٔ نگاه تیزبینانهٔ علما و توجهشان به آثار قدما است.
زیرا اگرچه که شارح و محشّي، قادر به تألیف جدیدی در آن زمینه بودند، اما کتابهای علمی اساسیِ بهجای مانده از گذشتگان را محور قرار میدادند و بر آنها شرح یا حاشیه مینگاشتند که ثمرهٔ این اقدام، حفظ و زندهنگهداشتن آثار قدما بوده است، هرچند که آن حاشیه یا شرح، ممکن بوده که انتقادی باشد.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢بررسی متد درسی اصیل حوزوی💢
📌 پرونده نوزدهم
🔴 تراثشناسی و تراثداری
🔸قسمت سوم: إحیاء تراث
تراث ما گنجهایی هستند که در طول تاریخ، مورد طمع مستکبرین بوده و بزرگان ما برای حفظ این آثار تلاش بسیار کردهاند؛ اما بهرغم این مجاهدتها، آثار از دسترفته ما کم نیست.
استعمارگران، به یک کتابخانه و چپاول مؤلفههای فرهنگی یک شهر قانع نبوده و نیستند؛ آنها که قدر این منابع را بهتر میدانستند، هزینههای زیادی صرف نموده و مأمورین خود را با عناوین مستشرق، طبیب، خاورشناس و جهانگرد، به اکثر نقاط ایران فرستاده و کتابهای بینظیر، کمیاب و گرانبها را به هر شکل ممکن، از دست مردم بیرون میکشیدند.
با وجود این همه، هنوز هم منابع و میراث گرانبهایی برای دانشطلبان بجای مانده است که همّت میطلبد تا این مواریث، احیاء گشته و با تصحیح و چاپ مرغوب، به دست اهل علم برسد.
جناب ملّاصدرا درباره این ضرورت انکار ناپذیر میفرمایند:
«چرا باید در علومی که خود ما مؤسس و مبتکر و یا زندهکننده آن بودهایم، و دنیای متمدن اقبال تام و تمامی نسبت به این معارف دارد، خود را بیطرف نشان دهیم و دیگران این قبیل مراکز را رهبری نمایند؟
باید سربسته گفت و گذشت. واقعا تأسفبار است که دیگران، بهترین آثار علمی ما را در اکثر شعبههای علمی مرسوم در قرون گذشته احیا نمایند و ما نسبت به آن، بیاطلاع و چه بسا بیگانه باشیم و أحیاناً از اهمیت آن، بیخبر.
هیچ ملتی در عرصه پهناور جهان محو و نابود نشد، مگر آنکه قبلاً موجبات افتخار خود را از دست داد، که گفت: "اول شمعت را خاموش میکنم، بعد خودت را میکشم" ».
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔹بههرحال با هر حیله و نیرنگی بود، کتاب را از دست آنان بیرون کشیدم...
🔻ادوارد براون، مستشرق انگلیسی:
« همهٔ مردم کرمان میدانستند من به خرید یک نسخه کتاب خطی قدیمی علاقهمند هستم. در خلال این احوال، استاد اکبر، شخصی را پیدا کرد که دارای یک نسخه از آن کتاب بود و میخواست آن را بفروشد.
استاد اکبر، این موضوع را فوراً به آقا محمدحسن یزدی گفت. او هم فوراً کتاب را از آن شخص خرید و به وسیلهٔ پست به روستای خود فرستاد...من همچنان درصدد بیرون آوردن آن کتاب از دست آنان بودم. به همین جهت، به روستای آقا محمدحسن یزدی رفتم. پس از چندی، هنگام بازگشت من فرارسید، چون من برای خرید آن کتاب خطی آمده بودم، موضوع را مطرح کردم.
میزبان به من گفت: "بگذار این کتاب، یک هفته یا پنج روز نزد ما باشد تا یک نسخه از روی آن برداریم. سپس به وسیلهٔ پست به یزد بفرستیم و شما آن را دریافت کنید."
گفتم: افسوس که من خیلی سریع باید خودم را به شمال ایران برسانم و با کشتی به روسیه بروم. در این صورت، هرچه شما در نوشتن کتاب عجله کنید و به وسیلهٔ پست برای من بفرستید، باز هم به دست من نخواهد رسید.
البته این اظهارات من بهانه بود؛ چون نمیخواستم آن کتاب در دست آنان بماند؛ زیرا متوجه بودم اینگونه کتاب برای آنان بهقدری عزیز است که از آن دل نمیبُرند.
به هر حال، با هر حیله و نیرنگی بود، کتاب را از دست آنان بیرون کشیدم.
من برای ارسال کتابهای خود (که همه آنها خطی و کمیاب بود و اگر مفقود میشد، ضرر غیرقابل جبران بر من وارد میآمد)، فکر خوبی کردم و آن اینکه تمام کتابهای خطی را در یک جعبهٔ حلبی جا دادم و اطرافش را به وسیلهٔ حلبی، لحیم کردم؛ سپس جعبهٔ حلبی را در یک جعبهٔ چوبی جا دادم؛ آنگاه به وسیلهٔ پست رسمی سفارت انگلستان که مطمئنترین وسیلهٔ حمل و نقل بود، به انگلستان فرستادم.»
نکتهٔ قابل توجه در این خاطره اینست که با وجود اینکه چند صفحه درباره این کتاب مینویسد، اما نام آن را ذکر نمیکند و برای ارسال آن، بسیار دقت و ظرافت بهخرج میدهد.
حال باید مقایسه کرد، همّت و توجّه یک بیگانه را با توجهی که ما به مواریثمان داریم.
صد افسوس، اگر ما کمتر از یک بیگانه، قدر شناس کتب قدما باشیم.
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
کارگروه علمی إحیاء
💢جدیّت در تحصیل؛در بیانوسیرهٔعلماء💢 📌قسمت چهارم 🔰عرق از سر و صورتم میریخت و خوشبخت بودم از این
💢جدیّت در تحصیل؛در بیانوسیرهٔعلماء💢
📌قسمت پنجم
🔰چنان سرگرم درس و بحث بودم که بیستوهشت روز، از پولی که همراهم بوده فراموش کرده بودم...
خاطرهای از آیتالله خوئی(رحمهالله)
🔹آیتالله حسینی همدانی:
«هنگامی که آیتالله خوئی در نجف، مشغول تحصیل بودند، برادر خانم ایشان، مرحوم میرزا آقا _که مرد بسیار محترمی بود_ سالی دو مرتبه، هردفعه مبلغ ششصد روپیه، برای ایشان حواله میفرستاد. با این مبلغ، اصول اولیه زندگی ایشان روبراه میشد.
یک روز من در نجف، به ایشان برخوردم، به من فرمودند:
"مدت زیادی بود که دستتنگ بودیم و خیلی در فشار و ناراحتی بهسر میبردیم. امروز من برای شستشو، لباسم را تعویض کردم، خانواده در جیب لباس من، نامهای را از برادرش میبیند. نامه را به من نشان داد. یادم آمد که حدود بیست و هشت روز قبل، این نامه رسیده و در آن حواله ششصد روپیه است. این مدت با وجود این حواله و آن همه فشار و ناراحتی اقتصادی، من چنان سرگرم درس و بحث بودم که بهکلی موضوع نامه را فراموش کرده بودم."»
#منش_طلبگی
#سیره_علماء
💢کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
13.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رهبر انقلاب (مدّظلّهالعالی):
«اگر بتوانید در درون جامعهى خودتان تقوا و فضیلت و اخلاق و دیندارى و زهد و نزدیکى معنوى به خدا را در خود و دیگران تأمین کنید، پایه و قاعدهى ظهور ولىّعصر (صلواتاللهوسلامهعلیه) را مستحکمتر کردهاید.»
#مهدویت
#منش_طلبگی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
💢 چه بخوانیم ؟
محتوی علمی در نگاه اسلام 📚
آیت الله جوادی آملی:
اون دینی که به ما گفته: طلب العلم فریضة ...
اون دینی که به ما گفته: اطلب العلم ولو بالصین
گفته چی بخون یا نگفته؟
گفتن چی بخون
(انّما) برای حصر است دیگر ...
انّما العلم ثلاثة
آیة محکمة
فریضة عادلة
سنّة قائمة
ما متاسفانه تو حوزه گفتیم:
آیه محکمه؛ فقه و اصول
فریضه عادله؛ فقه و اصول
سنه قائمه؛ فقه و اصول
اما علامه طباطبایی فرمود:
آیه محکمه = تفسیر و فلسفه
فریضه عادله = فقه و اصول
سنه قائمه= اخلاق و حقوق
🔻تا فلسفه در حوزه زندانی است، بسیاری از سوالات بی جواب می ماند.
#محتوی_علمی
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🛑حوزه از نظر عقلانیت و علم دستش خالی است. فقه دارد اما فلسفه و کلام و تفسیر ...
آیت الله جوادی آملی:
اين نكته را عزيزان حوزوی و دانشگاهی بايد بيشتر توجه كنند. حوزه از نظر عقلانيّت و علم الآن دستش خالی است.
فقه دارد كه فقه احكام فرعی را دارد، کلام در آن نيست، فلسفه در آن نيست، تفسیر در آن نيست، نهج البلاغه نيست، صحيفه سجاديه نيست.
ما بخواهيم به مردم بگوييم شما انقلابی باشيد، آقايان! انقلابی بودن با سفارش و موعظه حلّ نمی شود. انقلابی بودن مثل درس های مجلس ترحيم و مجلس فاتحه نيست كه انسان با سفارش حلّ كند. انقلاب، حداقل يك علم قوی غنی می خواهد؛ مثل نهج البلاغه.
اين نهج البلاغه هم بايد در دو سطح: يك عده كسانی كه رسائل و مكاسب می خوانند، بخشی از نهج البلاغه را بخوانند، يك عده كسانی كه كفايه و قسمت دوم نهج البلاغه، اين گروه دوم يقيناً نهج البلاغه بفهم نمی شوند. نهج البلاغه يك علم جان گيری دارد؛ ولی آن مقداری كه برای اداره كشور كافي باشد، اين مقدار را می توانند بفهمند،
وگرنه نهجالبلاغه بدون علوم عقلی، بدون كلام غنی و قوی قابل حلّ نيست.
وقتي در نهج البلاغه شما می خوانيد «وَ كُلُّ قَائِمٍ فِي سِوَاهُ مَعْلُول» طرفِ شما يكی #دکارت است يكی #کانت است، اين دارد عليّت را ثابت ميكند. حضرت امير در اين خطبه می فرمايد چيزی كه هستیِ او عين ذات او نيست، الاّ ولابد علّت می خواهد، شانس و بخت و اتفاق و طبيعت و اينها همه باطل است.
اگر كسی بخواهد اين بخش از نهجالبلاغه را بفهمد اين با كفايه و مكاسب و اينها حلّ نمی شود. اين طرف مقابلش مستقيم با دكارت درگير است و كانْت است و مانند آن. در بخش های اصولی انسان شبهه كعبی را نقل می كند،
گذشت آن زمانی كه شبهه رسمی حوزه، شبهه عبائيه بود،
الآن شبهه كانْت و دكارت است.
🍃 درس اخلاق- ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110
🔻انتقام هدفمند و جریان ساز
🌷 حاج قاسم سلیمانی:
انتقام ما شلیک یک موشک نیست.
🔻 قصاص این خونها برچیده شدن رژیم کودککش صهیونیستی است.
#تسلیت_کرمان
💢 کارگروه علمی إحیاء🔻
@SWG_EHYA110