#روز_نگاشت - 1375
#خواندم
* پنج شنبه – 29 شهریور 1375 –5 جمادی الاول 1417- 19 سپتامبر1996
• امروز مطالعه ی کتابِ « روز واقعه» فیلمنامه ی فیلمی ساخته شده با همین نام، به قلم بهرام بیضائی را که در 70 صفحه منتشر شده بود به پایان رساندم.
• هدف اولیه ام آشنایی با فیلم نامه نویسی و البته فیلم نامه ی فیلمی که توانسته مخاطبان زیادی را از عموم طبقات جامعه جذب کند و ظاهراً رویکردی دینی هم در آن وجود دارد! از آن جا می گویم «ظاهراً رویکرد دینی» که در مصاحبه ای با آقای مهدی فخیم زاده ایشان مطالبی گفت که به نظر می رسد نگاه فیلم سازان و کارگردانان به فیلم ها و موضوعات آن لزوماً آن چه در نگاه مخاطبان می گذرد نیست! ... آن ها از فیلم هایی که بسیاری مخاطبان در آن حس های معنوی را جستجو می کنند به فیلم های تاریخی تعبیر می کنند و حالا این فیلم تاریخی به قول آقای فخیم زاده «مدعیان زیادی دارد» که کار را سخت می کند!
• راجع به مذهب و اندیشه ی آقای بیضایی هم عباس میلانی – زاده ی ۱۳۲۸ در تهران، مورخ، ایرانشناس، پژوهشگر و نویسنده ی ایرانی ساکن آمریکا و مدیر برنامه ی مطالعات ایرانی در دانشگاه استنفورد و استاد فراخوانده دانشکده ی علوم سیاسی آن دانشگاه - گفته است: «تا آن جا که میدانم، او اهل هیچ دیانتی جز عالم قدسیِ هنر و تئاتر و سینما و اندیشه نیست».
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1394
جمعه – 18 دی 1394 – 27 ربیع الاول 1437 – 8 ژانویه 2016
توفیق یافتم تا بعد از غروب، در مجلس منزل آقای تاجیک شرکت کنم و در جمع میهمانانشان بحثی را تحت عنوان «شرط های بهرمندی از امام زمان عجل الله فرجه الشریف» ارائه نمایم. فایل این جلسه در سایتم موجود است و در این جا هم تلخیص آن را به قلم یکی از بزرگواران می آورم:
• برای بهره مندی از وجود امام در هر عصری سه شرط لازم است:
• شرط اول مربوط به خدای متعال است که امام را خلق کند و به او نشانه ها و توانمندی هایی عنایت فرماید.
• شرط دوم وابسته به امام و حجت خداست که باید خودش و قدرتش را معرفی کند یا یک نبی واجب الطاعه او را معرفی نماید. در روایتی در کتاب بحار آمده است که عده ای برای شناخت امام خود خدمت امام حسن عسکری علیه السلام رسیدند و از ایشان سوال کردند که امام بعد از خود را معرفی کنید و امام علیه السلام حضرت مهدی علیه السلام را در حالی که کودک بودند و در بغل ایشان، به آن ها معرفی کردند و فرمودند برای ایشان غیبتی طولانی خواهد بود و شما از عثمان ابن سعید پیروی کنید. همچنین چنین روایت شده که شخصی خدمت حضرت زهرا سلام الله علیها آمد و از جانشینی امیرالمومنین علیه السلام و سفارش رسول اکرم صلی الله علیه و آله درباره ی ایشان سوال کرد. حضرت صدیقه سلام الله علیها فرمودند: خدا را شاهد می گیرم که پدرم فرمود: علی علیه السلام بهترین کسی است که من بعد از خودم جانشین قرار دادم و فرزندان حسین علیه السلام ائمه ی ابرار هستند.
• بخش سوم مربوط به ماست که برای بهره مند شدن از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گام برداریم.
• امام مثل کعبه است چنانچه شیخ حسنعلی نخودکی که به نیکی و عبادات و خیرات و خدمت به مردم معروف بود در پایان دفترچه ای که برخی اذکارشان را ثبت کرده اند این طور نوشته اند که: ای کاش همه اعمال خیر و عباداتم را صرف تقرب به امام زمان می کردم. پس ان شاء الله سعی کنیم هر کار خیری که می کنیم به نیت تقرب به امام زمان باشد.
• زندگی این ها نیست، زندگی آن ها نیست/ زندگی مهر ولی است/ زندگی بودن و ماندن به درِ خانه ی زهرا و علی است.
http://sm-kheradmand.com
#روز_نگاشت - 1403
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
* دوشنبه – 26 شهریور 1403 – 12 ربیع الاول 1446 – 16 سپتامبر 2024
• امروز زیر سایه ی ولیّ مهربانمان حضرت حجۀ الله عجل الله تعالی فرجه الشریف سی امین جلسه ی «#مباحثی_پیرامون_وجدان» را برگزار کردیم؛ خلاصه نکات این جلسه که مربوط است به صفحه ۶۴ تا ۶۶ کتاب وجدان، به قلم یکی از دانشجویان کلاس چنین است:
• تفاوت «مالکیت محاطیه» و «مالکیت احاطیه». مالکیت محاطی یعنی رابطه بین مالک و مملوک وجود داشته باشد. به نحوی که گرچه مالک مالک است، اما محیط نسبت به مملوک خود نیست بلکه محاط است.
• خداوند انسان را در سه عالم ولی در ارتباط با هم آفرید. ابتدا مرتبه ی ظلی و عقلانی، بعد مرتبه ی جسمی و در نهایت مرتبه ی روحی. جسم مالک روح حیوانی است ولی مالکیت جسم نسبت به روح حیوانی مالکیت محاطی است زیرا روح بالاتر از جسم است. شاهد ما محدودیتهای فیزیکی جسم است در حالی که این محدودیتها درباره ی روح وجود ندارد.
• نفس نطقی همان نور عقل است که مملوک جسم و روح حیوانی است.
• مالک بودن به معنای مسلط بودن نیست مالک بودن یعنی در بند کردن.
• امام صادق علیه السلام دربارهی آیه ی: وَ یَسْأَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی، فرمودند: روح مخلوقی بزرگتر از جبرئیل و میکائیل است و همراه رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام میباشد و از عالم ملکوت است.
http://sm-kheradmand.com
#برگزاری_سمینارها_سخنرانی_ها_جلسات_کلاس_ها_و_کارگاه_ها
* شنبه – 3 آذر 1403 – 21 جمادی الاول 1446 – 23 نوامبر 2024
• امروز عصر، در جمع والدین متوسطه ی صالح سخنرانی داشتم.
تبیین ۴ اصل مؤثر در زندگی امروز و فردای فرزندانمان: ۱- اصل توجه به نیاز در مقابل خواستنها و هوسها. ۲- اصل توجه به وظیفه محوری در مقابل لذّت محوری؛ مثال: آیا امیرالمؤمنین علیه السلام دست به شمشیر میبردند و به شهادت میرسیدند راحتتر نبود؟! ۳- اصل توجه به مسؤولیت پذیری در مقابل راحت طلبی و سرویس خواهی. ۴- اصل توجه به اخلاق و حیا و انسانیت در مقابل جاماندگی.
http://sm-kheradmand.com
#فایل_های_صوتی_و_تصویری_شنیده_و_دیده_شده
#اعتقادی
مروری بر برخی عبارات زیارت عاشورا
یکشنبه – 16 دی 1403 – 4 رجب 1446 – 5 ژانویه 2025
• امروز صبح، شنیدن مجموعه ای صوتی تحت عنوان «مروری بر برخی عبارات زیارت عاشورا» که سخنرانی های آقای دکتر عبدالحسین طالعی در محرم 1403 (1446 ه.ق) در شهر دزفول بود، به پایان رساندم.
• ظاهرا دو منبر داشته اند، یکی در ارتباط با دعای معرفت امام عصر علیه السلام و یکی در شرح برخی قسمت های زیارت شریف عاشورا که با هم ممزوج شده و 10 جلسه ی صوتی شده که به دست من رسیده است. دو جلسه اش در بحث معرفت بود و دیگر جلسات در ارتباط با زیارت عاشورا که همه را در همین بخش آورده ام.
• نکتههای جلسه 1:
• کوزه ی دربسته در اعماق دریا هم تهی ست.
• با تکرار برخی نعمتها و توفیقات و سرمایهها نباید فکر کنیم اینها ارزش ندارد. رمضان یک سود صد میلیاردی است. آیا وقتی تکرار میشود یعنی بیارزش است؟!
• تمیز کردن شیشه ی درون با دستمال کثیف ممکن است؟! تربیت نفس با اشعار مولوی و سعدی ما را به رستگاری میرساند؟! اشعاری که با همه ی زیبایی و ظرافت خلاف حرف قرآن و اهل بیت را القاء میکند!
• مُلِئَت بُطونُكُم مِن الحَرامِ، فقط غذای مادی است؟!
• در خطبه ی اشباح امیرالمومنین علیه السلام راسخین در علم را خلاف ما معنی میکنند. میفرمایند: کسانی که به پشت پردههایی که خدا افکنده کار ندارند، راسخان در علم هستند.
• آقا یا صاحب الزمان؛ به قدر مشت خودتان به ما عنایت کنید نه به اندازه ی مشت کوچک و ناچیز ما.
• خدا سبب ساز است! گاهی فردی با یک آیه تکان می خورد گاهی با قرائت همه ی قرآن تکان نمی خورد! حتی قرآن را از خود حجت خدا می شنود ولی تکان نمی خورد.
نکته های 9 جلسه ی دیگر در آدرس زیر قابل مطالعه می باشد:
http://sm-kheradmand.com/Recommended/section8/section4/page80.aspx
#روز_نگاشت - 1403
# چهارشنبه - 23 خرداد 1403 - 5 ذی الحجه 1445 - 12 ژوئن 2024
• امروز برای دعوت به جشن ظهر روز عید غدیر در منزلمان با آقایان مهدی زرین، علیرضا زرین، پیام مشایخ، محمدرضا زرین، هادی زرین، مسعود محامی و حاجیه خانم اتحاد تماس گرفتم که برخی پاسخگو نبودند و برخی فرمودند که تشریف می آورند؛ همه را با خانواده دعوت کردم.
• عصر از ساعت هفده، هفتمین جلسه از مجموعه جلسات «#مباحثاتی_پیرامون_کتاب_غیبت_نعمانی» را در منزل دوست عزیز آقای ... برگزار کردیم. خلاصه ی مطالب مطرح شده در این جلسه به قلم یکی از بانوان تلاشگر چنین است:
• در قسمت اول و در ذیل توضیحِ روایت 2 از باب 2 چنین بیان شد:
• امام سجاد علیه السلام از قول رسول خدا صلی الله علیه و آله این روایت را نقل فرموده اند؛ رسول خدا صلی الله علیه و آله در این روایت به 2 موضوع مهم اشاره کرده اند:
• 1) تأویل و تفسیر آیه ی 103 سوره ی مبارکه ی آل عمران: وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا. روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نشسته بودند و به اصحابشان فرمودند: مردی از اهل بهشت از این در وارد می شود و درباره ی مسائلی پرسش می کند؛ در این هنگام مردی وارد شد و از حضرت درباره ی این آیه ی شریفه پرسید و گفت: این ریسمانی که خدا چنگ زدن به آن و متفرق نشدن از گرد آن را به ما امر فرموده، چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از مدتی سکوت، سر بلند کردند و با دستشان به امیر المومنین علیه السلام اشاره فرمودند و گفتند: این همان ریسمان خداست که هرکس به آن چنگ زند در دنیا محفوظ و در آخرت از گمراهی مصون است.
• در ادامه ی روایت آمده: اگر رسول خدا صلی الله علیه و آله تأویل آیه را نمی فرمودند، دشمنان از روی حسادت و ستیزه جویی آن را به کس دیگری برمی گرداندند و نسبت می دادند.
• 2) توضیح ثقل اکبر و ثقل اصغر مورد توجه قرار گرفته است:
• رسول خدا صلی الله علیه و آله در خطبه شان در حجه الوداع و در مسجد خیف فرمودند: شما در روز قیامت در کنار حوض به من می رسید. بدانید من پس از خود دو چیز گران بها را در میان شما به جای می گذارم. ثقل اکبر قرآن و ثقل اصغر اهل بیتم. آن دو، ریسمان خدایند که میان شما و خدا کشیده شده و مادامی که آن ریسمان را دستگیر خود ساخته اید گمراه نشوید.
• در بعضی روایات ثقل اکبر اهل بیت علیهم السلام و در بعضی دیگر قرآن گفته شده است. آیا این مسئله تعارض نیست؟
• اولا باید در روایات تدبر کرد و به روایات دیگر هم مراجعه کرد و این مطلب باید مبتنی بر منابع روایی و آیات قرآن باشد و اگر توضیحی هم می دهیم بگوییم: شاید یا احتمالا منظور این باشد؛ ثانیا اشخاص مغرض و ناآگاه از همین ظرائف در روایات سوء استفاده می کنند. ما باید درایۀ الحدیث بدانیم تا در این مراحل گیر نکنیم؛ ثالثا شاید معنای ثقل اکبر بودن قرآن این باشد که قرآن به عنوان یک منبع علمی از طرف خدا برای اهل بیت علیهم السلام باشد و علوم اهل بیت علیهم السلام از این طریق افزوده شود.؛ رابعا هم قرآن ما را به اهل بیت علیهم السلام ارجاع می دهد و هم اهل بیت علیهم السلام ما را به قران و کم توجهی به هرکدام موجب هلاکت است. خامساً افرادی با طرح این گونه شبهات می خواهند جایگاه اهل بیت علیهم السلام را پایین بیاورند، به این دلیل ما باید در مقابل آنان توضیح منطقی و مستند داشته باشیم.
• در قسمت دوم جلسه به بحث مهارت های تبلیغ فردی پرداخته شد:
• تبلیغ فردی یعنی این که بتوانیم همسر، فرزند، خانواده ی خود و همسرمان را یک گام نسبت به مطالب دینی صحیح جلو بیاوریم.
• مهارت تبلیغ 3 شیوه دارد:
• شیوه 1: پاسخگویی به شبهات دینی که خود یک فن است.
• شیوه 2: گفتگوی درمانی: بعضی از شبهات و سوالات دینی، اجتماعی و اخلاقی، در حیطه های درمانی است؛ یعنی وقتی فرد سوالی را می پرسد ناشی از یک اختلال است و نیازمند به یک گفتگوی درمانی است. او دچار وسواس فکری یا اضطراب ناشی از یک فشار و یا احساس بسیار بد خود ملامت گری دائمی است. در این موارد نباید به وی برچسب زد.
• شیوه 3: گفتگوی مبنایی: یعنی به احترام یاد امام زمان علیه السلام یا به حرمت ماه مبارک رمضان و ... بخواهیم از ابتدا مطلبی را برای کسی بگوییم.
• در گفتگوی مبنایی باید به 3 اصل تأثیر گذار توجه کرد.
• اصل 1: همدلی: همدلی 2 چیز نیست: الف) مثل او فکر کردن نیست. ب) تأیید کردن هم نیست. نباید از نگاه او نگاه کرد؛ از نشانه های همدلی، خوب شنیدن است. و توجه کردن به طرف از نشانه های خوب شنیدن است.
• اصل 2: تجانس: یعنی در خوشحالی و ناراحتی دیگران با آن ها همراهی کرده و نقش بازی نکرد و در کلام و رفتارمان صداقت باشد و او حس کند که می خواهیم پناهش باشیم.