eitaa logo
نقد انسان | سخایی
2.6هزار دنبال‌کننده
50 عکس
43 ویدیو
0 فایل
.🌟. جائی برای 👇 📍پالایش و نقد علوم انسانی غربی 📍تبیین مبانی علوم انسانی اسلامی ------ 👈 طلبه سطح دو حوزه‌ علمیه ------ ارسال پیام یا سوال 👇 @Mohammad_sakaei .🌱.
مشاهده در ایتا
دانلود
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آمریکا متحد نمی‌خواهد، نوکر می‌خواهد! 👤 «سِویم داگ‌دِلِن»، نماینده حزب چپ پارلمان آلمان: 🔺بعد از ۷۸ سال وقتش رسیده که ۳۸هزار سرباز آمریکایی از آلمان خارج بشن و سلاح‌های هسته‌ای‌شون رو هم با خودشون ببرن! 🔸آمریکایی‌ها در واقع متحد نمی‌خوان، اون‌ها فقط دست‌نشاندگانی وفادار می‌خوان! 👈 پ.ن: ▫️البته باید عرض کنم که این فقط خویِ آمریکایی نیست؛ بلکه کلِ دامنه‌ی فکری غربِ مدرن و پسا مدرن، بر مبنای منفعت طلبی، استثمار و در واقع اِستِحمار 🦓 بنا شده؛ 🙂 | سخایی | نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
.📜. ▫️از عدالت‌خواهی موجود، تا عدالت‌خواهی مطلوب؛ ▫️عدالت یکی از مفاهیمِ مهمی است که یکی از ارکانِ اساسیِ تشکیلِ جامعه‌ی اسلامی است. عدالت گمشده‌ی بشریت در طول تاریخ است. عدالت رُکنِ اصلیِ جامعه‌ی علوی در مدتِ حاکمیتِ امیرالمونین علیه السلام و جامعه مهدوی بعد از ظهور امام است؛ عدالت از اصلی‌ترین اهدافِ انقلاب اسلامی است؛ ▫️بحمدالله در این سال‌ها دغدغه‌ی عدالت‌خواهی در میانِ خواص دیده شده است. اما به نظر می‌رسد که عدالتخواهیِ موجود با عدالتخواهی مطلوب فاصله‌های زیادی دارد. عدالت و عدالتخواهی یکی واژه‌های پر تکرارِ بیاناتِ امام جامعه است. در بیانِ ایشان عدالت‌خواهی همواره باید همراه و در هم تنیده با حداقل سه واقعیتِ دیگر باشد که عبارت‌اند از 👇 1️⃣ معنویت ((عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید؛ در این صورت مى‌توانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید. عدالتى که همراه با معنویت و توجه به آفاق معنوى عالم وجود و کائنات نباشد، به ریاکارى و دروغ و انحراف و ظاهرسازى و تصنع تبدیل خواهد شد؛ ۱۳۸۴/۰۶/۰۸)) 2️⃣ عقلانیت اگر عدالت از عقلانیت و معنویت جدا شد، دیگر عدالتى که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلا عدالت نخواهد بود. ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ 3️⃣ اخلاق ((اگر به نام عدالت‌خواهی و به نام انقلابیگری، اخلاق را زیر پا بگذاریم، ضرر کرده‌ایم؛ از خط امام منحرف شده‌ایم. ۱۳۹۰/۰۳/۱۴)) ▫️با توجه به همراهیِ این الفاظِ مهم با واژه‌ی عدالتخواهی اما به نظر می‌رسد که دغدغه‌ی عدالتخواهیِ موجود تا رسیدن به حد مطلوب فاصله‌های زیادی دارد. اگر روش و مَنِشِ یک شخصِ عدالتخواه با تقوا و اخلاق عجین نشود و مراقبِ رفتار و گفتار خود نباشد، قطعا به بیراهه رفته است و خودِ او نخستین کسی است که از عدالت ساقط شده است. عدمِ مراقبت نسبت به عمل به احکامِ شریعت در روش نقد و انتقاد، توهین و اهانت به اشخاص با هشتک‌سازی‌های توهین‌آمیز، پمپاژ نا امیدی و ندیدنِ نقاط قوتِ امور و ... با عدالتخواهی متفاوت است، اما متاسفانه در روشِ برخی از عزیزانِ این مسیر دیده می‌شود. ✍ | سَخایی | نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ چیزی نیست فقط پلیس سر یه بنده خدایی رو با خمیر نونوایی اشتباه گرفته 🔹‌ ضمن عذرخواهی از براندازان، ایران نیست نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
🏷 امر به معروف نقد انسان 👇 ایتا | ویراستی
.▫️. 📌 گفتم تقوا چیست؟ 🤔 👈 گفت: تقوا از ماده‌ی وِقایه مشتق شده و در اصطلاحِ مفاهیمِ دینی، به معنای محافظت از خود در برابرِ نافرمانیِ خداوند است. 📌گفتم: فرمان خدا چیست؟🤔 👈 گفت: دستور و فرمانِ خداوندِ متعال همان است؛ یعنی در گامِ اول انجام واجبات و ترک محرمات (معاصی). 📌 گفتم پس مستحبات چه می‌شود؟ 🤔 گفت: اولین و مهم‌ترین مرتبه تقوا انجام واجبات و ترک محرمات است. یعنی باید احکام واجبات و گناهان را خوب بشناسی و بعد از آن گناهان را ترک کنی و واجبات را انجام دهی. 👈 گفت: عمومِ مردم گناهان را اصلا نمی‌شناسند و چون نمی‌شناسند مرتکب معصیت‌ها می‌شوند؛ در کنارِ آن هم مستحبات انجام می‌دهند. تو اینگونه نباش؛ چنین مستحبی که کنارش گناه بیاید هیچ فایده‌ای برایت ندارد؛ نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
📜 📍 امام خامنه‌ای: ▫️معنای تقوا این است که هر آنچه را خدای متعال بر انسان تکلیف کرده است انجام بدهد. واجبات را به جا بیاورد و محرمات را ترک کند. این اولین مرتبه تقوا است. محرمات الهی را باید شناخت و دور و بر آن نچرخید و نگشت. ۱۳۷۰/۰۸/۳۰ نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
.▫️. واقعیت جام زلالیست که گاهی در پس پرده‌های ضخیمِ تحریف‌ و تاریکی پنهان می‌شود؛ یعنی به درآوردنِ واقعیت‌ها از لابلای انبوهِ تاریکی‌ها؛ یعنی غبار زدایی از آنچه واقعا باید باشد یا واقعاً هست؛ اندیشه در قلم 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
.📜. چرا فقط در زمانِ معضلات ندای وااحکاما سر می‌دهیم؟ ▫️معمولاً در جامعه زمانی که معظلی پیش می‌آید همگی دغدغه پیدا می‌کنیم که البته خیلی هم خوب است. اما سوال من این است که چرا فقط در زمانِ ایجادِ معضلات است که ندای وا اسلاما و وااحکاما و واانقلابا سر می‌دهیم؟ ▫️سوالِ من این است که مگر انقلاب سال ۱۳۵۷، هدف و غایتی به غیر از پیاده‌سازیِ و در جامعه را دارد؟ شاید بگوئید بله. استقلال، آزادی، مبارزه، عدالت و ... می‌گویم همه این‌ها مقدمه است برای ایجاد جامعه‌‌ی مستقلی که در آن به دور از دخالتِ اِلحاد و کفر حکم و دستور خدا در آن پیاده شود. در اندیشه توحیدی، غایت، نهایت و سعادت در عمل به فرمانِ خدا است و تَعَبُّد نسبت به خداوندِ متعال بالاترین افتخارِ یک انسان است. حتی اگر نبی خدا باشد ابتدایش عبد است. هم فقط نماز و روزه نیست. خیر. منظور پیاده شدنِ احکامِ الهی و دینی در تمامِ موضوعات و ارکانِ جامعه است. چرا که جامعه‌ی اسلامی اساساً بر مدار میچرخد و به قول امام خامنه‌ای آن چیزی که عملا در جامعه ما پیاده می‌شود و ستون فقرات زندگی اجتماعی را می‌سازد فقه است. 👈 اما چه شد که و الهی تا این حد در بینِ خواص (و نه عوام) مظلوم شد؟ چرا در طول سال‌های پس از انقلاب به بسیاری از چیزها پرداختیم، اما به تحقیق و تبلیغِ آنقدر حقیرانه نگاه شد، کَاَنَّهُ یک مسئله‌ی غیر مهم و غیر ضروری است؟ در حالی که خروجیِ سبک زندگیِ عملی اسلامی در سطحِ زندگیِ فردی و اجتماعی است. چه شد که روی این مسئله و ترویج و تبلیغ آن کار نشد و پرونده‌ی آن به مسئله‌گویی‌های مختصر واگذار گردید؟ 👈 اصلا چرا ما صرفاً در زمانی که به یک معظل میخوریم ندای وا احکاما و وا اسلاما می‌دهیم و یادمان می‌آید که اینجا جمهوری اسلامی است و باید یک به یک پیاده شوند؟ 👈 آیا اساسا مسئولین، که مشروعیتِ سیاسی‌شان بر مبنای شریعت است، التزامِ عملیِ کاملی به احکام شرعی دارند؟ می‌دانند در ادارات چه چیز واجب است و چه چیز حرام؟ آیا در بیمارستان‌ها کتابِ احکامِ شرعی پزشکان وجود دارد؟ آیا درمشاغل مختلف احکام شرعی بیان شده است؟ یا مانندِ یک صرفا احکام دین منحصر و محصورِ در نماز و روزه و خمس و زکات است؟ آیا در زمانِ جذبِ نیرو در ادارات و... التزامِ عملی به احکامِ شرعی اصل و اساس است؟ یا اینکه صرفاً به محفوظات مختصری اتکا می‌شود و بعد هم از پرسشِ احکامِ شرعی در زمان مصاحبه جوک ساخته می‌شود؟ آیا در زندگی فرد فردِ ما، احکامِ شرعی چنین جایگاهِ رفیع و بلندی دارد؟ تامل کنیم. آیا دستی از نفوذ در کار بوده؟ ✍ | سَخایی | نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌  آمریکا که بر پایه وحشیگری و قتل و استثمار بنا شده می‌خواهد به ما درس دموکراسی بدهد! 🔹‌ «فرد منمبه» رهبر اپوزیسیون زامبیا: 🔹‌ کشوری که عامل سرنگونی بسیاری از دولت‌ها در آفریقا بوده و کودتاهای بسیاری را در آفریقا و دیگر نقاط جهان اداره کرده، امروز می‌خواهد به ما درس دموکراسی بدهد!! نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب هم‌اکنون در دیدار مسئولان نظام: ما گفتیم رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر را نمی‌بیند، خودشان عجله کردند و زودتر می‌خواهند بروند... 💻 Farsi.Khamenei.ir
.▫️. 🔖 قـالَ مولانا الامامُ المُجتَبى عليه السلام: «إنَّ هذا القُرآنَ يَجِئُ يَوْمَ القِيمَةِ قائِدا وسائِقا يَقُـودُ قَوْما إلَى الجـَنـَّةِ أَحَلُّوا حَلالَهُ وَحَرَّمُوا حَرامَهُ وآمَنُوا بِمُتَشابِهِهِ و يَسُـوقُ قَوْما إلَى النـّارِ ضَيَّعُوا حُدُودَهُ وأَحْكامَهُ وَاسْتَحَلُّوا حَرامَهُ.» 👈 ترجمه: مولانا حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود: «قرآن در صحنه قيامت به صورت رهبر و امام ظهور يافته مردم را به دو دسته تقسيم مى كند: 1️⃣ كسانى كه به قرآن عمل نموده، حلال و حرام آن را همانگونه كه هست بجا آورده اند و متشابه آن را با قلب پذيرا شده اند، قرآن اينان را به سوى بهشت جاويدان هدايت مى نمايد. 2️⃣ آنان كه حدود و قوانينش را ضايع نمودند و محرّماتش را حلال شمرده و به آن تعدّى كردند، قرآن آنها را به سوى آتش (جهنّم) روانه مى سازد.» 🏷 ارشاد القلوب، ديلمى، ص103. نقد انسان 👈 عضو شوید 🆔️ @Sakhaei_m