eitaa logo
📝 مرثیه
37 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.1هزار ویدیو
269 فایل
🗒 متن ذکر مصیبت، روضه، اشعار مداحی و ...
مشاهده در ایتا
دانلود
بغداد بود. حاکم بغداد، مناخور را مأمور حمله به کربلا کرد. مردم کربلا تا سال ۱۲۴۷ پیوسته از ستم مناخور در فشار بودند، قوای او به سوی کربلا روان شد و مدت هجده روز آن را در محاصره گرفت. در این مدت، سه بار به شهر هجوم بردند، ولی موفق نشدند. در مجموع کربلا در نیمه قرن سیزدهم هجری از سوی سپاه مناخور بارها تهدید شد تا این که سرانجام داوود پاشا برای اهالی کربلا امان صادر کرد. در این رویدادها کسانی که به خانه رؤسای فرقه شیخیه، از جمله شیخ احمد احسایی و سید کاظم رشتی پناه می‌آوردند، از یورش و تهاجم مصون بودند.» مرحله دوازدهم دهم: حمله بعثی ها در شعبان ۱۴۱۱ق قیام مردمی در عراق شکل گرفت و بیشتر استان‌ها به دست مردم افتاد. رژیم بعث برای نابودی این شورش‌ها با استفاده از نیروی هوایی و سلاح‌های سنگین شهرها را نابود کردند. از جمله این شهرها کربلا بود که نیروهای بعثی به فرماندهی حسین کامل داماد صدام به آنجا یورش بردند. نیروهای صدام مقاومت مردم را درهم شکستند و مردم را دسته دسته اسیر و اعدام می‌کردند. بعثی‌ها به حرم امام حسین وحضرت عباس علیهما السلام آسیب‌های جدی رساندند. آن‌‌ها داخل حرم حسینی و حضرت ابوالفضل(ع) شده، از روی اجساد شهدا گذشته و به تاراج جواهرات و اشیای گران ‌بهای آن دو حرم پرداختند.همچنین به مدت شش ماه درِب حرم بسته شده و اجازه زیارت داده نمی‌شد. مرحله سیزدهم : تشکیل ستاد باز سازی عتبات ازسال (1382) وپس از سقوط نظام دیکتاریوری حزب بعث عراق واعدام صدام وتشکیل ستاد بازی توسط ایران درعراق باهمکاری این دوکشور وهزینه مردمی شیعیان دوکشور ایران وعراق مرقد مطهر و پاک سید الشهداء علیه السلام و توسعه و ساختن صحن عقیله بنی هاشم درست هزار هکتار هزاران برابر چهارده قرن وزیباتر و هنرنمایی فوق العاده چشم نوازتر گنبد، گلدسته، صحن حرم سیدالشهد اء علیه السلام ساخته و باز سازی شده است، و هر ساله دراین مدت 17 سال درایام اربعین سرور و سالار شهیدان قریب به 25 میلیون زائر ازسراسر جهان به ویژه ایران اسلامی با پای پیاده از نجف به کربلا می روند وبه کوری چشم اموی مسلکان و وهابی مذهبان نام و یاد و خاطره اهل بیت و سید الشهداء علیه السلام که اولین زائرتربت مقدسش بودند را گرامی می دارند. 1-منابع :عبدالجواد،کلید دارتا ریخ کربلا وحائرالحسینی، ترجمه محمدصدر هاشمی ومدرس، شهر حسین علیه السلام ******** 2-(واحب یا مستحب بودن زیارت تربت سید الشهداء علیه السلام) پس از معرفت و شناخت نسبت به مضجع شریف و کرامت تربت امام حسین علیه السلام و این که علی رغم تلاش دشمنان هرروز برعظمت و جا دانگی آن افزوده شده و می شود، ولی دراین که روایات در باب زیارت ازنظر فقهی چه اقتضایی دارد؟ بایست گفت: در مساله دو نظریه دربین فقها وجود دارد؛ نظریه اول این است به چهار دلیل، روایات دراین باب دلالت بر واجب بودن زیارت دارد: دلیل اول؛ تعبیراتی ((واجبه، مفترضه)) دربرخی از این روایات آمده است که -نمی توان حمل برخلاف ظاهر نمود- دلالت بر وجوب فقهی دارند: ۱-مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ از امام باقر روایت می کند که فرمودند:«مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السُّوءِ وَ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لَهُ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ»؛ شیعیان ما را به زیارت امام حسین (ع) امر کنید، چرا که زیارتش روزی را افزون و عمر را طولانی و بلاها و بدی‌ها را دفع می‌کند و زیارت کردن امام حسین (ع) بر هر مومنی که اقرار به امامت او ازجانب خدا داشته باشد، واجب است. ((تهذیب/ج6/ ص42)) ۲- از امام صادق (ع) روایت شده است که فرمود: زِیَارَهُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ وَاجِبَهٌ عَلَى کُلِّ مَنْ یُقِرُّ لِلْحُسَیْنِ بِالْإِمَامَهِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل؛ زیارت حسین بن علی علیهماالسّلام بر هر کسی که به امامت حسین علیه السّلام از طرف خدای عزّ و جلّ اقرار دارد، واجب است.[همان] ۳-زنی به نام ام سعید می گوید: امام صادق (ع) به من فرمود: ((یَا أُمَّ سَعِیدٍ تَزُورِینَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ قَالَتْ قُلْتُ نَعَمْ فَقَالَ لِی زُورِیهِ فَإِنَّ زِیَارَهَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ وَاجِبَهٌ عَلَى الرِّجَالِ وَ النِّسَاء؛ می گوید: حضرت صادق علیه السّلام به من فرمود: آیا مزار حسین علیه السّلام را زیارت می کنی؟! عرض کردم: آری! آن حضرت فرمود: امّ سعید! مزار حسین را زیارت کنید زیرا زیارت او بر مردان زنان واجب است.؛همان)) دلیل دوم: در برخی دیگر از روایات آمده است شیعیانی که از توانایی اقتصادی برخوردارند سالی دوبار و آن دسته از شیعیان که از توانایی اقتصادی برخوردار نیستند یک بار بایست به زیارت سید الشهدا بروند. از همین رو آمده است: امام صادق(ع)فرمود:(حَقٌّ عَلَى‏ الْغَنِیِ‏ أَنْ‏ یَأْتِیَ‏ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی السَّنَه
ِ مَرَّتَیْنِ وَ حَقٌّ عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ‏ یَأْتِیَهُ فِالسَّنَهِ مره: برغنی وتوانگر است که سالی دو بار وبرفقیر است که سالی یک باربه زیارت امام حسین(ع) برود: کامل الزیارات، ص ۲۹۳) دلیل سوم: دردسته سوم روایات تعبیراتی ((عاق؛جفا)) آمده است که نمی توان جز معنای فقهی وجوب شرعی فهمید: ۱-عَنِ اَلْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قُلْتُ فِيمَنْ تَرَكَ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَى ذَلِكَ قَالَ «إِنَّهُ قَدْ عَقَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَقَّنَا وَ اِسْتَخَفَّ بِأَمْرٍ هُوَ لَهُ: حلبی می گوید به امام صادق(ع)عرض کردم:کسی که قدرت بر رفتن زیارت امام حسین(ع) دارد ولی ترک می کند چه حکمی دارد؟ امام (ع)فرمودند: چنین شخصی عاق رسول خدا وعاق ما اهل بیت می شود و حق ما اهل بیت راسبک شمرده است:تهذیب الاحکام،ج۶،ص۲۵). ۲-عَبْدِ اَلرَّحْمَنِ بْنِ كَثِيرٍ روایت می کند که امام صادق(ع)فرمود: «لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ حَجَّ دَهْرَهُ ثُمَّ لَمْ يَزُرِ اَلْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لَكَانَ تَارِكاً حَقّاً مِنْ حُقُوقِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لِأَنَّ حَقَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَرِيضَةٌ مِنَ اَللَّهِ تَعَالَى واجبه علی کل مسلم: اگر کسی همه عمر خود رابه حج بگذارد ولی امام حسین(ع) را زیارت نکند ،حقی ازحقوق رسول الله(ص) را ترک کرده است؛ زیراحق امام حسین(ع) ازجانب خدااست که برهر مسلمانی واجب است. ۳-امام صادق (ع) به سدیر فرمود: تَزُورُ الْحُسَیْنَ ع فِی کُلِّ یَوْمٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا قَالَ فَمَا أَجْفَاکُمْ قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ جُمْعَةٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ شَهْرٍ قُلْتُ لَا قَالَ فَتَزُورُونَهُ فِی کُلِّ سَنَةٍ قَالَ قُلْتُ قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ یَا سَدِیرُ مَا أَجْفَاکُمْ لِلْحُسَیْنِ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلْفَیْ أَلْفِ مَلَکٍ شُعْثاً غُبْراً یَبْکُونَهُ وَ یَزُورُونَهُ لَا یَفْتُرُونَ وَ مَا عَلَیْکَ یَا سَدِیرُ أَنْ تَزُورَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی کُلِّ جُمْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ أَوْ فِی کُلِّ یَوْمٍ مَرَّةً قُلْتُ جُعِلْتُفِدَاکَ بَیْنَنَا وَ بَیْنَهُ فَرَاسِخُ کَثِیرَةٌ فَقَالَ لِی اصْعَدْ فَوْقَ سَطْحِکَ ثُمَّ الْتَفِتْ یَمْنَةً وَ یَسْرَةً ثُمَّ تَرْفَعُ رَأْسَکَ إِلَى السَّمَاءِ ثُمَّ تَنْحُو نَحْوَ الْقَبْرِ فَتَقُولُ السَّلَامُ علیک یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ تُکْتَبُ لَکَ زَوْرَةً وَ الزَّوْرَةُ حَجَّةٌ. ای سدیر آیا قبر حسین علیه السلام را هر روز زیارت می کنی؟ عرض کردم فدایت شوم نه، فرمودند: چقدر شما جفا می کنید آیا پس در هر ماه او را زیارت می کنی؟ عرض کردم: خیر فرمودند: آیا پس در هر سال او را زیارت می کنی: عرض کردم گاهی اوقات چنین می شود، فرمودند: ای‌ سدیر چقدر شما به حسین علیه السلام جفا می کنید مگر نمی دانی که خداوند هزار هزار فرشته ژولیده موی وغبار گرفته دارد که گریه می کنند وامام حسین علیه السلام را زیارت می کنند و هرگز خسته نمی شوند و هیچ باک و رنجی بر تو نیست ای سدیر که در هر جمعه 5 مرتبه و در هر روز یک مرتبه قبر امام حسین علیه السلام را زیارت کنی، عرض کردم: فدایت شوم میان ما و او فرسخ های بسیاری است. حضرت فرمودند: بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست بعد چپ بنما پس سرت را بلند کن و بسوی آسمان پس رو کن بسمت قبر امام حسین علیه السلام و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است سدیر گفت: چه بسیار که این فرمایش را در هر ماه بیش از بیست مرتبه انجام می دادم. (وسائل‏ الشیعة ج 14 ص 493). دلیل چهارم: روایاتی است کسانی را که در رفتن به زیارت تربت سیدالشهدا کوتاهی می کنند سلب هویت می کند که خود را شیعه می پندارند: ۱- امام الصادق ( علیه السلام ) می فرماید: من لم یأت قبر الحسین ( علیه السلام ) و هو یزعم انه لنا شیعة حتى یموت فلیس هو لنا شیعة و ان کان من اهل الجنة فهو من ضیفان اهل الجنة؛ کسى که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود: کامل الزیارات، ص193. ۲-امام صادق(ع) در ديدار با يكى از اصحاب برجسته اش به نام ( ابان بن تغلب)، از وى مى‏پرسد: اى ابان! كى به زيارت قبر حسين رفته‏اى؟ ابان - مدتى است طولانى كه به زيارتش نرفته‏. امام - سبحان‏ الله... تو از بزرگان و روساى شيعه‏ هستى ‏و درعين حال، حسين(ع) را رها كرده و به زيارتش نمى ‏روى؟...کامل الزیارا
ت،ص ۳۳۱. نظریه دوم؛ که نظر قریب به اتفاق فقهاء ومحدثین است می گویند: واژگانی چون (واجبه، فریضه) در لسان معصومین درزمان صدور این دسته از روایات به معنای واجب به اصطلاح فقها نیست؛ بلکه به معنای لازم است و از این روایات بیش از استحباب نمی توان فهمید. ******** ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت دوم ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت سوم ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت چهارم ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت پنجم یادداشت تبلیغی پيامبر و اهل بيت علیهم السلام حجت الاسلام قادری اربعین کربلا تخریب قبور وهابیت حرم امام حسین(ع) اول اربعین افزودن دیدگاه جدید نام شما دیدگاه آخرین مطالب ده موضوع تحلیلی از زیارت اربعین حسینی، قسمت اول نقش بسزای مداخله گری اولیه در کاهش و حل اختلافات خانوادگی «دوره دانش افزایی مبلغین اربعین حسینی» برگزار می گردد بزرگداشت حضرت احمد بن موسی شاه چراغ علیه السلام صوت/مردم جامعه از دیدگاه امام سجاد(ع)-حجت الاسلام رفیعی صوت/امام سجاد(ع)و صحیفه سجادیه-حجت الاسلام قرائتی چهل حدیث گهربار از امام سجادعلیه السلام مجموعه سخنرانی های مکتوب ویژه اربعین حسینی مجموعه عکس پروفایل ویژه اربعین حسینی سخنرانی اربعین حسینی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی زندگی حکمت داره - نماهنگ تصویری ویژه اربعین کلیپ ویژه اربعین / مهر تو ای حسین جان کلیپ مداحی اربعین حسینی استوری ویژه اربعین ویژه نامه شهادت امام سجاد(ع) پربازدیدترینها اشعار ویژه شهادت حضرت رقیه سلام الله علیها مجموعه صوت های دوره آموزشی اربعین ویژه خواهران مبلغه چهل حدیث نورانی از امام حسین(ع) نام فرزندان امام حسین (ع) با ذکر سن واقعی آنها چقدر است؟ اشعار مناسبتی-شهادت حضرت علی اکبر(ع) اشعار مناسبتی-شهادت حضرت عباس(ع) چهل حدیث درباره عزاداری امام حسین علیه السلام متن شعر شهادت امام حسین مناسبت های ماه صفر اشعار مناسبتی-روز عاشورا اشعار مناسبتی-شهادت حضرت علی اصغر(ع) رفتن به کربلا و زیارت امام حسین چه ثوابی دارد؟ چهل حدیث از امام جعفرصادق (ع) ورود کاروان اسراء به شام در شعر آئینی اشعار شهادت امام حسین سازگار logo پیوندها دفتر مقام معظم رهبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم معاونت پژوهش معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه پیوندها شعبه خراسان رضوی دانشگاه باقر العلوم ع قطب های فکری فرهنگی دفتر تبلیغات پیوندهای داخلی تولید محتوای فرهنگی تبلیغی رشد - مبلغان تخصصی مرکز آموزشهای کاربردی ورود سایت شبکه های اجتماعی سروش ایتا اینستاگرام آپارات
*‍ 🔻 در روش بزرگان يک سيري بوده كه همواره كم رنگ شده و آن این كه ایشان در برنامه‏ هاي عبادي، اهل كار و تلاش بودند. همانطور که اهل بیت علیهم السلام اینگونه بودند. 🔸در باب جهاد نفس وسائل الشیعه روایت از آقا علي بن موسي الرضا علیه السلام نقل می کند که مي‏ فرمايند: إِنِّي أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ فِي‏ كُلِ‏ يَوْمٍ‏ خَمْسَةَ آلَافِ مَرَّة. (وسائل الشيعة، ج‏۱۶، ص۸۶) یعنی من هر روزه پنج هزار مرتبه استغفار مي‏كنم. 🔹البته منظور این نیست که الان همه ما باید این تعداد استغفار کنیم. منظور، اصل تلاش و سعی به اندازه توان و ظرفیت هر شخص است نه کمتر و نه بیشتر. منتهی توان خیلی از ما ها بیشتر از مقدار تلاشی است که الان دنبال می کنیم. الان متاسفانه این باب‏ ها يک کم مسدود شده است. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
*‍ ادامه قبل... 🔻در سیره عبادی اهل بیت به این موارد زیاد برخورد می کنیم. در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله هم نقل شده که تازه بعد از اعمال سحرشان، بعد از نماز صبح، چهار زانو براي گفتن اذكارشان می‌شستند. 🔸در آن روايت عنوان بصري هم دارد كه وقتی حضرت صادق علیه السلام عنوان را کمی نصیحت می کند بعد می فرماید: «قُم و لاتُفسِد عَلَي وردي» یعنی دیگر بلند شو و اوراد من را خراب نكن. (بحار الأنوار، ج‏۱، ص۲۲۶) 🔹منظور اينكه اين سيره در اهل بيت و اطرافيانشان بوده که ساعاتي را مشغول به عبادات و اوراد و بعضی سور قرآنی بوده اند؛ مثلا سوره قل هو اللّه‏ یا سوره قدر را ترک نمي‏ كردند. چرا که اگر انسان علمش را داشته باشد و بداند كه چه بگويد؛ خيلي برنده است؛ خيلي برنده است... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺 کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @nasery_ir ‌ ‌ ‌ ‌
06 Az Heyvaniyat Ta Hayat (1402-05-21) Mashhade Moghadas.mp3
23.37M
🔈 🔰 فصل چهارم؛ از فرضیه‌های نفسانی تا مرضیه‌های ربانی | جلسه ششم ▪️بیست و پنجم محرم، ۱۴۰۲ * خوش‌آمد نسبت به یک امر => خوب دانستن آن => تشکیل پیش‌فرض * انسانِ ربّانی خوشایند آسمانی دارد * عمل بر اساس خوشایند دیگران => حبط عمل * رمز نجات؛ سوء ظن به خود * دو راهی تعیین کننده و اساسی؛ خوشایند خدا یا خود؟ * منطق اهل طغیان؛ چون "من" اینطور فکر می کنم؛ پس همین درسته! * ریشه طغیان و گناه؛ اعتماد به نفس * مدل مناجات شمر با خدا! * علیه‌السلام؛ تنهاترین امام * ویژگی کوهی که کشتی نوح روی آن آرام گرفت، چه بود؟ * خدمت‌گذاری امام سجاد علیه‌السلام در کاروان‌های زیارتی * حال عجیب امام سجاد علیه‌السلام در روز آخر ماه رمضان * وداع امام حسین علیه‌السلام با امام سجاد علیه‌السلام * أینَ عمّیَ العباس علیه‌السلام ... ⏰ مدت زمان: ۵۷:۳۹ 📅 ۱۴۰۲/۰۵/۲۱ @Aminikhaah_Media ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از مباحث
🌸 با عرض سلام و وقت بخیر 💬 ممنون خواهم شد نظرات و پیشنهادات خود را در مورد کانال ها مطرح بفرمائید. 📨 بیان پیشنهادات و نظرات در گروه فِتیان ؛ https://eitaa.com/joinchat/3833987446C3b822ae8ff یا 📩 @ali_Shamabadi ╭══════════ │ 🌐 @Mabaheeth │ ✨@Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam ╰๛--- ‑ ‑ - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
sticker_mazhabi(19).mp3
7.3M
🎧 صَــلّــى عَــلَــيــكَ مَــلـيـكُ الـسَّـمـاء ای کــــشته‌ی حــــسادت دنــــیا 😭 🎙 کربلایی علیه‌السلام ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌 هیچ‌کاری برای (علیه‌السلام) بی‌اثر نمی‌ماند. | ╭──────๛- - - - - ┅╮ │🏴 @Mabaheeth 🥀 ╰─────────────