eitaa logo
مدرسه اقتصاد
811 دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
950 ویدیو
195 فایل
اینجا محلی‌است برای اشتراک‌گذاری تحلیل‌ها، درسگفتار، صوت، کلیپ،فیلم، سخنرانی اساتید و جزوات اقتصادی،برای رشد و پیشرفت مردم و کشور درعرصه اقتصاد و سبک زندگی‌اقتصادی سالم ذیل تمدن جهانی اسلام.منتظرنظرات شمادر: http://eitaa.com/joinchat/715718678C6b9ae86a0b
مشاهده در ایتا
دانلود
16.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 کلیپ ویژه| آیا پس از انتخابات، میدان جنگ می‌شود! چرا تعداد مسلحین در آمریکا اینقدر زیاد است؟ آیا نهایتاً روح اسلحه‌سازان آمریکایی، باعث فروپاشی این کشور خسته می‌شود؟ @schoolofeconomics
🔴نقش اخلاق در نظريه‌هاي اقتصادي (قسمت1) 🖊احمدحسين شريفي، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم: 🔸دربارة اينکه به شدت متأثر از و نظريه‌پردازان است، کتاب‌هاي تحقيقي فراواني نوشته شده است. البته همانطور که ما در کتاب مباني نشان داده‌ايم اين سخن هرگز به معناي پذيرش نسبيت مذموم در علوم انساني نيست؛ بلکه نشان دهندة آن است که اگر نظام ارزشي و اخلاقي نظريه‌پرداز، نظامي نادقيق، ناصحيح و احياناً‌ انحرافي باشد، نظريه‌هاي علمي او (در اينجا نظريه‌هاي اقتصادي) او نيز نادقيق، ناصحيح و انحرافي خواهند بود. 🔸براي آشنایی بيشتر با ديدگاه انديشمندان غربي دربارة نقش در علاقه‌مندان مي‌توانند به منابع زير مراجعه کنند: 1️⃣ ، از انديشمندان بسيار مشهور اقتصاد در کتابي با عنوان (On Ethics and Economics؛ دربارة ‌اخلاق و اقتصاد) که توسط جناب حسن فشارکي با عنوان «اخلاق و اقتصاد» ترجمه شده است، به تبيين بار ارزشي رفاه و عقلانيت اقتصادي و تشريح نقش ارزش‌ها در اقتصاد پرداخته است. 2️⃣ و ،‌ دو محقق مشهور اقتصاد، در مقاله‌اي با عنوان (The Utilitarianism of Adam Smith's policy Advice؛ سودگرايي سياست توصيه‌اي ) تلاش کرده‌اند نشان دهند که نظرية ارزشی حاکم بر اقتصاد سياستي آدام اسميت، نظرية يا فايده‌گرايي بوده است؛ يعني همه توصيه‌هاي اقتصادي آدام اسميت بر پاية پذيرش اين مبناي ارزش‌داوري است که ملاک خير و خوبي عبارت است از «بيشترين خير و خوبي براي بيشترين افراد» يعني هر کاري که بيشترين خير را براي بيشترين افراد جامعه داشته باشد، از نظر اخلاقي خوب است. 3️⃣ و در نوشتاري (1999)با عنوان (Consequences, Rights and Virtues: Ethical Foundations for Applied Economics) نشان داده‌اند که تحليل‌هاي اقتصادي و به طور کلي اقتصاد کاربردي به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي تحليل‌گران است. يعني تحليل‌گران اقتصادي با تکيه بر مباني ارزشي و اخلاقي خودشان به تحليل و تبيين و توصيف مسائل اقتصادي مي‌پردازند. 4️⃣ و بالاخره اينکه و در کتابي با عنوان (Economic Analysis, Moral Philosophy, and Public Policy؛ تحليل اقتصادي، فلسفه اخلاق و سياست عمومي) نشان داده‌اند که چه ارتباطي ميان ملاک ارزش‌داوري و سياست‌گذاري‌هاي اخلاقي و همچنين تحليل‌هاي اقتصادي وجود دارد. نشان داده‌اند که رابطه‌اي تنگاتنگ ميان نظريه‌هاي موجود در علم اقتصاد و نظريه‌هاي اخلاق هنجاري وجود دارد. @ahmadhoseinsharifi @schoolofeconomics
🔴نقش اخلاق در اقتصاد اثباتي و هنجاري (قسمت2) 🖊احمدحسين شريفي، عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) قم: 🔸برخي گمان کرده‌اند که و عالم اقتصاد صرفاً‌ به توصيف پديده‌ها و کنش‌هاي اقتصادي مي‌پردازد و در اين توصيف و اعتقادي و جهان‌نگري او هيچ تأثيري ندارند. هنجارهاي اقتصادي و خوبي يا بدي رفتارها و برنامه‌ها و سياست‌هاي اقتصادي ربطي به علم اقتصاد ندارد بلکه مثلا کار عالمان اخلاق يا رهبران ديني است. 🔸در حالي که ✅اولاً، همان توصيف و تبيين و پيش‌بيني کنش‌ها و پديده‌هاي اقتصادي نيز به شدت متأثر از نظام ارزشي و اخلاقي پژوهشگر است؛ ✅ثانياً، في‌الواقع توصيف و تبيين و پيش‌بيني پديده‌هاي اقتصادي، همگي مقدمه‌اي براي توصيه و تجويز و بيان هنجارهاي اقتصادي‌اند. اگر اقتصادداني به توصيف و تبيين وضعيت موجود بپردازد و حتي اگر به پيش‌بيني وضعيت آينده کنش‌هاي اقتصادي بپردازد و با اين ادعا که کار من در همين حد است و هيچ داوري مشخصي دربارة خوبي يا بدي وضعيت موجود و در صورت خوبي، راه‌هاي تقويت آن و در صورت بدي، راه‌هاي تضعيف يا از ميان برداشتن آن ارائه ندهد، ما هرگز نمي‌توانيم او را به عنوان يک متخصص علم اقتصاد به شمار آوريم. درست مثل پزشکي مي‌ماند که فقط به توصيف بيماري ما و بيان علت آن مي‌پردازد و با اين بهانه که کار علم، صرفاً توصيف و تبيين است و نه بيان هنجار و دستورالعمل، از ارائة نسخه پرهيز مي‌کند! آيا ما چنين فردي را پزشک مي‌دانيم؟! ✅و ثالثاً خود اقتصاددانان علم اقتصاد را به سه شاخه عمدة ، و يا مديريتي تقسيم مي‌‌کنند. بنابراين هرگز چنين نيست که نظريه‌هاي اقتصادي فارغ از ارزش باشند. بلکه به شدت متأثر از نظام‌ ارزشي محققان هستند. 🔸في المثل آيا توصيفات و توصيه‌هاي اقتصادي‌ فردي مثل که حرص و طمع و ولع را از فضايل اقتصادي و اجتماعي مي‌داند، با توصيفات و توصيه‌هاي اقتصادي يک اقتصاددادن معتقد به ارزش‌هاي اسلامي که اين امور را از بدترين رذايل اخلاقي مي‌داند، يکسان است؟ هرگز. @ahmadhoseinsharifi @schoolofeconomics
🔰تاملاتی در رشد سرمایه ابرثروتمندان در دوران 🖋 ▪️این یادداشت را در آدرس ذیل ملاحظه فرمایید👇👇 🌐https://eitaa.com/kalam_Enghelabi/3076 پرونده @schoolofeconomics
🖋 💠تاملی در 🔰مقدمه 🔻 یو بی اس() بزرگترین بانک سوئیس که در بیش از 50 کشور جهان دارای شعبه است.UBS با داشتن تقریباً نیمی از میلیاردرهای جهان در بین مشتریان خود، بیشترین میزان ثروت خصوصی در جهان را مدیریت می کند. 🔻 پی دابلیو سی() نیز به عنوان دومین شبکه خدمات حرفه ای در جهان رتبه بندی می شود و هم چنین یکی از چهار شرکت بزرگ حسابداری محسوب می گردد؛ درآمد جهانی این شرکت در سال مالی 2019، 42.4 میلیارد دلار بوده است. 🔰گزارش ثروتمندان 🔻 از سال 2015 این دو شرکت گزارشی را تحت عنوان به صورت سالیانه مباحثی را به صورتی توصیفی از وضعیت ابرثروتمندان جهان و تغییرات روند ثروت آنها منتشر می کنند. 🔻 گزارش مربوط به سال ۲۰۲۰، که بنا بود دوره مطالعاتی اش را در تاریخ ۷ آوریل طبق برنامه ریزی قبلی به پایان می رساند، به دلیل بحران همه گیر کرونا، 5 ماه تمدید می شود و تا 31 ژوئیه ادامه می دهند. 🔻طبق گزارشی که این دو مجموعه مالی دنیا هم اکنون منتشر کرده اند، ثروت ابرثروتمندان دنیا در مدت همه گیری بیماری کرونا، بیش از 25 درصد رشد داشته و تا سه ماه پیش بالاترین ثروت به رقم10.2 تریلیون دلار آمریکا می رسد این درحالی است که رکورد قبلی، 8.9 تریلیون دلار در پایان سال 2019 بوده است؛ رکورد دیگر این ایام افزایش ثروت 5 تا ده برابری در 25 سال گذشته بوده است. 🔻 نکته دیگر اینکه از سال 2018 تا کنون ثروتِ ثروتمندان اول بخش «فناوری و تکنولوژی»، 42.5 درصد افزایش پیدا کرده است و اکنون به 8.1 تریلیون دلار میرسد. ⁉️ اما سوالی که در این گزارشات بی پاسخ می ماند این است که با توجه به مطالبی که گذشت، چگونه ممکن است در ایامی که به نقل از آمارهای جهانی، اقتصاد دنیا درحال گذراندن رشد منفی است، رشد بی سابقه ثروت ابرسرمایه داران دنیا را شاهد هستیم؟! 🔰تاملی دگیر ⚠️ نفر اول و دوم ثروتمند ترین های دنیا در سال 2020، صاحب شرکت و از سهامداران شرکت و صاحب هستند. ⚠️ طبق پستی که در صفحه اش منتشر کرده، پشتیبانی لجستیک و فناوری را به عهده دارد و با تاسیس و سرمایه گذاری در دو موسسه و به عنوان زیر نظر سازمان جهانی بهداشت، پروژه را تحت طراحی و مدیریت خود دارد که تا کنون 172 کشور دنیا برای ساخت واکسن تحت این پروژه جهانی، پیش پرداخت داشته و تعهد امضا کرده اند. ✅یادداشت های آینده سعی بر این دارد که بتواند بخش هایی از اهدافی که شاید تا کنون به آن پرداخته نشده را مورد تاملات و تحلیل خود قرار دهد. منبع: کانال کلام انقلابی|مرکز مطالعات و گفتمان سازی مکتب امام (ره) پرونده @kalam_Enghelabi @schoolofeconomics
. این روزها که دلار در حال عبور از ۳۰ هزار تومان و پراید در حال رسیدن به ۱۵۰ میلیون تومان است، خواندن مجدد نامه حمایت ۱۶۳ اقتصاددان از حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ و استدلال‌های مطرح‌شده در آن نامه و چشم‌اندازی که آنها از اقتصاد ایران در دولت دوازدهم ترسیم کردند تا مردم به روحانی رای بدهند، اکنون مایه عبرت است./حمیدرسایی درباره این نامه و اسامی ۱۶۳ اقتصاددان اینجا بخوانید👇 mashreghnews.ir/news/1092092 @schoolofeconomics
💥 دوستان عزیز فراموش نکنند که در کمپین زیر، جهت سلامتی خود و خانواده و همشهریان و ملت خود شرکت کنند... تسلیم غربزدگان بی‌وطن و مافیای شبه‌دولتی جنایتکار واردات تراریخته نمی شویم. 🔸مجلس واردات محصولات تراریخته‌ را ممنوع کند: https://www.farsnews.ir/my/c/35465 🔹به مدرسه اقتصاد بپیوندید👇 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
به نفع چه کسی؟ نقد یا ایرانی 💥دکتر حمیدرضا مقصودی در کانال ایتایی خود نوشت: «مبادلات در محیط خلأ هماهنگ نمی‌شوند، مردم برای این‌که وارد مبادله شوند باید مطمئن شوند که مبادله وضع آن‌ها را بهتر می‌کند». این جمله‌ای است که گروینوگن در کتاب مقدمه‌ای بر اقتصاد نهادگرا به آن اشاره کرده است. همه تلاش او در فصل اول از این کتاب این است که نشان دهد مبادلات، از قوانین، رفتارها، طبقات اجتماعی، سنت‌ها، فرهنگ‌ها و حتی فسادها و قدرت‌طلبی‌ها متأثر هستند. در این معنا نمی‌توان مبادلات را عناصری خالص تصور کرد. عناصری که نظریه‌دست نامرئی بناداشت آن را خالص و خودکار معرفی کند. 🔷 مبادله تابعی از متغیرهای فراوان است و حاکمیت‌ها در تلاشند مسیر این مبادلات را در جهت منافع ملی خود هموار کنند. لذا اعمال قدرت در هموارسازی موانع مبادله (آن‌گونه که منافع ملی ایجاب می‌کند) از رویه‌های مرسوم دولت‌ها در طول تاریخ بوده است. 🔶تصمیم آمریکا در خروج از برجام، خروج از کنوانسیون پاریس و ... . نحوه حمایت‌گری چین و آمریکا و روسیه و آلمان از تجارت‌های خود، اعمال تحریم‌ها بر علیه کشورهای مختلف و حتی برپایی جنگ‌ها را می‌توان در این پازل تعریف کرد. 🔷مبادله به خودی خود و به راحتی به نفع ما نمی‌شود. پس باید بنیادهای مبادله را به نفع خود تغییر دهیم. این پیامی است که اقتصاد نهادگرا مخابره می‌کند. 🔷اما آن‌هایی که خود را موسوم به نهادگرایان ایرانی می‌دانند، این پیام را اینگونه دریافت می‌کنند که: چگونه می‌توان بنیادها و اصول نهادی حاکم بر ایران را به نفع خالص مبادله تغییر داد؟ لذا در نگاه‌ آن‌ها مبادله برای چه کسی و به نفع چه کسی معنا ندارد یا این که دریافت نمی‌کنند که این بی‌معنایی به نفع چه کسی است. حال آن‌که مبادله فی‌نفسه معنا ندارد. طراحی مبادله است که نظام توزیع نفع را مشخص می‌کند و مبادلات طراحی شدنی هستند. 🔹بنابراین نهادگرایان ایرانی در بهترین حالت نمی‌دانند بر سکوی کدام تیم نشسته‌اند. 🔶🔸به مدرسه اقتصاد بپیوندید👇 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
10.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈 معرفی اندیشه و در برنامۀ سوره فصل محمد رسول‌الله (ص) @Shahidsadr @schoolofeconomics👈
تصویر آینده 🔶 کتابی بسیار جذاب و خواندنی که خواندنش هر اندیشه ورزی را به وجد می آورد. از جمله کتب مرجع آینده پژوهی که به صورت تمدنی تمدن غرب را مورد بررسی قرار می‌دهد و افول را سرانجام تمدن غرب می داند. کتابی با عنوان تصویر آینده. 🔸مولف: فرد پولاک 🔹مترجمین: حسین ظفری - محمد منیری 🔷ویراستار علمی و ادبی: ابوذر سیفی کلستان 🔸سال چاپ: بهار 1399 🔹شابک: 2-912-452-964-978 🔸آدرس ناشر جهت خرید کتاب: تهران، میدان فردوسی، انتشارات دانشگاه امام حسین (علیه السلام) 🔹تلفن مرکز فروش تهران: 88839297 🔸 معرفی کتاب در پست بعدی... @hosseinzafari www.hosseinzafari.ir 🔶🔸به مدرسه اقتصاد بپیوندید👇 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
👆👆👆 معرفی کتاب تصویر آینده 🔷 کتابی که توسط جناب آقای فرد پلاک هلندی و یهودی الاصل نوشته شده این موضوع را نتیجه گیری کرده است که تمدن غرب به یک تصویر ستیزی از آینده رسیده و افول آن گریز ناپذیر است. 🔶متن این سالهاست مورد توجه اینجانب است و ذهنم را به خود درگير كرده است اما اين انگيزه در دو مقطع زماني به شدت تقويت گرديد. مقطع اول در سال چهلم انقلاب یعنی سال 1397 زمانیکه نبرد رسانه­اي دشمن به اوج خود رسيده بود. در چنین شرایطی رهبر انقلاب در جمع يكصدهزار نفري بسيجيان بحثي با عنوان «تصويرسازي نادرست واقعيت­ها توسط دشمن» را مطرح نمودند. 🔹🔸محتوای سخنرانی ایشان به این موضوع پرداخته می­شد که قلب نبرد نرم دشمن، زدن اميد جامعه ايراني با ترسیم تصویري تاريك و مبهم از آینده ایران در اذهان عمومی است. مفهومي كه مترجم از آن با عنوان «جنگ تصويرسازي» يا «­ها» ياد مي­كند؛ نبردي كه در آن، هر روايتي (ولو روايت نادرست) غلبه كند آينده بر همان مبنا بين الاذهاني شده و شكل می­گیرد. مقطع دوم زماني بود كه در فضاي كشور، مطالبي له يا عليه زوال قدرت نرم آمريكا مطرح گرديد و موجب ايجاد سردرگمي در میان محققان جوانتر شد؛ فارغ از سو گيري ذهني و طرفداري از هر يك، آنچه می­توانست ابهامات این موضوع را شفاف نماید، نگریستن از زاویه دید یک اندیشمند غربی است. به همین دلیل نوع نگاه يك انديشمند غربي به آينده خودشان جذابيت بالايي براي مترجم ايجاد نمود و احتمالاً همين موضوع براي ساير محققين نيز جذاب بوده و قطعاً بسياري از شبهات را پاسخ خواهد داد. 🔶شایان ذکر است که ترجمه چنین کتابی اشتیاقم را برای تدوین کتابِ دیگری که آینده را از منظر اندیشمندان مسلمانان مورد بررسی قرار دهد افزود. به همین دلیل ان­شاء الله و بزودی کتابی به عنوان مکمل کتاب حاضر ارائه خواهد شد تا کنکاشی در اندیشه­ی آرمان­شهری اندیشمندان مسلمان نماید./ دکتر حسین ظفری @hosseinzafari www.hosseinzafari.ir 🔶🔸به مدرسه اقتصاد بپیوندید👇 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b
🔶🔶🔸 به گزارش فارس، مستندات جدید نشان می‌دهند لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (لابی FDD) یکی از محورهای اصلی کاخ سفید علیه ایران به شمار می‌رود. 🔷 گزارش پایگاه «Responsible Statecraft» حاکی است لابی «اف‌دی‌دی» نقشی محوری در یکی از پروژه‌های وزارت خارجه آمریکا، موسوم به «پروژه مبارزه با تحریف اطلاعات ایران» داشته است. 🔷 اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی» و اعضای آن در سال‌های گذشته جزو مشاوران غیررسمی دونالد ترامپ درباره مسائل ایران بوده‌اند.برای پی بردن به دلایل نفوذ این موسسه و تخاصم آن با ایران، کافی است به نحوه شکل‌گیری FDD و حامیان مالی آن نگاهی بیاندازیم. 🔶 آوریل 2001 زمانی که گروهی از ثروتمندان طرفدار اسرائیل موسسه‌ای را با نام «EMET» (در عبری به معنی «حقیقت»)، راه‌اندازی کردند. 🔷بر اساس برگه درخواست معافیت مالیاتی که «کلیفورد می» موسس FDD در سال 2002 پر کرده بود، هدف اصلی EMET «ارتقا تصویر اسرائیل در آمریکای شمالی با استفاده از ابزارهای آموزشی» بوده و این هدف همچنان «به عنوان بخشی از هدف FDD ادامه خواهد یافت.» 🔷 در واقع بر خلاف آنچه که در وبسایت این موسسه ادعا شده، FDD نه بعد از حادثه یازده سپتامبر تأسیس شده و نه هدف آن «گسترش پلورالیسم، دفاع از ارزش‌های دموکراتیک و مبارزه با ایدئولوژی‌های عامل تروریسم» است؛ چه آنکه همین حالا عربستان و امارات از متحدان نزدیک این گروه به شمار می‌آیند... متن کامل در: farsnews.ir/news/13990723001135 🔶🔸به مدرسه اقتصاد بپیوندید👇 eitaa.com/joinchat/3142254611C50a304a13b