eitaa logo
پایگاه خبری | فرق و ادیان
449 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
82 ویدیو
0 فایل
این کانال جهت اطلاع رسانی جدیدترین اخبار و رصدها در حوزه فرق، ادیان، اقوام و مذاهب تشکیل شده است و وابستگی به نهاد خاصی ندارد. درج خبر در این کانال، دلیل بر تأیید محتوای آن نمی باشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸سواستفاده فرقه یمانی دروغین از کودکان ▫️فرقه منحرف احمدالحسن از جمله گروه هایی است که تحریف و بدعتهای فراوانی در موضوع مهم مهدویت ایجاد نموده است. این فرقه پس از ادعاهای خطرناک توسط سرکرده آن مشخص شد که کاملا همسو با خواسته های شیاطین عالم در حرکت است و اتفاقا هیچگونه رنگ و بوی مهدوی و تلاش برای زمینه سازی ظهور در آموزه های آن وجود ندارد. این فرقه در اوج انحراف و افراط هر فرد مخالف خود را خارج از اسلام دانسته و تکفیر می کند. ▫️به عنوان نمونه: احمد بصری در بیانیه ای اعلام کرده است « همانا هر کسی که به این دعوت ملحق نشده و بیعتش را تا تاریخ ۱۳ رجب ۱۴۲۵ با وصی امام مهدی!! علنی نکند، از ولایت علی بن ابی طالب خارج بوده و از این طریق جایگاه بدی در جهنم خواهد داشت و همانا رسول خدا نیز از تمامی کسانی که وارد این دعوت نشده و بیعت خود را علنی نکرده اند برائت جسته است.» ▫️اما بعد از برخورد با مبلغین این فرقه منحرف در داخل کشور و کم شدن اثر تبلیغی آنان، با برنامه ای جدیدتر به فکر ایجاد انحراف در آموزه های مهدویت، موضوع مهم یمانی و مسائل ظهور هستند. سوء استفاده از کودکان و ایجاد بسترهایی برای این معصومان که خودشان نمی توانند هیچ تحقیق و بررسی درباره آن داشته باشند، کاری به شدت غیر اخلاقی و بی شرمانه است که فرقه یمانی ان را در دستور کار قرار داده است. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸رسوایی اخلاقی در کلیسا باعث کناره‌گیری اسقف اعظم انگلیس شد ▫️«جاستین ولبی» بلندپایه ترین روحانی کلیسای انگلستان ضمن اعلام استعفا گفت: من نتوانستم از اینکه تحقیقات مستقل و روشنی در مورد سوءاستفاده‌های جنسی یک داوطلب در اردوگاه های تابستانی مسیحی در دهه ها قبل اطمینان حاصل کنم. باید مسئولیت شخصی و نهادی را برای عدم اقدام در مورد سوءاستفاده های فجیع بپذیرم. چند روز گذشته احساس طولانی مدت و احساس شرم عمیق من را نسبت به شکست های تاریخی حفاظت از کلیسای انگلیس تجدید کرد. امیدوارم این تصمیم روشن کند که کلیسای انگلیس تا چه اندازه نیاز به تغییر و تعهد عمیق ما را برای ایجاد یک کلیسای امن تر درک می کند. ▫️ولبی ۶۸ ساله تنها چند روز پس از انتشار گزارش موسوم به ماکین در مورد شکست کلیسای انگلیس در برخورد مناسب با سوءاستفاده‌های جنسی اعضای کلیسا در دهه ۷۰ مجبور به استعفا شد. این گزارش نشان داد که یک وکیل به نام جان اسمیت چگونه در حمایت کلیسا توانست در یک دوره ۴۰ ساله ۱۰۰ پسر و مرد را مورد آزار قرار دهد. در این گزارش آمده است که اسمیت در سال ۱۹۸۴ به آفریقا نقل مکان کرد و تا زمان مرگش در سال ۲۰۱۸ به آزار و اذیت در زیمبابوه و آفریقای جنوبی ادامه داد. ▫️اسمیت یک ثروتمند بود که بودجه اردوگاه‌های مسیحی را در انگلیس تامین می‌کرد. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 واکنش علمای اهل سنت به عملیات تروریستی سیرکان خبر را در اینجا ببینید... 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 واکنش علمای اهل سنت به عملیات تروریستی سیرکان ▫️علمای اهل سنت در گفت‌وگو با رسانه‌ها عملیات تروریستی سیرکان را محکوم و خواستار مجازات عاملان این حادثه شدند. ▫️به نقل از دیگر رسانه، امام‌جمعه اهل‌ سنت مسجد امام حسن مجتبی (ع) خاش در گفت‌وگو با عصرهامون می‎گوید: مولوی عبدالواحد یادگاری ضمن محکومیت حادثه تروریستی سیرکان سراوان گفت: این نوع رفتار به‌هیچ‌وجه با اصول اسلامی سازگار نیست و این گروهک‌هایی که دست به چنین جنایات می‌زنند از مسلمان نیستند و به هیچ دین و مذهبی پایبند نیستند. ▫️وی افزود: علمای دین باید به آموزش صحیح و تبیین واقعیات دین بپردازند تا نسل جوان را از افراطی‌گری دور کنند. ▫️وی بیان کرد: جوانان باید با علم و آگاهی در برابر افکار افراطی ایستادگی کنند، دین نباید به ابزاری برای توجیه خشونت تبدیل شود. 🔻تروریست‌ها مزدوران صهیونیست هستند ▫️مولوی سید محمد درتکیده حادثه تروریستی سراوان و شهادت پنج تن از بسیجیان بومی منطقه را تسلیت این اقدام تروریست‌ها را محکوم می‌کنیم و گفت: این عملیات های کور بیانگر این است که آنها با وحدت، اخوت مردم شیعه و سنی و فارس و بلوچ مشکل دارند و از این اتحاد واهمه دارند. ▫️وی ادامه داد: تروریست‌ها با ادعاهای دروغ به دنبال کشتار مردم هستند و برایشان فارس و بلوچ فرقی ندارد. ▫️وی گفت: برای همه به‌وضوح روشن است که این تروریست‌های کوردل با ایجاد ناامنی و کشتار اهل سنت و اهل شیعه به دنبال ایجاد تفرقه و ازبین‌بردن وحدت مثال‌زدنی مردم سیستان و بلوچستان هستند. 🔻خون شیعه و سنی در هم آمیخته است ▫️امام جمعه اهل سنت هامون گفت: برادران بلوچ‌و اهل سنت با جان و دل از کیان میهن دفاع میکنند. ▫️عبدالله حسن زهی گفت : حادثه تروريستی سیرکان سراوان که توسط اراذل اوباش و عناصر دست نشانده گروهگ های تروريستی جیش الظلم رخ داد باعث به شهادت رسیدن پنج تن از بسیجیان بومی منطقه شد را به شدت محکوم میکنیم و از بزرگان و ريش سفيدان منطقه می خواهم هوشياری کامل را داشته باشند و با عناصر گروهک های تروریستی مقابله كنند. ▫️وی افزود: خون شيعه و سنی در راه آرمان و وحدت در هم آمیخته است مزدوران صهيونيسم بدانند اين حركات مذبوحانه که توسط مزدورانشان در صحنه های مختلف به وقوع می پیوند خدشه‌ای در وحدت و اخوت مردم سیستان و بلوچستان وارد نخواهد کرد. ▫️این عالم اهل سنت با بیان اینکه ملت قهرمان ايران با دادن شهید استقلال خود را بيمه می كند، تصریح کرد: اشرار منطقه با اين نوع حركات ترس خودشان را نشان می دهند، نيروهای بلوچ نشان دادند در راه پاسداری از وطن از برادران شيعه خود عقب نمی ماندند و هر جا لازم باشد به میدان عشق با جان و دل می روند. 🔻نابودی تروریست‌ها مطالبه مردم بلوچ است ▫️یکی از سراوان طوایف سیستان و بلوچستان ضمن محکومیت حادثه تروریستی سیرکان خواستار شناسایی، برخورد قاطع و نابودی گروهک‌های تروریستی و نابودی اشرار شد. ▫️بارانی درازهی افزود: در پی حمله تروریستی در منطقه سیرکان پنج نفر از نیروهای بسیجی بومی و بلوچ منطقه به شهادت رسیدند که ضمن محکومیت این حادثه خواستار شناسایی و برخورد قاطع و نابودی اشرار هستیم. ▫️وی افزود: هدف از انجام اقدامات تروریستی و به شهادت رساندن فرزندان این مرز و بوم برهم‌زدن امنیت و از بین بردن وحدت است اما دشمنان قوم بلوچ بدانند که وحدت شیعه و سنی در این منطقه ناگسستنی است. ▫️این سرطایفه ادامه داد: برای گروهک‌های تروریستی شیعه و سنی و یا بلوچ، کرد و زابلی و فارس فرق ندارد، هدف آنها کشتار است. ▫️درازهی در پایان ضمن ابراز تسلیت به خانواده معظم شهدا به ویژه شهدای حادثه تروریستی سیرکان، تصریح کرد: از دست‌اندرکاران مربوطه خواهان شناسایی و برخورد با عوامل این جنایت هستیم چرا که خواسته و مطالبه مردم این منطقه نیز شناسایی و برخورد با اشرار و تروریست‌هاست. 🔻سود حرکات تروریستی منطقه برای اسرائیل است ▫️مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور در گفتگو با عصرهامون گفت: شهادت جمعی از بسیجیان اهل سنت در سیرکان سراوان که در حال حفظ و حراست از مرزهای این آب‌وخاک بودند را محکوم می‌کنیم. ▫️خاک ما به منظره ناموس ما است؛ وقتی پای پاسداری و حفاظت از مرزهای کشور به میان می‌آید دیگر فارس و بلوچ، شیعه و سنی معنایی ندارد و همه برای حفاظت از وطن آماده جان‌فشانی هستند. ▫️گروهک‌های تروریستی دست‌نشانده استکبار و صهیونیست هستند، برای گروهک‌های تروریستی شیعه و سنی فرقی ندارند همان‌طور که اربابانشان در غزه مسلمان اهل سنت و در لبنان مسلمانان شیعه را قتل و عام می‌کنند. ▫️شهادت عزیزان اهل سنت و اهل شیعه باعث استحکام وحدت و اتحاد بیشتر برای حفظ و حراست از مرزهای کشور می‌شود.
▫️برای همگان بهتر از قبل نمایان شد که گروهکهای تروریستی نه تنها مدافع حق و حقوق اهل سنت نیستند، بلکه برای آنها شیعه و سنی فرق نمیکند، برای رسیدن به اهداف پلید خود از هر مذهب و طایفه ای را قربانی می کنند. ▫️شب گذشته در پی وقوع حادثه تروریستی در منطقه عمومی سیرکان شهرستان سراوان پنج نفر از بسیجیان بومی بلوچ به شهادت رسیدند. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 همزیستی اقوام سنّتی و ادیان الهی در ایران اسلامی وحدت یکپارچه‌ی ایرانیان در بحران‌ها متن کامل خبر را در اینجا ببینید... 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 همزیستی اقوام سنّتی و ادیان الهی در ایران اسلامی وحدت یکپارچه‌ی ایرانیان در بحران‌ها «ایران» به‌عنوان کشوری با تنوع فرهنگی و مذهبی، نمونه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز بین اقوام و ادیان مختلف در هویت اسلامی و ملی است. این همزیستی تاریخی باعث شکل‌گیری یک فرهنگ متکثّر و غنی شده است که در طول زمان به عنوان ستون مستحکم جامعه ایرانی عمل کرده است. در بحران‌های ملی، این وحدت و همبستگی بین اقوام و پیروان ادیان گوناگون، به یکپارچگی و استواری کشور کمک شایانی کرده و نمادی از وحدت ایرانیان به شمار می‌رود. بررسی‌های این همبستگی نشان می‌دهد که چگونه ایجاد و پذیرش تفاوت‌ها، پایه‌های جامعه اجتماعی و فرهنگی ایران را مستحکم‌تر ساخته و به نوعی الگویی برای جوامع دیگر ایجاد کرده است. به گزارش فاران نیوز، «ایران»، کشوری با فرهنگ و تمدّنی غنی و پیچیده، در طول تاریخ و از زمان‌های خیلی قدیم، محل اتصال، تلاقی و زندگی ادیان و اقوام مختلفی بوده است. این ویژگی منحصر به‌فرد، ایران را به مکانی ایده‌آل برای مطالعه‌ی «وحدت دینی و قومی» تبدیل کرده است. «تنوع فرهنگی، قومی و دینی در ایران» نه‌تنها به حفظ و ارتقاء هویت ملی این کشور کمک کرده است، بلکه همیشه و در طول تاریخ آن، به‌عنوان عاملی برای رشد و تعالی جامعه ایرانی عمل کرده است. وحدت میان اقدم و ادیان مختلف در ایران از دیرباز، نمونه‌هایی از زندگی مسالمت‌آمیز و احترام متقابل بوده است که با وجود برخی چالش‌ها، به‌عنوان یک مدل موفق در سطح جهانی مطرح می‌شود. پیشینه تاریخی ایران و ادیان مختلف تاریخ ایران از پیش از اسلام تا دوران معاصر، شاهد همزیستی اقوام و ادیان مختلف بوده است. از جمله مهم‌ترین ادیانی که در ایران وجود داشته‌اند می‌توان به زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان اشاره کرد. در دوران ساسانیان، ایران به‌عنوان یک امپراتوری بزرگ، میزبان اقوام مختلف و پیروان ادیان متعددی بود. به‌ویژه زرتشتیان که دارای دین و آیین رسمی ایران در آن دوران بودند، اما پیروان سایر ادیان نیز در جامعه‌ی ایران پذیرفته‌شده بودند. با ورود دین اسلام به ایران در قرن ۷ میلادی، جامعه‌ی ایرانی با تغییرات عظیمی روبه‌رو شد. اسلام به‌عنوان دین رسمی کشور پذیرفته شد، اما اقلیت‌های مذهبی از جمله مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان همچنان حق زندگی مذهبی خود را حفظ کردند و در کنار مسلمانان، به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی خود ادامه دادند. در طول تاریخ، ایران همواره در مواجهه با تغییرات اجتماعی و سیاسی، تلاش کرده است تا وحدت ادیان مختلف را حفظ کند که خلاصه‌ای از آن به شرح زیر است: دوره صفویه (قرن ۱۶ – ۱۷ میلادی): در دوران صفویان، “شیعه” به‌عنوان مذهب رسمی کشور شناخته شد، ولی در عین‌حال حقوق پیروان دیگر ادیان مانند یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان نیز حفظ شد. با این‌که سیاست‌های مذهبی این دوران، تشیع را ترویج می‌کرد اما تلاش شد تا این پیروان ادیان دیگر از آزادی‌های مذهبی برخوردار باشند. دوره قاجاریه (قرن ۱۹ میلادی): در این دوران نیز همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان مختلف در ایران ادامه یافت و حقوق اقلیت‌ها، به‌ویژه یهودیان و مسیحیان در قانون‌های مختلف مورد تأکید قرار گرفت. جمهوری اسلامی ایران (از ۱۹۷۹ میلادی تاکنون): در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول اسلامی و با تأکید بر موازین شرعی، نه‌تنها حقوق اقلیت‌های دینی به‌طور رسمی تضمین شده است، بلکه تلاش‌های بسیاری برای تقویت همبستگی میان پیروان ادیان مختلف انجام گرفت. به‌طور مثال در «قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران»، حقوق اقلیت‌های دینی به‌طور رسمی تضمین شده است، به نحوی که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقلیت‌های مذهبی به مذاهب چهارگانه‌ی اهل‌سنّت و شیعیان زیدی و اقلیت‌های دینیِ شناخته‌شده به زرتشتی، کلیمی و مسیحی (ارمنی و آشوری) تقسیم‌بندی شده‌اند. طبق قانون، این اقلیت‌ها در محدوده‌ی قانون محترمند، در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه به عمل کردن بر طبق آئین خود مجاز؛ طبق اصل ۶۴ قانون اساسی و اصلاحیه آن، هر یک از اقلیت‌های دینیِ رسمی، می‌توانند نماینده‌ای در مجلس شورای اسلامی داشته باشند. در بعضی اصول قانون اساسی تعابیر عامی آمده است که شامل اقلیت‌های دینی هم می‌شود، از جمله: لزوم فراهم شدن زمینه‌ی مشارکت عمومی مردم در تعیین سرنوشت خود و تأمین امنیت قضائی برای همه مردم (اصل ۳)، حمایت قانون از همه مردم و برابری حقوق مردم (اصول ۱۹ و ۲۰)، حق انتخاب شغل مناسب (اصل ۲۸)، حق دادخواهی و انتخاب وکیل (اصول ۳۴ و ۳۵)، و اصل برائتِ همه اشخاص از ارتکاب جرایم (اصل ۳۷)؛ و بر این اساس، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نسبت به قانون اساسی مشروطه، به آزادی‌ها و حقوق بیشتری برای اقلیت‌های دینی و مذهبی تصریح کرده است. موقعیت جغرافیایی قومیّت‌ها
ایران کشوری پهناور با تنوّع قومی وسیع و متکثّر است. این تنوع قومی باعث شده که هر قوم ایرانی ویژگی‌ها و فرهنگ‌های خاص خود را داشته باشد. از آنجا که ایران در منطقه‌ای جغرافیایی ویژه قرار دارد، اقوام مختلفی از جمله فارس‌ها، کردها، ترک‌ها، بلوچ‌ها، عرب‌ها و ارامنه در آن ساکن هستند. فارسی‌ها: فارسی‌ها، به‌عنوان بزرگ‌ترین قوم ایران، در مناطق مرکزی و جنوبی کشور سکونت دارند و زبان فارسی را به‌عنوان زبان رسمی و رایج کشور صحبت می‌کنند. آذری‌ها و ترک‌ها: در شمال‌غرب کشور و به‌ویژه در استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اردبیل و زنجان زندگی می‌کنند و زبان ترکی آذری دارند. کردها: کردها عمدتاً در مناطق غربی کشور و در استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخشی از آذربایجان‌غربی(جنوب استان) ساکن هستند و زبان کردی به چندین گویش مختلف صحبت می‌شود. بلوچ‌ها: در مناطق جنوب‌شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان ساکن‌اند و زبان بلوچی دارند. عرب‌ها: در استان‌های جنوبی و جنوب‌غربی، به‌ویژه خوزستان، بوشهر و هرمزگان زندگی می‌کنند و زبان عربی را به‌عنوان زبان مادری صحبت می‌کنند. ارامنه: ارامنه در مناطق مختلف کشور، به‌ویژه در اصفهان، تهران و مناطقی از شهرهای تبریز و ارومیه ساکن‌اند و به‌طور عمده به زبان ارمنی صحبت می‌کنند. همزیستی و تعامل مثبت اقوام در بحران‌ها اقوام مختلف ایرانی با وجود تفاوت‌های زبانی و فرهنگی، در طول تاریخ همواره در کنار یکدیگر زندگی کرده و با یکدیگر تعاملات فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند. این تعاملات و همزیستی مسالمت‌آمیز نه‌تنها در زندگی روزمره، بلکه در مواجهه با چالش‌های تاریخی نیز، نشان‌دهنده‌ی قدرت همبستگی ملی بوده است، به نحوی که ایران در تاریخ معاصر خود نمونه‌های متعددی از همبستگی ملی و دینی در بحران‌ها و چالش‌های مختلف را به نمایش گذاشته است. در این بحران‌ها، مردم از تمامی اقوام و پیروان ادیان مختلف، در کنار یکدیگر ایستاده‌اند و نشان داده‌اند که «وحدت ملّی» می‌تواند در سخت‌ترین شرایط حفظ شود. مهم‌ترین این رخدادها و بحران‌ها و نمونه‌های همبستگی و اتحاد ملی ایرانیان، عبارتند از: جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران (۱۳۵۹ – ۱۳۶۷): جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های تاریخی کشور بود. در این جنگ، مردم ایران از تمامی اقوام و پیروان ادیان مختلف، از کردها گرفته تا فارس‌ها، عرب‌ها، بلوچ‌ها و اقلیت‌های دینی همچون ارامنه و کلیمیان، همگی در کنار یکدیگر برای دفاع از میهن خود ایستادند. این جنگ نه‌تنها به‌عنوان یک بحران ملی شناخته می‌شود، بلکه نماد بارزی از همبستگی و وحدت دینی و قومی ایرانیان در برابر تهدید و دشمن خارجی است. در این جنگ، سربازان و غیرنظامیان از تمامی اقوام و ادیان مختلف در جبهه‌ها حضور داشتند و با فداکاری‌های خود، از تمامیّت ارضی کشور دفاع کردند. حتی در شرایط سخت جنگ، مردم در کنار یکدیگر زندگی کردند، از یکدیگر حمایت کردند و در مواقع بحران به کمک هم آمدند. بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه: ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، در معرض انواع بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و خشکسالی قرار داشته است. در چنین شرایطی، مردم ایران بارها نشان داده‌اند که توانایی همبستگی و همکاری در برابر بحران‌های طبیعی را دارند. زلزله بم (۱۳۸۲): یکی از بزرگ‌ترین نمونه‌های بارز همبستگی ایرانیان در برابر بحران‌های طبیعی، زلزله‌ی بم بود که در سال ۱۳۸۲باعث ویرانی وسیعی در این شهر شد. در این حادثه، مردم ایران از تمامی اقوام و ادیان مختلف به کمک مردم بم شتافتند. گروه‌های امدادی و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی به سرعت در کنار هم جمع شدند و منابع انسانی و مالی را برای بازسازی و کمک به آسیب‌دیدگان بسیج کردند. سیل‌های اخیر: در سال‌های اخیر نیز ایران با مشکلات ناشی از سیل‌های گسترده روبه‌رو بوده است. در این شرایط نیز، اقوام و گروه‌های مختلف ایرانی در استان‌های مختلف به کمک یکدیگر شتافته‌اند. مردم مناطق مختلف کشور با تمام توان به کمک سیل‌زدگان رفتند و از امکانات خود برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده استفاده کردند.
پاسخ به بحران‌های اقتصادی و اجتماعی: در مواقعی که کشور با بحران‌های اقتصادی و اجتماعی مواجه بوده؛ همبستگی مردم ایران از تمامی اقوام و ادیان در حمایت از یکدیگر و همکاری برای عبور از این مشکلات و مقاطع حساس، نمایان بوده است. بحران‌های اقتصادی مانند تورم، بیکاری و تحریم‌های بین‌المللی می‌تواند به چالش‌های اجتماعی منجر شود، اما در تمامی این دوران‌ها مردم ایران با وحدت و همبستگی، از یکدیگر حمایت کرده و در کنار هم به مقابله با مشکلات پرداخته‌اند. در طول سال‌های تحریم‌های شدید اقتصادی، اقوام مختلف ایران با ایجاد شبکه‌های حمایتی، همکاری در بازارهای محلی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی، به یکدیگر کمک کرده‌اند تا کمبودها و مشکلات اقتصادی را کاهش دهند. حمایت قانونی جمهوری اسلامی ایران از اقلیّت‌ها جمهوری اسلامی ایران با توجه به قانون اساسی و دیگر مقررات قانونی، موفقیت‌هایی در زمینه‌ی حقوق اقلیت‌ها به‌ویژه در بُعد مذهبی و قومی داشته است. در این راستا، می‌توان به مواد قانونی خاص که حقوق این اقلیت‌ها را تضمین می‌کنند، اشاره کرد. ۱. ماده ۱۳ قانون اساسی: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صراحت اقلیت‌های مذهبی را به رسمیت شناخته است. طبق ماده ۱۳، یهودیان، مسیحیان و زرتشتیان به عنوان اقلیت‌های مذهبی رسمی در ایران شناخته شده‌اند. این قانون به این اقلیت‌ها این حق را می‌دهد که نمایندگان خود را در مجلس شورای اسلامی انتخاب کنند. این اقدام و این ماده قانونی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مشارکت سیاسی اقلیت‌ها در کشور است که در قالب قانون اساسی تضمین شده است. ۲. ماده ۱۴ قانون اساسی: این ماده از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول انسانی و موازین شرعی، حقوق اقلیت‌ها را محترم می‌شمارد و تأکید می‌کند که اقلیت‌های مذهبی باید به‌طور برابر با سایر شهروندان رفتار شوند. این ماده یک زمینه‌ی قانونی برای حمایت از حقوق انسانی اقلیت‌ها فراهم می‌کند و به دولت تکلیف می‌کند که با اقلیت‌ها برخورد عادلانه‌ای داشته باشد. ۳. ماده ۱۵ قانون اساسی: در مورد حقوق اقلیت‌های قومی، ماده ۱۵ قانون اساسی اشاره دارد به این‌که، در مناطق مختلف کشور، زبان‌های اقوام مختلف باید در مدارس تدریس شوند. این ماده از حقوق فرهنگی اقلیت‌ها به‌ویژه کردها، بلوچ‌ها و آذری‌ها حمایت می‌کند و بر اهمیت حفظ زبان و فرهنگ بومی تأکید دارد. این اقدام قانونی، گامی مهم در جهت احترام به حفظ و تقویت هویت قومی و فرهنگی در ایران است. ۴. ماده ۶۴ قانون اساسی: این ماده به اقلیت‌های مذهبی اجازه می‌دهد تا نمایندگان خود را به مجلس بفرستند و در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سیاسی و قانونی کشور مشارکت کنند. حضور این نمایندگان در مجلس نشان‌دهنده‌ی احقاق حقوق اقلیت‌های مذهبی در ارکان حکومتی است. ۵. قانون حمایت از حقوق اقلیت‌ها: علاوه‌بر قانون اساسی، جمهوری اسلامی ایران برخی قوانین دیگر نیز برای حمایت از اقلیت‌ها تصویب کرده است. از جمله‌ی این قوانین، می‌توان به قوانین مربوط به اشتغال و آموزش اقلیت‌ها اشاره کرد. این قوانین در برخی موارد، شامل ارائه‌ی تسهیلات اقتصادی و فرهنگی به اقلیت‌ها می‌شود و سعی دارد شکاف‌های اجتماعی و اقتصادی میان اقلیت‌ها و اکثریت جامعه را کاهش دهد. ۶. قانون اساسی و حقوق اقلیت‌ها در نهادهای دولتی: در زمینه‌ی اقلیت‌های قومی نیز، بر اساس مقررات قانونی جمهوری اسلامی ایران، در برخی نهادهای دولتی برای اقلیت‌ها سهمیه‌ها و نمایندگی‌هایی در نظر گرفته شده است که شامل فرصت‌های شغلی و حق آموزش به زبان مادری است. در نهایت، با توجه به مواد مختلف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این کشور موفق شده است که برخی حقوق اساسی اقلیت‌ها را در چارچوب قوانین رسمی و دولتی به رسمیت بشناسد و در جهت تحقق آن‌ها، اقدامات قانونی و اجرایی انجام دهد. این مبانی قانونی که در مواد ۱۳، ۱۴، ۱۵ و دیگر مواد قانون اساسی وجود دارد، نه‌تنها حقوق اقلیت‌ها را ضمانت می‌کند بلکه به آن‌ها این امکان را می‌دهد که در فرآیندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور مشارکت داشته باشند. نماینده سابق کلیمیان ایران در مجلس: «شرایط زندگی یهودیان در ایران بهتر از اروپا است» «سیامک مره‌صدق» نماینده سابق کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با “دویچه‌وله” آلمان، گفت: «در مجموع، شرایط یهودیان در ایران همیشه بهتر از اروپا بوده است. در تاریخ کشور ما، هرگز همۀ ایرانیان مذهب، نژاد یا زبان واحدی نداشتند، بنابر این درجۀ بالایی از تعامل (با مذاهب دیگر) در ایران وجود دارد. یهودیان به‌عنوان یک اقلیت در این‌جا به رسمیت شناخته شده‌اند، بنابر این می‌توانیم آزادانه امور مذهبی‌مان را انجام دهیم، ما بیش‌از ۲۰ کنیسه فعّال در تهران و دست‌کم ۵ کشتارگاه حلال داریم.»
وی افزود: یهودیان و مسلمانان با وجود همۀ اختلافات مذهبی، به همدیگر احترام می‌گذارند. جامعۀ یهودیان و دیگر گروه‌های مذهبی در ایران از یکدیگر جدا نیستند و یهودیان روابطی اقتصادی با مسلمانان دارند.» مره‌صدق که مدیریت کمیتۀ یهودیان تهران و “بیمارستان دکتر سپیر” در تهران را بر عهده دارد، ضمن تاکید بر این‌که نزدیک‌ترین دوستانش، مسلمان هستند، ادامه داد: «بیمارستانی که در آن کار می‌کنم، بیمارستان یهودیان است، اما بیش‌از ۹۵ درصد کارکنان و بیمارانش مسلمان هستند.» نماینده‌ی سابق کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی، در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به کودکان یهودی اشاره و اظهار کرد: «آن‌ها به مدارس دولتی ایرانی می‌روند و اگر بخواهند مناسک مذهبی را به‌جای آورند، اجازه دارند روزهای شنبه تعطیل باشند. سیامک مره‌صدق، یهودیت و صهیونیسم را دو مقولۀ جدا از هم خواند و تصریح کرد: «شمار زیادی از یهودیان مخالف و منتقد رفتار رژیم و ارتش اسرائیل هستند. تجاوز به دیگر کشورها و کشتار مردم بی‌گناه، ارتباطی با آموزه‌های موسی(ع) ندارد. گفتنی است هم اکنون حدود ۹ هزار یهودی در ایران زندگی می‌کنند.» با توجه به مطالب فوق، وحدت ادیان الهی و اقوام سنتی در ایران، به‌عنوان یکی از ویژگی‌های برجسته‌ی اجتماعی و فرهنگی این کشور، همواره نقش مهمّی در پیشبرد همبستگی ملی و انسجام اجتماعی ایفا کرده است. این همزیستی مسالمت‌آمیز میان اقوام و ادیان مختلف ایران، نه‌تنها در تاریخ این سرزمین مستحکم‌تر بوده، بلکه در دوران معاصر نیز با تلاش‌های مستمر در راستای تقویت حقوق اقلیت‌ها و احترام به تنوع فرهنگی و مذهبی، به یکی از الگوهای موفق همزیستی مسالمت‌آمیز در جهان تبدیل شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، می‌توان نتیجه گرفت که، ایران با تکیه بر اصول انسانی و دینی مشترک و با در نظر گرفتن احترام به حقوق تمامی اقوام و پیروان ادیان مختلف، همچنان به‌عنوان الگویی در زمینه وحدت و همبستگی ملی در دنیا جاوید و باقی خواهد ماند. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸پادشاه اردن اجازه ساخت کنیسه در مسجدالاقصی را نمی‌دهد متن کامل خبر را در اینجا ببینید... 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸پادشاه اردن اجازه ساخت کنیسه در مسجدالاقصی را نمی‌دهد ▫️واحد روابط عمومی استانداری قدس در گزارشی به جرایم اشغالگران صهیونیست در شهر قدس پرداخته و تأکید کرده است که اردن اجازه ساخت کنیسه‌ای در مسجدالاقصی را نخواهد داد. ▫️به نقل از وبگاه مؤاب، نیروهای اشغالگر اسرائیلی علاوه بر تجاوزات و دستگیری‌هایی که در کرانه باختری انجام می‌دهند، به دنبال تحمیل واقعیت جدیدی بر شهر قدس هستند و برای یهودی‌سازی و تقسیم زمانی و مکانی مسجدالاقصی تلاش می‌کنند. ▫️واحد روابط عمومی و رسانه در استانداری قدس، گزارش سالانه جنایات اشغالگران اسرائیل در شهر قدس اشغالی از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا ۱۰ نوامبر ۲۰۲۴ را منتشر کرد. ▫️این گزارش نشان می دهد که ۶۰۶۰۶ شهرک‌نشین از ۷ اکتبر تحت حمایت پلیس رژیم صهیونیستی به مسجدالاقصی یورش برده‌اند. ▫️در همین رابطه معروف الرفاعی، مشاور استاندار قدس، در سخنانی تصریح کرد که نقش اردن به عنوان تولیت موقوفات و مقدسات اسلامی و مسیحی در شهر قدس تنها ضامن برای حفاظت از این شهر در برابر اشغالگران اسرائیلی است. ▫️وی افزود: اگر موضع اردن و تولیت آن در مدیریت این اماکن مقدس ـ که بیش از ۲۰۰ سال است از سوی جامعه بین المللی و اسرائیل به رسمیت شناخته شده است ـ نبود، قطعاً امکان انجام تعمیرات مسجدالاقصی و قبه الصخره که تحت نظارت وزارت اوقاف اردن است، وجود نداشت. ▫️وی تأکید کرد که مواضع سیاسی و دیپلماتیک اردن چیزی است که گروه‌های شهرک‌نشین و دولت نتانیاهو را از تشدید تخلفات باز می‌دارد. ▫️معروف ادامه داد: موضع اردن و تلاش‌های پادشاه و ایمن صفدی، وزیر امور خارجه و عرصه بین‌الملل، شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چیزی است که تاکنون مانع از تعرض شهرک‌نشینان صهیونیست برای ساختن کنیسه در مسجدالاقصی یا تقسیم زمانی و مکانی آن و نیز تغییر وضعیت تاریخی و قانونی موجود در شهر قدس شده است. ▫️وی تأکید کرد که شهرک‌نشینان صهیونیست به دنبال این هستند تا با سوء استفاده از اوضاع منطقه‌ای و بین‌المللی موجود، پروژه‌های خود در خصوص گسترش شهرک‌سازی و یهودی‌سازی را پیش ببرند. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 اعتراض به اصلاحات قانونی برای ممنوعیت قرآن سوزی در سوئد ▫️خبرنگار روزنامه پرتیراژ «آفتونبلادت» سوئد از اعتراض نهادهای حقوقی و سرویس امنیتی سوئد(ساپو) به پیشنهاد اصلاح قانون نظم عمومی این کشور به منظور ممنوعیت قرآن سوزی خبر داد. ▫️ به نقل از alkompis.se، نهادهای حقوقی برجسته در سوئد مانند دفتر مشاور حقوقی دولت با اصلاحات قانونی برای ممنوعیت تجمعات تهدیدکننده امنیت سوئد(قرآن سوزی) مخالفت و اعلام کردند که جلوگیری از تجمعات قرآن‌سوزی منجر به عدم آزادی بیان خواهد شد. ▫️پیش از این پیشنهاد اصلاح قانون نظم عمومی برای جلوگیری از تجمعات قرآن‌سوزی که پیامدهای سیاسی و امنیتی زیادی به همراه داشته و منجر به ارتقای سطح تهدید تروریستی در سوئد به درجه چهارم از پنج شده است، به دولت این کشور ارائه شده بود. ▫️دفتر حقوقی دولت با اشاره به این‌که دلایل کافی برای اجرای این‌گونه محدودیت‌ها وجود ندارد، تأکید کرد این قانون(در صورت تصویب) از سوی نهادهایی به کار گرفته خواهد شد که با محدودکردن آزادی بیان تهدید به خشونت را برای ساکت‌کردن مخالفان به کار خواهند گرفت و اصول ظالمانه خود را برای محدودیت آزادی بیان در سوئد به آنها تحمیل خواهند کرد...ادامه مطلب 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸ناگفته هایی از جماعت تبلیغ؛ از شبه سلفی گری تا ادعای «مهدی موعود» به عنوان امیر متن کامل خبر را در اینجا ببینید... 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews
🔸 ناگفته هایی از جماعت تبلیغ؛ از شبه سلفی گری تا ادعای «مهدی موعود» به عنوان امیر ▫️ همه ساله در سومین و آخرین روز از گردهمایی رایوند (نهم نوامبر) مراسمی معنوی با عنوان «مناجات نهایی» برگزار و در آن برنامه، مبلغان «سلوک با تبلیغ» را تمرین می کنند. ▫️ در این گردهمایی به آنها یاد داده می شود که تبلیغ، بیش از آنکه برای مردم مفید باشد، برای ارتقای درجهٔ معنوی خود مبلغین مثمر ثمر است. پس از پایان برگزاری مراسم اختتامیه «آخرین نیایش» که با حضور مبلغان، آحاد مردم و مسئولین دولتی برگزار می شود، مبلغین حاضر در رایوند با انرژی جدید و طبق برنامه ریزی های ستادی با کمترین هزینه و در موارد زیادی با پای پیاده برای تبلیغ دین به پنج قاره جهان گسیل می شوند‌. به همین مناسبت در یادداشت پیش رو به نکاتی در این مورد اشاره خواهیم کرد. ▫️یکم: در مورد استعمال واژه سلفی گری به جماعت تبلیغ باید کمی احتیاط کرد و بی گدار به آب نزد.‌ جنس سلفی گری جماعت تبلیغ با سلفیه نجدی و آرای محمد بن عبدالوهاب تفاوت دارد و جماعت تبلیغ خوش ندارند که آنها با برچسب سلفیه معرفی شوند‌. پیشتر اشاره شد که سلفیه نجدی با آنها رابطه خوبی ندارند. مدخلی ها، البانی و صالح الفوزان شرکت در مراسم های آنها را جایز ندانسته و آنها را بدعت گذار می دانند. علت پرداختن به این نکته این بود که برخی از مخاطبین جماعت تبلیغ که عضو کانال مسلمنا هستند به ما گوشزد کردند که هیچ انتسابی به سلفی گری نجدی و وهابیت ندارند. ▫️ دوم: بخش قابل توجهی از ترویج اسلام در غرب و اقصی نقاط جهان محصول فعالیت های مبلغان جماعت تبلیغ است. از آنجا که آنها مباحث سیاسی را در تبلیغ ممنوع کرده اند، دولت های غربی بویژه انگلیس و فرانسه محل جولان اعضای این گروه تبلیغی است. مهاجرین مسلمان در غرب و کسانی که از بحران های اخلاقی و خلاء معنویت در قاره سبز رنج می برند مهمترین جامعه هدف جماعت تبلیغ هستند. بزرگترین اجتماعات مسلمانان در انگلیس، فرانسه، اسپانیا، کشورهای اسکاندیناوی و آمریکا مختص فعالیت های جماعت تبلیغ و حضور ساده و بی تکلف مبلغان این جریان فکری است. ▫️سوم: محمد الیاس کاندهلوی (متوفی ۱۹۴۴م) بنیان گذار و نخستین امیر، محمد یوسف و انعام حسن (متوفی ۱۹۹۵) سه امیر بلامنازع جماعت بودند. بعد از فوت انعام حسن در سال ۱۹۹۵ میلادی، مسئله جانشینی امارت در جماعت بوجود و موقتا شورایی سرپرستی جماعت را برعهده گرفت. در پی این موضوع بنابه برخی گزارش ها، گروهی به سرپرستی «مهدی موعود» اعتقاد و منتظر ظهور او شدند. مستند آنها حدیثی از امام جعفر صادق (ع) در کتاب «شمس المعارف الکبری» دال بر امارت مهدی موعود، به عنوان زعیم جماعت تبلیغ است‌. بنا به پاره ای دیگر از گزارش ها در حال حاضر مولانا «نظرالرحمان» که گرفتار بیماری سختی است، سرپرست فعلی و پس از او احتمالا «احمد بتله» و «مولانا خورشید» این راه را ادامه خواهند داد. ▫️برخی اعضای جماعت تبلیغ با شیعیان رابطه حسنه ای دارند و حضور شیعیان در گروه های تبلیغی آنها محدودیتی ندارد. «طارق جمیل» مبلغ سرشناس پاکستانی نهیب می زند که چرا شیعه و سنی یکدیگر را کافر می دانند و به مساجد یکدیگر نمی روند! البته مخالفت آنها با توسل، عزاداری و بنا بر قبور باعث سوء برداشت هایی بین شیعیان و اعضای جماعت تبلیغ شده و برخی شیعیان این مخالفت ها را دلیل وهابی انگاری جماعت تبلیغ دانسته اند که بنابه آنچه در نکته اول اشاره شد قابل قبول نیست. در پایان بجاست اشاره کنیم که مخالفت جماعت تبلیغ با موارد فوق الذکر بخاطر ماهیت دیوبندی بودن آنهاست؛ نه سلفی گری نجدی و وهابی بودن جماعت تبلیغی ها. 💎 پایگاه خبری فرق و ادیان 🔰https://eitaa.com/SectsNews