*تصور غلط بسیار رایجی که درباره معنای "عاشورا و تاسوعا" وجود دارد!*
اکثر قریب به اتفاق اهل لغت این تصور را داشتهاند که چون *"عشر و عاشر"* از یک ریشهاند و واقعه کربلا هم در دهم ماه محرم اتفاق افتاده است پس عاشورا یعنی دهم محرم و بر همین قیاس تاسوعا را نیز که با تسع و تاسع شباهت ظاهری دارند روز نهم ماه محرم گفتهاند!
اما این معنا به دلایل زیر اشتباه است.
آیا واژه عاشورا برای دهم ماههای دیگر نیز به کار میرود؟
مثلاً ، آیا شنیده شده است که کسی به دهم ماه رجب هم عاشورا گفته باشد ؟
یا این مفهوم مختص دهم ماه محرم است؟
آیا اگر امام حسین(ع)
مثلاً در یازدهم محرم شهید میشدند آنگاه، تاسوعا با عاشورا عوض میشد و عاشورا واژه دیگری داشت؟
در ریاضی اعداد قاعده خود را دارند و هر قاعدهای که بر شمارش اعداد حکم کند بر سلسله اعداد هم حاکم خواهد بود.
اعداد بر خلاف کلمات استثنا پذیر نیستند.
به طور مثال ، در کلام عرب اعداد این گونه شمارش میشوند:
اول – ثانی - ثالث - رابع ...
و یا اولاً – ثانیاً - ثالثاً - رابعاً و ...
چنان چه تاسوعا و عاشورا در زمره اعداد باشند باید قاعدهپذیر باشند ؛ یعنی باید بتوان بقیه اعداد را هم به همان سیاق تلفظ کرد؛ مثل تاسوعا – عاشورا – ثامونا – سابوعا ....
*اما* میبینیم که بقیه اعداد از این قاعده پیروی نمیکنند.
لذا نمیتوانیم دلیلی داشته باشیم که تاسوعا و عاشورا عدد هستند تا از قاعده شمارش پیروی کنند و این دو روز هیچ ربطی به اعداد ندارد بلکه معنای دیگری دارند.
*عاشورا*
روز معاشرت با امام(ع)
عشر به کسر عین و عشرت ،
به معنای معاشرت و مصاحبت است.
معاشر به ضم میم،
یعنی مصاحب
و عاشر ، اسم فاعل عشر است
که خودش ثلاثی مجرد اسم مصدر عشرت است.
خداوند میفرماید:
«وَ عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
(نساء/۱۹)
با زنان آن گونه که شایسته آنان است معاشرت کنید .
عشیر یعنی همدم و رفیق
«وَ لَبِئْسَ الْعَشِیر ُ» (حج/۱۳)
چه بد دوستی انتخاب کردهاند
و چه بد معاشر و رفیقی است.
العاشور از ریشه عشر
به کسی گفته میشود که ،
معاشرت خصلت او باشد.
پس *العاشوراء؛*
جائی که میل به معاشرت و رفاقت و مصاحبت نمایان میشود و افراد میل معاشرت خود را با کسی که مورد نظر است عرضه میکنند،
و *عاشورا* مبالغه است
از میل به معاشرت
یعنی روزی که میل معاشرت و رفاقت با امام (ع) به شدت بالا میرود.
*تاسوعا*
روزی برای وسعت ظرفیت.
با خارج شدن عاشورا از سلسله اعداد، عدد بودن تاسوعا نیز مورد تردید قرار میگیرد و معنی *نهم* را از دست میدهد.
*اتسع* به فتح الف یعنی ،
گروههای ۹ نفره شدند.
اما *اتسع* به کسر الف
یعنی، وسعت پیدا کرد(گشاد شد) و فراخ شد.
*اتساع* یعنی گسترده شدن و گشاد شدن وبالا رفتن ظرفیت.
اتساع شرائین یعنی ، رگها گشاد شدند و ظرفیت شان برای عبور خون زیاد باشد.
*التاسوع* یعنی
چیزی که فراخی و گستردگی و ظرفیت اش زیاد باشد.
و بالاخره *التاسوعا*
یعنی جائی که بتوان ظرفیت را بالا برد و فراخی ایجاد کرد؛
و *تاسوعا*
این معنی را پیدا میکند؛
*روزی که ظرفیت بالا میرود و در سینهها فراخی ایجاد میشود و به جای تنگی، وسعت مییابد*
این دو نام از ابداعات *امام سجاد (علیهالسلام) است*
و اگر در بعضی از روایات
از پیامبر اکرم (ص) از عاشورا گفته شده است، اکثرا جعلیات بنیامیه، برای کم کردن اثرات عاشورای امام حسین (علیه السلام) است.
اما در مورد تاسوعا
تقریباً نداریم که قبلاً از
امام سجاد (ع) لغت تاسوعا به کار برده شده باشد و این معنا از *عاشورا و تاسوعا*
خیلی عاشقانه است...
منبع: کتاب «سفری از عاشورا تا اربعین» تألیف عبدالله مستحسن
🕊#سدرةالمنتهی↙️↙️↙️
💔🕋👉@Sedrah👈🕋💔
#امام_حسین علیهالسلام از دیدگاه اندیشمندان جهان
👤آنتوان بارا
این دانشمند مسیحی سوریتبار در کتابش ـ الحسین (علیهالسلام) فی الفکر المسیحی ـ ضمن پرداختن به اسباب و علل قیام سیدالشهداء (علیهالسلام) بارها از شخصیت عظیم و دستنیافتنی سید و سالار شهیدان (علیهالسلام) سخن به میان آورده است. در قسمتی از این کتاب، او ضمن برشمردن اوصافی از شخصیت والای امام حسین (علیهالسلام) چنین مینویسد:
🍃🕯 شمع فروزان اسلام
حسین (علیهالسلام) راه رهایی را برای میلیونها مسلمان روشن کرد، مسیر حرکت و گام برداشتن را به آنان شناساند و آنان را از افتادن در گودال ضلالت و سقوط در دام گناه و خفت برحذر داشت. با پرتو نور همیشه درخشان خود، راه حق را پیش چشم آنان آشکار کرد و نشانههای ترس و تنهایی را از این راه زدود و از آن پس انسانهای مؤمن، با بهرهگیری از نور شمعی که او با سوختن خود در سرزمین کربلا برافروخت و تا آنگاه که خداوند اراده کند، پرفروغ خواهد ماند، از این راه عبور خواهند کرد.
🔆 زره مقاوم اسلام
حسین (علیهالسلام) در برابر سست شدن عقیده و ضعف معنویت و دین، به دفاع از آن پرداخت؛ زیرا حصار اعتقادات پس از یک دوره قوت و اقتدار به ضعف و سستی مبتلا شده بود او با گفتار و کردار به مظاهر گناه و سستی حمله برد و در برابر شیطانزادگان و عهدشکنان، مخالفین سنت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و آنان که حرام خدا را حلال کرده و به گناه و عداوت با بندگان خدا رفتار میکردند، صبری بیمثال پیشه کرد؛ ازاینرو او با مقاومت در برابر ستیزی که با اعتقاداتش کرد، زره مقاوم اسلام گردید؛ اگر او نبود اسلام در روند حیات خود عقیدهای استوار و ریشهدار در ضمیر وجدان مسلمانان نمیشد؛ زیرا پیش از این اسلام به مذهبی سرگشته و متحیر تبدیل شده بود که رفتار حاکمان عوامل حکومت و ستایشگران دربارهی آن را به سوی مذهبی ساده و احمقانه پیش میبردند.
💠 گوهر جاودانهی ادیان
سوختن ظاهری حسین (علیهالسلام) در سرزمین کربلا مرحلهی نخست شعلهای درونی و ابدی بود که همچون زندگی در برابر مرگ و درخشندگی در برابر سوختن تداعی میشد و با شهادتی که تاریخ نظیر آن را به خود ندیده، قیامش گوهر ادیان الهی شد که همواره در مواضع احساس و شعور انسان فریاد برمیآورد و با فریادی آرامناپذیر مواضع عقیده و ایمان را هوشیار میکند. او به منزلهی حقیقتی به تمام معنا در جانها رسوخ کرده بود ...
حسین (علیهالسلام) ما، گوهر حقیقتی ادیان الهی است و ضمیر محبت، حمیت و عشق است که در خود حقایق آینده را دارد... چه کسی این سخن را آشکارا سر داده است که: من تنها برای اصلاح امت جدم خروج کردم... میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم... این حسین سیدالشهداء (علیهالسلام) است که در میدان حق واقع شده است و قیامش نمونه مجسم و گوهر همه ادیان برای همه تاریخ شده است. او برای اصلاح امت جدش قیام کرده است، بهترین امتی که با سه شعار ایمان، امر و نهی برای مبارزه به پا خاسته است ایمان به خداوند یگانه، امر به معروف و نهی از منکر همان اصول اخلاقی سهگانهای هستند که در تورات و انجیل و قرآن آمدهاند.
❇️ حق و حقیقت در ادیان
مسئلهی نخست حق در همهی ادیان مشترک است و با وجود همه حجابهای ـ از جنس بدعت ـ به وضوح هویداست؛ و حقیقت همهی ادیان چیزی جز بیداری مستمر و تذکر پیاپی این مسئله نیست. حسین (علیهالسلام) آنگاه که به سوی کربلا رفت، این حقیقت را ایجاد کرد تا عاشورای اعتقادات باشد و حقیقت جاننثاریاش ضمیر متحول و نوشونده ادیان الهی در محبت به خداوند و عمل به تعالیم او را در گذر زمان پایدار سازد.
آیا آزادی و ازخودگذشتگی اعلام یک سنت پسندیدهی الهی نیست که آن را از طریق مبانی قیام حسین (علیهالسلام) شناختیم و این خود جوهرهی نصایح و وصایای بزرگ انجیل است؟ پس حسین (علیهالسلام) اصلاحطلب و مصلح وجدان و ضمیری است ... حقیقت همهی ادیان برای همیشهی تاریخ ... صدای آرام و برخاسته از عمق تاریخ وی فریاد و غوغای زندگی را پشت سرگذاشت. ندای او از درون انسانیتی برمیخیزد که با پرتو شعلهی سوزناک مظلومیت در میان گرفته شده است تا از این طریق انسانیت را به همان نعمت پاکی برساند که ضلالت و بطلان به دنبال زدودنش از پیش پای اوست...».
📚 برگرفته از مقالهی «امام حسین(ع) در اندیشه جمعی از اندیشمندان غیر اسلامی، آنتوان بارا»
🕊#سدرةالمنتهی↙️↙️↙️
💔🕋👉@Sedrah👈🕋💔
.
😭 روضه بی کلام عصر عاشورا
خار مغیلان وقتی وارد پای کسی می شود علاوه بر درد کشنده آثار وحشتناکی دارد؛ از جمله:
تشنج
سرگیجه
عفونت
خون ریزی داخلی
بیهوشی
زردی پوست
تب و لرزش
فلج شدن
نابینا شدن
و....
🕊#سدرةالمنتهی↙️↙️↙️
💔🕋👉@Sedrah👈🕋💔
🍂برخاک عزیزیست ودر راه عزیزی
💠امام صادق علیه السلام فرمودند:
پس از شهادت #امام_حسین علیه السلام، ملائکه ناله کرده و گفتند:
«پروردگارا! با حسین علیه السلام ، برگزیده ات و پسر پیامبرت این گونه رفتار نمودند!»
خداوند نور قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف را به آنها ظاهر کرد و فرمود:
«به وسیله (قائم)، انتقام خون او(حسین) را از ظالمان می گیرم.»
📚 امالی شیخ طوسی، ص۴۱۸
#بدمالمظلومعجللولیکالفرج
#امام_زمان
#عاشورا
#سدرةالمنتهی ↙️↙️↙️
─┅═ೋ❅🕋❅ೋ═┅─
💔👉 🕋 @Sedrah🕋👈💔
─┅═ೋ❅🕋❅ೋ═┅─
🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ. اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
🏴#عاشورا
🕊#سدرةالمنتهی↙️↙️↙️
💔🕋👉@Sedrah👈🕋💔
22.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍حسین بن علی علیه السلام قران ناطق و وارث انبیا
▪️حسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، به عنوان وارث همه انبیا از یك طرف و خلیفة الله از طرف دیگر، تمام قد به صورت حق در آمد و در قبالش، اموی و مروانی و امثال آنها، تمام قد در لباس باطل ظهور كردند و جنگ كربلا هم جنگ حق و باطل بود.
🎥علامه جوادی آملی حفظه الله تعالی
#عاشورا
🕊#سدرةالمنتهی↙️↙️↙️
💔🕋👉@Sedrah👈🕋💔
نوشتهاند زمان شهادت امام حدود وقت اذان عصر بود😭
▪️اذان عصر عاشورای سال ۶۱ ساعت ۱۶:۰۶ بوده است...
یا اباعبدالله
غریب گیر آوردنت 😭
به نیزه ها سپردنت،😭
با هرچی میشد زدنت!😭
جلو چشای مادرت،تشنه سر بریدنت😭
مگر میشود حسینی بود و برای
غزه گریه نکرد... خدایا به خـون
سیدالشهدا ما را به جهادخونین
علیه یزیدیان زمان موفق بدار...